Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Inhottava "taiteellinen" suku

doifhyua0wåfkQÅ3

Olen korviani myöten täynnä näiden muka niin taiteellisten sukulaisten takia.
Äiti vouhotti aina tauluje ja keramiikan kanssa. Vanhin sisko muka sitten "peri" tämän vouhotuksen ja on muokannut omat tyttärensä tähän samaan muottiin.

Aikoinani sain ihan tarpeekseni täsatä äitini vouhotuksesta. Jos meni käymään kylässä, niin äiti ryntäsi heti vastaan, että "tule katsomaan, mitä minä nyt olen tehnyt". Sitten piti kädet levällään taivastella, miten taiteellinen ihminen ja miten ihmeellinen maalaus jne....
Oksettaa. Eihän sellasessa ilmapiirissä pystytty koskaan normaalisti "olemaan", kun taide oli aina ihmissuhteita tärkeämpää. Se oli koko elämän ykkösjuttu! Meistä lapsista tuli sairaita. Osa juoppoja. Yksi juoppo"taiteilija"

En halua olla missään tekemisissä tämän "taiteellisen" haaran kanssa.
Sain lapsuudessani TARPEEKSI ns. taiteesta etten sanoisi YLI annostuksen.
Ihan totta!!! Minä nautin mieluummin "pivollisen lepoa"enkä halua olla osallisena tässä vouhotuksessa.

Taiteen tekeminen kasaa myös ympäristöön ns. ongelmajätettä, josta jälkipolvilla on vaikea päästä eroon! Kun ei muka voi laittaa roskiin kaikkea tätä pa--aa, karvas koemus on siitä.

87

3388

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totta on

      Joo, paljon tehdään tosiaan roskaa ja jätettä ns. taiteen nimissä, olen sen kans huomannut. Parasta taidetta on sellainen joka häviää, esimerkiksi jonka voi syödä pois, tai kuunnella pois. Kaikki hemmetin lanka- ja kangashärdellit, huovutetut kauheudet, kollaasit, suurennetut valokuvat (yökyök) puhumattakaan metalli- keramiikka- muovi- ja puuromusta... rumentavat kaunista luontoa ja ovat turhaa roinaa.

      • säälix käy sua

        totta on: taidat olla KATEELLINEN niille jotka OSAAVAT luoda taidetta!!!


      • Varaa arvostella!
        säälix käy sua kirjoitti:

        totta on: taidat olla KATEELLINEN niille jotka OSAAVAT luoda taidetta!!!

        Kuka kaipaa tuollaisen idiootin sääliä ? Miten voi sääliä ketään, kun on itse noin säälittävä luuseri? ... Voi Voi...


      • puumerkki4
        säälix käy sua kirjoitti:

        totta on: taidat olla KATEELLINEN niille jotka OSAAVAT luoda taidetta!!!

        Tiedän erään Pohjois-Suomessa asuvan taiteellisen "poppamiehen", jota paikkakuntalaiset nimittävät Wanhaksi Welhoksi. Hän asuu suuria puita kasvavalla tontillaan ikimetsän kupeessa ja on rakennellut pihamaalleen omituisia puisia tuulikanteleita ja muita puissa roikkuvia pelottavan näköisiä häkkyröitä, jotka muistuttavat hirtettyjä räsynukkeja ja repaleisia mustakaapuisia variksenpelättimiä.
        Hän on onnistunut omaperäisellä taiteellaan saamaan aikaan koko alueelle hyvin maagisen tunnelman, joka sopii tuollaisen erakon ympäristöön oikein hyvin.
        Mies on entinen suurliikemies, joka on saanut tarpeekseen tämän maailman hömpötyksistä ja on muuttanut sinne korpeen asumaan ja taidettaan tekemään.
        Taidetta on monenlaista ja varmaan parhaiten onnistuu se taide, jonka taiteilija tekee vain itselleen.


      • Onnittelut!
        Varaa arvostella! kirjoitti:

        Kuka kaipaa tuollaisen idiootin sääliä ? Miten voi sääliä ketään, kun on itse noin säälittävä luuseri? ... Voi Voi...

        Hyvin hyvin taiteellisesti väsätty provo eli tekemällä tehty aloitus.


      • raakkuna1

        Milestäni sinä olet erinomaisen poikkitaiteellisella tavalla tuonut sukunne aitoa taiteilijan luonnetta esiin lausunnossasi. Olen itse pohtinut useinkin eri taidemuotojen arvoa ja merkitystä ihmiskunnalle, ja olen todellakin päätynyt siihen että oikeanlaisen puheen ja kirjoittamisen kautta ihminen antaa arvokkaimman panoksen ihmiskuntaan. Joten nauti ihmeessä omasta suoran rehellisestä ilmaisusta jokapäiväisen puheesi ja ehkäpä myös kirjoittamisen kautta, niin "Maailman menoa" palstalle toivoisin kaltaisiasi kirjoittajia lisää.


      • totta on
        säälix käy sua kirjoitti:

        totta on: taidat olla KATEELLINEN niille jotka OSAAVAT luoda taidetta!!!

        En ole kateellinen. Enkä ole missään väittänyt että en olisi itse taiteilija tai en osaisi luoda taidetta.

        Mutta totesin, että taiteen nimissä tehdään paljon jätettä ja tuhotaan luontoa.

        Taidetta voi tehdä myös sillä lailla että ei tuhoa luontoa, eikä varsinkaan häiritse toisia ihmisiä ja niiden koteja ja maisemia.


      • nimekneifnei
        Onnittelut! kirjoitti:

        Hyvin hyvin taiteellisesti väsätty provo eli tekemällä tehty aloitus.

        En pidä taiteesta, mutta hienoista käyttöesineistä kylläkin


      • ----JustJoo----

        Elämässä jossa ei ole lainkaan tilaan sille "turhallekin" taiteelle, voi yht'äkkiä muodostua aika pinnalliseksi ja suorituskeskeiseksi. Koneet toimii tällätavalla, kylmästi asiat asioina ilman syvempää näkökantaa tai pohdiskelua.
        Tunteellisuus ja luova taiteellisuus tekee meistä minun mielestä enemmän maanläheisiä, sellaisia jotka osaavat arvostaa ja saavat kosketuksen ympäröivään maailmaan muutenkin, kuin pelkästään kymän suorittamisen kautta.

        Toki rajansa ja makunsa kaikilla, mutta minusta vaikka oma maalaus / valokuva siitä rakkaasta kotielmäimestään esim olohuoneessa ei ole mitenkään liioiteltua.

        Ymmärrän kyllä jos joka nurkka on kuppeja ja kippoja täynnä ynm... mutta kohtuudella ns.


      • tätönen
        säälix käy sua kirjoitti:

        totta on: taidat olla KATEELLINEN niille jotka OSAAVAT luoda taidetta!!!

        Kolahtiko? Oletko niitä joilla on omat ja toisten nurkat täynnä epäsiistejä luomuksia ja romua? Taiteen nimissä?

        Siivottomuusko ja saastuttaminen on taidetta?


      • säälix käy sua kirjoitti:

        totta on: taidat olla KATEELLINEN niille jotka OSAAVAT luoda taidetta!!!

        Kuka siitä nyt puhui että kuka osaa luoda taidetta? Kyse oli siitä pitääkö taiteesta vai ei jos minä oikein ymmärsin.


    • ...

      Eihän tuo nyt niin paha?
      Suvussani eräs mukava ihminen taiteilee. Olen saanut pidetyksi muotopuolet tekeleet poissa kotoani. Vähän kehuskelen joskus, niin on tyytyväinen.

      • hmh....,.

        Itse en ainakaan haluaisi sukuni taiteilijoiden "tekeleitä" "pois kodistani",vaan virkamiesuran tehnyt fiksu vanha viisaas äitini osaa myös maalata, ja vaikkken koskaan mitään muuta saisi hänestä muistona, niin täekein muistoni olisi hänen lyijykynäpiirroksensa minusta lapsena, koska kukaan ei osaisi piirtää kauniimmin ja osittaa lastaan kohtaan suurempaa rakkautta, kuin hän. Taide muutenkin on tärkeä asia. Jos yleissivistyksessä tietää siitäkin jotakin tai vaikka edes alkeet, ei tasan laadi tollasia nimettömiä sontaläjäaivomaisia nimettömiä keskustelunaloituksia, missä joku " tää olis nyt tää" vihaa muka taitelijoita " toi niinku sanois noin" ja muut v*tu rikoliset nettipellet.


