Olisi kiva kuulla perusteltuja näkemuksiä asiaan.
Minulla on VW Passat ja otettu käyttöön 9/2009. Huoltoväli on 15000/30000 km. Pitäisikö öljyt vaihtaa useammin kuin 30 000 kilsan välein? Vaihdatin ensimmäisen kerran öljyt vuosi sitten 30 000 kilsan kohdalla. Nyt mittarissa 45 000 km ja tasaisen tappavalla vauhdilla 60 000 km tulee täyteen ensi kesänä. Olisiko syytä vaihdattaa öljyt kuitenkin jo nyt? Eräs ei autoalalla oleva mies kun sanoi, että 2 vuotta ajallisesti on liian pitkä aikaväli öljynvaihtojen välillä ja mainitsi muistaakseni jotain öljyn haitallisesta vettymisestä vuosi vs. kaksi vuotta.
Öljyn vaihtoväli uudehkossa autossa?
72
8153
Vastaukset
- Åäöp
Itse oon tehnyt niin että huoltoväli tai kerran vuodessa, kumpi nyt ensin tulee täyteen.
- herraasiallinen
Jos asutte PK-seudulla tai Tampereella niin laittakaa maakaasulle autonne. Puolittuu polttoainekulut, ei veroa ja öljy on 10tkm jälkeen yhtä kirkasta kuin uusi kun ei moottori ko polttoaineesta karstoitu!
- RaimoKo
Sama täälä ja auto on pysynyt kunnossa!
- Passelipassatti
Jos on varaa pitää 30000 euron autoa, lienee rahaa myös tehdä öljynvaihto silloin kun tarvetta tuntuu olevan. Mitä tuota turhaan miettii.
Oikeasti vaihtoväli riippuu aika tavalla siitä millaisina pätkinä ja missä oloissa kilometrit kertyvät. Pitkää ajoa = pitkä väli. Kylmässä ja kaupungissa = lyhyt väli.- oikeat öljyt kneesee
Ja ajotietokoneen huolllonilmaisin tekee tuon työ itsestään, eikä pienen ihmisen tarvitse siitä huolehtia.
- VW Passanat
Kellä tahansa on varaa pitää 30 tontun autoa, jos kuukausimaksu on 200 eskoa. Ei tuo ole varallisuuskysymys =)
- ahdin määrää tahdin.
oikeat öljyt kneesee kirjoitti:
Ja ajotietokoneen huolllonilmaisin tekee tuon työ itsestään, eikä pienen ihmisen tarvitse siitä huolehtia.
plää plää plää...
turbo ahdettu moottori vaatii tuoreen öljyn ja suodattimen myös!!
ja siksi vaihtoväli on MAX. 10000km.
niin ei tartte sitä ahdinta vaihtaa alle 150 tkm.välein.tai korjata.
tämän tiedän kun kaikki autoni on olleet ahdettuja.
ja niitä olen jo OMISTANUT monta... - Vauras Bemarimies
ahdin määrää tahdin. kirjoitti:
plää plää plää...
turbo ahdettu moottori vaatii tuoreen öljyn ja suodattimen myös!!
ja siksi vaihtoväli on MAX. 10000km.
niin ei tartte sitä ahdinta vaihtaa alle 150 tkm.välein.tai korjata.
tämän tiedän kun kaikki autoni on olleet ahdettuja.
ja niitä olen jo OMISTANUT monta...Ahdinmies puhuu nyt ihan täyttä potaskaa! Että muka vaihtoväli 10.000 km! Tällä miehellä ei ole koskaan ollut mopoa kummempaa, taisi tulla sekaannus kulkuneuvoissa. Mopossahan on öljynvaihtoväli 10.000 km! Uskoahan saa tuollaisia p*** kanpuhuji, ken haluu.
Vauras Bemarimies kirjoitti:
Ahdinmies puhuu nyt ihan täyttä potaskaa! Että muka vaihtoväli 10.000 km! Tällä miehellä ei ole koskaan ollut mopoa kummempaa, taisi tulla sekaannus kulkuneuvoissa. Mopossahan on öljynvaihtoväli 10.000 km! Uskoahan saa tuollaisia p*** kanpuhuji, ken haluu.
Totta se varmaan puhuu. Jos vaihtaa öljyt 10 tuhannen välein, kestää yli 150 000 kilometriä. Niin tosin kestää, vaikka vaihtaisi ohjelman mukaisestikin...
Itse ajelin LL-öljyillä volkkarilla (tdi) noin 170 000 kilometriä. Moottorissa ei ollut siinä vaiheessa mitään vikaa - eikä kyllä missään muussakaan. Olen aivan varma, että toinen samanmoinen menisi vielä, ilman että motti ottaisi yhtään itseensä.
Eipä nykyautoista juuri moottorit hajoa. Jos hajoaa, niin tuskin öljyihin, kunhan edes joskus vaihtaa. :)
- Perusteltu näkemys
Autosi valmistaja on jättänyt huoltotarpeen valvonnan ja määrittelyn ajotietokoneen tehtäväksi. Ja sen se tekee erinomaisesti, ottaen huomioon kaikki öljyn laatua huonontavat tekijät suositellulla öljyllä. Miksi ryhtyä viisaammaksi kuin auton suunnitelleet insinöörit ja tuottamaan ongelmajätettä enemmän kuin on tarpeen.
Autosi longlife-huoltovälit ovat täysin riittävät. Siitä päätellen, että olet päässyt 30000km:n huoltoväliin, ajosi ovat melko säästeliäitä ja vähän kylmäkäynnistyksiä sisältäviä. Jo se kertoo ettei mitään öljyn vettymistä tai muuta höpöhöpöä ei pääse tapahtumaan. Paljon kylmäkäynnistyksiä ja vajaalämpöisenä ajoa sisältävällä ajosuoritteella ei päästä lähellekään maksimi-huoltoväliä.
Longlife-huoltojärjestelmä ei ole mikään uusi juttu saksalaisilla autovalmistajilla. Volkkarillakin se on ollut käytössä jo toistakymmentä vuotta, joten kokemuksia siitä on kertynyt jo kymmenistä miljoonista autoista. Jos kokemukset olisivat huonoja vanhaan olisi palattu jo vuosia sitten.
Toki mikään ei estä käyttämästä automaattisesti 15000km:n öljynvaihtovälejä, mutta todellista tarvetta siihen ei ole. Säästöä ei silloinkaan synny halvemman öljyn takia, koska mitään halpaa kuraa et kuitenkaan voi käyttää. Öljyn on joka tapauksessa täytettävä moottorin vaatimat VW-luokitukset, jotka on lähes jokaisessa tapauksessa samat lyhyilläkin vaihtoväleillä.
Tähän ketjuun on melko varmasti odotettavissa asiantuntematonta länkytystä lähinnä lyhyillä huoltoväleillä orjuutetuilta japanilaisautojen käyttäjiltä. Jätä ne huomiotta, koska he eivät todellakaan tiedä mitä kirjoittavat.- Länkytystä?
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic, moottorina on siis 2.0 TFSI 155kW.
4600km ja 2 litraa öljyä ajettu 'sisään'. Öljyn hakureissun yhteydessä heitetty herjaa Audi Centerin huollon kanssa ja kiinnostuivat aiheesta. Tuolloin siis lisäsin litran, KOLMANNEN, kun öljyn keltainen varoitusvalo alkoi vilkkua kojelaudassa - "Please fill up 1 litre oil but you can still continue driving, no worries " tai jotakin sinnepäin.
Huollosta varattiin aika 'öljynmäärämittaukseen'. Kilometrejä mittarissa 5155.
Oli tarkisteltu koneesta kaikenlaista, välijäähdyttimen putkistot yms. Ei oltu löydetty mitään erikoista eli tuossa mielessä kaikki OK. Uudet öljyt vaihdettu koneeseen, siis erittäin tarkkaan mitattu 'öljymäärä' ja seuraava määrämittaus sovittu noin 1000km päähän. Tämän mittauksen tulokset ja öljy lähetetään eteenpäin sitten tehtaalle analysoitavaksi jatkotoimenpiteitä varten - siis mikäli huoltoneuvojan sanaan on luottaminen
Kone on mielestäni 'ajettu_sisään' ihan normaalisti, sekalaista ajoa vaihtelevilla kierroksilla - ihan ylimpiä huippukierroksia vältellen. Ei pelkästään matka-ajoa vaan sekalaista pyöritystä talvikelissä.
Katellaan miten tässä käy vai todetaanko ihan normaaliksi VAG 'öljypolttimeksi'.
Ei oo kyllä tällaista sattunut omalle kohdalle aikaisempien VAG:ien eikä muidenkaan kanssa. Ymmärrän kyllä, että auto vie öljyä ainakin uutena (ja vanhana ), mutta mikä on hyväksyttävä määrä. VAG:n ohjekirjassakin taidetaan mainita, että 0.5l/1000km on ihan ok. Minusta ei.
Voihan se olla, että se tuosta tasottuu - mutta parempi tutkia kuin hutkia. Sinällään ei tosta haittaakaan oo kun tehot on tallessa eikä tiettävästi kovasti savutakkaan. Toisaalta eipähän tarvitse ajella varsinaiseen öljynvaihtoon kun tää hoituu tätä kautta ja service mittari on 'tyytyväinen' koko ajan... Longlaiffia sanon minä.
PS. Elektroninen öljytikku tosiaan on ihan p#ska. - fefe3
Länkytystä? kirjoitti:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic, moottorina on siis 2.0 TFSI 155kW.
4600km ja 2 litraa öljyä ajettu 'sisään'. Öljyn hakureissun yhteydessä heitetty herjaa Audi Centerin huollon kanssa ja kiinnostuivat aiheesta. Tuolloin siis lisäsin litran, KOLMANNEN, kun öljyn keltainen varoitusvalo alkoi vilkkua kojelaudassa - "Please fill up 1 litre oil but you can still continue driving, no worries " tai jotakin sinnepäin.
Huollosta varattiin aika 'öljynmäärämittaukseen'. Kilometrejä mittarissa 5155.
Oli tarkisteltu koneesta kaikenlaista, välijäähdyttimen putkistot yms. Ei oltu löydetty mitään erikoista eli tuossa mielessä kaikki OK. Uudet öljyt vaihdettu koneeseen, siis erittäin tarkkaan mitattu 'öljymäärä' ja seuraava määrämittaus sovittu noin 1000km päähän. Tämän mittauksen tulokset ja öljy lähetetään eteenpäin sitten tehtaalle analysoitavaksi jatkotoimenpiteitä varten - siis mikäli huoltoneuvojan sanaan on luottaminen
Kone on mielestäni 'ajettu_sisään' ihan normaalisti, sekalaista ajoa vaihtelevilla kierroksilla - ihan ylimpiä huippukierroksia vältellen. Ei pelkästään matka-ajoa vaan sekalaista pyöritystä talvikelissä.
Katellaan miten tässä käy vai todetaanko ihan normaaliksi VAG 'öljypolttimeksi'.
Ei oo kyllä tällaista sattunut omalle kohdalle aikaisempien VAG:ien eikä muidenkaan kanssa. Ymmärrän kyllä, että auto vie öljyä ainakin uutena (ja vanhana ), mutta mikä on hyväksyttävä määrä. VAG:n ohjekirjassakin taidetaan mainita, että 0.5l/1000km on ihan ok. Minusta ei.
Voihan se olla, että se tuosta tasottuu - mutta parempi tutkia kuin hutkia. Sinällään ei tosta haittaakaan oo kun tehot on tallessa eikä tiettävästi kovasti savutakkaan. Toisaalta eipähän tarvitse ajella varsinaiseen öljynvaihtoon kun tää hoituu tätä kautta ja service mittari on 'tyytyväinen' koko ajan... Longlaiffia sanon minä.
PS. Elektroninen öljytikku tosiaan on ihan p#ska.Tiivisteillä on tapana turvota.
Ja länkytystä sinänsä kyllä, että länkytät rikkinäisestä tai hiotumattomasta moottorista.
Poikkeustapauksissa öljyä tarvitsee vaihtaa 10 kilometrin välein tai ei koskaan. Joten näillä poikkeustapauksilla ei ole kokonaisuuden kannalta mitään merkitystä, eikä näistä kannata edes keskustella. - -Kaitsu
Moro,
Mulla nyt 5000 km ajettu 2011 passat variant TSI multifuel DSG 118 kw.
Öljyvalo hälytti pari kuukautta sitten 3000 km:n kohdalla ja tikku oli kuiva joten lisäsin öljyä 1 litran. Nyt valo syttyi taas ja tikku kuiva. Onkos hyviä vinkkejä mitä huollossa vaatisi tekemään kun minun ymmärryksen mukaan tuollainen öljynkulutus ei aivan normaalia. Ennen oli variant 2008 tsi golffi ja siihen en ikinä joutunut lisäämään öljyä, siksi tämä vähän ihmetyttää.
Kiitokset vastauksista. - Ponape
-Kaitsu kirjoitti:
Moro,
Mulla nyt 5000 km ajettu 2011 passat variant TSI multifuel DSG 118 kw.
Öljyvalo hälytti pari kuukautta sitten 3000 km:n kohdalla ja tikku oli kuiva joten lisäsin öljyä 1 litran. Nyt valo syttyi taas ja tikku kuiva. Onkos hyviä vinkkejä mitä huollossa vaatisi tekemään kun minun ymmärryksen mukaan tuollainen öljynkulutus ei aivan normaalia. Ennen oli variant 2008 tsi golffi ja siihen en ikinä joutunut lisäämään öljyä, siksi tämä vähän ihmetyttää.
Kiitokset vastauksista.Noilla kilometreillähän se ei ole vielä edes ns. sisäänajettu,eli kone ei ole vielä hioutunut.Autotkin on yksilöitä,jotkut syö uudekseltaan öljyä. Tietenkin jos se ei lopu voisit kokeilla toista öljymerkkiä tai laatua,meinaan että onko käyttämäsi öljy sopiva autoosi?
Itselläni on Hiace,se söi jonkun verran öljyä,mielestäni liikaa,kun käytin nesteen 5w40.Siirryin käyttämään teboilin Super HPD 5w40 öljyä,joka on raskaan kaluston öljy.Öljynkulutus loppui siihen,joten näköjään ei ole samantekevää mitä öljyä käyttää. - 25
-Kaitsu kirjoitti:
Moro,
Mulla nyt 5000 km ajettu 2011 passat variant TSI multifuel DSG 118 kw.
Öljyvalo hälytti pari kuukautta sitten 3000 km:n kohdalla ja tikku oli kuiva joten lisäsin öljyä 1 litran. Nyt valo syttyi taas ja tikku kuiva. Onkos hyviä vinkkejä mitä huollossa vaatisi tekemään kun minun ymmärryksen mukaan tuollainen öljynkulutus ei aivan normaalia. Ennen oli variant 2008 tsi golffi ja siihen en ikinä joutunut lisäämään öljyä, siksi tämä vähän ihmetyttää.
Kiitokset vastauksista.Eiköhän tälläisiin murheisiin löydy vastaus takuuohjelmasta ja maahantuojalta eikä suoli 24 palstalta.
- hyvin pidetty
25 kirjoitti:
Eiköhän tälläisiin murheisiin löydy vastaus takuuohjelmasta ja maahantuojalta eikä suoli 24 palstalta.
Toki auton ohjekirjasta löytyy oikea vastaus, mutta minä vastaan tähän että vaihdan kerran vuodessa tai ohjekirjan mukaan viimeistään 20 tkm kohdalla. Kumpi ensin tulee täyteen.
Huoltotarkistus on muutoinkin hyvä tehdä kerran vuodessa, vaikka polttimot yms rengaspaineet pitääkin itse huolehtia että ovat kunnossa. - 25½
25 kirjoitti:
Eiköhän tälläisiin murheisiin löydy vastaus takuuohjelmasta ja maahantuojalta eikä suoli 24 palstalta.
Mikäli vagarenan juttuja on uskominen niin maahantuojan vastaus on että maksa itse.
- 1,8 T separator
Ponape kirjoitti:
Noilla kilometreillähän se ei ole vielä edes ns. sisäänajettu,eli kone ei ole vielä hioutunut.Autotkin on yksilöitä,jotkut syö uudekseltaan öljyä. Tietenkin jos se ei lopu voisit kokeilla toista öljymerkkiä tai laatua,meinaan että onko käyttämäsi öljy sopiva autoosi?
Itselläni on Hiace,se söi jonkun verran öljyä,mielestäni liikaa,kun käytin nesteen 5w40.Siirryin käyttämään teboilin Super HPD 5w40 öljyä,joka on raskaan kaluston öljy.Öljynkulutus loppui siihen,joten näköjään ei ole samantekevää mitä öljyä käyttää.Paljonko bonapetit oli ajanut hiacella ? En ole tojoissa havainnut öljynkulutusta kuin noissa pienissä 1,3 bensakoneissa.
- dorkaaaaaaaaaaaa
-Kaitsu kirjoitti:
Moro,
Mulla nyt 5000 km ajettu 2011 passat variant TSI multifuel DSG 118 kw.
Öljyvalo hälytti pari kuukautta sitten 3000 km:n kohdalla ja tikku oli kuiva joten lisäsin öljyä 1 litran. Nyt valo syttyi taas ja tikku kuiva. Onkos hyviä vinkkejä mitä huollossa vaatisi tekemään kun minun ymmärryksen mukaan tuollainen öljynkulutus ei aivan normaalia. Ennen oli variant 2008 tsi golffi ja siihen en ikinä joutunut lisäämään öljyä, siksi tämä vähän ihmetyttää.
Kiitokset vastauksista.huono provo Terolta, hyi häpeä!
- 100+100
Länkytystä? kirjoitti:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic, moottorina on siis 2.0 TFSI 155kW.
4600km ja 2 litraa öljyä ajettu 'sisään'. Öljyn hakureissun yhteydessä heitetty herjaa Audi Centerin huollon kanssa ja kiinnostuivat aiheesta. Tuolloin siis lisäsin litran, KOLMANNEN, kun öljyn keltainen varoitusvalo alkoi vilkkua kojelaudassa - "Please fill up 1 litre oil but you can still continue driving, no worries " tai jotakin sinnepäin.
Huollosta varattiin aika 'öljynmäärämittaukseen'. Kilometrejä mittarissa 5155.
Oli tarkisteltu koneesta kaikenlaista, välijäähdyttimen putkistot yms. Ei oltu löydetty mitään erikoista eli tuossa mielessä kaikki OK. Uudet öljyt vaihdettu koneeseen, siis erittäin tarkkaan mitattu 'öljymäärä' ja seuraava määrämittaus sovittu noin 1000km päähän. Tämän mittauksen tulokset ja öljy lähetetään eteenpäin sitten tehtaalle analysoitavaksi jatkotoimenpiteitä varten - siis mikäli huoltoneuvojan sanaan on luottaminen
Kone on mielestäni 'ajettu_sisään' ihan normaalisti, sekalaista ajoa vaihtelevilla kierroksilla - ihan ylimpiä huippukierroksia vältellen. Ei pelkästään matka-ajoa vaan sekalaista pyöritystä talvikelissä.
Katellaan miten tässä käy vai todetaanko ihan normaaliksi VAG 'öljypolttimeksi'.
Ei oo kyllä tällaista sattunut omalle kohdalle aikaisempien VAG:ien eikä muidenkaan kanssa. Ymmärrän kyllä, että auto vie öljyä ainakin uutena (ja vanhana ), mutta mikä on hyväksyttävä määrä. VAG:n ohjekirjassakin taidetaan mainita, että 0.5l/1000km on ihan ok. Minusta ei.
Voihan se olla, että se tuosta tasottuu - mutta parempi tutkia kuin hutkia. Sinällään ei tosta haittaakaan oo kun tehot on tallessa eikä tiettävästi kovasti savutakkaan. Toisaalta eipähän tarvitse ajella varsinaiseen öljynvaihtoon kun tää hoituu tätä kautta ja service mittari on 'tyytyväinen' koko ajan... Longlaiffia sanon minä.
PS. Elektroninen öljytikku tosiaan on ihan p#ska.Älä välitä..Audit ottaa öljyä..Mulla meni 5000km.puoli litraa .Kun käytin huolossa auton..Vaihtoimme mobil 1....5-40..pikkasen paraani kulutus..Nyt on eri merkki..Ei tarvitse kone-pelttiä aukoa..Huolto väli 30000 km.....
Länkytystä? kirjoitti:
A4 (B8) 2.0 TFSI quattro S tronic, moottorina on siis 2.0 TFSI 155kW.
4600km ja 2 litraa öljyä ajettu 'sisään'. Öljyn hakureissun yhteydessä heitetty herjaa Audi Centerin huollon kanssa ja kiinnostuivat aiheesta. Tuolloin siis lisäsin litran, KOLMANNEN, kun öljyn keltainen varoitusvalo alkoi vilkkua kojelaudassa - "Please fill up 1 litre oil but you can still continue driving, no worries " tai jotakin sinnepäin.
Huollosta varattiin aika 'öljynmäärämittaukseen'. Kilometrejä mittarissa 5155.
Oli tarkisteltu koneesta kaikenlaista, välijäähdyttimen putkistot yms. Ei oltu löydetty mitään erikoista eli tuossa mielessä kaikki OK. Uudet öljyt vaihdettu koneeseen, siis erittäin tarkkaan mitattu 'öljymäärä' ja seuraava määrämittaus sovittu noin 1000km päähän. Tämän mittauksen tulokset ja öljy lähetetään eteenpäin sitten tehtaalle analysoitavaksi jatkotoimenpiteitä varten - siis mikäli huoltoneuvojan sanaan on luottaminen
Kone on mielestäni 'ajettu_sisään' ihan normaalisti, sekalaista ajoa vaihtelevilla kierroksilla - ihan ylimpiä huippukierroksia vältellen. Ei pelkästään matka-ajoa vaan sekalaista pyöritystä talvikelissä.
Katellaan miten tässä käy vai todetaanko ihan normaaliksi VAG 'öljypolttimeksi'.
Ei oo kyllä tällaista sattunut omalle kohdalle aikaisempien VAG:ien eikä muidenkaan kanssa. Ymmärrän kyllä, että auto vie öljyä ainakin uutena (ja vanhana ), mutta mikä on hyväksyttävä määrä. VAG:n ohjekirjassakin taidetaan mainita, että 0.5l/1000km on ihan ok. Minusta ei.
Voihan se olla, että se tuosta tasottuu - mutta parempi tutkia kuin hutkia. Sinällään ei tosta haittaakaan oo kun tehot on tallessa eikä tiettävästi kovasti savutakkaan. Toisaalta eipähän tarvitse ajella varsinaiseen öljynvaihtoon kun tää hoituu tätä kautta ja service mittari on 'tyytyväinen' koko ajan... Longlaiffia sanon minä.
PS. Elektroninen öljytikku tosiaan on ihan p#ska.Itsellä A4 (B8) 2.0 TDI ajettu 122 tkm , oljyt vaihdettu 30 tkm välein , aiemmilla öljyillä ( mitä Treen Audi Centerin huollossa laittoivat ) kulutus 30 tkm aikana noin tikun puoliväliin , nyt ovat vaihtaneet Castrolin longlife öljyihin , eikä öljynkulutusta senkään vertaa ..... aika moni kyselee viekö paljon öljyä , ehkä käynyt tuuri.... no multitronic laatikolla ollaan liikenteessä :) ..... aikoinaan ymmärtääkseni melkoinen murheen kryyni ?
- öljypullo mukaan...
...laittavat huollosta
On ne vaan laadukkaita! - skigge boy
Mulla on melko uudehko auto ja vaihtelen öljyjä aina tasaisin väliajoin. En kerro enempää ettei menis provon puolelle.
- auton asentaja...
jos haluaa että moottori pysyy mahdollisimman pitkään ehjänä niin EHDOTTOMASTI vaihdetaan 15000km välein!!!
- Neljä kirjainta,FORD
..... Tai sitten osta kunnon auto eli FOORDI ! Mulla on nyt viides menossa, kaikki Zetec:in moottorilla. Yhteensä olen ajanut niillä liki 1,5 miljoonaa km eikä kertaakaan moottoreissa mitään vikaa ja öljyjä en ole vaihtanut yhtään tiuhempaan kuin valmistaja neuvoo. Ylimääräiset öljynvaihdot ovat ihan turhaa rahan tuhlausta! Toki käytän kunnon öljyjä. Kait moottorit voisivat kestää vaikka 500.000 km ilman remonttia, jos vaihtaisi öljyt joka 5.000 välein, mutta, mitä hyötyä siitä olisi, jos kaikki muu kestää vain 300.000 km? Ei kukaan nykyisin ole niin köyhä etteikö autoa voisi vaihtaa joka 200.000 välein. Vai onko?
- PISTE
Neljä kirjainta,FORD kirjoitti:
..... Tai sitten osta kunnon auto eli FOORDI ! Mulla on nyt viides menossa, kaikki Zetec:in moottorilla. Yhteensä olen ajanut niillä liki 1,5 miljoonaa km eikä kertaakaan moottoreissa mitään vikaa ja öljyjä en ole vaihtanut yhtään tiuhempaan kuin valmistaja neuvoo. Ylimääräiset öljynvaihdot ovat ihan turhaa rahan tuhlausta! Toki käytän kunnon öljyjä. Kait moottorit voisivat kestää vaikka 500.000 km ilman remonttia, jos vaihtaisi öljyt joka 5.000 välein, mutta, mitä hyötyä siitä olisi, jos kaikki muu kestää vain 300.000 km? Ei kukaan nykyisin ole niin köyhä etteikö autoa voisi vaihtaa joka 200.000 välein. Vai onko?
EN OSTAISI ENÄÄ TÄTÄ AUTOA
- Tunturi61
Mulla tapana ollut joka auto mikä on vuosien varrella ollut ,,vaihtanut öljyt 10 000km välein,,ja KUN NE MERKKAA auton huoltokirjaan..anataa vaihdossa hyvän kuvan,,Autoalan tutut ,,suosittaa että 10-15 000km välein kannattaa vaihtaa,,
- ölppä
10tkm välein ja jos ei tule kilometrit täyteen niin talveksi/kesäksi uudet öljyt koneeseen
- Yualle
Vältän VW-kulkineiden takana ajoa ja ohitan ne aina. Ei kiinnosta niiden aiheuttamien kananmunapierujen haistelu, joita aina pakoputkesta pelmahtaa, kun VW-hemmot joutuvat kepittämään kolmosen kautta lisää vauhtia tiukoissa paikoissa ... Toki samat kananmunat haisee muilla merkeilläkin aika ajoin, muttei niin useesti kuin VW:llä..., vissiin ei vääntö niissä riitä niiden koneissa, kun joutuvat niin tiuhaan kepittelemään kolkin kautta vauhtia =)
- jäteöljy
öljyt kuuluu vaihtaa 6tkm välein.
- mrrrh
Nykyään aika surkeita nuo saksalaiset kun uudessa golfissakin joutuu öljyä lisäilemään :(
- Säästöäkö?
Volkkarit joissa nokkaketju eivät tykkää yli 15thkm vaihtovälistä.Ketjunkiristin kun toimii öljynpaineella ja paskanen öljy aiheuttaa kiristimen vajaatoimintaa varsinkin kylmänä startin jälkeen.Olen huomannut ilmiön omassakin vm 2010 natsiladassa (passat)jossa 1.4 tsi bensakone.Raplattaa ja roplottaa kylmästartin jälkeen,öljynvaihto ja hiljenee selvästi.Kylliks kauan kun raplattaa-ketju venyy-kivaa ja kallista tiedossa.Nuo huoltovälinäytöt tarkoitettu tuonne euroopan oloihin,suomen talvi ja vaihtelevat olot tuovat oman lisämausteen meille.Tiheämpi vaihtoväli on halpaa huvia verrattuna koko koneen uusintaan.
- tyytyväinen autoilev
Öljynvaihto väli on usemmassa autossa 15.000 km tai kerran vuodessa kumpi tulee ensin täyteen. Mulla Corolla 1.4 vm, 2000 ei tarvi lisätä öljyä vaihdon välillä.
Uusissa autoissa osaan pitää lisätä öljyä vaihdon välillä missä vika lie. - hienotyöstöä
tyytyväinen autoilev kirjoitti:
Öljynvaihto väli on usemmassa autossa 15.000 km tai kerran vuodessa kumpi tulee ensin täyteen. Mulla Corolla 1.4 vm, 2000 ei tarvi lisätä öljyä vaihdon välillä.
Uusissa autoissa osaan pitää lisätä öljyä vaihdon välillä missä vika lie.Sulla on tyypillistä Toyota-laatua. Pientä öljyn kulutusta alkaa ilmetä kun mittarissa on yli 300.000. Mulla 360 tkm ja muutaman millin vajenee vaihtovälillä, mutta vieläkin ollaan kaukana siitä, että tarvitsisi jotakin lisäillä. Tojoissa ei tarvi kuljetella mukana öljykannua tai pulloa.
Mites tuo volkkarin jatkuva öljynkulutus, mikä loppuu männänrenkaiden vaihdolla.
Onko siis sylinterien työstö ja hionta tehtaalla jäänyt niin karheaksi, että se jauhaa öljyrenkaat sekä muut männänrenkaat piloille jo alusta alkaen ja öljyn syönti vain lisääntyy vaikka sen pitäisi huoltoneuvojan mukaan pienentyä ajan mittaan. - Jakoketjut ei
kestäneet edes Saksassa Vw:n pienissä koneissa. Ongelman ensi oireena on juuri ketjun ääntely kylmänä. Pistä ketju kuntoon ajoissa kun ei ole vielä kokonaan lauennut. Sen jälkeen alkaa maksaa ja takuun kanssa tulee ongelmaa.
- toy auto
hienotyöstöä kirjoitti:
Sulla on tyypillistä Toyota-laatua. Pientä öljyn kulutusta alkaa ilmetä kun mittarissa on yli 300.000. Mulla 360 tkm ja muutaman millin vajenee vaihtovälillä, mutta vieläkin ollaan kaukana siitä, että tarvitsisi jotakin lisäillä. Tojoissa ei tarvi kuljetella mukana öljykannua tai pulloa.
Mites tuo volkkarin jatkuva öljynkulutus, mikä loppuu männänrenkaiden vaihdolla.
Onko siis sylinterien työstö ja hionta tehtaalla jäänyt niin karheaksi, että se jauhaa öljyrenkaat sekä muut männänrenkaat piloille jo alusta alkaen ja öljyn syönti vain lisääntyy vaikka sen pitäisi huoltoneuvojan mukaan pienentyä ajan mittaan.Tämän vuosituhannen tollolootalattu on sitä, että öljynkulutus alkaa, kun mittarissa on 100-150 tkm.
Ja joissain jo tätä ennen - nythän puhutaan merkissä, jonka öljynsyöntiongelmia on paikattu mm. uusimalla maahantuojan toimesta öljytikkuja lyhyemmiksi. Muutoin piti autoon tankata öljyä useammin kuin bensaa.
öljy kestää kyllä sen 20-30 tkm mutta se likaantuu, ja mahdollisesti tukkii mm. hydrauliset venttiilinnostajan ajan kuluessa.
Jos laita autosi kiertoon ennen sataa tonnia ongelma ei ole sinun vaan seuraavien omistajien.
PS. vaihda ennen kymppitonnia, tai vähintään kerran vuodessa.- Känni Josh
Vaimon 74kw tiiselipassatilla ajeltu nyt 260tkm (omassa omistuksessa60tkm), ja melkein tuohon 30 tonniin on vaihtoväli venynyt. Enkä ole sitä harmaanruskeaa liisteriä kertaakaan nähnyt koneesta valuvan ulos. Työmatka on sellaiset 45 minuuttia per suunta, eli kondenssivesi ei jää koneeseen. Perheen kakkosautolla jolla itse ajan hyvin epäekologisesti, ei taas pääse millään yli tuon 15 tkm. Eli kyllä se elektroniikka jossain määrin huolehtii öljynvaihdosta. Jollei luota elektroniikkaan liikkumisessa, niin polkypyörä on hyvä peli.
Tosin jos aikoo auton loppuun asti ajella, ja sitä loppua siirtää, niin tuo 15 tkm on ihan passeli öljynvaihtoväli. Ei näitä ole suunniteltu yli 300 tonnia kestämään.- marella gt
Ainakin Mazdan tehtaat ilmoittaa, että koneet on suunniteltu 400.000 km:n ajoon.
- KJ
marella gt kirjoitti:
Ainakin Mazdan tehtaat ilmoittaa, että koneet on suunniteltu 400.000 km:n ajoon.
Entäs peltiosat?
- saksanseisottaja
KJ kirjoitti:
Entäs peltiosat?
Ei niillä ole km määrää, vain ikä. Ookko vajaa?
- Peltien kesto
KJ kirjoitti:
Entäs peltiosat?
pitäjästä kiinni. Pesu, vahaus ja alustapesu ratkaisevat paljon. Myös kunnollinen alustan suojaus maksaa itsensä takaisin jos autoa meinaa pitää pidempään.
- BMW 320dA LCI
Nonni,ap,kerrohan mihin lopputulokseen tulet kun kuuntelet näitä neuvoja laidasta laitaan.Toinen vaihtaa 10tkm välein ja toinen uskoo mitä järjestelmä sanoo.
Tätä varten tälläisiä yksinkertaisia pönttö kysymyksiä kannata kysyä,koska näistä riittää aina mielipidettä jos jonkin näköistä.
Eiköhän tämänkin olisi voinut ratkaista ihan maalaisjärellä itekkin,eli jos kuitenkin ajanut jo 15tkm kyseisillä öljyillä jotka ovat yhen talven nähneet niin vaihtoon vaan.Eikä tarvitse kysellä kenenkään änkytyksiä täältä. - auto kunnossa
Autoni on VW Bora -03. Kuluttanut öljyä uudesta asti. alkuun oli long life öljyt, mutta kävi turhan kalliiksi lisätä kallista öljyä vaihtovälin aikana (30000 km).Merkkihuollossa lohduttelivat vain, että öljynkulutus pienenee, kunhan kilometrejä kertyy. Toisin kävi, kulutus lisääntyi ja takuuaika kului umpeen, tietysti omaa huolimattomuuttani.
Vaihdoin öljylaadun tavalliseen moniasteöljyyn.Kulutus lisääntyi pikkuhiljaa ja lopulla öljyä kului jo n.pari litraa 1000 kilometrillä. Auto korjaamolle, ei kylläkään merkkikorjaamoon ja siellä vaihtoivat männänrenkaat. Öljynkulutus loppui siihen ja tuntui, kuin bensan kulutuskin olisi pienentynyt.
Minulla oli varmaan auto sellainen "maanantaiyksilö", mitä liike ei hyväksynyt. Nyt autolla ajettu yli 200000km ja pyyhkii hyvin, mutta en vie merkkikorjaamoon huoltoon.- BMW 320dA LCI
Ei mitään muuta kuin tilaat vaan Boraan biltemasta "laatuosia".Ja olisit voinut heti uudesta asti hakea jostain oikein halpaa öljyä.Ihan sama mitä saippuavettä siellä koneessa kuplii.Eipähän tule auton omistaminen ainakaan kalliiksi,se on sitten eriasia mitenkä se kestää...
- jaska222
pertti oli ostamassa mustalais ukolta autoa ja kysyi että
kuluttaako paljon öljyä? Mustalaisukko siihen että kyllähän
se veis muttei sille anneta! - 5w30
Ohjekirjasta se öljyn ym vaihtovälit selviää, halvin koneremontti on se kun vaihtaa
öljy ja suodatin kerran vuodessa tai 30tkm, ja vilkaisee välillä öljytikun tasoa. - Ei ongelmia
Fordilla ajan, noin 15 000km/vuosi. Huolto kerran vuodessa ja silloin myös öljynvaihto, välillä en nosta öljytikkua. Mahdollisesta öljynkulutuksesta ei sen vuoksi tietoa, ei ainakaan öljyvalo ole koskaan vilkkunut.
- t:¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
5000 kilsaa on vaihtoväli,muute koneesi hajoaa,,,,....
- padasko
Itsellä volvo s40 ja öljynvaihtokehitus on 1 vuosi tai 20000km. Ajan n 10000per vuosi ja kerta vuodessa öljynvaihto. Ihan turhaan noilla kilsoilla
- alanmiähiä
Pitkät huoltovälit perustuvat nykypäivän autoissa siihen, että niissä suositellaan käyttämään longlife öljyjä.
moottori kuluttaa longlife öljyä itsestään sen verran paljon, että 30tonnin välillä olet vaihtanut periaatteessa öljyt koneeseen kun olet lisännyt tietyin väliajoin sen litran. mutta vain periaatteessa!
Itse suosittelen heittämään kalliit longlife öljyt mäelle ja vaihtamaan teboilin diamondit tai mobil-1 öljyt tilalle ja vaihtamaan ne 10-15tonnin välein,
jonka aikana normaali auto kuluttaa normaalia öljyä 1-1.5 litraa
(esim. täyssynt. 5w-40) joten 1 litran pönikkä konttiin.
Moottori tykkää kun saa oikeaa öljyä, eikä mitään kalliilla nimellä varustettua keitinrasvaa.
Muistakaa että hyvät ja tarpeeksi usein vaihdetut öljyt on halpa tapa pitää moottori hyvässä kunnossa!- 15tkm.V
Nimim. alanmiehiä on kirjoittanut parhaat ja asiallisimmat ohjeet tällä palstalla
aivan näin sitä pitää toimia, esimerkiksi Diamond ja Mobil öljyt ovat parhaita. - alanmiehiä=tojopeelo
"moottori kuluttaa longlife öljyä itsestään sen verran paljon, että 30tonnin välillä olet vaihtanut periaatteessa öljyt koneeseen kun olet lisännyt tietyin väliajoin sen litran. mutta vain periaatteessa!"
Allekirjoittaneella longlife-huoltoväleistä on kokemusta jo kymmenen vuoden ajalta ja kilometreiltä joita tavallinen autonkäyttäjä ei aja koko elämänsä aikana. Aina on päästy 30000kmn ( -2000km) huoltoväleihin, eikä öljyä ole tarvinnut lisätä kuin 1. huoltovälillä muutamaan autoon. Nykyisenkään autoni öljykorkkia ei ole avattu kertaakaan huoltojen välillä.
Ihmettelen kovasti mistä näitä "alanmiehiä" oikein sikiää. - 14+18
alanmiehiä=tojopeelo kirjoitti:
"moottori kuluttaa longlife öljyä itsestään sen verran paljon, että 30tonnin välillä olet vaihtanut periaatteessa öljyt koneeseen kun olet lisännyt tietyin väliajoin sen litran. mutta vain periaatteessa!"
Allekirjoittaneella longlife-huoltoväleistä on kokemusta jo kymmenen vuoden ajalta ja kilometreiltä joita tavallinen autonkäyttäjä ei aja koko elämänsä aikana. Aina on päästy 30000kmn ( -2000km) huoltoväleihin, eikä öljyä ole tarvinnut lisätä kuin 1. huoltovälillä muutamaan autoon. Nykyisenkään autoni öljykorkkia ei ole avattu kertaakaan huoltojen välillä.
Ihmettelen kovasti mistä näitä "alanmiehiä" oikein sikiää.Sama täällä. Viimeisestä öljynlisäyksestä taitaa olla 25 vuotta. Taunus ainakin oli se auto mihin sitä piti lisätä. Ei terve moottori syö öljyä.
- p3ll3p3
Mobil on kyllä sellasta kuraa ettei sitä kannata kenenkään käyttää missään autossa millään huoltovälillä. Teboilin mehussa on kyllä hyvä lintalaatusuhde. Itse laittaisin silti oikeata öljyä. Eli Castrolia.
- auto-union DKW
14+18 kirjoitti:
Sama täällä. Viimeisestä öljynlisäyksestä taitaa olla 25 vuotta. Taunus ainakin oli se auto mihin sitä piti lisätä. Ei terve moottori syö öljyä.
Oikein veliseni. Siirryin japsiautoihin 1990, eikä ole sen jälkeen tarvinnut öljyä lisäillä 15.000 km:n vaihtovälin aikana. Nykyisellä ajettu jo 360.000 km.
- ei maxlifeä
p3ll3p3 kirjoitti:
Mobil on kyllä sellasta kuraa ettei sitä kannata kenenkään käyttää missään autossa millään huoltovälillä. Teboilin mehussa on kyllä hyvä lintalaatusuhde. Itse laittaisin silti oikeata öljyä. Eli Castrolia.
Castrol olisi se paras valinta, mutta hieman karsastan pikahuollon hintaa.
Castrol 4 l suodatin työ = 62 €
TB Gold 4l suodatin työ = 30,3 €. - ei kulu, päinvastoin
auto-union DKW kirjoitti:
Oikein veliseni. Siirryin japsiautoihin 1990, eikä ole sen jälkeen tarvinnut öljyä lisäillä 15.000 km:n vaihtovälin aikana. Nykyisellä ajettu jo 360.000 km.
Japseilla ajetaan (ei ajo-ominaisuudet muuhun riitä) paljon kaupunkiajoa/lyhyttä pätkää. Mikä näkyy katastustilastoissa ja jopa täällä suoli24, kun välillä joku tulee kehumaan, miten on vm 2011 auto kestänyt hienosti, vaikka on jo mittarissa 40 tkm...
Tällaisessa ajossa ei tosiaa öljy vaju, vaan saattaa jopa lisääntyä. On ne niin hyviä autoja!
- OB.
Minulla Fiat Stilo -03 ja vaihdan aina 3000-5000 välein..käy kuin ompelukone! Mobil New Life 0-40w vedän koneeseen!
- retinax*
TB:n öljyillä riittää 15.000 vaihtoväli. Mitä kuraa Fiatissa käytetään.
- Tankki täyteen
Öljynvaihdot tuli selväksi tai epäselväksi. Mutta miten usein pitää vaihtaa bentsiinit tai dieselöljyt
- osssss
VW autoilla ajanut vuodesta -99 tdi koneilla.Vaihtanut aina 15tkm välein ja itse koneet pysyneet kunnossa.
Aikanaan skodan huolto piti asiaa perusteltuna mm veden muodostumisen takia.
Ja TB öljyt olen laittanut aina. - Jakke
Itsellä Audi 2.0 TFSI Quattro (Bensa). Vie öljyä tuon ohjekirjan ilmoittaman 0,5litraa/ 1000km. Ostin auton uutena ja on ollut audilla öljyn punnituksessa. Totesivat vaan, että kun pysyy tuossa ohjekirjan "lukemissa" ei audi tee mitään. Ite en osta enää tällästä öljykielua...paska mikä paska.
Moottori lienee kuitenkin täysin "terve" kun toimii moitteettomasti. Itse olen tullut siihen tulokseen, että tämä on tyyppivika Audissa....ja varsinkin bensa turbossa. Diesel koneet eivät kuulemma vie samalla tavalla öljyä. - 530d
Juuri tein inspectionin, nollasin huoltonäytön ja tietokone ilmoitti 1870 litraa seuraavaan huoltoon.
- AJA MILLÄ AJAT
kerran vuodessa jos norm työmatkaaa n.30 000 km vuodessa,ennen talvea ainakin
kertyy kondensio vettä/höyryä !- 20+17
mmmmmitä?
- 16+66
Mites tää volkkari saatas viemään tuota LL öljyä??130tkm on mittarissa 05vm touran 1.6 8v hinnat alkaen koneella.ajettu n 20-25tkm matkat ennen huoltoja ja ei ikinä lisätty öljyä.Nyt seuraava LL huolto tulee noin 20tkm aikarajan takia(eli noin puolen vuoden päästä,öljyt liki ylärajalla n 15tkm ajettuna)tuohon 25tkm osuneeseen hultoon viedes toki alkoi olla lähellä mittatikun alarajaa öljy.
- Valehtelemalla
Muuten ei minullakaan onnistu. Todellisuudessa meidän TSI "kuluttaa" 1 dl/15tkm. Suoli24:ää lukemalla sen pitäisi kuluttaa ämpärillisen.
- Golf 2005
Magnatec suodatin kerran vuodessa.Hinta 68€,sis huoltovälinollauksen.
- hohohohoho
Eipä olisi VAG- konsernin autot kuuluisia moottoririkoistaan, jos oikeasti koneeseen vaihdettaisiin öljyt 10-15tkm tai vuoden välein.
Toki moni täällä muuta väittää, mutta ne huoltoilmaisimet ovat vain munakellon kaltaisia. Aloittaja on hurjan kauan pitänyt samoja öljyjä. Enpä ostaisi häneltä käytettyä Passattia ja enpä kyllä koskisi mihkään VAG konsernin tekeleeseen. On sen verran leväperäiseksi opetettuja auton omistajia, että käytettynä volkkari on melkoinen pommi.
Kyllähän öljyllä saa ajaa vaikka sen 30 tkm, mutta moottori kuluu suotta nopeammin, jos ajaa samoilla öljyillä kauemmin kuin 10-15tkm tai yli vuoden. Ei silti, että niitä tarvitsisi päivän tarkkuudella vaihtaa.
Ongelma tosiaan siirtyy käytetyn ostajalle.- turhaa lutraamista
Voi setiä! Monet merkit käyttävät tuota samaa muuttuvaa huoltoväliä joka on maksimissaan 2v/30tkm ja se on ollut käytössä jo niin kauan, että kyllä se olisi näyttänyt toimimattomuutensa jos sellaista olisi.
- hohohohohoho
turhaa lutraamista kirjoitti:
Voi setiä! Monet merkit käyttävät tuota samaa muuttuvaa huoltoväliä joka on maksimissaan 2v/30tkm ja se on ollut käytössä jo niin kauan, että kyllä se olisi näyttänyt toimimattomuutensa jos sellaista olisi.
Kuten sanottua, ongelmat siirtyvät käytetyn ostajalle. Jos sinä et samaa autoa kauaa katsele, niin jollekin se auto tulee noilla huoltoväleillä olemaan todellinen murheenkryyni.
Ehkä kaikissa VAG konsernin tuotteissa on 30tkm/2v suositus, kun puhut monista merkeistä. :) Mutta niillekin on olemassa tiheämpi vaihtoväli, jota pitäisi Suomen olosuhteissa noudattaa.
Ja edelleen vaan kuulostaa, että kierrän volkkarit ja sen sukulaiset kaukaa... kun ongelmia ei muka ole. :D
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?931851- 851292
- 1101143
- 761027
- 113961
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693