nuoret nyt ja ennen

piauler

Mitä eroa on nykynuorten elämässä kuin silloin kun olit itse nuori,onko elämä erilaista ja millai?
Herättääkö tämä ajatuksia.

Itse voisin sanoa että elämä oli silloin joskus kuuskytluvulla turvallisempaa,sai töitä vaikkei ollut varsinaista ammattiakaan,oli valtava elämänpalo ja kaikki uusi kiehtoi.
Elämä on kouluttanut hyvässä ja pahassa.

149

5264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vessa vesiposti.....

asunnot oli ainakin täällä kaupungissa kiven alla, jonkun alivuokralaishuoneen saattoi hyvällä onnella saada vuokratuksi, silloin ei tunnettu asumistukea

• 90 lukulainen

Nuorena sai töitä heti kun meni pyytämään ihan mistä vaan ilman kokemusta. Nyt mulla on 3 ammattia ja töitä ei saa mistään vaikka olis kuinka pätevä ammattimies. Ilmaistyövoima jyllää nykyään kun työkkäri pakottaa työttömiä töihin ilman palkkaa.

• Aloitusprovo!
        90 lukulainen kirjoitti:

Nuorena sai töitä heti kun meni pyytämään ihan mistä vaan ilman kokemusta. Nyt mulla on 3 ammattia ja töitä ei saa mistään vaikka olis kuinka pätevä ammattimies. Ilmaistyövoima jyllää nykyään kun työkkäri pakottaa työttömiä töihin ilman palkkaa.

Ja milläköhän "vi**lla" tätäkin asiaa voi kukaan vertailla?

Ai että oliko sinusta kivempaa olla nuori 60 luvulla, vai onko sinulla kivempaa olla nuori nykyajassa?

Voi Jeesus mikä provo!

• Pörrörr...
        Aloitusprovo! kirjoitti:

Ai että oliko sinusta kivempaa olla nuori 60 luvulla, vai onko sinulla kivempaa olla nuori nykyajassa?

Voi Jeesus mikä provo!

Sinä et taida olla se pesän pörröisin mehiläinen?

• Tai sitten olen?
        Pörrörr... kirjoitti:

Sinä et taida olla se pesän pörröisin mehiläinen?

En edes ole mehiläinen ja koko veemäinen asennekkin oli feikki. Mutta sen kuules kerron, että tuohon kysymykseen on mahdotonta kenenkään antaa realistista vastausta, joka tekee tästä kyseisestä aloituksesta pelkän tyhjän "löpinän" aiheen, ja sen täällä saa kertoa, jos sen tarpeelliseksi kokee kertoa, ja sitä tässä kerron. Aloitus on provo!

• joohjoohjooh123
        Aloitusprovo! kirjoitti:

Voi Jeesus mikä provo!

Aivan hyvin pystyy vertailemaan, ei kantis olla noin hapan, pikkasen kaipais positiivisempaa suhtautumista ja vähintäänkin sitä, että jos väität aloitusta provoksi niin mä vähän kuulen luulen että sinun juttus on tarkoitettu provotrollaukseksi ;)

Hyvää p:n jatkoa

• Filmstarmascara
        Aloitusprovo! kirjoitti:

Voi Jeesus mikä provo!

Oot syntynyt väärällä vuosikymmenellä.. Relax vaan,kyl se siitä nuoruus paranee vielä..

• Hyvä on sitten
        joohjoohjooh123 kirjoitti:

Aivan hyvin pystyy vertailemaan, ei kantis olla noin hapan, pikkasen kaipais positiivisempaa suhtautumista ja vähintäänkin sitä, että jos väität aloitusta provoksi niin mä vähän kuulen luulen että sinun juttus on tarkoitettu provotrollaukseksi ;)

Hyvää p:n jatkoa

Tässä tulee totuus.

Vanhemmat ihmiset ovat yksinkertaisesti kateellisia nykymaailman helppoudelle ja yrittävät kaikilla itse keksimillään voivotteluilla latistaa nuorempien mielialoja alas.

Nykyään ei ole töitä koska vaikka ei mitään teekkään, niin rahaa tulee kuin "esterin perseestä". Jos sitä rahaa ei tulisi, niin olisi niitä töitäkin enemmän (onneksi ei ole).

Kaikki työ ja rahajutut ovat kuitenkin vain sivuseikkoja niille vanhempien ihmisten valituksille.

Se on täysin normaalia käytöstä että kun oma elämä on jo eletty joltain osalta, niin on tyypillinen reaktio väheksyä sitä osa aluetta muillekkin joilla se vielä on, siitä tulee se (muka välittävä) asenne että: kylläpä nykynuorilla on asiat "päin vittua", ja meillä oli aikoinaan ihan "saatanallisen hyvin" asiat.

Se ei vain ole totta, eikä verrattavissa, ja jotkut sen valheen jopa uskovat, ja alkavat mököttämään.

• Optimismilla pärjänn
        Hyvä on sitten kirjoitti:

Tässä tulee totuus.

Vanhemmat ihmiset ovat yksinkertaisesti kateellisia nykymaailman helppoudelle ja yrittävät kaikilla itse keksimillään voivotteluilla latistaa nuorempien mielialoja alas.

Nykyään ei ole töitä koska vaikka ei mitään teekkään, niin rahaa tulee kuin "esterin perseestä". Jos sitä rahaa ei tulisi, niin olisi niitä töitäkin enemmän (onneksi ei ole).

Kaikki työ ja rahajutut ovat kuitenkin vain sivuseikkoja niille vanhempien ihmisten valituksille.

Se on täysin normaalia käytöstä että kun oma elämä on jo eletty joltain osalta, niin on tyypillinen reaktio väheksyä sitä osa aluetta muillekkin joilla se vielä on, siitä tulee se (muka välittävä) asenne että: kylläpä nykynuorilla on asiat "päin vittua", ja meillä oli aikoinaan ihan "saatanallisen hyvin" asiat.

Se ei vain ole totta, eikä verrattavissa, ja jotkut sen valheen jopa uskovat, ja alkavat mököttämään.

Onhan maailma muuttunut.
        -60 luvulla
        Ammatillisia vihtoehtoja oli aika paljon vähemmän kuin nyt. Samoin koulutusmahdollisuuksia. Toisaalta, kun työelämän alkuun paasi vaikka ammattikoulun jälkeen vanhemmilta ammattilaisilta sai oppia, nyt on niin kova tahti, että neuvonta on vähaisempää.
        Työt oivat vaarallisempia ja likaisempia, koska työturvallisuudesta ei juuri keskusteltu tai huolehdittu, ei edes ymmärretty. Nykyisin näyttää menevän jo ylisuojelun puolellekin joissakin asioissa.
        Palkat olivat -60 luvulla paljon heikompia. Työttömyyskorvauksia ei juuri saatu, puhumattkaan asumistuesta yms jutuista. Oli oikeasti pakko yrittää jos aiko pärjätä, ja siksi tehtiinki tosissaan töitä.
        Ajan henki oli ihan toinen. Oli itsestään selvää, että vanhuksista ja sairaista pyrittiin huolehtimaan tekemällä töitä myös yhteiskuntaa ajatellen. Tänä päivänä näyttää olevan väärää itsekkyyttä siltä osin, että heittäydytään laikaksikin josei "huvita" ja jotkut elävät yhteiskunnan varassa. Aiemmin se on ollut harvinaisempaa koska rahaa ei pitkään juossut jos työt loppuivat.
        Onhan se tavallaan ollut kovaakin, toisaalta eiole tarvinnut paljon miettiä, mitä ryhtyy tekemään. Se on ollut ilman muuta se tarjolla oleva työ jos sitä osasi vähänkin.
        Ehkä jotkut vahemmat valittavatkin, tai sitten juttuja tulkitaan väärin. Kuuntelin yhtä nuorta joka hirveästi valitti sitä, että hänen pitää mennä töihin. Hänen mielestään oli väärin, että maksetaa eläkkeitä ja sotavammakorvauksia. hän ajatteli niin, että kaikki rahat pitää jakaa nuorille, vanhat pärjäävät jo säästöillään.

Kai niitä valittajia riittää nin vanhoissa kuin nuorissakin. Yksi yhteinen piirre näyttää valittajilla olevan. He keskittyvät niin kovin valittamiseen ja huonon mielialan luomiseen itselleen sekä toisille, että työnteko ja asioiden todellinen kehittminen jää tekemättä. Siksi valittajista kehittyy pääosin pärjäämättömiä surkimuksia, luusereita, kuten nykyinen sanonta on.

• Filmstarmascara kirjoitti:

Oot syntynyt väärällä vuosikymmenellä.. Relax vaan,kyl se siitä nuoruus paranee vielä..

venta lite, sama tulee sullekkin eteen joskus filmstara n it´s gonna hit u harder than can imagine :-)

• mikä vikana
        Aloitusprovo! kirjoitti:

Voi Jeesus mikä provo!

olin 70,80-luvulla sekalaisissa töissä ja niitä riitti yllinkyllin ilman mitään koulutusta,
        nyt 2 poikaani joilla on keskiasteen koulutus ammattiin ei löydä alallensa töitä vaikka tietotekniikassa ja elintarviketeollisuudessa luulisi töitä olevan koska molemmat alat tuskin ovat laskussa koska niitä tarvitaan aina joten joku on pielessä kun näin on.

• kiinnostava aihe
        Tai sitten olen? kirjoitti:

En edes ole mehiläinen ja koko veemäinen asennekkin oli feikki. Mutta sen kuules kerron, että tuohon kysymykseen on mahdotonta kenenkään antaa realistista vastausta, joka tekee tästä kyseisestä aloituksesta pelkän tyhjän "löpinän" aiheen, ja sen täällä saa kertoa, jos sen tarpeelliseksi kokee kertoa, ja sitä tässä kerron. Aloitus on provo!

Eiks aloituksessa ollut kysymys:
        "Herättääkö tämä ajatuksia."
        Ei kai tuohon ole vaikea vastata.
        Joko se herättää ajatuksia tai sitten ei.
        Jos herättää, niin sittenhän voi halutessaan kertoa ajatuksensa muillekin.
        Ei kai toi sen kummempaa ole.
        Kuvittelu on kehittävä ja terve ilmiö. Ei se ole tyhjää löpinää.

Itse olen monta kertaa pohtinut, että millaista olis olla teini nykyajassa. Jos saisin aikakoneen ja voisin kokeilla toisenlaista teiniaikaa, niin kokeilisin 1980-luvun nuoruutta. Silloin ei ollut vielä nettikiusaamista ja kouluampumisia, ainakaan Suomessa, ja pahimmat despoottiopettajat olivat siirtyneet eläkkeelle tai manan maille, ainakin Etelä-Suomessa. Aiheesta vois kirjoittaa pitkänkin vertailun kuin myös myös pohdiskella ajan ilmiöiden vaikutusta ihmisten elämään, ja miltä se olis voinut tuntua keskenkasvuisessa ja vielä epävarmassa minässä.

• maarina1 ejk

Kyllä on muuttunut melkoisesti. Ei ollut koneita joka lähtöön.
      Monesti miettii, et mite sitä pärjättii ilma puhelinta. Nyt on jokasella kännykkä korvalla, ei mihinkään mennä ilman sitä.
      Silloin oli töitä kaikille, nyt ei ole, vaikka olis kuinka koulutettu.
      Kaupantiskit pullollaa eri tavaroita, jopa liikaa valinnan varaa.
      Kaupat auki lähes aina, sillon riitti klo 9.00 - 17.00 ja lauantaina 9.00-13.00 ja hyvin ehti kauppaan vaik oli kolmivuorotyössä.

Joten muutos on ollut melkoinen, kaikessa.

• jhkjhkjh89

Mistä luulette että tämä muutos on johtunut? Siis se että ennen sai helposti töitä, mutta nykyisin ei.

• Näistä
        jhkjhkjh89 kirjoitti:

Mistä luulette että tämä muutos on johtunut? Siis se että ennen sai helposti töitä, mutta nykyisin ei.

1. Ilmainen pakkotyövoima yrityksille.
        2. (Kiinan) tuontitullien poistuminen
        3. Riistokapitalismi
        4. Ammattiliittojen hampaattomuus.

• 26
        Näistä kirjoitti:

1. Ilmainen pakkotyövoima yrityksille.
        2. (Kiinan) tuontitullien poistuminen
        3. Riistokapitalismi
        4. Ammattiliittojen hampaattomuus.

Lisää mieleen tulevia syitä:

6. Suomalaiset ovat ylikoulutettuja, ja tämän vuoksi myös työnantajien vaatimukset ovat luonnollisesti kasvaneet.

7. Kilpailu kiristyy, kun yritysten on jatkuvasti tehtävä enemmän voittoa sijoittajille. Hommaan, johon otettiin vielä kolmisenkymmentä vuotta sitten kaksi ihmistä, otetaan monessa paikassa enää yksi ihminen.

8. Opiskelijoita on enemmän kuin 60-luvulla, joten ilmaisia tai halpoja työharjoittelijoita voidaan hyödyntää paremmin. Nykyään otetaan harjoittelijoita ketjuissa, kun ennen olisi pitänyt palkata työntekijä.

9. Tuotannon siirtyminen muihin maihin.

10. Halpatyövoiman tuominen muista maista

• jepadis japadis
        26 kirjoitti:

Lisää mieleen tulevia syitä:

6. Suomalaiset ovat ylikoulutettuja, ja tämän vuoksi myös työnantajien vaatimukset ovat luonnollisesti kasvaneet.

7. Kilpailu kiristyy, kun yritysten on jatkuvasti tehtävä enemmän voittoa sijoittajille. Hommaan, johon otettiin vielä kolmisenkymmentä vuotta sitten kaksi ihmistä, otetaan monessa paikassa enää yksi ihminen.

8. Opiskelijoita on enemmän kuin 60-luvulla, joten ilmaisia tai halpoja työharjoittelijoita voidaan hyödyntää paremmin. Nykyään otetaan harjoittelijoita ketjuissa, kun ennen olisi pitänyt palkata työntekijä.

9. Tuotannon siirtyminen muihin maihin.

10. Halpatyövoiman tuominen muista maista

Ja mitä kovemmin ammattiyhdistykset painostaa, sitä enemmän mainitsemasi kohdat 9. ja 10. houkuttelevat yrityksiä.

• nti sievänen

Koulua kävin 60-luvulla, kuin useimmat nuoret nytkin.
      Silloin oli toivona uutta ja parempaa.
      Nyt en tiedä, mitä nuoret tänään nähnevat huomenessaan.
      Nuoruuden palot on jo moni palokunta sammuttanut, oikein tai väärin.
      Toivon, ettei nykynuori ole toivoton.