      • sgsdg
        hmh....,. kirjoitti:

        Itse en ainakaan haluaisi sukuni taiteilijoiden "tekeleitä" "pois kodistani",vaan virkamiesuran tehnyt fiksu vanha viisaas äitini osaa myös maalata, ja vaikkken koskaan mitään muuta saisi hänestä muistona, niin täekein muistoni olisi hänen lyijykynäpiirroksensa minusta lapsena, koska kukaan ei osaisi piirtää kauniimmin ja osittaa lastaan kohtaan suurempaa rakkautta, kuin hän. Taide muutenkin on tärkeä asia. Jos yleissivistyksessä tietää siitäkin jotakin tai vaikka edes alkeet, ei tasan laadi tollasia nimettömiä sontaläjäaivomaisia nimettömiä keskustelunaloituksia, missä joku " tää olis nyt tää" vihaa muka taitelijoita " toi niinku sanois noin" ja muut v*tu rikoliset nettipellet.

        Mitähän jos opettelisit edes kirjoittamaan oikein.


      • ie
        hmh....,. kirjoitti:

        Itse en ainakaan haluaisi sukuni taiteilijoiden "tekeleitä" "pois kodistani",vaan virkamiesuran tehnyt fiksu vanha viisaas äitini osaa myös maalata, ja vaikkken koskaan mitään muuta saisi hänestä muistona, niin täekein muistoni olisi hänen lyijykynäpiirroksensa minusta lapsena, koska kukaan ei osaisi piirtää kauniimmin ja osittaa lastaan kohtaan suurempaa rakkautta, kuin hän. Taide muutenkin on tärkeä asia. Jos yleissivistyksessä tietää siitäkin jotakin tai vaikka edes alkeet, ei tasan laadi tollasia nimettömiä sontaläjäaivomaisia nimettömiä keskustelunaloituksia, missä joku " tää olis nyt tää" vihaa muka taitelijoita " toi niinku sanois noin" ja muut v*tu rikoliset nettipellet.

        Nimettömänä täällä kirjottaa kaikki, niin Sinä, minä ja kaikki muutkin. Näytä esimerkkiä ja julkase nimes.


    • huovutetaan muumi

      Ymmärrän täysin. Eikös se aikoinaan se rikkaan suvun omituisin jäsen lähetetty taidekouluun piirustelemaan, se kun on niin "taiteellinen".

      • taiteilia temppula

        Ja sä köyhä raukka jouduit tekeen "töitä" ja kärsimään katkeruudesta koko elämäsi?


      • Porhohan
        taiteilia temppula kirjoitti:

        Ja sä köyhä raukka jouduit tekeen "töitä" ja kärsimään katkeruudesta koko elämäsi?

        teki ensimäisen miljoonansa ja elätti siinä sivussa taiteilijan planttua silläaikaa kun tämä väänsi pariisissa paperimassasta peeniksiä, näki kännisenä nälkää ja kärsi cafeessa kylmästä.


      • jeesusssssss
        Porhohan kirjoitti:

        teki ensimäisen miljoonansa ja elätti siinä sivussa taiteilijan planttua silläaikaa kun tämä väänsi pariisissa paperimassasta peeniksiä, näki kännisenä nälkää ja kärsi cafeessa kylmästä.

        On se rankkaa, kun tekijät joutuu kärsimään. Olis vaan perkule pysyny sossun elättinä. kuten suomessa on tapana.


    • höhhöhhöö

      Lainaus:"Ja sä köyhä raukka jouduit tekeen "töitä" ja kärsimään katkeruudesta koko elämäsi?"
      En ole köyhä, mutta minä näytän olevan tämän ongelmajätteen loppusijoituspaikka, kun nämä taivaanrannanmaalarit ovat niin boheemeja etteivät koskaan ole ajokunnossa, ai niin eihän niillä ole edes autoo. (kun kortti on menny, eikä niillä ole varaa autoon. Ja eiväthän tällaiset ota mitään vastuuta mistään. Eivät kanna muuttokuormia, eivät vie jätteitä kaatopaikalle, eivät vie turhia "perintökalleuksia" kierrätykseen. Niitä vaan kuulema jonkun(minun) pitää säilyttää muistona!
      En ole katkera, mutta etäisyyttä on pakko ottaa näihin!

      • hmh, jaa...

        Vai "etäisyytttä"? Ota s*tana sinäkin "etäisyyttä" vain mun ja muiden viattomien rehellisten ihmisten herjaamiseen, imbesilli! "Tekeen", "meneen", "jonnekkin"... taaas toi s*tanan sama paskapää nimetön, joka vainoaa mua tässä Suomi24:ssa.

        Oliko omilla vanhemmillas vaan kurapersekalsarit sulle "perinnöksi", kun pitää "perinnöistä" jankuttaa keskustelemiseen tarkoitetulla palstalla? Oliko sulla mulkkua revaan tunkevat vanhemmat, minkä seurauksena synnyit ja joita ei paljoa tulevaisuutes kiinnostanut? Kiinnostaako sua p*skaläjää nimetöntä netin herjaaja- höhöttäjää kenties erityisestikin ihmiset, joilla on velattomiksi rehellisellä työllä maksetut omakotitalot ja muutenkin normaali elämä ja perheet ja suvut? Älä ole kiinnostunut - sinä olet ihminen, jolle tavallisten asiat eivät kuulu.

        Ota joo etäisyyttä vainoamiisi ja lopeta häirintä. Mieluiten vedä itsesi jojoon, ainakin jos olet nettirikolllisuudessa mukana vainoamassa tavallisia ihmisiä!


      • hmh, jaa...
        hmh, jaa... kirjoitti:

        Vai "etäisyytttä"? Ota s*tana sinäkin "etäisyyttä" vain mun ja muiden viattomien rehellisten ihmisten herjaamiseen, imbesilli! "Tekeen", "meneen", "jonnekkin"... taaas toi s*tanan sama paskapää nimetön, joka vainoaa mua tässä Suomi24:ssa.

        Oliko omilla vanhemmillas vaan kurapersekalsarit sulle "perinnöksi", kun pitää "perinnöistä" jankuttaa keskustelemiseen tarkoitetulla palstalla? Oliko sulla mulkkua revaan tunkevat vanhemmat, minkä seurauksena synnyit ja joita ei paljoa tulevaisuutes kiinnostanut? Kiinnostaako sua p*skaläjää nimetöntä netin herjaaja- höhöttäjää kenties erityisestikin ihmiset, joilla on velattomiksi rehellisellä työllä maksetut omakotitalot ja muutenkin normaali elämä ja perheet ja suvut? Älä ole kiinnostunut - sinä olet ihminen, jolle tavallisten asiat eivät kuulu.

        Ota joo etäisyyttä vainoamiisi ja lopeta häirintä. Mieluiten vedä itsesi jojoon, ainakin jos olet nettirikolllisuudessa mukana vainoamassa tavallisia ihmisiä!

        Ja lisään oman viestiini, että nimetömän viestiini kirjoittamaani sanaa "paskapää" ei tarvitse sensuroida kymmenellä tähtimerkillä, r*kkarit keskustelunvääristelijät Suomi24 ylläpito.


      • taiteilia temppula

        Riemastuttavaa.


      • Just Wondering...
        hmh, jaa... kirjoitti:

        Ja lisään oman viestiini, että nimetömän viestiini kirjoittamaani sanaa "paskapää" ei tarvitse sensuroida kymmenellä tähtimerkillä, r*kkarit keskustelunvääristelijät Suomi24 ylläpito.

        Onks toi nimimerkki "hm,jaa..." niitä kuuluisia sanataiteilijoita?
        Jos on, niin älkää sensuroiko hänen kirosanojaan. Sillä ne ovat taidetta.


      • Liioittelija!
        hmh, jaa... kirjoitti:

        Vai "etäisyytttä"? Ota s*tana sinäkin "etäisyyttä" vain mun ja muiden viattomien rehellisten ihmisten herjaamiseen, imbesilli! "Tekeen", "meneen", "jonnekkin"... taaas toi s*tanan sama paskapää nimetön, joka vainoaa mua tässä Suomi24:ssa.

        Oliko omilla vanhemmillas vaan kurapersekalsarit sulle "perinnöksi", kun pitää "perinnöistä" jankuttaa keskustelemiseen tarkoitetulla palstalla? Oliko sulla mulkkua revaan tunkevat vanhemmat, minkä seurauksena synnyit ja joita ei paljoa tulevaisuutes kiinnostanut? Kiinnostaako sua p*skaläjää nimetöntä netin herjaaja- höhöttäjää kenties erityisestikin ihmiset, joilla on velattomiksi rehellisellä työllä maksetut omakotitalot ja muutenkin normaali elämä ja perheet ja suvut? Älä ole kiinnostunut - sinä olet ihminen, jolle tavallisten asiat eivät kuulu.

        Ota joo etäisyyttä vainoamiisi ja lopeta häirintä. Mieluiten vedä itsesi jojoon, ainakin jos olet nettirikolllisuudessa mukana vainoamassa tavallisia ihmisiä!

