ampiaisen pistos

ölölölö

kuinka nopeasti saa allergisen reaktion kun ampiainen pistää.
Tuleeko se heti vai tuntien päästä?
kuinka kovin pistos sattuu ja tuntuuko kipu kauan piston jälkeen?
Tämä ei ole vitsi joten vastatkaa.

22

14779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

Eiväthän kaikki saa allergista reaktiota ampiaisen pistosta......

• cdsdsdfsdf

Onko kaikki välttämättä allerkisia ampiaisen myrkylle? Riippuu myös siitä onko tottunut niihin pistoihin? Ite ainakin oon ihan vasite totutellu ainakin nokkoseen. Oon repiny niitä paljain käsin. Kämmenmahassa on niin paksu nahka ettei ne pistot satu niin paljon ku minne tahansa muualle kehoon, vaikka kieleen, pistäessään.

• pist.

Eivät ole kaikki suinkaan allergisia, itseäni pistänyt monta kertaa, ei mitään allergista reaktiota.

Tosin itseäni ei koskaan ole pistänyt esim. niskaan jne.

• a

>>Tuleeko se heti vai tuntien päästä?

Varmasti yksilöllistä. Osalle iskee heti, osalle sitten varmaan joidenkin tuntien sisällä. Ja kyllähän se pistos tuntuu pidemmän aikaa. Tuntuuhan sääskenkin pistos ainakin itselläni vähintään päivän. Joskus pistänyt amppari sääreen, mutta ei siitä mitään tullut loppujen lopuksi. Kipeä patti muistaakseni nousi, mutta ei se siinä ikuisuuksia ollut.

Kuten sanottua, ei läheskään kaikki ole allergisia amppareiden pistoille.

• lvo

Kaikki eivät saa allergista reaktiota, jos sellainen tulee se ilmee muutamassa minuutissa- puolessa tunnissa. Tavalliset myrkytysoireet joita suurin osa ihmisistä ampiaisen pistosta saa ( turvotus, kutina jne.) kestävät parista tunnista vuorokauteen. Lääkäriin on syyyä mennä jos on allerginen ampiaisille, saa voimakkaita oireita tai kuumetta, ampiaisen pistoja on useita tai pisto on esim. suun alueella.

• zsdvsdfb

Olin Soankyläsä armeijassa 2003 ja ku oltii loppukesällä jossaki alkuleirillä niin oli valtavasti mäkäräisiä. Ne hiipi kypärän alle ja piti kuitenki seistä asennossa liikkumatta. Näin ollen ainakin minun mäkäriin tottumaton pohjois-pohjalainen naama turpos aika ronskisti; lappalaisalokkaat tais sen sijaan päästä vähemmällä. Oli varmaan jo tottunu mäkäriin.

• ampiainen pisti.....

Otin 3 kyytablettia ampiaisenpistoon.Ampiainen pisti noin 1/2 tuntia sitten.Ampiaisen pistoskohtaan laitoin kylmäkääreen.Tuleekohan oireet myöhemmin,kun nyt on jo tasottunut olo?Voiko tukehtumistunne tulla vielä tuntien perästä?

• atttol100000000000

Mua pisti jalka pohjaan ampiainen 2 joten samaan paikkaankin siis se sattu aika kovaa mut onko myrkky vaarallista ja piikkikinn on viel paikallaan

• nii

ampiaisen pisto sormenpäähän ei satu kovin paljon vähän pistää mut ei sen kummempaa

• Turhia otuksia

Paras lääke ampiaisen pistoon on vastahyökkäys. Sisareni poika (10 v) oli saanut kerran ampiaisen piston, minkä seurauksena hän kavereittensa kanssa räjäytti koko pesän papattipaketilla. Ei ollut haittaa sen jälkeen ainakaan siitä pesästä. Meillä oli kerran marjapensaassa julmettu ampiaisten pesä. Poimintaa ei olisi voinut edes ajatella. Roiskautin bensiiniä ja tulen perään. Ongelma hävisi kuin itsestään

• checkyaself!

varmaan marjat ja pensas siinä samalla :D

• rawish

Sain juuri tänään 8 ampiaisen pistoa astuessa maa-ampiaispesän päälle.
      Olen aiemmin saanut kaksi pistoa myös kaulaan ja selvisin siitä kyllä ilman hengitysvaikeuksia, mutta kipu oli kova.

Tällä kertaa tuntui kuin olisin saanut kymmeniä pistoja, koko parvi oli perässäni ja ehdin jo ajatella että kai sitä näinkin voi kuolla, mutta n. 8 niistä varsinaisesti ärtyi särkemään ja turpoamaan.

Olo on nyt n. 2 tuntia myöhemmin vielä omituinen, pistokohdat kihelmöivät ja niiden ympärille on tullut lievää nokkosihottumaa, ilmeisesti olen lievästi allerginen reaktiosta päätellen. Tietääkä kukaan onko todennäköistä, että allerginen reaktio pahenisi kerta kerralta vai käykö toisinpäin?

En siis mennyt lääkäriin, mutta koen kyllä saaneeni pienen shokin tänään, kaikki ei ole ihan kotona.

• <asdcasdv

Olen ite koittanu vähän ottaa luontaista rokotusta tuota nokkosihottumaa vastaan napsimalla nokkosia paljain sormin sieltä ja täältä. Kämmenpuolelle ne vaan ei taho pistää ku on mul niin thick nahka, mutta mihin tahasa mujalle niijen pistos tuntuu. Ja se on vielä mainittava että loppukesän nokkoset pistää pahemmin

• Marga

Hei, sain aikanaan yli 12 ma-ampiaisen pistoa, ja kyytabletti auttoi, mutta kutisivat 2 vkoa ja särki vuorokauden.
        Ei ollut lääkäriä erämökin likellä ja shokkiolo minullakin, mutta tokenin.
        Nyt pidän aina kyytablettia mukana.

• ,-.-,.-,.-,.-

Reaktion paheneminen tai lieveneminen altistuskertojen myötä on epäolennaista, koska se tapahtuu - jos ylipäänsä tapahtuu - niin hitaasti, että sen merkitys muihin tekijöihin verrattuna on olematon. Allergeenin määrä on se ratkaisevin asia ja merkityksellistä on sekin, miten helposti se pääsee imeytymään elimistöön. Näihin kahteen seikkaan nähden pahenemis- tai lievenemistendenssi on aivan vähäpätöinen.

• S<ADFADSGFSDFG

Taisin ite saaha ampiaisen pistoksen ku olin puupinua tonkimassa. SINNE NOLI RESSUJEN ALLE TEHENEET helevettiläiset kodin. Tuhosin sen säälimättä oitis niin hyvin kuin taisin mutta yksi matöfakör ehti ¨pistää mua johonki kaulan ja hartian rajalle. Vihloi tai ehkä hiema jomottiki hetken ankeesti mutta heitti kuitenkin varsin pian tuntumasta.

• niin se on

Juu, nuo maa-ampiaiset ovat pirun kiukkuisia, kun joku elukka aina repii niiden pesän hajalle. Nytkin oli varmaan 100 ampiaista ilmassa, kun tulin marjareissusta täysien ämpäreiden kanssa, toisessa variksenmarjaa ja toisessa mustikoita. Pakko oli pesän yli hypätä, kun ei muualtakaan päässyt vetisestä maastosta johtuen. Aina saa olla sydän syrjällään, mutta onneksi eivät pistäneet.

• kävelin yli

Mua pisti n. vk sitten amppari jalkapohjaan, vieläkin on kutiseva näppylä ;( Ei sattunut kun ehkä 20 min. Ikävästi kutisee vielä.

• ek41

mua pisti yksi ampiainen otsaan .5 min kuluttua alkoi hirveä kutina joka levis koko roppaan ja tuli nokkos ihottumaa täyteen joka paikkaan ja otin kyypakkauksen jonka jälkeen ihottuma hävisi mutta noin 2tunnin päästä turpos naama ja muurautu silmät umpeen tosi nopeata tahtia ja alkoi hengitys vaikeituun ja lääkärille nopeasti ja vasta aineet saatua hävis oireet puolessa tunnissa.

• 15v

moi minua pisti äsken ampiainen minun kieleen pitääko mennä lääkäriin? mua huolestuttaa vähän tää pisto on ollu jotain 5 tunti sitte. ja mitään turvotusta kielessani ei ole nii pitääko käydä lääkäriin?

• esrtdfygh

No ei.

• Anonyymi

Tai miettikää jos kiinanherhiläinen pistää niin kuulemma tuntuu samalta kuin palavaa ruosteista metallia työnnettäis ihon läpi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      224
      6979
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1259
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      847
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      804
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe