Rakentavia ajatuksia ja hyviä ehdotuksia

Kohti parempaa vai..

Oletteko pysähtyneet kuuntelemaan TV1:n ohjelmien välissä tarjoamaa kaunista ja ajattelemaan herättelevää "mainospätkää", Sinun tarinasi? Se pysähdytti mietiskelemään, mitä haluaisin vielä kerätä oman tarinani loppuosaan ja miten haluaisin sen jatkuvan.

Ajatelma: "Heikot ihmiset ovat julmia, vain vahvoilta voi odottaa lempeyttä!" toi mieleeni tämän palstan keskustelut ja avasi uuden näkökulman kirjoittajien taustoihin. Kuulutko sinä heikkoihin vai vahvoihin ihmisiin?
Hyppäätkö toiseen ryhmään, kun kirjoittelet anonyymina kommentteja palstakeskusteluihin?

25

121

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ´´

Jospa siis niin onkin, kuin Leo on sanonut?
      Jospa on heikkoutta olla paha, ja lempeyttä ymmärtää toistaan?
      Jospa suun rumuus korreloi sielun mustuuteen?
      Jospa vain vahva mieli ymmärtää?

• Tää kuuluis oikeastaan korppiksen itsepetos-aloitukseen.
      H.

• Hunkszi ja aloittaja.

Aloitus on hyvä, eikä kuulu aloittamaani ketjuun. Tämä ketju käsittelee monelle arkaa asiaa. Tämä aloitus pistää ajttelemaan olenko heikko vai vahva. Olenko todella empaattinen sellainen joksi itseäsi mainostan tajuamatta syvemmin mitä sana empatia merkitsee.

Olen vahva mutta myös heikkoihminen. Uskon näiden ominaisuuksieni olevan jokseenkin sopusoinnissa keskenään.

Tarinani jatkossa tulee olemaan täynnä muutoksia, joihin joudun sopeutumaan eri aikavälin selviytymisprosesseilla välillä tuntien iloa ja onnea väliin surua ja pahaa mieltä.

Onnella ja rakkauden tunteilla on ero. Rakkaus voi kestää vaikka se aiheuttaa epäonnea, ja tuskaa. Onni ei kestä ikuisuutta. Jos kekkaleisin onnesta joka päivä, uskon, että läheisineni minut tuntien, veisivät minut hoitoon ; ))

• korpikirjailija kirjoitti:

Hunkszi ja aloittaja.

Aloitus on hyvä, eikä kuulu aloittamaani ketjuun. Tämä ketju käsittelee monelle arkaa asiaa. Tämä aloitus pistää ajttelemaan olenko heikko vai vahva. Olenko todella empaattinen sellainen joksi itseäsi mainostan tajuamatta syvemmin mitä sana empatia merkitsee.

Olen vahva mutta myös heikkoihminen. Uskon näiden ominaisuuksieni olevan jokseenkin sopusoinnissa keskenään.

Tarinani jatkossa tulee olemaan täynnä muutoksia, joihin joudun sopeutumaan eri aikavälin selviytymisprosesseilla välillä tuntien iloa ja onnea väliin surua ja pahaa mieltä.

Onnella ja rakkauden tunteilla on ero. Rakkaus voi kestää vaikka se aiheuttaa epäonnea, ja tuskaa. Onni ei kestä ikuisuutta. Jos kekkaleisin onnesta joka päivä, uskon, että läheisineni minut tuntien, veisivät minut hoitoon ; ))

"Korpis"

Tuolla alempana Mainoshöpinä viittasikin vähän siihen suuntaan mitä minä ajattelin.
        Ihminen voi aina pettää itseään, näyttelemällä tai olemalla olevinaan jotain muuta.
        Oikeasti paha ihminenkin voi antaa joskus laupeuden merkin, mutta aina jollain taka-ajatuksella.
        Oikeasti lempeätä ihmistä ei ole vielä suntynytkään, tai jos on, ei senlaista kävele hoitolaitoksien ulkopuolella.

Aloituksessa kuvattu mainos ei minua vakuuta.
        Silläkin on joku taka-ajatus, tulee mieleen karmivasti Scientologia.

Tämä aloitus kuuluu edelleenkin lintuseni aloitukseen, minun mielestäni.
        H.