        "Vai "etäisyytttä"? Ota s*tana sinäkin "etäisyyttä" vain mun ja muiden viattomien rehellisten ihmisten herjaamiseen, imbesilli! "Tekeen", "meneen", "jonnekkin"... taaas toi s*tanan sama ********** nimetön, joka vainoaa mua tässä Suomi24:ssa.

        Oliko omilla vanhemmillas vaan kurapersekalsarit sulle "perinnöksi", kun pitää "perinnöistä" jankuttaa keskustelemiseen tarkoitetulla palstalla? Oliko sulla ******* revaan tunkevat vanhemmat, minkä seurauksena synnyit ja joita ei paljoa tulevaisuutes kiinnostanut? Kiinnostaako sua p*skaläjää nimetöntä netin herjaaja- höhöttäjää kenties erityisestikin ihmiset, joilla on velattomiksi rehellisellä työllä maksetut omakotitalot ja muutenkin normaali elämä ja perheet ja suvut? Älä ole kiinnostunut - sinä olet ihminen, jolle tavallisten asiat eivät kuulu.

        Ota joo etäisyyttä vainoamiisi ja lopeta häirintä. Mieluiten vedä itsesi jojoon, ainakin jos olet nettirikolllisuudessa mukana vainoamassa tavallisia ihmisiä!"

        Äsköinen on selvästi liioiteltua! Jos joku tekee sitä modernismip*skaa niin onko sitä pakko tunkea sukulaisille, jos se on niin "taiteellista" ja "hienoa" niin eikö sitä voi itsellään pitää! Jos ne "taideteokset" ovat niin hienoja niin sitten varmaan haluat ne pitää itselläsi, vai kuinka? Oikea taiteilija ei myy töitään, hän arvostaa niitä niin paljon että ajattelee näin: "Työni on taidetta, en myisi sitä pois vaikka joku tarjoaisi siitä 10 000 000 euroa!"


    • hmh...,,.

      No semmosta se on, jos ei ole yhtään taiteellista ihmistä suvussa... Heräähän siinä varmaan kateus tavallisia ihmisiä kohtaan. Miten joku voi vihata omaa äitiään niin paljon, kuin tuo sairas joka laatii noita viha-aloituksia? Huolimatta että tuo puhuu keksittyä p*skaa, niin silti... Pitäisikö mun lukijan paijata sua päähän, että voi voi sinun perheesi ei antanut sinulle mahdollisutta edes lukion suorittamiseen, yhyy, ja on se niin hirveää, että on sellaisia leuhkoja ihmisiä, jotka harrastaa maalausta, yhyy - kun kyllähän se kansanopisto on vain juppeja varten, yhyy... Niinkuin niitä "kermaperseitä", jotka silleen vaan ihan "vahingossa" on saaneet viran jostakin ja pärjänneet elämässään ilman mitään ahkeruutta, kun totta v*tussahan se kuuluisi sinulle kateelliselle, se elämä, p*ru vie!

      Se että sinä olet mieleltäsi sairas; sä nimetön herjaaja, ei tarkoita sitä, että sinun haukkumasi olisi sairas tai että olisivat sairaita. "Taidetta" ei kyllä edusta nimettömänä esitettyjen perättömien keksittyjen vihatarinoiden julkistaminen nimettömässä netissä, vaan ainoastaan äärimmäistä m*lkkumaisuutta ja yksinkertaista luonteenlaatua miltään ihmiseläjältä.

    • fdfhdfdfhd

      No voi kamala jos äitisi on saanut iloa elämäänsä taiteesta noin kovin että oikein sun elämä on kärsiny....aika oksettava peska oot ite, jos saan suoraan sanoa.

    • Ei voi muuta sanoa

      On sullakin ongelma :o

    • Tehkööt taidettaan

      Luonnollistahen se on, taiteen tekeminen. Nykypävänä ei käsillään juuri pääse tekemään oikeata työtä, niin voihan se luonnollisen tarpeen korvata väkkäämällä jotain ns taidetta.
      Antaa ihmisten värkätä, tehkööt mitä tykkääät, kunhan eivät pakota niitä, jotka eivät halua. Pakottaminen on aina eräänlaista raiskausta, olkoon asia mikä tahansa.

    • lampaankääpä

      Ymmärrän kyllä suurten veistosten ja rautalankahäkkyröiden yms. epäkäytännölllisyyden ja noh, rumuuden suurimmalta osin enkä haluaisi sellaisia kotiini tilaa viemään. Piirrokset ja maalaukset ovat eri asia, niistä pidän paljon. Sarjakuvatkin ovat taidetta.
      Ymmärrän tosin jossain määrin ketjun aloittajaa, suomalaiseen tapaan en itsekään pidä "show-offeista" ja itsensä kehuskelijoista.

    • tästmiepiän

      Olen ollut ainakin 7 talvena Havukosken koulun keramiikassa aluksi Matti Pyykön ja Sirpa Roosin opstuksella ja kyllä se on hauskaa niin kauan kuin ideoita riittää. Toisaalta jos kaikki jättävät jälkeen valtavan määrän keramiikkaa ja öljyväritauluja niin tarttee valkata parhaat säilytettäväksi jos suku lahjoittaa. Kyllä niitä on turhempiakin harrastuksia kuin keramiikka mutta kukin halujensa mukaan toimikoon....

    • Mitätöntä

      Ensimmäisenä tulee mieleen, että lapsuusesi ongelmat ovat todella pieniä siihen verrattuna, joita lapset ja ihmiset kokevat tälläkin hetkellä. Huume- ja alkoholistiperheissä. Muissa välinpitämättömissä perheissä. Väkivaltaisissa perheissä.

      Ongelmansa ja traumansa kullakin!

      • myös väsynyt

        Aika usein on piilossa olevia päihdeongelmia perheissä, joissa pätemisen tarve on kovasti esillä.. Joskus joku harrastus (jossa ollaan koko ajan kiinni) voi olla kulissi ryyppäämiselle.

        Olen joskus huomannut, että lapset alkavat käyttämään päihteitä, kun eivät pärjää vanhempien vaatimustasolle


      • jaa-a...
        myös väsynyt kirjoitti:

        Aika usein on piilossa olevia päihdeongelmia perheissä, joissa pätemisen tarve on kovasti esillä.. Joskus joku harrastus (jossa ollaan koko ajan kiinni) voi olla kulissi ryyppäämiselle.

        Olen joskus huomannut, että lapset alkavat käyttämään päihteitä, kun eivät pärjää vanhempien vaatimustasolle

        Aika juorukellomaista herjaamista, tollanen nimetön herjaaminen ja feikkaaminen. Missä muka on päihdeongelmia ja kenestä olet utelias, sä nimetön? Kuule perheet joissa on harrastuksia, niin ei sellaisissa mitään pahoja päihdeongelmia ole. Ja nauran aina tolle termille "pätemisen tarve". "Pätemisen tarve" kun on niillä, joiden arvomaailmaan mahtuu ainoastaan raha. Mun perheessä multa ainakaan ei ole vaadittu mitään, mihin en ole pystynyt, vaan ainoa vaatimus on ollut, että elän rehellisesti ja sen vaatimuksen olenkin täyttänyt ja tulen täyttämään ikäni. Tietysti ei siitä haittaakaan mulle ja suvulleni ole ollut, että olen älykäs ja että sukuni on älykästä sakkia ja että olen itsekin pärjännyt esim. kouluissa: pysyy kaidalla tiellä, kun opiskelee pitkään, eikä jätä koulujaan roikkumaan pelkän peruskoulun varaan,mikä tekisi ihmisestä turhan tyhmän nykymaailmassa.

        Yksityisesti mulle on saatettu esittää vaatimuksia mitä multa toivottaisiin elämässäni tekevän, mutta ei netissä.

        Kadehditko ihan älyttömästi niitä, joita nimettömässä netissä herjaat, eli vaikka mua ja...sukulaisianiko? Ja "kulisseja" on varmaan korkeintaan tän Suomi24- anonyyminetin k*sipäisillä nettihäiriköillä. Tavisten ei tartte mennä nettiin työkseen kiusaamaan ja herjaamaan viattomia, vaan tavikset käy ainoastaan ajanvietteen vuoksi kirjoittamassa mielipiteitä keskustelupalstalla.


