Löytyisikö täältä fiksua tietäjää, joka osaisi kertoa mulle suonensisäsen antibioottikuurin hyötyjä? Ite en millään saa keksittyä muuta järkevää kun nopea vaikutus/jos hoidon saaja ei oo nielemiskunnossa suun kautta otettaville/diabeteslääkkeet ym jotka ei kestä kuljetusta ruuansulatuksen ym läpi.
Esimerkiks borrelioosin yhteydessä oon huomannu käytettävän usein kolmen viikon mittasta iv-kuuria. Miksi?
Suonensisäinen antibioottikuuri
14
19814
Vastaukset
- Maallikon arvio
Yleensä suonensisäisellä antamisella voidaan antaa suurempia määriä antibiootteja kuin pillereinä. Suuret antibioottimäärät pillereinä sekoittaa mahan ja suoliston varmasti.
- Minä vaan!
Ei täällä palstoilla ole fiksuja saati sitten tietäjiä ;)
- Farmasisti
Aloituspostaajalla on ihan oikeanlaisia arveluita. I.v.-annolla saadaan nopeasti alkava lääkevaikutus ja antotapa sopii myös nielemiskyvyttömille. Jotkin, pelkästään parenteraalisesti annettavat antibiootit joko hajoavat GI-kanavassa (esim. G-penisilliini) tai eivät imeydy sieltä (esim. aminoglykosidit).
Parenteraalisesti annettavat antibiootit voivat suun kautta otettavien tavoin aiheuttaa suolisto-ongelmia tappamalla suoliston normaaliflooraa. Tätä haittavaikutusta ehkä Suomi24:n antibioottikeskusteluissa korostetaan liiaksi ;) - 17+1
Älkää koskaan antako lupaa antaa mitään suonensisäisesti, ties mitä myrkkyjä niihin liuoksiin on sisällytetty !!!
- 17+1
ps. Nää taannoiset insuliisisurmat toimivat hyvinä esimerkkeinä kuinka voi käydä.
- sh
17+1 kirjoitti:
ps. Nää taannoiset insuliisisurmat toimivat hyvinä esimerkkeinä kuinka voi käydä.
Siis insuliinia harvoin annetaan suonensisäisesti, surmatkin on tehty ihan normi-insuliinilla ihon alle pistäen.
Ja vielä iv-antibiooteista, niiden teho on parempi suoraan suoneen annettuna, koska suoliston kautta imeytyminen on huonompaa ja kuten edellä todettu kaikki antibiootit eivät imeydy suolistosta ollenkaan. - 15
sh kirjoitti:
Siis insuliinia harvoin annetaan suonensisäisesti, surmatkin on tehty ihan normi-insuliinilla ihon alle pistäen.
Ja vielä iv-antibiooteista, niiden teho on parempi suoraan suoneen annettuna, koska suoliston kautta imeytyminen on huonompaa ja kuten edellä todettu kaikki antibiootit eivät imeydy suolistosta ollenkaan.Väärää tietoa levität sairaanhoitaja.
- kunhan paranee
15 kirjoitti:
Väärää tietoa levität sairaanhoitaja.
No nimimerkki "15" voisi sitten kertoa sen oikean tiedon. Sinullahan se täytyy olla, koska kerran vääräksi väität sairaanhoitajan tietoa.
IV:nä on mennyt kaksi kertaa antibioottia ja molemmilla kerroilla toimi hyvin. Salmonellan aiheuttama verenmyrkytys parani parin viikon iv-hoidolla ja samoin aikoinaan varpan tulehduksen leviäminen saatiin lopetetuksi IV-antibiooteilla, pillerit eivät riittäneet.
Itse en tosiaan perusteluja iv:lle tiedä muuta kuin tuon paremman tehon, mutta se riittääkin minulle. - Hölmö juttu
Taidatkin olla tätä joukkoa joka ei hyväksy verensiirtoa. Jos kieltää kaiken suonensisäisesti annettavat lääkkeet ja hoidot, pitää olla niin hyvä tuuri ettei ikinä sairastu eikä joudu sairaalahoitoon.
