Muutin jokin aika sitten Helsinkiin lähelle keskustaa ns. hyvälle asuinalueelle. Aiemmin on tullut asuttua ympäri Suomea eri kaupungeissa ja ulkomailla suurkaupungissa.
Okei, Helsinki on kaunis ja kompakti kaupunki, tapahtumia riittää, ja Suomen mittapuulla tämä on ainoa isohko kaupunki, mutta kyllä tähän maamme pääkaupunkiin silti kohdistuu mielestäni kovin paljon yliarvostusta, joka sitten valitettavasti näkyy esimerkiksi hinnoissa - etenkin asumisen hinnoissa.
Helsinki: yliarvostettu?
5
243
Vastaukset
- näin se vaan menee
määrittele "yliarvostus".
Markkinat määräävät hinnoittelun.
Kun kaikesta huolimatta kaikenmaalaiset landet tänne pukkaa
niin kämpistä on vaan ikuinen pula, hyvistä sellaista.
Lisäksi PK-seudun korkea palkkataso pitää huolen että
täällä vaan asuntojen hinnat ovat ihan muuta kuin Pälkäneellä - uusstadilainen
Pula kämpistä. Niin, kohtuuhintaisista kyllä ja varsinkin ehkä yksiöistä. Kun itse etsin asuntoa, näytöissä ei ollut mitenkään erityisen ruuhkaista. Toki niissä useampia katsojia oli, mutta ei silti kymmenittäin. Tilanne on tietysti eri asia kesällä ja syksyllä, kun opiskelijat hakevat asuntoja - silloin voi olla ruuhkaa.
Olen kuitenkin vakaasti sitä mieltä, että Helsingissä asuntojen hinnoissa on ilmaa ja melko paljon - etenkin ns. hyvillä alueilla. Esim. yhtiövastikkeet ovat täällä usein suht. alhaisia, koska monet vanhat taloyhtiöt ovat ilmeisen varakkaita. Tämä selviää, kun tutkailee myytäviä asuntoja. Esim. Tampereella ja Turussa, joissa lienee myös jossain määrin korkeampi palkkataso kuin "keskiverto Suomessa", vuokrat ovat huomattavasti kohtuullisempia - etenkin Turku on yllättävä poikkeus. Toki pääkaupunkistatus ynnä muut mielikuvaseikat aina nostavat hintatasoa, mutta ilmaa todellakin on, jos kerran neliövuokrat liikkuvat jopa 25 eurossa.
Toisaalta tarkoitan yliarvostuksella sitä, että ei tämä nyt niin kummoinen city kuitenkaan ole. Ihan ok:n kokoinen ja elämää on mukavasti, mutta suht. pienet ympyrät täällä silti on. Silti eläminen alkaa olla samanhintaista kuin oltaisiin oikein isossakin kaupungissa.
Niin, itse en sanoisi, että markkinat määrävät vaan enemmänkin mielikuvat. - Kyläpahanen
Helsingissä on kalliimpaa kuin monissa isoissa kaupungeissa.
Seuraavan kerran kuin vuokraat tai ostat asuntoa, niin voithan mainita tästä ja vaatia 20% hinnan alennusta. Siinähän se arvostus punnitaan sitten.
Mitä on tuo valitus, kun Helsinki on niin pieni??? Miten kummassa viisimiljoonaisen kansan pääkaupunki voisi olla suurempi? - suomifanii
SuPermarjosta tutun Sofian(FIIAN) sinkku biisi nyt kuunneltavissa osoitteessa http://www.youtube.com/watch?v=gptc4h_-jKQ myös fanisivut löytyvät facebookissa FIIA nimellä ,blogi myös Sofias World :) käykäähän tykkäämässä ja kuuntelemassa :)
- Ei kiinnosta.
En.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517113Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414874HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002748- 1482052
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321607- 171547
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3981534Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki251474Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101313mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111263