Oliko niin, että Raamatun mukaan joku jätkä eleli kolme päivää valaan vatsassa? Mikä tämä tarina oikein on? Selittäkää, kiitos. Hah hah haa!
T: Iloinen nauraja
Jätkä valaan vatsassa?
55
757
Vastaukset
- pyh!
Raamatussa ei puhuta valaasta. Siellä sanotaan vain, että se oli joku meripeto.
Onhan tuollainen asia tapahtunut muutama vuosi sitten, oliko se Australian rannikolla. Kyllä se mahdollista on. Taisi olla pyöriäinen tai jotain sellaista. Se nielaisi lainelautailijan useaksi tunnuksi ja oksensi sitten rannalle.
Mutta tuskin tuotakaan uskot, vaikka BBC sen uutisoi. Sinä vain haluat tukehtua nauruusi. Ai Raamatun mukaan jätkä eleli KOLME VUOROKAUTTA kalan sisällä ja tuli hengissä ulos rannalle? En taida uskoa! :-D Aah hah hah haa!
T: Iloinen naurajaNo - nyt kun olette ratkaisseet tämän tämän maailman tilan kannalta erittäin vakavan ja kohtalokkaan asian .. niin jäiskö Iloisella naurajalle aikaa vastata tähän pikku kysymykseen - mitä tämä sanoo sinulle.
http://www.youtube.com/watch?v=jqxENMKaeCU
alexalex.kasi kirjoitti:
No - nyt kun olette ratkaisseet tämän tämän maailman tilan kannalta erittäin vakavan ja kohtalokkaan asian .. niin jäiskö Iloisella naurajalle aikaa vastata tähän pikku kysymykseen - mitä tämä sanoo sinulle.
alexEn jaksa katsoa puolentoista tunnin filmiä tietämättä lainkaan mistä on kyse. Jos tuo on joku uskovaisten kamala teos, niin en aio katsoa. Referoi pääpointit tänne jos olet kiinnostunut kommenteista, kiitos.
T: Iloinen nauraja- Reijo Syöpäläinen
alex.kasi kirjoitti:
No - nyt kun olette ratkaisseet tämän tämän maailman tilan kannalta erittäin vakavan ja kohtalokkaan asian .. niin jäiskö Iloisella naurajalle aikaa vastata tähän pikku kysymykseen - mitä tämä sanoo sinulle.
alexTervehdys ja heippahdus sinulle, Alex.
Anteeksi, että tuppaannun tähän väliin, mutta
Miksi video on englanninkielinen? Eikö sen pitäisi olla kaikkien maailman ihmisten ymmärrettävissä.
Tätä mää vaan niin kauhiasti ihmettelen ja kummastelen!
Eikö kaaaaaikkien maaailman ooooikeiden uskovaaaaaisten pitäisi pystyä ymmärtämään sitä kieltä, mitä Jumala puhuu, häh, täh, mitäh?
T: Reksa, hämillään Jumalan kielirasismista ;-D Reijo Syöpäläinen kirjoitti:
Tervehdys ja heippahdus sinulle, Alex.
Anteeksi, että tuppaannun tähän väliin, mutta
Miksi video on englanninkielinen? Eikö sen pitäisi olla kaikkien maailman ihmisten ymmärrettävissä.
Tätä mää vaan niin kauhiasti ihmettelen ja kummastelen!
Eikö kaaaaaikkien maaailman ooooikeiden uskovaaaaaisten pitäisi pystyä ymmärtämään sitä kieltä, mitä Jumala puhuu, häh, täh, mitäh?
T: Reksa, hämillään Jumalan kielirasismista ;-DÄläs nyt, Reksa! :-D
Jumalahan kirjoitti Vanhan Testamentinkin hepreaksi ja osin arameaksi ja vaihtoi sitten sujuvasti Uudessa Testamentissa kielen kreikkaan! Mormonin kirjan Jumala taasen kirjoitti englanniksi, joten on kai luontevaa, että muukin uudempi kama on "kolmannella kotimaisella"!
Hah hah haa!
iloinen_nauraja kirjoitti:
Äläs nyt, Reksa! :-D
Jumalahan kirjoitti Vanhan Testamentinkin hepreaksi ja osin arameaksi ja vaihtoi sitten sujuvasti Uudessa Testamentissa kielen kreikkaan! Mormonin kirjan Jumala taasen kirjoitti englanniksi, joten on kai luontevaa, että muukin uudempi kama on "kolmannella kotimaisella"!
Hah hah haa!
T: Iloinen naurajaAhhhahhhhahhaaa!
Vai niin se olikin!
Jaa-a, tuolla alakerran risukossa näyttäisi juuri konttaavan joku hartaasti "kolmannella kotimaisella" kuolaava harras uskovainen.
Väärä hälytys: se olikin vain naapurin Allu; noh, väliäkö tuolla, onhan sitä itsekin tullut oltua silloin tällöin erittäin "hartaalla" tuuleella.
T: Reksa, ja melkein tyhjä kolmosjallu iloinen_nauraja kirjoitti:
Äläs nyt, Reksa! :-D
Hah hah haa!
T: Iloinen naurajaOk - minä luulin että pojat osaa englantia ja ovat kärryillä mitä maailmassa tapahtuu.. mutta taisin erehtyä .. sorry vaan .. Jos olisit katsonut 3 minuuttia niin olisit ainakin tiennyt että kuka sen filmin on tuottanut.
Mutta eihän siinä mitään jatkakaa vaan noita jaarituksianne .. :)) Meillä aikuisilla on muutakin tekemistä .. Moi vaan ..
alex- Reijo Syöpäläinen
alex.kasi kirjoitti:
Ok - minä luulin että pojat osaa englantia ja ovat kärryillä mitä maailmassa tapahtuu.. mutta taisin erehtyä .. sorry vaan .. Jos olisit katsonut 3 minuuttia niin olisit ainakin tiennyt että kuka sen filmin on tuottanut.
Mutta eihän siinä mitään jatkakaa vaan noita jaarituksianne .. :)) Meillä aikuisilla on muutakin tekemistä .. Moi vaan ..
alexHeheheeee!
Tämähän on aivan klassinen argumentaatiovirhe merkkiä 'Argumentum ex silentio', ellet halua suomentaa meille tyhmille junteille postaamasi videon sanomaa.
T: Reksa Reijo Syöpäläinen kirjoitti:
Heheheeee!
Tämähän on aivan klassinen argumentaatiovirhe merkkiä 'Argumentum ex silentio', ellet halua suomentaa meille tyhmille junteille postaamasi videon sanomaa.
T: ReksaJaa-a - on tuo filmi käännetty monelle kielelle - vaikka en olle ihan varma jos on suomeksi, mutta jos joku haluaisi sen kääntää niin varmaan olivat sen tuottajat vain tyytyväisiä - asiahan on niin uskomattoman tärkeä - koko maailman hyvinvoinnistahan siinä kerrotaan..
Mutta selvittäkää te pojat nyt vaan sitä pääasiaanne - että oliko Joona siellä valaan vatsassa - ja oliko se valas .. tai mikä se oli ..Ymmärränhän minä että asia on teille vakava .. palataan näihin tätt maailmaa koskeviin asioihin sitten kun olette saaneet tuon erittäin tärkeän asianne selvitetyksi -- ja käykää vaikka lukemassa sitä omaa nettisivuanne aina välillä - ettei pääse henki kuihtumaan ..
Tuon Home fakta-elokuvan on varmaan tänään nähnyt satoja miljoonia ihmisiä erikielillä..siksi minä sen linkin annoin - kun ajattelin että kyllä noin "viisaiden" kaverien täytyy maan "kolmas kieli" osata.. Joten sorry vaan, että erehdyin --
alex :- vastustat mitä siis?
En jaksa katsoa puolentoista tunnin filmiä tietämättä lainkaan mistä on kyse. Jos tuo on joku uskovaisten kamala teos, niin en aio katsoa. Referoi pääpointit tänne jos olet kiinnostunut kommenteista, kiitos.
T: Iloinen naurajaMiksi ihmeessä sitten pyörit uskovaisten seassa, kun et mistään mitään tiedä, etkä haluakaan tietää? Kai sinun vähän pitäisi ottaa selville mitä vastaan sinä oikeastaan olet.
- Reijo Syöpäläinen
alex.kasi kirjoitti:
Jaa-a - on tuo filmi käännetty monelle kielelle - vaikka en olle ihan varma jos on suomeksi, mutta jos joku haluaisi sen kääntää niin varmaan olivat sen tuottajat vain tyytyväisiä - asiahan on niin uskomattoman tärkeä - koko maailman hyvinvoinnistahan siinä kerrotaan..
Mutta selvittäkää te pojat nyt vaan sitä pääasiaanne - että oliko Joona siellä valaan vatsassa - ja oliko se valas .. tai mikä se oli ..Ymmärränhän minä että asia on teille vakava .. palataan näihin tätt maailmaa koskeviin asioihin sitten kun olette saaneet tuon erittäin tärkeän asianne selvitetyksi -- ja käykää vaikka lukemassa sitä omaa nettisivuanne aina välillä - ettei pääse henki kuihtumaan ..
Tuon Home fakta-elokuvan on varmaan tänään nähnyt satoja miljoonia ihmisiä erikielillä..siksi minä sen linkin annoin - kun ajattelin että kyllä noin "viisaiden" kaverien täytyy maan "kolmas kieli" osata.. Joten sorry vaan, että erehdyin --
alex :Te, korkea arvoisa herra kasi,
Mitä vittua sinä älykääpiö sönkötät?
Postaukseni oli kohtalaisen lyhyt ja selkeä.
Kaiken tämän yksinkertiasen ja selkeän ilmaisumuotoni johdosta, sinä olet onnistunut vuodattamaan kohtalaisen pitkän ja älyllisesti tylsän ripulipaskan meidän kaikkien hajuetäisyydelle; ja minkä takia?
Minä ja "iloinen" pyysimme vain sinua ystävällisesti käänätämään postamaasi videon suomenkielelle, mutta ei! Se oli ilmeisestikin liikaa teidän herruudellenne!
Senkin elitistinen sika! Häpeä, jos suinkin osaat!
T: Reksa, joka saatttaa hyvinkin osata englantia paremmin kuin vihollinen ymmärtää, mutta joka ei missään nimessä tietenkään paljastaisi näin arvokasta strategista tietoa viholliselleen. ;-D Fucking moron. You have shown your cards too early, my dear friend....... ;-D Reijo Syöpäläinen kirjoitti:
Te, korkea arvoisa herra kasi,
Mitä vittua sinä älykääpiö sönkötät?
Postaukseni oli kohtalaisen lyhyt ja selkeä.
Kaiken tämän yksinkertiasen ja selkeän ilmaisumuotoni johdosta, sinä olet onnistunut vuodattamaan kohtalaisen pitkän ja älyllisesti tylsän ripulipaskan meidän kaikkien hajuetäisyydelle; ja minkä takia?
Minä ja "iloinen" pyysimme vain sinua ystävällisesti käänätämään postamaasi videon suomenkielelle, mutta ei! Se oli ilmeisestikin liikaa teidän herruudellenne!
Senkin elitistinen sika! Häpeä, jos suinkin osaat!
T: Reksa, joka saatttaa hyvinkin osata englantia paremmin kuin vihollinen ymmärtää, mutta joka ei missään nimessä tietenkään paljastaisi näin arvokasta strategista tietoa viholliselleen. ;-D Fucking moron. You have shown your cards too early, my dear friend....... ;-DRauhoituhan vähän - ei sinun tarvitse mitään katsoa, pane silmät kiinni vaan ja vedä vaikka säkki päähäsi - ihan miten haluat - omahan on asiasi.
-
Ai että ihan strategiasta on kysymys? miksi? Ei kai täällä olla taistelemassa - vaan keskustelemassa.. ei täällä olla vihollisia ... vai leikkiikö pojat sotaa? :)
Kuka tuon fakta-elokuvan o tehnyt käy selville heti alussa - sen on kustantanut 88000 eri firmojen työntekijää ja se on erittäin hyvä. Olskohan niin, että teillä pojat on vähän vaikeuksia ja että pelkäätte katsoa asioita asioina. Jos nyt kuitenkin joskus jaksat katsoa tuon filmin niin voin sanoa ettet kadu. (Niin älykkäänä minä sinuua pidän )
Sen on nähnyt miljoonat ja taas miljoonat ihmiset erikielillä .. se ei ole uskonnollinen vaan fakta dokumenttielokuva .. joten ei sinun tarvitse pelätä että saat tartunnan ... Vähän ihmetyttää että te ette siellä Suomessa näy tuntevan tätä dokumenttielokuvaa, Muualla sitä on näytetty TV:ssä ympäri maailman. Olis ollut mukava kuulla ateistin mielipide asiasta - joka on todella vakava ..
alex
Project Home.
Everyone should take part in the effort, and HOME has been conceived to take a message of mobilization out to every human being.
For this purpose, HOME needs to be free. A patron, the PPR Group, made this possible. EuropaCorp, the distributor, also pledged not to make any profit because Home is a non-profit film.vastustat mitä siis? kirjoitti:
Miksi ihmeessä sitten pyörit uskovaisten seassa, kun et mistään mitään tiedä, etkä haluakaan tietää? Kai sinun vähän pitäisi ottaa selville mitä vastaan sinä oikeastaan olet.
Olen yleisesti ottaen erittäin hyvin selvillä uskovaisten hullutuksista. Toki joka uskonnossa on yksityiskohtia, jotka ovat jääneet hämäräksi. Tiedän aivan tarpeeksi ollakseni vapaa-ajatteluun käännyttäjä. Hah hah haa!
T: Iloinen naurajaalex.kasi kirjoitti:
Jaa-a - on tuo filmi käännetty monelle kielelle - vaikka en olle ihan varma jos on suomeksi, mutta jos joku haluaisi sen kääntää niin varmaan olivat sen tuottajat vain tyytyväisiä - asiahan on niin uskomattoman tärkeä - koko maailman hyvinvoinnistahan siinä kerrotaan..
alex :Kyllä minä englantia osaan aivan hyvin, mutta kuten sanottu, en ala katsomaan 1,5 tunnin leffaa tietämättä lainkaan mistä on kysymys. Etenkin kun suosittelijana on ollut uskovainen uskontopalstalla, on syytä epäillä fundamentalistien hullutusta.
alex.kasi kirjoitti:
Rauhoituhan vähän - ei sinun tarvitse mitään katsoa, pane silmät kiinni vaan ja vedä vaikka säkki päähäsi - ihan miten haluat - omahan on asiasi.