- Zici
kunhan paranee kirjoitti:
No nimimerkki "15" voisi sitten kertoa sen oikean tiedon. Sinullahan se täytyy olla, koska kerran vääräksi väität sairaanhoitajan tietoa.
IV:nä on mennyt kaksi kertaa antibioottia ja molemmilla kerroilla toimi hyvin. Salmonellan aiheuttama verenmyrkytys parani parin viikon iv-hoidolla ja samoin aikoinaan varpan tulehduksen leviäminen saatiin lopetetuksi IV-antibiooteilla, pillerit eivät riittäneet.
Itse en tosiaan perusteluja iv:lle tiedä muuta kuin tuon paremman tehon, mutta se riittääkin minulle.Osa iv-antibiooteista ei ole edes saatavana p.o. ,ja Suomen sairaalat on jaettu 2-3 een ryhmään, joissa on käytössä eri vaikuttavat aineet a.b:ssä hoidollisten kriteerien takia, ja parantumisprosessia silmällä pitäen....jos vaikka pandemia iskee..... Vatsan ja suoliston suojaaminen, lääkkeen/lääkeyhdistelmien nopea, maximaalinen vaikutus ja teho ei liene vähimpiä asioita i.v. lääkityksessä.
Cerpin ladkettua alle 50:n aloitetaan/ vaihdetaan lääkitys p.o. Yli 50 toteuyetaan (kuin myös vaikeissa, laajoissa bakteeritulehduksissa i.v. läkitystä. - Ränniimeni
kunhan paranee kirjoitti:
Itse en tosiaan perusteluja iv:lle tiedä muuta kuin tuon paremman tehon, mutta se riittääkin minulle.Itse tässä makoilen tuosta salmonellan aiheuttamasta verenmyrkytyksestä. Ihan hyvä tää iv antibiootti kyllä ja onhan se suht vakava tila on. 3pv antibioottia tullu yli viikko jäljellä...
- Lumia mies
itse pidän suun kautta otettua antibioottia yhtä tehokkaana kuin iv jos iv antibiootti ei tehoa on vaikutus sama kuin keittosuolalla, tärkeintä on saada tulehduksen ja bakteeriin tehokas antibiootti otti sen sitten iv:nä tai suun kautta
- IV-AntibioottienPuolesta
Tulin just saamasta iv antibioottia. Ei auttanut tablettimuotoinen kun oli niin ärhäkkä tulehdus ja lähti vaan leviämään, niin ottivat osastolle saamaan iv:nä antibiootit. Heti alko helpottamaan ja parin päivän jälkeen huomasi eron! Toinen juttu oli tablettien aloittamisen jälkeen - ei tullut mitään parannusta, päin vastoin!
Kyllä joskus nuo antibiootit iv on vaan tarpeen! Mullakin meinasi jo loppua kipulääkkeet, vaikka tehokkaita kolmioreseptilääkkeitä olikin määrätty ja käytin ihan korkeimpia maksimimääriä mitä koskaan sallitaan. Ei vaan riittäneet kun kivut oli niin kovia. Iv antibiootin myötä yhdessä vuorokaudessa oli tilanne helpottanut niin, ettei enää mennyt kipulääkettäkään kuin n. 1/4 maksimista, vielä selkeästi alle suositellunkin, yleisesti määrätyn vuorokausilääkemäärän. Etten todellakaan sanoisi, että ei koskaan kannata antaa pistää iv mitään. Olisin koska vain valmis menemään takaisin jos tulisi vastaavaa: toivoisinkin, että pääsisin! Ei tarvitsisi harkita! - Anonyymi
Jos saat iv-antibioottia, syö kunnon probioottikuuri. Muuten voi hiivaa kukkia iholla, tulla ripulia ym.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1673468- 152136
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2231490Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701251- 441221
- 371131
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381073Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke1361031- 471004
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.411000