Olen ajellut vuosikaudet perinnöksi saamalla Mossellani kesäisin. Auto on aina hyvin hoidettu ja huollettu mutta siinä on ollut koko ajan hyvin kiusallinen vaiva,
Lähes aina liikkeelle lähdettäessä se aivastaa, nyökkää ja usein sammuu vaikka moottori on lämmin?
Usein se tekee sitä monta kertaa peräkkäin. Olen siitä puhunut tutulle huoltomiehelle joka on säännöllisesti huoltanut autoni aina kesän alussa kun olen sen ottanut liikenteeseen.
Vaiva on todella kiusallinen varsinkin liikennevaloissa ja ruuhkassa, herättää se jopa hilpeyttä varsinkin miespuolisissa autoilijoissa, "taas nainen ratissa", ja vieläpä Mossen ratissa!!!
Auto on ollut suvussa jo 40.v ja samaa "aivastelua" siinä on ollut jatkuvasti. Joskus enemmän ja joskus vähemmän.
En aio kuitenkaan siitä luopua koska sillä on ihan kiva ajella kesäisin marjastus ja mökkireissut eikä kivet ja kannot raavi pohjaa niinkuin uudemmissa autossa ja aina sillä olen perille päässyt ja takaisinkin.
Eräs ystävättäreni kertoi heillä olleen perheessä joskus 80-luvulla uudemman mallisen Mossen eikä siinä ollut kyseistä vaivaa. Itse en ole uudempaa Mossea koskaan ajanut.
Tämä minun "silmäteräni" on mallia ELITE 1300 M.
Miksi Mosse aivastaa??
20
2225
Vastaukset
- Määvaa1
Venäläisissä autoissa kaikki kuuluu vähä niinkuin asiaan,samaralla 240 000 km ajaneena ja mossella 28 000 km ajaneena kaikki tuli koettua. Lämpimiä autoja molemmat ja kalliita huollattaa,tee-seitse miehelle ja naiselle sopivia kulkepelejä molemmat...
- Vaihda huoltomiestä
.
Voi vika olla niinkin yksinkertainen kuin viallinen tulppa tai tulpanjohto
Mutta kun sen selvittäminen vaatii vähän perehtymistä asiaan
. - kiihdytyspumppu
Ehdottaisin kaasuttimen kiihdytyspumpun tutkimista. Kaasuttimen puhdistus ja suuttimien aukipuhallus viellä siihen päälle, niin eiköhän Mosse taas kulje ilman nuhaa.
Ota ilmanpuhdistin pois, kurkistus kaasuttimen kurkkuun ja kaasutat samalla. Keskeltä kurkkua pitäisi bensaa tulla sumuna kaasutuksen aikana.
jos ei tule vikaa on jossain. - niisk. niisk
Vieläkö Mosse niiskuttaa?
- Mosselady
Eipä niiskuta enää... eikä tee Mosse enää mitään muutakaan. Moottorissa tapahtui jotain kun pari viikkoa sitten viimeiseltä marjastusreissulta palailimme ystävättäreni kanssa.
Ystävättäreni ollessa "ajovuorossa" Mossen käynti muuttui yllätten katkonaiseksi ja meno nykiväksi. Välillä vaikutti että Mossen loppuu menohalut kokonaan. Tuttujen aivastuksien lisäksi vielä kun jalkaa nosti kaasulta vauhdissa niin pakoputkesta kuului kova pamaus, pysäytimme tietenkin tien laitaan ja aloimme ihmetellä tilannetta. Emme uskaltaneet sammuttaa moottoria vaikka ystävättärelläni oli työ ja tuska pitää se käynnissä, huomasin autoa kiertäessäni että käynti oli todella huonoa ja pakoputkesta tuprutti sakeaa sinistä savua kun reippaasti kaasutteli.
Päätimme kuitenkin yrittää jatkaa muutaman kilometrin päässä olevalle tutulle huoltoasemalle ja toivoimme että Mossekin jaksaisi vielä vähän matkaa.
Kävi kuitenkin niin mitä eniten pelkäsin, tottumaton ystävättäreni nosti kytkimen liian nopeasti samalla painoi kaasua liikaa niin Mossehan tuttuun tapaansa aivasti ja sammui!!!
Käynnistymään se ei tahtonut suostua enää millään, saimme kuitenkin pitkän houkuttelun jälkeen moottoriin sen verran eloa että nykivä matkanteko saattoi alkaa.
Onneksi huotoasemalla oli itse isäntä paikalla vaikka oli jo ilta.
Kerroimme oireet ja ammattilainen paikansi vian sytytystulppiin jotka hän myös asiantuntijan ottein ruuvasi irti ja diagnoosi oli täysin oikea, kaksi tulppaa oli mustan mönjän peitossa ja ammattilainen kertoi heti syyn, katkenneet männänrenkaat. Öljy oli myös kadonnut moottorista alle alarajan.
Onneksi huoltoaseman kätköistä löytyi vielä sarja Mosseen sopivia tulppia ja oljyn lisäämisen jälkeen päätimme yrittää jatkaa matkaa vielä loput kymmenen kilometriä mikä onnistuikin melkein ilman häiriöitä eli niitä normaaleja aivastuksia.
Muutaman päivän vielä sen jälkeen ajelin sillä työmatkat mutta eräänä aamuna en saanut sitä enää liikkeelle.
Onni onnettomuudessa on se että eräs tuttu rekkakuski aikoi hommata Viron tai Venäjän puolelta tulevan talven aikana varaosat tai kokonaan uuden moottorin siellä kulkiessaan.
Pääsen taas ensikesänä nauttimaan entistä ehomman Mosseni kyydistä....ja toivon mukaan aivastelukin loppuu samalla kertaa, jää nähtäväksi se. - Osista:.
Mosselady kirjoitti:
Eipä niiskuta enää... eikä tee Mosse enää mitään muutakaan. Moottorissa tapahtui jotain kun pari viikkoa sitten viimeiseltä marjastusreissulta palailimme ystävättäreni kanssa.
Ystävättäreni ollessa "ajovuorossa" Mossen käynti muuttui yllätten katkonaiseksi ja meno nykiväksi. Välillä vaikutti että Mossen loppuu menohalut kokonaan. Tuttujen aivastuksien lisäksi vielä kun jalkaa nosti kaasulta vauhdissa niin pakoputkesta kuului kova pamaus, pysäytimme tietenkin tien laitaan ja aloimme ihmetellä tilannetta. Emme uskaltaneet sammuttaa moottoria vaikka ystävättärelläni oli työ ja tuska pitää se käynnissä, huomasin autoa kiertäessäni että käynti oli todella huonoa ja pakoputkesta tuprutti sakeaa sinistä savua kun reippaasti kaasutteli.
Päätimme kuitenkin yrittää jatkaa muutaman kilometrin päässä olevalle tutulle huoltoasemalle ja toivoimme että Mossekin jaksaisi vielä vähän matkaa.
Kävi kuitenkin niin mitä eniten pelkäsin, tottumaton ystävättäreni nosti kytkimen liian nopeasti samalla painoi kaasua liikaa niin Mossehan tuttuun tapaansa aivasti ja sammui!!!
Käynnistymään se ei tahtonut suostua enää millään, saimme kuitenkin pitkän houkuttelun jälkeen moottoriin sen verran eloa että nykivä matkanteko saattoi alkaa.
Onneksi huotoasemalla oli itse isäntä paikalla vaikka oli jo ilta.
Kerroimme oireet ja ammattilainen paikansi vian sytytystulppiin jotka hän myös asiantuntijan ottein ruuvasi irti ja diagnoosi oli täysin oikea, kaksi tulppaa oli mustan mönjän peitossa ja ammattilainen kertoi heti syyn, katkenneet männänrenkaat. Öljy oli myös kadonnut moottorista alle alarajan.
Onneksi huoltoaseman kätköistä löytyi vielä sarja Mosseen sopivia tulppia ja oljyn lisäämisen jälkeen päätimme yrittää jatkaa matkaa vielä loput kymmenen kilometriä mikä onnistuikin melkein ilman häiriöitä eli niitä normaaleja aivastuksia.
Muutaman päivän vielä sen jälkeen ajelin sillä työmatkat mutta eräänä aamuna en saanut sitä enää liikkeelle.
Onni onnettomuudessa on se että eräs tuttu rekkakuski aikoi hommata Viron tai Venäjän puolelta tulevan talven aikana varaosat tai kokonaan uuden moottorin siellä kulkiessaan.
Pääsen taas ensikesänä nauttimaan entistä ehomman Mosseni kyydistä....ja toivon mukaan aivastelukin loppuu samalla kertaa, jää nähtäväksi se..
Jos moottoria aletaan itse teetättää kannattaa tiedustella onko mahdollista käyttää ns. "länsi" osia eli mahlen mäntiä yms. niin siitä tulee parempi kuin uutena
Sitähän ei kukaan päälle päin näe onko moottorissa venäläistä vai saksalaista rautaa sisällä
.
- 19
Sieltä kiihdytyspumpun puolelta se vaiva löytyy kuten yllä jo on todettu.
- 23
Niki-ta-ta Hrhus-to-tovh !! Tyyppivika.
- Kiihdytyspumppu
ei toimi. Kaasua painaessa pitää ruikata lisäbensaa, muuten seos menee hetkeksi liian laihaksi.
- Mosselady
Käynnistin tänään Mossen tutun huoltomiehen avustuksella että saisin ajettua sen omin voimin muutaman kilometrin päässä olevaan talliin uuden moottorin vaihtoon.
Hän poisti moottorin päällä olevan peltikotelon sen kiihdytyspumpun tarkistuksen vuoksi. Bensaa kuulemma ruiski ja mutta kun painoin kaasua ja samalla kun Mosse taas kerran tapansa mukaan aivasti niin jostain putkesta nousi lähes puolimetrinen tulenlieska??
Uskallanko enää ajaa tällä, jos se syttyy palamaan..?
Huoltomies kyllä sanoi että noin ne Mosset usein tekee mutta nyt pelottaa kun näin sen itse. Huomenna pitäis ajaa se vielä sinne talliin, huh,huh..
Toivon todella että uuden moottorin myötä nämä vaivat häviää. Uusi moottori kaikkine lisälaitteineen ja tarpeineen maksoi alle 400 € perille tuotuna, (ja toivon mukaan asennettunakin)...
Jännittää niin pirusti, pitäkää peukkuja!- Mosselady
Lämmin kesä oli ja meni Mossella ajellessa uuden moottorin "kehrätessä" sen keulalla. Kehräämisestä ei tietenkään voi puhua, aika karheaäänisiä ovat ainakin sisälle ja uloskin.
Käynti- ja käynnistyshäiriöt katosivat lähes kokonaan uuden moottorin myötä, sama "aivastelu" kuitenkin jatkuu tosin lievempänä kuin aikaisemmin. Varsinkin kylmänä Mosse haluaa ryyppyä ehkä vielä kauemmin kuin ennen mutta sehän on tottumuskysymys... Kerran tai pari onnistun sen yleensä sammuttamaan ensimmäisiin valoihin tai risteykseen tullessa. Tämän vaivan kanssa on ilmeisesti vaan elettävä jos Mossella meinaan vielä ajella.
Menohalut Mossessa paranivat varmaan puolella entiseen verrattuna, nykyään sillä pysyy keveästi letkan mukana jopa 120:n rajoitusalueella mikä aikaisemmin ei onnistunut, Mosse kulki hädintuskin 80 vaikka kaasu oli pohjassa ja senkin sankan savupilven saattelemana.
Mosse on ollut o kuukauden talviteloilla odottelemassa tulevan kesän seikkailuja lämpimässä tallissa.
Mukavaa loppuvuotta kaikille Mosse-naisille jos teitä joku muukin kun minä on vielä olemassa.
Vielä 70-luvullahan Mosse oli tuttu näky liikenteessä ja usein ratin takana istui nainen.
Viime kesänä näin yhden ainoan Eliten huristelevan vastaan.
Tietääkö joku onko Moskvitsh-kerho enää olemassa, näin kerran jossain marketin parkkipaikalla tarran Mossen sivuikkunassa? - Itämotoristi
Mosselady kirjoitti:
Lämmin kesä oli ja meni Mossella ajellessa uuden moottorin "kehrätessä" sen keulalla. Kehräämisestä ei tietenkään voi puhua, aika karheaäänisiä ovat ainakin sisälle ja uloskin.
Käynti- ja käynnistyshäiriöt katosivat lähes kokonaan uuden moottorin myötä, sama "aivastelu" kuitenkin jatkuu tosin lievempänä kuin aikaisemmin. Varsinkin kylmänä Mosse haluaa ryyppyä ehkä vielä kauemmin kuin ennen mutta sehän on tottumuskysymys... Kerran tai pari onnistun sen yleensä sammuttamaan ensimmäisiin valoihin tai risteykseen tullessa. Tämän vaivan kanssa on ilmeisesti vaan elettävä jos Mossella meinaan vielä ajella.
Menohalut Mossessa paranivat varmaan puolella entiseen verrattuna, nykyään sillä pysyy keveästi letkan mukana jopa 120:n rajoitusalueella mikä aikaisemmin ei onnistunut, Mosse kulki hädintuskin 80 vaikka kaasu oli pohjassa ja senkin sankan savupilven saattelemana.
Mosse on ollut o kuukauden talviteloilla odottelemassa tulevan kesän seikkailuja lämpimässä tallissa.
Mukavaa loppuvuotta kaikille Mosse-naisille jos teitä joku muukin kun minä on vielä olemassa.
Vielä 70-luvullahan Mosse oli tuttu näky liikenteessä ja usein ratin takana istui nainen.
Viime kesänä näin yhden ainoan Eliten huristelevan vastaan.
Tietääkö joku onko Moskvitsh-kerho enää olemassa, näin kerran jossain marketin parkkipaikalla tarran Mossen sivuikkunassa?Voit kysellä tuolta Neukkumasinistien puolelta http://www.venajaseura.com/aluetoiminta/turku/osastot/neukkumasinistit
Vielä tuohon Mossesi "aivasteluun", arvelin vian olevan kaasuttimen kiihdytyspumpussa minäkin taikka kaasuttimessa suuttimissa. Tämä nykyinen bensiini on hieman ongelmallista, kun nämä bensiinillä käyvät laitteet ovat käyttämättöminä. Itselläni on yksi moottoripyörä, joka yskähtelee, joudun laittamaan siihen lisäainetta bensiinin sekaan, kun pyörä on käyttämättömänä. Aine on Honda moottoripyöriin tarkoitettua, mutta käy muihinkin ja sitä myydään tarvikeliikkeissä. - huoltomies
Itämotoristi kirjoitti:
Voit kysellä tuolta Neukkumasinistien puolelta http://www.venajaseura.com/aluetoiminta/turku/osastot/neukkumasinistit
Vielä tuohon Mossesi "aivasteluun", arvelin vian olevan kaasuttimen kiihdytyspumpussa minäkin taikka kaasuttimessa suuttimissa. Tämä nykyinen bensiini on hieman ongelmallista, kun nämä bensiinillä käyvät laitteet ovat käyttämättöminä. Itselläni on yksi moottoripyörä, joka yskähtelee, joudun laittamaan siihen lisäainetta bensiinin sekaan, kun pyörä on käyttämättömänä. Aine on Honda moottoripyöriin tarkoitettua, mutta käy muihinkin ja sitä myydään tarvikeliikkeissä.Mossen kaasutin-vipumysteerio-vaihtoon. Vaihdoin aikoinani koko kaasutin ilmanputsari systeemin ladan vastaavaan. Käynti parani, kulutus putosi ja nyökkiminen poistui. Virranjakajan alipainesäädin vaatii pientä fiksausta vaihdon jälkeen Ladassa kun toiminta on juuri päinvastainen.
Hyvin toimi ja seuraavakin omistaja oli tyytyväinen sekä muisti aina mainostaa parempaa kiihtyvyyttä ja pienempää kulutusta.
Hiukan joudut latikan kaasarin kiinnitysreikiä suurentamaan, muutoin menee suoraan paikalleen. Kaasari oli pyöreälamppuisesta 1200 perus ladasta. - Uusiokaasuttimia???
huoltomies kirjoitti:
Mossen kaasutin-vipumysteerio-vaihtoon. Vaihdoin aikoinani koko kaasutin ilmanputsari systeemin ladan vastaavaan. Käynti parani, kulutus putosi ja nyökkiminen poistui. Virranjakajan alipainesäädin vaatii pientä fiksausta vaihdon jälkeen Ladassa kun toiminta on juuri päinvastainen.
Hyvin toimi ja seuraavakin omistaja oli tyytyväinen sekä muisti aina mainostaa parempaa kiihtyvyyttä ja pienempää kulutusta.
Hiukan joudut latikan kaasarin kiinnitysreikiä suurentamaan, muutoin menee suoraan paikalleen. Kaasari oli pyöreälamppuisesta 1200 perus ladasta..
Onkohan näihin paremmalla tekniikalla olevia uusiokaasuttimia ihan valmiina tilattavaksi?
. - huoltomies
Uusiokaasuttimia??? kirjoitti:
.
Onkohan näihin paremmalla tekniikalla olevia uusiokaasuttimia ihan valmiina tilattavaksi?
.Moskovan valmistus loppunut jo aikaa sitten, enkä usko teniikan kovasti kehittyneen sitten 70-luvun. Latikka oli Fiat128 kopio hyvässä ja huonossa.
No aikoinaan ajelin molemmilla ja huomasin muutostyön helppouden.
Mossen öljysuodatin-rautaverkko-ilmanputsari vipuhelvetti-kaasutin ovat jostain vuosisadan alusta noin teknisessä mielessä eikä tuotekehitysporukkaa ole vaivattu sen koommin.
Jopa Lada 1200 originaali kaasari oli valovuoden edellä Mossen alkuperäistä bensanroiskijaa.
Länsimaisella tekniikalla polttoainepuolen saisi kuntoon, mutta mistäpä moinen korvauskaasutin enään löytyisi? Asiantuntijoitakin saattaa olla heikosti enään elossa? - repino
huoltomies kirjoitti:
Moskovan valmistus loppunut jo aikaa sitten, enkä usko teniikan kovasti kehittyneen sitten 70-luvun. Latikka oli Fiat128 kopio hyvässä ja huonossa.
No aikoinaan ajelin molemmilla ja huomasin muutostyön helppouden.
Mossen öljysuodatin-rautaverkko-ilmanputsari vipuhelvetti-kaasutin ovat jostain vuosisadan alusta noin teknisessä mielessä eikä tuotekehitysporukkaa ole vaivattu sen koommin.
Jopa Lada 1200 originaali kaasari oli valovuoden edellä Mossen alkuperäistä bensanroiskijaa.
Länsimaisella tekniikalla polttoainepuolen saisi kuntoon, mutta mistäpä moinen korvauskaasutin enään löytyisi? Asiantuntijoitakin saattaa olla heikosti enään elossa?Jaa mikä vipuhelvetti? Yksinkertaiset vivuthan Mossessa on. Neljä niveltä, kaikki näkyvissä.
Yskiminen voi johtua myös vuotavasta virranjakajan tai jarrutehostimen kalvosta. Moottori saa siis "väärää ilmaa". Ongelma on yleinen. Vanhempien autojen kalvomateriaali ei oikein kestä nykyisiä polttoainehöyryjä, sanovat ne, jotka tietävät. - Anonyymi
huoltomies kirjoitti:
Moskovan valmistus loppunut jo aikaa sitten, enkä usko teniikan kovasti kehittyneen sitten 70-luvun. Latikka oli Fiat128 kopio hyvässä ja huonossa.
No aikoinaan ajelin molemmilla ja huomasin muutostyön helppouden.
Mossen öljysuodatin-rautaverkko-ilmanputsari vipuhelvetti-kaasutin ovat jostain vuosisadan alusta noin teknisessä mielessä eikä tuotekehitysporukkaa ole vaivattu sen koommin.
Jopa Lada 1200 originaali kaasari oli valovuoden edellä Mossen alkuperäistä bensanroiskijaa.
Länsimaisella tekniikalla polttoainepuolen saisi kuntoon, mutta mistäpä moinen korvauskaasutin enään löytyisi? Asiantuntijoitakin saattaa olla heikosti enään elossa?Lada on kylläkin 124 Fiatiin perustuva. Kopiosta ei voida puhua sen verran eroavaisuuksia, eritoten moottori on täysin omansa.
- Anonyymi
Mosselady kirjoitti:
Lämmin kesä oli ja meni Mossella ajellessa uuden moottorin "kehrätessä" sen keulalla. Kehräämisestä ei tietenkään voi puhua, aika karheaäänisiä ovat ainakin sisälle ja uloskin.
Käynti- ja käynnistyshäiriöt katosivat lähes kokonaan uuden moottorin myötä, sama "aivastelu" kuitenkin jatkuu tosin lievempänä kuin aikaisemmin. Varsinkin kylmänä Mosse haluaa ryyppyä ehkä vielä kauemmin kuin ennen mutta sehän on tottumuskysymys... Kerran tai pari onnistun sen yleensä sammuttamaan ensimmäisiin valoihin tai risteykseen tullessa. Tämän vaivan kanssa on ilmeisesti vaan elettävä jos Mossella meinaan vielä ajella.
Menohalut Mossessa paranivat varmaan puolella entiseen verrattuna, nykyään sillä pysyy keveästi letkan mukana jopa 120:n rajoitusalueella mikä aikaisemmin ei onnistunut, Mosse kulki hädintuskin 80 vaikka kaasu oli pohjassa ja senkin sankan savupilven saattelemana.
Mosse on ollut o kuukauden talviteloilla odottelemassa tulevan kesän seikkailuja lämpimässä tallissa.
Mukavaa loppuvuotta kaikille Mosse-naisille jos teitä joku muukin kun minä on vielä olemassa.
Vielä 70-luvullahan Mosse oli tuttu näky liikenteessä ja usein ratin takana istui nainen.
Viime kesänä näin yhden ainoan Eliten huristelevan vastaan.
Tietääkö joku onko Moskvitsh-kerho enää olemassa, näin kerran jossain marketin parkkipaikalla tarran Mossen sivuikkunassa?Käy laihalla se Mosse, isompaa suutinta kaasariin tahi jo mainittu Ladan kaasari tai peräti Solex/Weber jolloin toimii jo täysin. Ja 98a kannattaa tankata toimii paremmin ja mahdollisesti vielä venttiilisuojaa lisäaineeksi.
- Samaratamara
Tulee oikein haikea olo kun muistelen 70-lukua ja ensimmäistä omaa autoani eli Mossea. Se oli okranvärinen 1500M.
Tuota Mosseladyn kuvailemaa "aivastelua" ei ainakaan siinä yksilössä liiemmin esiintynyt, tietysti joskus mentiin hyppybensalla ensimmäiset kilometrit kun kiire oli eikä malttanut moottoria lämmittää tarpeeksi.
Kaikenkaikkiaan Mosse oli ihan kelpo peli naisenkin käteen. Joillakin oli niiden kanssa ongelmia mutta minulla se toimi hyvin ja luotettavasti, ehkä se oli hyvä yksilö.
Yritin jossain vaiheessa vaihtoa Ladaan mutta jo koeajolla totesin että se ei ole minua varten, jäykkä ja kenkkumainen ajaa. Polkimien asentokin oli jotenkin luonnoton ettei ainakaan korkkareilla tullut ajamisesta oikein mitään, kyllä Mosse oli toista maata siinäkin suhteessa.
Jossain vaiheessa kuitenkin Mossesta täytyi luopua koska kori alkoi ruostua ja korjaaminen olisi maksanut enemmän kuin auton arvo oli joten päädyin Samaraan. Taitaapa olla jo neljäs Samara käytössäni.
Ongelmia on ollut ihan riittämiin, varsinkin päästömittauksien kanssa. Muutamissa korjaamoissa ei edes saatu lukemia kohdalleen vaikka osia vaihdettiin useamman satasen edestä. Löysin onneksi huoltopaikan jossa työskenteli vanhempi huoltomies jolle nämä "idänihmeet" oli tuttuja ja päästötkin saatiin kohdalleen.- Anonyymi
Misour Mosse potkas tyhjää jo edellisellä vuosisadalla.
Kampaaja oli tehnyt perseellään ja luomuksillaan jonkinlaista kuuluisuutta suomessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581341Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181006Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk298893- 72875