-
Ai että ihan strategiasta on kysymys? miksi? Ei kai täällä olla taistelemassa - vaan keskustelemassa.. ei täällä olla vihollisia ... vai leikkiikö pojat sotaa? :)
Kuka tuon fakta-elokuvan o tehnyt käy selville heti alussa - sen on kustantanut 88000 eri firmojen työntekijää ja se on erittäin hyvä. Olskohan niin, että teillä pojat on vähän vaikeuksia ja että pelkäätte katsoa asioita asioina. Jos nyt kuitenkin joskus jaksat katsoa tuon filmin niin voin sanoa ettet kadu. (Niin älykkäänä minä sinuua pidän )
Sen on nähnyt miljoonat ja taas miljoonat ihmiset erikielillä .. se ei ole uskonnollinen vaan fakta dokumenttielokuva .. joten ei sinun tarvitse pelätä että saat tartunnan ... Vähän ihmetyttää että te ette siellä Suomessa näy tuntevan tätä dokumenttielokuvaa, Muualla sitä on näytetty TV:ssä ympäri maailman. Olis ollut mukava kuulla ateistin mielipide asiasta - joka on todella vakava ..
alex
Project Home.
Everyone should take part in the effort, and HOME has been conceived to take a message of mobilization out to every human being.
For this purpose, HOME needs to be free. A patron, the PPR Group, made this possible. EuropaCorp, the distributor, also pledged not to make any profit because Home is a non-profit film.Hehhehhehhee, luulitko, että minä ihan vain vahingossa käytin ilmaisua 'vihollinen'?
Ei, eeeehei, odotinkin jonkun älykääpiön tarttuvan siihen. Toivottavasti täky ei raadellut täysin kiduksiasi.
Vai että oikein miljoonat ja miljoonat? Wow, sehän tarkoittaa absoluuttisen varmasti sitä, että se on myös hyvä! Paskakinhan on maistuu hyvältä, jos miljoona ihmistä maistaa paskaa yhtä aikaa.
Katsotaanpas mikä elokuva on saanut IMDB:ssä parhaat arvostelut...SHAWSHANK REDEPMTION! -------------->> eli se on siis maaaaailman paras elokuva! Hahhhahhhahhaaa!
"Pelkäätte asioita asioina"`?
Semanttisesti(kin) aika mielenkiintoinen ilmaisu. Haju hajuna ja Esko Eskona. " 'Esko on Esko, jos, ja vain jos Esko on Esko"?
"Jos nyt kuitenkin joskus jaksat katsoa tuon filmin niin voin sanoa ettet kadu. (Niin älykkäänä minä sinuua pidän ) "
Ovatko sinun mielestäsi keskittymiskyky ja älykkyys samoja ominaisuuksia? :-D hihihi.
Kuten jo mainitsin, minä en ymmärrä englantia, joten voisitko kääntää kyseisen "dokkarin" minulle? Ja ehkäpä myös loppukaneettisi?
T: Reksa iloinen_nauraja kirjoitti:
Kyllä minä englantia osaan aivan hyvin, mutta kuten sanottu, en ala katsomaan 1,5 tunnin leffaa tietämättä lainkaan mistä on kysymys. Etenkin kun suosittelijana on ollut uskovainen uskontopalstalla, on syytä epäillä fundamentalistien hullutusta.
T: Iloinen nauraja#en ala katsomaan 1,5 tunnin leffaa tietämättä lainkaan mistä on kysymys. #
Et edes ala - katsoisit nyt edes alun - :)) .. kyllä te kaverit olette sitten epävarmoja itsestänne .. yks' hörppii jallua kesäyössä ja lukee Platonin tekstejä - tai mitä se nytr olikaan ..
----
Ok - se on faktadokumentaari siitä mitä tapahtuu tänään maailmassa, teollisuudessa, ilmaston lämpenemisestä ja yleensäkin .. ei siinä ole sanaakaan uskonnosta jos nyt ei evolutiota lasketa uskonnoksi .. mitä minä en tee ..siis faktadokumentaari .. ei muuta.
alex
Ps.
Jos nyt saat aikaseks ja katsot sen - niin kerro sitten oma ajatuksesi tilanteesta.. rehellisesti ja ilman pelkoa ;=) ..- Reijo Syöpäläinen
alex.kasi kirjoitti:
#en ala katsomaan 1,5 tunnin leffaa tietämättä lainkaan mistä on kysymys. #
Et edes ala - katsoisit nyt edes alun - :)) .. kyllä te kaverit olette sitten epävarmoja itsestänne .. yks' hörppii jallua kesäyössä ja lukee Platonin tekstejä - tai mitä se nytr olikaan ..
----
Ok - se on faktadokumentaari siitä mitä tapahtuu tänään maailmassa, teollisuudessa, ilmaston lämpenemisestä ja yleensäkin .. ei siinä ole sanaakaan uskonnosta jos nyt ei evolutiota lasketa uskonnoksi .. mitä minä en tee ..siis faktadokumentaari .. ei muuta.
alex
Ps.
Jos nyt saat aikaseks ja katsot sen - niin kerro sitten oma ajatuksesi tilanteesta.. rehellisesti ja ilman pelkoa ;=) ..Vaikka viestisi on kohdistettu nimimerkille 'iloinen_nauraja', niin oletan sen myöskin koskevan itseäni, koska puhuit jallusta ja Platonista.
Onko mielestäsi väärin naukailla jallua kesäyössä, kuten asian ilmaisit?
Entäpä, onko mkielestäsi väärin, ellei jopa PAHAAA lueskella Platonia?
Jos vastaat esittäämini kysymyksiin, niin voisitko ystävällisesti myöskin perustella ne, sillä perusteettomilla väitteillä ei ole muuta arvoa kuin nauruarvo.
T: Reksa, herkkänauruinen pakana Reijo Syöpäläinen kirjoitti:
Vaikka viestisi on kohdistettu nimimerkille 'iloinen_nauraja', niin oletan sen myöskin koskevan itseäni, koska puhuit jallusta ja Platonista.
Onko mielestäsi väärin naukailla jallua kesäyössä, kuten asian ilmaisit?
Entäpä, onko mkielestäsi väärin, ellei jopa PAHAAA lueskella Platonia?
Jos vastaat esittäämini kysymyksiin, niin voisitko ystävällisesti myöskin perustella ne, sillä perusteettomilla väitteillä ei ole muuta arvoa kuin nauruarvo.
T: Reksa, herkkänauruinen pakanaKatsos Reksa - minä olen aikanani itsekin naukkaillut jonkun lasin viiniä kesäyössä ja voin tehdä sen tänäänkin jos sopiva tilanne tulee - en kuitenkaan siten että tulisin "känniin" - ja olen lukenut Platonin tekstejä - mutta olen kriittinen lukija mitä sitten luenkin - enkä tuomitse ihmisiä koskaan ... mutta en myöskään sano, että he ovat oikeassa jos en ajattele että he ovat oikeassa..
Jos sinua naurattaa - niin siitä vaan .. naura niin kauan kuin naurattaa .. ja kun sitten olet lakannut nauramasta, niin voisit uhrata 1,5 tuntia elämästäsi ja katsoa sen filmin (jos nyt osaat englantia) .. sillä se on tosi hyvä ja katsomisen arvoinen ..
ja kerro sitten että mitä pidit siitä ..
alexReijo Syöpäläinen kirjoitti:
Hehhehhehhee, luulitko, että minä ihan vain vahingossa käytin ilmaisua 'vihollinen'?
Ei, eeeehei, odotinkin jonkun älykääpiön tarttuvan siihen. Toivottavasti täky ei raadellut täysin kiduksiasi.
Vai että oikein miljoonat ja miljoonat? Wow, sehän tarkoittaa absoluuttisen varmasti sitä, että se on myös hyvä! Paskakinhan on maistuu hyvältä, jos miljoona ihmistä maistaa paskaa yhtä aikaa.
Katsotaanpas mikä elokuva on saanut IMDB:ssä parhaat arvostelut...SHAWSHANK REDEPMTION! -------------->> eli se on siis maaaaailman paras elokuva! Hahhhahhhahhaaa!
"Pelkäätte asioita asioina"`?
Semanttisesti(kin) aika mielenkiintoinen ilmaisu. Haju hajuna ja Esko Eskona. " 'Esko on Esko, jos, ja vain jos Esko on Esko"?
"Jos nyt kuitenkin joskus jaksat katsoa tuon filmin niin voin sanoa ettet kadu. (Niin älykkäänä minä sinuua pidän ) "
Ovatko sinun mielestäsi keskittymiskyky ja älykkyys samoja ominaisuuksia? :-D hihihi.
Kuten jo mainitsin, minä en ymmärrä englantia, joten voisitko kääntää kyseisen "dokkarin" minulle? Ja ehkäpä myös loppukaneettisi?
T: ReksaOk - valitan - ajattelin että osaat englanninkielen ..niin että sorry vaan .. en minä ala tuota sinulle kääntämään - kysy vaikka "iloiselta" kaveriltasi että mistä siinä faktadokumentaarissa on kysymys..
Tai ehkä joku toinen kavereistasi voi autta sinua .. jos pyydät nätisti ;)n
alex- Reijo Syöpäläinen
alex.kasi kirjoitti:
Katsos Reksa - minä olen aikanani itsekin naukkaillut jonkun lasin viiniä kesäyössä ja voin tehdä sen tänäänkin jos sopiva tilanne tulee - en kuitenkaan siten että tulisin "känniin" - ja olen lukenut Platonin tekstejä - mutta olen kriittinen lukija mitä sitten luenkin - enkä tuomitse ihmisiä koskaan ... mutta en myöskään sano, että he ovat oikeassa jos en ajattele että he ovat oikeassa..
Jos sinua naurattaa - niin siitä vaan .. naura niin kauan kuin naurattaa .. ja kun sitten olet lakannut nauramasta, niin voisit uhrata 1,5 tuntia elämästäsi ja katsoa sen filmin (jos nyt osaat englantia) .. sillä se on tosi hyvä ja katsomisen arvoinen ..
ja kerro sitten että mitä pidit siitä ..
alexOn ikävä toistaa itseään, mutta, mutta,
En edelleenkään ole oppinut englantia vielä niin paljon, että ymmärtäisin postaamaasi videon sanomaa, mutta jos linkkaat sen vielä uudestaan, niin silloin minä varmasti ymmärrän sen sanoman; ainakin sinun logiikallasi.
Miten voit nauttia etyylialkoholia tulematta ns. känniin? Kemikaalin vaikutus alkaa käsittääkseni suht koht nopeaan sen jälkeen, kun se on siirtynyt elimistöösi.
Ehkäpä tulet känniin niin nopeasti,ettet tajua olevasi kännissä. Tai ehkäpä et pysty analysoimaan tajunnantasojasi edes sen vertaa, että ymmärtäisit milloin kannattaa mennä nukkumaan jne.
Kriittinen lukija? Joka uskoo Raamatun Jumalaan?!?!?!?!?!
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA!!!!!!!
Eh-heh hehehhehehehehheheee!
Hyvä vitsi! Kerronpa sen myöskin ystävilleni. Saanko muuten luvan kertoa vitsin ensimmäisessä persoonassa, jotta vitsi kuulostaisi hauskemmalta?
T: Reksa, jallua reippaasti nautiskeleva pakana - Reijo Syöpäläinen
alex.kasi kirjoitti:
Ok - valitan - ajattelin että osaat englanninkielen ..niin että sorry vaan .. en minä ala tuota sinulle kääntämään - kysy vaikka "iloiselta" kaveriltasi että mistä siinä faktadokumentaarissa on kysymys..
Tai ehkä joku toinen kavereistasi voi autta sinua .. jos pyydät nätisti ;)n
alexNo johan on kumma. Ensin esitetään rohkeita väitteitä kummallisilla kielilillä ja sitten ei tulkata omaa todistustaakkaansa. Kummallista.
.xe hu, la mina kula, vejna xasu. eirdos meji tuta, mykotiu, yi Kasi.
No mitäs tuumaat tästä? Aika vahva väite Wittgensteinin privaattikieltä vastaan? Jos et ymmärtänyt, niin pyydä vaikkapa pastoriasi kääntämään se sinulle. Väitteeni seisoo, siis sinun logiikkasi mukaan, kunnes toisin todistetaan.
T: Reksa; xbiu zna fihu Reijo Syöpäläinen kirjoitti:
On ikävä toistaa itseään, mutta, mutta,
En edelleenkään ole oppinut englantia vielä niin paljon, että ymmärtäisin postaamaasi videon sanomaa, mutta jos linkkaat sen vielä uudestaan, niin silloin minä varmasti ymmärrän sen sanoman; ainakin sinun logiikallasi.
Miten voit nauttia etyylialkoholia tulematta ns. känniin? Kemikaalin vaikutus alkaa käsittääkseni suht koht nopeaan sen jälkeen, kun se on siirtynyt elimistöösi.
Ehkäpä tulet känniin niin nopeasti,ettet tajua olevasi kännissä. Tai ehkäpä et pysty analysoimaan tajunnantasojasi edes sen vertaa, että ymmärtäisit milloin kannattaa mennä nukkumaan jne.
Kriittinen lukija? Joka uskoo Raamatun Jumalaan?!?!?!?!?!
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA!!!!!!!
Eh-heh hehehhehehehehheheee!
Hyvä vitsi! Kerronpa sen myöskin ystävilleni. Saanko muuten luvan kertoa vitsin ensimmäisessä persoonassa, jotta vitsi kuulostaisi hauskemmalta?
T: Reksa, jallua reippaasti nautiskeleva pakanaOk - sorry vaan .. et siis osaa englantia - vieläkään .. ja et voi ottaa osaa tuosta faktadokumentaarista .. valitan .. Mutta en ala kääntämään sitä sinulle.. mutta kuten jo sanoin niin kysele hyvältä ystävältäsi "iloiselta naurajalta" mistä on kysymys ..
ja vain tiedoksesi - parista lasillisesta viiniä ei tule känniin :)) - kokeile joskus .. ;=)
alex- Reijo Syöpäläinen
alex.kasi kirjoitti:
Ok - sorry vaan .. et siis osaa englantia - vieläkään .. ja et voi ottaa osaa tuosta faktadokumentaarista .. valitan .. Mutta en ala kääntämään sitä sinulle.. mutta kuten jo sanoin niin kysele hyvältä ystävältäsi "iloiselta naurajalta" mistä on kysymys ..
ja vain tiedoksesi - parista lasillisesta viiniä ei tule känniin :)) - kokeile joskus .. ;=)
alexEt siis tunne pikku hiprakkaa? Mielenkiintoinen tieteellinen havainto.
Kuten sanoin jo edellisessä viestissäni,niin todistustaakka on ikävä kyllä väitteen esittäjän vastuulla.
Muutenhan esimerkiksi lauseen "P=~P" totuusarvo voisi olla 1.
T: Reksa, trappi-pelin suosija Reijo Syöpäläinen kirjoitti:
No johan on kumma. Ensin esitetään rohkeita väitteitä kummallisilla kielilillä ja sitten ei tulkata omaa todistustaakkaansa. Kummallista.
.xe hu, la mina kula, vejna xasu. eirdos meji tuta, mykotiu, yi Kasi.
No mitäs tuumaat tästä? Aika vahva väite Wittgensteinin privaattikieltä vastaan? Jos et ymmärtänyt, niin pyydä vaikkapa pastoriasi kääntämään se sinulle. Väitteeni seisoo, siis sinun logiikkasi mukaan, kunnes toisin todistetaan.
T: Reksa; xbiu zna fihu:)) Joo - tuota varmaan voi verrata englanning kieleen.. siis ota kurssi ..
Tuo "sinun kielesi" sopii paremmin tuonne helluntailaisten palstalle - siellä ne varmaan osaa tulkata tuon .. joksikin "itä ambomaan sivukieleksi"..jota puhuttiin joskus 1500 1600 eaa ja jota nyt vain harvat osaavat edes tukita .. :)) ..- Reijo Syöpäläinen
alex.kasi kirjoitti:
:)) Joo - tuota varmaan voi verrata englanning kieleen.. siis ota kurssi ..
Tuo "sinun kielesi" sopii paremmin tuonne helluntailaisten palstalle - siellä ne varmaan osaa tulkata tuon .. joksikin "itä ambomaan sivukieleksi"..jota puhuttiin joskus 1500 1600 eaa ja jota nyt vain harvat osaavat edes tukita .. :)) ..Onko helluntailaisilla ja adeventisteilla jokin merkittäväkin ero? ;-D
esim. laskeeko adventisti 1 1 = 3, mutta helluntailainen 1 1 = -666
Kyllä varmaan joo! :-D
Hmm-m, yritin olla jokseenkin selkeä oman ilmaisuni suhteen, mutta et ikävä kyllä pystynyt tästäkään huolimatta ymmärtämään "kielipointtiani".
Minun väitteeni on totuusarvoltaan sinänsä sama, vaikka se esitettäisiin englannin kielellä.
2'2 = 0, sen takia, että suurin osa ihmisistä väittää näin...
T: Reksa, silloin tällöin roolaamalla elantonsa ansaitseva pummi alex.kasi kirjoitti:
#en ala katsomaan 1,5 tunnin leffaa tietämättä lainkaan mistä on kysymys. #
----
alex
Ps.
Jos nyt saat aikaseks ja katsot sen - niin kerro sitten oma ajatuksesi tilanteesta.. rehellisesti ja ilman pelkoa ;=) ..>>> Jos nyt saat aikaseks ja katsot sen - niin kerro sitten oma ajatuksesi tilanteesta..
No nyt katsoin sen filmin. Mielestäni erittäin ansiokas dokumentti.
Olin kyllä tietoinen siitä, että tuhoa kohti tässä ollaan menossa, mutta en ollut tajunnut millä vauhdilla! Kaikkien pitäisi katsoa tuo filmi ja vähentää kulutustaan. Samoin olisi hyvin viisasta rajoittaa lasten määrää. Pelottava elokuva tosiaan!
T: Iloinen naurajailoinen_nauraja kirjoitti:
>>> Jos nyt saat aikaseks ja katsot sen - niin kerro sitten oma ajatuksesi tilanteesta..
No nyt katsoin sen filmin. Mielestäni erittäin ansiokas dokumentti.
Olin kyllä tietoinen siitä, että tuhoa kohti tässä ollaan menossa, mutta en ollut tajunnut millä vauhdilla! Kaikkien pitäisi katsoa tuo filmi ja vähentää kulutustaan. Samoin olisi hyvin viisasta rajoittaa lasten määrää. Pelottava elokuva tosiaan!
T: Iloinen naurajaEikö vaan olekin hyvä selonteko asioista.. ja muutenkin HD laatua. Minä latasin sen omaan koneeseen ja katselin sen TV:stä ja näytin muillekin ja kaikki ovat ihan samaa mieltä kuin sinäkin..
Al Gore entinen vice-presidentti amerikasta on kiertänyt maailmaa puhumassa samasta asiasta .. ja on ottanut sen asiakseen ..
http://www.youtube.com/watch?v=rDiGYuQicpA
Siinä vähän siitä mitä yksityiset ihmiset voivat tehdä .. (alussa Al Gore juttelee mukavia n. 6 minuuttia mutta sitten tulee asiaa) ..
Kiva että katsoit :) kerro kaverilles myös ..
alex- vieläonaikaa
Olen yleisesti ottaen erittäin hyvin selvillä uskovaisten hullutuksista. Toki joka uskonnossa on yksityiskohtia, jotka ovat jääneet hämäräksi. Tiedän aivan tarpeeksi ollakseni vapaa-ajatteluun käännyttäjä. Hah hah haa!
T: Iloinen naurajaNiinhän se menee, Jumalan sana on hullusta kadotukseen joutuvalle.
Joku Joona niminen taruolento oli jonkinlaisen valaskalan vatsassa kolme yötä ja kolme päivää. Siellä valaskalan vatsassa ollessaan hän vatsahuurujen seassa kirjoitti oman kirjansa valaan musteella, vai liekö ollut mustekalan.
Tarun Joona oli myös mielenkiintoinen persoona. Hän oli vähän laiskanpuoleinen kaveri, joka istuskeli päivät pitkät pensaiden juurella juopottelemassa ja pohtimassa oman tylsän elämänsä vaiheita.- Ilmi Antaja sanoi :
## Hän oli vähän laiskanpuoleinen kaveri, joka istuskeli päivät pitkät pensaiden juurella juopottelemassa ja pohtimassa oman tylsän elämänsä vaiheita.##
Tuntuuko tutulta :)) vai miksi olet lyhyen älämäsi netissä "pohtimassa oman tylsän elämäsi vaiheita" . Ilmi Antaja sanoi : kirjoitti:
## Hän oli vähän laiskanpuoleinen kaveri, joka istuskeli päivät pitkät pensaiden juurella juopottelemassa ja pohtimassa oman tylsän elämänsä vaiheita.##
Tuntuuko tutulta :)) vai miksi olet lyhyen älämäsi netissä "pohtimassa oman tylsän elämäsi vaiheita" .Hyvä kysymys..
Aivan, näin siinä tapahtui, piti vain mennä Joonan Niiniveehen, mutta kun oli senverran oksanen paikka, että meinasi mennä Jumalan kutsua sekä kehotusta karkuun, aivan eri suuntaan, alkoi tapahtua, josta tämä kertomus kertoo.
Niinive teki parannuksen.
Mutta, kovahan se on pojjaat teille opetuskin tänäpäivänä asian tiimoilta ja siksi se varmaan on teille kirjoitettu, että kyselisitte, uskomattomana.
Näin tämän kautta tuodaan teille Matt. 12: luvussa vertaus, kun kirjanoppineet ja fariseukset kyselevät tavallanne merkkejä, että sen merkin kautta usko heräisi.
Mutta ei, ei teille varmaankaan muuta merkkiä anneta, kuin mitä annetaan tämän pahan ja avionrikkojan sukupolvelle.
Se on tämä Joonan merkkikysymys. Aivankuin Joona oli siellä meripedon/valaskalan vatsassa, niin siitä tietäkää, että Ihmisen Poika oli maan povessa kolme päivää ja kolme yötä... sitten tuli ylösnousemus. Jeesus elää.
Näin nousevat Niiniveen miehet tuomiolle, kenen kanssa? Yhdessä TÄMÄN sukupolven kanssa ja juuri nämä todistukset tulevat tuomioksi.
Niiniveteläiset tekivät silloin parannuksen, mutta koska teillä on suunnitelma, että pohditte paikkaanne, kannattaako astua Isän eteen, ilman Ihmisen Pojan sovitusmerkitystä omissa sydämissänne.
No niin. Tällätavalla piti Sana herättää teidät taas totuuden eteen.
On tuleva se mittaus päivä, siinä iloinen nauraja oli lukenut artikkelin, eikä ole tietämätön asiassa. Ei voi vedota, vaan todeta kerran polvillaan, että Jeesus Kristus on Herra, suunsa tunnustuksella, viimeisen tuomion äärellä.