      • jaa-a... kirjoitti:

        Aika juorukellomaista herjaamista, tollanen nimetön herjaaminen ja feikkaaminen. Missä muka on päihdeongelmia ja kenestä olet utelias, sä nimetön? Kuule perheet joissa on harrastuksia, niin ei sellaisissa mitään pahoja päihdeongelmia ole. Ja nauran aina tolle termille "pätemisen tarve". "Pätemisen tarve" kun on niillä, joiden arvomaailmaan mahtuu ainoastaan raha. Mun perheessä multa ainakaan ei ole vaadittu mitään, mihin en ole pystynyt, vaan ainoa vaatimus on ollut, että elän rehellisesti ja sen vaatimuksen olenkin täyttänyt ja tulen täyttämään ikäni. Tietysti ei siitä haittaakaan mulle ja suvulleni ole ollut, että olen älykäs ja että sukuni on älykästä sakkia ja että olen itsekin pärjännyt esim. kouluissa: pysyy kaidalla tiellä, kun opiskelee pitkään, eikä jätä koulujaan roikkumaan pelkän peruskoulun varaan,mikä tekisi ihmisestä turhan tyhmän nykymaailmassa.

        Yksityisesti mulle on saatettu esittää vaatimuksia mitä multa toivottaisiin elämässäni tekevän, mutta ei netissä.

        Kadehditko ihan älyttömästi niitä, joita nimettömässä netissä herjaat, eli vaikka mua ja...sukulaisianiko? Ja "kulisseja" on varmaan korkeintaan tän Suomi24- anonyyminetin k*sipäisillä nettihäiriköillä. Tavisten ei tartte mennä nettiin työkseen kiusaamaan ja herjaamaan viattomia, vaan tavikset käy ainoastaan ajanvietteen vuoksi kirjoittamassa mielipiteitä keskustelupalstalla.

        No tää päihdejuttu ei liity mitenkään tähän keskusteluun!


    • Pakko mikä pakko

      Minun äitini halusi kannustaa minun musiikillisia taipumuksiani. Pikkulapsena jo oli opeteltava pianonsoittoa. Tosin äiti itse ei ollut siitä mitenkään innostunut, joten minulle tuli siitä heti alkuun pakkopullan maku. Hän klankutti muutamia virsiä ja kansanlauluja yksinkertaisista nuoteista itse.
      Äiti halusi minun myös laulavan. Hän soitti pianoa ja minä seisoin vieressä laulamassa.
      Koulussa minun piti mennä kuoroon. Koskaan hän ei sanonut mitään myönteistä kuoron saavutuksista, vaan moitti minua konsertin jälkeen, että olin pannut vääränlaiset kengät jalkaani.

      Pianonsoiton opettajani ei ollut mistään kotoisin. En saanut häneltä mitään sellaista oppia, joka olisi auttanut minua ymmärtämään musiikkia. Eipä äitinikään osannut ohjata minua mihinkään, paitsi kielsi kaiken viihdemusiikin ja iskelmät "roskana".
      Hän ei kuitenkaan ikinä vienyt minua konserttiin, vaan musiikin kuuntelu huonosta radiosta riitti hänelle ja ilmeisesti myös minulle.
      Kun lähdin kotoa, lopetin musiikin kuuntelun kokonaan. Minua on suuresti helpottanut, kun ei ole tarpeen istua shhh shhh shhh-hiljaa, tämä on BACHIA, vaan olen saanut olla kuuntelematta.

      Kadehdin kaikkia lapsia, joiden kotona ei ollut pianoa, enkä ottanut kotoa pianoa vastaan, vaan soin sen mielihyvin pikkuveljelle.

      • jaa-a..,,

        Voi kun sulle oliskin opetettu vaikka sitten pianonsoittoa lapsuudessa, eikä feikkitarinoiden suoltamista nimettömään nettiin, niin olisit oppinut pitkäjänteisyyttä ja itsekuria edes alkeellisestikin - sä nimetön, jonka nimetön teksti todistaa, että olet todella yksinkertainen ja kateellinen ihminen...

        Tosin jos todella olet pakkopullana joutunut lapsuudessasi pelkkiä virsiä laulamaan, niin sitten ymmärrän, että olet "friikki", jonka käsitykset nyky- yhteiskunnasta ja kulttuurista kenties ovat mitä ovat... Varmaan siinä tapauksessa kyllä ei tarvitse kansan netttinkään tulla, koska eiköhän lestadiolaisten uskonopit kiellä television ja siten myös internetkultuurin, missä voi törmätä hui.. valtakulttuuriin. Tosin en ymmärrä pakkomielteistä nimetöntä mustamaalaamista _myöskään_ uskiksia kohtaan, koska valtaosa heistäkin on ihan normaalia hyväntahtoista sakkia. On outoa, että kaikenlaiset kiihkoilijat ovat enemmistö esim. Suomi24:ssa. Ettekö live- elämässä saa ääntänne kuuluviin ja sitten netissä pädette?

        Kaikkein sikamaisinta on tässä nimettömässä netissä, jos operoidaan nimillä. Sellaisen en usko olevan kuin herjaamista.


    • tekotaiteilija

      No joo, itse satunnaisena maalailijana ymmärrän kyllä, että jos joka paikka pursuaa harrastelijan tauluja, taiteesta ei-niin-innostuvaa saattaa hieman ahistaa. Minullaki jo välineet, 6 taulua ja pari pohjaa vie ihan riittävästi tilaa..

      Aika varovainen saa olla sen oman 'taiteen' antamisesta eteenpäin, ainakin lapsuuden jälkeen siis... Olen tehnyt jos on oikein pyydetty ja aina koitan sanoa että pakko ei ole ottaa jos ei sovi omaan makuun/sisustukseen ja en sitten ihan oikeasti loukkaannu. Se on aina jotenkin vähän noloa ja tuntuu itsekehulta. Välillä nolottaa niitä vanhoja seinällä nähdessään, että tuonkin kohdan tekisin/osaisin tehdä nyt toisin ja tuon ja tuon. Toki tekeleiden eteenpäin tyrkyttäminen on helppo keino vähentää niitä omista nurkista ;)

      Mutta, jos on palo tehdä, ajattelen että ei kannata tekemättäkään jättää, olkoon vaikka minkälainen mämmikoura ja värisokea. Kyllä niistä joku tykkää tai jos ei eikä edes itse, aina voi maalata päälle. Se on terapeuttista jopa. Tietenkin pitää ajatella ympäristöä, esim. öljyvärimaalauksiin kannattaa tuhlailla aikaa ja harkintaa ja suosia mahdollisimman myrkyttömiä värejä. Vesiliukoiset värit ja lyijäri vähän helpompia ja vievät vähemmän tilaa. Digitaalinen taide ei vie fyysistä tilaa juuri ollenkaan jos on kone jo ennestään.

      Ja ne valokuvat.. joo, myönnetään, tosirakkaus täälläkin. Myös muiden... harva tosin on vielä päätynyt paperille asti ja isoksi ei yksikään. Muutama pieni tulostettu on seinällä muistona kivoista asioista.

      Siitä 'taiteilijan' elämässä menestymisestä (tai not), on niin totta. Surkeampaakin surkea surkimus täällä kirjoittelee, nimim. ei työtä, eikä myöskään sitä ajokorttia. Onnettomalla luuserilla ei ole muuta toivoa kun ajatella, että jospa jokin muukin tässä elämässä merkitsisi jotain kuin menestys. Nuorempana ajatteli ja aikoi paljon, luulin aidosti, että olemalla ahkera ja opiskelemalla saa hyvän työn. No ei saa, jos ei vaan ole oikeanlainen tyyppi. Totaalisen Epäonnistumisen edessä nämä visuaaliset rakkaudet ovat ilon tuojana suuressa arvossa. Lähipiirin ärsyyntymisen uhalla.

      Onneksi aikuisena voit sentään tehdä valintoja ja pysyä poissa ahdistavien asioiden luota. 'Taiteilijalle' voi myöskin ja kannattaa ilmaista, jos taidejutut ei niin innosta. Melko epänormaalikin ihminen ymmärtää kyllä, että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä, ja taiteilijallekin on joskus terveellistä astua pois taidemaailmastaan vaikka edes kahvin ja pullan ajaksi ;)

    • hohhojaa

      suuret on murheet nykyään ihmisillä...

    • tursia

      Ymmä##än aloittajaa oikein hyvin. Meidän pe#heessä se vouhotuksen ja kaiken kunnioituksen ja palvonnan kohde olii y#ittäjyys.

      'Jos et oo y#ittäjä, et oo mitään.'

      Ja tuho on sen mukaista.

    • myös väsynyt

      Se pätemisen tarve on aina RASITTAVAA!!!!

      ymmärrän hyvin sua... ei feikkaamista jaksa katsella...

      Oppineita ihmisiä on ollut aina vähän, nyt vasta viimeisen 100 vuotta on kaikilla ollu mahdollisuus oppia ja hankkia sivistystä. Sen takia ehkäpä sitä ihaillaan liikaa kaikkea, jolla on kulttuuri-, sivistys-, oppiarvo-leima

      • hmh, jaa...

