Ujouden voittaminen tuntuu liian suurelta haasteelta

547457

Olen yrittänyt kerätä motivaatiota voittaakseni ujouteni. Haluaisin saada tuntea rakkauden ja löytää elämänkumppanin, mutta ujouteni estää sen. Haaste tuntuu vaan liian suurelta.

Ensin pitäisi uskaltaa ylipäänsä puhua vastakkaisen sukupuolden edustajille. Sen jälkeen pitäisi uskaltaa puhua avoimemmin sekä omista että toisen ajatuksista. Pitäisi uskaltaa koskea toista neutraalisti. Pitäisi uskaltaa koskea toista vähän intiimimmällä tavalla. Pitäisi uskaltaa olla alasti toisen ihmisen edessä. Tuntuu, että jo ensimmäinen vaihe on liian suuri koettelemus ja homma sen kun vain menee vaikeammaksi sen jälkeen!

6

332

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mun ongelma-alue tuntuu huomattavasti suppeammalta ja silti en ole koskaan ollut minkäänlaisessa suhteessa.

• Pelkuri

Tuntuu tosiaan mahdottomalta tehtävältä. Ainahan sitä jotkut tulee jankuttamaan että pitää muuttaa asennettaan mutta eipä tässä taida paljoa asenteen muutokset auttaa. :(

• ruikuti ruikkija

Asenteen muutos auttaa, ota vain itseäsi niskasta kiinni.

• Olin ujo

Ujouden voittaminen todellankin on suuri haaste. Kesti useamman vuoden ennen kuin pääsin ujoudestani eroon. Nää muuta asennetta tai ole rohkeempi ohjeet ovat vajaita, koska ongelmana on miten olla rohkeempi... Itse pääsin ujoudestani eroon tarkoituksella hankiutumalla ujostuttaviin tilanteisiin. En tarkoita että samantien pitäisi hankkiutua kaikkein pahimpiin tilanteisiin vaan askel kerrallaan. Tätä enenpää on vaikea auttaa.

• ghgf457

Juurikin näin. Hyvä kirjoitus! Ongelma on juuri se, että miten saat pakotettua itsesi MIELESTÄSI ujostuttaviin tilanteisiin...

Minulla esimerkiksi oli nimittäin hammaslääkäripelko. OLI. Sitten jouduin pakosta käydä kymmenen vuoden jälkeen hammaslääkärissä, koska tulehtunut hampaani oli niin kipeä ja olin lähdössä matkalla. Odotin, että lääkäri olisi vaan antanut jotkut antibiootit, muuten en ehkä olisi mennyt ollenkaan. Lääkäri kuitenkin sanoi, että pääset paljon helpommalla, jos revitään hammas pois. No, olin ensin vähän paniikissa, mutta sanoin "no kai se on sitten revittävä". Operaatio ei ollut läheskään yhtä pelottava kuin kuvittelin. Sen jälkeen kävin repimässä toisenkin hampaan ja olen käynyt rutiinioperaatioissa.

Tarinan opetus: KOKEMUS ON SE, JOKA RATKAISEE. Meillä ujoilla ei ole kokemusta sosiaalisista tilanteista, koska olemme määritelmään mukaan ujoja. Kun pakottaa itsensä sosiaalisiin tilanteisiin ja huomaa ettei mitään pahaa tapahtunutkaan, vähitellen tottuu.

Olin ujolle: kuinka sait itsesi totutettu askel askeleelta ujostuttaviin tilanteisiin? Erityisesti: kuinka otit ensimmäisen, vaikeimman askeleen?

• Mitä sitten?

Mitäs sitä pitää sitten puhua? Olen ujo mutta joudun työn puolesta olemaan eri ihmisten kanssa tekemisissä jatkuvasti, osaan puhua vain työasioista, muusta ei sitten puhutakkaan koska pää lyö tyhjää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      166
      2981
    2. Miten juhlitte ensi lauantaina?

Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.
      Maailman menoa
      292
      2662
    3. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      75
      1758
    4. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      47
      1655
    5. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      38
      1530
    6. Voi mies olit taas niin komea

Olet silmäkarkkia ❤️ Sua vois katsella vaikka koko päivän. ❤️
      Ikävä
      122
      1296
    7. Kadutko koskaan

Sitä mun iskiyritystä?
      Ikävä
      103
      1203
    8. Ryöstö Punkaharjulla

Punkaharjun k-market ryöstetty tänään keskellä päivää, ketä lie asialla? Poliiseja ainakin pörrää ympäriisee
      Savonlinna
      14
      1174
    9. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      369
      1113
    10. Uudestisyntyminen ei tapahdu kasteessa

Tässä Apostolien tekojen kohdassa näemme, että Filippus julisti hoviherralle ensin evankeliumia ja kuulusteli sitten tar
      Kaste
      204
      1063
    Aihe