• Eipä ole kykyä ymmärtää.
      Loppuvirkkeestäsi kyllä ymmärtää hyvin, että et ole enää nuori.
      Keinotekoinen aloitus paljastuu aina, useimmiten tarpeettomaksi.
      Asia kun ei ole enää 60 .

Minä olen kohta 63V. ja voisin kertoa paljon, vaan ketä se enää kiinnostaa?
      Elämä valuu kaikilta ohitse aikanaan, eri vauhtia tosin.
      Nuorena valuttaminen tuntuu hyvältä vanhemmiten, vaikka satuttaakin.
      Olisin ymmärtänyt aloituksen jos aloittaja olisi 15V.
      H.

• Näköjään, ymmärtäväiseksi luulevat vastaavat innokkaasti, tosin kertovat he vain muistojaan ja oletuksiaan.
        Olen huvittunut.
        H.

• hunksz kirjoitti:

Näköjään, ymmärtäväiseksi luulevat vastaavat innokkaasti, tosin kertovat he vain muistojaan ja oletuksiaan.
        Olen huvittunut.
        H.

Minä olen huvittunut siitä kuinka tarmokkaasti jaksat osallistua kaikkeen turhaan. Ei kuule ole pakko.

• kåner

"Eipä ole kykyä ymmärtää."

Muista tuo kun seuraavalla kerralla aiot painaa "Lähetä".

Ja jätä painamatta.....

• +50
        Anceli kirjoitti:

Minä olen huvittunut siitä kuinka tarmokkaasti jaksat osallistua kaikkeen turhaan. Ei kuule ole pakko.

Mikä ja kuka määrittää turhan? Toisen tärkeä on usein toisen turha.

• Noooo, onhan sitä eroa jos vertaa omaan jälkikasvuunsa.

Toisaalta kyllä samanlaista nuoruutta kuin miekin vietin pääsee kokemaan jos sattuu syntymään jonnekin Intiaan...

• Korppis*

Vastaan ei mitään samaa, vain eroa.

• meeriamanda

Eihän voi edes puhua jostain -60 luvusta kun nyt eletään vuotta -12 ja iha eri vuosituhannellakin.?

Laulussa sanoitaan et , Unhoita menneet... niin sanon ja tuumailen minäkin.

Miksi haluaisitte et maailman meno olisi samanlaista kuin meidän tenavana oloa?

Nyt on nyt, ja mummut ja papat ... jos ette kehityksessä ole olleet mukana, älkää syytelkö tään päivän nuoria. Laskekaa vaikka sormin kuin paljo on vuosikymmeniä nuoruudestanne?

• ulhoP

"Miksi haluaisitte et maailman meno olisi..."

Kuka näin sanoi ?? Lue avausviesti vielä kerran, ihan ajatuksella.

• 16 + 9
        ulhoP kirjoitti:

"Miksi haluaisitte et maailman meno olisi..."

Kuka näin sanoi ?? Lue avausviesti vielä kerran, ihan ajatuksella.

Kuinka usein luet palstaamme? Lue sinä tarkemmin mitä täälä kirjoitetaan, palstaa valltaa yli 70 vuotiaat ja se näkyy jopa kirjoituksissa..

Moni toinenkin on samaa mieltä kuin meeri.. kirveleehän se kun ei mukana pysy,

• '''''''''''''
        16 + 9 kirjoitti:

Kuinka usein luet palstaamme? Lue sinä tarkemmin mitä täälä kirjoitetaan, palstaa valltaa yli 70 vuotiaat ja se näkyy jopa kirjoituksissa..

Moni toinenkin on samaa mieltä kuin meeri.. kirveleehän se kun ei mukana pysy,

Ei siinä mitään pahaa ole että muistaa ja muistelee entistä, kunhan siihen ei juutu.
        Ja jättää elämättä tätä päivää.
        Monelta ei kysytä, pysyykö mukana vai ei.

• rautalankaako???????
        ''''''''''''' kirjoitti:

Ei siinä mitään pahaa ole että muistaa ja muistelee entistä, kunhan siihen ei juutu.
        Ja jättää elämättä tätä päivää.
        Monelta ei kysytä, pysyykö mukana vai ei.

Eihän siinä mitään, vaan muistelkoot oman ikäistensä kanssa. Miksei se mene jakeluun että tämä ei ole yli 70 ikäisille?

• ''''''''''''
        rautalankaako??????? kirjoitti:

Eihän siinä mitään, vaan muistelkoot oman ikäistensä kanssa. Miksei se mene jakeluun että tämä ei ole yli 70 ikäisille?

Minun nuoruuteni oli v.52-syntyneenä juuri 60-luvulla.
        Minkä ikäisenä sinä olit nuori?
        Nyt olen 6-kymppinen, kuin aloittajakin, oletan. Vai eikö saa muistaa?

• KEKKONEN KEKKONEN

KEKKONEN !

juts noin oli,

silloin oliki KEKKONEN presidenttinä, vältti suomen kasata oikealla tavalla.

• mamuistelen

Juuri juu. Vältti Suomen kansaa oikealla tavalla. Oli kyllä hyvää pataa kainuulaisten kalastajien kanssa, ja tietysti kuninkaallisten. Oli siinä miehessä tosin paljon hyvääkin, inhimillisistä heikkouksista huolimatta.

• Liian nuori tänne
        mamuistelen kirjoitti:

Juuri juu. Vältti Suomen kansaa oikealla tavalla. Oli kyllä hyvää pataa kainuulaisten kalastajien kanssa, ja tietysti kuninkaallisten. Oli siinä miehessä tosin paljon hyvääkin, inhimillisistä heikkouksista huolimatta.

Vaihtaisin heti Kataisen vaikka kolmeen Kekkoseen.

• Ei tiijjetty tällaisista ylellisyyksistä mitään, tämän päivän nuorilla on kaikkea jo pienestä pittäin...

• ei pidä paikkaansa,,

Onko? Tietoo teknikkaa, taitoja niiden käytöstä saadaan koulusta, mut onko paremmin? Työttömät vanhemmat jotka eivät pysty nuorilleen tämänpäivän vaatimuksia antaa, Leipäjonosta haetaan apuja, joten paljon huonommin kuin ennen.

• Huomauttaja2
        ei pidä paikkaansa,, kirjoitti:

Onko? Tietoo teknikkaa, taitoja niiden käytöstä saadaan koulusta, mut onko paremmin? Työttömät vanhemmat jotka eivät pysty nuorilleen tämänpäivän vaatimuksia antaa, Leipäjonosta haetaan apuja, joten paljon huonommin kuin ennen.

Ennen oli lapsilla vanhemmat ja hyvä perhe. Nehän ne kai lapsuudessa ne kaikkein tärkeimmät ovat? Nykyään paljon yksihuoltajia, huostaanottoja ja uusioperheitä.

• Joku vaan
        Huomauttaja2 kirjoitti:

Ennen oli lapsilla vanhemmat ja hyvä perhe. Nehän ne kai lapsuudessa ne kaikkein tärkeimmät ovat? Nykyään paljon yksihuoltajia, huostaanottoja ja uusioperheitä.

Joo, oli vanhemmat, isä savotassa ja äiti navetassa tai molemmat tehtaassa, lapset keskenään vahtimassa toisiaan.

• 50+
        Joku vaan kirjoitti:

Joo, oli vanhemmat, isä savotassa ja äiti navetassa tai molemmat tehtaassa, lapset keskenään vahtimassa toisiaan.

Niin olikin ja lapset oppivat pienestä pitäen huolehtimaan toisistaan eivätkä potkineet höyrypäissään mummoja.

• ????????????????????
    • Sanoinkin, ettei voi yleistää..ja oli iitä työttömiä vanhempia ennenkin...eikä ollu työttömyyskorvauksia, piti kelevata työ kuin työ jos meinasi perreesä elättää, ja syyvvä leipää..

• exnuorinykymuori

Me oltiin nuoria ennen, muut on nuoria nyt.

• maalainen

No niimpä niin,mut nykynuorilla on varmaan paljon rankempaa tällaisessa kilpailuyhteiskunnassa,mikä nyt vallitsee.
        Ei saa töitä,opiskella pitää ja jos opiskelee vaikka kuinka hienoon ammattiin,ei taaskaan saa töitä.

Maailma nykyään on paljon haasteellisempaa kaikin tavoin,toisaalta on taas tullut paljon uutta,kuten netit,puhelimet,jotka helpottavat kaikkien elämää.

Itse vailla kouluja pääsin kuitenkin aikaisin työelämään helpostikkin,eikä ikinä ole ollut vanhempanakaan vaikeutta saada töitä.

Nyt niitetään sitä mitä on kylvänyt.

• Curling-vanhemmat ovat tehneet peruuttamattoman karhunpalveluksen kullanmuruilleen!

• 1943

Jokaisella aikakaudella on omat haasteensa. Tavallaan elämä on nykynuorille tehty kovin helpoksi, ei tarvitse nähdä niin paljon vaivaa esim. ruoan, opiskelupaikan yms. hankkimiseksi. Niistä on tehty itsestäänselvyyksiä Aikanamme ei perustoimeentuloa saanut muuten kuin työtä tekemällä, ei ollut asumis- ja muita tukia. Mutta tämä on johtanut siihen, ettei esim. koulua arvosteta, ei aina viitsitä yrittää, kun vähemmälläkin selviää.
      Toisaalta monella ei ole nykyään sellaisia sosiaalisia turvaverkostoja kuin meillä oli. Perheet olivat ehjiä, koko lähiympäristö otti osaa kasvatukseen ja seuraili nuorten puuhia. Oli ehkä vaikeampaa ajautua huonoihin piireihin. Ja rahaa ei kerta kaikkiaan ollut, siinä oli hyvät ja huonot puolensa. Oma elämäntilanteeni ei nuorena ollut se monelle tavallinen, että rippikoulun jälkeen pääsi tansseihin. Kyllä jouduin tekemään töitä sen eteen, että voin opiskella. Nuoruus alkoi minulle vasta parikymppisenä, kun muutin pois kotoa.

• Kuin silloin ennen

Herättää sen ajatuksen,että on mahdotonta vertailla, koska minun päälle kuuskybänen maailmani on hyvin kaukana tämän päivän nuoren maailmasta enkä pysty mitenkään elämään tämän päivän nuoren elämää. Se tuntuu myös aika tarpeettomalta, mitäpä hyötyä siitä olisi? Nyt on nyt ja ennen oli ennen, ajat aivan erilaisia.

Olin eilen kahvilassa tuttavani kanssa. Siellä eräs jotakuinkin tämänikäinen mummeli permanenttikiharoissaan suureen ääneen valitteli, miten kiittämättömiä nykynuoret ovat, kun MEILLÄ sentään aikoinaan...blaah, blaah. Jokaisen on lunastettava oma paikkansa, niin myös nykynuorten - kuten myös nykyvanhojen. Ajat ovat nyt paljon vaikeammat kuin ollessani nuori, vaikka muka hyvinvointivaltiossa elämme. Köyhät ovat aina joukossamme, mutta nyt köyhyys eli käytettävissä olevat varat tai varattomuus todella jakavat ihmiset enemmän kuin ennen, siltä minusta tuntuu.

Oikeastaan en haluaisi olla ollenkaan tässä yhteiskunnassa, en vanhana enkä nuorena, mutta uteliaisuus kai pitää minut hengissä. Olisi kamalaa, jos vielä olisi koko elämä elettävänä. En tiedä, onko nykyisillä nuorilla elämänpaloa, ainakin työttömyys kuihduttaa väkevimmänkin ennenpitkää. Kunpa voisin omahyväisesti julistaa,että elämä on kouluttanut. Edelleen tunnen, että tiedän kovin vähän ja se elämänkokemuskin on aika hyödytöntä, koska aikaamme ei voi verrata mihinkään edeltävään eli jotta siitä elämänkokemuksesta olisi hyötyä.

Ikävää,että en pysty antamaan rutiininomaista täti-vastausta eli vertaamaan sellaista mitä ei voi verrata. Onneksi meitä on moneen junaan. Näin aloittajan mieli pysyy turvallisena, onelisena ja tytyväisenä aikojen alusta niiden loppuun. Kun painaa pään tarpeeksi syvälle vaikka kesäpalttooseen, kaikki on melkein kuin ennen.

• helpompaa oli ennen

Voin sanoa, että te 1927-1960 syntyneet olette kaikkein onnekkaimmat jotka ovat koskaan saaneet syntyä maapallolle, viattomina ja vielä intoa silmissä täynnä. Jos onnistuit olemaan niin nuori suurien sotien aikaan, että vältit sodan jonka jälkeen alkoi ihmiskunnan herääminen todellisuuteen. Sen jälkeen on ollut globaalisti rauhan aika, 50-luvulta lähtien kaikki kehittyi nopeasti. Aasiassa ja Afrikassa väestö ei ollut vielä ehtinyt räjähtää käsiin, kaikki oli puhtaampaa joka puolella. Luonto voi tuolloin hyvin, 4 miljardia ihmistä vähemmän ja elämänpalo on täytynyt olla täysin eritasolla kuin nykyään.

Koko maailma oli auki, maailma oli käsittämättömän suuri. Sellaista globaalia ahneutta, riistoa, hyväksikäyttöä, ponnistelua itsekkyyden vuoksi ei ollut tuolloin, koska kilpailua ei ollut, ei tarvinnut olla niin kova mitä nykyään 2000-luvun nuoren täytyy olla. Täytyy olla kova, ei saa olla luonnollinen, kaikkeen pitää ottaa osaa, koko ajan pitää olla valmiina johonkin innovointiin tai muutokseen.

Ei saa olla oma personaallisuus, kaikki on typistettyä, pyöristettyä, kulmatonta. Pitää olla ahne, pitää haluta enemmän, pitää vaatia enemmän, pitää pystyä parempaan ja parempaan. Mikään ei saa riittää, ei saa vain olla ja nauttia elämästä, sillä millä ja missä siitä enää voi nauttiakaan? Missään ei ole paikka missä ei ole ihmisiä, päristeleviä moottoripyöriä tai autoja. Pyrkyreistä et pääse missään eroon, jostain aina löytyy mitä lipevämpiä koijareita jotka tekevät kaikkensa, että pääsevät eteenpäin tässä sairaassa maailmassa.

Itse jotenkin saan vielä positiivista energiaa sen takia, että vielä joskus näkisin sen päivän kun ihmiset tajuavat kuinka turhaa tällainen rahanperässä juokseminen ja ulkoisesti hyvältä näyttäminen on. Ja oikeasti alkaa henkinen kehitys uudelleen, ei tässä ole mitään järkeä tässä materialismissa ja materiakeskeisyydessä. Katsokaa Maailmankaikkeutta, mikä se on? Miksi se on? Missä me elämme? Valtava avaruus, valtavat mahdollisuudet, täysi tuntemattomuus ja täysi mysteeri.