        Eivät ihaile, vaan kadehtivat. On tietysti erikoista vuoden 2012 Suomessa, että jopa kuka tahansa sellainen voi olla kateuden kohde, että jos joillakuilla on akateeminen koulutus ja muuta, mutta ne ihmiset ovat ihan tosissaan kateudessaan taviksia kohtaan... Herjaajat kadehtivat ihmisiä, jotka jollakin tapaa luovat kulttuuria tai ovat osallisia siihen. He ovat niitä, jotka istuvat silmät vihasta sikkarassa lukemassa paikallislehtiä, että "taas toikin leuhka" on siellä ja he taiteen vihaajat sellaiset kannattavat ns. "monokulttuuria", missä ainoa oikeanlainen ihminen on sellainen, joka tekee joitakin duunaritöitä. Säälittävä se ilmiö on siksi, että kun eivät he sillä tavisduunareile mitään positiivista mainetta synnytä, vaan ainoastaan pitävät yllä sivistyneistön silmissä stereotypiaa, että ikäänkuin kaikki muka akateemiset ihmiset olisivat duunareiden mielestä retostelevaa "eliittiä" tai mukamas vastaan jokaista jolla ei kaapissa ole ruokaa, mikä ei pidä paikkaansa.

        Ajatelkaas: mulle oltiin lapsena kateellisia, kun mulla oli Leviksen farkut ja kun pystyin harrastamaan ratsastusta. Se oli kuulemma "juppimaista". Erikoista sikäli, kun opintotukilakien luomisen jälkeen joka ihminen, jos vaan päässä on riittävästi älyä, on pystynyt yliopistokoulutuksen hankkimaan ja niiden vanhemmat vielä sai virat ihan pelkällä koulutuksella, kun silloin oli varmaan oikeasti vain älykkäimmät ja lahjakkaimmat yliopistoissa... Että en ymmärrä jurnutusta.

        Joku taiteen vihaaminen olisi sairainta, mitä voi olla, tai jonkun suvun. En ymmärrä, että ketä tai mitä toi keskustelunavaaja nimetön mustamaalaaja mustamaalaa, mutta terve tuo avauskirjoitus ei tekstisisällöltä ole.


    • da li

      Niin,mikähän sullakin soi taustalla kun kirjoitat tänne..Jonkun taiteilija tekemä biisi.Kaikki ympärillämme toteutuva perustuu jonkinlaiseen taiteeseen.Mainokset,mainoskatkot,puistot..Taidetta ei mun mielestä oo jonkun kylätaiteilijan savi-tuotos.Taide on tää elämä.

    • Kuka on juoppo?

      Olen taiteilija. En juoppo. Suurin osa ystävistäni on taiteilijoita. Kukaan heistä ei ole juoppo. Perheellisiä monet, mutta yksin asuviakin.

      Monet taiteilijat tekevät toista työtä. Niin teen yhä minäkin, vaikka yhdestä työstä olen jo eläkkeellä.

      Minulla on paitsi kuvataiteen alan koulutus, myös akateeminen loppututkinto toiselta alalta.

      Olen minäkin sairas, mutta se johtuu luovuutaani tukahduttaneista vanhemmistani. - Taiteella ei elä, taiteella ei elä, oli isäni hokema.

      No, jotkut elävät. He ovat niitä "apuraha taiteilijoita", joilla on aikaa ja rahaa "renttuilla". Ja apurahoja Suomessa saavat he, jotka kuuluvat "mafiaan" eli
      taiteen keskusjäejestöihin, niihin joiden eduatajat jakavat miljoonia euroja
      veronmaksajien ja veikkauksesta satavia rahoja suosikeilleen.

      Työssä käyvät taiteilijat ja marginaalitaiteilijat, joihin itse katson kuuluvani eivät niitä saa, vaikka CV minulla on jo monta sinua.

      Tästä syystä olenkin pitänyt näyttelyitä etupäässä ulkomailla, mutta sitäkään ei Suomessa arvosteta, koska en kuulu "mafiaan", vaikka mitään näyttelypaikoistani ei tarvitse hävetä.

      Rahoitan taiteeni ihan itse, ja omalla työlläni. Mutta ihmiset saavat siitä näyttelyissä nauttia aivan ilmaiseksi.

      Järjetöntä, mutta olla taiteilija, ei muutakaan en voi. Jos sen puolen kokonaan tukahdutan, silloin sairastun.

      • kuvantekijä!

        Hyvin pitkälti allekirjoitan, tosin silloin kun näyttelyn saan aikaiseksi, niin toki ilmaista on katsominen, mutta kyllä myös ilo on myydä ihan jo toimeentulon takia!
        Toista työtä tehnyt myös aina, alalla kuitenkin opettajana ja ohjaajana.
        Ymmärrän, uskoisin :)


    • Siruix

      Tuo on aivan totta. Akuiset ihmiset jäljittelevät reilu i vuotiaiden sormiväripläjäyksiä tauluun ja myyvät sitä hyvään hintaan (vrt vaikka Picasso).

    • äkkimyrkkä

      HUPSIS, 40 ikävuoteen ollaan ehditty enkä uskonut koskaan löytäväni kohtalotoveria.

      Kyllä taide on pilannut minunkin lapsuuteni! Mä kun olin lukeva älykkölapsi jolla ei minkäänlaista spatiaalista lahjakkuutta, luovuuta tms. Mut vaan piti väksiin vääntää

      Oli maalausta, dreijausta, balettia, laulua, pianonpimputusta, nokkahuilua - Pakkoharrastuksia. Ainainen huonommuuden tunne.

      Äidin suvussa oli taiteilijoiden vikaa, mummi oli ns mesenaatti wannabe-maire gullichsen ja mutsi wannabe-taiteilija joilla oli kavereita atskissa. Mutsin kaverit ovat ihan huuhaa taiteilijoita ei niistä kukaan mikään nimekäs oo. Jos yks on jotain siihen suuntaan niin siksi että hänen miehensä on rahoittanut akan puuhastelut.

      tätä sontaa oli sitten aina ihailtava. Kukaan muu joka ei ole taiteellinen/taiteilija ei ole mikään eikä kukaan. Serkkuni meni naimisiin jonkun aivan onnettoman ö-luokan taiteilijan lapsen kanssa, ja jo vain on serkkuni puoliso parempi, lahjakkaampi (ihan missä vaan) ku me muut. Ja serkkunikin sai pluspisteitä on sekin niin taiteellinen koska halusi taidekriitikoksi nuorena, vaik sekin tie loppui lyhyeen.

      Jauhetaan pskaa jostain geeneistä ja taiteellisuuden perimästä, kato nyt totakin serkkua kun se on niin lahjakas. Ei jumaliste riitä niille sukulaisille (tai kiinnosta) maisterin tutkinto, vakituinen työ ja vielä jatko-opinnot päälle jos se ei ole taidetta.

      Koulukavereistanikin kysyttiin aina olivatko taiteellisia ja piti kunnioittaa heitä joilla oli kuvis 10 ja mutsi lukee niistä edelleen paikallislehdistä ja sanoo, et on luokkakaverisi virkannut kivat korut tässä. Joogassa kävi yks semi-tunnettu taiteilija ja jo rupes porukat kyselee miten joogassa meni. Sanoin, että se taiteilija on muuten ihan syvältä näin ihmisenä vaikka se sitten olisikin ihan oikea taiteilija.

      Yks proffa oli muuten tietyn tieteellisen alan ihminen ja olisin pyytänyt ohjaajakseni. Täti on lähellä eläkeikää, mut saamari se olikin hurahtanu johonki ihan ihme taidehaaraan, tehny tästä tieteestä mukamas taidetta eikä sitä kiinnostanu enää muu.

      Seurustelin kerran miehen kanssa jonka veli oli ollut naimisissa taiteilijan kanssa. Että tää on kuulkaa kaukaa haettua mutta haluan vain osoittaa taiteilijoiden terrorismia. En kuulkaas kelvannut miniäksi tai kumppaniksi kun sen veljen EX-vaimon taiteilijahaamu kummitteli yhä perheessä. Ne eivät olleet taiteilijoita mutta taiteilijoiden palvojia kuitenkin. Mä kun olin tavis.

      Tiiän taiteilijoita 30-40 vuotiaita jotka eivät osaa käyttää tietsaa. Yks sano kerran että se tekstittää leffoja jotta sais rahaa ku ei taiteella elä. Olin ihan et jaa olet siis kääntäjä. Ei ei hän ollut kääntäjä vaan se oli siellä elokuvateatterissa ja laitto ne tekstit näkyviin jollain ohjelmalla. Jo oli taiteellista hommaa.

