Syy miksi helluntailaiset inhoavat alkoholia ja tupakkaa:

omaavuttomuuskatkera

Suurin osa heistä on entisiä alkoholisteja, joilta on niinsanotusti lähtenyt mopo käsistä, eivätkä ole pystyneet hallitsemaan omaa alkoholin käyttöään enää.

Ovat näin katkeria toisille joilta se onnistuu.

98

2434

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • r32243t43y43y

Raamattu ei arvostele tai kiellä alkoholin käyttöä missään.

Ainoastaan silloin se on tuomittavaa, jos se aiheuttaa epätoivottuja asioita.

• niin...

heh... Jeesuksen ensimmäinen ihme oli tehdä vedestä viiniä. Syy paheksumiseen on se, että ne aiheuttavat riippuvuutta, juopumista, irstasta menoa, kaiken laista sekoilua ja säätämistä.

• Totuus.

"Raamattu ei arvostele tai kiellä alkoholin käyttöä missään."

Juomarit,syömärit,tatuoidut,eronneet,lihavat,vammaiset,vasenkätiset eikä homot pääse taivaaseen.

• mädät seurakunnat

totuus. Mihin runkkarit,tirkistelijät, takapuolen haistajat huorat,heterot jotka on väärin perustein haukuttu homoiksi,lesbot,valehtelevat seurakuntalaiset ja valheelliset pastorit. narsistisadistiset seurakunnan kitaransoittajat ja kaikki ihmiset laitetaan kun yhtään kelpaavaa ei helluntaiseurakuntaankaan olisi saatikka vapaakirkollisiin jotka eivät hyväksy edes romaaneja seurakuntaansa.

• Ylensyönti syntiä

Miksi tv7 esiintyy niin paljon ylipainoisia ihmisiä? Eikö se ole aika erikoista?
        On vähän sekavaa kun 130kiloinen uskovainen saarnaa juomisista ja lihallisesta himosta kun on syönyt itsensä siihen tilaan.
        Eikö rukoilu voi auttaa näitä pyyleviä uskonnonedustajia?

Rukoilkaa nyt heille apua.

• Oikaisuja.
        mädät seurakunnat kirjoitti:

totuus. Mihin runkkarit,tirkistelijät, takapuolen haistajat huorat,heterot jotka on väärin perustein haukuttu homoiksi,lesbot,valehtelevat seurakuntalaiset ja valheelliset pastorit. narsistisadistiset seurakunnan kitaransoittajat ja kaikki ihmiset laitetaan kun yhtään kelpaavaa ei helluntaiseurakuntaankaan olisi saatikka vapaakirkollisiin jotka eivät hyväksy edes romaaneja seurakuntaansa.

Mädät seurakunnat. Nämä ovat fetissejä, eri suuntauksissa ei mitään homoja. Homot liikkuvat rikkaissa finanssi piireissä, eivät missään katutason alkoholisti piireissä. Fetissit ovat perustaltaan heteroseksuaalisia, eivätkä mitään pervoja.

• minä olen

Viini on pilkkaaja, väkijuoma remunpitäjä; eikä ole viisas kenkään,
      joka siitä hoipertelee. Sananlaskut 20:1

Tupakka tuhoaa keuhkot, miksi kukaan haluaisi tuhota omaa ruumistaan, Pyhän Hengen temppeliä? 1Kor.6:19-20

• hmmm.

Mainitaanko Raamatussa tupakka?

• hmmm. kirjoitti:

Mainitaanko Raamatussa tupakka?

2. Sam. 22:9
        Savu suitsusi hänen sieraimistaan, kuluttava tuli hänen suustansa, palavat hiilet hehkuivat hänestä.

Norttiako ?

• 43254t3y4
        lappix kirjoitti:

2. Sam. 22:9
        Savu suitsusi hänen sieraimistaan, kuluttava tuli hänen suustansa, palavat hiilet hehkuivat hänestä.

Norttiako ?

aHAHH... tai malporoa?

"malporo tunkee sieraimistain, pyhää savua hän on!"

• body

Itse otan viiniä silloin kun haluan ja siihen en tarvitse keneltäkään lupaa.

• Jope.48.

Niin minäkin otan, koska haluan. Vaikka olenkin uskossa. Mitä sanoo Raamattu? Kol.2:20-22. Jos te olette Kristuksen kanssa kuoleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallisitte määrätä itsellenne säädoksiä. Älä tartu, älä maista, älä koske! - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta- ihmisten käskyjen ja oppien mukaan? Siis lakihenkiset hellarit, takaisin Raamattuun.

• cyberangel.
        Jope.48. kirjoitti:

Niin minäkin otan, koska haluan. Vaikka olenkin uskossa. Mitä sanoo Raamattu? Kol.2:20-22. Jos te olette Kristuksen kanssa kuoleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallisitte määrätä itsellenne säädoksiä. Älä tartu, älä maista, älä koske! - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta- ihmisten käskyjen ja oppien mukaan? Siis lakihenkiset hellarit, takaisin Raamattuun.

elät siis itsellesi, et Kristukselle?

• mathetes
        Jope.48. kirjoitti:

Kommenttia nimim, - Jope!

Kirjoitit:
        >Niin minäkin otan, koska haluan. Vaikka olenkin uskossa. Mitä sanoo Raamattu? Kol.2:20-22. Jos te olette Kristuksen kanssa kuoleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallisitte määrätä itsellenne säädoksiä. Älä tartu, älä maista, älä koske! - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta- ihmisten käskyjen ja oppien mukaan? Siis lakihenkiset hellarit, takaisin Raamattuun.<

Vastausta:
        Niin, eihän Raamattu kiellä ottamasta hieman esim, juuri viiniä!
        Sitähän jopa kehoitetaan ottamaan hiukan esim, vatsavaivoihin! :)

(1 Tim. 5:23 "Älä enää juo vain vettä, vaan käytä vähän viiniä vatsasi tähden ja usein uudistuvien vaivojesi vuoksi"!)

Se että entiset uskovat alkoholistit kieltäytyvät viinin nauttimisesta, johtuu juuri siitä koska heillä on huonot kokemukset omakohtaisella tasolla itsellään siitä! Ja myös toisekseen siksi, että jos joudutaan jollekin alkoholistille todistamaan Jumalan "raittiudesta", niin hieman on huonoa todistaa alkoholistille esim, viinin "kohtuukäyttämisestä", koska alkoholistillahan on voimakas "ongelma" tuon kyseisen aineen syhteen!

Esim, minullakin uskovana on ihan Raamatullinen lupa käyttää hieman viiniä jos niin tahdon, mutta jos alkoholisti kysyy minulta todistukseni yhteydessä, että käytänkö minä itse yhtään alkoholia, niin vastaukseni on - ei! Jos sanoisin käyttäväni, niin todistukseni raittiudesta valuisi hiekkaan ja tyystin hukkaan tuon ongelmakäyttäjän edessä! Hänelle jäisi hieman vääristynyt kuva, että sittenhän hänkin voisi edelleen käyttää viiniä kun kerran uskovatkin sitä käyttävät!

Jos tahdomme olla asiassa epäitsekkäitä, niin kieltäydymme järkisyistä kokonaan alkoholin nauttimisesta juuri esim, edellämainituin syin! Uskon vahvasti, että toimimme silloin Jumalan mielen mukaisesti kyseisessä päätöksessämme! Emmehän me mitään siinä häviä jos kieltäydymme kokonaan alkoholista, päinvastoin! Saatamme silloin jopa voittaa kyseisistä ongelmakäyttäjistä uusia sieluja Jumalalle kun todistuksemme on yhtä todellisen käytännön kanssa!

Ongelmakäyttäjälle on vaikea neuvoa, että hän voisi käyttää viiniä hiukan, mutta olla siitä kuitenkin sitten juopumatta! Sellainen ei varmaankaan onnistuisi kovinkaan hyvin!? Uskoisin ettei se useammilta ongelmakäyttäjiltä onnistuisi! Jumalalle mieluisampi vaihtoehto onkin ehdottomasti mieluummin täyttyä Jumalan hengellä, kuin itsekkäistä syistä nauttia alkoholia!

(Ef. 5:18 "Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä"!)

Ne uskovat helluntailaiset joita itse läheisesti tunnen, eivät ole "lakihenkisesti" kieltäytyneet viinistä, vaan juuri järkisyistä, aivan samankaltaisten syiden vuoksi kuten itsekin edellä jo kerroin omasta puolestani ja päätöksestäni olla nauttimatta ollenkaan, siis esim, viiniä! Ihminen joka kykenee hallitsemaan oman viinin juontinsa, ei lainkaan ymmärrä miten voimakkaasti riippuvuutta aiheuttava aine se jollekkin toiselle voi olla!

Olen nähnyt läheltä miten uskova entinen alkoholisti vuosikymmenien uskossaolonsa jälkeen "kokeili" vähän nauttua viiniä tai olutta saunareissujen jälkeen! Aluksi kaikki menikin ihan hyvin! Mutta, pikkuhiljaa tuo kokeilu meni pidemmälle ja tihenevästi! Sitten eräänä päivänä se ryöstäytyikin kokonaan hänen hallinnastaan! Ja tuon onnettoman "kokeilun" lopputulos oli, että hänet jouduttiin erottamaan seurakunnastayhteydestään pois, koska parannusta ei alkanut tapahtumaan useista kehoituksista huolimatta!

Siunausta ja Kristusvaloa elämääsi! :)

Terv, nimim, mathetes

• Inhottava realisti

Monilla helluntailaisilla todellakin ON ongelmallinen tausta. He ovat oivaa ainesta fundamentalistien etsijöille. Uskon ulkopuolinen maailma näyttää pahalta ja uhkaavalta, "syntiseltä".

Mikä tahansa juttu uppoaa matalan yleissivistyksen omaaviin ihmisiin helposti.

• 16

Olen uskoontullut, raitis alkoholisti. En ole helluntailainen. En käytä alkoholia ollenkaan, mutta en tuomitse muita, jotka käyttävät. Kun näen alkoholiongelmaisen, tunnen sääliä ja myötätuntoa.

En hyväksy alkoholitonta ehtoollisviiniä, sillä se ei ole sitä viiniä, jonka Herramme siunasi. Alkoholipitoinen mieto ehtoollisviini ei aiheuta itselleni minkäänlaisia ongelmia, sillä alttarin sakramentissa ei jaeta viiniä, vaan Kristuksen pyhä ruumis ja veri. He, jotka eivät tee erotusta Herran aterian ja ryyppäämisen välillä ja vaativat vastoin raamatun sanaa vierasta juomaa itsellensä, häpäisevät Herran pöydän ja ovat "vikapäät Herran ruumiiseen ja vereen", sekä iankaikkiseen elämään.

Tämä on raamatun sana.

• .

Juo vertta ja syö lihaa, se on aitoa herramme ruumis ja veri,

• 20
        . kirjoitti:

Juo vertta ja syö lihaa, se on aitoa herramme ruumis ja veri,

Ainahan te helluntailaiset pilkkaatte kristillistä eukaristiaa. Teidän kanssanne ei kristityillä ole edes ehtoollisyhteyttä. Te myös vihaatte ristiä ja ristinnäkemistä, pilkkaatte kristittyjä, jotka kantavat ristiä kaulallaan. Jos haluaa pitää etäisyyttä hellareihin, kannattaa laittaa risti, sekä valkosipuliletti kaulalle roikkumaan, hellarit päästävät rääkäisyn.

• hmmm.
        20 kirjoitti:

Ainahan te helluntailaiset pilkkaatte kristillistä eukaristiaa. Teidän kanssanne ei kristityillä ole edes ehtoollisyhteyttä. Te myös vihaatte ristiä ja ristinnäkemistä, pilkkaatte kristittyjä, jotka kantavat ristiä kaulallaan. Jos haluaa pitää etäisyyttä hellareihin, kannattaa laittaa risti, sekä valkosipuliletti kaulalle roikkumaan, hellarit päästävät rääkäisyn.

Täällähän on joillakin mennyt puurot ja vellit ihan sekaisin. Helluntailaiset pitävät ristiä kaulassaan.

• 31
        hmmm. kirjoitti:

Täällähän on joillakin mennyt puurot ja vellit ihan sekaisin. Helluntailaiset pitävät ristiä kaulassaan.