Miksi taistelemma täällä keskenämme, täällä pohjalla painovoiman alla poljemme toistemme päitä ja jokainen huutaa käsi ojossa: enemmän! Ja samalla kun ponnistelemme ja pyrimme ,tuhoamme oman elinympäristömme, ainoan sellaisen jonka tiedämme olevan otollinen meille tässä Maailmankaikkkeudessa.

Maailma on niin paljon muutakin kuin pyrkimistä ja ponnistelua. Toivon todella, että jokin avaruus ei vaan rikkaiden hetkelliseksi leikkikentäksi ja hedonistiseksi status-välineeksi, vaan koko ihmiskunta heräisi oikeasti siihen mitä tämä elämä on oikeasti. Siinä on ainoa tulevaisuuden valon pilke, en muuta positiivista pysty näkemään.

• MERJA MARJATTA

Oli helpompaa,muistan kun pidin 70-luvun puolessavälissä koko kesän lomaa!
      sanouduin irti töistä toukokuussa ja hain uutta työtä syyskuussa,koska tiesin että ainakin palveluammateissa löytyy, jopa valinnan varaa oli! Palkkaakin jäi aina tilille sopivasti.Olin kerran kaupassa töissä ja pystyin itse jopa omat tuntini työnantajalle ehdottamaan, jotka se hyväksyi.Muutakin etua 60-70 luvuilla oli! Nyt olen 63-vuotias eläkeläinen,työni loppui joten oli pakko jäädä,muuten olisin mielelläni yhä töissä!

• Zukkamieli

Itse pidän itseäni nuorena ja tietääkseni muutoinkin olen sellainen, mutta minua kiinnostaa mitä oli ennen ja mikä on mahdollisesti johtanut tähän, mitä on nyt.

21 -vuotiaana olisin paljon mieluummin elänyt tätä ikää 60-80 -lukujen vaihteissa.

• mooses2

Lapsuus- ja nuoruusvuoteni olivat loistoaikaa. Kesät raksalla töissä ja talvet koulussa, myös lauantaisin. Kavereita oli. Rahaa ei juuri koskaan taskussa mutta mistään ei ollut pulaa. Nykynuoret opetetaan turhautumaan jo koulussa. Kaikki yritetään syytää thteiskunnan piikkiin. Omat lapseni (2 kpl) kasvatin vaimoni kanssa.
      Lapsilisää maksettiin kolmen (3) kk:n välein hyvin niukasti. Kukaan ei valittanut.
      Sossutantat eivät olleet edes syntyneet silloin. Saati sitten tämä ministeri KuseNina Rikkardsssson. Olen onnellisesti eläkkeellä ekaa vuotta ja kaikki hyvin.
      Töitä on tehty ja kovasti onkin oman asunnon, kesämökin ja Espanjassa olevan talon eteen.

• 12

nykyään käytän tietokonetä tai älykäspuhelin joka heti..... vie se mielen rauhaa mukanan...

• Turvallisempi

50 luvalla suomessa tapahtui 1000 ryösötmurhaa vuosittain, nyt vain ihan satunnaisesti, ehkä pari vuodesa. Raiskauksia ja pahoinpitelyjä ei 50-luvulla varmaan edes tilastoitu, kun ne oli nyt vaan sellaisia pikkujuttuja.

Lapsikuolleisuus on puolittunut 70-luvusta.

Samoin liikennelkuolleisuus on puolittunut 70-luvusta, vaikka liikenne on samaan aikaan tuplaantuntunut.

Maailma on nyt turvallisempi kuin 40 vuotta sitten.

.

• jösses

"50 luvalla suomessa tapahtui 1000 ryösötmurhaa vuosittain, nyt vain ihan satunnaisesti, ehkä pari vuodesa."

Joopajoo, mitä järkeä keksiä tilastoja ihan omasta päästään. Henkirikosten määrä esim 50/60-luvulla jossain vaiheessa oli jopa hieman pienempää kuin nykyisin.

• tiukkaa on nykyisin

Vuonna -75 keskiansio oli 2082mk/kk ja lapsilisä ensimmäisestä lapsesta 605mk/kk, eli 28% keskipalkasta.

Nyt keskiansio on 2900€/kk ja lapsilisä 100€/kk, eli n. 3% palkasta.

Lisäksi on poistunut lapsivähennykset ja yhteisverotus.

Ei ole kuulkaa mikään ihme että lapsiperheet ovat suhteellisesti paljon tiukemmilla kuin 70-luvulla.

• nyt mokasin

Ups... tulipa pieni muistihäiriö. Lapsilisä oli 1975 604mk vuodessa... eli ihan yhtä huono kuin nykyisin.

• elä niin opit

tuo lapsilisä oli tuon kuutisensataa vuodessa, joten lakikaavasi on hanurista

• Eipä isotella

>Nyt keskiansio on 2900€/kk

Todellisessa keskituntiansiossasi on tonni liikaa

• Vuonna -75

olin ammattikoulun jälkeen ensimmäistä kesää komennushommissa. Pitkiäkin päiviä ja joskus viikonloppujakin töissä asentajan "pakinkantajana" ja apulaisena. Paras kuukauden palkka päivärahoineen oli tuolloin jotain 6000 mk joka oli niissä olosuhteissa iso. Paljonkohan olisi tämänpäivän mittakaavassa. Fiksusti jatkoin sitten seuraavana syksynä tekuun eikä opintolainaa tarvittu eikä ilmaista rahaakaan saanut mistään. Mutta hyvin meni joka tapauksessa.

• Laskinmies
        Vuonna -75 kirjoitti:

olin ammattikoulun jälkeen ensimmäistä kesää komennushommissa. Pitkiäkin päiviä ja joskus viikonloppujakin töissä asentajan "pakinkantajana" ja apulaisena. Paras kuukauden palkka päivärahoineen oli tuolloin jotain 6000 mk joka oli niissä olosuhteissa iso. Paljonkohan olisi tämänpäivän mittakaavassa. Fiksusti jatkoin sitten seuraavana syksynä tekuun eikä opintolainaa tarvittu eikä ilmaista rahaakaan saanut mistään. Mutta hyvin meni joka tapauksessa.

1975 vuoden 6000mk on tämän päivän rahassa noin 4700 euroa.

Ohessa linkki hyvään rahanarvo laskuriin:

http://service.nordea.com/nordea-openpages/fi/calculators/moneyValueCount.action

• € maksoi 6 markkaa

• mb--
        € maksoi 6 markkaa kirjoitti:

Laskinmies ?

6000.00 Mk = 1009,13 Euro

Kannattaa ottaa huomioon rahanarvon muuttuminen.

• pari huomiota

Minusta nykyään on sellainen huono puoli, että ahkeruus ei välttämättä riitä enää siihen, että saa omistusasunnon, parisuhteen, lapsen ja työpaikan. Entisaikaan kuka tahansa ihminen, joka oli terve ja ahkera, sai hommattua sen omistusasunnon ja jos ei ihan outo ollut, niin parisuhdekin löytyi ennenpitkää.

Vaikka nykyään olisi ahkera, niin mikään koulutus ei takaa työpaikkaa. Nykynuori saattaa joutua opiskelemaan useita ammatteja, kun koulutetaan vaan kortistoon. Se syö ihmistä. Asuntojen hinnat liitelevät pilvissä ja niitä varten otetaan 25-30 vuoden asuntolainoja. Pieniä tavallisia asuntoja on vaikea löytää ja Helsingissä on oltava korkeakoulutettu ja hyväpalkkainen, jotta pääsee käsiksi edes 50 vuotta vanhaan rapistuvaan omakotitaloon.

Entisaikana ei ehkä erilaisuutta hyväksytty niin kuin nykyään. Homot tai yksinhuoltajat olivat herkästi sellaisia, jotka suljettiin ulkopuolelle.

Nykyään vanhemmat ovat työn takia stressaantuneita. On liikaa työtä, koko ajan pitää tehdä enemmän tulosta eikä ole varmaa, että työpaikka säilyy. Lapsille ostetaan kaikkea kivaa, mutta ei ehditä/jakseta olla lasten kanssa. Lapset herkästi istuvat vaan tietokoneilla sen sijaan, että menisivät ulos kavereittensa kanssa. Urheilukaan ei maistu enää kovinkaan monelle, karkit ja limut senkin edestä.

Entisaikaan avioero oli iso synti ja erottiin lähinnä vain siksi, jos puoliso oli hullu tai väkivaltainen. Nykyään puolet avioliitoista päättyy eroon. Eikä moni mies enää halua edes naimisiin, kun voi vaihtaa akkaa lennosta aina uuteen. Tietysti se näkyy sitten siinä, että omaisuutta ei pääse kasvattamaan, kun aina menee omaisuus jakoon. Harvalla alle 40 vuotiaalla pariskunnalla on velatonta omakotitaloa puhumattakaan kesämökistä tms.

• Joku vaan

No tasan ei entisaikana saanut omistusasuntoa jokainen ahkera, ja jos saikin, niin se oli joku sähkötön ja vedetön murju (vielä 60-70 -luvulla). Jos jäi työttömäksi niin ei saanut mistään rahaa.

Homous oli rikoslain mukaan rangaistavaa. Aviottomia äitejä huoriteltiin ja he joutuivat usein antamaan lapsen kasvatiksi, koska päivähoitoa ei ollut ja rahaa ei saanut muuten kuin työssäkäymällä ja lasta ei voinut ottaa töihin eikä jättää yksin kotiin. Ehkäisyä ei ollut ja abortti oli laiton.

Kyllä oli entisajan nuorilla ihanaa!

• 50+
        Joku vaan kirjoitti:

No tasan ei entisaikana saanut omistusasuntoa jokainen ahkera, ja jos saikin, niin se oli joku sähkötön ja vedetön murju (vielä 60-70 -luvulla). Jos jäi työttömäksi niin ei saanut mistään rahaa.

Homous oli rikoslain mukaan rangaistavaa. Aviottomia äitejä huoriteltiin ja he joutuivat usein antamaan lapsen kasvatiksi, koska päivähoitoa ei ollut ja rahaa ei saanut muuten kuin työssäkäymällä ja lasta ei voinut ottaa töihin eikä jättää yksin kotiin. Ehkäisyä ei ollut ja abortti oli laiton.

Kyllä oli entisajan nuorilla ihanaa!

Olen -50 luvun lapsi ja olin tarhassa hoidossa.Sinulla on paljon virheellistä tietoa 60-70 luvun asioista.

• N

Mistä tuolainen käsitys?

• ÄLLITÄLLI

Onhan sitä. Ennen sai työpaikan (jopa valita) pelkällä kansakoulupohjalta (peruskoulu), asunto oli omakotitalon yläkerran huone alkeellisilla pesumahdollisuuksilla, vuokra n 150 mk, sisälsi sähkön ja veden (nettopalkka n.900 mk), ruokaa piti ostaa ja jotain rytkyjä, yleensä kävi niin, että raha riitti sen 2 viikkoa ja loppu 2 viikkoa perse auki nälissään, ei saanut tukia ei mitään sossusta, ei kotoa.. Rahat ei riittänyt huvituksiin ja jos johonkin pääsi, ei enää juomiin, oli aika raitis nuoruus. No elämä opetti kovalla kädellä ja pärjätty on tähän päivään asti, ei loistavasti, mutta eihän täältä mitään mukaansa saa. Muutenhan sitä oltiin samanlaisia kun tänäkin päivänä, mutta ei ollut kännyköitä, nettejä, läppäreitä yms. Ja loppujen lopuksi oltiin aika kilttejä (oli niitä tuhmiakin), eli nuoriso on ollut aina samankaltaista.. Maailma menee eteenpäin, ja se mikä oli kiellettyä silloin, on tänään ok, ja kun tämän päivän nuoriso ikääntyy, on toiset kujeet, mutta nuoret hullutuksineen säilyy.

• 80's kid

Nykyään ikäluokat on pienempiä jolloin luulisi että mahdollisuuksia olisi enemmän tarjolle niille harvoille nuorille mutta ei se taida ihan näinkään mennä.

Olen itse 70-luvulla syntynyt, lapsuus 80-luvun Suomessa oli hienoa aikaa, Suomi oli varmaan kaikkien aikojen reiluimmillaan silloin, varakas, vakaa, hyvä maa. 80-luvulla jo tuli koteihin tietokoneet ja mullekin sellainen hankittiin, lapsena tietokonepelien ohella tietokoneiden perusteet yleensäkin upposivat kaaliin helposti ja asia oli supermielenkiintoinen. Tämä on auttanut suuresti nykyajan teknisessä maailmassa selviytymisessä. Vanhempani sen sijaan taisivat pitää niitä vain leluina eivätkä yhtään perehtyneet jo silloin tietotekniikkaan, heillä on ollut sittemmin vaikeuksia tietokoneiden kanssa, perusteetkin ovat aika heikosti hallussa, nykyään kaikki on verkossa ja lähestulkoon vain tietokoneella saavutettavissa.

Kyllä silti tuntuu itselläkin välillä että tekniikan kehityksen kärjessä pysytteleminen olisi lähes kokopäivätyö, niin nopeasti kaikki menee eteenpäin, esim. älypuhelimiin en ole perehtynyt, käytän tavallista gsm kännykkää joka kylläkin riittää tarpeisiini, on siinä peräti kamerakin, tosin myös varsinainen digikamera löytyy.

Sitten hienon 80-luvun jälkeen tuli 90-luku, lama iski armottomasti päin naamaa, esim. kouluissa entiset edut karsittiin pois, mm. koulumatkaliput, työttömyys räjähti pilviin konkurssiaallon ja massairtisanomisten myötä juuri kun olisi pitänyt aloitella työelämää, jne. joten 90-lukua en mielelläni muistele.

Nuoruus meni paljolti pätkätöitä tehdessä ja työttömänä, armeija tietysti oli välillä. 90-luvulta lähtien työttömyys on pysyvästi jäänyt korkealle tasolle, jopa leipäjonotkin ovat jääneet pysyväksi ilmiöksi maahamme jota ei olisi 80-luvulla uskonut todeksi! Kerjäläiset sentään taitavat olla ulkomailta tänne saapuneita.

Vakituiseen työhön pääsin vasta 31 vuotiaana jossa edelleen olen mutta siltikin on koko ajan mielessä että tämä voi loppua koska tahansa, ei voi luottaa nykypäivänä ns. pysyvänkään työn jatkumiseen kun pörssin tuuliviiri tai jokin muu taloudellinen oikku määrää että työ on siirrettävä halvemman työvoiman maahan.
      Niinpä yritän saada pienestä palkastani jäämään säästöön koko ajan jotain mutta hintojen, vuokrien, päästökauppojen jne. ahneuden ja voittojen maksimoinnin takia hintojen noustessa joka ainut vuosi hulppeasti kerrallaan se ei ole helppoa, palkkahan ei tietenkään nouse kuin mitättömiä prosentin kymmenyksiä ja siitäkin verottaja kahmaisee aina enemmän ja enemmän.