      Seurustelin kerran miehen kanssa jonka täti oli taiteilija. haukuttiin ja kiusattiin sitä minkä ehdimme. Kahelihan se oli. Aina kun sanoin jollekin sukulaiselle poikaystäväni sukunimen ne olivat ihan et ai jaa ooh se on sen taiteilijan ...? Niin anteeks mitä tarkoititkaan, sillä on joku hullu maalaileva täti ja mitä sitten? Sillon vedettiin yhtä köyttä :)

      Kaikki artistit eivät ole juoppoja eivätkä elä apurahoilla, mut hyi helkkari onhan niitä apurahan saajia ihan liikaa. menisivät oikeisiin töihin, markkinavoimat jylläämään. Jos ei kukaan väkerryksiäs osta teet jotain muuta, eikös se nyt ole meille kaikille muille ihan päivänselvä asia. Taiteilijat terrorisoivat yhteiskuntaa ja sitäpaitsi, kaiken maailman ihme metallista tai lyijyäreistä maalatut tekeleet ovat juuri sitä - ongelmajätettä. Teksisivät kaikki metallityönsä kierrätetystä, mut ei joitkut haaskaavat oikein luonnonresursseja taiteilemiseen. Nykytaiteella ei hirveesti ole tarkoitusta nyky-yhteiskunnassa. Sehän häiritsee useampaa kuin miellyttää. Firmat ovat menneet siihen keisarin uudet vaatteet-lankaan ja ostavat useilla tonneilla mukamashyvien taiteiljoiden maalinheittoa kankaalle.

      Mutsi on mun suhteen tullu järkiinsä, mut niitten taiteilijakavereiden kanssa se on ihan älyvapaa. Ja hitsi, graafikotkin ovat kaikkien mielestä taiteellisia. Toinen isoäitini oli joutunut aikuisiällä ns taideteollisuuden alalle töihin. Sit oli risainia koko rahan edestä eikä kannattanut sanoa sanaakaan. Mummi olisi kuulemma nuorena halunnu ihan muualle, eikä se ite osoittanut omaavansa minkäänlaista taidelahjaa, paitsi SILMÄÄ. Kun yhdestä tädistä tuli muotipiirtäjä, niin se oli hyvä se. Edustusrouvia kaikki nämä sukulaiseni ja mutsin kaverit ovat. Oikeat duunit eivät siis kiinnosta ja verhoillaan se sitten taiteellisuudeksi. Ite oon elämäntaiteilija ja se on jotain aivan muuta.

      • äkkimyrkkä

        pakko jatkaa.

        Yks esitteli kerran jotain taidetta muovipusseista ja sitten on niitä jotka saavat apurahoja tehdäkseen tunnin mittaisia TV-ohjelmia joista suomenruotsalaisista vähemmän tunnetuista taiteilijoista. Sitä vaan, että suomenruotsalaisuus on marginaalia ja päälle vielä onnettomat taiteilijat niin tehdään tikusta asiaa, marginaali-ilmiötä toisen päälle = EVVK. Mut joo ne jotka tekevät näitä ohjelmia ovat ne suuret joita pitää palvoa! Niin se menee ja niillä on valtaa sanoa Ylelle, et nyt ostakee tää raita kun se on taiteellinen. Oikeesti tää kuuluis narsismi-keskusteluun kaikki surkeat taiteilijat ovat sitä!


      • talenttia vai ei

        "oli risainia koko rahan edestä eikä kannattanut sanoa sanaakaan. Mummi olisi kuulemma nuorena halunnu ihan muualle, eikä se ite osoittanut omaavansa minkäänlaista taidelahjaa, paitsi SILMÄÄ. Kun yhdestä tädistä tuli muotipiirtäjä, niin se oli hyvä se. Edustusrouvia kaikki nämä sukulaiseni ja mutsin kaverit ovat. Oikeat duunit eivät siis kiinnosta ja verhoillaan se sitten taiteellisuudeksi."

        No niinpä. Ja mieti kun katsoo näitä ihme-idolssun muita ehdokkaita jota rääkyy kun korpit karsinnoissa vailla minkäänasteista sävelkorvaa -- mutta usko omiin LAHJOIHIN on niin suuri että joksikin idolssiksi saakka yritetään. Kun isi ja äiskä on aina sanonu et mä pystyn vaik mihin jos haluan...
        siis mitäh?
        Kyllä siinä on monesti vanhemmat tehny karhunpalveluksen pienokaiselleen ruokkimalla ihan ihme käsityksiä jälkikasvussaan.


    • van doome

      Niin,ei kaikki Picassoakaan pitänyt minään.Anna taiteilijan kypsyä....

    • jk

      niinkö

    • EnVihaa

      Vihataan miehiä, naisia, tyttöjä, poikia, elukoita, kaupunkia, maalaiskylää, taidetta, politiikkoja... Mitä te hyvät kanssaihmiset ette vihaa?

    • angrybird

      kuule jos tää onkin vihan sivusto. Jonnekin ne vihat on purettava ja parempi nettiin kun kanssaihmisiin fyysisesti. Eiks niin.

      jos et vihaa, et ole kokenut mitään.

    • Herää ja hoksaa

      Et ole sitten ikinä kuullut, että erilaisia taiteita käytetään terapiamuotoina? Taide avartaa ja auttaa ymmärtämään, mitä ihmisen sisällä tapahtuu. Taiteet eivät välttämättä kaipaa sanoja, vaan kuva, maalaus, musiikki tms. luomus kertoo jotakin, minkä voi tajuta syvällä sisimmässään ilman sanoja.

    • Kuulkaahan

      Uskokaa ja tajutkaa nyt immeiset: monella on haave olla huipputaiteilija, -kirjailija, -muusikko, -urheilija... Sellasia ihmisiä huiputetaan ja he itse huiputtavat itseään.

      Ei vain ole suhteellisuustajua. Hyvä käy kupaksi ja saa mainetta. Ihmissilmään on kirjoitettu, korviin sävelletty, kehoon laitettu se mikä on laaduksta.

      Turhaan on yrittää jos ei ole lahjoja. Soraäänet, suttanäpit, tikkusormet, kivikorvat...arkea ne on.

      Hyviä on harvassa.

      Jotkut tollot vaan luulee itsestään liikoja...

      • Kuuntele tarkemmin

        Eri taidelajien harrastaminen, kiinnostus niihin, ei tarkoita, että kaikki haluaisivat ja tahtoisivat olla huippuja aiheessa. Jokainen ihminen on lahjakas jossain asiassa, yhdenkään lahjat eivät tule esille eivätkä käytetyiksi, jos harjoitus, työ ja toiminta asian eteen uupuu. Lahjakkuus on 90 %:sti kovaa työtä ja harjoittelua.

        Hyväksi tullaan tietämällä ja tekemällä, ei luulemalla, tollo.


    • *eletään sovussa*

      Ihan hyvä asiahan se on että joukossamme on myös taiteellisesti herkkiä ihmisiä, jotka tarjoavat elämyksiä ja tapoja tarkastella ja tulkita toisin ympäröivää todellisuutta ja maailmaa jossa elämme.

    • Baskeri kallellaan

      Tekl haluaisitte sitten että maailmassa kaikki olisi harmaata ja mustaa ja eletään korvia myöten paskassa ilman värin hitustakaan???!? Joo ymmärrän jos taidetta saa yliannostuksen mutta maailma on ankea ilman sitä! Ja nykytaidetta arvostamattomat voivat mennä vaikka metsään tai minun puolestani vaikka Tšernobyliin jos haluatte tarpeeksi vanhaa moskaa. Jos taide pilaa yhden suvun niin mitä väliä!?! Taide on se joka pitää ihmisen elossa ja jaksamaasa ette te kauan ilman sitä kestä. Taidetta on kaikkialla, ja sille en voi mitään jos jostakin tuli juoppo.

    • nää jutut...

      Kälynen sivu tää Suomi24.

      • älä rutkuta siinä

        Miten niin -tää on huippu .eläköön suomi24!


    • 100% Face

      Mitä se on sinulta pois, jos sukulaisesti nauttii tekemisestään?

    • jopoilevawaari69

      Tällainen *keskustelu* oli ennustettavissa näinä kovina aikoina.Ja itekin myönnän,että perilliset ovat kärsineet taloudellisesti faijan *edesottamuksista* ja olen kieltänyt niitä soittamasta mitään instrumenttia, suurin osa ei uskonut.
      Otan osaa!

      Sama kuin mäkihypyssä taikka missä urheilussa tahansa: kaikki eivät voi olla voittajia. Miksei urheileva vanhempia syyllistetä samaan tapaan? (Onkos muutes Matilla lapsia?)

      Urheilua on helppo ymmärtää,mutt taidetta ei ymmärretä aina itekään, paitsi mun biisit,jotka eivät ole taidetta, vaan p.a.s.k.o.s.t..a.

      Ps. Urheilun sanotaan olevan terveellisempää kuin taide, tästä todisteena monet hajonneet olkapäät ja venyneet kintut, meinaan urheilijoilla.

      En lainkaan usko, että *keskustelun* aloittelija on provo(kirjoitinkohan juuri tämän sanan oikein?) Eli kaikea mitä ei voi ymmärtää,tulee vihata, tää on nyt tällä vuostuhannella tullut hyvin selväksi :)

      • Tuskaliinuska

        Kaupallista "taidetta" saa ymmärtää,mutt kaikki mikä menee totuuden torven ohi on kauhistuttavaa. Te ette näe mihin teitä viedään :)


    • harvalla on taitoa

      Suurin osa omasta mielestään taiteellisista ihmisistä ei oikeasti omaa minkään asteisia lahjoja. Siinä sitten töherrellään tai väännetään jostain rautalangasta muka hienoja taideteoksia.

      On myös paljon näitä "taitelijoita" jotka esimerkiksi pöllivät jotain rakkaudenlukkoja Tampereen silloista ja sulattavat ne kamalaksi köntiksi. Köntillä on sitten muka hieno vertauskuvallinen tarina.

      Oma isänikin olisi parempi taitelija kun valaisi ämpärillisen betonia mistä pilkottaisi kuiva ruusnvarsi. Tälle voisin keksiä tarinaksi vaikka: Tämä kuvastaa ihmiskunnan yleistä suhdetta luontoon ja kuinka tukahdutamme samalla myös rakkauden. Luonto, elämä ja rakkaus...sen pitäisi merkitä.

      Todellisia taiteilijoita ovat tekijät. Esimerkiski kultasepät, sepät, kirvesmiehet, hitsaajat, lasinpuhaltajat,.. Eivät mitkään naurettavat suunnittelijat jotka kertovat ympäripyöreät näkemyksensä harakanvarpailla paperille ja siitä töherryksestä todellinen taiteilija tekee kauniin ja vaikuttavat työn.

    • Jo.Am.Ny

      Taide on hyvä tapa kuluttaa aikaa ja purkaa oloaan. Ihmisellä on halu luoda jotain omaa. Minä olen eräänlainen taiteilija, mutta en vouhottaja. Piirrän ja maalaan, koska se on mielestäni hauskaa. Anna suvun olla rauhassa viettää aikaa taiteen parissa. Jos se sekoittaa niiden päät, niin anna olla, jos et kerran välitä tai halua olla heidän kanssaan tekemisissä.

    • p*skan möivät?

      Nimimerkit "tekotaiteilija", "äkkimyrkkä" ja "harvalla on taitoa" --pelastitte kommenteillanne päiväni , ootte ihan huippuja.

      Mut joo, mitä kukakin taiteella käsittää.
      Itse liitän jotenkin taiteen estetiikan tajuun, haluan kauniin taulun seinälleni joka kohottaa mieltä,nautin ja myksityn vaikkapa sikstuksen kappelista,

      mutta esim tyyliin videoinstallaatio kissasta joka räjäytetään papatti takapuolessa taivaan tuuliin, tai vaikkapa vanha räsynukke jonka otsaan taiteilija on kirjoittanut "muthafuker" puhumattakaan spermasta tehosekoittimessa -- nää ei taideteoksena mulle avaudu tai tuota minkäänkaltaista elämystä, paitsi suunnattoman potutuksen tunteen jos pääsylippu on tullut tuonkaltaiseen taidenäyttelyyn maksettua

      Erikoisuuden tavoittelu ja huomion haku keinolla millä hyvänsä eivät kerro lahjakkuudesta. Tuokaa mulle taistelevat metsot-taulu, katselen sitä mieluummin kuin spemulinkoo, sori.

    • katkera_taiteilija

      Maailma ilman taidetta olisi karmea paikka, mutta myös tämä "taidetta taiteen takia" maailma on lähes yhtä paha.

      Itse opiskelin pari vuotta taidealalla, kunnes lopetin, koska yksinkertaisesti tajusin sen kannattamattomuuden ja olin täynnä sitä hölynpölyä. Erityisesti meni hermo siihen taiteen symboliikkaan ja selittelyyn, sillä ei ole väliä mitä oikeastaan onnistuu luomaan, kunhan onnistuu luomaan siitä hyvän selityksen ja liittämään sopivasti symboliikkaa mukaan.

      Toinen epäkohta taiteessa, ainakin Suomessa, on tuo apuraha systeemi. Maataloudessa vielä ymmärrän kannattamattoman tukemisen erilaisilla tuilla, koska ruokaa on pöytään saatava, mutta taide ei kuitenkaan ole niin välttämätöntä. Riittävän lahjakas tai intohimoinen taiteilija luo sitä taidettaan vaikka muun ansion ohessa, kunnes pystyy elämään omalla taiteellaan. Muistan kun meillä oli jopa oppitunti siitä kuinka apurahahakemusten täyttämisen taito ja suhteiden luominen on lähes yhtä tärkeää kuin itse taiteen tekemisen taito! Apurahat mahdollistaa monille löysäilyn taiteen varjolla, vieläpä epäreilusti, koska monet jäävät kuitenkin ilman vaikka se kenties heille voisikin olla se alku siihen oikeaan taiteilijan uraan.

      Itsellä nyt mennyt viisi vuotta ja edelleen taiteellisuus minussa on kuollut, tai toivottavasti vain nukkuu. Enkä kiellä sitä, olen katkera. Toki minäkin mielelläni taiteilisin päivät pitkät, mutta tällä hetkellä unelmoin tekeväni sen sitten eläkkeellä, kun on ensin tienestit ansaittu jollain muulla. Ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun katselee erään tutun varakkaan perheen aikuisia lapsia, joilla on varaa taiteilla mielin määrin vaikka se taide ei itsessään tuotakaan, mutta kun ei muuten ole rahasta kiinni.

      Joka tapauksessa olen silti iloinen taiteen olemassaolosta. Sydämestään sitä tekeville se voi olla ainoa henkireikä ja kyllä monet niistä tuotoksistakin jotain saavat. Ja se joillekin tekopyhimyksille myös hyvän mahdollisuuden kekkuloida gallerioissa ja "rakastaa" taidetta . :)

    • Dada Kubismus

      "kun katselee erään tutun varakkaan perheen aikuisia lapsia, joilla on varaa taiteilla mielin määrin vaikka se taide ei itsessään tuotakaan, mutta kun ei muuten ole rahasta kiinni. "


      Onko siis näin että nykysuomen taide on mennyt omituiseksi erikoisuudentavoitteluksi tai parhaimmillaankin keskivertopuolivalmiita töherryksiä suoltavaksi mikämikämaaksi , jossa pärjää mikäli handlaa apuraha-hanat ja tausta ja suhteet( tai siis nykysana:verkosto) ovat kunnossa?

      Taidealalla moni saa ansaitsemaansa tunnustusta vasta vanhana kääkkänä tai kuolemansa jälkeen, koska kateus kaikissa narsismia ruokkivissa taidealoissa on niin katkeraa että usein valitaan sen keskiverto tai tuttuteeveestä kuin todellinen lahjakkuus joka koetaan omalle osaamispiirille uhkana--tai vielä järkyttävämpää-- tai jota tekotaiteellisuuden kyllästämä ilmapiiri ei edes ymmärrä arvostaa.

      Oletteko miettineet miksi niin moni lahjakkuus "löydetään" vasta kuoleman jälkeen ja teokset alkaa yllättäen tuottaa hilloa vaikka taiteilija eläessään olisi syönyt kynsiään?

      Entä sitä, miten ällistyttävää on huomata, kuinka enemmistö peesaa kuin sopulilauma täyttä töttöröötä, syystä ettei vaikuta epätrendikkäältä taiteellisesti "kriittisessä ja asiantuntevassa" seurassa?

      Entä sitä, että jos tosiaan kukaan ei taiteella elä , niin muuttuuko se vai onko jo muuttunut elitistiseksi, varakkaiden huviksi jota muksut "harrastaa"?

      • -lisätään/tarkenneta

        "jos tosiaan kukaan ei taiteella elä , niin muuttuuko se vai onko jo muuttunut elitistiseksi, varakkaiden huviksi jota muksut "harrastaa"?"

        ELI

        Jos taiteilija/tekijä itse ei omalla taiteen tekemisellä elä, niin muuttuuko suomen taideala vai onko jo muuttunut elitistiseksi varakkaiden huviksi, joita muksut "harrastaa" tai lähinnä ulkomaiseen arvotaiteeseen sijoittajien keinottelukentäksi?

        Olen nuorempana seurannut vierestä kuinka (mielestäni) se selkeästi lahjakkain jätettiin pokkana ilman stipendiä ja tunnetummasta suvusta tullut sähläri (jolla sukutaustan perustella nähtiin "taiteilijageenejä alalle" sai näyttelyt ja kehut.

