Miksi Mosse aivastaa??

Mosselady

Olen ajellut vuosikaudet perinnöksi saamalla Mossellani kesäisin. Auto on aina hyvin hoidettu ja huollettu mutta siinä on ollut koko ajan hyvin kiusallinen vaiva,
Lähes aina liikkeelle lähdettäessä se aivastaa, nyökkää ja usein sammuu vaikka moottori on lämmin?
Usein se tekee sitä monta kertaa peräkkäin. Olen siitä puhunut tutulle huoltomiehelle joka on säännöllisesti huoltanut autoni aina kesän alussa kun olen sen ottanut liikenteeseen.
Vaiva on todella kiusallinen varsinkin liikennevaloissa ja ruuhkassa, herättää se jopa hilpeyttä varsinkin miespuolisissa autoilijoissa, "taas nainen ratissa", ja vieläpä Mossen ratissa!!!
Auto on ollut suvussa jo 40.v ja samaa "aivastelua" siinä on ollut jatkuvasti. Joskus enemmän ja joskus vähemmän.
En aio kuitenkaan siitä luopua koska sillä on ihan kiva ajella kesäisin marjastus ja mökkireissut eikä kivet ja kannot raavi pohjaa niinkuin uudemmissa autossa ja aina sillä olen perille päässyt ja takaisinkin.
Eräs ystävättäreni kertoi heillä olleen perheessä joskus 80-luvulla uudemman mallisen Mossen eikä siinä ollut kyseistä vaivaa. Itse en ole uudempaa Mossea koskaan ajanut.
Tämä minun "silmäteräni" on mallia ELITE 1300 M.

20

2191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Määvaa1

      Venäläisissä autoissa kaikki kuuluu vähä niinkuin asiaan,samaralla 240 000 km ajaneena ja mossella 28 000 km ajaneena kaikki tuli koettua. Lämpimiä autoja molemmat ja kalliita huollattaa,tee-seitse miehelle ja naiselle sopivia kulkepelejä molemmat...

    • Vaihda huoltomiestä

      .

      Voi vika olla niinkin yksinkertainen kuin viallinen tulppa tai tulpanjohto

      Mutta kun sen selvittäminen vaatii vähän perehtymistä asiaan

      .

    • kiihdytyspumppu

      Ehdottaisin kaasuttimen kiihdytyspumpun tutkimista. Kaasuttimen puhdistus ja suuttimien aukipuhallus viellä siihen päälle, niin eiköhän Mosse taas kulje ilman nuhaa.

      Ota ilmanpuhdistin pois, kurkistus kaasuttimen kurkkuun ja kaasutat samalla. Keskeltä kurkkua pitäisi bensaa tulla sumuna kaasutuksen aikana.
      jos ei tule vikaa on jossain.

    • niisk. niisk

      Vieläkö Mosse niiskuttaa?

      • Mosselady

        Eipä niiskuta enää... eikä tee Mosse enää mitään muutakaan. Moottorissa tapahtui jotain kun pari viikkoa sitten viimeiseltä marjastusreissulta palailimme ystävättäreni kanssa.
        Ystävättäreni ollessa "ajovuorossa" Mossen käynti muuttui yllätten katkonaiseksi ja meno nykiväksi. Välillä vaikutti että Mossen loppuu menohalut kokonaan. Tuttujen aivastuksien lisäksi vielä kun jalkaa nosti kaasulta vauhdissa niin pakoputkesta kuului kova pamaus, pysäytimme tietenkin tien laitaan ja aloimme ihmetellä tilannetta. Emme uskaltaneet sammuttaa moottoria vaikka ystävättärelläni oli työ ja tuska pitää se käynnissä, huomasin autoa kiertäessäni että käynti oli todella huonoa ja pakoputkesta tuprutti sakeaa sinistä savua kun reippaasti kaasutteli.
        Päätimme kuitenkin yrittää jatkaa muutaman kilometrin päässä olevalle tutulle huoltoasemalle ja toivoimme että Mossekin jaksaisi vielä vähän matkaa.
        Kävi kuitenkin niin mitä eniten pelkäsin, tottumaton ystävättäreni nosti kytkimen liian nopeasti samalla painoi kaasua liikaa niin Mossehan tuttuun tapaansa aivasti ja sammui!!!
        Käynnistymään se ei tahtonut suostua enää millään, saimme kuitenkin pitkän houkuttelun jälkeen moottoriin sen verran eloa että nykivä matkanteko saattoi alkaa.
        Onneksi huotoasemalla oli itse isäntä paikalla vaikka oli jo ilta.
        Kerroimme oireet ja ammattilainen paikansi vian sytytystulppiin jotka hän myös asiantuntijan ottein ruuvasi irti ja diagnoosi oli täysin oikea, kaksi tulppaa oli mustan mönjän peitossa ja ammattilainen kertoi heti syyn, katkenneet männänrenkaat. Öljy oli myös kadonnut moottorista alle alarajan.
        Onneksi huoltoaseman kätköistä löytyi vielä sarja Mosseen sopivia tulppia ja oljyn lisäämisen jälkeen päätimme yrittää jatkaa matkaa vielä loput kymmenen kilometriä mikä onnistuikin melkein ilman häiriöitä eli niitä normaaleja aivastuksia.
        Muutaman päivän vielä sen jälkeen ajelin sillä työmatkat mutta eräänä aamuna en saanut sitä enää liikkeelle.
        Onni onnettomuudessa on se että eräs tuttu rekkakuski aikoi hommata Viron tai Venäjän puolelta tulevan talven aikana varaosat tai kokonaan uuden moottorin siellä kulkiessaan.
        Pääsen taas ensikesänä nauttimaan entistä ehomman Mosseni kyydistä....ja toivon mukaan aivastelukin loppuu samalla kertaa, jää nähtäväksi se.


      • Osista:.
        Mosselady kirjoitti:

        Eipä niiskuta enää... eikä tee Mosse enää mitään muutakaan. Moottorissa tapahtui jotain kun pari viikkoa sitten viimeiseltä marjastusreissulta palailimme ystävättäreni kanssa.
        Ystävättäreni ollessa "ajovuorossa" Mossen käynti muuttui yllätten katkonaiseksi ja meno nykiväksi. Välillä vaikutti että Mossen loppuu menohalut kokonaan. Tuttujen aivastuksien lisäksi vielä kun jalkaa nosti kaasulta vauhdissa niin pakoputkesta kuului kova pamaus, pysäytimme tietenkin tien laitaan ja aloimme ihmetellä tilannetta. Emme uskaltaneet sammuttaa moottoria vaikka ystävättärelläni oli työ ja tuska pitää se käynnissä, huomasin autoa kiertäessäni että käynti oli todella huonoa ja pakoputkesta tuprutti sakeaa sinistä savua kun reippaasti kaasutteli.
        Päätimme kuitenkin yrittää jatkaa muutaman kilometrin päässä olevalle tutulle huoltoasemalle ja toivoimme että Mossekin jaksaisi vielä vähän matkaa.
        Kävi kuitenkin niin mitä eniten pelkäsin, tottumaton ystävättäreni nosti kytkimen liian nopeasti samalla painoi kaasua liikaa niin Mossehan tuttuun tapaansa aivasti ja sammui!!!
        Käynnistymään se ei tahtonut suostua enää millään, saimme kuitenkin pitkän houkuttelun jälkeen moottoriin sen verran eloa että nykivä matkanteko saattoi alkaa.
        Onneksi huotoasemalla oli itse isäntä paikalla vaikka oli jo ilta.
        Kerroimme oireet ja ammattilainen paikansi vian sytytystulppiin jotka hän myös asiantuntijan ottein ruuvasi irti ja diagnoosi oli täysin oikea, kaksi tulppaa oli mustan mönjän peitossa ja ammattilainen kertoi heti syyn, katkenneet männänrenkaat. Öljy oli myös kadonnut moottorista alle alarajan.
        Onneksi huoltoaseman kätköistä löytyi vielä sarja Mosseen sopivia tulppia ja oljyn lisäämisen jälkeen päätimme yrittää jatkaa matkaa vielä loput kymmenen kilometriä mikä onnistuikin melkein ilman häiriöitä eli niitä normaaleja aivastuksia.
        Muutaman päivän vielä sen jälkeen ajelin sillä työmatkat mutta eräänä aamuna en saanut sitä enää liikkeelle.
        Onni onnettomuudessa on se että eräs tuttu rekkakuski aikoi hommata Viron tai Venäjän puolelta tulevan talven aikana varaosat tai kokonaan uuden moottorin siellä kulkiessaan.
        Pääsen taas ensikesänä nauttimaan entistä ehomman Mosseni kyydistä....ja toivon mukaan aivastelukin loppuu samalla kertaa, jää nähtäväksi se.

        .

        Jos moottoria aletaan itse teetättää kannattaa tiedustella onko mahdollista käyttää ns. "länsi" osia eli mahlen mäntiä yms. niin siitä tulee parempi kuin uutena

        Sitähän ei kukaan päälle päin näe onko moottorissa venäläistä vai saksalaista rautaa sisällä

        .


    • 19

      Sieltä kiihdytyspumpun puolelta se vaiva löytyy kuten yllä jo on todettu.

    • 23

      Niki-ta-ta Hrhus-to-tovh !! Tyyppivika.

    • Kiihdytyspumppu

      ei toimi. Kaasua painaessa pitää ruikata lisäbensaa, muuten seos menee hetkeksi liian laihaksi.

    • Mosselady

      Käynnistin tänään Mossen tutun huoltomiehen avustuksella että saisin ajettua sen omin voimin muutaman kilometrin päässä olevaan talliin uuden moottorin vaihtoon.
      Hän poisti moottorin päällä olevan peltikotelon sen kiihdytyspumpun tarkistuksen vuoksi. Bensaa kuulemma ruiski ja mutta kun painoin kaasua ja samalla kun Mosse taas kerran tapansa mukaan aivasti niin jostain putkesta nousi lähes puolimetrinen tulenlieska??
      Uskallanko enää ajaa tällä, jos se syttyy palamaan..?
      Huoltomies kyllä sanoi että noin ne Mosset usein tekee mutta nyt pelottaa kun näin sen itse. Huomenna pitäis ajaa se vielä sinne talliin, huh,huh..
      Toivon todella että uuden moottorin myötä nämä vaivat häviää. Uusi moottori kaikkine lisälaitteineen ja tarpeineen maksoi alle 400 € perille tuotuna, (ja toivon mukaan asennettunakin)...
      Jännittää niin pirusti, pitäkää peukkuja!

      • Mosselady

        Lämmin kesä oli ja meni Mossella ajellessa uuden moottorin "kehrätessä" sen keulalla. Kehräämisestä ei tietenkään voi puhua, aika karheaäänisiä ovat ainakin sisälle ja uloskin.
        Käynti- ja käynnistyshäiriöt katosivat lähes kokonaan uuden moottorin myötä, sama "aivastelu" kuitenkin jatkuu tosin lievempänä kuin aikaisemmin. Varsinkin kylmänä Mosse haluaa ryyppyä ehkä vielä kauemmin kuin ennen mutta sehän on tottumuskysymys... Kerran tai pari onnistun sen yleensä sammuttamaan ensimmäisiin valoihin tai risteykseen tullessa. Tämän vaivan kanssa on ilmeisesti vaan elettävä jos Mossella meinaan vielä ajella.
        Menohalut Mossessa paranivat varmaan puolella entiseen verrattuna, nykyään sillä pysyy keveästi letkan mukana jopa 120:n rajoitusalueella mikä aikaisemmin ei onnistunut, Mosse kulki hädintuskin 80 vaikka kaasu oli pohjassa ja senkin sankan savupilven saattelemana.
        Mosse on ollut o kuukauden talviteloilla odottelemassa tulevan kesän seikkailuja lämpimässä tallissa.
        Mukavaa loppuvuotta kaikille Mosse-naisille jos teitä joku muukin kun minä on vielä olemassa.
        Vielä 70-luvullahan Mosse oli tuttu näky liikenteessä ja usein ratin takana istui nainen.
        Viime kesänä näin yhden ainoan Eliten huristelevan vastaan.
        Tietääkö joku onko Moskvitsh-kerho enää olemassa, näin kerran jossain marketin parkkipaikalla tarran Mossen sivuikkunassa?


      • Itämotoristi
        Mosselady kirjoitti:

        Lämmin kesä oli ja meni Mossella ajellessa uuden moottorin "kehrätessä" sen keulalla. Kehräämisestä ei tietenkään voi puhua, aika karheaäänisiä ovat ainakin sisälle ja uloskin.
        Käynti- ja käynnistyshäiriöt katosivat lähes kokonaan uuden moottorin myötä, sama "aivastelu" kuitenkin jatkuu tosin lievempänä kuin aikaisemmin. Varsinkin kylmänä Mosse haluaa ryyppyä ehkä vielä kauemmin kuin ennen mutta sehän on tottumuskysymys... Kerran tai pari onnistun sen yleensä sammuttamaan ensimmäisiin valoihin tai risteykseen tullessa. Tämän vaivan kanssa on ilmeisesti vaan elettävä jos Mossella meinaan vielä ajella.
        Menohalut Mossessa paranivat varmaan puolella entiseen verrattuna, nykyään sillä pysyy keveästi letkan mukana jopa 120:n rajoitusalueella mikä aikaisemmin ei onnistunut, Mosse kulki hädintuskin 80 vaikka kaasu oli pohjassa ja senkin sankan savupilven saattelemana.
        Mosse on ollut o kuukauden talviteloilla odottelemassa tulevan kesän seikkailuja lämpimässä tallissa.
        Mukavaa loppuvuotta kaikille Mosse-naisille jos teitä joku muukin kun minä on vielä olemassa.
        Vielä 70-luvullahan Mosse oli tuttu näky liikenteessä ja usein ratin takana istui nainen.
        Viime kesänä näin yhden ainoan Eliten huristelevan vastaan.
        Tietääkö joku onko Moskvitsh-kerho enää olemassa, näin kerran jossain marketin parkkipaikalla tarran Mossen sivuikkunassa?

        Voit kysellä tuolta Neukkumasinistien puolelta http://www.venajaseura.com/aluetoiminta/turku/osastot/neukkumasinistit

        Vielä tuohon Mossesi "aivasteluun", arvelin vian olevan kaasuttimen kiihdytyspumpussa minäkin taikka kaasuttimessa suuttimissa. Tämä nykyinen bensiini on hieman ongelmallista, kun nämä bensiinillä käyvät laitteet ovat käyttämättöminä. Itselläni on yksi moottoripyörä, joka yskähtelee, joudun laittamaan siihen lisäainetta bensiinin sekaan, kun pyörä on käyttämättömänä. Aine on Honda moottoripyöriin tarkoitettua, mutta käy muihinkin ja sitä myydään tarvikeliikkeissä.


      • huoltomies
        Itämotoristi kirjoitti:

        Voit kysellä tuolta Neukkumasinistien puolelta http://www.venajaseura.com/aluetoiminta/turku/osastot/neukkumasinistit

        Vielä tuohon Mossesi "aivasteluun", arvelin vian olevan kaasuttimen kiihdytyspumpussa minäkin taikka kaasuttimessa suuttimissa. Tämä nykyinen bensiini on hieman ongelmallista, kun nämä bensiinillä käyvät laitteet ovat käyttämättöminä. Itselläni on yksi moottoripyörä, joka yskähtelee, joudun laittamaan siihen lisäainetta bensiinin sekaan, kun pyörä on käyttämättömänä. Aine on Honda moottoripyöriin tarkoitettua, mutta käy muihinkin ja sitä myydään tarvikeliikkeissä.

        Mossen kaasutin-vipumysteerio-vaihtoon. Vaihdoin aikoinani koko kaasutin ilmanputsari systeemin ladan vastaavaan. Käynti parani, kulutus putosi ja nyökkiminen poistui. Virranjakajan alipainesäädin vaatii pientä fiksausta vaihdon jälkeen Ladassa kun toiminta on juuri päinvastainen.
        Hyvin toimi ja seuraavakin omistaja oli tyytyväinen sekä muisti aina mainostaa parempaa kiihtyvyyttä ja pienempää kulutusta.
        Hiukan joudut latikan kaasarin kiinnitysreikiä suurentamaan, muutoin menee suoraan paikalleen. Kaasari oli pyöreälamppuisesta 1200 perus ladasta.