Valtio on myös keksinyt uusia veroja mitä ei ennen ollut, esim. autojen ajoneuvovero, 70-luvulla ilmeisesti jokin vastaava tuulilasitarravero on ollut lyhyen aikaa. Nykyinen ajoneuvoverohan oli alkuun 90-luvulla samanlainen tuulilasiin kiinnitettävä verotarra, tätä ei ole saatukaan poikki enää kuten 70-luvulla.
      Ympäristöasiat on selkeästi tekosyy keksiä uusia veroja ja maksuja mikä kohottaa huikeasti loppukäyttäjän maksettavaksi tulevia hintoja kustannusten kertautuessa koko tuotantoketjussa.
      Nykyään ei selvästikään kukaan ajattele mitä maksut jne. aiheuttavat tavallisen kansalaisen arkielämässä, näkökulma on yksisilmäisesti pelkästään yritysten ja valtion omassa edussa, tavallisesta kansasta viisveisataan. Toisin oli vielä 80-luvulla.

Oli lottovoitto syntyä Kekkosen ja Koiviston Suomeen ja saada elää 80-luku mutta siitä lähtien tämä on ollut yhtä h3lvettiä.

• 60 luvun nuori

Höpö höpö! Aika kultaa muistot ja nuorten elokuvista saama kuva siitä ajasta ei vastaa todellisuutta!

• Kis-kis

Silloin oli pakko päästä töihin ja alkaa tienata. Ei ollut mitään tukia kotona makaaville luusereille. Asunnonkin sai kun lähti hekemaan sinnikkäästi vaikka asunkin yliopistokaupungissa. Kaksi työpaikkaa oli mulle tarjolla kun lopetin ammattikoulun, ei paha. Siitä asti olen tienannut ja saanut asunnon, autot ym kasaan ja perheen ja lapset. Siihen aikaan arvostettiin avioliittoa ja lapsia. Luuserit jäi ilman perhettä ja heidät katsottiin epäonnistuneiksi yhteiskuntaan ja jätettiin syrjään alkoholisoitumaan.

• antinoos VSOP

No kuka sai, kuka ei töitä. Kekkonen pani pystyyn hätätilahallituksen työttömyyden takia. Itsekin olin valt.maisterina vuoden kortistossa kunnes otin työtä mitä sain: ottamaan valokopioita erään viraston arkistoon pienimmällä mahdollisella palkalla. Sitä kesti toista vuotta, kunnes vähitellen hivuttauduin eteenpäin vähitellen paremmille paikoille, mutta lähtötilannetta mun ei työpaikalla koskaan annettu unohtaa.
      Onhan tietty nuorisotyöttömyys nyt järkyttävämpää kuin ennen. Joissakin maissa puolet nuorista työttömänä. Surullisemmaksi asian nyt tekee vielä se, että nykynuoret ovat pääosiltaan paremmin koulutettuja ja taitavampia kuin ennen. 90 % on vielä parempikäytöksisempiakin kuin me aikoinaan. Mutta epätoivo saa marginaalitilanteissa pahaa jälkeä. Vanhusten pitäisi antaa nuorille heille kuuluvat asemat ja työt, jotta ne hoidetaan ne hoidetaan nykyteknologian tasoisesti. Vanhukset saisivat lopettaa eläkeiän nostoista ja omista asemistaan kynsin hampain kiinnipitämisestä haikailun ja jättää ne ne paremmin ja tehokkaammin hoitaville. Olen puhunut!

• Pirre*

Kaksiteräinen miekka, toisaalta ajetaan eläkeiän nostoa, ja toisaalta pitäisi saada nuorille työpaikkoja vapaaksi jäävistä työpaikoista...., mutta onko niin, ettei työt joita "vanhukset" tekee enää kelpaakaan nuorille, siis se ammattikoulu- tai suorittavan portaan työ, pitäisikö työn heti olla sisäsiistiä valkokaulus työtä...jotain on mikä ei kohtaa, koulutus oli liian kauan lukio ja yliopisto opintoja suosivaa, amikset ei kelvannu nuorille eikä nuorten vanhemmille...sitä satoako tässä nyt niitetään..

• Nussiva mummo

Nykyään nuoret nus-si-vat vain koko ajan. Töitä ei viitsitä hakea,kun pitää vaan nus--sia.

• ennen oli paremmin

joo arvot ovat muuttuneet,ulkokultaisuus on vallalla nykyisin,koulutusta painotetaan ihan liikaa ja tulee sitten näitä kirjanoppineita,jotka ei tiedä elämästä mitään.Ennenkin on pärjätty paremminkin ilman liika koulutuksia.Jotenkin ääri-ilmiöt on lisääntyneet,mennään äärimmäisyyksiin kaikessa,kuten koulutuksessa jne.Kyllä sitä ennen opittiin työssä ja elämässä,eikä se koulutus takaa mitään,nimittäin sivistystä.Ennen elämä oli turvallisempaa ja rehellisempää,ihmiset ovat muuttuneet,siitähän se johtuu ja oikeiden arvojen katoamisesta.

• Aika kultaa muistot, mutta tässä:

Vielä 80-luvun alussa, jolloin itse lähentelin murrosikää, ydinsota oli ihan aktuaali pelko. Siitä puhuttiin ja ymmärrettiin, että Suomi on niin lähellä Neuvostoliittoa, että kyllä täälläkin flätisee, jos alkaa tapahtua. Toisaalta asia oli (ja on) niin järkyttävä, että useimmat sulkivat sen arkiajattelunsa ulkopuolelle. Ja mitäpä suoranainen kauhu olisi auttanutkaan? Sanoisin silti, että kyllä ydinkonfliktin pelko jollakin tapaa varjosti nuoruuttani.

80-luvulla eräs kymmenkunta vuotta vanhempi partiokaverini sanoi, että siitä ei yksityisen ihmisen elämä keskimäärin parane. Minusta hän oli oikeassa. Silloin koulutuksella sai töitä suhteellisen varmasti. Kunhan nyt sai johonkin firmaan tai laitokseen luotua suhteet, niin ajan mittaan sieltä näytti saavan vähitellen paranevia hommia. Sitä minäkin odotin, vaan toisin kävi.

Kaikkineen ilmapiiri oli toisenlainen. Tottahan silloinkin oli ylpeitä juppeja ja kilpailua ja kateutta, mutta kuitenkin oli olemassa myös jonkinmoinen yhteisyyden henki. Kaikkien ei odotettu suoriutuvan ihan kaikeista omin avuin, vaan esimerkiksi järjestöt hankkivat jäsentensä voimin niitä asioita, joita ne nykyään hankkivat sponsorirahalla. YYA-sopimus oli paitsi Suomen ja Neuvostoliiton suhteiden perusta, myös naapureiden ja tuttavien ystävyyden lähtökohta. Nykyään tuntuu, että naapurussuhteetkin perustuvat kilpailuun ja toisille esitettyin pyyteisiin ja vaatimuksiin.

Samoin 80-lukuun kuului lasten ja nuorten vapaus. Jos nykyään onkin leluja, niin toisaalta vanhemmat näyttävät säätelevän paljon entistä tiukemmin lastensa liikkumavapautta. Ehkä minä sitten menin tärviölle siksi, että olin jo ensimmäiseltä luokalta lähtien iltapäivät ilman valvontaa, koska muu perhe oli töissä ja lukiossa. Liikuin kaveripiirini kanssa omine nokkinemme monien kilometrien säteellä kotoa. Iltapäivien tunteina leikittiin ja pelattiin vaihtelevan kokoisissa ryhmissä omaehtoisesti. Tästä edettiin sujuvasti varhaisnuoruuden ryhmäikään, jolloin pihapiirin ja lähiaulueen tytöt ja pojat alkoivat vähitellen lähentyä toisiaan myös muutoin kuin leikkikavereina. Sanoisin, että sen mahdollisti vapaus ja se, että media ei syöttänyt nykyiseen tapaan malleja siitä, miten tyttöjen ja poikien pitää toisiinsa tutustua. Kärjistäen: silloin saattoi useinkin nähdä yli 12-vuotiaita tyttöjä, joiden hiuksia ei ollut värjätty. Ja kun ei ollut nettiä, niin tuttavapiiri oli fyysistä lähipiiriä. Vanhemmatkin tiesivät, keiden kanssa lapset aikaansa kuluttavat.

Lasten ja nuorten harrastaminenkin oli jotenkin omaehtoisempaa. Vanhemmat eivät kiikuttaneet lapsia joka harrastukseen, vaan niihin kuljettiin omatoimisesti kävellen, fillarilla tai bussilla. Tottahan niitä kyytejäkin sai, ja koska perheessämme ei ollut autoa, niin aika usein jonkun kaverin isä tai äiti kuljetti minut autolla kotiin erityisesti raskaiden leirien ja purjehdusten jälkeen. Toisaalta, muistanpa niitäkin sunnuntai-iltapäiviä, kun retken jälkeen keskustassa totesin, että kotiin menee bussi vasta tunnin päästä. Otin sen 15 - 20 kiloa painavan rinkkani tai varustelaukkuni kantoon ja kävelin reissun viimeiset kolme ja puoli kilometriä kotiin. Yhtäältä olin ylpeä jaksamisestani, toisaalta, kyllä se joskus myös pänni, kun oikein väsytti.

Yllä joku kirjoittaa, ettei vertailu kannata, kun aika on niin erilainen. Minusta vertailu kannattaa juuri siksi. Mennyttä ei saa takaisin, mutta ei niinkään saa mennä päättelemään, että nykyinen elämänmeno on jokin taivaasta tipahtanut tosiasia. Kyllä me ihmiset pystymme vaikuttamaan nuorisomme arkeen. En väitä, että se on helppoa, mutta me aikuiset voisimme esimerkiksi antaa hiukan rakentavampia esimerkkejä kuin tosi-tv-tyyliset elämän karsintakisat, jatkuva suuruudenhulluus, toimivan ja tuottavan työelämän muuttaminen yksien toimettomuudeksi ja toisten hikipajoiksi jne. Mahdollisuudet on, tahtoa näemmä ei.

• sdfsfsd
        avaxt kirjoitti:

Aika kultaa muistot, mutta tässä:

Vielä 80-luvun alussa, jolloin itse lähentelin murrosikää, ydinsota oli ihan aktuaali pelko. Siitä puhuttiin ja ymmärrettiin, että Suomi on niin lähellä Neuvostoliittoa, että kyllä täälläkin flätisee, jos alkaa tapahtua. Toisaalta asia oli (ja on) niin järkyttävä, että useimmat sulkivat sen arkiajattelunsa ulkopuolelle. Ja mitäpä suoranainen kauhu olisi auttanutkaan? Sanoisin silti, että kyllä ydinkonfliktin pelko jollakin tapaa varjosti nuoruuttani.

80-luvulla eräs kymmenkunta vuotta vanhempi partiokaverini sanoi, että siitä ei yksityisen ihmisen elämä keskimäärin parane. Minusta hän oli oikeassa. Silloin koulutuksella sai töitä suhteellisen varmasti. Kunhan nyt sai johonkin firmaan tai laitokseen luotua suhteet, niin ajan mittaan sieltä näytti saavan vähitellen paranevia hommia. Sitä minäkin odotin, vaan toisin kävi.

Kaikkineen ilmapiiri oli toisenlainen. Tottahan silloinkin oli ylpeitä juppeja ja kilpailua ja kateutta, mutta kuitenkin oli olemassa myös jonkinmoinen yhteisyyden henki. Kaikkien ei odotettu suoriutuvan ihan kaikeista omin avuin, vaan esimerkiksi järjestöt hankkivat jäsentensä voimin niitä asioita, joita ne nykyään hankkivat sponsorirahalla. YYA-sopimus oli paitsi Suomen ja Neuvostoliiton suhteiden perusta, myös naapureiden ja tuttavien ystävyyden lähtökohta. Nykyään tuntuu, että naapurussuhteetkin perustuvat kilpailuun ja toisille esitettyin pyyteisiin ja vaatimuksiin.

Samoin 80-lukuun kuului lasten ja nuorten vapaus. Jos nykyään onkin leluja, niin toisaalta vanhemmat näyttävät säätelevän paljon entistä tiukemmin lastensa liikkumavapautta. Ehkä minä sitten menin tärviölle siksi, että olin jo ensimmäiseltä luokalta lähtien iltapäivät ilman valvontaa, koska muu perhe oli töissä ja lukiossa. Liikuin kaveripiirini kanssa omine nokkinemme monien kilometrien säteellä kotoa. Iltapäivien tunteina leikittiin ja pelattiin vaihtelevan kokoisissa ryhmissä omaehtoisesti. Tästä edettiin sujuvasti varhaisnuoruuden ryhmäikään, jolloin pihapiirin ja lähiaulueen tytöt ja pojat alkoivat vähitellen lähentyä toisiaan myös muutoin kuin leikkikavereina. Sanoisin, että sen mahdollisti vapaus ja se, että media ei syöttänyt nykyiseen tapaan malleja siitä, miten tyttöjen ja poikien pitää toisiinsa tutustua. Kärjistäen: silloin saattoi useinkin nähdä yli 12-vuotiaita tyttöjä, joiden hiuksia ei ollut värjätty. Ja kun ei ollut nettiä, niin tuttavapiiri oli fyysistä lähipiiriä. Vanhemmatkin tiesivät, keiden kanssa lapset aikaansa kuluttavat.

Lasten ja nuorten harrastaminenkin oli jotenkin omaehtoisempaa. Vanhemmat eivät kiikuttaneet lapsia joka harrastukseen, vaan niihin kuljettiin omatoimisesti kävellen, fillarilla tai bussilla. Tottahan niitä kyytejäkin sai, ja koska perheessämme ei ollut autoa, niin aika usein jonkun kaverin isä tai äiti kuljetti minut autolla kotiin erityisesti raskaiden leirien ja purjehdusten jälkeen. Toisaalta, muistanpa niitäkin sunnuntai-iltapäiviä, kun retken jälkeen keskustassa totesin, että kotiin menee bussi vasta tunnin päästä. Otin sen 15 - 20 kiloa painavan rinkkani tai varustelaukkuni kantoon ja kävelin reissun viimeiset kolme ja puoli kilometriä kotiin. Yhtäältä olin ylpeä jaksamisestani, toisaalta, kyllä se joskus myös pänni, kun oikein väsytti.