Se, että onko Hän pelastaja, riippuu tästä päivästä.
Tämä päivä on pelastuksen päivä ja siitä kannattaa ottaa vaari, aivankuin Niiniveteläiset, kun Joonan oli ensin se meripeto kuljettanut lähetyskentälleen...
Näin se vaan pojjaat on, ei siitä pääse mihinkään.Kuulostaa vakavasti siltä, että "helluntalainen" on ottanut tarun Joonasta tosissaan ja kertoo sen olevan vieläpä hyvin merkityksellinen tarina! Silkkaa huuhaata kaikki tyynni! Ei kai lapsikaan voi uskoa noihin satuihin. :-D Hah hah haa!
Öööööö.
Minun on hankala ymmärtää, mitä S. hawking kertoo kosmologiasta. Samoin minun on erittäin hankala, jopa hankalampi, ymmärtää, mitä sinä yrität noilla teologisilla höpinöilläsi saavuttaa. Lahjakkuutta?
T: Reksa - poim.
Kuulostaa vakavasti siltä, että "helluntalainen" on ottanut tarun Joonasta tosissaan ja kertoo sen olevan vieläpä hyvin merkityksellinen tarina! Silkkaa huuhaata kaikki tyynni! Ei kai lapsikaan voi uskoa noihin satuihin. :-D Hah hah haa!
T: Iloinen naurajaLähetetty: 24 Mar 2009 15 33 Viestin aihe: JOONA JA VALAS
Rauhan tervehdys!
Joonan kirja on Raamatun kirjoista ehkä se, jonka todenperäisyyttä on eniten epäilty. On olemassa hyvin tunnettu ja dokumentoitu tapaus, jossa mies joutui valaan nielemäksi, oli valaan vatsassa yli puoli vuorokautta ja selvisi sieltä vahingoittumattomana kertomaan kokemuksistaan. Tunnettu englantilainen rakennusinsinööri ja urakoitsija, Sir Francis Fox, on sisällyttänyt vuonna 1924 julkaistuun muistelmateokseensa tämän tapauksen, koska hänellä oli siitä erinomaiset tiedot. Liitteessä "Joona ja Valas" on suomennettuna tätä aihetta koskeva luku hänen kirjastaan Sixty Three Years of Engineering, Scientific and Social Work.
Lisäksi toisena liitteenä Jakob Prasch'in saarnan, The Book of Jonah, transkription suomennos.
Bileamin Aasi
Sananl. 9:10 Herran pelko on viisauden alku, ja Pyhimmän tunteminen on ymmärrystä.
### Jätkä valaan vatsassa?
Oliko niin, että Raamatun mukaan joku jätkä eleli kolme päivää valaan vatsassa? Mikä tämä tarina oikein on? Selittäkää, kiitos. ### (iloinen_nauraja)
Kun Jeesus viittaa Joonaan kirjassa kerrottuun tapukseen ja sanoo, ettei muuta merkkiä anneta kuin vain se vertauksenomainen, siis Jeesuksen kuoleman jälkeisestä ylösnousemuksesta kolmantena päivänä - täytyy olla niin, että senaikaiset juutalaiset uskoivat Joona-kertomukseen ja sitä Jeesus käytti hyväksi, johdatellessan heitä tarkkailemaan, nousisiko hän ylös, ihmisten ilmoille.
YDINSANOMA, johon Jeesus viittaa ottaessaan Joonan puheeksi, on tässä :
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Joona 2:1&rnd=1342038390892
Tässä Jeesus viittaa Joonaan kuolleista heräämisensä esikuvana :
MATTEUS 12. Joonan merkki
38 Silloin muutamat lainopettajat ja fariseukset sanoivat Jeesukselle: "Opettaja, anna tässä meidän nähtemme merkki!"
[Matt. 16:1-4; Mark. 8:11,12; Luuk. 11:29-32]
39 Mutta Jeesus vastasi heille: "Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki.
40 Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä. [Joona 2:1]
41 Niniven asukkaat nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja langettavat sille tuomion. He kääntyivät, kun Joona saarnasi heille, ja tässä teillä on enemmän kuin Joona! [Joona 3:5]
42 Etelän kuningatar herää tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja langettaa sille tuomion. Hän tuli maan ääristä saakka kuulemaan Salomon viisautta, ja tässä teillä on enemmän kuin Salomo!
[1. Kun. 10:1-10; 2. Aik. 9:1-9]
Iloinen Vastaaja- ilmiantaja
"""""""Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.""""""""
Eipä tuo tarun Jeesuskaan ollut kolmea päivää ja yötä haudassa, ainakaan pieleen menneiden adventistien laskelmien mukaan.
Perjantai-illasta - Sunnuntai aamuun ei millään mahdu kolmea yötä, eikä kolmea päivääkään.
Että sellaisia Raamatun taruja.- ilmiantajalle...
Sinulla on lähtökohdat hieman väärät, mutta Raamattu ei asiassa erehdy.
Voin palata myöhemmin asiaa, jos on tarvetta, mutta nyt en kirjoittele, menen nukkumaan. Mutta asia on vanha ja ollut jo esillä, eli on vanhan kertausta. - 1+1+ kolmas
Kyllä Jeesus herätettiin kuolleista "kolmanrtena päivänä" ..
- Heliopoliis
Joonan, Hesekielin ja Lasaruksen tapaukset ovat vihkimyskertomuksia joissa henkisenmaailman tietoon vihittävät joutuivat olemaan kuolemankaltaisessa tilassa n. 3 vuorokautta.
- pyyh!
Tuo on aivan samaa paskapuhetta kuin noiden uskottomien pilkkakin.
:))) Hyvä vitsi. Tai vois kai tuo olla vaikka sitten noinkin jollekin joka lukee Raamattua omien uskomuksiensa pauloissa.
alex- Heliopoliis
pyyh! kirjoitti:
Tuo on aivan samaa paskapuhetta kuin noiden uskottomien pilkkakin.
No, odottelet vaan rauhassa kuolemaasi, sitten sen näet mikä on totta ja mikä ei ;)
- pyh!
Ehkäpä se valas onkin oikeasti ollut keltainen sukellusvene, jolla saatana on ajanut allahin kanssa, kaikkine ydinohjuksineen ja reaktoreineen. Siellä se Joona vaan otti keittoa pari päivää sukenllus venheessä.
Kyllä se on kolmantena päivänä darrassa miettinyt, että kovan puoleista jurrisen ukon unta on tullut nähtyä. Sukellusveneitä ja kaikkea. - joona
Uskomattomattomien satuolentojen matka valaan pötsissä.
Tollaisiin Joona ja valaskala taruihin uskovat on kyllä passitettava mielentilatutkimuksiin pikaisesti.- mittaajista puhe..
Kuka sen "mielentilan" tutkii?
Jos sen tutkii vaikkapa kristitty mielentilatutkija, hän sanoo Aamenen, koska Pyhä Henki sydämessään yhtyy Jumalan kirjoituksiin.
///
Paavali Ateenassa, hänen ajatuksensa Ap.t. 17:16- luvun loppuun sanottaa tähän lopun, onko se niin.
Tuota raamatunkohtaa lukien pyydän lukijan huomioimaan, että ->
"ateismikin on"! sitä jumalanpalvontaa, noin vinkiksi, eli -elämän arvomaailma-alttari jossa ihminen kumartaa mitäkin, kertovat niistä käsinmuodoilluista alttarikivistä, jonka ihminen on tehnyt.
Sitä jumalaansa palvoo ja antaa sille kunniansa.
///
Raamatun sana todistaa Joonan kertomuksen ja vieläpä Jeesuksen suulla. Matt 12:38-41
Näin Paavalikin sai ivaajilta vastahuudot, heidän alttaripaikoiltaan. Ap.t. 17:17
Paavali nimesi huutajat tietämättömiksi puhujiksi, joita Jumala on pitkään sietänyt. Mutta nyt tietämättömyyden aika on ohi. jae 30
Siis ohi, nyt tiedetään ja kerrotaan päivästä, jolloin tulee tuomio. 30-31
Siitä tuomiosta Joonakin saarnasi. Piti tehdä parannus.
Nyt vain tuomarina tulee olemaan tämän maan povessa ollut ja herätetty Jeesus.
Niin, kyse kertoo valinnan tarpeesta, parannukseen. 32
Maan povi, / valaan vatsa. Molemmista tuli saarnaaja sanomansa takia ja se on julistuksen syy.
Vastaanottajalle tämä on kompastuksen asia, jos ei usko.
//// !
Epäuskoinen jumalaton mittaaja on tietämätön, tulos siksi epäonnistunut.
Uskovainen Jumalainen mittaaja on tietävä, tulos on Sanan mukainen ja onnistunut, koska iankaikkisuus on Kristuksessa todistuksen avain.
Kehen mittaajan vaatija asettaa luotettavuuden, ei anna välttämättä oikeaa vastausta, jos mittaaja on sokea, jää vaatijakin väärälle tielle.
- poimittua.-.
Helmikuussa 1891 valaanpyyntialus, Star of the East, oli Falkland'in saarten läheisyydessä ja tähystäjä huomasi suuren kaskelotin kolmen mailin päässä. Laskettiin kaksi venettä ja pian yksi harppuunamiehistä onnistui keihästämään valaan. Toinen vene kävi valaan kimppuun, mutta sai iskun valaan pyrstöstä ja yksi mies hukkui ja toinen, James Bartley, katosi, eikä löytynyt. Valas tapettiin muutamassa tunnissa ja suuri ruho kellui laivan sivulla miehistön ahkeroidessa kirvein ja lapioin poistaen rasvaa. He työskentelivät koko päivän ja osan yötä. Seuraavana aamuna he kiinnittivät köysiä vatsaan, joka hinattiin kannelle. Merimiehiä hatkähdytti siinä jokin, joka antoi kouristelevia elonmerkkejä ja sisältä löytyi puuttuva mies kaksinkerroin ja tajuttomana. Hänet laskettiin kannelle ja pestiin merivedellä, mikä kohta elvytti hänet, mutta hänen järkensä oli sekaisin ja hänet pantiin kapteenin hyttiin, jossa hän viipyi kaksi viikkoa riehuen kuin hullu. Kapteeni ja laivamiehet hoitivat häntä lempeästi ja huolella ja vähitellen hän sai takaisin järkensä. Kolmannen viikon lopulla hän oli kokonaan toipunut shokista ja palasi töihinsä.
Ollessaan valaan vatsassa Bartley'n iho alueilta, jotka altistuivat ruuansulatusnesteille, muuttui silmäänpistävästi. Hänen kasvonsa, kaulansa ja kätensä kalpenivat kuoleman valkoisiksi ja muuttuivat kuin pergamentiksi. Bartley sanoo, että hän todennäköisesti olisi elänyt lihaisan talonsa sisällä, kunnes olisi kuollut nälkään, sillä hän menetti tajuntansa pelosta eikä ilman puutteesta. Hän sanoo muistavansa tunteen, että hänet heitettiin veneestä mereen ja putoamisen veteen. Sitten oli pelottava kohiseva ääni, jonka hän uskoo tulleen siitä, kun valaan pyrstö pieksi vettä. Sitten hänet ympäröi suuri pimeys ja hän tunsi liukuvansa pitkin jonkinlaista pehmeää käytävää, joka tuntui liikkuvan ja kuljettavan häntä eteenpäin. Tätä tunnetta kesti vain lyhyen ajan ja sitten hän totesi, että hänellä oli enemmän tilaa. Hän tunsi ympärillään ja hänen kätensä tulivat kosketuksiin periksiantavan limaisen aineen kanssa, joka tuntui kutistuvan hänen kosketuksestaan. Lopulta hänelle valkeni, että hän oli joutunut valaan nielemäksi ja siinä vaiheessa kauhu valtasi hänet. Hän pystyi helposti hengittämään, mutta kuumuus oli kauhea. Se ei ollut luonteeltaan korventavaa eikä tukahduttavaa, mutta se tuntui avaavan hänen ihonsa huokoset ja imevän ulos hänen elinvoimansa.
Hän kävi hyvin heikoksi ja vatsasairaaksi. Hän tiesi, että hänen oudosta vankilastaan ei ollut mitään toivoa päästä pois. Kuolema tuijotti häntä silmiin. Hän yritti katsoa sitä urheasti, mutta kauhea hiljaisuus, pimeys ja kuumuus, yhdistettynä hirvittävään tietoon ympäristöstään, voittivat hänet. Seuraava, mitä hän muistaa, on, että hän on kapteenin hytissä.
Tietojen mukaan hänen kasvojensa ja käsiensä iho ei koskaan toipunut luonnollisen näköiseksi, mutta miehen terveyteen hänen kauhea kokemuksensa ei näytä vaikuttaneen. Hän oli loistavan hyväntuulinen ja nautti täysin siemauksin elämän siunauksista, joita tuli hänen tielleen. Valaanpyyntialusten kapteenit sanovat käyvän säännöllisesti niin, että miehiä joutuu valaiden nielemiksi, kun harppuunoiden aiheuttama tuska saa ne raivostumaan ja käymään veneiden kimppuun, mutta he eivät koskaan ennen ole tunteneet miestä, joka olisi käynyt läpi Bartley'n koettelemuksen ja tullut ulos elävänä.
Sanotaan, että laivan paluumatkalla Englantiin Bartley meni lontoolaiseen sairaalaan hoidattamaan ihovammojaan, mutta mitä tapahtui, sitä ei ole kirjattu. Hänet tunnettiin yhtenä kaikkein kovakuntoisimmista valaanpyytäjistä.
M. de Parville, yksi Euroopan huolellisimmista ja tunnontarkimmista tiedemiehistä, päätti tutkimuksensa ilmoittamalla käsityksensä: “että englantilaisen valaanpyyntialuksen kapteenin ja miehistön antama selonteko on uskottava. On monia raportteja tapauksista, joissa valaat kuolemantuskansa raivossa ovat nielleet ihmisiä, mutta tämä on ensimmäinen nykyajan tapaus, jossa uhri on selvinnyt turvaan terveenä. Tämän nykyajan tapauksen kuvauksen jälkeen minä lopetan uskoen, että Joona todella tuli ulos valaasta elävänä, kuten Raamattu kertoo.†Vaikea lakata ihmettelemästä sitä, etteivät nämä mielestään älykkäät ateistit keksi järkeviä aiheita ja ettei ylipäätään monestakaan kirjoituksesta heijastu kykyä katsoa asioita niin, että niistä heijastuisi jonkinlaista humanistista suvaitsevaisuutta, kykyä nähdä sitä logiikkaa, joka johtaa jonkun ajattelemaan eri tavalla ymmärtää myöskin, että historialliset kuvaukset on tulkittava niiden omassa viitekehyksessä eikä pelkästään sen mukaan, mikä tuntuu nyt todelta tai vähemmän todelta.
Se, miksi pidän tätä aihetta vähemmän järkevänä on, että kyseessä on sinänsä pieni historiallinen tapahtuma, jonka historiallisuutta tai epähistoriallisuutta ei kukaan pysty todistamaan. Vaikka yksi sanoo haha en usko... toinen vastaa haha, minäpä uskon. Eikä jutusta yksinkertaisesti voi päästä sen pitemmälle. Huippukeskustelua, vai kuinka.
Kuka pystyy todistamaan, jotakin tapahtumasta, joka oletettavasti tapahtui 2700 vuotta sitten ja josta ei kerrota kuin yhdessä lähteessä. Keskustelu siitä löytyykö jostakin vesieläimestä sopivan kokoista koloa, jossa joku pystyi jonkun aikaa hengissä pysymään ei liene kovin rakentavaa, kun eläintä ei nimetä.
Valitettavasti se James Bartleyn tapaus on tarkemmassa tutkimuksessa osoitettu legendaksi. Kertomus julkaistiin Expository Times lehdessä 1906 ja joku innostui siitä niin, että lähti selvittämään asiaa ja haastateltuaan Star of the East kapteenia, laivamiehiä, valaanpyytäjiä ja Lontoon sairaaloita, joissa Bartletin piti olla hoidossa... eikä kertomukselle löytynyt vahvistusta. Päinvastoin, ei ainakaan tuossa laivassa, tuossa paikassa eikä tuona aikana. Pettyneenä hän julkaisi tutkimuksensa tulokset 1907 samassa lehdessä ja asiaa tutkittiin tarkoin vielä myöhemminkin.
Joonan kirjaan muuten uskon vaikka meripedon sivuutankin nopeasti, enkä ole yhtään huolissani, jos joku pitää sitä vertauksena, koska kirjan historiallisuudesta väittely vain peittää kirjan todella upean sanoman. Kirjahan opettaa antirasismia, pahimpienkin ihmisten hyväksymistä, ja ettei ihmisiä pidä luokitella kansallisuuden tai rodun tai muun vastaavan mukaan. Lisäksi siinä on enemmän kuin monessa muussa VTn kirjassa Jumalan armahtavaisuutta, rakkautta ja johdatusta, joka ei heikkene siitä, että joku haluaa mennä omaa tietään niinkuin Joona tai on todella paha niinkuin Niniveläisistä ajateltiin.
Kai- ilmiantaja
"-"-"-"Valitettavasti se James Bartleyn tapaus on tarkemmassa tutkimuksessa osoitettu legendaksi."-"-"-"
Syvästi ihmettelen sellaisia ihmisiä, joiden on pakko saada Raamatun tarustot todeksi keinoja kaihtamatta. Nimimerkki "poimittua-" esitti yhden tarun lisää päämäränään vain vahvistaa Raamatussa esitettyä Joonan kohtaloa ja "kalavaletta"
UusiaTaruja keksitään, joilla sitten yritetään vahvistaa toisen tarun paikkansapitävyyttä.
Varsin typerää touhua?
Olen huomannut, että juuri kiihkouskovat ovat valmiita vaikka valehtelemaan, jos siitä on jotain hyötyä heidän lahkonsa toiminnalla.
Jopa kärpäsen lentämistä keskitaivaalla pidetään messiaanisena ennusmerkkinä.
Miettikääpä sitä, kun nämä tarinan kertojat kertovat keksityn tarinan yhtä helposti nenästä vedettävälle toiselle seurakuntalaiselle ja tämä taas kertoo suu vaahdossa sen eteenpäin täysin tositapahtumana jne. Millaisia ihmisiä näistä valheiden levittäjistä oikein lopulta tulee?
En ihmettele yhtään, että kokonainen lahko myrkyttää itsensä hengiltä, jonkun ns. messiaansa kehotuksesta.- voi hyvä sylvi, nyt
Ateistinen lahko myrkyttää jatkuvasti itseään hengiltä. AA-kerhot sen tietää.
Samoin huumeittenvierotusporukka ja ilmiantajan tarustot lisäävät joukkoon somaan uusia ilminantajia, .. - Joona..
Herra on kirjan päähenkilö
Kirjan päähenkilö ei oikeastaan ole profeetta Joona vaan Herra itse. Kirja sykkii Jumalan todellisuutta ja toimivaa läsnäoloa. Joona on vain Jumalan toiminnan kohteena ja välineenä. Joonan kokemukset
tekevät Jumalan meillekin läheiseksi. Jumalan nimi Jahve (Herra) tulee esiin tässä lyhyessä, 48 jaetta sisältävässä kirjassa 24 kertaa ja yleisnimi Jumala 12 kertaa. Miltei jokainen lause viittaa Jumalaan.
Kirja julistaa, että Herra on taivaan Jumala, joka on tehnyt meren ja maan (Joona 1:9). Hän tekee nytkin niin kuin itse tahtoo (1:14). Herra nostatti myrskyn (1:4) ja laannutti meren raivon (1:15). Herra lähetti kalan nielaisemaan Joonan, tuntukoon se kuinka mielettömältä tahansa (2:1). Herra käski myös kalan oksentaa Joonan kuivalle maalle (2:11). Jumala pani risiinikasvin kasvamaan juuri Joonan yläpuolelle (4:6). Hän antoi myös madon purra sitä (4:7) ja kuuman itätuulen puhaltaa, niin että Joona oli nääntymäisillään (4:8). Myös suurkaupunki Niniven kohtalo oli saman Jumalan määräämä (4:10). Aikanaan tuli Ninivenkin tuomio, mistä profeetta Nahum kertoo.
http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/vt/vt7f.html - Joonasta sanassa.
Totuudellisuudella keskeinen asema. Se on ankara ja eetillinen.
Jumalan ”ajattelutahdon puhtaus” , jos sitä sanaa saamme käyttää, on siinä kaiken epäilyn yläpuolella.
Hänen vanhurskautensa on ehdoton. Jumala-kuvassa ei ole minkäänlaista eetillistä häilyväisyyttä --- profeettojen näkemyksen kannalta niin kuin sitten jatkuvasti läpi Uuden testamentin, oli suorastaan mahdoton ajatus olettaa Jumalan pienimmälläkään tavalla asettuvan epätodellisuuden, valheen tai minkäänlaisen kieroilun puolelle…
Jostain tuollaisen tavoitin joskus. Kenen ajatus, en pysty nyt todentamaan, mutta..
Siinäpä pohtimista... syntisille. - mittaamisista...
Joonasta sanassa. kirjoitti:
Totuudellisuudella keskeinen asema. Se on ankara ja eetillinen.
Jumalan ”ajattelutahdon puhtaus” , jos sitä sanaa saamme käyttää, on siinä kaiken epäilyn yläpuolella.
Hänen vanhurskautensa on ehdoton. Jumala-kuvassa ei ole minkäänlaista eetillistä häilyväisyyttä --- profeettojen näkemyksen kannalta niin kuin sitten jatkuvasti läpi Uuden testamentin, oli suorastaan mahdoton ajatus olettaa Jumalan pienimmälläkään tavalla asettuvan epätodellisuuden, valheen tai minkäänlaisen kieroilun puolelle…
Jostain tuollaisen tavoitin joskus. Kenen ajatus, en pysty nyt todentamaan, mutta..
Siinäpä pohtimista... syntisille.Raamattu ON Jumalan Sanaa.
Sana yhdistää Kristuksessa tämän yhtälön. Se on kaiken epäilyn yläpuolella.
Se on ehdoton ilmiantajalle, iloiselle naurajalle, sinulle, minulle, meille kaikille.
Jos ei ymmärrä, ei pidä mitata oman ymmärryksen mitalla mittaamatonta aarretta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?815037- 794859
- 1324268
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103058- 522689
- 402596
- 532247
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102221Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211850