Ainakin itse sain netmissiossa hellarit silmilleni, kertoessani pitäväni puuristiä kaulalla. Minullta kysyttiin pilkaten, että jos Jeesus olisi tapettu giljotiinissa, kantaisinko giljootiinikorua kaulallani. Heiltä ei myöskään unohtunut pilkata minua "jumalansyöjäksi", kristillisen eukaristian vuoksi. Pilkka oli niin räikeää ja Kristuksen uhrikuolemaa häpäisevää, että poliisilla uhaten vaadin, että minut on päästettävä sieltä pois.

• perämela
        31 kirjoitti:

Ainakin itse sain netmissiossa hellarit silmilleni, kertoessani pitäväni puuristiä kaulalla. Minullta kysyttiin pilkaten, että jos Jeesus olisi tapettu giljotiinissa, kantaisinko giljootiinikorua kaulallani. Heiltä ei myöskään unohtunut pilkata minua "jumalansyöjäksi", kristillisen eukaristian vuoksi. Pilkka oli niin räikeää ja Kristuksen uhrikuolemaa häpäisevää, että poliisilla uhaten vaadin, että minut on päästettävä sieltä pois.

kerroppa missä raamattu ja uudenliiton apostolien ynnä muiden korostavan jotenkin erikoisesti ehtoollista ?

• 20
        perämela kirjoitti:

kerroppa missä raamattu ja uudenliiton apostolien ynnä muiden korostavan jotenkin erikoisesti ehtoollista ?

Minun ei tarvitse sitä teille perustella. Jos te sen olisitte ymmärtäneet, teillä olisi kristillinen ehtoolliskäsitys. Mutta nyt se on teille pelkkä muistoateria. Omapa on asianne. Mutta kristityille HPE, eukaristia, on enemmän kuin muistoksi nautittu mehu ja leipä.

Itse ketjun kysymykseen vastasin. Koko alkoholiongelmani johtui ahdistavasta helluntailaisesta lapsuudesta ja nuoruudestani. Kun vapauduin helluntaiopeista, vapauduin samalla alkoholismista. Vaikka itse traumat jäivät, en tarvinnut enää alkoholia turruttamaan pahaa oloani. Tosin kylläkin psykiatrista hoitoa, sekä lääkitystä.

Löysin luterilaisesta kirkosta armollisen Jumalan.

• 66
        20 kirjoitti:

Minun ei tarvitse sitä teille perustella. Jos te sen olisitte ymmärtäneet, teillä olisi kristillinen ehtoolliskäsitys. Mutta nyt se on teille pelkkä muistoateria. Omapa on asianne. Mutta kristityille HPE, eukaristia, on enemmän kuin muistoksi nautittu mehu ja leipä.

Itse ketjun kysymykseen vastasin. Koko alkoholiongelmani johtui ahdistavasta helluntailaisesta lapsuudesta ja nuoruudestani. Kun vapauduin helluntaiopeista, vapauduin samalla alkoholismista. Vaikka itse traumat jäivät, en tarvinnut enää alkoholia turruttamaan pahaa oloani. Tosin kylläkin psykiatrista hoitoa, sekä lääkitystä.

Minkälainen on luterilainen eukaristia. Miten se eroaa helluntailaisesta. Mitä siinä traditiossa tapahtuu, minkälaisin sanoin se suoritetaan, miten sinä sen koet.

• 12
        66 kirjoitti:

Minkälainen on luterilainen eukaristia. Miten se eroaa helluntailaisesta. Mitä siinä traditiossa tapahtuu, minkälaisin sanoin se suoritetaan, miten sinä sen koet.

Luterilainen eukaristia on opillisesti muutoin sama, kuin katolisten kirkkojen eukaristia, paitsi, että aineen muuttuminen, eli konsekraatio ei tapahdu nimenomaisesti aineellisena muuttumisena Kristuksen p. ruumiiksi ja vereksi, vaan konsekraatio on sakramentissa, uskon kautta, uskossa. Katolinen kirkko opettaa todellisen aineen muutoksen.

Helluntailainen muistoateriaoppi kieltää aineen minkäänlaisen muutoksen, vaan opettaa leivän ja viinin olevan vain vertauskuva Kristuksen ruumiista ja verestä, ei itse ruumis ja veri, eikä myöskään sisällä Kristuksen läsnäoloa, eikä näin ollen itsessään tuo syntienanteeksiantamusta. Helluntailainen muistoateria on siunatun leivän ja viinin/mehun nauttiminen Jeesuksen "esimerkkiä käyttäen", Hänen muistokseen, ei kristillisten kirkkojen eukaristia. Tästä syystä ehtoollisyhteyttä helluntailaisten ja klassista kristinuskoa tunnustavien kirkkojen välillä ei ole.

• Luojalle Kiitos!
        20 kirjoitti:

Amen. Minäkin löysin piiitkän etsintäkierroksen jälkeen luterilaisesta kirkosta armollisen Jumalan.

Nurin menivät ortodoksien muotomenot, hellareiden tekopyhyydet ja valheet, köpelösti kävi rahanahneiden nokiamissioiden, kristillisten yhteisöjen ja cityseurakuntien menestysteologiat.

Vain pikkuisesta luterilaisesta kirkosta tuli kotini, jossa viiihdyn, enkä tarvitse alkoholia, koska en ole enää ahdistunut, vaan onnellinen.

• Anonyymi
        12 kirjoitti:

Luterilainen eukaristia on opillisesti muutoin sama, kuin katolisten kirkkojen eukaristia, paitsi, että aineen muuttuminen, eli konsekraatio ei tapahdu nimenomaisesti aineellisena muuttumisena Kristuksen p. ruumiiksi ja vereksi, vaan konsekraatio on sakramentissa, uskon kautta, uskossa. Katolinen kirkko opettaa todellisen aineen muutoksen.

Helluntailainen muistoateriaoppi kieltää aineen minkäänlaisen muutoksen, vaan opettaa leivän ja viinin olevan vain vertauskuva Kristuksen ruumiista ja verestä, ei itse ruumis ja veri, eikä myöskään sisällä Kristuksen läsnäoloa, eikä näin ollen itsessään tuo syntienanteeksiantamusta. Helluntailainen muistoateria on siunatun leivän ja viinin/mehun nauttiminen Jeesuksen "esimerkkiä käyttäen", Hänen muistokseen, ei kristillisten kirkkojen eukaristia. Tästä syystä ehtoollisyhteyttä helluntailaisten ja klassista kristinuskoa tunnustavien kirkkojen välillä ei ole.

Eipähän noilla rituaaleilla ole niin väliä. Jos todella mentäisiin Raamatun esimerkin mukaan, syötäisiin kunnon ateria eikä vain leivänpalaa ja yskänlääkemittakupillista nestettä. Jeesuksen aikaan leipä muodosti 70% päivän energiantarpeesta. Ehtoollisen oli siis ihan kunnon ateria. Kaikki tätä pienemmät ehtoollisateriat ovat Raamatun pilkkaamista.

• perämela

Jos minä tietäisin yhdenkin asian, mihin on viinoista ja kaljoista tupakeista apua, niin heti alkaisin käyttää.

mutta kun en ole vielä sellaista löytänyt, en käytä.

sensijaan luen joka päivä ikäviä asioita moisten aineiden käyttäjien tekemiä.

siis, mikä on logikka näissä asioissa.

pitäisikö alkaa talvipakkasilla ku..sta housuin kun sekin hetken lämmitää.

minun miehisyyteni ei ollenkaan perustu räyhäävään isotteluun vaan ihan muihin asioihin. voin esimerkiksi olla vaimolleni uskollinen kuolemaan asti, ja pitää hyvää huolta perhekunnastani.

selvin päin.

• Anonyymi

"Jos minä tietäisin yhdenkin asian, mihin on viinoista ja kaljoista tupakeista apua, niin heti alkaisin käyttää."

Minä tiedän kaksi merkittävää apua alkoholista, minun sairauteeni. Käytän päivittäin alkoholia.

• viisaampiaJumalasta

Helluntailaiset asettavat itsensä Jumalan edelle kieltäessään alkoholille tuoksuvan ihmisen pääsyn kokouksiinsa.

Eikö olisi sama kieltää kaikenlaisten muidenkin hajusteiden käyttö, sekä hienhaju ja jokaisen ihmisen ominaistuoksu siinä samalla?

• 25

Joo. Helluntailaisten tilaisuudet eivät ole syntisiä, vaan vanhurskaita varten. Ensin tulee tehdä parannus, karsia itsestään ainakin ulospäin näkyvät synnit, ennenkuin on kelvollinen avaamaan helluntaiseurakunnan ovet. Tulee myös omistaa muodikkaat vaatteet, kampaus, korut ja ehostukset, iso auto on plussaa. Köyhät älkööt vaivautuko.

• cyberangel.
        25 kirjoitti:

Joo. Helluntailaisten tilaisuudet eivät ole syntisiä, vaan vanhurskaita varten. Ensin tulee tehdä parannus, karsia itsestään ainakin ulospäin näkyvät synnit, ennenkuin on kelvollinen avaamaan helluntaiseurakunnan ovet. Tulee myös omistaa muodikkaat vaatteet, kampaus, korut ja ehostukset, iso auto on plussaa. Köyhät älkööt vaivautuko.

noh, noh, eipäs yleistetä, Tuo ei ole Kristuksen mielen mukaista

• 14
        cyberangel. kirjoitti:

noh, noh, eipäs yleistetä, Tuo ei ole Kristuksen mielen mukaista

On yhdentekevää, mitä mieltä sinä olet minusta ja Kristuksesta. Se on yksinomaan henkilökohtainen asiani.

• minä vaan
        25 kirjoitti:

ja paljon rahaa.........jooooh

• * Täällä ei sovi todistaa Jeesuksesta, että Hän on vapauttanut viinasta ja tupaksata. Minulla näistä täällä on ollut todistus parikertaa, ja molemmat on poistettu pikapikaa ? Ei kaiketi joillekkin mene tajuntaan, että Jeesus voi todella vapauttaa näistä yleisimmistä nautintoaineista, ja varmaan voi vapauttaa huumeistakin. Jos en olisi uskossa Jeesukseen, todennäköiesti tupruttelisin malporoa ja joisin perjantai pullon, vaikka kolmen leijonan viskiä, mutta nyt ei tartte, ei tee edes mieli, ja voin hyvin ottaa Ehtoollisviinin joka on alkoholipitoista, sitähän Jeesuskin nautti ja valmistikin.

* Väitteet siitä, että alkusurakunta käytti alkoholivapaata viiniä, ei voi pitää paikkaansa, koska israelilaiset on keksineet alkoholittoman viinin vasta 1948, aika nuori keksintö. Ja Jeesuksen tekemä viini oli parasta koko juhlissa, ja viinin laatu ja arvostus lasketaan alkolipitoisuudesta, ja tietenkin muista aromeista ja mausta.

• 23

Sillä lailla Mohis.
        Tuo on raamatullista ja tervettä tekstiä.
        Ei yritetä selitellä raamatun sanaa muuksi, kuin mitä siellä lukee.

• 23 kirjoitti:

Sillä lailla Mohis.
        Tuo on raamatullista ja tervettä tekstiä.
        Ei yritetä selitellä raamatun sanaa muuksi, kuin mitä siellä lukee.

Samaa mieltä :)

• tosio10

mohikaanille. Jeesus voi vapauttaa ihan mistä hyvänsä luonnottomasta tavasta tai fetissistä.

• o--i

En tiedä yhtään syytä miksi minun pitäisi käyttää alkoholia tai tupakkaa, mutta en ole myöskään tuomitsemassa niitä, jotka käyttävät. Jokainen päättää itse mitä tekee.

• That`s the point

Tämä skitsofreeninen moralisointi sopii juuri tähän kulttuuriin. Mustavalkoinen ajattelu sopii hyvin kuvioihin. Alkoholiongemaisille sopii täysi absolutismi, pidättäytyminen täysin viinasta ja siitä puhuminen. Se on heille hyväksi, ja jos helluntailaisuus voi siinä auttaa, niin hyvä niin.
        Mutta sitten on sellainen itseään hallitseva kohtuuden ysrtävät. Joten pysykäämme erossa toisistamme, niin kaikki voi hyvin.
        Kaikilla on heikouitensa, joten varjelkaamme niistä toisiamme. Se on rakkautta ja armahtavaisuutta.

• cyberangel.
        That`s the point kirjoitti:

Tämä skitsofreeninen moralisointi sopii juuri tähän kulttuuriin. Mustavalkoinen ajattelu sopii hyvin kuvioihin. Alkoholiongemaisille sopii täysi absolutismi, pidättäytyminen täysin viinasta ja siitä puhuminen. Se on heille hyväksi, ja jos helluntailaisuus voi siinä auttaa, niin hyvä niin.
        Mutta sitten on sellainen itseään hallitseva kohtuuden ysrtävät. Joten pysykäämme erossa toisistamme, niin kaikki voi hyvin.
        Kaikilla on heikouitensa, joten varjelkaamme niistä toisiamme. Se on rakkautta ja armahtavaisuutta.

Room_14:21 Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee.

• 27
        cyberangel. kirjoitti:

Room_14:21 Hyvä on olla lihaa syömättä ja viiniä juomatta ja karttaa sitä, mistä veljesi loukkaantuu tai joutuu lankeemukseen tai heikoksi tulee.

Mutta sanoillaan saa lyödä, juutalaisiakin, kunhan muutoin julkisuudessa teeskentelee Israelin ystävää. Veljien ja sisarien, tai toisenuskoisten loukkaaminen teiltä muutoin hyvin sujuukin, kunhan kartatte verta ja lihaa, niin hell-uskonnon herra teitä armahtaa. Tämähän on jopa teidän virallinen opinkappaleenne!

• oletko erheinen
        27 kirjoitti:

Mutta sanoillaan saa lyödä, juutalaisiakin, kunhan muutoin julkisuudessa teeskentelee Israelin ystävää. Veljien ja sisarien, tai toisenuskoisten loukkaaminen teiltä muutoin hyvin sujuukin, kunhan kartatte verta ja lihaa, niin hell-uskonnon herra teitä armahtaa. Tämähän on jopa teidän virallinen opinkappaleenne!

27lle. Tuo on jehovien liturkiaa.

• Korkki kiinni

Jumala on antanut pakanoille parannuksen elämäksi.

(Apt.)"..Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus. Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."..."

Apostoli Paavali (Apt.)".. vaan saarnasin ensin sekä Damaskon että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen soveliaita tekoja...."

Jo uskoon tulleille kehoitusta (Kol.)"..Kuolettakaa siis maalliset jäsenenne: haureus, saastaisuus, kiihko, paha himo ja ahneus, joka on epäjumalanpalvelusta, sillä niiden tähden tulee Jumalan viha, ja niissä tekin ennen vaelsitte, kun niissä elitte. Mutta nyt pankaa tekin pois ne kaikki: viha, kiivastus, pahuus, herjaus ja häpeällinen puhe suustanne. Älkää puhuko valhetta toisistanne, te, jotka olette riisuneet pois vanhan ihmisen tekoinensa ja pukeutuneet uuteen, joka uudistuu tietoon, Luojansa kuvan mukaan...."

(Ef.)"..Sen minä siis sanon ja varoitan Herrassa: älkää enää vaeltako, niinkuin pakanat vaeltavat mielensä turhuudessa, nuo, jotka, pimentyneinä ymmärrykseltään ja vieraantuneina Jumalan elämästä heissä olevan tietämättömyyden tähden ja sydämensä paatumuksen tähden, ovat päästäneet tuntonsa turtumaan ja heittäytyneet irstauden valtaan, harjoittamaan kaikkinaista saastaisuutta, ahneudessa.
      Mutta näin te ette ole oppineet Kristusta tuntemaan, jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet, niinkuin totuus on Jeesuksessa: että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua mielenne hengeltä ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen...."

• Mielestäni hellarit korostavat tekopyhyyttään joka asiassa. Ehtoollisella on mehua eikä viiniä - jottei kukaan alkoholisti alottaisi taas...

• cyberangel.
        lappix kirjoitti:

Mielestäni hellarit korostavat tekopyhyyttään joka asiassa. Ehtoollisella on mehua eikä viiniä - jottei kukaan alkoholisti alottaisi taas...

taikka ovat lukeneet Jumalan Pyhää Sanaa:

1.Kor 8:11 Sinun tietosi kautta turmeltuu silloin tuo heikko, sinun veljesi, jonka tähden Kristus on kuollut.
        1.Kor 8:12 Mutta kun te näin teette syntiä veljiä vastaan ja haavoitatte heidän heikkoa omaatuntoaan, niin teette syntiä Kristusta vastaan.

Room 15:1 Mutta meidän, vahvojen, tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia, eikä elää itsellemme mieliksi.
        Room 15:2 Olkoon kukin meistä lähimmäiselleen mieliksi hänen parhaaksensa, että hän rakentuisi.
        Room 15:3 Sillä ei Kristuskaan elänyt itsellensä mieliksi

1.Kor 13:4 Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
        1.Kor 13:5 ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa...

• JumalajaHEllurei

Minä käytän partavetenä etanolia, muutenkin käytän puhdistusaineena kyseistä tuotetta mm. haavojen puhdistamiseen joita rankassa työssä voi syntyä.

En koe olevani huonompi, kuten helluntailaiset väittävät, kun teen työtä ja haisen etanolille.

Mutta tietysti tämä on tulkintaa, jos ei saa haavojaan puhdistaa, mitä raamattu sanoo tästä, vaikka itse puukotuksen uhri puhdistaa haavansa jotta ei tule tulehdusta.

Tietysti helluntailaisuus kieltää tällaisen, kun haisee puhdistusaineelle joka voi olla etanolia eli alkoholia.

Tulee paradoksi: oman ruumiin suojeleminen Jumalan tarkoituksiin on helluntailaisilla kiellettyä.

Ei saa tuoksahtaa ruumista suojelevalle puhdistusaineellekaan ollenkaan.

• hell-uskonnon uhri
        JumalajaHEllurei kirjoitti:

Minä käytän partavetenä etanolia, muutenkin käytän puhdistusaineena kyseistä tuotetta mm. haavojen puhdistamiseen joita rankassa työssä voi syntyä.

En koe olevani huonompi, kuten helluntailaiset väittävät, kun teen työtä ja haisen etanolille.

Mutta tietysti tämä on tulkintaa, jos ei saa haavojaan puhdistaa, mitä raamattu sanoo tästä, vaikka itse puukotuksen uhri puhdistaa haavansa jotta ei tule tulehdusta.

Tietysti helluntailaisuus kieltää tällaisen, kun haisee puhdistusaineelle joka voi olla etanolia eli alkoholia.

Tulee paradoksi: oman ruumiin suojeleminen Jumalan tarkoituksiin on helluntailaisilla kiellettyä.

Ei saa tuoksahtaa ruumista suojelevalle puhdistusaineellekaan ollenkaan.

Monet hell-uskonnon uhrit käyttävät etanolia myös sisäisten haavojensa hoitoon.

• Kaksoismorallisuutta

Raamatun mukaan korinttolaisilla oli korkki auki. 1Kor.11:20. Kun te kokoonnutte yhteen, niin ei se ole Herran aterian nauttimista, 21. sillä syömään ruvettaessa kukin rientää ottamaan eteensä omat ruokansa, ja niin toinen on nälissään ja toinen juovuksissa. 22. Eikö teillä sitten ole muita huoneita, niissä syödäksenne ja juodaksenne. Heippa vain, lähden kaljoittelemaan.

• pujota
        lappix kirjoitti:

Mielestäni hellarit korostavat tekopyhyyttään joka asiassa. Ehtoollisella on mehua eikä viiniä - jottei kukaan alkoholisti alottaisi taas...

Kotiseurakunnassani kyllä on aitoa viiniä. Olen uskossaoloni aikana käynyt varsin monessa helluntaiseurakunnassa ja myös ehtoollisella, ja jokaisessa on aito ehtoollisviini.

Ei pitäisi valehdella, ainakaan sellaisesta, mistä jäät heti kiinni. Sinullehan se tuntuu olevan varsin luonteenomaista muutenkin, valehtellu nimittäin.

• viinikunniaanko
        lappix kirjoitti:

" Mielestäni hellarit korostavat tekopyhyyttään joka asiassa. Ehtoollisella on mehua eikä viiniä - jottei kukaan alkoholisti alottaisi taas... "

- äläs nyt yleistä. Kyllä suurin osa hell.srk:sta käyttää aitoa alkoholipitoista viiniä Raamatullisesti ehtoollisella.

• EtevämpiäJumalasta

Jumalan antamaa ruumista ihminen ei saa yrittää puhdistaa.

Helluntailaiset tietävät paremmin.

• kuluneetvaginatlöysä

Mutta onpa ihmeellisen halpaa naida helluntailaisten tulevia morsiamia, ja lähestulkoon kaikki tulevat motoristi/alkoholisti -perheistä.

Mikäs siinä kun teinitytöt pimppiään testattavaksi ennen häitä tarjoavat.

Kyllä minua jos olisin kyseisten tyttöjen isäntä, hävettäisi, että minkälaista pumpattavaa parparaa on tullut vaimoni mahasta pojille testattavaksi..

• hell-uskonnon uhri

Israelissa hell-tytöt ja -naiset tunnetusti selällään maaten "evankelioivat" juutalaisia miehiä, naisista en juuri ole kuullut, varmaan heitäkin.

• Blohin O.
        hell-uskonnon uhri kirjoitti:

Israelissa hell-tytöt ja -naiset tunnetusti selällään maaten "evankelioivat" juutalaisia miehiä, naisista en juuri ole kuullut, varmaan heitäkin.

Aaron-Ben Suomi oppaamme kertoi linjurissa että suomalaiset nk. kristityt huoraavat juutalaisten kanssa ja sillä tavoin seläällään todistaminenko on kristillistä ja elämällään todistamista kuten hempukat sanovat.
        Näin itse kuin hotellin työntekijä arabi vei vaaleatukkaista ryhmämme hempukkaa huoneeseensa jossa ei ollut kuin patja ja tv.
        Antavat juutalaisille ja kiharapää arabi nai niitä "pienempiä"

• ovikokolahti

hei !

oletko muuten huomannut että tässä mailmassa on muutakin kuin nuo sinun pimppiharhasi !

esmerkiks yhteiskunnan maksamassa vuokrakämpässäsikin on ns. ulko-ovi.

koitappas joskus mennä siitä tuulettamaan aatoksia tuttuun paikkaan eli ihan pihalle.

• Markku Tampio

Kuule "omaavuttomuuskatkera"..

Eikös se Sinun mielestäsi olekaan hieno asia, että entiset alkoholistit ovat päässeet alkoholismistaan ja saaneet vapauden Kristuksen Jeesuksen vaikuttaman uskon kautta ja sen seurauksena saaneet elämänsä kaikki asiat järjestykseen..

Eivätkä helluntailaiset ole mielestäni missään suhteessa katkeroituneet siitä, etteivät he ole päässeet alkoholismistaan vapaaksi muuta kautta, (esim. AA-kerho).

Päinvastoin he iloitsevat siitä, että nimenomaan Jeesus Kristus päästi heidät vapaaksi alkoholin orjuudesta niinkuin muustakin synnin orjuudesta..

Jeesus etsii edelleenkin nimenomaan niitä köyhiä, joilla ei mitään ole. Ja ns. "laitapuolen kulkijat"; tytöt ja pojat sieltä varjoisilta kujilta sekä teitten varsilta ja aitovieriltä ovat otollisempia Raamatun sanoman vastaanottamiselle kuin varakkaammat..

Kun ei ole mitään hävittävänä, vaan kaikki on voitettavana, niin näin jo Jeesuksen ensimmäiset opetuslapset, köyhät kalastajat, ottivat Jeesuksen evankeliumin ilolla vastaan.. Ja sama jatkuu edelleenkin..

• ei tosi!

Väärin meni! On paljon joukossa niitä, jotka eivät ole entisiä alkoholisteja tai edes koskaan maistaneet viinaa! Minä olen yksi heistä. eikä koskaan ole tehnyt mielikään maistella! Et mitä ilmeisemmin tunne arvostelun kohdettasi, joten oliskohan parempi, että jättäisit arvostelematta sellaista jota et tunne! Eikö vain?

• Et ole totuudessa!
      Voin Jumalan kunniaksi todistaa, että olen saanut armosta myös vapauden alkoholin suhteen, eikä minun tarvitse olla katkera, jos joku veljeni Kristuksessa joisi viiniä, vaikka ateriana yhteydessä tai ottaisi sauna kaljansa, eihän se minun uskoani horjuta.

Toisaalta olen kiitollinen, että suurin osa helareista on täys raittiuden linjan valinneet.

Itselleni ei ole tullut mieleen kokeilla alkoholin käyttöä, koska en näe siinä mitään hyötyä, sillä raitis elämä on näyttänyt parhaat päivät.
      Olen saanut armosta elää Jumalan lapsena yli 24 vuotta ilman alkoholin kiroja ja sekin on jo mahtava kiitos aiha, joten raitis linjani siinä mielessä pysyy, vaikken kiellä toisten juomista.

• Miten niin?..katkeria toisille siis jotka juovat?? En usko,,itse en juo enää,kun Sain vapatua alkoholin kirouksesta, ja rukoilen että muutkin saisivat "elämän tarkoituksen itselleen.

• monenlaista kulkijaa

Filippiläiskirje 3

18Sillä monet, joista usein olen sen teille sanonut ja nyt aivan itkien sanon, vaeltavat Kristuksen ristin vihollisina;
      19 heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä.

Niin, että jos laihoja juoppoja pelotellaan helvetin tulella, niin oiskohan noiden liikalihavien, pikkuhiljaa itsensä syömällä hengiltä hivuttavien jumalana heidän vatsansa sitten?

• HeikkoHelluntai.

Wesley on syy kaikkeen helluntailaiseen lakihenkisyyteen ja helluntailaisten tyhmyyys se toinen syy.

Pyhitys paska on pyhityspaskaa ja totaalista kusetusta.

Jos ihminen on ihminen niin ei tarvitse nuolla helluntaiseurakunnan vanhimmiston persettä ja heidän lakihenkistä raamatuntulkintaa.

Omat aivot ja oma Raamattu toimii. Heikot ja säälittävät helluntailaiset tarvii muiden mielipiteen omalle uskolleen.

• uskis-minäkin

En todellakaan ole katkera niille, jotka juovat alkoholia, vaikken itse käytäkään. Miksi en käytä? En vain koe tarvitsevani sitä, miksi siis joisin? Jos nauttisin siitä, voisin kyllä sitä kohtuullisesti juoda. Jonkin toisen henkilön juominen tai raittius on yhdentekevä asia minulle, olen vastuussa vain itsestäni.

• Anonyymi

mutta alkoholista helluntailaiset puhuu jatkuvasti ja heittelee herjoja juomisista, kun kuvittelevat, että kaikki muutkin ihmiset olis samanlaisia kuin he alkoholiongelmansa kanssa,
        vaan kun, "viini on viisasten juoma", ja se silloin helluntailaisille sovi.

selvinpäinkään helluntailaiset ei niin viisaita kommentteja tänne,
        kukaan normaali ihminen vaihda aihetta, ja rupee herjaan jostain kaljoista , juomisista
        aihekeskusteluissa, siis sopis sentään pysyä asian aiheessa.

aihealueesta löytyy valikko: päihteet ja riippuvuudet, helluntailainen voi siirtyä siihen osioon jos ei voi ilman kalja-kommentteja pysyä edes aiheessa mistä , kristinusko , kaste, jne.

• naurettaviajuopporet

Voi mitä soopaa koko ketjuke täynnä !

En ikänä ole juonut enkä juo koska en näe mitään mieltä ryypiskellä ja sitten olal juovuksissa, sehän on mitä suurinta hulluutta.

En tee muutakaan hullua, kuten esm aja autolla ilman takarattaita taikka mene töihin ilman housuja !

• Anonyymi

Mitä ovat auton takarattaat?

• Anonyymi

Täyttä teeskentelyä kuvittelevat olevansa parempia kuin selän kääntää ns paskaa puhutaan toissta

• Anonyymi

Minä pidän alkoholista. Tupakasta en pidä. Pornoa katson mielelläni ja tykkään katsella puolialastomia tyttöjä ja naisia kadulla kun tulevat vastaan.

Olen miettinyt, että pitäisi mennä käymään eroottisissa juhlissa, seksibileissä. Siellä saisi nähdä ihan livenä, kun kauniita naisia pannaan. Ja osallistua itsekin, jos siltä tuntuisi. Miltäköhän tuntuisi näin kristittynä ottaa suihin mieheltä... sekin pitäisi varmaan kokeilla.

• Anonyymi

Ylläpito sabotoi palstaa postaamalla työkseen solvauksia ja hullutuksiaan ja valheitaan palstalle. Ylläpidon tarkoitus on estää kaikki rauhallinen ja oikeamielinen keskustelu helluntailaisuudesta ja tuoda tilalle luterilaisuuden pakanalliset opit ja saatanan synagoogan valheet.

• Anonyymi

Sinä sabotoit palstaa postaamalla työksesi solvauksia ja hullutuksiaan ja valheitaan palstalle. Tarkoituksesi on estää kaikki rauhallinen ja oikeamielinen keskustelu uskosta ja tuoda tilalle helluntailaisuuden pakanalliset symboliopit ja saatanan synagoogan valheet.

• Anonyymi

Niin teet sinäkin...trollaat ja sabotoi palstaa.

• Anonyymi

Kerron heti kun opettelet kirjoittamaan suomen kieltä.

• Anonyymi

Jeesus peesus pedofiili Jeesus

• Anonyymi

helluntailaisuus on sukua AA-kerho liikkeille.

• Anonyymi

Niin tietenkin mutta kerrotko miksi luterin kirkosta eroaa yhtenä päivänä yli tuhat maksajaa !?

• Anonyymi

Suomi24 on osallinen ja suomi24 harjoittaa järjestelmällistä kiihottamista kansanryhmää vastaan. Suomi24 on laittomien hallussa ja alusta laittomuuksiin.
      Kiihottaminen kansanryhmää vastaan on puhetta tai kirjoitusta, jonka tarkoitus on halventaa tai pelotella kansanryhmää tai lietsoa väkivaltaista tai syrjivää toimintaa kansanryhmää kohtaan. Yleensä kansanryhmällä tässä yhteydessä tarkoitetaan rodun, etnisen taustan, kansallisuuden, uskonnon, seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden määrittämää kansanryhmää.

• Anonyymi

Aloittajalle pitää muistuttaa että helluntain jäsenkunta on suurelta osin entisiä luterilaisia juoppoja ja muita puuäijän kavereita !

niin että minkäs teet näille faktoille huoh.

• Anonyymi

helluntailaisuus katsoo KAIKESSA ainoastaan ULKONAISEEN, > so. NÄKYVIIN "synteihin", sisältä siellä saa olla kuin itse piru, kunhan vaan ulkonaisesti näyttää uskovaiselta.

• Anonyymi

Addiktioita on monenlaisia.

Esim. Pitää tulla helluntailaisten keskustelupalstalle rienaamaan kasteesta, armolahjoista, uudestisyntymästä, Pyhän Hengen kasteesta, uskosta..

• Anonyymi

Vieläpä 24/7 ja varsinkin yöllä, kun rienaajat on humalassa!

• Anonyymi

suomi24 on osallinen kiihottamiseen kansaryhmää vastaan. Ylläpito on suurin yksittäinen aloitusten tekijä ja kommenttien lähettäjä. Lähes kaikki ylläpidon kautta palstalle postatut kommentit sisältävät vihapuhetta ja panettelua ja solvaamista ja valheellisia väittämiä.

• Anonyymi

Kyllä tupakka paha on, samoin viina. Jos helluntai srk:ssa käy säännöllisesti, niin pitäisi pyrkiä lopettamaan nämä paheet. Mutta siinä pitäisi saada Jumalalta se voima luopua näistä, ei sitä aivan omin voimin kannata yrittää. Nuuska ei niin paha ole kuitenkaan, eikä nikotiinikorvaushoito. Jos Pyhän Hengen kasteen on saanut, niin ei mielestäni juuri alkoholia kannattaisi siihen sekoittaa, vaikka se aluksi voisi tuntua jopa sopivalta. Ravintolassa jos helluntailainen humalassa on, niin ongelmia voi tulla ja moni on joutunut tappeluunkin, eräs saarnamies sanoi, että sai puukostakin ja sen jälkeen ei enää mennyt ravintolaan juomaan.

• Anonyymi

Ylläpidon tarkoitus on estää kaikki rauhallinen ja oikeamielinen keskustelu helluntailaisuudesta ja tuoda tilalle luterilaisuuden pakanalliset opit ja saatanan synagoogan valheet.
      Ylläpito sabotoi palstaa postaamalla työkseen solvauksia ja hullutuksiaan ja valheitaan palstalle. Ylläpidon tarkoitus on estää kaikki rauhallinen ja oikeamielinen keskustelu helluntailaisuudesta ja tuoda tilalle luterilaisuuden pakanalliset opit ja saatanan synagoogan valheet.

• Anonyymi

Valita sille omalle ylläpidollesi jos saat huonoa ruokaa tai muuten huonon ylläpidon. Turha huonosta kohtelustasi on ainakaan luterilaisia syyttää.

• Anonyymi

Olen nähnyt kun helluntaiseurakunnassa kokouksessa moni kännissä.
      Juopuneet eivät peri taivasten valtakuntaa.

• Anonyymi

helluntailaiset on alkoholiongelmaisia, ihan samaa sukua on helluntailaisuus ja AA-liikkeet.

• Anonyymi

Vauvakastetut juo 10 litraa viinaa vuodessa 100% alkoholiksi muutettuna.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vauvakastetut juo 10 litraa viinaa vuodessa 100% alkoholiksi muutettuna.

helluntailaiset ei muita tunne eikä tiedäkään kuin omanlaisensa alkoholistit.

helluntailainen ja alkoholi; > "sydämen kyllyydestä suu puhuu"

• Anonyymi

Miksi tupakointi on syntiä mutta se ei kun jeesus sai siemensyöksyn aasin perheeseen.

• Anonyymi

Miksi tupakointi on syntiä mutta se ei kun jeesus sai siemensyöksyn aasin perseeseen.

• Anonyymi

Helluntaihurmokset korvaavat kaatokännin.

• Anonyymi

helluntailaisuus on AA -kerhojen sisar.

• Anonyymi

jää enemmän kolehtiin ja kymmenyksiin, kun lopettavat tupakan ja alkoholin.

• Anonyymi

Palstan suurin yksittäinen kommenttien ja aloitusten postaaja on luterilais-pakanamessiaaninen ylläpito. Lähes kaikki ylläpidon kautta tulevat viestit ovat täynnä vihapuhetta; solvauksia ja panettelua ja valheellisia väittämiä.

• Anonyymi

Suomi24 on tehnyt tarkoituksella ja määrätietoisesti helluntailaisuuspalstasta sivut, joissa avoimesti rikotaan Suomen lakeja ja joissa pilkataan ja herjataan Jumalaa ja joissa helluntailaisia vainotaan ja panetellaan. Suomi24 on tuhonnut keskustelun palstan aiheesta, helluntailaisuus.

• Anonyymi

Helluntailaiset eivät pysy olemaan henkikasteen hurmokssissa kohtuukäyttäjiä.
      Ryypätyillä aivoilla on hermo pinnassa.
      Onneksi saa lutkuja haukkua niin se helpottaa.

• Anonyymi

minkäs teet jos entiset lutterin seuraajat on semmoisina tulleet helluntasihin uskoontulon seurauksena.

sieltähän ne suomessa ennen aikoihin tuli kun ei muita ollut.

haloo haloo

• Anonyymi

prahamin seuraajat ovat siis juoppoja!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

prahamin seuraajat ovat siis juoppoja!

ei kun lutterin, muista ens kerralla paremmin !

siellä ne juopot asustaa lutterin kirkon jäsenistössä, etkö sitä tiennyt !?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      90
      7326
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3887
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3470
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2602
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      230
      2585
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      40
      2403
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      129
      2329
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2219
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2015
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1912
    Aihe