Yllä joku kirjoittaa, ettei vertailu kannata, kun aika on niin erilainen. Minusta vertailu kannattaa juuri siksi. Mennyttä ei saa takaisin, mutta ei niinkään saa mennä päättelemään, että nykyinen elämänmeno on jokin taivaasta tipahtanut tosiasia. Kyllä me ihmiset pystymme vaikuttamaan nuorisomme arkeen. En väitä, että se on helppoa, mutta me aikuiset voisimme esimerkiksi antaa hiukan rakentavampia esimerkkejä kuin tosi-tv-tyyliset elämän karsintakisat, jatkuva suuruudenhulluus, toimivan ja tuottavan työelämän muuttaminen yksien toimettomuudeksi ja toisten hikipajoiksi jne. Mahdollisuudet on, tahtoa näemmä ei.

Ainakin mulle on kanssa jäänyt kasariluvulta just tuo sama mieleen, että lapset sai olla itsenäisiä. Nykyään olis varmaan sosiaalitädit äkkiä kyselemässä jos siihen malliin oltaisiin. Kesälomat oltiin kaiket päivät omin nokkinemme kaveriporukassa ja kivaa oli. Olen kyllä onnellinen että sain viettää lapsuuteni tuollaisessa vapaudessa. Mutta nuoruus 90-luvun lama-Suomessa olikin toinen juttu.

• Hullumaailmapolitiik

Kyllä olet oikeassa. Kyllä parhaat ajat on menneet. Silloin tilanne oli toisin. Nykytilanne on selkeä osoitus poliitikkojen mielivallan, ahneuden ja sairaan politiikan tulos joka pysäytti yhteiskuntakehityksen. Maailman politiikka on mätäpolitiikkaa. Erikoisinta tässä on se että poliitokot naama pokkana sanoo ajavansa yhteiskuntakehitystä. Kyllä joo ajavat, mutta väärää suuntaan. Se on kuin ajaisi liikenteessä vastaantulijoiden kaistalla. Yhteentörmäys josain vaiheessa on väistämätön. Maailmantalous ja politiikka ajaa vastaantulijoiden kaistalla täyttä häkää korruption saattelemana. Tässä sitä nyt ollaan. Nuoretkin valmistuu työttömiksi. En yhtään ihmettele kun mitään ulospääsyä ei ole eikä anneta. Kaikki jarrutetaan ja seisautetaan. Ihmiset lähtee oman käden kautta. Suomessa joka päivä 3-4 ihmistä tekee itsemurhan koska mitään elämisen mahdollisuutta ei anneta.

• JK

NIINKÖ

• saa hyvät naurut,,

edes nauru pidentää ikää, ku kaikki muuten nykyään v i t u t t a a ,,,

KATSOKAA hevan laittama linkki, tuosta alempaa,

siinä hyvällä huumorilla kerrotaan missä suomi menee nyt,,,

se on espanjankielinen esitys, mutta on tekstillä suomennettu !

• dementikko-

Empä haluaisi olla nuori tässä ajassa.
      60-80 luvulla oli mukavempaa.
      Ilmapiiri ja arvot olivat sitä musiikkia myöten.
      Nuoret aivopestään ja opetetaan väärin sen minkä nykyopettajat jaksavat.
      Epaonnistuminen on miltei maailmanloppu ja sosiaalista kanssakäymistä oli enemmän ulkona sekä urheilua ja liikuntaa.
      Tietokoneet vievät liikaa aikaa ja nuori syrjäytyy kotiinsa
      kun kaupunkien keskustat täyttyivät iloisista lapsista ennen.
      Lapset olivat iloisempia ennen

• lapsuus loppui 12-v

Elämä kantaa kun on nuori, samallatavoin se oli silloin ja on nykyään, eikä se siitä miksikään muutu. Me elimme paljolti kaikesta piemennossa, vain sen tiedon ja ohjeistuksen varassa mitä satuimme saamaan vanhemmiltamme ja koulussa, ei ollut nettiä ja sosiaalista mediaa, saati mitään käsitystä globaalista maailmasta. Siltä osin koen nykynuorten aseman parempana, että ovat tietoisempia eri mahdollisuuksista sekä oikeuksistaan, miksei myös velvollisuuksistaan ja muutenkin elämänkatsomus on avarampi. Minä sain tietää 15-vuotispäivänäni ensimmäisen kerran sisareltani rikoslain olemassaolosta, niin että jotenkin sisäistin sen merkityksen, vaikka siihen meni vielä vuosikymmeniä ennenkuin täysin käsitin esimerkiksi kansalaiselle kuuluvat perusoikeudet. Elettiin aika lailla sukuyhteisössä silloin, ja onhan se vaikutus edelleenkin nähtävissä työelämässä ja muualla, suhteilla mennään vielä meillä.

• "Minä sain tietää 15-vuotispäivänäni ensimmäisen kerran sisareltani rikoslain olemassaolosta, niin että jotenkin sisäistin sen merkityksen, vaikka siihen meni vielä vuosikymmeniä ennenkuin täysin käsitin esimerkiksi kansalaiselle kuuluvat perusoikeudet. Elettiin aika lailla sukuyhteisössä silloin, ja onhan se vaikutus edelleenkin nähtävissä työelämässä ja muualla, suhteilla mennään vielä meillä."

Nyt tekisi jo mieleni kysyä, että missä ja milloin sinä olet kasvanut, ja mahdoitko käydä koulussakaan?

• lapsuus loppui 12-v
        avaxt kirjoitti:

"Minä sain tietää 15-vuotispäivänäni ensimmäisen kerran sisareltani rikoslain olemassaolosta, niin että jotenkin sisäistin sen merkityksen, vaikka siihen meni vielä vuosikymmeniä ennenkuin täysin käsitin esimerkiksi kansalaiselle kuuluvat perusoikeudet. Elettiin aika lailla sukuyhteisössä silloin, ja onhan se vaikutus edelleenkin nähtävissä työelämässä ja muualla, suhteilla mennään vielä meillä."

Nyt tekisi jo mieleni kysyä, että missä ja milloin sinä olet kasvanut, ja mahdoitko käydä koulussakaan?

Sopii sitä ihmetellä, olisin ottanut yhteyttä lastensuojeluun monta kertaa, jos olisi ollut edes mistä kysyä apua. Näitä ongelmaperheitä on varmasti nykyäänkin, mahdollisesti jopa enemmän kuin silloin, mutta kynnys hakea apua tai ulkopuolisten mennä väliin on matalampi, vaikka mitään systemaattista ohjausta vanhemmille lastenkasvatukseen ei taida olla millään tasolla edes harkittu ja toisaalta ei siihen mikään ohjaus auta, jos se vika on siellä jossakin syvemmällä.

Sinänsä tuossa rikosvastuun alkamisiän tietämyksessä voi olla aukkoja nykynuorillakin, en minä sitä sinänsä ihmettelisi, ja kyllä vanhempani hyvinkin tunsivat ja noudattivat lakia sen verran, mutta se miten lapsiin on suhtauduttu tai koettu, että lapsilla olisi mitään oikeuksia itsenäisesti, on muuttunut parempaan niistä ajoista.

• Lajittelupiste

Töitä ei ole, koska markkinatalous jyllää. Voitot pitää olla suuria, joten työmiehiä ei mahdu työn ja tuoton väliin. Maailma muodostuu rahanahneiden mukaan ja itsekkyys lisääntyy. Täytyisi muistaa kuitenkin, että elämä on arvo sinänsä. Em. seikkaan demokratia on ainakin aikaisemmin ollut sidoksissa. Liian helposti annamme nykyisille päättäjille periksi ja peräänkuulutankin ihmisiltä taistelutahtoa. Taistelkaa oikeuksienne puolesta ja ottakaa selvää asioista, vain siten olette vahvempia. Vielä, työttömyydessä ei aina ole kysymys laiskuudesta tai viitsimisestä. Nykyisin koulutusta tarjotaan aloille jotka ovat jo täynnä, eikä töitä löydy koulun jälkeen. Koulutuksesta päättävät eivät näin ole itse ajanhermoilla. Kyllä työnantajien härskiydellekin voi laskea, ettei edes halua työtä hakea, mm. jostain syystä jotkin työnantajat hakevat samaan paikkaan puolipäiväisiä työntekijöitä, miksiköhän?

• ei eläkettä kerry

Niin, ilman sotaa ei teilläkään olisi ollut töitä. Ja itse oikeasti toivon, ettei nuoremmille räkytettäisiin, että menkää töihin, töitä on muttei palkanmaksajaa. Itse olen 40-vuotias ja pätkiä olen tällä vuosituhannella saanut tehdä, alle puolen vuoden pätkiä, eikä niitäkään nyt sitten ole vuosiin ollut. Kolme ammattia on, ei enää enempää viitsisi.

• tyttö-92

Te olette meidät tähän maailmaan näille vuosiluvuille tehneet. Me elämme vain niissä puitteissa, jotka on meille luotu. Nuoret ovat kaikesta huolimatta edelleen nuoria. Tulevaisuus edessä ja maailma pullollaan eri mahdollisuuksia. Voitte lytätä meidän haaveemme jo nyt tympäännyttämällä meidät tähän hirveään yhteiskuntaan, tai antaa meidän vielä unelmoida ja kyynistyä itse ajallaan, jos niin on tarkoitettu.

• Veentti Mooses

oli niin pirun helppoa kun ei ollut opintotukea ja töihin piti mennä jo 15-vuotiaana vaikka lukiokin piti käydä ja itse maksaa ja asuttiin pienissä alivuokralaishuoneissa kalliilla, kun ei ollut opiskelija-asuntoja

.... juu helppoo oli :)

• Pää pystyssä

Olen nyt 25v ja voin kertoa että yläkoulusta lähtien se on repimistä ja työntämistä eri suuntiin, täytyy tehdä valinnat mitä tehdä isona, vaikka ei tiedä yhtää mitä paperista valitsee (tähän ratkaisu olisi se, että vaikka jo 14v voitaisiin ottaa taskurahoilla tekemään ja tutustumaan töihin - näin uskoakseni ennen muinoin oli).
      Kasvatus on niin lepsua että vielä oman ikäiset kaverini kehuvat facebookissa että "onpa hauskaa kun äitin kanssa juttelin, ja se kysy onko mulla rahaa, vastasin et ei ole, mutsi ihmetteli mihin ne on menny, sanoin että mulla on loma, ja oon muuten menossa ensvkl festareille, ja mutsi sano laittavansa rahaa" - minusta tuo koko keskustelu oli niin säälittävä että en edes kehtaisi sitä kertoa edes tyttöystävälleni. Mutta siinä malli esimerkkiä siitä että sitä saa mitä tilaa.
      No aiheita olisi monia, mutta itse olen peruskoulupohjalta saanut tehdä jo jonkin aikaa ns. "hyviä töitä", tosin monta vuotta tuli painettuakin ruohonjuuritasolla minimikorvauksilla 3 duunia samaan aikaan. Nyt on 25 vuoden iässä kiva työ, kiva auto, kiva tytär, kivoja säästöjä, kivoja sijoituksia ja vanhemmilta on tähän asti saatuna tasan 399€ maksanut jenkkisänky.

• kuka tietää?

Pitääkö tämä paikkansa että nykyään potentiaaliset työnantajat eivät reilusti palkkaa työnhakijaa normaaliin työsuhteeseen , koska on kannattavampaa ottaa työkkäristä suoraan sanoen ilmaistyövoimaa (työntekijälle palkkaa työkkäriltä 9 euroo/h)pätkätyösuhteisiin? ja että työkkärissä on erikseen palkattu "koordinoija" etsimään ja sijoittamaan tämän kaltaisia "työllistettäviä"? Pitääkö tämä paikkansa?

Kyllä ennen työstä palkka maksettiin työntekijälle.

• hyväksikäyttöä

Kyllä pitää paikkaansa. Itselläni koekmusta. Työkkäri painostaa koko ajan menemään töihin työmarkkinatukea vastaan. Lisäksi nykyisin jo muutkin (itseään parempina pitävät ihmiset) painostavat samaan, etten vain olisi kotona joutilaana.

Työssäkäyntialueeni työnanatajat suorastaan hyväksikäyttävät näitä itse itsensä aktivoivia hölmöjä, jotka tekevät samaa duunia ilmaiseksi, mistä pitäisi maksaa palkkaa. Koska aina löytyy ammattitaitoista, koulutettua työvoimaa joka ei "ylpeytensä vuoksi halua olla joutilaana kotona" vaan tekevät oman alansa työtä 9 euron päiväkorvauksella (joka menee auton ylläpitoon, että voi kulkea ilmaistyöhön) niin OIKEITA avoimia palkkatyöpaikkoje ei alueella ole. Olen amk- tutkinnon suorittanut ja lukion käynyt, enkä myy itseäni ilman etä saan ammattitaidolleni vastinetta. Siitä sitten saan kuulla vittuilua sekä työkkärin että ilmaistyötä tekevien taholta. Olen kuulemma laiska.

Tiedoksi, että teen sosiaaalialan vapaaehtoistyötä vapaa-aikanani, enkä siis vain makaa kotona.

• Jepjeps

Näyttäs että monella elämä pyörii täysin kännykän, tietokoneen ja facebookin ympärillä. Niiden näppäileminen on elämän täyte ja sisältö. Köyhää mielestäni ja tämähän on siis vain minun mielipiteeni.

• Espoontyttö -59

Oli se mahtavaa aikaa, ihanaa että sain elää 60 luvulla. Ihmiset välittivät aidosti toisistaan. Tehtiin talkootöitä ja oltiin naapureiden kanssa ystäviä. Toista se on nyt kukaan ei välitä kenestäkään eikä mistään. Lapsia tehdään ja äkkiä hoitoon että ei vaan itse tarvitse tehdä mitään. Miksi teette lapsia hyvät ihmiset? Ei ne päiväkodin tädit teidän lapsista välitä,päinvastoin. Aika entinen ei koskaan enää palaa,ikävää.

• bessie*

Ei tehdä enää lapsia, mutta silloin kun tehtiin ja vietiin "äkkiä hoitoon", niin vietiin kylläkin sen takia että oli pakko mennä tekemään työtä.

Kirjoitat nyt 60 palstalla. Läheskään kaikilla meistä ei ollut mahdollisuutta saada lapsillemme kohtuuhintaista ja luotettavaa päivähoitopaikkaa, mutta töihin oli äitienkin pakko mennä
        Eivätkä muuten läheskään kaikki niitä lapsia ihan tekemällä tehneet, tuli niitä joskus vahingossakin.

Mitä ihmettä tarkoittaa tuo "Ei ne päiväkodin tädit teidän lapsista välitä, päinvastoin."?!

Luulen, että kodin ulkopuolisesta varhaiskasvatuksesta on lapselle (ja myöhemmin yhteiskunnalle) enemmän hyötyä kuin haittaa.

• . - . - . -
        bessie* kirjoitti:

Ei tehdä enää lapsia, mutta silloin kun tehtiin ja vietiin "äkkiä hoitoon", niin vietiin kylläkin sen takia että oli pakko mennä tekemään työtä.