      • Uusiokaasuttimia???
        huoltomies kirjoitti:

        Mossen kaasutin-vipumysteerio-vaihtoon. Vaihdoin aikoinani koko kaasutin ilmanputsari systeemin ladan vastaavaan. Käynti parani, kulutus putosi ja nyökkiminen poistui. Virranjakajan alipainesäädin vaatii pientä fiksausta vaihdon jälkeen Ladassa kun toiminta on juuri päinvastainen.
        Hyvin toimi ja seuraavakin omistaja oli tyytyväinen sekä muisti aina mainostaa parempaa kiihtyvyyttä ja pienempää kulutusta.
        Hiukan joudut latikan kaasarin kiinnitysreikiä suurentamaan, muutoin menee suoraan paikalleen. Kaasari oli pyöreälamppuisesta 1200 perus ladasta.

        .

        Onkohan näihin paremmalla tekniikalla olevia uusiokaasuttimia ihan valmiina tilattavaksi?

        .


      • huoltomies
        Uusiokaasuttimia??? kirjoitti:

        .

        Onkohan näihin paremmalla tekniikalla olevia uusiokaasuttimia ihan valmiina tilattavaksi?

        .

        Moskovan valmistus loppunut jo aikaa sitten, enkä usko teniikan kovasti kehittyneen sitten 70-luvun. Latikka oli Fiat128 kopio hyvässä ja huonossa.
        No aikoinaan ajelin molemmilla ja huomasin muutostyön helppouden.
        Mossen öljysuodatin-rautaverkko-ilmanputsari vipuhelvetti-kaasutin ovat jostain vuosisadan alusta noin teknisessä mielessä eikä tuotekehitysporukkaa ole vaivattu sen koommin.
        Jopa Lada 1200 originaali kaasari oli valovuoden edellä Mossen alkuperäistä bensanroiskijaa.
        Länsimaisella tekniikalla polttoainepuolen saisi kuntoon, mutta mistäpä moinen korvauskaasutin enään löytyisi? Asiantuntijoitakin saattaa olla heikosti enään elossa?


      • repino
        huoltomies kirjoitti:

        Moskovan valmistus loppunut jo aikaa sitten, enkä usko teniikan kovasti kehittyneen sitten 70-luvun. Latikka oli Fiat128 kopio hyvässä ja huonossa.
        No aikoinaan ajelin molemmilla ja huomasin muutostyön helppouden.
        Mossen öljysuodatin-rautaverkko-ilmanputsari vipuhelvetti-kaasutin ovat jostain vuosisadan alusta noin teknisessä mielessä eikä tuotekehitysporukkaa ole vaivattu sen koommin.
        Jopa Lada 1200 originaali kaasari oli valovuoden edellä Mossen alkuperäistä bensanroiskijaa.
        Länsimaisella tekniikalla polttoainepuolen saisi kuntoon, mutta mistäpä moinen korvauskaasutin enään löytyisi? Asiantuntijoitakin saattaa olla heikosti enään elossa?

        Jaa mikä vipuhelvetti? Yksinkertaiset vivuthan Mossessa on. Neljä niveltä, kaikki näkyvissä.
        Yskiminen voi johtua myös vuotavasta virranjakajan tai jarrutehostimen kalvosta. Moottori saa siis "väärää ilmaa". Ongelma on yleinen. Vanhempien autojen kalvomateriaali ei oikein kestä nykyisiä polttoainehöyryjä, sanovat ne, jotka tietävät.


      • Anonyymi
        huoltomies kirjoitti:

        Moskovan valmistus loppunut jo aikaa sitten, enkä usko teniikan kovasti kehittyneen sitten 70-luvun. Latikka oli Fiat128 kopio hyvässä ja huonossa.
        No aikoinaan ajelin molemmilla ja huomasin muutostyön helppouden.
        Mossen öljysuodatin-rautaverkko-ilmanputsari vipuhelvetti-kaasutin ovat jostain vuosisadan alusta noin teknisessä mielessä eikä tuotekehitysporukkaa ole vaivattu sen koommin.
        Jopa Lada 1200 originaali kaasari oli valovuoden edellä Mossen alkuperäistä bensanroiskijaa.
        Länsimaisella tekniikalla polttoainepuolen saisi kuntoon, mutta mistäpä moinen korvauskaasutin enään löytyisi? Asiantuntijoitakin saattaa olla heikosti enään elossa?