• hunksz kirjoitti:

"Korpis"

Tuolla alempana Mainoshöpinä viittasikin vähän siihen suuntaan mitä minä ajattelin.
        Ihminen voi aina pettää itseään, näyttelemällä tai olemalla olevinaan jotain muuta.
        Oikeasti paha ihminenkin voi antaa joskus laupeuden merkin, mutta aina jollain taka-ajatuksella.
        Oikeasti lempeätä ihmistä ei ole vielä suntynytkään, tai jos on, ei senlaista kävele hoitolaitoksien ulkopuolella.

Aloituksessa kuvattu mainos ei minua vakuuta.
        Silläkin on joku taka-ajatus, tulee mieleen karmivasti Scientologia.

Tämä aloitus kuuluu edelleenkin lintuseni aloitukseen, minun mielestäni.
        H.

Painotin kommentissani samaa kuin Mainoshöpinä.

Olen itse vahva, mutta myös heikko. Laitan esim. Vahvuuteni on olla rakastava äiti lapsilleni samalla heikkoutenani on voimakas rakkaus lapsiini.

• Asia on ajankohtainen ja mielenkiintoinen.Silti tosi.

Vahvalla ihmisellä ei lie tarvetta painaa alas heikompaansa, sillä itsetunto ei hänellä rakennu muiden ihmisten varaan.
      Vahvalla on varaa olla lempeä ja tarttumatta heikomman hömpötyksiin.

Oman tyhmyytensähän ihminen näyttää muita jahdistamalla ja mollaamalla.

Häähulluissa on hyviä esimerkkejä, kun ihminen tuntee itsensä epävarmaksi, siirtyy hän haukkumaan muita.
      Omaa oloa se ei silti paranna, tulee vain takaisin omille kasvoille, niinkuin tuuleen pissitty.

Tämä yhteiskunta rakentuu nykyisin niin, että ihmiset ovat erillään, yksikseen.Naapuri ei ole enää talkookaveri, vaan pahin vihollinen.Suku ei ole yhdessä, vaan jokainen maailmalla omillaan.
      Varma resepti epävarmoille ihmisille.

• Mainoshöpinä

Siis mitäääh, yksi valitusketju on jo tästä samasta aiheesta eli miten muut ovat kamalia ja miten täällä on sittenkin ihmeeksi on joukko ihmisenkeleitä joukossamme. Kilttejä ovat siis vakinikin käyttäjät ja muut ihan kamalia, melkein Herra H:n salista kotoisin, koska emme ota vakinikkiä. Älä kultaseni viitsi taas jauhaa tästä nikkiasiasta. Ylläpitäjä on hyväntahtoisuudessaan sallinut,että käyttäjä voi olla vakinikillinen tai vaihtaa nikkiään vaikka jokaisessa kommentissaan. Ei kai sentään ihmisen hyvyys tai pahuus riipu tai roiku siitä vaan, mitä kukin aivoistaan täällä suoltaa. Vai onko todella mielestäsi niin,että pahikset ne eivät ota vakinikkiä ja hyvikset eli voimakkaat ja urheat ovat vakininikillisiä?

Valitan, mutta en koe olevani pahis siksi,.että en vakinikkiä käytä. En ota sellaista, koska en kaipaa silitystä enkä perässäjuoksijoita. En ymmärrä, mitä pahaa siinä oikein on? Jospa selittäisit?

Sitäpaitsi viimeisen kappaleen ja Ylen tv-mainoksen lause: "Heikot ihmiset ovat julmia, vain vahvoilta voi odottaa lempeyttä" ei mene ihan noin tosielämässä. Jos menee, meistä kaikki ovat heikkoja, jotkut usein, jotkut harvemmin, sillä julmuutta ei kuorita ihmisestä lauseilla. Yhtä hyvin meistä kaikki ovat elämässän ainakin joskus vahvoja, jollei muuten, niin itseään kohtaan. Itsekkkyys kun kasvaa kylvämättä enkä ole vielä tavannut ihmistä, joka ei osaisi olla lempeä itseään kohtaan. Niin on ollut myös tuon mainoslauseen tekijä. Asiat eivät ole noin mustavalkoisia.

Kuulun ihmisiin, jotka ovat joskus vahvoja ja joskus heikkoja. Niin olette muutkin myös aloittaja. Aina vahva ihminen on todella pelottava. Hän ei tunnusta muuta totuutta kuin itsensä. Mitä sellaisen lempeys mahtaa olla? Siinä on olemassa tyrannian ainekset jo sellaisenaan. Mitä tulee tuohon Ylen mainokseen, mielestäni se on hyvin keinotekoinen ajatelma, sanoilla leikkimistä. Sosiaalinen mainos on vaikea laji. Sen uskottavuus onkin toinen ulottuvuus.

• Sekoitatkohan nyt omahyväisyyden vahvuuteen.
        Ne ovat kaksi eri asiaa.

Vahva ihminen on hyvinkin vastaanottavainen muidenkin ajatuksille.
        Hänen ei tarvitse tyrmätä niitä, laumassajuokseminen ei ole välttämättämyys.Se ei silti tarkoita umpimielisyyttäkään.

• A.Anonymys

Eivätkö vakinikit muka esiinny anonyymeinä täällä? Vain joku on tainnut joskus paljastaa todellisen henkilöisyytensä, ehkä hieman useampi toisilleen, mutta ihmiset kirjoittavat tänne pääsääntöisesti anonyymeja tekstejä.

• bessie*

Aloitukseen

Tarkoittaako otsikko jotain? Jos, niin mitä?

"Avasi uuden näkökulman kirjoittajien taustoihin". Just joo.

• Mainoshöpinä

Jos ja kun joku pystyy itse sanomaan,että hän on aina vahva ihminen, kysymyksessä on jo omahyväisyys.

Keskustelu tästä on aika lailla hyödytöntä ellei määritellä, mitä vahva ihminen tarkoittaa sinulle tai minulle tai heikko sen vastapuolena. Olen silti sitä mieltä, että vain teot kertovat ihmisen todellisesta vahvuudesta tai heikkoudesta. Niin myös tekemättömyys.

Vastaanottavainen - siis antaa olla? Jospa puhuttaisiin siitä todellisuudesta, mikä oikeasti elämässä vallitsee. Hyvinkin vastanottavainen voi olla ja samalla ajatella: "Höpisköön tuokin mitä höpisee, minä teen silti näin."

Laumassajoukseminen ei ole välttämättömyys, mutta kaikki ne, jotka eivät juokse laumassa, eivät automaattisesti kuitenkaan ole vahvoja - vai ovatko?

Huomaatko, koko juttu on vain sanoilla leikimistä, jonkinlaisen epätodellisuuden hahmottamista, jota oikeastaan ei ole.. Meidän maailmamme on erittäin julma kaikkineen, jopa silloin, kun se on olevinaan lempeä. Eteen tulea aina kysymys; kenen lempeä, kenen vahva, kenen heikko.

Milloin on kysymys tyrmäämisestä? Suomessa jo oleminen eri mieltä melkein mistä tahansa, on joidenkin mielestä tyrmäämistä. Onko tämä kyseleminen sinun mielestäsi tyrmäämistä. Olisinko vahva ihminen, jos en kyselisi? Mitä on laumassajuokseminen? Kenen laumassa?

Onko vahvuutta, että et vastaa (= höpisköön nyt tuokin omiaan) vai heikkoutta, jos vastaat? Oletko vahva vai heikko ihminen?

• Vastaatkohan nyt minulle vai aloittajalle.Tekstin perusteella sanoisin että minulle, mutta vastaus on puussa vastaajalle kohdistettuna.

Sinä sotket käsitteitä ja yleistät, joten teet vastaamisen vaikeaksi.

Todellakin, ensin pitäisi määritellä vahva ja heikko, tyhmä ja ilkeä, suvaitsevainen ja ahdasmielinen.
        Sitten pitäisi määritellä, mikä on heikko joka vastaa ilkeästi tai vahva joka tekee saman, onko se omahyväinen vaiko stressaantunut, vaiko jotain sadasta muusta asiasta.Ei siis kovinkaan helppoa?

Sillä kaikki ne kieppuvat puurossa vastauksessasi.

Ymmärrät itsekin, että jollei vastaa, se ei tee kenestäkään vahvaa tai heikkoa.

Kysellä saa jokainen niin paljon kuin haluaa.Se ei ole tyrmäämistä eikä myötäämistä.Siinäkin taas määritelmät joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Vastaus taas, niin.
        On kiinni siitä onko jollakulla aikaa tai tahtoa vastata.Se ei kerro kenenkään luonteenpiirteistä sitä tai tätä, varsinkaan keskustelupalstalla. Tai jos kertookin, hyvin marginaalisesti.

Laumassajuoksijoissa tapaa useimmiten ihmisiä joilla ei ole omia mielipiteitä.
        Mutta taas omien mielipiteiden omaaminen ei tee ihmisestä vahvaa.