Kirjoitat nyt 60 palstalla. Läheskään kaikilla meistä ei ollut mahdollisuutta saada lapsillemme kohtuuhintaista ja luotettavaa päivähoitopaikkaa, mutta töihin oli äitienkin pakko mennä
        Eivätkä muuten läheskään kaikki niitä lapsia ihan tekemällä tehneet, tuli niitä joskus vahingossakin.

Mitä ihmettä tarkoittaa tuo "Ei ne päiväkodin tädit teidän lapsista välitä, päinvastoin."?!

Luulen, että kodin ulkopuolisesta varhaiskasvatuksesta on lapselle (ja myöhemmin yhteiskunnalle) enemmän hyötyä kuin haittaa.

Moni valitsee juuri mainitsemastasi syystä nimenomaan päiväkodin, koska ne tarjoavat järjestettya varhaiskasvatusta.
        Opettavat myös lapsille tulevaan tähtäävää sosiaalista kanssakäymistä.

• bessie*
        . - . - . - kirjoitti:

Moni valitsee juuri mainitsemastasi syystä nimenomaan päiväkodin, koska ne tarjoavat järjestettya varhaiskasvatusta.
        Opettavat myös lapsille tulevaan tähtäävää sosiaalista kanssakäymistä.

Niin juuri. Ei ole mikään itsestäänselvyys, että äiti (useimmiten äiti) pystyy tarjoamaan lapselle läheskään yhtä tasokasta varhaiskasvatusta kuin päiväkoti. Yhteisistä rahoista kuitenkin maksetaan se huonompikin kotihoito. Äiti on myös poissa työelämästä, kyllä niitä työpaikkojakin jokunen jossain on ja jopa työvoimapulaa.

On hyvä että lapsiperheillä on vaihtoehtoja, mutta ihmettelen niitä asiantuntijoita jotka väittävät että alle kolmivuotiaan paikka on kotona. Lapsia syntyy kaikenlaisiin koteihin.
        Riippuu tietysti lapsesta, mutta kyllä monet 1 ikäiset selvästi viihtyvät jo toistensa seurassa ja osaavat joten kuten leikkiäkin keskenään. Hoitopäivä ei tietenkään saisi olla liian pitkä.

• voimavarat
        bessie* kirjoitti:

Niin juuri. Ei ole mikään itsestäänselvyys, että äiti (useimmiten äiti) pystyy tarjoamaan lapselle läheskään yhtä tasokasta varhaiskasvatusta kuin päiväkoti. Yhteisistä rahoista kuitenkin maksetaan se huonompikin kotihoito. Äiti on myös poissa työelämästä, kyllä niitä työpaikkojakin jokunen jossain on ja jopa työvoimapulaa.

On hyvä että lapsiperheillä on vaihtoehtoja, mutta ihmettelen niitä asiantuntijoita jotka väittävät että alle kolmivuotiaan paikka on kotona. Lapsia syntyy kaikenlaisiin koteihin.
        Riippuu tietysti lapsesta, mutta kyllä monet 1 ikäiset selvästi viihtyvät jo toistensa seurassa ja osaavat joten kuten leikkiäkin keskenään. Hoitopäivä ei tietenkään saisi olla liian pitkä.

Tutkittu tosia on, että alle kolmen ikäisenä lapsen henkiset voimavarat eivät riitä luomaan useita merkityksellisiä ihmissuhteita. Vielä jos päiväkodissa tädit ja lapset vaihtuvat tiuhaan, ei lapsi jaksa jatkuvasti muodostaa uusia suhteita uusien ihmisten kanssa ja jää irralliseksi. Siksi lapsen paikka on ensimmäisten vuosien aikana kotona, jossa hän saa rauhassa luoda luottamussuhdessa muutamiin tärkeisiin ihmisiin kuten äitiin, isään, isovanhempiin jne...

Tietysti on eriasia sitten jos yh-äiti on raivohullu. Sillon varmaankin lapselle se tarha on parempi paikka.

• bessie*
        voimavarat kirjoitti:

Tutkittu tosia on, että alle kolmen ikäisenä lapsen henkiset voimavarat eivät riitä luomaan useita merkityksellisiä ihmissuhteita. Vielä jos päiväkodissa tädit ja lapset vaihtuvat tiuhaan, ei lapsi jaksa jatkuvasti muodostaa uusia suhteita uusien ihmisten kanssa ja jää irralliseksi. Siksi lapsen paikka on ensimmäisten vuosien aikana kotona, jossa hän saa rauhassa luoda luottamussuhdessa muutamiin tärkeisiin ihmisiin kuten äitiin, isään, isovanhempiin jne...

Tietysti on eriasia sitten jos yh-äiti on raivohullu. Sillon varmaankin lapselle se tarha on parempi paikka.

On hyvä että perheillä on vaihtoehtoja...

Hieman useammalta kantilta ajattelin koko asiaa, mutta tietysti lapsen parasta täytyy aina ajatella ensin. Ei lapselle ole mitään vahinkoa siitä, että hän on jonkun muun kuin äitinsä HYVÄSSÄ hoidossa muutaman tunnin päivästä.
        Kokonaisuutta ajatellen ei se hyväkään kotihoito ole AINA se paras ratkaisu. Jonkunhan sekin täytyy rahoittaa. Joutuvatko isät liian koville, sivullisiksi rahantuojiksi? Työllistyykö (haluaako edes) äiti oltuaan yli kolme vuotta kotona?

• sopivaasopeutumista

Työelämässä näkyy tämä nuorten saamattomuus. Ei ole pakko tehdä töitä jos ei jaksa tai halua, mut palkan pitää juosta. Sitten itketään työsuojeluvaltuutetuille sun muille instansseille, kun on rankkaa, kun ei saa pitää tupakkataukoa silloin, kun huvittaa. Nykynuorista hirmu moni on saamaton ja laiska. Töitä saa aina jos vain viitsii hakea. Oma poikani tekee välillä siivoushommia jos muita töitä ei ole ollut. Nyt tosin on oman alansa töissä, jonne pääsi sitkeän yrittämisen jälkeen. Ennen nuori malttoi olla töissä pidempään, nykyään vaihdetaan työpaikkaa joka toinen vuosi, sujahdetaan kouluun huvinvuoksi, mennään uuden alan töihin, vaihdetaan taas työpaikkaa ja sitten ihmetellään, kun kukaan ei palkkaa. Repaleinen työhistoria ei välttämättä ole se kaikkein viisain juttu. Tuuliviiriyhdyskunta.

• oi aikoja oi tapoja!

-60 luku, oi ihanuus! Ei tarvittu kännyköitä ei tv:ä. Töitä riitti ja terveys ooli hyvä, ainakin henkiseltä puolelta. Nyt tuntuu kuiin ei olisi muita kuin rääväsyisiä suunsoittajia. Kuntoa heillä on sen verran, että lusikan suuhunsa saavat.13v. justeerin varressa ja illalla uni maitti. Kakruna maattiin olkivuoteilla ja voi sitä ihanuutta kun äiti laiiti uudet oljet patjaan, jotka kyllä ensin hieman pistelivät.

• --

Hyvää aikaa 60-luku oli.
      Köyhää oli mutta ei se haitannut kun ei ollut parempaan tottunut.
      Tanssilavalle mentiin aidan raosta kun ei ollut rahaa.
      Työtä piti yehdä paljon siitä asti kun kynnelle kykeni, ei siitä osannut valittaa, kaikki kävi luonnostaan.
      Lapsena tuli selkäsauna jos oli tuhma, sekin on nykyisin kielletty.
      Ehkä nykyisillä nuorilla on ollut liian vähän haasteita, elä on liian helppoa monille. Toisaalta voi olla vaikeampaakin kun maailma on muuttunut niin erilaiseksi.

• nyt 45-v

Nykyään ongelmana on se, että Suomesta on siirretty kaikki sellaiset työt Kiinaan ja muihin halpamaihin, joissa riitti pelkkä kansakoulu tai peruskoulupohja. Ei ennenkään eikä nykyisinkään kaikille maistu lukeminen. On paljon työntekijöitä, jotka tykkäisivät tehdä tehdastyötä tai muuta ruumiillista työtä. Nokia lopetetaan, paperitehtaita lakkautettu, vaate-, kenkä- ja käsityöteollisuus ajettu alas jne. Työssäolo on kuitenkin niin iso osa elämää, että pitäisi saada sitä työtä vaikka väkisin.

Entisaikaan muutettiin maaseudulta kaupunkiin, jos töitä ei löytynyt pikkupaikkakunnalta. Nykyään sekään ei takaa mitään, että muuttaa Helsinkiin. Päinvastoin täällä köyhtyy, kun asuminen on niin kallista.

Se on myös iso ongelma, kun perheet ovat niin eriarvoisessa asemassa. Osa murrosikäisistä kylpee suorastaaan rahassa ja osa luokkakavereista näkee lähes nälkää. Heidän vanhemmistaan osa vetää jättibonuksia ja osa on pitkäaikaistyöttömänä. Osalla ihmisistä menee erittäin hyvin, osalla tosi huonosti.

Ainaskin 70- ja 80-luvuilla kaikki oli sitä keskiluokkaa. Jos jollain meni huonosti, niin yleensä siihen oli selkeä syy (esim. vanhemmat oli alkoholisteja). Kenelläkään ei ollut kauheasti rahaa eikä sitä osannut kaivatakaan. Tärkeimmät asiat (perhe, kaverit, koti, koulu, harrastukset) olivat kuitenkin olemassa. Harrastuksetkin oli kohtuuhintaisia. Ulkomailla käytiin harvoin ja suurin osa vietti kesät mummolassa tai kesäsiirtoloissa.

• vm -83

80-90 lukua...Itse muistan että ei ollut kännyköitä silloin viel ja oltiin ulkona naapurien lasten kanssa, kesällä uitiin jne jne. Nykyisin lapset kännyköiden, tietokoneiden kanssa oleskelee. Ostaa kalliita vaatteita meikkejä ja muuta kallista haluavat.
      Ei vois edes kuvitella että menis johonkin maalle siel on tylsää, sit jos kynsi halkee niin maailman loppu tulee.

• fyy faan

Nuoret pilaavat itse omat olonsa käyttämällä liikaa päihteitä. Nykyajan nuoret usein pelkkiä pullamössöpellejä, ylimieliset vanhemmat opettaa ihan väärille tavoille.

• nappula

Nyt mennään markkinavoimien ehdoilla ja kaikki mitataan rahassa. Ennen oli sentään muitakin arvoja. Toivottavasti joskus koittaa järkiintymisen aika !

• -itwasgreat-

Elin nuoruuteni iloisella 80-luvulla. Joku voi kyynisesti todeta, että se oli kuplaa, mutta minä sanon, että se oli oikeasti iloista aikaa Suomen historiassa.

Ihmiset olivat hyvin kiinnostunneita terveydestä ja liikunnasta. Kaikki olivat hoikkia tai normaaleja. Työtä oli kaikille. Vauraus alkoi näkyä kaikkialla ja useimmilla oli jo varaa tehdä ulkomaanmatka. Elämä oli sosiaalisempaa kuin nykyään, juhlia järjestettiin kotona paljon enemmän (ja 70-luvulla sitäkin enemmän - nyt ihmiset hautautuvat neljän seinän sisälle eivätkä halua, että heitä häiritään).

Nuorilla ihmisillä ja lapsilla oli paljon vapaampaa. Oltiin ulkona kavereiden kanssa ja tehtiin asioita yksin; vanhemmat eivät kytänneet ja rajoittaneet liikumista, kuten nyt. Vanhemmat eivät olleet huseeraamassa lastensa harratuksissa - sinne mentiin yksin ja harrastukset valittiin ihan itse. Kilpailua kouluissa ei ollut. Lukiosa kukaan ei vielä stressaantunut tulevaisuudesta ja miettinyt ahdistuneena, pääsekö opiskelemaan. Tämäkin asia on ikävä kyllä toisin nyt.

Kielten opiskelua arvostettiin, ja oli normaalia lukea koulussa neljää vierasta kieltä. Nyt on kielten alasajo ja englanti jyrää ja ollaan yhä kielitaidottomampia - ei osata edes kunnolla englantia!

• osuvaa.

Totta. Saisipa nykyään yhtä helposti työtä hyvistä paikoista, kuin siihen aikaan. Itse en ole kokenut 60-lukua.

• Aika paljon on muuttunut.
      Nyky-yhteiskunta in informaatioyhteiskunta, yhteydet pelaavat vaikkei haluaisikaan.Kaikesta pitäisi olla tietoinen ja ottaa kantaa.
      Ihmiset ovat yhteyksissä ympäri maailman toisiinsa tosiajallisesti ja uudet keksinnöt ostatetaan vaikka väkisin, vaikkei haluaisikaan (digitv ja televisiolupa, jne)
      On nuorien maailma muuttunut ja meilla vanhoilla on liikaa aikaa jeesustella turhanpäiväisiä, kuten seksin ostokieltoa ja enkelitarinoista tehdä rikosilmoituksia.
      Pienessä on hyvinvointiyhteiskunnan murheet

• Mieskaupungista_fin

Onhan se elämä nuorilla toisenlaista kuin ennen, kummassakin aikakaudessa on omat hyvät ja huonot puolensa niin kuin aina.

Ennen oli ainakin helpompi saada töitä sekä koulutukseenkin pääsi, elämä oli turvallisempa ja sai enempi harkintaikaa tehdä päätöksiä. Elämä oli joka suhteessa varmempaa vaikka ei ollutkaan kaikenmaailman etuisuuksia kuin nykyään on mutta eipä nämä etuisuudet nykyisinkään autuaaksi tee ja niissä on rajoituksiakin.

Ennen myös tulevaisuutta pysty jotenkin ennustamaan ja suunnittelemaan, toista on nykyisin, pitäisi olla selvinnäkijä, että tietää missä/milloin on elämä vakaalla pohjalla varsinkin töiden suhteen.

Jotenkin tuntuu, että elämän arvot on ainakin vähän muuttuneet vai ovatko? tuntuu nykymaailma ainakin olevan kovempi ja kiireisempi ja kilpailu on kaikessa mukana.

Tuossa joku kirjoitti, ettei voi verrata, no kyllähän näitä eri aikakausia voi verrata.
      Elämä oli kaikenkaikkiaan ennen vakaampaa ja varmempaa kuin nykyisin kun mistään ei voi olla varma.

Jo pienestä pitäen nykyisin tungetaan heti lapsi kilpailun vauhtipyörään mukaan eikä anneta lapsien olla lapsia tai nuorille aikaa hieman enempi sekä tulevaisuudelle varmempaa pohjaa, tähän päivään pätee sanonta "mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma"

Mulla on ollut paljon helpompaa kuin mun kolmella lapsella tai no 19v 23 v ja 25v lapsilla. Läheltä on päässy seuraamaan, osin opastamaan ja olemaan mukana lapsieni jutuissa, joten todella hyvin voin ja pystyn vertailemaan asioita.

• Qsi

Silloin 60-luvulla oli paljon turvallisempaa, kun hiihdettiin kouluun kesät talvet. Ei tarvinnut pelätä mopoautoja. Ja jos vastaan käppäili susi, sen sai surutta ampua, kun viranomaiset eivät kytänneet aselupia eivätkä viherpiipertäjät susien sielunelämää. Kodeissa ei ollut vaaraa siitä, että hakkeri vie verkkopankkitunnukset. Ammattiliitot eivät pakottaneet työnantajia maksamaan joka käänteessä lisää liksaa. Sunnuntaisin sai rauhassa käydä kirkossa, kun paholainen ei ollut valjastanut pyhäpäivää kauppapäiväksi. Ja kirkossakin sitäpaitsi saarnasivat vain miehet.

Ah, mikä ihana 60-luku, kaipaan sinua!

...harmi, että olen syntynyt vasta 70-luvulla. Olen jäänyt paljosta paitsi.

Mutta jos vielä kuvitellaan, miltä 2030-luku näyttää - jos maapallo vielä on pystyssä. Silloin eivät enää ammattiurheilijatkaan tiedä, mitä sukset ovat. Kaikki kulkevat akkuavusteisilla polkupyörillä. Jos vastaan käppäilee susi, oma tontti täytyy heti luovuttaa sen käyttöön ja itse muuttaa luolaan. Kodeissa ei ole väliä, vievätkö hakkerit pankkitunnukset, koska pitkittyneen eurokriisin jälkeen kenenkään pankkitileillä ei ole euron euroa. Ammattiliitot ovat saaneet tahtonsa läpi ja kenenkään ei tarvitse enää käydä ikinä töissä. Tosin työnantajallakaan ei eurokriisin takia olisi varaa maksaa palkkaa, joten siinäkin mielessä tarpeellinen saavutus. Kirkot on muutettu baareiksi, joissa naispapit (miespappejahan ei enää silloin ole) vetävät karaokessa kultaisen 60-luvun biisejä. Mmm... California Draming (The Mamas & The Papas).

• sick world 2 hell

ja ne 2030-luvun naispapittaret ovat ilman rihman kiertämää, hiukset ovat neonvihreät ja kammattu punkkarityyliin piikiksi päähän. Kirkkobaari on muuten pimeä, seinätkin maalattu mustaksi mutta neonväriset laserit viuhuvat seurakunnan seassa, virsinä soi Dubstep versiot esim. Jo joutui armas aika, tyyliin kuten esim tämä:
        http://www.youtube.com/watch?v=SFu2DfPDGeU
        Seurakunta käyttää avoimesti huumeita saavuttaakseen "korkeamman tietoisuuden", alttarilla ehtoollisena on tarjolla kossua ja viiva kokkelia, pahuus poistetaan ruumiista runkkaamalla avoimesti seurakunnan edessä, kolehtiin vähimmäissumma on tuhat euroa ja se maksetaan kehoon asennetun sirun välityksellä, jne....

Ihan todennäköinen tulevaisuudenkuva tätä menoa...

• ...

70 luvun ja 2010 luvun työttömyys oli melkein samoissa lukemissa ainakin tilastokeskuksen mukaan 3% enemmän nyt.
      Nyt on kait joku lama menossa ni se vois vaikuttaa tuohon lukuun tällä hetkellä.

• raakaa faktaa

Tosiasiassa nykyisin on työttömiä paljooooon enemmän kuin tilastot kertovat. Tilanne johtuu siitä, että kymmenet tuhannet, jopa satatuhatta aikuissta on opiskelemassa, koska vaihtoehto olisi työttömyys. Lisäksi ne, jotka on päästetty eläkkeelle osin vaikean työllistymisen vuoksi. Myös masentuneisuuden vuoksi on eläkkeellä todella paljon ihmisiä, vaikka monen masentuneen vointi voisi kohentua, jos olisi mielekästä työtä. Mielekkäällä tarkoitan sitä, ettei tarvitse tehdä 3 osa-aikatyötä ja/tai ikuista pätkätyötä ilman lomia, että eläisi ilman tukiaisia.

On myös työttömiä, jotka eivät löydy mistään tilastoista, he ovat kotirouvia, omaishoitajia, jotka eivät rahallisesti pärjää omaishoidon korvauksella mutta hoidon sitovuuden vuoksi eivät saa kodin ulkopuolista työtä. Myös täysin yhteiskunnasta syrjäytyneitä on todella paljon.

• ENTÄ jos olisit

saanut nykynuoren kohtalon, valtionvelan niskaasi etelän

maiden siestaa ja mielenosoituksia vuoroin pitäviltä,

ilman että sinulla on ollut mitän mahdollisuutta vaikuttaa

asiaan: http://velkakello.fi/

ja joutuisit loppuelämäsi elämään köyhyydessä niitä

maksaen, - miltäs se tuntuisi?

Epäoikeudenmukaisuuden sietäminen on raskas taakka,

varsinkin, jos se johtuu isovanhempiesi ikäisten typeryydestä.

Juuri silloinkin, kun synnytät maan päälle omia lapsiasi,

heidän leivästään olisi poissa etelän valtioiden siestan ja

mielenosoitusten sinun vähäisiä €:jasi kuluttava elämä ?

• Pirre*

Siis minkä velan?

Valtiollammehan on ollut velkaa kautta aikain, milloin enempi ja milloin vähempi...mitä ihmeen persujen provokaatiota tämä pelottelu taas oikein on...?

P.s. ai niin ne kunnallisvaalit...jne...

• luonnonsuojelija

Oliko ennen kaikki paremmin?

En tiedä, mutta töitä oli aikaisemmin melkein kaikille, jotka halusivat tehdä töitä elääkseen.

Nyt ei avoimiin työpaikkoihin pääse millään. Työpaikkaan on todella vaikea päästä. Itse olen hakenut muutamiin paikkoihin, mutta mihinkään en ole päässyt. Aina vapaaseen työpaikkaan valitaan joku muu. Tämä ottaa välillä päähän oikein kunnolla. V----ttaa välilä oikein rankasti.

Asialle vain ei ole mitään tehtävissä.

Maailma ja Suomi sen mukana on paska paikka. Siihen olen omissa pohdinnoissani tullut. Ei tämä maa ainakaan parempaan suuntaan ole menossa.

• askeettisuus kunniaa

Ainakin luonnonsuojelijoilla pitäisi olla sen verta järkeä päässä, että ymmärtää sen, että maapallolla on äärellinen pinta-ala, ihmiskunta lisääntyy ja lisääntyy. Mikä tarkoittaa sitä, että elintila käy ahtaaksi, ja samalla, mikä on kaikkein katastrofaalisinita, on ahneuden lisääntyminen. Resurssit ei riitä. Maapallo ei pysty elättämään ilman ympäristön tuhoutumista tällaista määrää ihmisiä ja yhä enemmän ja enemmän tavaraa haluavia ihmisiä. Ihmisiä on vain yksinkertaisesti liikaa.

Ihmiselämä on kärsimystä syntymästä kuolemaan, sitä kuinka kovaa kärsimys on siihen voi vaikuttaa. Monessa uskonnossa se on lähtökohta kaikelle, elämä on kärsimystä. Siitä voi kuitenkin tehdä siedettävää, mutta se siedettävyys ei tule materiasta tai päihteistä, vaan pään sisältä.

• luonnonsuojelija
        askeettisuus kunniaa kirjoitti:

Ainakin luonnonsuojelijoilla pitäisi olla sen verta järkeä päässä, että ymmärtää sen, että maapallolla on äärellinen pinta-ala, ihmiskunta lisääntyy ja lisääntyy. Mikä tarkoittaa sitä, että elintila käy ahtaaksi, ja samalla, mikä on kaikkein katastrofaalisinita, on ahneuden lisääntyminen. Resurssit ei riitä. Maapallo ei pysty elättämään ilman ympäristön tuhoutumista tällaista määrää ihmisiä ja yhä enemmän ja enemmän tavaraa haluavia ihmisiä. Ihmisiä on vain yksinkertaisesti liikaa.

Ihmiselämä on kärsimystä syntymästä kuolemaan, sitä kuinka kovaa kärsimys on siihen voi vaikuttaa. Monessa uskonnossa se on lähtökohta kaikelle, elämä on kärsimystä. Siitä voi kuitenkin tehdä siedettävää, mutta se siedettävyys ei tule materiasta tai päihteistä, vaan pään sisältä.

Olet oikeassa. Olen samaa mieltä.

Nykymeno ei voi jatkua loputtomiin. Maapallolta kulutetaan kaikki luonnonvarat ennen pitkää loppuun ja ennen sitä tämä nykyinen meno loppuu kuin seinään. Nopeasti ja äkkiä niin, että ihmiskunta ei sille uhalle tule mahtamaan yhtään mitään.
        Vielä muutama vuosikymmen tätä menoa kestää mutta tuskin kovin paljon sitä kauempaa. Edessä ovat todella vaikea ajat.

Maapallon väkiluku tulee vähenemään sitten ennen lopullista tuhoa hyvin dramaattisesti. Voi käydä jopa niin, että koko ihmiskunta tuhoutuu ennen pitkää jonkin totaalisen katastrofin seurauksena. Näin todella veikkaan käyvän ennen pitkää.

• meeriamanda

Se mikä ihmetyttää on et paheksutaan vain luototuksella annettuja lainoja... eikä muisteta et Suomi elää tällähetkellä itsekin velkarahan voimin!

Miksi tämä ei huoleta?

Noi pönöttäjät eduskunnassa jotka rahavirroista päättää , hiljaiseksi vaientaa asian tilan.
      Miettikääpä kuka näistä ´aukoo´ päätään, ja hänet koetaan häiriköksi.
      Tarttis alkaa ajatella, enstex!

• eikö hävetä, ei varm

Milläs ajattelevat, puuttuu ne aivot!
        Kätäisen reppana ei ajattele minkä velkamäärän kasvattaa nuorille veronmaksajille, monikin on meidän lapsenlapsiamme. Ja te onnettomat syytätte nuoria, toinen jalka haudassa olevat.

• huh huh

Oletko todellakin sitä mieltä että Soini on ainoa viisas?
        Et ole tosissasi!

• Meeriamandalle:

Suomi otti velkaa ja antoi sen Kreikalle.

• meeriamanda
        Meeriamandalle: kirjoitti:

Suomi otti velkaa ja antoi sen Kreikalle.

Noup! Suomi otti velkaa meidän maamme tarpeisiin, kuuntelin keskusteluja joita eduskunnasta tuli ennen lomalle lähtöä. Uskoakseni ymmärrän Suomea.

• OOTko noin hullu?
        meeriamanda kirjoitti:

Noup! Suomi otti velkaa meidän maamme tarpeisiin, kuuntelin keskusteluja joita eduskunnasta tuli ennen lomalle lähtöä. Uskoakseni ymmärrän Suomea.

Siis Suomi otti velkaa ja antoi ne rahat Kreikalle.
        Tuo ' ihminen' on kyllä ihan vajaaälyinen riitelijä.

• ahneus kaunistaa

60 ja 70-luvulla suomalaiset yrittäjät tunsivat ylpeyttä saadessaan rakentaa suomesta menestyvän ja ihmistyötä arvostavan yhteiskunnan. Pojasta polvi paranee, vaan ei yrittäjäsukupolvi.

• Turun kokoomus

Itseasiassa kokoomuksen piirikokouksessa meillä oli juuri puhetta aiheesta ja etenkin nuorten syrjäytymisestä ja työttömyydestä. Suomi on nyt hyvin erilainen paikka kuin mitä se oli vielä pari vuosikymentä sitten. Työelämän paineet ovat hyvin erilaisia ja nykyinen rakennemuutos tekee työn saannista erityisen hankalaa niin nuorillle, vanhoille kuin koulutetuilekin. Kouluttautuminen ja itsensä jatkuva kehittäminen on kokoomuksen linjan mukaan kuitenkin avainasemassa tulevaisuuden työmarkkinoilla. Siksi hallitus onkin panostanut voimavarojaan työpajakokeiluihin ja erilaisiin koulutushankkeisiin, jotta nykyinen syrjäytyvä nuoriso saataisiin liikenteeseen. Hallitusohjelmaan on kirjauttu syrjäytymistä ehkäisevä päätöslauselma nuorten työllistymistä käsittelevästä aiheesta, jota myöskin pyritään noudattamaan ja luomaan edellytyksiä sille, että vuoteen 2015 mennessä jokaisella peruskoulunkäyneellä olisi jonkinlainen opiskelupaikka tiedossa. Vastaavasti ohjelmaan kuuluu alle 25 vuotiaiden työlistymisohjelma, jossa tarjotaan aktiivisesti työharjoittelupaikkaa koulunsa päättäneiden osalta, jolloin nuoret ovat prioriteetissa etuasemassa vanhempiin nähden. Kokoomuksen tavoite on aktivoida ja kantaa vastuuta Suomen nuorisosta luomalla hyvät edellytykset työlistyä ja luoda tätä myötä Suomeen hyvinvointia. Tässä toivomme työnantajilta aktiivista roolia ja vastuunkantoa. Tämä on kuin itse itseään ruokkiva ketju. Hyvistä työntekijöistä voi tula tulevaisuuden yrittäjiä ja työnantajia ja veronmaksajia. Tätä Suomi tarvitsee ja siksi olemme liikenteessä.

• 7fvyuibgviubuib

koittakaa nyt vtun sekoomuskin käsittää että koulutususkonto ei vaan toimi käytännössä, työpaikkoja ei ilmesty vaikka kuinka kouluttautuisi jos niiden työpaikkojen edellytysten eteen ei tehdä mitään eli ankara verotus helvettiin ja ne työpaikat on saatava takaisin sieltä kiinasta!!

• kokoomus on paras
        7fvyuibgviubuib kirjoitti:

koittakaa nyt vtun sekoomuskin käsittää että koulutususkonto ei vaan toimi käytännössä, työpaikkoja ei ilmesty vaikka kuinka kouluttautuisi jos niiden työpaikkojen edellytysten eteen ei tehdä mitään eli ankara verotus helvettiin ja ne työpaikat on saatava takaisin sieltä kiinasta!!

...Sanoo taas joku perussuomalainen sivistymätön...HAH :)

• Pirre*
        7fvyuibgviubuib kirjoitti:

Ei niitä saa, tai sitten pitää mennä maailman kirjat ihan sekaisin, siellä ovat missä on halpaa työvoimaa, tehdas muuttaa maasta toiseen voittojen maksimoimiseksi, ja sinne missä on kasvavat markkina alueet.

Se on sitä markkinataloutta ja - ekonomiaa...kansainväliset pörssi (yritykset) yhtiöt vaativat yhä suurempia osinkoja, tai yhtiöitten hallitukset haluavat jakaa osakkailleen osinkoja...kukas se ostaisi osakkeita semmoisesta yhtiöstä jonka kurssi ei ole nouseva...tai oleteta tekevän voittoja.

Suomen elinkeinorakenne on muuttuva, ja jo muuttunutkin, ei niitä massatyölistäviä tehtaina enää ole eikä tule...pk. yritysten varassa eletään tulevaisuudessa ja palvelualojen työpaikoilla..tai korkean teknologian aloilla..

• Vanhus.-.
        Pirre* kirjoitti:

Ei niitä saa, tai sitten pitää mennä maailman kirjat ihan sekaisin, siellä ovat missä on halpaa työvoimaa, tehdas muuttaa maasta toiseen voittojen maksimoimiseksi, ja sinne missä on kasvavat markkina alueet.

Se on sitä markkinataloutta ja - ekonomiaa...kansainväliset pörssi (yritykset) yhtiöt vaativat yhä suurempia osinkoja, tai yhtiöitten hallitukset haluavat jakaa osakkailleen osinkoja...kukas se ostaisi osakkeita semmoisesta yhtiöstä jonka kurssi ei ole nouseva...tai oleteta tekevän voittoja.

Suomen elinkeinorakenne on muuttuva, ja jo muuttunutkin, ei niitä massatyölistäviä tehtaina enää ole eikä tule...pk. yritysten varassa eletään tulevaisuudessa ja palvelualojen työpaikoilla..tai korkean teknologian aloilla..

Kuhan ei vaan Suomen tytöt joutuis koskaan huoraamalla ja persettään myymällä elantoaan perheelleen hankkiin. Näin on monessa maassa vaan toivottavasti ei koskaan suomen maassa. Mittää muuta en mie ennää toivo!

• Mitä enemmän

ikää sitä tyhmempiä kommentteja!

• ???????????

No ne on jo höperehtelijöitä. Minkäänlaista kuvaa elämänmenosta ei ole. Hiideltiin kouluun ja eväitä syötiin - kellä oli. Se oli niin parasta, voi hölmöläiset.

• AI-NA....

järkevät ihmiset demonisoidaan Suomessa, kuten Soini ja jo aikaisemmin Paavo Väyrynen?

Sinäkin varmaan viet eteenpäin ajatusta, etteivät nuo ole ihmisiäkään!

Joukkokiusaaminen on helppoa nettiaikakaudella.

Koululaiset ottavat oppia teistä.

• Neljä Ruusuakin laulaa että enen oli kaikki paremmin,mutta oliko?Itse nelikymppisenä nyt miettii nuoruutta silloin leikittiin/pelattiin suurella porukalla yhdessä nyt suurimmaksi osaksi nuoret ovat sosiaalisten medioiden äärellä tuntikausia päivässä.Totta on että kehitys kehittyyy mutta kyllä sillon ennen oli helpompi saada töitä,ei tarvinuut olla kymmenien vuosien työkokemusta ja paria kolmea tutkinto takataskussa.Enään eivät voi nuoret edes huijata vanhempiaan unohtamalla kotiintuloa-ajat kun on kännykät,no voihan siitä luurista akku "loppua" tai ei ole kenttää,nuorempana pääosassa oli pesäpallokenttä.

• Paappara

Ei voi verrata 60-lukua ja tätä aikaa. Olimme sodan traumauttamien vanhempien lapsia. Elimme täysin ilman ihmisarvoa. Elimme tunteettomien vanhempien perheessä. Sylissä ei pidetty koskaan. Meidät oli synnytetty vain työavuksi ja lapsilisiä tienaamaan. Elimme sodan uudestaan vanhempien vanavedessä. Saimme vitsasta heti jos korotimme ääntämme. Ei silloin saanut kiukutella kuten nykylapset. Kun menimme 70 luvulla töihin, niin aloituspalkka oli perusammateissa pieni. Minulla oli kaupan varastossa vuonna 1975 tuntipalkka 5.95 mk. Bensa maksoi silloin noin 1.8 mk litra. Keittoateria maksoi kahvilassa noin 10 mk. Alivuokralaishuone noin 200 mk/kk ja maaseutukaupungissa lähiökaksion vuokra oli noin 500 mk/kk. Ei silloin kukaan yksinäinen ihminen pystynyt asumaan yksin vuokralla yksiössä tai kaksiossa markkinavuokralla. Ehkä jossain puutalossa oli edullisempi vuokra. Mustavalko tv:stä tuli huonoa asiaohjelmaa vain 2 kanavalta. Silloin iihmiset oli hyvin vaatimattomia ja vähään tyytyväisiä. Ei ollut tietoa mistään paremmasta. Luettiin vain sanomalehteä ja suosikkia. Radiossakaan ei soitettu musiikkia kun jossain tietyssä ohjelmassa tiettyyn aikaan. Musiikki oli iloista reipasta rallia. Ei silloin naisartistit synkistänyt ihmisiä kieroilla rinkelienkeleillä, eikä laulettu kivusta joka on ainut ystävä. Jos niitä olisi soitettu artistit olisi varmaan kivitetty. Luterilaisuus synkisti muutenkin monet ihmiset. Lapset kävi viikoittain pyhäkoulussa. Moni masentui kuten nykynuoretkin. Kouluissa laulettiin 60 luvulla vain virsiä. Kyllä se oli kauheeta aikaa.

• samanlaista se oli

Kesätöissä saadusta palkasta vaati äiti ruokarahan, vaikka osallistuikin talon töihin.
        Bluffaaminen ei tullut kysymykseenkään, olisi remmi kintuille viuhunut.

Viuhuihan se remmi kun 13v olin sokerijuurikkaita harventamassa ...mielestäni iäisyyden, kun sain palkkani hyppäsin pyöräniselkään ja keskustan Farkkupuotiin oitis.
        Oli tullut vaaleansinisiä Jameksia jossa oli vasemmalla läppätasku ..reidellä.
        Aivan upeat, minä ostin ...ja hirvitti mennä kotiapäin. Päätin siinä polkiessani etten ota yhtään raipaniskua enää..!

No ihan arveluksieni käyttäytyminen kotona oli, vaan raipan otin äidiltä pois ja uhkasin et jos kerrankin vielä yrität, saat itse maistaa sitä.

15v jo poistuin alivukralaiseksi toisen toveriksi.

• Peena 55veee

Ankeeta oli 70 luvulla. Ei ollu tietokoneista kuultukkaan. Vanhemmat ei suostunu ostamaan edes kasettiradiota. Eivät ostaneet polkupyörääkään, eikä mopoa, vaikka pyysin. Kun menin 16 v töihin 1974 ostin elämäni ekan kasettiradion joka maksoi 200mk. Palkkaa sain kaupan myyjänä 6.0 mk tunti. Ei ollu rahaa uuteen väritelkkariin joka maksoi 3000-4000 mk. Ostin vanhan huonokuvaisen mustavalkoisen tv:n 150 mk:lla. Kaikki kodinkoneet oli kalliita silloin nykyhintoihin verrattuna. Asuin vuokralla lähiössä puutalossa (hellahuone ja kamari), jossa oli neliöitä noin 35. Oma puulämmitys (hella ja kamarin kaakeliuuni) ja sähkölämmitys apuna. Ulkohuussi. Kylmävesi tuli keittiöön. Ei mitään peseytymistiloja. Uimahallissa pari kertaa viikossa pesulla ja kesällä järvessä uimassa. Vuokra 250 mk/kk. Kyllä elämä oli kelekutin ankeeta. Ihme, että mielenterveys kesti. Hävetti se ankea elämä jo silloin. Ei nykynuoriso kestäisi sellaista.

• 8yi9ogubinhkl4

Tuo alivuokralaisuus erityisesti kuulostaa pahalta, tänä päivänä olisi äärimmäisen kiusallista joutua asustelemaan toisten nurkissa, sama olisi melkein asua vanhempien nurkissa ja maksaa jonkinlaista vastiketta.
        Toinen paha on nuo alkeelliset peseytymismahdollisuudet, vielä 70-luvullako tuollaista?!

• Ei ole monimutkaista

Eihän tuossa työ jutussa ole pienintäkään ongelmaa.

Soitat Lontooseen tai New yorkkiin kalleimmille klubeille että lähettäkkää lentoliput niin tuun deejiiksi, ostat menomatkalla ceedeen (ei tarvi olla mitään syvällistä vaan listojen mukaan ostat vaikka skrillexin levyn 10 eurolla), laitat sen soimaan soittimeen repeatilla että kun levy loppuu niin se alkaa taas alusta, samalla voit itse mennä vapaasti juomaan ilmaisia drinkkejä vippi mestoille, ja kun valomerkki tulee, käyt laittaa levyn stopille ja haet kassalta tonnin palkkaa ja lentoliput takas Suomeen.

Teet tuon joka viikonloppu niin se on 4 tonnia kuussa ja ilmaiset juomat.

Ei se tämän vaikeampaa ole.

• Juuri näin!

Jos olisin jonku tollasen klubin pitäjä,niin neuvoisin jatkamaan tutin imemistä. Nuo klubit ovat saavuttaneet suosionsa nimenomaan LAHJAKKAILLA & AMMATTITAITOISILLA Dj:llä,ei amis pojilla. :D

• Nuoruus

Itse olen 21v. Kokenut vanhempien eron, uusioperhe-elämän ja kuulkaa olen täysin järjissäni ja tasapainoinen nuori. Olen oppinut kunnioittamaan perheenjäseniäni aivan samalla tavalla kun vaikka mummoni 60-luvun nuori. Työtä olen tehnyt 15 vuotiaasta alkaen aivan kuten isäni ja mummoni. Ehkei aikoinaan saanut tukia, mutta fakta on se että en ole koskaan tukia nostanut vaikka siihen olisi joskus voinut olla oikeuskin. Ja kyllä sitä työtä on edelleen halukkaalle tarjolla! Pitää vain olla valmis tekemään sitä mitä tarjolla on, aivan kuten ennen oltiin. Nykyään suurin osa kun haluaa juristiksi taikka muille rahakkaille ammateille niin sitä suuremmalla syyllä Suomeen täytyy tilata muista maista 'hanttitöiden' tekijät ja lain mukaan heille maksetaan aivan samaa minimi palkkaa kuin suomalaisillekkin tekijöille. Ja näin ollen suomalaisia koulutettuja nuoria matkoille kotona työttöminä ja kyllä niitä hieman vanhempiakin, kun yhteiskunta on opettanut ettei insinöörin papereilla tarvitse muuta työtä tehdä. Naurettavaa sanon minä. Toisaalta tämän päivän nuoria on paha lähteä syyttämään, koulutus kuten arvotkin tulevat aikalailla kotoa... Eikä kaikki nuoret läheskään ole tälläisiä. Joka ikisellä luvulla on ollut joka asiassa huonot ja hyvät puolet ja niin tulee olemaankin. Kilpailu on varmasti kovaa isoissa kaupungeissa, mutta kukaan ei kiellä lähtemään pienempiin. Ja totuus on se, että varsinkin te vanhemmat ihmiset, tämän ajan nuorten vanhemmat sekä isovanhemmat olette tämän nykyajan rakentaneet.

• "Nuoruus"

Tekstin perusteella kommentoijasta olisi tullut kohtuullisen surkea näyttelijä.
        Kommentti on reipas yritys, mutta tuloksena on läpinäkyvä sekoitus nuoren ajatuksia ja vanhan ajatuksia, jossa vanhuus paistaa kiusallisesti kirkkaimpana läpi.
        H.

• keski-lk

Minähän (58v) en 50/60 luvun menosta paljon tiedä tai muista, mutta voisin lainata isäukkoni (84v) sanoja;

"...vanhat hyvät ajat eivät palaa...hah, ei varmasti koska niitä ei ole ollutkaan !!
      Yhtä saatanan pula-aikaa se oli. Nyt on asiat hyvin."

• meeriamanda

Sinulla on viisas isäukko. Todella järkevästi kitettänyt aikakaudet.
        Ihailen ♥

• Voi hyvä Jumala
        meeriamanda kirjoitti:

Sinulla on viisas isäukko. Todella järkevästi kitettänyt aikakaudet.
        Ihailen ♥

tuotakin!

• meeriamanda
        Voi hyvä Jumala kirjoitti:

tuotakin!

" Älä turhaan lausu , Herra sinun Jumalsi nimeä - sillä Jumala ei jätä rankaisematta sitä , joka hänen nimensä turhaan lausuu ".

Tule esiin jos on kanttia puskasta piipittää!

• +6o nippa nappa
        Voi hyvä Jumala kirjoitti:

tuotakin!

Oletko sinä ihminen? Sorry et eläkepalstanne joutui sulkeutumaan, muttei tänne huru-ukkoja /akkoja haluta.

• 1948 synt

Ompas tämä ketju venynyt mutta kommenttia on monenlaista,ja tuttua on elämä tältä kantilta katsottuna(64)

Kun itse saavuin pääkaupunkiseudulle piikomaan,palkkani oli 280mk/kk,sain asunnon perheen vanhempien luota.
      Sitten kun työ loppui ja siirryin seuraavaan,eli ison sairaalan palkkalistoille,palkkani oli vähän yli 1000mk/kk,siitä maksettiin vuokrat sun muut menot,paljon ei jäänyt mut toimeen piti tulla.Ratikkakin maksoi 50 penniä,josta se nousi yhteen markkaan.

Nuoruus oli aivan toisenlaista kuin nykynuorilla.Ei tarvinnut pelätä vaikka öisin kolusit kotia keskellä kaupunkia,ei ollut huumehörhöjä,tms.
      Ei ollut myöskään mitään ylimääräisä vempeleitä,lankapuhelin ainoastaan ja tv.

Sitä oltiin tyytyväisiä siihen mitä oli,kotona vanhempien luona kuri oli kova,piti totella ja noudattaa lakeja ilman että niistä tarvitsi erikseen mainita.
      Tuliko niistä traumoja,monesti olen ajatellut että vähemmälläkin olis toteltu.

Näin oli silloin,nyt on nyt,mihin viiva vedetään,kumpi parempi.

• kjk7

Nykyajan nuoret ovat sairaita. Jokaista uutta tietokonepeliä pitää päästä pelaamaan heti kun se ilmestyy, mitään ei malteta odottaa ja vedetään kohtaukset jos ei saada heti kaikkea mitä halutaan. Kunnioitus kaikkia muita ihmisiä kohtaan puuttuu myöskin.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      271
      2350
    2. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      83
      1031
    3. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      58
      1021
    4. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      990
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      81
      941
    6. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      44
      861
    7. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      21
      848
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      756
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      697
    10. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      299
      694
    Aihe