        Hämmästys oli suuri kun valmiiksi omahyväisen sählärityypin taide ei jatkossa kolahtanut kuin omien sukulaisten pakkojoulu/synttärilahjoina seinille -- kun taas tää väheksytty lahjakkuus on nykyään kansainvälisesti tunnettu.

        Joskus elämä on oikeudenmukainen.
        Ja joskus (toivottavasti hyvin harvoin) taidealojen opettajat eivät tunnista lahjakkuutta vaikka se pyllistäisi suoraan naamalle.


    • suomi on kehitysmaa

      Moni spurgu on taiteellisempi kuin uskookaan. Heidän tarvisi saada vain jostain rahat vaikka kameraan ja pistää kaveri kuvaamaan kun pissaavat kadulle peukalo pystyssä. Sitten kuvainstallaatio ja sekavaa tekstiä joka kuvan alle, kuten "Pera pissaa sunkin muroihin.".

      Kasa sormiväjä, kakkaa ja tupakantumppeja ja suuri taideyhdistys hurraisi seisaaltaan kun esittelijänä olisi jonkun tunnetun suvun Vesa tai taiteilijaeläkkeen saaneen sankarin jälkipolvea :) Fakta on että idiootit maksavat ihan yrjöttävistä jutuista kun tekijä on muka tunnettu. Sitten väliin keskustellaan jostain Dostojevskistä ja oopperan tasosta Suomessa.

      Oopperakin on iso vitsi kun sitä tarvii tukea kun rikkaatkaan eivät viitsi maksaa korkeakulttuuristaan niin paljon kuin tarvisi. 70% lipunhinnasta tulee valtion kirstusta. Eli täysin kannattamatonta huttua mitään vain ani harva jaksaa katsoa. Tätä sitten tuetaan vaikka ihmisiä on leipäjonoissa. Naurettava Porvari Suomi :D

      • jaa-a...,,.

        No äläs nyt: eihän Suomi mikään kehitysmaa ole! Jokaisella k*sipäällä on nykyään kamerakännykkä ja sen sortin rikollisten huvia sitten on tunkea kadehtimistaan viattomista kuvamanipulaatioita ja mukamas "henkilöitä" nettiin ja hohotella herjoilleen... Ei sellaiset joo paljoa oopperan päälle tajuakaan - ne tajuaa sen päälle, että kenellä on komein auto ja kuka on niinx Seiskassa...

        Ja sori on nyt ehkä rumasti sanottu, kun ei mulla itselläkään ole rahaa, mutta jos joku on niin säälittävä, ettei oma sukunsa sille pysty edes ruokarahoja hankkimaan, niin kuuluukin leipäjonossa olla. Katsos kun ei Suomessa kukaan joudu leipäjonoon, jos on normaali ihminen, käy koulunsa hyvin ja elää suurinpiirtein rehellisesti, vaan köyhimmistä köyhimmillekin viime kädessä valtio, jos eivät muut, kustantaa vuokra-asunnot ja vielä pennuilleen ruoatkin.

        Tossa sen näkee, että anonyymin kirjoittajatyypin kotona ei ole vissiin paljoa oopperoita kuunneltu... Tiettääks faijas edes Suomen pääministerin nimeä?

        Odottakaas nettirikolliset, kun tulee loppu teidän nettihuvitteluistanne ja häiriintyneestä pilkkahohotuksistanne viattomista ja viattomille. Sivistyneet ovat hyvin kyllästyneitä.


      • musta marski kiinast

        The unpleasent truth taisi tulla tältä kirjoittajalta joka kirjoitti:

        "Kasa sormiväjä, kakkaa ja tupakantumppeja ja suuri taideyhdistys hurraisi seisaaltaan kun esittelijänä olisi jonkun tunnetun suvun Vesa tai taiteilijaeläkkeen saaneen sankarin jälkipolvea :) Fakta on että idiootit maksavat ihan yrjöttävistä jutuista kun tekijä on muka tunnettu. Sitten väliin keskustellaan jostain Dostojevskistä ja oopperan tasosta Suomessa.

        Oopperakin on iso vitsi kun sitä tarvii tukea kun rikkaatkaan eivät viitsi maksaa korkeakulttuuristaan niin paljon kuin tarvisi. 70% lipunhinnasta tulee valtion kirstusta. Eli täysin kannattamatonta huttua mitään vain ani harva jaksaa katsoa. Tätä sitten tuetaan vaikka ihmisiä on leipäjonoissa."


    • ej
    • huom.

      Eivät kaikki taiteesta pitävät tai sitä tekevät ole tuollaisia todellakaan. Taide on luovuutta myös ja uusia keksintöjä.

      Harmi jos muutama liian boheemi on teidät saattanut tuohon tilanteeseen. Kaikki taideihmiset eivät vouhota saati tyrkytä taidetta.

      Ympäristöystävällisyys on myös tärkeää kaikessa, taideliikkeet voivat hankkia luontoystävällisiä juttuja jos joku kyselee...

      Taide termillä kuten muillakin sanoilla, tuntuu olevan monia merkityksiä eri ihmisille... Stereotypiaa ei pidä luoda kaikista yksien vuoksi.

      Taide voi olla koneella tehtyä tai perinteisin menetelmin. Taidetta voi olla muotoilussa ja uusissa ideoissa. Luovutta ilman olisi mahdotonta päästä ideoimaan uutta monimuotoisesti.

    • Uniikkia arvokasta

      Moni korvaamattoman ja mittaamattoman arvokasta taidetta tehnyt on kuollut köyhänä. Mutta ei ne kaikkien levyt radiossakaan soi heidän kuoltuaan?
      Omaiset saa vaan teosto tuloa taitelijan kuoltua vaikkeivat osais ees veisata?

    • taideterapiaa(ko)

      2000-luvulla yhtäkkiä lähes kaikki voi olla "terapiaa" tai taidetta.
      Sitten joku keksi yhdistää nämä kaksi käsitettä------ja tämä ei ole edes vitsi.

    • taidetaakkana

      Taide kuvastaa aikaansa,nyt ja aina, Tämänpäivän tekotaiteilijat ja politiikot ,pyrkyrit samaa paskaa koko läjä, aidot totuuden tuojat saavat tikkua silmään ja puukkoa selkään,

    • Mielen jumppa

      Taiteet, kaikki sen eri lajit, ovat mielelle sama asia kuin liikunta ja fyysinen rasitus ruumiille.

      • jippijaijei jumppa

        jep - ja joskus nykytaide on varsinainen mielen rasitus.


    • Olen yrittänyt ymmär

      Ymmärrän, mitä tarkoitat. Uusi musiikki, taidesellainen, kilinä, kolina ja kalina, ei melodiaa tms. perinteiseen musaan viittaavaa, nostaa KAIKKI karvat pystyyn.

    • meitä on moneksi.

      Toisille taiteellinen suku on IN-HOT-TA-VA.

      Toisille taas IN-NOIT-TA-VA.

    • laatu ja estetiikka

      1. Katsokaapa hetken MIchelangelon veistosta nimeltä Pieta`.

      2. Katsokaa sen jälkeen Gullichsenin tekemää "Posankkaa", marsipaanipossu ja kumiankan hybridiä.

    • kk

      miksi itse sitten ostat lahjoja ystävillesi tai perheellesi, jos ne on kerran niin hienoja tavaroita niin ostaisit ne itsellesi. Kun joku antaa taidetta toiselle, ei ole kyse loppusijoituspaikasta tai siitä ettei itse niistä pitäisi, vaan siitä että normaali hyvä ihminen haluaa toisinaan antaa jotain lahjaksi ystävilleen/perheenjäsenilleen. mutta mitäpä sinä itsekäs ihminen siitä tajuaisit

      • Tökö tökö

        Hei, älä ny suutu, mä voin viedä ne sun taiteilemat(40kpl) vesivärimaisemataulua takasi perheemme olkkarin seinälle.

        Ja se tekemäsi oranssin darwimassa-elefantin takan reunukselle. (----- syvä huokaus -----)


    • kivet kivikkoon

      Tunnen "krääsätaidesaasteen" ongelman erittäin hyvin. On pakko myöntää, että inhoan kaikkea keramiikkaa, alkeellisia tauluja ja kaikkea muuta taiteen nimissä tehtyä paskaa/jätettä. Olen kokenut saman kohtalon kuin viestiketjun aloittaja.
      Ota pakettiauto täyteen sitä saakelin roinaa ja vie sinne sun tänne roskiksiin taikka koko v..tun kuorma kaatopaikalle. Niin siitä pääsee.
      Itse olen kantanut monia jonninjoutavia, pölyäkerääviä keramiikkamökylöitä roskikseen.
      En kaipaa - eivätkä silmäni etenenkään.

    • Anonyymi

      Minä aloitin kuvataidekurssin vasta 62vuotiaana. En tiedäolenko suvussa ainoa taulujen tekijä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe