Sivareiden asumistuki

HaluanMuuttaa

Aloitan siivilipalveluksen tämän vuoden syksyllä tai alkutalvesta.
Vastatkaa joko kokemuksella tai kertokaa lähteenne (esim. linkki)

Ja täällähän ei keskustella Armeija vs. Sivari meiningillä aikuiset ihmiset...

Asun Tampereen suunnalla, mutta haluan suorittaa sivarin Jyväskylässä. Joten muuttomatkaa tulisi ainakin 160km. Opiskelupaikkaa minulla ei ole.

1. Koskeeko kolmen kuukauden sääntö myös sivaria. Jos muutan kaksioon kolme kuukautta ennen palvelusta, maksetaanko mun vuokrat?

2. Jos palveluspaikka ei järjestä asuntoa, paljonko se antaa tukea asumiselleni? Sivarikeskuksen sivuilla lukee pk seudun ulkopuolella max 150€ tukea. Eihän kukaan pysty asumaan missään 150€/kk tuella.

3. Suunnitelmissa oli asua tyttöystävän kanssa kaksin Jyväskylässä, kaksiossa. Maksaisiko sivari mulle edes puolet vuokrasta?

4. Minkälaisia kokemuksia teillä, jotka on muuttanut pois kotikaupungista, on asumisesta siviilipalveluksen aikana? Ja myös niillä jotka ei oo muuttanut kotikaupungista?

5. Mitä kautta olette saaneet tukia ja minkälaisia tukia?

3

1779

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T

Nämä kaikki asiat selitetään sitten kyllä siellä Lapinjärven koulutuskeskuksella. Heidän sivunsa ovat aika hyviä tosiaan näiden selvittelyyn.
      Mutta siis, otetaan kohdat 1 ja 3 näin alkuun.
      Kolmen kuukauden sääntö koskee myös sivaria, eli jos muutat asuntoon kolme kuukautta ennen palvelusta niin vuokrasi maksetaan. Ja jos asut tyttöystäväsi kanssa niin vuokrastasi maksetaan se puolet.

Sivarikeskuksessa itsekin tätä samaa asiaa kyselin ja siellä mainitsivat että tuohon 3kk sääntöön sisältyy porsaanreikä eli perheen perustaminen. Eli jos tyttöystäväsi ja sinä molemmat olette asuneet vanhempienne luona ennen muuttoa yhteiseen asuntoon Kela laskee sen perheen perustamiseksi jolloin tuo 3kk sääntö ohitetaan täysin.
      Toki jos asutte jo yhdessä entuudestaan niin silloin kannattaa vaan rehdisti hankkia se asunto 3kk etukäteen : >

Kohdat 2,4 ja 5.
      Palveluspaikka järjestää asunnon. Voivat yrittää venkoilla siitä pois, mutta ennenpitkää tajuavat että jos sivarin ottavat niin asumisen maksavat. Eli joko tarjoavat omasta puolestaan asunnon tai sitten maksavat vuokrasi, tuo 150€ on palveluspaikalle valtion suoma tuki jotta niillä on varaa maksaa sinun vuokraasi. Jos palveluspaikallasi on tarjota sinulle asunto, mutta et ota sitä vastaan vaan tahdot asua omassa vuokra-asunnossasi, niin silloin Kela maksaa vuokraasi.

Kokemukset ovat olleet ihan hyviä, asuminen on järjestynyt ihan hyvin eikä ole tullut ongelmia juuri minkään kanssa, itse muutin pk-seudulta n.500km matkan pohjoiseen pikkukylään tyttöystävän kanssa. Alkuun hirvitti, mutta kyllä se siitä : >
      Tukia on tullut just noi palveluspaikan maksamat vuokrajutut, ruokarahat, päivärahat jne. Eli tällä hetkellä rahaa tulee puolet vuokrasta ja n.450€/kk. Lisäksi tyttöystävän tuet ja vähän avustusta perheeltä niin kyllä sillä toimeen tulee : >

Eli kyllä se siitä järjestyy, rohkeasti vaan. Ja vielä tosiaan tuosta et noita "Vitun homo sivari" ihmisiä tulee aina vastaan, siihen tottuu aika pian ku huumorilla ottaa sen niiden uhoamisen. Jos heillä on ongelma sivarin suhteen niin olkoon, oma on häpeänsä : >

Lähteenä tosiaan tuo sivarikeskuksen sivusto ja koulutusjakso.
      Hyvää sivarivuotta sinulle : >

• HaluanMuuttaa

Kiitos ja kiitos paljon erittäin monipuolisesta vastauksesta! :)

"Puolet vuokrasta ja n.450€/kk" ... Onpas paljon! Kävin kelassa ja sain tietooni myös tuon asumisjutun, että joku minun vuokrani pakostikin maksaa. Mutta sen lisäksi saan mahdollisesti vain sotilasavustusta, jos sitäkään, ja päivärahat ruokarahat. Ei jää elämiseen oikeastaan mitään :s Miten sinä niin kovasti olet saanut tukea vielä vuokran lisäksi?

Entuudestaan ei olla asuttu, vaan nyt molemmat ovat muuttamassa omiilta porukoilta yhteiseen asuntoon. Tyttöystävä saa opinto asumistuet, koska hän menee korkeakouluun. :)

Sivarikeskuksen sivu on ihan hyvä, mutta asumistukia selvittäessä suosittelen myös lyhyttä käyntiä Kelassa. Selkenee asiat kummasti. Netissä on myös ristiriitaista tietoa.

Sivarivastaisten kommentit ei minua häiritse, yhtä naurettavaa uhoamista kaikki :D Etsin vain tietoa, jolloin "mene takaisin armeijaan" kommentit eivät auta.

Kiitos vielä ja eiköhän tässä jotenkin pärjätä!

• T

Tuo 450e/kk tulee tosiaan juuri tuosta päivärahasta ruokarahoista : >
      Eli ruokarahaa kun maksetaan kuukauden jokaiselta päivältä niin siitä tulee jo se n.300€ ja päivärahasta tulee se loput 150€. Työpaikkani siis ei tarjoa minulle juurikaan mitään ruokia, joten maksavat vähän ronskimmin noita ruokarahoja : >
      http://www.sivarikeskus.fi/fi/velvolliselle/yllapito#ruokailu
      Tuolta löytyy tuo taulukko josta voit katsoa miten niitä ruokarahoja tulee jos on epäselvää : >

Joo ja noin aktiivinen kun itse tunnut olevan (niinkuin suuri osa sivareista onkin, vastoin yleistä stereotypiaa) niin kyllä se siitä : >

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      172
      5558
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      44
      2633
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2222
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1759
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1384
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      162
      1327
    7. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1301
    8. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      24
      1262
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1233
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      108
      988
    Aihe