Uskooko ateisti iankaikkiseen elämän mahdollisuuteen?

alex.kasi

Jos uskot, niin kuinka selität sen ? jos et, niin kuinka selität sen?

Jos olet ateisti olet tervetullut jakamaan ajatuksiasiasi asiasta.

alex

25

81

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä pidän jälleensyntymistä mahdollisena, mutta en todennäköisenä. Se mahdollisuus edellyttää käsittääkseni sitä, että on olemassa jokin tieteelle täysin tuntematon ja ruumiista erillinen sielu, joten tuo mahdollisuus on kyllä todella heikolla pohjalla.

Esimerkiksi jo se, että mielemme/tajuntamme tilat muuttuvat alkoholista ja kannabiksesta, jotka ovat kemiallisia aineita, tuntuisi tukevan sitä ajatusta, että mielikin on lopulta vain aivojen synnyttämä prosessi vähän samoin kuin tietokoneohjelma on fyysisen hardwaren päällä pyörivä abstraktinen objekti.

Samoin se, että erilaiset aivosairaudet vanhuksilla muuttavat heidän persoonallisuuttaan, viittaa hyvin vahvasti siihen, että mieli on täysin aivoihin sidoksissa.

Eli ruumiin kuoleman jälkeen ilman aivoja tuskin on olemassa mieltäkään ja mielestä erilliseen sieluun minun on erittäin vaikeaa uskoa. Se ei ehkä ole täysin mahdotonta, mutta kuten sanottua, erittäin epätodennäköistä.

T: Iloinen nauraja

• Hyvä ja asiallinen vastaus :=)

#Minä pidän jälleensyntymistä mahdollisena, mutta en todennäköisenä.#

Silloinhan sinun tulisi ajatella Jumalasta suunnilleen samalla tavalla, eikö vaan. Siis että pidät Jumalan olemassa oloa mahdollisena, mutta et todennäköisenä.
        Jos vertaan minun uskoani Jumalan olemassa oloon ja tuota vastaustasi toisiinsa on niissä monta yhtymä kohtaa. Yksi on että elämän täytyy olla mahdollista jotta se voisi jatkua - sitähän nuo sinun mietteesi pohjimmiltaan tarkoittaa.

Tässä olen täysin samalla linjalla kanssasi - ja oikeastaan se on se pointti joka erottaa ateistin uskovasta - siis että uskova näkee vastauksen tuohon kysymykseen eritavalla kuin ateisti. Ateisti ei usko jos ei hänellä ole fakta kädessä - uskova uskoo sen todistuksen kautta jonka hän saa Raamatusta.

• alex.kasi kirjoitti:

Hyvä ja asiallinen vastaus :=)

#Minä pidän jälleensyntymistä mahdollisena, mutta en todennäköisenä.#

Silloinhan sinun tulisi ajatella Jumalasta suunnilleen samalla tavalla, eikö vaan. Siis että pidät Jumalan olemassa oloa mahdollisena, mutta et todennäköisenä.
        Jos vertaan minun uskoani Jumalan olemassa oloon ja tuota vastaustasi toisiinsa on niissä monta yhtymä kohtaa. Yksi on että elämän täytyy olla mahdollista jotta se voisi jatkua - sitähän nuo sinun mietteesi pohjimmiltaan tarkoittaa.

Tässä olen täysin samalla linjalla kanssasi - ja oikeastaan se on se pointti joka erottaa ateistin uskovasta - siis että uskova näkee vastauksen tuohon kysymykseen eritavalla kuin ateisti. Ateisti ei usko jos ei hänellä ole fakta kädessä - uskova uskoo sen todistuksen kautta jonka hän saa Raamatusta.

>>> Silloinhan sinun tulisi ajatella Jumalasta suunnilleen samalla tavalla, eikö vaan.

Kutsun mieluiten itseäni ateistiksi, jotta en vahingossakaan tulisi liitetyksi olemassaoleviin organisoituihin uskontoihin, joita pidän huuhaana. Tietenkin on teoriassa mahdollista, että on olemassa "jokin korkeampi voima"/jumala, mutta siitä meillä ei ole mitään tietoa, joten sillä ei myöskään ole käytännön vaikutusta elämäämme. Samalla tavalla voi olla mahdollista, että esimerkiksi yksisarvisia jossain päin maailmankaikkeutta on, mutta meillä ei ole tietoa siitä, eikä oletus niiden olemassaolosta ole mitenkään järkevä - todistustaakka on väitteen esittäjällä.

>>> Ateisti ei usko jos ei hänellä ole fakta kädessä - uskova uskoo sen todistuksen kautta jonka hän saa Raamatusta.

Olen useissa kirjoituksissa todennut Raamatun olevan:

1) ristiriidassa itsensä kanssa
        2) ristiriidassa tieteen kiistämättömien faktojen kanssa
        3) liian tulkinnanvarainen ollakseen hyödyllinen

Ei meidän ajattelullamme ole paljonkaan yhteistä, sillä Raamattu ei ohjaa ajatteluani millään tavoin. Olen paljon enemmän kallellani idän uskontoihin, mutta en pysty pitämään niitäkään totuudenmukaisina.

• iloinen_nauraja kirjoitti:

>>> Silloinhan sinun tulisi ajatella Jumalasta suunnilleen samalla tavalla, eikö vaan.

Kutsun mieluiten itseäni ateistiksi, jotta en vahingossakaan tulisi liitetyksi olemassaoleviin organisoituihin uskontoihin, joita pidän huuhaana. Tietenkin on teoriassa mahdollista, että on olemassa "jokin korkeampi voima"/jumala, mutta siitä meillä ei ole mitään tietoa, joten sillä ei myöskään ole käytännön vaikutusta elämäämme. Samalla tavalla voi olla mahdollista, että esimerkiksi yksisarvisia jossain päin maailmankaikkeutta on, mutta meillä ei ole tietoa siitä, eikä oletus niiden olemassaolosta ole mitenkään järkevä - todistustaakka on väitteen esittäjällä.

>>> Ateisti ei usko jos ei hänellä ole fakta kädessä - uskova uskoo sen todistuksen kautta jonka hän saa Raamatusta.

Olen useissa kirjoituksissa todennut Raamatun olevan:

3) liian tulkinnanvarainen ollakseen hyödyllinen

Ei meidän ajattelullamme ole paljonkaan yhteistä, sillä Raamattu ei ohjaa ajatteluani millään tavoin. Olen paljon enemmän kallellani idän uskontoihin, mutta en pysty pitämään niitäkään totuudenmukaisina.

## Kutsun mieluiten itseäni ateistiksi, jotta en vahingossakaan tulisi liitetyksi olemassaoleviin organisoituihin uskontoihin, joita pidän huuhaana. ##

Niin - olemn kyllä saanut tuntea tuon aika monet kerrat :)) - sillä en minäkään kuulu mihinkään ainakaan olemassa oleviin organisoituihin uskonnollisiin lahkoihin tai kirkkoihin, vaikka en niitä huuhaana pidäkään.
        No hieman erehtyvinä .. ehkä.
        -------
        #Olen useissa kirjoituksissa todennut Raamatun olevan:
        3) liian tulkinnanvarainen ollakseen hyödyllinen #

Minulle taas Raamattu on Jumalan Sana - jossa on elämän viisaus, mutta minä en etsi Raamatusta vastauksia kysymyksiin joihin se ei vastaa.
        Oliskohan se - se ratkaiseva ero?

• the devil

Pidän täysin mahdollisena biologisen kehon muokkaamista sellaiseksi, että se uusiutuu tarvittaessa.
      Ei ole mitään tietoa siitä olemmeko olemassa jossain toisessa realmissa koko ajan tai silloin kun emme ole kolmiulotteisessa maailmassa.
      Ihmisen elämä on liian lyhyt, siksi ihminen kaipaa "ikuisuutta". Tarinat jumalista, jotka ovat eläneet aikakausia ovat osoitus tästä. Samoin kertomukset Mesopotamian alueelta, jossa ihmiset ovat eläneet ja hallinneet erikoisen pitkiä ajanjaksoja.

• Mukava saada hyviä asiallisia vastauksia.

"Pidän täysin mahdollisena biologisen kehon muokkaamista sellaiseksi, että se uusiutuu tarvittaessa."

Se on Raamatun lupaus uskovalle, että ihminen voi saavuttaa sen, mutta Raamattu sanoo, että siihen ei riitä ainoastaan esimerkiksi lääketiede vaan molempien niin kehon kuin siinä asuvan hengellisyyden täytyy olla täydellisiä ja täydellisessä harmoniassa todelliseen elämään (se on Jumalaan) ihmisen tulee olla aito - ja sen saavuttaminen edellyttää, että ihminen on esimerkiksi oikeudenmukainen, rakkaudellinen todellisesti, muussa tapauksessa ei iankaikkinen elämä ole mahdollista.
        Huomaa kuitenkin että tämä on uskovalle lopputulos - Jumalan johdatuksesta.

Pää asia on sen ymmärtäminen että vain siten ihmisestä voi tulla sellainen kokonaisuus joka ei kuole. Se on Raamatun sanoma ..

Ja kaiken täytyy sitäpaitsi tapahtua täydellisessä vapaudessa, sillä kaikki pakko rikkoo sen kokonaisuuden jossa elämä voi säilyä.
        --------

Huomaa, että minulle joka olen uskova ihminen - Jumala On juuri sellainen elämä aito mutta todellinen elämä - en luonnollisesti tiedä Jumalan biologiasta, mutta nuo ominaisuudet ovat Jumalan ominaisuuksia. Sillä tiedän Raamatusta, että vain sellainen elämä voi olla iankaikkista ..
        ----
        jatkoit että :
        "Ei ole mitään tietoa siitä olemmeko olemassa jossain toisessa realmissa koko ajan tai silloin kun emme ole kolmiulotteisessa maailmassa."
        --
        Tätä varmaan moni uskovakin mietiskelee ..

Minä uskon että kun ihminen kuolee on hän kuollut kokonaan ja se mitä hänestä on jäljellä on Jumalan muistissa - mitä se on ? sitä en tiedä DNA.koodi?

Minulle ihminen on elävä elämä - jossa hänen koko elämänsä on - hän elää ja kun elämä loppuu hänellä ei ole tietoisuutta tai tunteita - sillä hän on kuollut - raakaaineet valuvat maahan ja se elämän mikä on ihmisessä ollut palaa sille kuka sen on antanutkin. Nyt en usko että se tarkoittaisi että Jumala keräisi elämän voimaa johonkin purkkiin tai kaappiin vaan että se vain palaa siihen tilanteeseen jossa se oli enne syntymääni. Ei siis ole kysymys mistään tietoisesta sielusta.
        ----------
        ## Ihmisen elämä on liian lyhyt, siksi ihminen kaipaa "ikuisuutta". Tarinat jumalista, jotka ovat eläneet aikakausia ovat osoitus tästä. Samoin kertomukset Mesopotamian alueelta, jossa ihmiset ovat eläneet ja hallinneet erikoisen pitkiä ajanjaksoja.##

Niinhän se on - ihminen on tietoinen ja osaa laskea päivänsä ja siksi ymmärtää että hänen elämänsä jää ikäänkuin kesken - ihminen ei ole valmis kuollessan.

En tiedä jos sinä näet joitain yhtymäkohtia sinun ja uskovaisen mietteissä .. Itse olen siinä uskossa että ne ovat lähes samanlaisia jokaisen päässä - vastaukset vain ovat hieman erilaisia.

Minulle on rehellinen ateisti lähenpänä Jumalaa kuin teeskentelevä uskova ..

alex :)

• the devil
        alex.kasi kirjoitti:

Mukava saada hyviä asiallisia vastauksia.

"Pidän täysin mahdollisena biologisen kehon muokkaamista sellaiseksi, että se uusiutuu tarvittaessa."

Se on Raamatun lupaus uskovalle, että ihminen voi saavuttaa sen, mutta Raamattu sanoo, että siihen ei riitä ainoastaan esimerkiksi lääketiede vaan molempien niin kehon kuin siinä asuvan hengellisyyden täytyy olla täydellisiä ja täydellisessä harmoniassa todelliseen elämään (se on Jumalaan) ihmisen tulee olla aito - ja sen saavuttaminen edellyttää, että ihminen on esimerkiksi oikeudenmukainen, rakkaudellinen todellisesti, muussa tapauksessa ei iankaikkinen elämä ole mahdollista.
        Huomaa kuitenkin että tämä on uskovalle lopputulos - Jumalan johdatuksesta.

Pää asia on sen ymmärtäminen että vain siten ihmisestä voi tulla sellainen kokonaisuus joka ei kuole. Se on Raamatun sanoma ..

Ja kaiken täytyy sitäpaitsi tapahtua täydellisessä vapaudessa, sillä kaikki pakko rikkoo sen kokonaisuuden jossa elämä voi säilyä.
        --------

Huomaa, että minulle joka olen uskova ihminen - Jumala On juuri sellainen elämä aito mutta todellinen elämä - en luonnollisesti tiedä Jumalan biologiasta, mutta nuo ominaisuudet ovat Jumalan ominaisuuksia. Sillä tiedän Raamatusta, että vain sellainen elämä voi olla iankaikkista ..
        ----
        jatkoit että :
        "Ei ole mitään tietoa siitä olemmeko olemassa jossain toisessa realmissa koko ajan tai silloin kun emme ole kolmiulotteisessa maailmassa."
        --
        Tätä varmaan moni uskovakin mietiskelee ..

Minä uskon että kun ihminen kuolee on hän kuollut kokonaan ja se mitä hänestä on jäljellä on Jumalan muistissa - mitä se on ? sitä en tiedä DNA.koodi?

Minulle ihminen on elävä elämä - jossa hänen koko elämänsä on - hän elää ja kun elämä loppuu hänellä ei ole tietoisuutta tai tunteita - sillä hän on kuollut - raakaaineet valuvat maahan ja se elämän mikä on ihmisessä ollut palaa sille kuka sen on antanutkin. Nyt en usko että se tarkoittaisi että Jumala keräisi elämän voimaa johonkin purkkiin tai kaappiin vaan että se vain palaa siihen tilanteeseen jossa se oli enne syntymääni. Ei siis ole kysymys mistään tietoisesta sielusta.
        ----------
        ## Ihmisen elämä on liian lyhyt, siksi ihminen kaipaa "ikuisuutta". Tarinat jumalista, jotka ovat eläneet aikakausia ovat osoitus tästä. Samoin kertomukset Mesopotamian alueelta, jossa ihmiset ovat eläneet ja hallinneet erikoisen pitkiä ajanjaksoja.##

Niinhän se on - ihminen on tietoinen ja osaa laskea päivänsä ja siksi ymmärtää että hänen elämänsä jää ikäänkuin kesken - ihminen ei ole valmis kuollessan.

En tiedä jos sinä näet joitain yhtymäkohtia sinun ja uskovaisen mietteissä .. Itse olen siinä uskossa että ne ovat lähes samanlaisia jokaisen päässä - vastaukset vain ovat hieman erilaisia.

Minulle on rehellinen ateisti lähenpänä Jumalaa kuin teeskentelevä uskova ..

"Se on Raamatun lupaus uskovalle, että ihminen voi saavuttaa sen, mutta Raamattu sanoo, että siihen ei riitä ainoastaan esimerkiksi lääketied.."

Raamatun ei kyllä sano tuolla tavoin, se on sinun tulkintaasi.
        Raamattu ei ole mitenkään auttanut nykyistä lääketiedettä kehittymään eikä selvittänyt ihmisen perimää.
        Ihminen on tehnyt sen, ja ne ihmiset eivät ole olleet patavanhoillisia uskovaisia, jotka eivät voi tai uskalla ajatella muuta kuin seurakunnan johto määrää.

"Minä uskon että kun ihminen kuolee on hän kuollut kokonaan ja se mitä hänestä on jäljellä on Jumalan muistissa - mitä se on ? sitä en tiedä DNA.koodi? "

Ihmisen elämän tapahtumat tulisi silloin olla talletettuna tuon koodin ohella jonnekin.

"Ei siis ole kysymys mistään tietoisesta sielusta."

Täysin mahdollista, jopa todennäköistä.

"En tiedä jos sinä näet joitain yhtymäkohtia sinun ja uskovaisen mietteissä"

No kyllä ne mielestäni eroavat aika tavalla. Olennainen ero lienee uskovan tarve varmuuteen elämän alkuperästä joka selitetään jumalilla, ateistinen henkilö taas voi jättää asian auki, eikä koe pakonomaista tarvetta keksiä raamatusta selityksiä, miten tieteen löydökset voidaan selittää. Päin vastoin, uskovalle raamattu on ensin, kun ei-uskovalle tutkimus, faktat ja tiede ovat ensin.

• the devil kirjoitti:

"Se on Raamatun lupaus uskovalle, että ihminen voi saavuttaa sen, mutta Raamattu sanoo, että siihen ei riitä ainoastaan esimerkiksi lääketied.."

Raamatun ei kyllä sano tuolla tavoin, se on sinun tulkintaasi.
        Raamattu ei ole mitenkään auttanut nykyistä lääketiedettä kehittymään eikä selvittänyt ihmisen perimää.
        Ihminen on tehnyt sen, ja ne ihmiset eivät ole olleet patavanhoillisia uskovaisia, jotka eivät voi tai uskalla ajatella muuta kuin seurakunnan johto määrää.

"Minä uskon että kun ihminen kuolee on hän kuollut kokonaan ja se mitä hänestä on jäljellä on Jumalan muistissa - mitä se on ? sitä en tiedä DNA.koodi? "

Ihmisen elämän tapahtumat tulisi silloin olla talletettuna tuon koodin ohella jonnekin.

"Ei siis ole kysymys mistään tietoisesta sielusta."

Täysin mahdollista, jopa todennäköistä.

"En tiedä jos sinä näet joitain yhtymäkohtia sinun ja uskovaisen mietteissä"

No kyllä ne mielestäni eroavat aika tavalla. Olennainen ero lienee uskovan tarve varmuuteen elämän alkuperästä joka selitetään jumalilla, ateistinen henkilö taas voi jättää asian auki, eikä koe pakonomaista tarvetta keksiä raamatusta selityksiä, miten tieteen löydökset voidaan selittää. Päin vastoin, uskovalle raamattu on ensin, kun ei-uskovalle tutkimus, faktat ja tiede ovat ensin.

Ok - ei Raamattu puhu "lääketieteestä" siten kuin me tänään sitä ajattelemme - mutta puhuu kaikesta vajavaisuudesta parantumisesta välttämättömänä sille joka haluaa iankaikkisen elämän, niin hengellisen puolen parantumisesta mutta myös ruumiillisen puolen tulee täyttää ne vaatimukset jotka iankaikkinen elämä asettaa.

Minä vain halusin tuoda esiin sen, että hengellinen puoli ihmisessä on jopa tärkeämpi elämälle kuin se ruumis / keho missä elämä eletään.

-----------
        Olen samaa mieltä että ainakin meidän ajatukset erovat aika tavalla.

alex

• ## Jos olet ateisti olet tervetullut jakamaan ajatuksiasiasi asiasta.
      alex ## (alex-kasi)

No nythän me nähdään se todellinen alex!

Hän pyytelee ateistien joukkovoimalta apua.

• Sivusta seuraten

Älä nyt sekoita asioita. :o)

Alex haluaa vilpittömästi tietää, mitä mm. ateistit ajattelevat. Minäkin luin antaumuksella tähän asti, kunnes menit asiasta sivuun ja rupesit Alexia moittimaan aivan muusta kuin asiasta. Hyi sinua.
        Vilpitön keskustelu ei ole avun pyytämistä vaan toistemme ymmärtämistä.
        Kiitos Alex ja muut vastaajat. Mielenkiintoista...

Terveisin Annu

• olen varma

Alex on ilmeisesti alkanut itsekin ajattelemaan, eikä vain ottamaan vastaan valmiiksi purtua USA:ssa kehiteltyjä selityksiä.
      Mielestäni ateisti on paljon lähempänä todellisuutta kuin adventisti ja jopa paljon lähempänä "jumalaa", tai miksi hyvänsä kutsumme sitä, joka on meille tuntematon, pohjaton, ääretön jne.
      Maailmankaikkeus voisi hyvin olla se oikea Jumala, joka on meidät luonut. Miettikääpä sitä! Se on mm. ääretön ja myös kuluttavainen tuli, koska kaikkiin planeettoihin sisältyy valtava määrä tulta ja energiaa.

• Olen Varma

Nimimerkille "olen varma" pieni muistolause tässä ..

Room. 4:21 ja oli täysin varma siitä, että minkä Jumala on luvannut, sen hän voi myös täyttää.

1. Tim. 1:15 Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin.

Roomalaiskirje 8

35 Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka?
        36 Niinkuin kirjoitettu on: "Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina".
        37 Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut.

38 Sillä minä olen varma

siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
        39 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

Varman päälle

• ## Alex on ilmeisesti alkanut itsekin ajattelemaan, eikä vain ottamaan vastaan valmiiksi purtua USA:ssa kehiteltyjä selityksiä.##

No, minä en ole koskaan omaksunut keneltäkään selityksiä joita en itse ymmärrä.

Sitä paitsi en minä ole koskaan kuulunut kuin Luterilaiseen kirkkoon. Josta erosin kai pari kolme vuotta siten - en siksi että olisin liittymässä johonkin toiseen kirkkoon, vaan koska näin kirkon opin enimmäkseen vääräksi - Sorry vaan kaikki luterilaiset ja tekeehään kirkko tekee paljon hyvääkin - asia jota ei sovi unohtaa.

Se mikä adventismissa on hyvää on heidän Raamatun ymmärryksensä joka mielestäni on parempi kuin Luterilaisessa kirkossa ja ehdottomasti parempi kuin esimerkiksi Helluntailiikkeessä tai muissa kaatuja lahkoissa joissa ollaan mielestäni ihan pihalla.

Se, että minua pidetään aika ajoin adventistina johtunee siitä että minä en suostu heitä mollaamaan - pikku kritiikkiä joskus, mutta ei mollaamista - ja onhan meillä on aika samanlainen perusta uskollemme - Jumala ja evankeliumi - eikä adventistit usko kuolemattomuuteen vajavaisuudessa (siis synnissä) eivätkä siis myöskään - ikuiseen piinaan jossa vajavainen kuoleva kituisi ikuisesti.. (sairas oppi) ..
        Se on yksi Raamatun pääsääntö ja opetus että vajavaisuudessa EI OLE iankaikkista elämää, mutta Raamattu osoittaa ihmiselle tien siihen täydellisyyteen jossa ON.

##Maailmankaikkeus voisi hyvin olla se oikea Jumala, joka on meidät luonut. Miettikääpä sitä! ##

Kun katsoo taivaalle voi hyvin ajatella, että katsoo niin menneisyyteen kuin tulevaisuuteen - tähti jonka näen taivaalla on lähettänyt sen valon ehkä sata valovuotta sitten ja samalla katson tyhjyyteen joka ei ala missään eikä lopu missään. Hieno ajatus joka panee mielikuvituksen liikkeelle mutta .. oikea Jumala minulle - on elävä Jumala.

Se mikä kosmoksella ja Jumalalla on yhteistä on että molemmat ovat ikuisia.

alex

• Raamattu on yksi monista tarukirjoista ja meidän täytyy ottaa huomioon se, että sen kirjoittajat olivat täysin tietämättömiä mm. heitä ympäröivästä maailmasta aikanaan.
      Tosin Raamatun kirjoittajat olivat monista muistakin asioista ns. täysin "ulalla".

Raamattu ei todellakaan ole luotettava faktoihin pohjautuva kokoelma erilaisia kirjallisia tekeleitä. Raamattua voidaan pitää vain lähimnnä erään paimentolaiskansan "iltanuotiotarustona".

Itse omistan yhden Suomen ensimmäisistä suomen kielisistä versioista 1600-luvulta.
      Ko. Raamatussa on molemmat testamentit ja paljon muutakin sellaista tekstiä lisukkeena, mitä meidän kirkkoraamatussa ei ole. Kirja on n. 20cm paksu ja nahkakantinen ja teksti on sitä vanhaa suomalaista "korutekstityyliä", joka useimmille tuottaa hieman vaikeuksia lukea.

• ##Raamattu on yksi monista tarukirjoista ja meidän täytyy ottaa huomioon se, että sen kirjoittajat olivat täysin tietämättömiä mm. heitä ympäröivästä maailmasta aikanaan.##

No sinulle varmaan onkin koska sen sanot.

Minulle Raamattu kuitenkin on Jumalan Sana, jo sekin että ne "tietämättömät ihmiset - niinkuin sanoit" jotka Raamatun kirjoittivat ja osasivat kirjoittaa niin tarkoitukseensa viisaan kirjan, osoittaa että sen ilmoitus on todellinen - eli Jumalan Sanaa. Näin on minulle ..

##Itse omistan yhden Suomen ensimmäisistä suomen kielisistä versioista 1600-luvulta.
        Ko. Raamatussa on molemmat testamentit ja paljon muutakin sellaista tekstiä lisukkeena, mitä meidän kirkkoraamatussa ei ole. Kirja on n. 20cm paksu ja nahkakantinen ja teksti on sitä vanhaa suomalaista "korutekstityyliä", joka useimmille tuottaa hieman vaikeuksia lukea##

Minullakin on noita Raamattuja kai 30 - erikielillä ja eri aikakausilta - niitä saa jokainen nimittäin ilmaiseksi netistä vaikka kuinka monta.

Suomenkieliset Raamattut 1642 1776 1933-38 minulla on myös koneessa.

Lisäksi on näitä ruotsinkielisiä vanhoja ja uusia paperi Raamattuja.

Mutta ei siitä ole paljon apua jos omistaa Raamatun - sitä täytyy myös lukea - ei siitä muuten tiedä mitään. Usein käy niin että ihmisillä on jo ennakkoon käsitys Raamatusta, jonka mukaan sitä sitten luetaan, usein jopa vain pätkä sieltä, toinen täältä. Mutta totuus on että siten sieltä vain haetaan tukea omille käsityksille.

Se mikä 1776 luvun Raamatua ja nyky Raamattua erottaa kai eniten on kuinka helvetti sanaa käytetään - aikaisemmin sitä käytettiin manalasta - nykyään vain Gehennasta joka on paikka (ja myöhemmin kaatopaikka) missä aikoinaan Israelilaiset poltelivat lapsiaan ja jossa myöhemmin esimerkiksi tuomittujen rikollisten ruumiit poltettiin.

Mutta mukava vaihtaa mielipiteitä ..

alex

• Am
        alex.kasi kirjoitti:

##Raamattu on yksi monista tarukirjoista ja meidän täytyy ottaa huomioon se, että sen kirjoittajat olivat täysin tietämättömiä mm. heitä ympäröivästä maailmasta aikanaan.##

No sinulle varmaan onkin koska sen sanot.

Minulle Raamattu kuitenkin on Jumalan Sana, jo sekin että ne "tietämättömät ihmiset - niinkuin sanoit" jotka Raamatun kirjoittivat ja osasivat kirjoittaa niin tarkoitukseensa viisaan kirjan, osoittaa että sen ilmoitus on todellinen - eli Jumalan Sanaa. Näin on minulle ..

##Itse omistan yhden Suomen ensimmäisistä suomen kielisistä versioista 1600-luvulta.
        Ko. Raamatussa on molemmat testamentit ja paljon muutakin sellaista tekstiä lisukkeena, mitä meidän kirkkoraamatussa ei ole. Kirja on n. 20cm paksu ja nahkakantinen ja teksti on sitä vanhaa suomalaista "korutekstityyliä", joka useimmille tuottaa hieman vaikeuksia lukea##

Minullakin on noita Raamattuja kai 30 - erikielillä ja eri aikakausilta - niitä saa jokainen nimittäin ilmaiseksi netistä vaikka kuinka monta.

Suomenkieliset Raamattut 1642 1776 1933-38 minulla on myös koneessa.

Lisäksi on näitä ruotsinkielisiä vanhoja ja uusia paperi Raamattuja.

Mutta ei siitä ole paljon apua jos omistaa Raamatun - sitä täytyy myös lukea - ei siitä muuten tiedä mitään. Usein käy niin että ihmisillä on jo ennakkoon käsitys Raamatusta, jonka mukaan sitä sitten luetaan, usein jopa vain pätkä sieltä, toinen täältä. Mutta totuus on että siten sieltä vain haetaan tukea omille käsityksille.

Se mikä 1776 luvun Raamatua ja nyky Raamattua erottaa kai eniten on kuinka helvetti sanaa käytetään - aikaisemmin sitä käytettiin manalasta - nykyään vain Gehennasta joka on paikka (ja myöhemmin kaatopaikka) missä aikoinaan Israelilaiset poltelivat lapsiaan ja jossa myöhemmin esimerkiksi tuomittujen rikollisten ruumiit poltettiin.

Mutta mukava vaihtaa mielipiteitä ..

alex

Näin on, toinen virhe on että oletetaan että Raamatussa olevat henkilöt eivät koskaan tee Jumalan vastaisia tekoja. Totuus on kuitenkin että ihmiset ovat usein Jumalaa vastaan ja suorastaan pahoja - periaatteessa kautta koko Raamatun. .

• Totuuden Pasuuna

Raamattu kertomukset ja tarustot ovat täynnä epäsosiaalisia, mieleltään sairaita, väkivaltaisia, valehtelevia, taruihin ja uskomuksiin uskovia jne. henkilöitä.

Raamattua voidaan siis pitää jälkeen jääneiden ihmisten tarustona.
      Määrätyistä henkisistä ja mieleen liittyvistä sairauksista kärsivien ihmisten on helppo samaistua Raamatun typeryyksiin, joten Raamatun lukijakunta kärsii itse vakavista psyykkisistä ongelmista. Raamattu ruokkii ja vahvistaa juuri em. mainittujen henkilöiden jo ennestään vääristynyttä maailmankuvaa.

• Totuuden pasuuna?? ja kirjoittelee omiaan :( !

Niin - tai ehkä hän oikeastaa pasuunoikin tätä maailmaa hallitsevia vallanpitäjiä vastaan ja niitä maailman eri uskontoja vastaan joissa opetetaan ties minkälaisia oppeja. Esimerkiksi sielun luontaista kuolemattomuutta ja ikuista helvetin piinaa tai että Jumala uhrasi Poikansa itselleen tai muuta epäraamatullista humpuukia?

Jos joku uskoo omaan ja toisten ihmisten kuolemattomuuteen hänen oin helpompi tappaa ja asettaa itsensä vaaraan koska hän uskoo että kuolema ei olekaan elämän loppu. Ja kun pappi siunaa sotilaat jotka ovat menossa tappamaan ja raiskaamaan tai kun narkotiikka ja huumeet tuhoaa tai tai .. loputtomiin .. MUTTA se ei ole Raamattua vaan ihmisten keksimää kaiken maailman nurinkurista sekaannusta johon on sekoitettu ties minkälaista uskontoa ja tekstejä. Siis kun tämä "valistunut ihminen" valmistaa atomipommeja , myrkyttää maailman ja ja käyttää väkivaltaa ratkoakseen itse tuottamiaan vaikeuksiaan jotka ovat viemässä koko maailmaa siihen tilanteeseen josta Raamattu on kertonut jo kauan sitten.. mitä sanoo "pasuuna" - että Raamattu on "jälkeen jääneiden ihmisten tarustoa" - Voihan nenä - en muuta sano.. Sokeus on TÄYDELLINEN....

Raamattu on uskomatottoman viisas kirja - noin lievästi sanoen, mutta jos ihminen on kiinni omissa kierteissään niin hän ei näe mitä Raamatussa lukee.

Raamattu kertoo ihmiselle, että se elämäntapa mikä ihmisellä on vie hänet ja koko maailman tuhoon, jos ihmiset eivät käänny pois tuolta tuhoon vievältä tieltään.

Tälle totuudelle on naurettu ja sitä on pilkattu ymmärtämättömien ihmisten kautta, koska he eivät halua nähdä totuutta itsestään.

Tänään on ihminen valmistanut itselleen tuhansia atomipommeja - miksi ? koko maailman tuhoamiseen tarvitaan ainoastaa 200 atomipommia -
        tänään kuolee tuhansia lapsia nälkään joka päivä, miksi ? eikö maailmassa ole muka ruokaa - on varmasti jos hyvää tahtoa riittäisi. '

Vain esimerkiksi - Kaikki ne valtavat resurssit jotka käytetään esimerkiksi aseiden valmistukseen riittäisivät maksamaan maailman hyvin voinnin puhumattakaan mitä itsekkyyden loppuminen saisi aikaan maailmassa.

Tänään tappaa ihminen tuhansia elämänmuotoja sukupuuttoon vuosittain, ihminen myrkyttää maailman vesiä, maata ja ilmaa - tilanne käy yhä vaarallisemmaksi .. miksi kaikki tämä uskomaton typeryys ... joka hallitsee maailmaa ...

Siinä olisi pasuunalle töitä - silmien aukaisijana ja totuuden kertojana ...
        mutta mitä sanoo pasuuna ? - että Raamatun sana on jälkeen jääneiden ihmisten tarustona - voi hyvä mies ..

Totuus on että olet vain yksi niistä sokeista lankaan juosseista jotka eivät hakua nähdä nenäänsä pidemmälle ja joka ei Raamatusta ymmärrä tuo taivaallista - et ymmärrä lukemaasi .. koska ei halua ymmärtää .. mietihän sitä hetki .. siis että miksi et halua ymmärtää ... ja nyt sitten puhuu pehmosia

Ensimmäinen alkel kohti sitä totuutta josta haluat pasunoida (tai haluatko edes?) on, että jätät pois nuo ennakkoluulosi ihmisistä - ja tämän maailman sairaan uskonnollisuuden, joka ei ole Raamatusta .. Ihminen on syypää maailman vaikeuksiin .. vain ihminen eikä kukaan toinen. Maailman resurssit jakautuvat uskomattoman kierosti - kun 1% maailman väestösta omistaa ja hallitsee 85% maailman resursseista ja puolelle (50%) maailman kansalaisista jää 1% maailman resusrseista.
        Jos joskut tajuat että se on ihminen joka tuhoaa maailmaa omien käsitystensä ja politiikkansa tähden - käsitysten ja politiikan jotka ovat jatkoa kaikille niille uskonnoille ja sille vallanpidolle joka on maailmaa hallinnut, ihminen on kaiken julmuuden ja itsekyyden takana.

Miksi syyttää siitä muita ? eikö juuri se ole heikkouden esitys..

alex

• alex.kasi kirjoitti:

Totuuden pasuuna?? ja kirjoittelee omiaan :( !

Niin - tai ehkä hän oikeastaa pasuunoikin tätä maailmaa hallitsevia vallanpitäjiä vastaan ja niitä maailman eri uskontoja vastaan joissa opetetaan ties minkälaisia oppeja. Esimerkiksi sielun luontaista kuolemattomuutta ja ikuista helvetin piinaa tai että Jumala uhrasi Poikansa itselleen tai muuta epäraamatullista humpuukia?

Jos joku uskoo omaan ja toisten ihmisten kuolemattomuuteen hänen oin helpompi tappaa ja asettaa itsensä vaaraan koska hän uskoo että kuolema ei olekaan elämän loppu. Ja kun pappi siunaa sotilaat jotka ovat menossa tappamaan ja raiskaamaan tai kun narkotiikka ja huumeet tuhoaa tai tai .. loputtomiin .. MUTTA se ei ole Raamattua vaan ihmisten keksimää kaiken maailman nurinkurista sekaannusta johon on sekoitettu ties minkälaista uskontoa ja tekstejä. Siis kun tämä "valistunut ihminen" valmistaa atomipommeja , myrkyttää maailman ja ja käyttää väkivaltaa ratkoakseen itse tuottamiaan vaikeuksiaan jotka ovat viemässä koko maailmaa siihen tilanteeseen josta Raamattu on kertonut jo kauan sitten.. mitä sanoo "pasuuna" - että Raamattu on "jälkeen jääneiden ihmisten tarustoa" - Voihan nenä - en muuta sano.. Sokeus on TÄYDELLINEN....

Raamattu on uskomatottoman viisas kirja - noin lievästi sanoen, mutta jos ihminen on kiinni omissa kierteissään niin hän ei näe mitä Raamatussa lukee.

Raamattu kertoo ihmiselle, että se elämäntapa mikä ihmisellä on vie hänet ja koko maailman tuhoon, jos ihmiset eivät käänny pois tuolta tuhoon vievältä tieltään.

Tälle totuudelle on naurettu ja sitä on pilkattu ymmärtämättömien ihmisten kautta, koska he eivät halua nähdä totuutta itsestään.

Tänään on ihminen valmistanut itselleen tuhansia atomipommeja - miksi ? koko maailman tuhoamiseen tarvitaan ainoastaa 200 atomipommia -
        tänään kuolee tuhansia lapsia nälkään joka päivä, miksi ? eikö maailmassa ole muka ruokaa - on varmasti jos hyvää tahtoa riittäisi. '

Vain esimerkiksi - Kaikki ne valtavat resurssit jotka käytetään esimerkiksi aseiden valmistukseen riittäisivät maksamaan maailman hyvin voinnin puhumattakaan mitä itsekkyyden loppuminen saisi aikaan maailmassa.

Tänään tappaa ihminen tuhansia elämänmuotoja sukupuuttoon vuosittain, ihminen myrkyttää maailman vesiä, maata ja ilmaa - tilanne käy yhä vaarallisemmaksi .. miksi kaikki tämä uskomaton typeryys ... joka hallitsee maailmaa ...

Siinä olisi pasuunalle töitä - silmien aukaisijana ja totuuden kertojana ...
        mutta mitä sanoo pasuuna ? - että Raamatun sana on jälkeen jääneiden ihmisten tarustona - voi hyvä mies ..

Totuus on että olet vain yksi niistä sokeista lankaan juosseista jotka eivät hakua nähdä nenäänsä pidemmälle ja joka ei Raamatusta ymmärrä tuo taivaallista - et ymmärrä lukemaasi .. koska ei halua ymmärtää .. mietihän sitä hetki .. siis että miksi et halua ymmärtää ... ja nyt sitten puhuu pehmosia

Ensimmäinen alkel kohti sitä totuutta josta haluat pasunoida (tai haluatko edes?) on, että jätät pois nuo ennakkoluulosi ihmisistä - ja tämän maailman sairaan uskonnollisuuden, joka ei ole Raamatusta .. Ihminen on syypää maailman vaikeuksiin .. vain ihminen eikä kukaan toinen. Maailman resurssit jakautuvat uskomattoman kierosti - kun 1% maailman väestösta omistaa ja hallitsee 85% maailman resursseista ja puolelle (50%) maailman kansalaisista jää 1% maailman resusrseista.
        Jos joskut tajuat että se on ihminen joka tuhoaa maailmaa omien käsitystensä ja politiikkansa tähden - käsitysten ja politiikan jotka ovat jatkoa kaikille niille uskonnoille ja sille vallanpidolle joka on maailmaa hallinnut, ihminen on kaiken julmuuden ja itsekyyden takana.

Miksi syyttää siitä muita ? eikö juuri se ole heikkouden esitys..

alex

>>> Raamattu on uskomatottoman viisas kirja - noin lievästi sanoen, mutta jos ihminen on kiinni omissa kierteissään niin hän ei näe mitä Raamatussa lukee.

http://www.kolttonen.fi/comics/jumalan_miehet/jumalan_miehet.html

Raamattu on todella kaukana viisaasta. Se on vulgaari ja mauton.

• hyvä sanoma
        iloinen_nauraja kirjoitti:

>>> Raamattu on uskomatottoman viisas kirja - noin lievästi sanoen, mutta jos ihminen on kiinni omissa kierteissään niin hän ei näe mitä Raamatussa lukee.

Se on hyvä. että Jumala viimein tappaa kaikki jumalattomat ihmiset ja heidän villitsijäsä, niin että ei heistä jää juurta ei oksaa.

• Rakkaudella Annu

Sellainen on ihminen vieläkin, sairas, väkivaltainen, murhaaja, valehtelija, pelkuri, laiska, huorintekijä, saamaton.

Mitä sitä itseään puolustelemaan, kun yksi sana riittää kaiken sanomiseen. Se sana on synti. Olen syntinen pyhän Jumalan edessä, mutta olen myös armahdettu syntinen, kun vikani tunnusta.

• iloinen_nauraja kirjoitti:

:)) Kelle on kelle ei.. Muuten ihan itsekö osasit piirtää nuo piirrustuksesi?
        ---

Ihmisen tähden kärsii koko maailmamme - ihminen tappaa, tuhoaa ja pilkkaa Jumalaa. Olisit sinäkin piirtänyt jotain vaikka niistä lapsista joita kuolee joka 15 sekuntti maailmassa - ihmisen tekojen tähden.
        Tai siitä uhkasta mikä lepää koko maailman yllä kaikkien myrkkyjen levitessä ympäri maailman, ihmisen tähden .. mutta ei - sitä sinä et näe, et tunne niitä tuskia ja ummistat silmäsi sille, että pahuus vallitsee ja ihmiset tuottavat uskomattoman paljon tuskaa toisilleen ja itselleen.

Mietihän - JOS kaikesta pahuudesta, tappamisesta, ihmisten tuottamasta kärsimisestä tulisi loppu yhtenä päivänä ---- itkisitkö silloin? Pilkkaisitko Jumalaa jos Jumala sanoisi : Nyt riittää tämä maailman tuhoaminen, nyt riittää tämä lasten tappaminen, nyt riittää tämä murhaaminen ja köyhien piinaminen, nyt riittää tämä moraalittomuus, tämä huumeiden käyttö, riittää tämä pedofilia ja huoraaminen, riittää naisten pahoinpitely ... ja Jumala tuhoaisi koko systeemin ja tuhoaisi kaikki ne jotka tuhoavat maailmaa --- Itkisitkö silloin? Ja pilkkaisit Jumalaa sen tähden ? tuntisitko silloin sääliä niitä ihmisiä kohtaan jotka rakastavat tätä pahaa ja kärsimystä tuottavaa systeemiä ja syyttäisit Jumalaa - etkä niitä jotka ovat syyllisiä kaikkiin murhiin ja maailman tuhoamiseen - näkisitkö mielummin vaikka maailman tuhoutuvan ihmisten pahuuden tähden kuin että Jumala tuhoaisi tämän systeemin ja sen kannattajat?

Raamattu nimittäin sanoo, että ...

Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi.
        Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa.

Mutta teille, jotka minun nimeäni pelkäätte, on koittava vanhurskauden aurinko ja parantuminen sen siipien alla, ja te käytte ulos ja hypitte kuin syöttövasikat ja tallaatte jumalattomat; sillä he tulevat tomuksi teidän jalkapohjienne alle sinä päivänä, JONKA MINÄ TEEN (siis ei ihminen), sanoo Herra Sebaot.

Raamatun viimeisessä kirjassa sanotaan sama esimerkiksi näin:
        Kansat ovat vihan vallassa, mutta nyt on sinun vihasi hetki. On tullut kuolleiden tuomion aika, aika palkita profeetat, sinun palvelijasi, ja kaikki pyhät ja kaikki jotka kunnioittavat sinun nimeäsi, pienet ja suuret.

On aika tuhota ne, jotka tuhoavat maata.
        --------

Kyllä sinulle tulee ppakjon piirtelemistä tulevaisuudessa - jos saat elää.

alex

• alex.kasi kirjoitti:

:)) Kelle on kelle ei.. Muuten ihan itsekö osasit piirtää nuo piirrustuksesi?
        ---

Ihmisen tähden kärsii koko maailmamme - ihminen tappaa, tuhoaa ja pilkkaa Jumalaa. Olisit sinäkin piirtänyt jotain vaikka niistä lapsista joita kuolee joka 15 sekuntti maailmassa - ihmisen tekojen tähden.
        Tai siitä uhkasta mikä lepää koko maailman yllä kaikkien myrkkyjen levitessä ympäri maailman, ihmisen tähden .. mutta ei - sitä sinä et näe, et tunne niitä tuskia ja ummistat silmäsi sille, että pahuus vallitsee ja ihmiset tuottavat uskomattoman paljon tuskaa toisilleen ja itselleen.

Mietihän - JOS kaikesta pahuudesta, tappamisesta, ihmisten tuottamasta kärsimisestä tulisi loppu yhtenä päivänä ---- itkisitkö silloin? Pilkkaisitko Jumalaa jos Jumala sanoisi : Nyt riittää tämä maailman tuhoaminen, nyt riittää tämä lasten tappaminen, nyt riittää tämä murhaaminen ja köyhien piinaminen, nyt riittää tämä moraalittomuus, tämä huumeiden käyttö, riittää tämä pedofilia ja huoraaminen, riittää naisten pahoinpitely ... ja Jumala tuhoaisi koko systeemin ja tuhoaisi kaikki ne jotka tuhoavat maailmaa --- Itkisitkö silloin? Ja pilkkaisit Jumalaa sen tähden ? tuntisitko silloin sääliä niitä ihmisiä kohtaan jotka rakastavat tätä pahaa ja kärsimystä tuottavaa systeemiä ja syyttäisit Jumalaa - etkä niitä jotka ovat syyllisiä kaikkiin murhiin ja maailman tuhoamiseen - näkisitkö mielummin vaikka maailman tuhoutuvan ihmisten pahuuden tähden kuin että Jumala tuhoaisi tämän systeemin ja sen kannattajat?

Raamattu nimittäin sanoo, että ...

Sillä katso: se päivä on tuleva, joka palaa kuin pätsi.
        Ja kaikki julkeat ja kaikki, jotka tekevät sitä, mikä jumalatonta on, ovat oljenkorsia; ja heidät polttaa se päivä, joka tuleva on, sanoo Herra Sebaot, niin ettei se jätä heistä juurta eikä oksaa.

Mutta teille, jotka minun nimeäni pelkäätte, on koittava vanhurskauden aurinko ja parantuminen sen siipien alla, ja te käytte ulos ja hypitte kuin syöttövasikat ja tallaatte jumalattomat; sillä he tulevat tomuksi teidän jalkapohjienne alle sinä päivänä, JONKA MINÄ TEEN (siis ei ihminen), sanoo Herra Sebaot.

Raamatun viimeisessä kirjassa sanotaan sama esimerkiksi näin:
        Kansat ovat vihan vallassa, mutta nyt on sinun vihasi hetki. On tullut kuolleiden tuomion aika, aika palkita profeetat, sinun palvelijasi, ja kaikki pyhät ja kaikki jotka kunnioittavat sinun nimeäsi, pienet ja suuret.

On aika tuhota ne, jotka tuhoavat maata.
        --------

Kyllä sinulle tulee ppakjon piirtelemistä tulevaisuudessa - jos saat elää.

alex

Oletko katsonut tämän aikaisemmin?

http://www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU

alex

• Rakkaudella Annu kirjoitti:

Sellainen on ihminen vieläkin, sairas, väkivaltainen, murhaaja, valehtelija, pelkuri, laiska, huorintekijä, saamaton.

Mitä sitä itseään puolustelemaan, kun yksi sana riittää kaiken sanomiseen. Se sana on synti. Olen syntinen pyhän Jumalan edessä, mutta olen myös armahdettu syntinen, kun vikani tunnusta.

Noinhan se on - Ihminen on pudonnut omaan kuoppaansa ja sieltä on mahdoton päästä ylös omin voimin. Joskus se voi olla hyvä vähän analysoida tilannetta - ja tänään voimme jopa keskustella asioista ihmisten kesken koko maailmassa. :) ja oppia yhtä ja toista siitä mitä tapahtuu ja minne maailma on menossa - ja todeta että se on jo kerrottu Raamatussa ja myös syyt siihen..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      80
      1562
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      14
      1024
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      95
      922
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      912
    5. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      724
    6. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      141
      689
    7. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      664
    8. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      79
      664
    9. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      48
      651
    10. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      51
      641
    Aihe