Luin tunnetun kädellisten apinoiden elämää vuosikymmneiä tutkineen Jane Goodallin työstä ja elämästä.
Siinä kysyttiin, että uskooko hän Jumalaan? Jane vastaa, että hän ei tiedä millainen ja kuka Jumala on mutta luonnossa hän kokee valtavan itsestänsä korkeamman voiman ja sen läsnäolon selvästi ja se riitttää hänelle. Raamttu puhuu monessa kohden, että Jumala ilmoittaa itsensä myös luonnossa. Monelle se onkin ensimmäinen aksel portaikolla Jumalan tuntemiseen.
Yksi, hänen kauan tutkimuksen kohteena oleva apina (jo edesmennyt) oli tiennyt joka kerran selvästi etukäteen kun hän oli tulossa tervehtimään entisiä apinaystäviään. Hänellä on ollut tapana vierailla kaksi kertaa vuodessa apinoiden luonan, vaikka ei ole enää siellä töissä.
Tämän apinan ennalta-aavistaman ilmiön vuoksi ja varmaan muutenkin, toteaa ettei tiede anna vastausta kaikkeen. Hän on tutkimuksessaan tullut tulokseen, että apinoilla on paljon inhimillisä ominaisuuksia, mutta mitään moraalikäsityksiä ei niillä ole.
Kysyttiin, vielä että uskooko hän evoluutioon vai luomiseen? Vastaus on hyvin ympäripyöreä, että ihmiskunnalla olisinyt tärkeämpää miettimistä, miten pelastaa maapallon elollinen tulevaisuus.
Olen pitänyt tätä naista aina vankkumattomana ateistina, mutta onko niin, että iän myötä tätäkin tutkijaa alkaa puhutella elämä kuoleman jälkeen.
ValitutPalat, lokakuu 2010
17
146
Vastaukset
- tieteenharrastaja
Ihan hyvä todiste siitä, että joku voi sekä hyväksyä tieteen tulokset että uskoa Jumalaan. Heitä (meitä) on itse asiassa enemmän kuin kreationisteja.
- █ █ █ █ █ █ █ █ █ █
Toisin on kreationisteilla: he väittävät olevansa tieteellisiä, vaikkeivät hyväksy tieteen tuloksia :D
- kr
Sinun jumalakäsitykseesi on niin vajvainen että enpä vaihtaisi osia kanssasi.
kr kirjoitti:
Sinun jumalakäsitykseesi on niin vajvainen että enpä vaihtaisi osia kanssasi.
Sataprosenttisen varmasti tilanne on sama toisin päin. Uskoisin th:n pitävän tuollaista skenaariota painajaismaisena.
Mikähän sinä muuten olet arvostelemaan toisten jumakäsityksiä?- tieteenharrastaja
kr kirjoitti:
Sinun jumalakäsitykseesi on niin vajvainen että enpä vaihtaisi osia kanssasi.
Luojalle tuosta kiitos:
"Sinun jumalakäsitykseesi on niin vajvainen että enpä vaihtaisi osia kanssasi."
Eipä silti, että kauppoja tulisi muutenkaan.
- kr
Jane sanoi myös että ei hän voi uskoa ihmisen kehittyeen apinasta, sillä nii tyystin puttuu apinoilta todellinen ihmismäisyys. Apina on eläin . Ihminen ei.
Jane sen varmasti parhaiten tiesi.- Apo-Calypso
Patologinen valehtelija taas mielipuuhassaan. Ainoassa puuhassa jossa hän itse kuvittelee olevansa pätevä.
- █ █ █ █ █ █ █ █ █ █
juuonsee kirjoitti:
ja mistäköhän tämän "lainauksen" löysit.
olisiko jälleen kerran niitä lähteitä tarjota?Taisi olla taas se netin jumalainen suoralinja :D
Kyse on siis joko
a) valehtelusta,
b) harhoista tai
c) molemmista juuonsee kirjoitti:
ja mistäköhän tämän "lainauksen" löysit.
olisiko jälleen kerran niitä lähteitä tarjota?Täällä koko haastattelu:
http://www.rdasia.com/call-of-the-wildTäällä koko haastattelu:
http://www.rdasia.com/call-of-the-wild
EI SANO MITÄÄN TUOLLAISTA TUOSSA HAASTATTELUSSA.
kr = VALEHTELIJA- kr
juuonsee kirjoitti:
ja mistäköhän tämän "lainauksen" löysit.
olisiko jälleen kerran niitä lähteitä tarjota?Tuo lainaamani Janen lausunto löytyy hänen suomennetusta kirjastaan Ystäväni Simpanssit.
Jane sanoo että hänen on mahdotonta uskoa että simpanssit kykenisivät koskaan ilmaisemaan inhimillisiä tunteita siten kuin ihminen. Vaikkakin se pystyy riipimään oksasta lehdet pyydystääkseen tikulla termiittejä tai muurahaisia niin sen lähemmäksi ihmistä se ei pääse.
Ps. samaan pystyy myös varis ja korppi ja harakka. - Johan Lykkas
kr kirjoitti:
Tuo lainaamani Janen lausunto löytyy hänen suomennetusta kirjastaan Ystäväni Simpanssit.
Jane sanoo että hänen on mahdotonta uskoa että simpanssit kykenisivät koskaan ilmaisemaan inhimillisiä tunteita siten kuin ihminen. Vaikkakin se pystyy riipimään oksasta lehdet pyydystääkseen tikulla termiittejä tai muurahaisia niin sen lähemmäksi ihmistä se ei pääse.
Ps. samaan pystyy myös varis ja korppi ja harakka.Tieteellisen tutkimuksesi taso on mykistävä.
Olet saanut luettua peräti Janen kirjan!
Kretionismi on epäilemättä tulevaisuuden suunta! - tieteenharrastaja
kr kirjoitti:
Tuo lainaamani Janen lausunto löytyy hänen suomennetusta kirjastaan Ystäväni Simpanssit.
Jane sanoo että hänen on mahdotonta uskoa että simpanssit kykenisivät koskaan ilmaisemaan inhimillisiä tunteita siten kuin ihminen. Vaikkakin se pystyy riipimään oksasta lehdet pyydystääkseen tikulla termiittejä tai muurahaisia niin sen lähemmäksi ihmistä se ei pääse.
Ps. samaan pystyy myös varis ja korppi ja harakka.Samoin ajattelevat myös neuropsykologit ja muutkin tiedettä ymmärtävät:
"..hänen on mahdotonta uskoa että simpanssit kykenisivät koskaan ilmaisemaan inhimillisiä tunteita siten kuin ihminen."
Miten tuo muka osoittaisi, ettei simpanssi silti ole eniten ihmistä muistuttava elämänmuoto? Varis, korppi ja harakka ovat ihan eri näköisiäkin. kr kirjoitti:
Tuo lainaamani Janen lausunto löytyy hänen suomennetusta kirjastaan Ystäväni Simpanssit.
Jane sanoo että hänen on mahdotonta uskoa että simpanssit kykenisivät koskaan ilmaisemaan inhimillisiä tunteita siten kuin ihminen. Vaikkakin se pystyy riipimään oksasta lehdet pyydystääkseen tikulla termiittejä tai muurahaisia niin sen lähemmäksi ihmistä se ei pääse.
Ps. samaan pystyy myös varis ja korppi ja harakka.Tunteet ovat ihmiselläkin vaistomaisia, ja niin ne ovat simpansseillakin. Simpanssit siis ilmaisevat tunteita kuten simpanssit ilmaisevat, mutta huomaaa: simpansseilla ON tunteita !
Ja samaan tapaan niillä on moraalia. Lukekaa esim. Frans De Waalia.kekek-kekek kirjoitti:
Täällä koko haastattelu:
http://www.rdasia.com/call-of-the-wild
EI SANO MITÄÄN TUOLLAISTA TUOSSA HAASTATTELUSSA.
kr = VALEHTELIJA"Täällä koko haastattelu:
http://www.rdasia.com/call-of-the-wild
EI SANO MITÄÄN TUOLLAISTA TUOSSA HAASTATTELUSSA.
kr = VALEHTELIJA"
Aivan. Eikä tietenkään sano niin myöskään missään kirjassaan. Kyse on tyypillisestä kreationistin keksimästä valheesta. Saadakseen väitteellen uskottavuutta, kreationistit valehtelevat tiedemiesten sanomisista. Kreationistit joutuvat turvautumaan tuolllaiseen alhaiseen taktiikkaan, koska heidän oma uskontonsa on valhetta, jota ei voi edes puolustaa muuten kuin valehtelemalla lisää.- * * dsSYsreystryE%&
moloch_horridus kirjoitti:
"Täällä koko haastattelu:
http://www.rdasia.com/call-of-the-wild
EI SANO MITÄÄN TUOLLAISTA TUOSSA HAASTATTELUSSA.
kr = VALEHTELIJA"
Aivan. Eikä tietenkään sano niin myöskään missään kirjassaan. Kyse on tyypillisestä kreationistin keksimästä valheesta. Saadakseen väitteellen uskottavuutta, kreationistit valehtelevat tiedemiesten sanomisista. Kreationistit joutuvat turvautumaan tuolllaiseen alhaiseen taktiikkaan, koska heidän oma uskontonsa on valhetta, jota ei voi edes puolustaa muuten kuin valehtelemalla lisää.Jokohan kretut mykistyisivät lopultakin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103855"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 71617
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483