Keskustelin juuri ihmisen kanssa joka luuli omaavansa mielipiteitä, mutta huomaamattaan suolsi kliseitä ja yleistyksiä.
        Jäi mietteliäänä istumaan kun sanoin että saa itsensä vain näyttämään tyhmältä, puhuessaan ja yleistäessään asioita joista ei ymmärrä.

Hän oli nuori ihminen, joten se suotakoon, toivottavasti aloittaa henkisen kasvamisensa, ennenkuin on myöhäistä

• Mainoshöpinä@

Eilen vierailimme vanhimman serkkuni luona. Hän on aina pitänyt minua vahvana. Minä olen aina ihaillut hänen lempeyttään.

Eilisen vierailuni aikana minulle vahvistui käsitys hänen lempeästään ja herkkyydestään. Isäni suvun miehet osaavat ja osasivat näyttää tunteitaan, he eivät ole eivätkä olleet suomalaisen miehen prototyyppejä.

Sain kuulla, että isäni puolelta sukumme juuret ovat venäjältä lähtöisin.

Perimämme sekoittuu avioliittojen myötä. Äitini joutui jo nuorena selviytymään yksin menetettyään vanhempansa. Äitini oli minulle vahvuuden esikuva.

Keskusteluissahan toistamme kokemaamme ja oppimaamme, emme voi ilmaista itseämme mainosten antamalla kuvalla.

Pidän kommenteistasi, niihin minun on helppo yhtyä.

• "Mainoshöpinä"

Koko ajatuksen voisi tiivistää kertomalla:

Minun nuoruudessani tyttöjä kulki aina pareittain, oli nätti tyttö ja sitten ruma tai lihava.
        Kumpikin tarvitsivat toisiaan.
        Sama koski myös meitä kundeja.
        Siihen aikaan se tarkoitti että parempi otti paremman ja huonompi sai edes jämät.
        Homma jatkuu tänäänkin, tosin nykyään potkitaan naamaan, tai revitään hiuksista ja raavitaan naamaa.
        Toiselle ollaan siis hellä ja toiselle ei.
        Ja niin menevät aikuisetkin, puolisoina, poliitikkoina, sotilaina, virkamiehinä, työnantajina, työntekijöinä.....
        Jopa Esteetikot ja Historioitsijat hakevat kaapin paikkaa, ylimmällä hyllyllä.
        Asiantilan muuttaminen on mahdotonta, ihmisen kehitys on vielä liian alhaisella tasolla.
        Jospa 21.12.2012 opettaa.

H.

• korpikirjailija kirjoitti:

Mainoshöpinä@

Eilen vierailimme vanhimman serkkuni luona. Hän on aina pitänyt minua vahvana. Minä olen aina ihaillut hänen lempeyttään.

Eilisen vierailuni aikana minulle vahvistui käsitys hänen lempeästään ja herkkyydestään. Isäni suvun miehet osaavat ja osasivat näyttää tunteitaan, he eivät ole eivätkä olleet suomalaisen miehen prototyyppejä.

Sain kuulla, että isäni puolelta sukumme juuret ovat venäjältä lähtöisin.

Perimämme sekoittuu avioliittojen myötä. Äitini joutui jo nuorena selviytymään yksin menetettyään vanhempansa. Äitini oli minulle vahvuuden esikuva.

Keskusteluissahan toistamme kokemaamme ja oppimaamme, emme voi ilmaista itseämme mainosten antamalla kuvalla.

Pidän kommenteistasi, niihin minun on helppo yhtyä.

"Mainoshöpinä"

Vaikka epäilenkin nimimerkkiäsi pahasti, niin huomaatko kuinka korppis seuraa meitä kuin Hai laivaa?

Juu, tarkoituksella tähän nimimerkkiin.

H. :)

• "tummat.silimat"

Kulttuurit kohtaavat ystäväiseni.
        Kommenttini ei opeta mitään, vaan kannustaa oppimaan.
        Mikä toiselle on väärin, on toiselle oikein.
        Kumpi siis opettaa?

H.

• "tummat.silimat"

En minä niin sanonut.
        Sanoin vain että kulttuurit kohtaavat, ja vahvin niistä voittaa ja pakottaa muut oman kulttuurinsa alle.
        H.

• .

Vahva voi olla lempeä, koska hän tuntee oman vahvuutensa.
      Vahvan ei tarvitse kadehtia, koska hän riittää itselleen.

Heikko näkee muissa oman häpeän tunteensa, joka herättää hänessä inhoa.
      Heikko piilottaa julmuudellaan omaa puutteellisuuttaan.

• päivää näkemiin

Joku menneiden aikojen ajattelija on sanonut joskus, että kaikki huonotapaisuus johtuu heikkoudesta. Samaa mieltä. Eiköhän sana alhainen teko ja ala-arvoinen käytöskin viittaa heikkouteen paremminkin kuin vahvuuteen. Mä ajattelen niin, että mulla on varaa olla suuttumatta ja naurahtaa, kun joku alkaa nälvimään tai piikittelemään. Enkä alennu itse kyseiseen toimintaan. Omaa mieltähän siinä ensisijaisesti saastuttaa. Aika pitkälle myös toimin näiden ajatusten mukaisesti.

Aika harvoiin kirjoittelen tai luen täällä. Pelkästään ikäryhmän pohjalta valikoitunut porukka on kovin sekalainen seurakunta. Kun täysin erilaisista elinpiireistä tulevat ihmiset yrittävät mahtua samaan sarjaan, niin ärsyyntymis- ja väärinymmärrysriski on suuri. Yleensä ihmiset lähtevät siitä, että oma elämäntapa ja asenne on se normaali ja oikea, ja toisenlaiset ovat vääriä ja vähemmistö, silloinkin, kun asia todellisuudessa on päinvastoin.

• "päivää näkemiin"

Kiitos.
      Hyvä kuitenkin että selvensit ajatuksesi koskevan palstalaisten kirjoitustapaa, ja palstalaisia.
      H.

• Hunksz@

Sinulla taitaa olla jummetun hätä, että tämäkin ketju alkaa vetämään ja vielä asiallisin kommentein.

• korppis kirjoitti:

Hunksz@

Sinulla taitaa olla jummetun hätä, että tämäkin ketju alkaa vetämään ja vielä asiallisin kommentein.

"lintunen"

Jokainen ketju saa vetää.
        Kuten sanoin, minä nautin ketjuista jota ovat täynnä Avotoimintaa ja raikkaita ajatuksia.
        Ummehtuneisuus saa karvani pystyyn.
        H.

• "Heikot ihmiset ovat julmia, vain vahvoilta voi odottaa lempeyttä" oli minullekin uusi ajatus, ja se jäi mieleen muhimaan. Kiitos mielenkiintoisesta keskustelun aiheesta, jota pohdiskeltiin parin ystävän kanssa laiskan lomapäivän ratoksi. Todettiin, että myös mainoshöpinän joukosta voi löytyä joskus totuuden siemeniä.

Uusi kysymys: Voiko myös vahva ihminen olla julma vai onko julmuus aina merkki heikkoudesta?

• . .

Karsean vaikea sanoa, mitä haluaa.

Ei kai vahva ihminen ole pyhimys, saati heikko sen vastakohta?

Minusta vahvuus/heikkous, ja hyvyys/pahuus kulkevat eri aalto-alueella.
        Vaikka kuinkakin olisi vahva, pahuutta on hänessäkin.

Jollain lailla keinotekoista määrittää näitä asioita, kun kaikki taidamme olla käytännössä sekametelisoppaa, ja kulloinenkin tilanne tuo meissä esiin minkin luonteenpiirteen ja käytännön, mikä silloin tuntuu parhaiten sopivan.

Tajuankohan pian itsekään, mitä kirjoitin.
        Kaipa pääasiani oli, että pahuutta ja hyvyyttä on mielestäni tarpeeksi meissä kaikissa.
        Heikoimmassakin.

• N - E

Vahvat johtajatkin ovat olleet ihmisiä (todennäköisesti), ja niin Stalin kuin Hitlerkin ovat myös taputelleet pikkulapsia lempeästi hymyillen päälaelle.
      Mutta kuten historiasta tiedämme niin vahva ihminen voi todellakin olla julma.

Se aina vähän ongelmallista jos joku ajatus, tuollainen hienokin lähtee yleistämisestä.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      64
      1066
    2. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      345
      1046
    3. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      61
      832
    4. Oletko hyljännyt minut mies?

Toivottavasti et. 🥺🥺🥺🥺🥺
      Ikävä
      56
      731
    5. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      98
      666
    6. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      641
    7. Jippii ! Zoon konkurssia tutkitaan .

Vihdoinkin jotakin tietoa.
      Ähtäri
      26
      633
    8. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      68
      620
    9. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      14
      618
    10. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      57
      600
    Aihe