        Lada on kylläkin 124 Fiatiin perustuva. Kopiosta ei voida puhua sen verran eroavaisuuksia, eritoten moottori on täysin omansa.


      • Anonyymi
        Mosselady kirjoitti:

        Lämmin kesä oli ja meni Mossella ajellessa uuden moottorin "kehrätessä" sen keulalla. Kehräämisestä ei tietenkään voi puhua, aika karheaäänisiä ovat ainakin sisälle ja uloskin.
        Käynti- ja käynnistyshäiriöt katosivat lähes kokonaan uuden moottorin myötä, sama "aivastelu" kuitenkin jatkuu tosin lievempänä kuin aikaisemmin. Varsinkin kylmänä Mosse haluaa ryyppyä ehkä vielä kauemmin kuin ennen mutta sehän on tottumuskysymys... Kerran tai pari onnistun sen yleensä sammuttamaan ensimmäisiin valoihin tai risteykseen tullessa. Tämän vaivan kanssa on ilmeisesti vaan elettävä jos Mossella meinaan vielä ajella.
        Menohalut Mossessa paranivat varmaan puolella entiseen verrattuna, nykyään sillä pysyy keveästi letkan mukana jopa 120:n rajoitusalueella mikä aikaisemmin ei onnistunut, Mosse kulki hädintuskin 80 vaikka kaasu oli pohjassa ja senkin sankan savupilven saattelemana.
        Mosse on ollut o kuukauden talviteloilla odottelemassa tulevan kesän seikkailuja lämpimässä tallissa.
        Mukavaa loppuvuotta kaikille Mosse-naisille jos teitä joku muukin kun minä on vielä olemassa.
        Vielä 70-luvullahan Mosse oli tuttu näky liikenteessä ja usein ratin takana istui nainen.
        Viime kesänä näin yhden ainoan Eliten huristelevan vastaan.
        Tietääkö joku onko Moskvitsh-kerho enää olemassa, näin kerran jossain marketin parkkipaikalla tarran Mossen sivuikkunassa?

        Käy laihalla se Mosse, isompaa suutinta kaasariin tahi jo mainittu Ladan kaasari tai peräti Solex/Weber jolloin toimii jo täysin. Ja 98a kannattaa tankata toimii paremmin ja mahdollisesti vielä venttiilisuojaa lisäaineeksi.


    • Samaratamara

      Tulee oikein haikea olo kun muistelen 70-lukua ja ensimmäistä omaa autoani eli Mossea. Se oli okranvärinen 1500M.
      Tuota Mosseladyn kuvailemaa "aivastelua" ei ainakaan siinä yksilössä liiemmin esiintynyt, tietysti joskus mentiin hyppybensalla ensimmäiset kilometrit kun kiire oli eikä malttanut moottoria lämmittää tarpeeksi.
      Kaikenkaikkiaan Mosse oli ihan kelpo peli naisenkin käteen. Joillakin oli niiden kanssa ongelmia mutta minulla se toimi hyvin ja luotettavasti, ehkä se oli hyvä yksilö.
      Yritin jossain vaiheessa vaihtoa Ladaan mutta jo koeajolla totesin että se ei ole minua varten, jäykkä ja kenkkumainen ajaa. Polkimien asentokin oli jotenkin luonnoton ettei ainakaan korkkareilla tullut ajamisesta oikein mitään, kyllä Mosse oli toista maata siinäkin suhteessa.
      Jossain vaiheessa kuitenkin Mossesta täytyi luopua koska kori alkoi ruostua ja korjaaminen olisi maksanut enemmän kuin auton arvo oli joten päädyin Samaraan. Taitaapa olla jo neljäs Samara käytössäni.
      Ongelmia on ollut ihan riittämiin, varsinkin päästömittauksien kanssa. Muutamissa korjaamoissa ei edes saatu lukemia kohdalleen vaikka osia vaihdettiin useamman satasen edestä. Löysin onneksi huoltopaikan jossa työskenteli vanhempi huoltomies jolle nämä "idänihmeet" oli tuttuja ja päästötkin saatiin kohdalleen.

      • Anonyymi

        Misour Mosse potkas tyhjää jo edellisellä vuosisadalla.

        Kampaaja oli tehnyt perseellään ja luomuksillaan jonkinlaista kuuluisuutta suomessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe