Liian laiha

2 rotskua

Heips! Olisin kyselly vähän neuvoja. Meillä 2 uros rotikkaa,toinen kohta 5 ja toinen 3 v. ongelma on nuoremman laihuus...korkeutta on enemmän kuin vanhemmalla mutta tuntuu että koira syö vaikka kuinka paljon eikä liho! Jep olen antanut rasvaista ruokaa nappuloiden lisäksi ja melkein kaikki kokeiltu :( Toki tämä nuorempi on ruumiin rakenteeltaankin vanhempaa sirompi,joten voi olla että odotan vain nuoremman kasvavan samanlaiseksi "jässikäksi" kuin vanhempi. Mutta hyvät ideat olis nyt tarpeen.

65

569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1234567wertyuioo

      meidän rotikka on 9kk ja painaa 34kg uros. näyttää hyvänpainoiselta mutta ihmetyttää miksi painoa on kumminkin noin vähän,ajttelen että kun koirani on vasta9kk että se paino tulee pikkuhiljaa kun olen kuullut että rotikat kerää massaa 3-4vuoteen asti. ja koirani säkäkorkeus on 65m

      • 1234567wertyuioo

        siis 65cm


      • repesinpä

        Hemmetin korkee koira XD


    • Minä en ole koskaan ymmärtänyt enkä kyllä koskaan tulekaan ymmärtämään rotikoiden kohdalla sitä sairaallosen ylipainon ihannointia. Kunpa rotikoiden(kin) omistajat ymmärtäisivät, että koira voi paljon paremmin, kun se ei ole ylisyötetty tynnyri, vaan siltä kylkiluut tuntuvat HELPOSTI ja vyötärölinja on selvästi olemassa. Valitettavasti monet rotojen omistajat edelleen ajattelevat, että rotikan tulee olla "jässikkä" ja syöttävät koiransa muodottomiksi. Siitä ei seuraa muuta kuin ongelmia eli nivelvaivoja (mm. nivelrikko) ja lonkkavaivoja sekä mm. diabetesta.

      Koiran - myös roton - tulee olla hyvin sopusuhtaisessa kunnossa, se ei tarkoita sitä, että ne kylkiluut paistaisivat, mutta niiden tulee tuntua hyvin kevyellä silityksellä. Eläinlääkärihän osaa arvioida aika hyvin koiran painoa eli kannattaa eläilekurin mielipidettä kysyä, eikä sitten raivostua, kun palautteena tulee, että koira onkin liian iso ja painoa pitäisi pudottaa - terveyssyistä. Koira voi ja jaksaa oikeasti paljon paremmin kun se on sopusuhtaisen painoinen eikä jässikkä.

      Anna siis nuoremman olla siro ja hyvässä kunnossa ja vanhemman kohdalla kysy lekurilta paljonko painoa voisi hilata alaspäin. Omistajan silmäänhän oma koira voi aina hyvin ja paino on aina sopiva ja koiran paino on monelle omistajalle todella arka asia. Koiran hyvinvoinnista on kuitenkin kyse eli asiaan kannattaa paneutua eikä vain kiivastua ja huutaa, että "mun koira on kyllä ihan hyvän painoinen, se on ihan täyttä lihasta..." Esim. oma narttuni painaa nyt 36 kg (6 v) ja siinä on ihan varmasti noin kaksi kiloa liikaa ja sitä nyt tiputellaan, koska tiedän, että kevyempänä koirani voi ja jaksaa paremmin ja elää terveenä pidempään kanssani.

    • Vastaus?

      -"nartuilla ehdottomasti maksimissaan 40 kiloa - mielellään muutamia kiloja sen allekin ja uroksella ehdottomasti max 50 kg - ja taas mielellään pari kiloa sen alle. Säkäkorkeushan vaikuttaa, mutta vain hyvin VÄHÄN, korkeintaan kilon/pari kiloa."
      Ja tämä tieto perustuu..?

      Itse olen omistanut pari 60kg urosta, joiden nivelistössä ei ollut mitään vikaa, sekä noin -50kg lonkkavaivaisen joka kuoli vanhuuttaan, sekä muutaman muun siltä väliltä.
      Se että tuijotetaan pelkkään painoon ja säkäkorkeuteen ei kerro paljoakaan nivelten kunnosta, tai siitä mihin otus kuolee.

      Jos oikein rehellisiä ollaan, niin kuka pystyy sanomaan minkälainen Rottweilerin pitäisi olla?
      Rotuna ko. rotu on vanha, mutta "jalostuksellisesti" nuori, koska "alkuperäinen rottweiler" lähes kuoli sukupuuttoon... "Rotu kuoli lähes sukupuuttoon alkuvaiheen kukoistuskauden jälkeen. Yhteiskunnallinen tilanne, markkinoiden laantuminen, karjankuljetusten väheneminen ja köyhyyden leviäminen kansan keskuudessa, olivat päätekijöinä rodun lähes täydelliseen häviämiseen 1800-luvulla."
      Lainaus linkistä http://koirienkoulutus.blogspot.fi/2009/05/rotuessee-rottweiler.html

      Jos ajatellaan alkuperää, niin minkälainen ja minkä kokoinen mahtiokaan olla alkuperäinen molossi?-

      "Esim. oma narttuni painaa nyt 36 kg (6 v) ja siinä on ihan varmasti noin kaksi kiloa liikaa ja sitä nyt tiputellaan, koska tiedän, että kevyempänä koirani voi ja jaksaa paremmin ja elää terveenä pidempään kanssani."
      Rwn.omistaja on yleensä huono arvostelemmaan rotweiler Urosta, koska sukupuolien eri on todella suuri!

    • Kuppista..

      No kyllä se säkäkorkeus vaikuttaa ja paljon siihen painoonkin?
      Mun uros oli 60cm korkea ja ei se kiskunnossa painanut, kuin 34kg, eli saman kuin nykyinen 62cm korkea narttu. Narttuhan on aikalailla eri mallinen, kuin uros(pitempi runko).
      60 kiloinen rotikka on kyllä jo aika painava ja väkisin tulee epäilys, ettei ihan kiinteimmästä päästä ole...

    • Ja höpöhöpö, ei se säkä niin paljon vaihtele, että sillä painoa voisi selittää, puhutaan kuitenkin muutamista senteistä. Ne joilla on läski koira ovat kyllä supliikkeja ja puhetta koiran lihaksista kyllä riittää. Valitettava totuus vain on, että läski mikä läski.

      Jos uros oikeasti painaa lähemmäs 60 kiloa, niin se on ylipainoinen tynnyri, jolla on oikeasti suuri vaara sairastua mm. diabetekseen ja lonkka- ja nivelsairauksiin, ainakin se 10 kiloa pois ja heti. Omistajille on todella herkkä paikka se lemmikin ylipaino, vaikka sen pitäisi olla omistajalle luonnollinen asia, että koira on hyvässä kunnossa. Tynnyrirotikoita ihannoidaan ja minun käy vain sääli kun ne raukat eivät jaksa mitään kun sitä turhaa ihraa pitää raahata mukanaan. Katsokaa KÄYTTÖkoiria, niissä on se oikea muoto. Rotikallakin PITÄÄ olla selkeä vatsalinja, se ei saa olla tynnyri.

      Koiran lonkkien ja nivelten kuntoon vaikuttavat (tietenkin) myös muut asiat kuin vain koiran paino. Perimällä ja ruokinnalla on oma merkityksensä. Mutta painolla on merkityksensä myös: Jos koira on perimältään priimaa, niin se sattaa kestää ylipainoa paremmin kuin koira, jolla jo perimässä on nivelrikkoa. Mutta miksi ihmeessä rasittaa niitä lonkkia ja niveliä läskillä, kun koira voi paremmin, jaksaa kauemmin ja elää terveempänä pidempään jos sitä läskiä ei ole?

      Rotoja meikäläisellä on ollut koko pienen ikäni ajan ja kaikkien kanssa on tullut aktiivisesti pyörittyä harrastuspiireissä mukana eli noin 40 vuotta (!) Kyllä siinä jo jonninlainen kokemuspinta alkaa jo rotuun olemaan. Ja uroksiakin on tässä talossa kyllä ollut ihan riittämiin eli kun puhun omasta koirastani nyt, niin se on nyt narttu. Näkemykseni perustuu rotikan rotumääritelmään JA omaan kokemukseeni ja näkemykseeni.

      Uroksen säkä saa rotumääritelmän mukaan vaihdella 61-68 cm, nartun 56-63 cm. Uroksilla oikea korkeus on 65-66 cm ja nartuilla 60-61 cm. Vaihteluväli säkässä siis 8 cm maksimissaan. Kahdeksan sentin ero säkäkorkeudessa ei todellakaan vaikuta paljonkaan siihen painoon! Jos koira A on 61 cm ja painaa 45 kiloa ja koira B 68 cm, niin ei se paino saa olla kuin max. muutaman kilon enemmän. Ei se muutaman sentin ero korkeudessa selitä niitä läskejä koiran vyötäröllä.

      • Tietoa+kokemusta?

        "Näkemykseni perustuu rotikan rotumääritelmään JA omaan kokemukseeni ja näkemykseeni."

        -Eli tuo sinun painomäärityksesi, jota "tietona" täällä jaat, perustuu omaan näkemykseesi rotikasta eikä mihinkään tutkittuun tietoon?

        Nuo sinun koulutus- ja kasvatusneuvot ovat kyllä hyviä, mutta tässä paino/säkäkorkeus asiassa olen kyllä eri mieltä.
        Rotikoita on hyvinkin eri mallisia, riippuen käyttötarkoituksesta ja kasvatuslinjasta.
        Itselläni on ollut mastiffin tyyppisiä "teurastajankoiria" sekä näitä "rottweiler-mamin mittoihin" sopivia "harrastekoiria", näihin vanhoihin teurastajankoirien valjaisiin ovat nykyiset "mittojen mukaiset palvelusrotikat" liian hentoja... no, itsekkin olen ylipainoinen jos taulukoita katsotaan, mutta se rasvaprosentti...

        Mitä kokemukseen tulee, niin löytyy sitä muiltakin tuolta "Kultaiselta 60- luvulta" alkaen...


      • Tietoa+kokemusta? kirjoitti:

        "Näkemykseni perustuu rotikan rotumääritelmään JA omaan kokemukseeni ja näkemykseeni."

        -Eli tuo sinun painomäärityksesi, jota "tietona" täällä jaat, perustuu omaan näkemykseesi rotikasta eikä mihinkään tutkittuun tietoon?

        Nuo sinun koulutus- ja kasvatusneuvot ovat kyllä hyviä, mutta tässä paino/säkäkorkeus asiassa olen kyllä eri mieltä.
        Rotikoita on hyvinkin eri mallisia, riippuen käyttötarkoituksesta ja kasvatuslinjasta.
        Itselläni on ollut mastiffin tyyppisiä "teurastajankoiria" sekä näitä "rottweiler-mamin mittoihin" sopivia "harrastekoiria", näihin vanhoihin teurastajankoirien valjaisiin ovat nykyiset "mittojen mukaiset palvelusrotikat" liian hentoja... no, itsekkin olen ylipainoinen jos taulukoita katsotaan, mutta se rasvaprosentti...

        Mitä kokemukseen tulee, niin löytyy sitä muiltakin tuolta "Kultaiselta 60- luvulta" alkaen...

        Kyllähän nuo säkäkorkeudet ja sen perusteella arvoidut noin painoluokat ovat ihan suoraan faktatiedosta eli rottweilerin rotumääritelmästä, en siis ole niitä itse keksinyt. Ei siis perustu omaan näkemykseeni vaan roton rotumääritelmään.

        Rottweileria ei ole jaettu näyttö- ja käyttökoiralinjoihin kuten joidenkin muiden rotujen kohdalla on tehty. Tietysti on kasvattajia, jotka kasvatuksessaan panostavat enemmän toista kuin toista linjausta, mutta rottweilerissa kyllä yhdistyy samassa paketissa niin näyttö-kuin käyttökoirakin.

        Näyttelyissä valitettavasti menestyvät ylipainoiset, aivan muodottoman paksut rotikat. Monet lihottavatkin omat normaalipainoiset rotonsa näyttelyihin muodottomiin mittoihin ja kun se ERI on pokattu niin laihduttavat taas koiransa takaisin terveelliseen painoon.

        Omistajilla on todellakin mitä ihmeellisempiä selityksiä sille miksi heidän koiransa on iso, juuri tuo selitys "tämä on se alkuperäinen, iso rotikka" on aika yleinen. Totuus kuitenkin on, että sellainen rotikka vain on ylilihava. Moni omistaja puolustaa henkeen ja vereen oman koiransa lihavuutta, koska se on arka asia, että se oma koira syötetään turpeaksi ja sairaaksi. En ikinä tule ymmärtämään sitä, miksi koirien omistajat syöttävät koiransa läskeiksi ja sairaiksi, ennen aikaiseen hautaan. Luulisin jokaisen omistajan sydämen asia olevan terve koira - ainakin minulla on.

        Asiantuntevaa tietoa oman koiran painosta saa asiaan perehtyneeltä eläinlääkäriltä, koirien ravitsemusasiantuntijoilta ja joskus myös asiaan perehtyneeltä kasvattajalta.


      • Tietoa+kokemusta?
        rottweiler-mami kirjoitti:

        Kyllähän nuo säkäkorkeudet ja sen perusteella arvoidut noin painoluokat ovat ihan suoraan faktatiedosta eli rottweilerin rotumääritelmästä, en siis ole niitä itse keksinyt. Ei siis perustu omaan näkemykseeni vaan roton rotumääritelmään.

        Rottweileria ei ole jaettu näyttö- ja käyttökoiralinjoihin kuten joidenkin muiden rotujen kohdalla on tehty. Tietysti on kasvattajia, jotka kasvatuksessaan panostavat enemmän toista kuin toista linjausta, mutta rottweilerissa kyllä yhdistyy samassa paketissa niin näyttö-kuin käyttökoirakin.

        Näyttelyissä valitettavasti menestyvät ylipainoiset, aivan muodottoman paksut rotikat. Monet lihottavatkin omat normaalipainoiset rotonsa näyttelyihin muodottomiin mittoihin ja kun se ERI on pokattu niin laihduttavat taas koiransa takaisin terveelliseen painoon.

        Omistajilla on todellakin mitä ihmeellisempiä selityksiä sille miksi heidän koiransa on iso, juuri tuo selitys "tämä on se alkuperäinen, iso rotikka" on aika yleinen. Totuus kuitenkin on, että sellainen rotikka vain on ylilihava. Moni omistaja puolustaa henkeen ja vereen oman koiransa lihavuutta, koska se on arka asia, että se oma koira syötetään turpeaksi ja sairaaksi. En ikinä tule ymmärtämään sitä, miksi koirien omistajat syöttävät koiransa läskeiksi ja sairaiksi, ennen aikaiseen hautaan. Luulisin jokaisen omistajan sydämen asia olevan terve koira - ainakin minulla on.

        Asiantuntevaa tietoa oman koiran painosta saa asiaan perehtyneeltä eläinlääkäriltä, koirien ravitsemusasiantuntijoilta ja joskus myös asiaan perehtyneeltä kasvattajalta.

        Tuota "yksisilmäistä numeroiden tuijotusta" vastaan kapinoin edelleenkin.
        Jos verrataan kahta "rotumääritelmän" mukaan ylipainoista otusta, joista toisella tuntuu kylkiluut ja näkyy lihaksisto, toinen taas on pehmeä mössö jolla ei ole mitään muotoa, niin ovatko molemmat liian lihavia?
        (Tästä olen itse oiva esimerkki: Kaikki sanovat minua laihaksi, mutta kun työterveydenhoitaja mittaa ja punnitsee olenkin ylipainoinen, olemattomasta rasvaprosentista huolimatta, koska jokin taulukko niin määrää...).

        "Kasvatuslinjalla" en tarkoittanut jakoa näyttö- ja käyttökoiriin, vaan sitä että toisilla kasvatajilla oli aikoinaan tapana tuottaa raskaamman näköisiä koiria... nykyään kaikki tuntuvat tehtailevan ainoastaan näitä "rotumääritelmien mukaisia" näyttelykoiria.


      • Tietoa+kokemusta? kirjoitti:

        Tuota "yksisilmäistä numeroiden tuijotusta" vastaan kapinoin edelleenkin.
        Jos verrataan kahta "rotumääritelmän" mukaan ylipainoista otusta, joista toisella tuntuu kylkiluut ja näkyy lihaksisto, toinen taas on pehmeä mössö jolla ei ole mitään muotoa, niin ovatko molemmat liian lihavia?
        (Tästä olen itse oiva esimerkki: Kaikki sanovat minua laihaksi, mutta kun työterveydenhoitaja mittaa ja punnitsee olenkin ylipainoinen, olemattomasta rasvaprosentista huolimatta, koska jokin taulukko niin määrää...).

        "Kasvatuslinjalla" en tarkoittanut jakoa näyttö- ja käyttökoiriin, vaan sitä että toisilla kasvatajilla oli aikoinaan tapana tuottaa raskaamman näköisiä koiria... nykyään kaikki tuntuvat tehtailevan ainoastaan näitä "rotumääritelmien mukaisia" näyttelykoiria.

        No kappas, nyt pääsinkin kirjautumaan taas...

        Kyseessä ei ole yksisilmäinen numeroiden tuijotus. Tarkoitus on herätellä omistajia huomaamaan koiransa ylipaino ja sen vaarat. Koiran etu siis kyseessä!

        Rotumääritelmässähän määritellään myös rotikan ulkomuoto. Kuten jo aiemmin mainitsin, niin ero säkäkorkeudessa saa olla VAIN 8 senttimetriä. Jos vaikka viivottimesta itse katsot kuinka paljon eli vähän tuo kahdeksan senttimetriä on, niin ymmärrät että ei tuo säkäkorkeus selitä useiden kilojen eroja painossa. Täällä suomi24ssä vain tuntuu olevan ihan kilpailu siitä kenellä on ison eli lihavin eli sairain koira. Sen sijaan tärkeintä pitäisi olla se, että koira on normaalipainoinen ja voi hyvin.

        Niiden kylkiluidenhan pitää tuntua hyvin kevyellä sivelyllä; ne eivät saa törröttää, mutta eivät myöskään olla rasvakerroksen alla. Rottweilerin tulee olla myös lihaksikas, tottakai, ja lihakset tulevat kuntoon liikunnalla. Useat erehtyvät vain kuvittelemaan, että lihava koira olisi sama asia kuin lihaksikas koira. Niinhän ei ole! Koiran tulee siis olla normaalipainoinen, mutta siitä huolimatta sillä tulee olla hyvä lihaksisto. Ei koira saa lihava olla, vaikka sillä lihaksia olisikin.

        Niin, ehkäpä ne kasvattajat eivät nykyään kasvatakaan niitä tynnyrikoiria, koska ne olivat niin sairaita lonkistaan ja nivelistään sen massansa takia. Eikö ole hyvä, että rotua jalostetaan terveeseen suuntaan. Näyttö- ja käyttölinjoja rotikoissa ei ole kuten jo kirjoitinkin. Toivoisin PEVISAn olevan kaikilla kasvattajille ihan perusta kasvatustyössään ja erityisesti luonteen olevan erityisessä syynissä jalostusta ajatellen.


      • Tietoa+kokemusta?
        rottweiler-mami kirjoitti:

        No kappas, nyt pääsinkin kirjautumaan taas...

        Kyseessä ei ole yksisilmäinen numeroiden tuijotus. Tarkoitus on herätellä omistajia huomaamaan koiransa ylipaino ja sen vaarat. Koiran etu siis kyseessä!

        Rotumääritelmässähän määritellään myös rotikan ulkomuoto. Kuten jo aiemmin mainitsin, niin ero säkäkorkeudessa saa olla VAIN 8 senttimetriä. Jos vaikka viivottimesta itse katsot kuinka paljon eli vähän tuo kahdeksan senttimetriä on, niin ymmärrät että ei tuo säkäkorkeus selitä useiden kilojen eroja painossa. Täällä suomi24ssä vain tuntuu olevan ihan kilpailu siitä kenellä on ison eli lihavin eli sairain koira. Sen sijaan tärkeintä pitäisi olla se, että koira on normaalipainoinen ja voi hyvin.

        Niiden kylkiluidenhan pitää tuntua hyvin kevyellä sivelyllä; ne eivät saa törröttää, mutta eivät myöskään olla rasvakerroksen alla. Rottweilerin tulee olla myös lihaksikas, tottakai, ja lihakset tulevat kuntoon liikunnalla. Useat erehtyvät vain kuvittelemaan, että lihava koira olisi sama asia kuin lihaksikas koira. Niinhän ei ole! Koiran tulee siis olla normaalipainoinen, mutta siitä huolimatta sillä tulee olla hyvä lihaksisto. Ei koira saa lihava olla, vaikka sillä lihaksia olisikin.

        Niin, ehkäpä ne kasvattajat eivät nykyään kasvatakaan niitä tynnyrikoiria, koska ne olivat niin sairaita lonkistaan ja nivelistään sen massansa takia. Eikö ole hyvä, että rotua jalostetaan terveeseen suuntaan. Näyttö- ja käyttölinjoja rotikoissa ei ole kuten jo kirjoitinkin. Toivoisin PEVISAn olevan kaikilla kasvattajille ihan perusta kasvatustyössään ja erityisesti luonteen olevan erityisessä syynissä jalostusta ajatellen.

        Hei taas )
        Se 8cm. ero säkäkorkeudessa ei ole paljon viivoittimessa, mutta kun otus on sopusuhtainen ja fyysisesti työskentelevä (ei mikään taluttimen nokassa "treenattu" lenkkikaveri tai "palveluskoira"), niin paino kyllä nousee väkisinkin yli "suositusten" jos kyseessä on molossityyppinen koira.

        Sikäli olen samoilla linjoilla kanssasi siitä, että liian usein omistajat kehuvat koiriensa painolla, vaikka jo sadanmetrin päästä näkee koiran olevan pelkkä traanivalas.

        Mitä tulee noihin "tynnyrikoiriin", niin omistamistani koirista parhaat nivelet (A/A 0/0) ovat olleet kaikkein massiivisimmalla ja sopusuhtaisimmalla herralla... kuoli perinnölliseen sydänsairauteen (10v.)... yksikään koiristani ei ole kuollut huonojen lonkkien vuoksi (huonoimmalla oli "täysin luokattomat lonkat", kuoli syöpään 12v. iässä).
        Tietääkseni tämä PErinnöllisten VIkojen ja SAirauksien ohjelma ei määrittele minkään rodun painoindeksiä...
        Tämä Kennelliiton "jalostustieteellinen toimikunta" tuntuu olevan enemmänkin "näennäistieteellinen rahastusporras".

        Liian tarkat rajaukset ainoastaan kaventavat perintötekijöitä!

        "Näyttö- ja käyttölinjoja rotikoissa ei ole kuten jo kirjoitinkin."
        -Juu, tuntuu olevan luonteltaan näyttelykoiria nykyisin, alkuperäisen tyylistä "harkitsevaa käyttökoiraa" ei tunnu löytyvän kuin tuurilla... teräviä sähläreitä piisaa pilvinpimein.


    • lihavahko?

      Mulla ollut rotikka pysyvällä laihiksella n. viime keväästä.Se alkoi lihoon 2,5 v kohdun poiston jälkeen.Se tapahtui niin huomaamattomasti.Yht äkkiä vuosi sit alkoi ontuun etutassuu.Aloin silloin vasta itse kiinnittää huomioo ylipainoon.Olin vain puh yht.lääkäriin ja sain hyvii laihdutus keinoja.Toisin sanoen mitä jokaisen pitää tietää ilman nuevojakin.Liikuta enemmän syötä vähemmän. Koira jengästyi jo pikku lenkillä.Aloin tekeen monta n 20min pituista lenkkiä ja ruoka tiputettiin puoleen.Ennen söi nappulaa 6dl aamuin illoin ja ulkoilu liian vähäistä.Kesäkuussa kävin rokottamassa ja vaaka näytti huikeat 52.46 kg. Säkä on n 54-56 cm.Kesällä teimme jo pitkiä lenkkejä, koiran kunto parantunut todella paljon.Aloin syöttää myös raakalihaa jota annan n3krt viikossa ja 300g kerralla. Se on siis esim. ilta ruoka eli ei muuta tule silloin.Tuttavani nähnyt koirani viimeksi silloin kesällä ja nyt joulukuun alussa ja sanoi että on se kapeempi ja vyötärö näkyy.Nyt olemme 10.1 eli ylihuomenna menossa punnitukseen ja toivon todella että vaaka näyttäisi alla 50 kiloo.Meillä jatkuu dieetti tai oikeestaan se on normaali ruokinta ja lisätään lenkkejä oman kuntoni mukaan.Mä olen hiukan sairas itse eli on päivii jollaoin en jaksa koko päivää mennä täysillä mutta aina vaan yritetään parantaa tulosta. laihaa koirastani en koskaan saa mutta aina ne parit kilot kun on pois ni on mukavampaa.

    • Sterilointi ja kastrointi todellakin vaikuttaa koiran ravinnontarpeeseen hurjan paljon. Ainakin puoleen voi karsia ruoka-annokset leikkauksen jälkeen, koska koira ei enää kuluta niin paljon hormonitoiminnallaan.

      Se onkin niin salakavalaa, että se paino kertyy huomaamatta. Siksi säännöllinen punnitus onkin tarpeen. Juuri tuo ontuminen on niitä vaaran merkkejä eli liikaa painoa ja rasitus tulee nivelille, lonkille ja ranteille - ja altistaa nivelrikolle.

      Yli 50 kiloin paino nartulla on kyllä valtava ylipaino. Yritä saada se 40 kiloon, mielellään muutaman kilon alle, koska koira selvästi kärsii ylipainosta. Koira on silloin jo todella kipeä, kun se ontuu, koska koirathan eivät kipuaan näytä kuin silloin kun se on jo suurensuuri.

      Tuo nappulamäärä on kyllä ollut hurja. Pudota ihan rauhallisin mielin nappulat max 1,5 dl aamulla ja 1,5 dl illalla eli koko päivän ateria 3 dl. Lihaa ei todellakaan tarvitse antaa 300 gr vaan vajaa puolet tuosta.

      Hyvä, että olet vähentänyt ruokamäärää jo, mutta voit hyvin reippaasti vähentää vielä nykyisenkin puoleen. Koska sitä hormonitoimintaa ei ole, niin se koira ei tarvitse sitä energiaa paljoakaan. Huomaat sen itsekin että nykyisellä ruokamäärällä koira on vielä todella tuhti. Mutta kun puolitat ruokamäärän, niin laihtumistakin tapahtuu 1-2 kiloa kuukaudessa. Se saattaa kuulostaa julmalta, mutta se on koirasi etu! Tuolla ylipainolla koirasi on todellakin vaarassa sairastua hyvin vakavasti. Sen sijaan kun saat sen reilut 10 kiloa pois, niin näet kuinka hyvin koirasi voi ja jaksaa! Ja liikuntaa niin paljon kuin se on mahdollista. Kun koirasi kuitenkin jo oireilee kipujaan, niin sitä liikuntaa ei voi liikaa lisätä, koska se rasittaa niitä entuudestaan kipeitä niveliä/lonkkia. Paras liikuntamuoto olisikin uiminen, koska vesi pehmeänä elementtinä ei "hakkaa" koiraa niinkuin maantiellä juokseminen.

      Siis nappulaa 3 dl päivässä, lihaa esim. nokare (25 gr) joukkoon. Siinä se, koira lahtuu 1-2 kg kuukaudessa. Ja se nappula voi hyvin olla kevyt-nappulaa tai ainakin sellaista, jossa rasvan määrä ei ole juipussaan. Mahan täytteeksi sitten erilaisia kasvissoseita ja kasvisraasteita, mikä koirallasi ei ole taipumusta hiivaan.

    • rusettirinta

      Meillä 63 sm ja syö aamulla 400gr rasian kaupan maksalaatikkoa ja illalla 400gr nappulaa, Normaali painoinen. Tuo 150gr nappulaa ja 25 gr lihaa on todella rankkaa laihduttamista. Mistä koira saa vitamiinit, hivenaineet ihmettelen.

    • "Mistä koira saa vitamiinit, hivenaineet ihmettelen." No EI ainakaan kaupan maksalaatikosta, se on selvä.

      Voihan sitä maksalaatikkoa muutaman kerran vuodessa antaa pienen palan herkkuna, mutta ei se hyvänen aika sentään ole mikään koiran ruoka! Siinä on ensinnäkin maitoa ja käytännössä kaikki koirat miltei poikkeuksetta ovat laktoosille yliherkkiä (laktoosi-intoleranssi). Sitten siinä on riisiä, joka koiran kannalta on vain yksi ja sama, siitä koira ei saa mitään. Maksaa (sian, broilerin, naudanmaksaa) eli sitä lihaa on noin 15-16 % ja sekin kypsennettyä. Sitten loorasta löytyy rypsiöljyä, joka on koiran turkin kannalta ihan OK, samoin kasvirasva, mutta siinäkin taitaa olla aromia mukana. Siirappia, joka ei todellakaan ole koiralle mm. hampaille hyväksi. Rusinoitahan koiralle ei saa antaa lainkaan, samoin ei myöskään sipulia ja näitä molempia on maksiksessa, toki on rusinatonta versiota. Ja sitten vielä suolaa (noin 1% eli koiralle ei hyväksi) sekä mausteita (ei koiralle hyväksi).

      Siis maksalaatikkoa pari kertaa vuodessa herkkuna hyppysellinen, mutta ei todellakaan useammin.

      Jätä ihmeessä tuo päivittäinen maksalaatikon antaminen pois! Ja normaalipainoinen on suhteellinen käsite: Omistajan mukaan 50 kiloinen narttu saattaa olla lihaksikas ja normaalipainoinen, kun taas totuus on se, että se koira on vakavasti ylipainoinen. Omistajat yleensä sokaistuvat koiransa ylipainolle ja loukkaantuvat kun siitä huomauttaa. Asiansa osaavalta kasvattajalta, pitkän linjan koiraharrastajilta, asiantuntevilta eläinlääkäreiltä saa palautetta koiran painosta.

      Koiran ruokinta vaatii perehtymistä ja juuri tuo kommenttisi siitä, että mistä koira saa vitamiinit ja hivenaineet on hyvä esimerkki sellaisen ihmisen kauhistelusta, joka ei ymmärrä edes peruskäsitteitä koiran ruokinnasta. Kun puhutaan aikuisesta koirasta, niin se saa hyvinkin pienestä ruokamäärästä tarvitsemansa vitamiinit ja hivenaineet. Kaupan pussien kyljissä olevia määriä ei todellakaan kannata tuijottaa, vaan tuijottaa koiraa. Jos koira on lihava se saa liikaa ruokaa ja ruokamäärää tiputetaan. Sterkattu narttu ei oikeasti tarvitse sitä energiaa, 3 dl nappulaa höystettynä lihanokareella tyydyttää sen vitamiinien, hivenaineiden ja energian tarpeen vallan mainiosti.

    • rusettirinta

      rottweiler-mami: "Koiran ruokinta vaatii perehtymistä ja juuri tuo kommenttisi siitä, että mistä koira saa vitamiinit ja hivenaineet on hyvä esimerkki sellaisen ihmisen kauhistelusta, joka ei ymmärrä edes peruskäsitteitä koiran ruokinnasta. "

      Vastaus: Ehdotat koiran energiamääräksi 3dl nappulaa ja 50gr lihaa/vrk. Koira siis saisi 200gr energiaa/vrk. Tuon energiamäärän saa 6vk:n ikäinen pentu. Tälläinen dietti on terveysriski koira aineenvaihdunnalle, puhumattakaan nälässä olevan koiraan luonteen muutoksesta. Eläinrääkkäystä, sanon minä.

      Hormoonit ohjaavat aineenvaihduntaa ja rekisteröivät ravintomallin. Jos ravintomallia muutetaan ralikaalisti energiaa vähentäen, elimistö reakoi hälytyksellä ja alentaa energian kulutuksen. Silloin ei laihtumista tapahdu, vaan elimistö alkaa varastoida kaloreita rasvaksi. Vain riittävästi elintärkeitä proteiineja sisältävä ruoka pitää aineenvaihduntaa korkealla ja polttaa energiaa.

      • Tuo karppaaminen eli paljon proteiinia, vähän hiilihydratteja on muotivillitys ihmisillä. Sillä EI kuitenkaan ole mitään tekemistä koiran ruokkimisen tai koiran laihduttamisen kanssa!


    • Tiedätkö mitään koiran aineenvaihdunnasta ja energiankulutuksesta? Et, sillä jos tietäisit, niin et todellakaan ruokkisi koiraasi maksalaatikolla, se on vähän niinkuin hiljalleen myrkyttäisit koirasi kehoa, surullista :(

      Sen sijaan, että jaat väärää tietoa ja uskot itse keksimiisi "totuuksiin" niin käytä aikaasi perehtymällä faktoihin.

      Koiran aineenvaihdunta kun EI ole samanlainen kuin meillä ihmisillä. Ymmärrän hyvin, että ihminen, joka ei tosiaan ole perehtynyt koiran ruokintaan on kerrassaan kauhuissaan tuosta kohtuullisesta ruokamäärästä. Mutta kun oikeasti puhutaan aikuisesta koirasta, niin se enegriamäärä on todella pieni. Sen lisäksi hormonituotannon poistuminen steriloinnin myötä vain vähentää entuudestaan energiantarvetta.

      Meillä koira on sterkkauksensa jälkeen syönyt laadukasta kevytnappulaa kaksi kertaa päivässä 1,5 kerrallaan eli 3 dl päivässä. Joukkoon nokare lihaa ja kasvisoseita, kasvisraasteita. Liikkuu paljon, harrastaa paljon eli on aktiivinen koira. Se painaa siitäkin huolimatta nyt 36,5 kg (tänään punnittu) ja siinä on 2-2,5 kg liikaa painoa ja ylipaino on vaarallista koirankin terveydelle. Tuolla ruokamäärällä se paino ei vain putoa eli sitä vähennetään nyt.

      Se ruoan radikaali vähentäminen on AINOA keino pudottaa painoa tehokkaasti. Tuo puhe elimistön hälytystilalla jne on todellakin vain tietämättömän ihmisen höpöpuhetta, "uskomista" johonkin omaan mutuun. Koiran kroppa ei reakoi kuten ihmisen kroppa. Ja kun hormonituotantoakaan ei ole, niin sekään ei ohjaa aineenvaihduntaa! Koiramme on syönyt samalla tavalla sterkkauksen jälkeen eli noin vuoden. Jos se olisi ollut nälkiintyäkseen, niin olisi se jo nälkiintynyt. Sen sijaan paino on vuodessa laskenut tuolla ruoalla noin kuusi kiloa. Ja tämä ruokinta on ihan suunniteltu yhdessä asiantuntijoiden (eläinlääkäri ja ravitsemusasiantuntija) kanssa eikä mutu-kirjoittelijoiden. Väärän, valheellisen tiedon jakaminen on nähtävästi osan intohimona täällä, surullista :(

      Ruokinnan vaikutuksen näkee ihan käytännössä: Jos koira saa tuon määrän laadukasta nappulaa (3 dl) niin se ei todellakaan kuole nälkään tai nälkiinny eikä paino edes putoa liian dramaattisesti, pikemminkin noin kilo/kaksi kuukaudessa aluksi. Näin ollen siis ruokamäärä ei ole ollenkaan liian pieni, sen näkee ihan käytännössä kun se paino ei todellakaan romahda, vaan laskee maltillisesti. Jos kyseessä olisi sinun väitämäsi nälkäkuuri, niin koiran paino todella romahtaisi, niin ei käy tuolla määrällä.

      Koiran painon pitäminen normaalina ei ole eläinrääkkäystä, sen sijaan läskinä pitäminen on - samoin kuin maksalaatikon syöttäminen useammin kuin pari kertaa vuodessa.

      Ja kuten kirjoitin, niin mahantäytteeksi kasvissoseita ja kasvisraasteita. Mitään koiraa EI syötetä ruokapussien kylkiin kirjoitettujen ruokintamäärien perusteella, vaan sen perusteella miltä se koira näyttää, mitä se painaa. AINOA keino laihduttaa ihmistä, koiraa, apinaa tai vaikka pupujussia on karsia kaloreita eli vähentää ruokaa. Se on totuus, jota ei edes rautalangalla sää muuksi väännettyä. Eli vähemmän energiaa= laihtumista.

    • härregod

      Olen ostanut Kennel Rehun maksalaatikkoa 5kg ja 10kg pakasteina jo monet vuodet. Voi kamala myyvätkö ne myrkkyä ja olenko nyt myrkyttänyt koirat. niin kuin rottweiler-mami sanoo. :)

    • Härregod... tai sitten kannattaa opetella lukemaan! Kommenttini liittyi KAUPAN maksalaatikkoihin, siis maksalaatikkoon, jota myydään ihan tavallisessa kaupassa ihmisille. Tämän olisit tiennyt jos a) olisit lukenut KOKO viestiketjun (mutta onhan se toki raskasta lukea enemmän kuin kaksi lausetta) ja b) ymmärtänyt lukemasi. Ihanaa vetää herneet nenään asiasta, jonka olet ihan härregod ihan itse keksinyt! No jokaisella on omat huvisa, hulluilla kuulemma ja näemmä ihan halvat sellaiset :D

      KennelRehun maksalaatikko sisältää: Naudan ja sian liha ja maksa, rouhittu ohra ja vesi. Se on siis aivan ERI asia kuin kaupan tavallinen maksalaatikko, jonka sisältöä koiranruokana olen kritisoinut. Kaupan maksalaatikossa on mm. siirappia, sipulia, mausteita, rusinoita (toki on rusinatontakin versiota), joista mikään EI ole koiralle sopivaa ruokaa. Härregod olisi tiennyt, että kirjoitin kaupan maksalaatikosta, JOS olisi lukenut viestit ja vielä ymmärtänyt lukemansa. On se niin kovin vaikeaa. Oliko sinulla muita näsäviisaita ja virheellisiä kommentteja? Taisi nyt osua tuo pilkka ihan vain härregodin omaan nilkkaan :) Ja tietenkään härregud EI myönnä virhettään...

    • rusettirinta

      Tietoa kokemusta?
      12.1.2013 06:59

      rottweiler-mami
      7.1.2013 18 "Näkemykseni perustuu rotikan rotumääritelmään JA omaan kokemukseeni ja näkemykseeni."

      -Eli tuo sinun painomäärityksesi, jota "tietona" täällä jaat, perustuu omaan näkemykseesi rotikasta eikä mihinkään tutkittuun tietoon?Nuo sinun koulutus- ja kasvatusneuvot ovat kyllä hyviä, mutta tässä paino/säkäkorkeus asiassa olen kyllä eri mieltä.
      Rotikoita on hyvinkin eri mallisia, riippuen käyttötarkoituksesta ja kasvatuslinjasta.
      Itselläni on ollut mastiffin tyyppisiä "teurastajankoiria" sekä näitä "rottweiler-mamin mittoihin" sopivia "harrastekoiria", näihin vanhoihin teurastajankoirien valjaisiin ovat nykyiset "mittojen mukaiset palvelusrotikat" liian hentoja... no, itsekkin olen ylipainoinen jos taulukoita katsotaan, mutta se rasvaprosentti...
      Mitä kokemukseen tulee, niin löytyy sitä muiltakin tuolta "Kultaiselta 60- luvulta" alkaen...

      Aivan oikein! Rottweilerin rotumääritelmä sanoo virheeksi - - ylös vetäytyvän vatsalinjan, liian ilmavan--. Todella väärin rotua kohtaan yrittää muuttaa ulkonäköä ja luonnetta kevyksi dobbermanniksi. Joskus mietin, että mitähän nuo -80 luvun harrastajat sanoisivat, jos näkisivät -60 luvun pk-suoritukset rotevilla, mutta ei lihavilla rottiksilla. Rottweiler-maminkin mielipide voisi vähän muuttua.

      Ja kyllä rottweiler- mamilla on ihan järkeviäkin ohjeita, mutta kiihkomielinen suunsoitto ei anna hyvää kuvaa rottis harrastajista. Niinhän sitä sanotaan, että koira on omistajansa tapainen.

      • voi elämän kevät

        Hyvä kommentti !
        Omalla narttu rottweilerillani on painoa 46 kiloa ja ei varmasti ole läski.
        Omistajana en asiaa mitenkään romantisoi , koirani on minulle tärkeä ja en halua sille tulevan ylipainosta johtuvia sairauksia.

        Tuon emo on samoissa mitoissa
        pointti onkin siinä että omani sukujuuret ovat euroopasta , kunnon vanhanmallinen rottweileri.
        Ei yhtään dobermannin näköinen :)


      • Kun ei ole MINUN painonmääritykseni, vaan ihan rottweilereiden rotumääritelmän mukaan.

        Kannattaa viedä se oma koiransa vaikkapa ulkomuodontarkastukseen - ne ovat ilmaisia ja niitä järjestetään useilla paikkakunnilla ympäri Suomen. Siellä saa arvion koiransa ulkomuodosta.

        Niissä 60-luvun "rotevissa" rotiiksissa oli kyllä melkoinen joukko ihan vain lihavia koiria. Tieto koiran oikeasta ravitsemuksesta menee koko ajan eteenpäin. Aivan kuten ihmisilläkin niin myös koirilla liiallinen ylipaino aiheuttaa monia vakavia sairauksia ja vie koiran ennenaikaiseen hautaan. Ihmettelen edelleen miksi omistajat eivät halua koiransa olevan terve ja hyväkuntoinen. Itse ainakin haluan ja siksi hoidan sen kunnolla.

        "Kiihkomielinen suunsoitto" niin, se on siis kiihkomielistä suunsoittoa kun yrittää jakaa tietoa siitä mitkä ne koiran ylipainon vaarat ovat. On ihan selvää, että lihavien koirien omistajat loukkaantuvat todella pahoin kun kuulevat totuuden eli sen, että koira on pahoin ylipainoinen. Sen sijaan, että asiaan puututtaisiin, niin mieluummin haukutaan se tiedon kertoja ja siten mitätöidään se, että tieto on oikea. En todellakaan ottaisi vastaan mitään "faktatietoja" ihmiseltä, jonka ruokintatietous on sellaisella tasolla, että syöttää koiralleen kaupan maksalaatikkoa päivittäin. Se jo kertoo jotakin ko. ihmisen "osaamisesta" ja "taidoista" liittyen koiran ruokintaan.


      • voi elämän kevät kirjoitti:

        Hyvä kommentti !
        Omalla narttu rottweilerillani on painoa 46 kiloa ja ei varmasti ole läski.
        Omistajana en asiaa mitenkään romantisoi , koirani on minulle tärkeä ja en halua sille tulevan ylipainosta johtuvia sairauksia.

        Tuon emo on samoissa mitoissa
        pointti onkin siinä että omani sukujuuret ovat euroopasta , kunnon vanhanmallinen rottweileri.
        Ei yhtään dobermannin näköinen :)

        "voi elämän kevät": Koirasi ON vakavasti ylipainoinen! Noin 6-8 kg painoa pois! Muuten nivelet, lonkat ovat todella pahassa rasituksessa ja vaarana on myös mm. diabetes. Ja se on seliseli, että "kunnon vanhanmallinen rottweileri", tuo on ihan yleinen selitys lihavien koirien omistajien suusta. Jos oikeasti ajattelet lainkaan koirasi terveyttä, niin sitä painoa pois - heti.

        Varaa aika vaikka osaavalle koirien ruokintaan ja ravitsemukseen perehtyneelle eläinlääkärille. Hän osaa antaa ravitsemusneuvoja miten saat sitä painoa pois.


      • Voi elämän kevät
        rottweiler-mami kirjoitti:

        "voi elämän kevät": Koirasi ON vakavasti ylipainoinen! Noin 6-8 kg painoa pois! Muuten nivelet, lonkat ovat todella pahassa rasituksessa ja vaarana on myös mm. diabetes. Ja se on seliseli, että "kunnon vanhanmallinen rottweileri", tuo on ihan yleinen selitys lihavien koirien omistajien suusta. Jos oikeasti ajattelet lainkaan koirasi terveyttä, niin sitä painoa pois - heti.

        Varaa aika vaikka osaavalle koirien ruokintaan ja ravitsemukseen perehtyneelle eläinlääkärille. Hän osaa antaa ravitsemusneuvoja miten saat sitä painoa pois.

        Miten päädyit toteamukseen näkemättä koiraa.

        Kävimme juuri eläinlääkärissä ja hän totesi koiran olevan hyvässä kunnossa , painosta totesi ettei ole ylipainoinen mutta suositteli tarkkailtavan ruokintaa ettei paino tuosta nousisi .
        Pakko uskoa eläinlääkäriä joka NÄKI koiran.

        Koirani EI OLE vakavasti ylipainoinen


      • voi elämän kevät
        rottweiler-mami kirjoitti:

        Kun ei ole MINUN painonmääritykseni, vaan ihan rottweilereiden rotumääritelmän mukaan.

        Kannattaa viedä se oma koiransa vaikkapa ulkomuodontarkastukseen - ne ovat ilmaisia ja niitä järjestetään useilla paikkakunnilla ympäri Suomen. Siellä saa arvion koiransa ulkomuodosta.

        Niissä 60-luvun "rotevissa" rotiiksissa oli kyllä melkoinen joukko ihan vain lihavia koiria. Tieto koiran oikeasta ravitsemuksesta menee koko ajan eteenpäin. Aivan kuten ihmisilläkin niin myös koirilla liiallinen ylipaino aiheuttaa monia vakavia sairauksia ja vie koiran ennenaikaiseen hautaan. Ihmettelen edelleen miksi omistajat eivät halua koiransa olevan terve ja hyväkuntoinen. Itse ainakin haluan ja siksi hoidan sen kunnolla.

        "Kiihkomielinen suunsoitto" niin, se on siis kiihkomielistä suunsoittoa kun yrittää jakaa tietoa siitä mitkä ne koiran ylipainon vaarat ovat. On ihan selvää, että lihavien koirien omistajat loukkaantuvat todella pahoin kun kuulevat totuuden eli sen, että koira on pahoin ylipainoinen. Sen sijaan, että asiaan puututtaisiin, niin mieluummin haukutaan se tiedon kertoja ja siten mitätöidään se, että tieto on oikea. En todellakaan ottaisi vastaan mitään "faktatietoja" ihmiseltä, jonka ruokintatietous on sellaisella tasolla, että syöttää koiralleen kaupan maksalaatikkoa päivittäin. Se jo kertoo jotakin ko. ihmisen "osaamisesta" ja "taidoista" liittyen koiran ruokintaan.

        Miten päädyit toteamukseen näkemättä koiraa.

        Kävimme juuri eläinlääkärissä ja hän totesi koiran olevan hyvässä kunnossa , painosta totesi ettei ole ylipainoinen mutta suositteli tarkkailtavan ruokintaa ettei paino tuosta nousisi .
        Pakko uskoa eläinlääkäriä joka NÄKI koiran.
        Rotumääritelmän mukaanhan natun paino on noin 42 kiloa

        Koirani EI OLE vakavasti ylipainoinen

        Pakko todeta eräs toinenkin "totuus" vaikka ei liitykään aiheeseen.

        Kävin SRY:n rottweilerin omistajakurssin ja siellä totesi kouluttaja että rottweilerin kanssa koirapuistoilu loppuu 100 % varmasti koiran täyttäesssä vuoden.
        Kommentoin etten usko moiseen , asiantuntija totesi että sittenpähän näet ..

        NO , SIttenpähän näin .. koirani on nyt 2, 5 vuotia ja pärjää hyvin koirapuistossa ..tosin itse en enää viitsi käydä siellä vaan käyn päivittäin 1 1/2 tunnin metsälenkin.


      • voi elämän kevät kirjoitti:

        Miten päädyit toteamukseen näkemättä koiraa.

        Kävimme juuri eläinlääkärissä ja hän totesi koiran olevan hyvässä kunnossa , painosta totesi ettei ole ylipainoinen mutta suositteli tarkkailtavan ruokintaa ettei paino tuosta nousisi .
        Pakko uskoa eläinlääkäriä joka NÄKI koiran.
        Rotumääritelmän mukaanhan natun paino on noin 42 kiloa

        Koirani EI OLE vakavasti ylipainoinen

        Pakko todeta eräs toinenkin "totuus" vaikka ei liitykään aiheeseen.

        Kävin SRY:n rottweilerin omistajakurssin ja siellä totesi kouluttaja että rottweilerin kanssa koirapuistoilu loppuu 100 % varmasti koiran täyttäesssä vuoden.
        Kommentoin etten usko moiseen , asiantuntija totesi että sittenpähän näet ..

        NO , SIttenpähän näin .. koirani on nyt 2, 5 vuotia ja pärjää hyvin koirapuistossa ..tosin itse en enää viitsi käydä siellä vaan käyn päivittäin 1 1/2 tunnin metsälenkin.

        No onneksi tuo ell oli myös huolissaan koiran ylipainosta, kun suositteli tarkkaavaisuuta ruokinnan suhteen. Eläinlääkäri joutuu tasapainoilemaan ammatissaan maksavan asiakkaan ja julman totuuden suhteen. Ei ole yksi eikä kaksi asiakasta, jotka ovat ovet paukkuen poistuneet eläinlääkäriltä, joka on maininnut koiran vakavasta ylipainosta. Näinä aikoina potilaita ei ole jonoiksi asti kaikille ja siksi ell joutuu aina miettimään miten asiansa esittää niin, että asiakas (=koiran omistaja) ei pahastu. Kyllähän tuo lääkärin kommenntti oli suoraan se, että painoa on liikaa, ei hän muuten olisi käskenyt tarkkailemaan ruokintaa, vaan sanonut, että paino ja ruokinta ovat ihan kunnossa. Hyvä, että myös ell kiinnitti koirasi ylipainoon huomiota. Nyt kannattaa siis sitä painoa tosiaan pudottaakin.

        Epämiellyttävä totuus omistajalle on se, että oma koira on liian lihava. Mutta sen sijaan, että selitellään asiaa "juu, tällä on isot luut", niin asialle kannattaisi tehdä jotakin eli pudottaa koiran paino normaaliksi. Se on hyvä keino varmistaa, että koira saa painonsa puolesta mahdollisuuden elää mahdollisimman tervettä elämää.

        En ymmärrä miksi "voi elämän kevät" suuttuu ja loukkaantuu totuudesta eli siitä, että ko. koiralla on vakapa ylipaino-ongelma? Eikö ole hyvä tiedostaa ja myöntää asia ja tehdä sille jotakin eli pudottaa painoa. Jokainen koiranomistaja toivottavasti rakastaa koiraansa niin paljon, että toivoo sille vain hyvää. Päätös on sinun: joko laihdutat koirasi normaalipainoon ja tarjoat sille hyvän mahdollisuuden elää terveenä tai selität tekosyillä tuota ylipainoa ja et tee asialle mitään. Ihan turhaan minun kanssani palstalla vänkäät, päätös painonpudotuksesta on sinun (ja vain sinun) päätöksesi. Minä voin vain lämpimästi toivoa, että pudotat koirasi painoa, koska silloin se elää terveenä pidempään.

        "Pärjää hyvin koirapuistossa" niin, se voi tarkoittaa ihan mitä vaan. Luultavasti se tarkoittaa sitä, että se mitä sinä tulkitset koirien leikiksi on ihan oikeasti koirille totista totta eli laumajärjestyksen hakua alistumalla ja alistamalla. Siitä on koiralle ilo kaukana, se stressaa ja vaikuttaa negatiivisesti koiran ja omistajan suhteeseen (koska koira kokee, että omistaja ei pysty häntä suojelemaan). Pärjää hyvin koirapuistossa tarkoittaa koirallesi siis sitä, että se joko alistuu tai alistaa siellä. Ei kovin mukava tilanne koirallesi ja todella epäreilua omistajalta laittaa koira tuollaiseen tilanteeseen.


      • voi elämän kevät
        rottweiler-mami kirjoitti:

        No onneksi tuo ell oli myös huolissaan koiran ylipainosta, kun suositteli tarkkaavaisuuta ruokinnan suhteen. Eläinlääkäri joutuu tasapainoilemaan ammatissaan maksavan asiakkaan ja julman totuuden suhteen. Ei ole yksi eikä kaksi asiakasta, jotka ovat ovet paukkuen poistuneet eläinlääkäriltä, joka on maininnut koiran vakavasta ylipainosta. Näinä aikoina potilaita ei ole jonoiksi asti kaikille ja siksi ell joutuu aina miettimään miten asiansa esittää niin, että asiakas (=koiran omistaja) ei pahastu. Kyllähän tuo lääkärin kommenntti oli suoraan se, että painoa on liikaa, ei hän muuten olisi käskenyt tarkkailemaan ruokintaa, vaan sanonut, että paino ja ruokinta ovat ihan kunnossa. Hyvä, että myös ell kiinnitti koirasi ylipainoon huomiota. Nyt kannattaa siis sitä painoa tosiaan pudottaakin.

        Epämiellyttävä totuus omistajalle on se, että oma koira on liian lihava. Mutta sen sijaan, että selitellään asiaa "juu, tällä on isot luut", niin asialle kannattaisi tehdä jotakin eli pudottaa koiran paino normaaliksi. Se on hyvä keino varmistaa, että koira saa painonsa puolesta mahdollisuuden elää mahdollisimman tervettä elämää.

        En ymmärrä miksi "voi elämän kevät" suuttuu ja loukkaantuu totuudesta eli siitä, että ko. koiralla on vakapa ylipaino-ongelma? Eikö ole hyvä tiedostaa ja myöntää asia ja tehdä sille jotakin eli pudottaa painoa. Jokainen koiranomistaja toivottavasti rakastaa koiraansa niin paljon, että toivoo sille vain hyvää. Päätös on sinun: joko laihdutat koirasi normaalipainoon ja tarjoat sille hyvän mahdollisuuden elää terveenä tai selität tekosyillä tuota ylipainoa ja et tee asialle mitään. Ihan turhaan minun kanssani palstalla vänkäät, päätös painonpudotuksesta on sinun (ja vain sinun) päätöksesi. Minä voin vain lämpimästi toivoa, että pudotat koirasi painoa, koska silloin se elää terveenä pidempään.

        "Pärjää hyvin koirapuistossa" niin, se voi tarkoittaa ihan mitä vaan. Luultavasti se tarkoittaa sitä, että se mitä sinä tulkitset koirien leikiksi on ihan oikeasti koirille totista totta eli laumajärjestyksen hakua alistumalla ja alistamalla. Siitä on koiralle ilo kaukana, se stressaa ja vaikuttaa negatiivisesti koiran ja omistajan suhteeseen (koska koira kokee, että omistaja ei pysty häntä suojelemaan). Pärjää hyvin koirapuistossa tarkoittaa koirallesi siis sitä, että se joko alistuu tai alistaa siellä. Ei kovin mukava tilanne koirallesi ja todella epäreilua omistajalta laittaa koira tuollaiseen tilanteeseen.

        ""Pärjää hyvin koirapuistossa" niin, se voi tarkoittaa ihan mitä vaan. Luultavasti se tarkoittaa sitä, että se mitä sinä tulkitset koirien leikiksi on ihan oikeasti koirille totista totta eli laumajärjestyksen hakua alistumalla ja alistamalla. Siitä on koiralle ilo kaukana, se stressaa ja vaikuttaa negatiivisesti koiran ja omistajan suhteeseen (koska koira kokee, että omistaja ei pysty häntä suojelemaan). Pärjää hyvin koirapuistossa tarkoittaa koirallesi siis sitä, että se joko alistuu tai alistaa siellä. Ei kovin mukava tilanne koirallesi ja todella epäreilua omistajalta laittaa koira tuollaiseen tilanteeseen."

        TÄH ? nyt menee tuo kommentti kyllä ohi ja lujaa.

        Koirani ei alistu / alista yhtään toista koiraa koirapuistossa .MINÄ PIDÄN HUOLEN SIITÄ ettei näin tapahdu
        Pärjää hyvin tarkoittaa siis sitä että se leikkii muitten koirien kanssa ilman uhoamista , ärhentelyä , alistamista.
        normaalia touhua siis , käy niiamassa etupäätään kutsuen toisia leikkiin.


        Minä en tulkitse mitään , osaan ennakoida omani ja toisten koirien eleistä alkavat konfliktit ..luen omaa koiraani ja seuraan sen ja toisten koirien touhuilua .
        tuon hyvähermoisempaa rottweileria saa hakea , ei provosoidu .

        Nämä kommenttisi ovat kuin suoraan koirapsykologian kirjoista .

        Ei ole tarvinnut tuota selätellä , en usko tuollaiseen paskakoulutukseen muutenkaan , äänellä näitä koulutetaan.
        Ei ole johtajuusongelmia vaikka päästänkin tuon menemään ovesta ekana .
        Eli en usko kaikkeen hölynpölyyn mitä luen .

        Rottweileria koulutetaan rakkaudella ja rajoilla.

        ps . USKO NYT , tuo koira ei ole vakavasti ylipainoinen .
        En suutu asiasta , laita sp osoite niin voin laittaa kuvan niin toteanet asian itsekkin. Ei tarvitse turhaan täällä syyllistää koiran välinpitämättömästä hoidosta


      • voi elämän kevät kirjoitti:

        ""Pärjää hyvin koirapuistossa" niin, se voi tarkoittaa ihan mitä vaan. Luultavasti se tarkoittaa sitä, että se mitä sinä tulkitset koirien leikiksi on ihan oikeasti koirille totista totta eli laumajärjestyksen hakua alistumalla ja alistamalla. Siitä on koiralle ilo kaukana, se stressaa ja vaikuttaa negatiivisesti koiran ja omistajan suhteeseen (koska koira kokee, että omistaja ei pysty häntä suojelemaan). Pärjää hyvin koirapuistossa tarkoittaa koirallesi siis sitä, että se joko alistuu tai alistaa siellä. Ei kovin mukava tilanne koirallesi ja todella epäreilua omistajalta laittaa koira tuollaiseen tilanteeseen."

        TÄH ? nyt menee tuo kommentti kyllä ohi ja lujaa.

        Koirani ei alistu / alista yhtään toista koiraa koirapuistossa .MINÄ PIDÄN HUOLEN SIITÄ ettei näin tapahdu
        Pärjää hyvin tarkoittaa siis sitä että se leikkii muitten koirien kanssa ilman uhoamista , ärhentelyä , alistamista.
        normaalia touhua siis , käy niiamassa etupäätään kutsuen toisia leikkiin.


        Minä en tulkitse mitään , osaan ennakoida omani ja toisten koirien eleistä alkavat konfliktit ..luen omaa koiraani ja seuraan sen ja toisten koirien touhuilua .
        tuon hyvähermoisempaa rottweileria saa hakea , ei provosoidu .

        Nämä kommenttisi ovat kuin suoraan koirapsykologian kirjoista .

        Ei ole tarvinnut tuota selätellä , en usko tuollaiseen paskakoulutukseen muutenkaan , äänellä näitä koulutetaan.
        Ei ole johtajuusongelmia vaikka päästänkin tuon menemään ovesta ekana .
        Eli en usko kaikkeen hölynpölyyn mitä luen .

        Rottweileria koulutetaan rakkaudella ja rajoilla.

        ps . USKO NYT , tuo koira ei ole vakavasti ylipainoinen .
        En suutu asiasta , laita sp osoite niin voin laittaa kuvan niin toteanet asian itsekkin. Ei tarvitse turhaan täällä syyllistää koiran välinpitämättömästä hoidosta

        Usko nyt itse, että kyllä tuollainen 46 kiloa painava narttu on ylipainoinen. Saat jäkättää asiaa vaikka maailman tappiin, mutta lihava mikä lihava. Niinhän se tässäkin tulee todetuksi, että "se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa" eli ei sitä omasta miestä epämiellyttävää totuutta ole aina helppoa kuulla. Mutta kuten sanoin, sinun koirasi ja jos päätät pitää sen lihavana, niin se on sinun päätöksesi. Koirasihan siitä vain kärsii.

        Menee ohi ruokinta-aiheen, mutta kun itse tuota puistoilua harrastat, niin siksi sinulle kommentoin. Se mikä näyttää monista ihmisistä siltä, että koirat leikkivät on todellisuudessa hyvin usein tosiaan sitä alistumista ja alistamista. Tätä eivät vain omistajat huomaa ja tajua. Mutta edelleen sinun päätöksesi jos haluat viedä koiraasi puistoon stressaamaan. Edelleen siitä kärsii vain koirasi.

        Laita kuvan lisäksi linkki koirastasi jalostustietokantaan, käyn hyvin mielelläni katsomassa sieltä esim. koirasi luonnetestin ja/tai MH-kuvauksen tulokset mm. tuon mainitsemasi erinomaisen hermorakenteen osalta. Ihan kiinnostavaa päästä tutustumaan tuollaisen koiran luonnetestitulokseen. Voit laittaa kuvan (mielellään useampia) ja linkin jalostustietokantaan spostiosoitteeseen: [email protected]


      • voi elämän kevät
        rottweiler-mami kirjoitti:

        Usko nyt itse, että kyllä tuollainen 46 kiloa painava narttu on ylipainoinen. Saat jäkättää asiaa vaikka maailman tappiin, mutta lihava mikä lihava. Niinhän se tässäkin tulee todetuksi, että "se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa" eli ei sitä omasta miestä epämiellyttävää totuutta ole aina helppoa kuulla. Mutta kuten sanoin, sinun koirasi ja jos päätät pitää sen lihavana, niin se on sinun päätöksesi. Koirasihan siitä vain kärsii.

        Menee ohi ruokinta-aiheen, mutta kun itse tuota puistoilua harrastat, niin siksi sinulle kommentoin. Se mikä näyttää monista ihmisistä siltä, että koirat leikkivät on todellisuudessa hyvin usein tosiaan sitä alistumista ja alistamista. Tätä eivät vain omistajat huomaa ja tajua. Mutta edelleen sinun päätöksesi jos haluat viedä koiraasi puistoon stressaamaan. Edelleen siitä kärsii vain koirasi.

        Laita kuvan lisäksi linkki koirastasi jalostustietokantaan, käyn hyvin mielelläni katsomassa sieltä esim. koirasi luonnetestin ja/tai MH-kuvauksen tulokset mm. tuon mainitsemasi erinomaisen hermorakenteen osalta. Ihan kiinnostavaa päästä tutustumaan tuollaisen koiran luonnetestitulokseen. Voit laittaa kuvan (mielellään useampia) ja linkin jalostustietokantaan spostiosoitteeseen: [email protected]

        laitoin kuvan " lihavasta " koirastani


      • voi elämän kevät
        rottweiler-mami kirjoitti:

        Usko nyt itse, että kyllä tuollainen 46 kiloa painava narttu on ylipainoinen. Saat jäkättää asiaa vaikka maailman tappiin, mutta lihava mikä lihava. Niinhän se tässäkin tulee todetuksi, että "se koira älähtää mihin kalikka kalahtaa" eli ei sitä omasta miestä epämiellyttävää totuutta ole aina helppoa kuulla. Mutta kuten sanoin, sinun koirasi ja jos päätät pitää sen lihavana, niin se on sinun päätöksesi. Koirasihan siitä vain kärsii.

        Menee ohi ruokinta-aiheen, mutta kun itse tuota puistoilua harrastat, niin siksi sinulle kommentoin. Se mikä näyttää monista ihmisistä siltä, että koirat leikkivät on todellisuudessa hyvin usein tosiaan sitä alistumista ja alistamista. Tätä eivät vain omistajat huomaa ja tajua. Mutta edelleen sinun päätöksesi jos haluat viedä koiraasi puistoon stressaamaan. Edelleen siitä kärsii vain koirasi.

        Laita kuvan lisäksi linkki koirastasi jalostustietokantaan, käyn hyvin mielelläni katsomassa sieltä esim. koirasi luonnetestin ja/tai MH-kuvauksen tulokset mm. tuon mainitsemasi erinomaisen hermorakenteen osalta. Ihan kiinnostavaa päästä tutustumaan tuollaisen koiran luonnetestitulokseen. Voit laittaa kuvan (mielellään useampia) ja linkin jalostustietokantaan spostiosoitteeseen: [email protected]

        Kerroinkin tuolla jo etten enää käy puistossa...käyn päivittäin vapaana lenkin 3 koiran kanssa . paljon mielekkäämpää kuin puistossa oleskelu .

        pointtini olikin : nämä SRY ;n kouluttajat olivat 100 % varmoja ettei rottweiler kovapäisänä rotuna enää aikuistuttuaan sovellu koirapuistossa käyväksai koiraksi...

        samaa mieltä olen tuosta sressaavasta paikasta. kävinkin siellä ainoastaan tuttujen koiranomistajien kanssa puiston hiljaisina aikoina.

        Koirani ei Kärsinyt puistossa käynnistä , osaan toki ( kuten jo myöskin mainitsin ) lukea koiraani .
        Tajuan aivan hyvin koska koirani alistuu ( ei ole tapahtunut ) alistaa ( perheen toista koiraa , hiukan )
        ymmärrän täysin tälläisen käyttäytymisen erot.
        samoin osaan kyllä tulkita tuosta hemmetinmoisesta örinästä ja ärinästä koska alkaa leikki mennä ns. överiksi


      • voi elämän kevät kirjoitti:

        laitoin kuvan " lihavasta " koirastani

        Laitoit yhden kuvan, jossa vielä tuo auringon suunta peittää pahimman lihavuuden näkymisen. Tuosta näet kyllä itsekin, että koirallasi ei ole vatsalinjaa tai vyötäröä, koska se on sen ylipainon alla. Rotikallahan on hylkäävänä virheenä liian ylös vetäytynyt vatsalinja, mutta tietenkin sellainen vyötärölinja sillä pitää olla.

        Erittäin kuvaava taulukko koiran painosta on:
        http://www.royalcanin.fi/Uutuusruokavaliot-leikatuille-koirille

        Siinä näet millainen normaalipainoisen eli ihannepainoisen koiran muoto on sivulta ja ylhäältä päin katsottuna. Siis pitää olla selkeä vyötärö ja sitä näillä tynnyrinmuotoisilla - kuten tässä tapauksessa sinun koirallasi - ei ole lainkaan tai juuri lainkaan. Koirasi muoto on tuo kuvan 4. ylipainoinen ja kuvan 5. liikalihava välimaastossa. Sitä vatsalinjaa tai vyötäröä kun ei valitettavasti ole koirallasi lainkaan. Myös ulkomuodon tarkastuksessa tuolla painollahan koirallesi tulisi merkintään ruutuu ylipainoinen. Kun itse tarkastelet nyt koirasi muotoa ylhäältäpäin (nouse itse vaikka tuolille seisomaan) niin huomaat tuon vyötärön olemattomuuden.

        Ja unohdit laittaa linkin jalostustietokantaan tuon mainitsemasi luonteen osalta. Tätä kysyn ihan vain siksi, että omistajilla on usein hyvin ruusuinen kuva oman koiransa luonteesta. Taas siis sama ilmiö, että oma koiramussukka ei voi omistajan mukaan olla vaikea tai hankala, vaan on aina kiltti - totuus voi olla jotakin ihan muutakin. Omistaja harvoin katsoo omaa koiraansa tyynen objektiivisesti ja näkee koirassaan niin heikkouksia kuin vahvuuksiakin. Niin monesti keskustelu menee linjalla "mun rotikka on paras, se painaa 90 kiloa, mutta on ihan sopivan painoinen ja timmissa kunnossa, ei grammaakaan liikaa läskiä ja sillä on ihan mahtava luonne, ei suutu mistään ja hermot on rautaa." Omistaja kun haluaa nähdä omassa koirassaan aina Sen Maailman Parhaimman Koiran. Ja se on vain inhimillistä, että haluaa hehkuttaa oman koiransa erinomaisuutta. Mutta totuus on usein sitten hyvin kaukana omistajan näkemyksestä. Siksi mm. luonnetestillä tai MH-kuvauksella on hyvä tarkastella ne luonneominaisuudet. Joillekin omistajille ei tule isoja yllätyksiä, mutta osalle omistajia tulee. Omistaja kun itse maalailee kuvaa ruusunpunaisin lasein ja totuus onkin toisenlainen.


      • voi elämän kevät kirjoitti:

        Kerroinkin tuolla jo etten enää käy puistossa...käyn päivittäin vapaana lenkin 3 koiran kanssa . paljon mielekkäämpää kuin puistossa oleskelu .

        pointtini olikin : nämä SRY ;n kouluttajat olivat 100 % varmoja ettei rottweiler kovapäisänä rotuna enää aikuistuttuaan sovellu koirapuistossa käyväksai koiraksi...

        samaa mieltä olen tuosta sressaavasta paikasta. kävinkin siellä ainoastaan tuttujen koiranomistajien kanssa puiston hiljaisina aikoina.

        Koirani ei Kärsinyt puistossa käynnistä , osaan toki ( kuten jo myöskin mainitsin ) lukea koiraani .
        Tajuan aivan hyvin koska koirani alistuu ( ei ole tapahtunut ) alistaa ( perheen toista koiraa , hiukan )
        ymmärrän täysin tälläisen käyttäytymisen erot.
        samoin osaan kyllä tulkita tuosta hemmetinmoisesta örinästä ja ärinästä koska alkaa leikki mennä ns. överiksi

        Hyvä, että huomasit koirasi kärsivän puistoilusta, alistumisesta ja alistamisesta, ja lopetit puistoilun.

        Ja kyllähän SRYn koulutusohjaajat siis olivat ihan oikeassa asiassa kun silloin neuvoivat, että ei rotikka (tai muukaan rotu) koirapuistossa viihdy - ja siten ei sovi puistoiluun.


      • voi elämän kevät
        rottweiler-mami kirjoitti:

        Hyvä, että huomasit koirasi kärsivän puistoilusta, alistumisesta ja alistamisesta, ja lopetit puistoilun.

        Ja kyllähän SRYn koulutusohjaajat siis olivat ihan oikeassa asiassa kun silloin neuvoivat, että ei rotikka (tai muukaan rotu) koirapuistossa viihdy - ja siten ei sovi puistoiluun.

        "Koirani ei Kärsinyt puistossa käynnistä , osaan toki ( kuten jo myöskin mainitsin ) lukea koiraani .
        Tajuan aivan hyvin koska koirani alistuu ( ei ole tapahtunut ) alistaa ( perheen toista koiraa , hiukan )"

        Täh ..juurihan mä kirjoitin ettei se kärsinyt


      • voi elämän kevät
        rottweiler-mami kirjoitti:

        Laitoit yhden kuvan, jossa vielä tuo auringon suunta peittää pahimman lihavuuden näkymisen. Tuosta näet kyllä itsekin, että koirallasi ei ole vatsalinjaa tai vyötäröä, koska se on sen ylipainon alla. Rotikallahan on hylkäävänä virheenä liian ylös vetäytynyt vatsalinja, mutta tietenkin sellainen vyötärölinja sillä pitää olla.

        Erittäin kuvaava taulukko koiran painosta on:
        http://www.royalcanin.fi/Uutuusruokavaliot-leikatuille-koirille

        Siinä näet millainen normaalipainoisen eli ihannepainoisen koiran muoto on sivulta ja ylhäältä päin katsottuna. Siis pitää olla selkeä vyötärö ja sitä näillä tynnyrinmuotoisilla - kuten tässä tapauksessa sinun koirallasi - ei ole lainkaan tai juuri lainkaan. Koirasi muoto on tuo kuvan 4. ylipainoinen ja kuvan 5. liikalihava välimaastossa. Sitä vatsalinjaa tai vyötäröä kun ei valitettavasti ole koirallasi lainkaan. Myös ulkomuodon tarkastuksessa tuolla painollahan koirallesi tulisi merkintään ruutuu ylipainoinen. Kun itse tarkastelet nyt koirasi muotoa ylhäältäpäin (nouse itse vaikka tuolille seisomaan) niin huomaat tuon vyötärön olemattomuuden.

        Ja unohdit laittaa linkin jalostustietokantaan tuon mainitsemasi luonteen osalta. Tätä kysyn ihan vain siksi, että omistajilla on usein hyvin ruusuinen kuva oman koiransa luonteesta. Taas siis sama ilmiö, että oma koiramussukka ei voi omistajan mukaan olla vaikea tai hankala, vaan on aina kiltti - totuus voi olla jotakin ihan muutakin. Omistaja harvoin katsoo omaa koiraansa tyynen objektiivisesti ja näkee koirassaan niin heikkouksia kuin vahvuuksiakin. Niin monesti keskustelu menee linjalla "mun rotikka on paras, se painaa 90 kiloa, mutta on ihan sopivan painoinen ja timmissa kunnossa, ei grammaakaan liikaa läskiä ja sillä on ihan mahtava luonne, ei suutu mistään ja hermot on rautaa." Omistaja kun haluaa nähdä omassa koirassaan aina Sen Maailman Parhaimman Koiran. Ja se on vain inhimillistä, että haluaa hehkuttaa oman koiransa erinomaisuutta. Mutta totuus on usein sitten hyvin kaukana omistajan näkemyksestä. Siksi mm. luonnetestillä tai MH-kuvauksella on hyvä tarkastella ne luonneominaisuudet. Joillekin omistajille ei tule isoja yllätyksiä, mutta osalle omistajia tulee. Omistaja kun itse maalailee kuvaa ruusunpunaisin lasein ja totuus onkin toisenlainen.

        Ei helvetti ;) nyt mä en enää jaksa :)

        Mä kuulun tuohon SRY:hyn , tosin vahvistat hyvin kuvaani tuon yhdistyksen ihmisistä .


        Varmaan omat koirasi ovat virheettömiä muotovalioita ja käyttövalioita . Luonnetesteissä saaneet huippupisteet maailmassa

        Sovitaan että mun rottweileri on hullu luonnevikainen läski.


      • rottweilermami
        voi elämän kevät kirjoitti:

        Ei helvetti ;) nyt mä en enää jaksa :)

        Mä kuulun tuohon SRY:hyn , tosin vahvistat hyvin kuvaani tuon yhdistyksen ihmisistä .


        Varmaan omat koirasi ovat virheettömiä muotovalioita ja käyttövalioita . Luonnetesteissä saaneet huippupisteet maailmassa

        Sovitaan että mun rottweileri on hullu luonnevikainen läski.

        Oho, taisin sohaista ihan mehiläispesään kommenteillani kun noin pitää vetää ne herneet nenään... Kuten olen nyt jo montaa kertaa todennut: sinun koirasi ja sinun päätöksesi haluatko pitää sen lihavana tai käyttää koirapuistossa alistumassa ja alistamassa. Koira se vain siitä kärsii.

        En päässyt kirjautumaan virussuodatuksen takia eli menee nyt kirjautumatta.


      • Voi elämän kevät
        rottweiler-mami kirjoitti:

        Laitoit yhden kuvan, jossa vielä tuo auringon suunta peittää pahimman lihavuuden näkymisen. Tuosta näet kyllä itsekin, että koirallasi ei ole vatsalinjaa tai vyötäröä, koska se on sen ylipainon alla. Rotikallahan on hylkäävänä virheenä liian ylös vetäytynyt vatsalinja, mutta tietenkin sellainen vyötärölinja sillä pitää olla.

        Erittäin kuvaava taulukko koiran painosta on:
        http://www.royalcanin.fi/Uutuusruokavaliot-leikatuille-koirille

        Siinä näet millainen normaalipainoisen eli ihannepainoisen koiran muoto on sivulta ja ylhäältä päin katsottuna. Siis pitää olla selkeä vyötärö ja sitä näillä tynnyrinmuotoisilla - kuten tässä tapauksessa sinun koirallasi - ei ole lainkaan tai juuri lainkaan. Koirasi muoto on tuo kuvan 4. ylipainoinen ja kuvan 5. liikalihava välimaastossa. Sitä vatsalinjaa tai vyötäröä kun ei valitettavasti ole koirallasi lainkaan. Myös ulkomuodon tarkastuksessa tuolla painollahan koirallesi tulisi merkintään ruutuu ylipainoinen. Kun itse tarkastelet nyt koirasi muotoa ylhäältäpäin (nouse itse vaikka tuolille seisomaan) niin huomaat tuon vyötärön olemattomuuden.

        Ja unohdit laittaa linkin jalostustietokantaan tuon mainitsemasi luonteen osalta. Tätä kysyn ihan vain siksi, että omistajilla on usein hyvin ruusuinen kuva oman koiransa luonteesta. Taas siis sama ilmiö, että oma koiramussukka ei voi omistajan mukaan olla vaikea tai hankala, vaan on aina kiltti - totuus voi olla jotakin ihan muutakin. Omistaja harvoin katsoo omaa koiraansa tyynen objektiivisesti ja näkee koirassaan niin heikkouksia kuin vahvuuksiakin. Niin monesti keskustelu menee linjalla "mun rotikka on paras, se painaa 90 kiloa, mutta on ihan sopivan painoinen ja timmissa kunnossa, ei grammaakaan liikaa läskiä ja sillä on ihan mahtava luonne, ei suutu mistään ja hermot on rautaa." Omistaja kun haluaa nähdä omassa koirassaan aina Sen Maailman Parhaimman Koiran. Ja se on vain inhimillistä, että haluaa hehkuttaa oman koiransa erinomaisuutta. Mutta totuus on usein sitten hyvin kaukana omistajan näkemyksestä. Siksi mm. luonnetestillä tai MH-kuvauksella on hyvä tarkastella ne luonneominaisuudet. Joillekin omistajille ei tule isoja yllätyksiä, mutta osalle omistajia tulee. Omistaja kun itse maalailee kuvaa ruusunpunaisin lasein ja totuus onkin toisenlainen.

        Laitoin vielä kuvan , jos tuostakin kuvasta koirani näyttää ylilihavalta tynnyriltä .. Niin usein käynt optikolla auttaa :)


      • Voi elämän kevät kirjoitti:

        Laitoin vielä kuvan , jos tuostakin kuvasta koirani näyttää ylilihavalta tynnyriltä .. Niin usein käynt optikolla auttaa :)

        Mitä tämä keskustelu auttaa? Sinä jankkaat "minun koirani on sopivan kokoinen" etkä edes hetkeksi halua pysähtyä miettimään, että mitä jos ei olekaan, miten koirasi siitä kärsii. Et selvästi halua nähdä asiaa objektiivisesti, joten keskustelusta ei ole mitään hyötyä.

        Koirasi on lihava, tuostakin kuvasta näkyy varsin selvästi, että koirallasi EI ole lainkaan vyötäröä tai vatsalinjaa. Sen näkee kyllä ihan helposti.

        Kommentoit myös minulle lähettämässäsi sähköpostissa myös minun koiraani ja sen haukut sen ulkomuotoa, näkemättä koskaan koiraani...


      • Voi elämän kevät
        rottweiler-mami kirjoitti:

        Mitä tämä keskustelu auttaa? Sinä jankkaat "minun koirani on sopivan kokoinen" etkä edes hetkeksi halua pysähtyä miettimään, että mitä jos ei olekaan, miten koirasi siitä kärsii. Et selvästi halua nähdä asiaa objektiivisesti, joten keskustelusta ei ole mitään hyötyä.

        Koirasi on lihava, tuostakin kuvasta näkyy varsin selvästi, että koirallasi EI ole lainkaan vyötäröä tai vatsalinjaa. Sen näkee kyllä ihan helposti.

        Kommentoit myös minulle lähettämässäsi sähköpostissa myös minun koiraani ja sen haukut sen ulkomuotoa, näkemättä koskaan koiraani...

        " uudempi kuva , näkyy valkoista taustaa vasten paremmin
        :) tuosta ei saa millään ylipainoista , ei edes mielikuvituksella
        päivittäkääpä hiukan ajatusmailmaanne , kaikki rottweilerit eivät ole sellaisia ruipeloita joita ilmeisesti itse omistatte "

        Ohhoh :) kun mä tosiaan haukun koiraanne tuossa lähettämässäni viestissä.
        Pakkohan teidän koiranne on oltava TODELLA rääpäle jos siihen vertaamalla väitätte koiraani lihavaksi .
        Keneltäköhän se objektiivisuus puuttuu .
        Harmi kun en osaa linkittää kuvaa tänne näkisivät muutkin tuon "ylilihavan "
        Rottweilerini


      • Voi elämän kevät kirjoitti:

        " uudempi kuva , näkyy valkoista taustaa vasten paremmin
        :) tuosta ei saa millään ylipainoista , ei edes mielikuvituksella
        päivittäkääpä hiukan ajatusmailmaanne , kaikki rottweilerit eivät ole sellaisia ruipeloita joita ilmeisesti itse omistatte "

        Ohhoh :) kun mä tosiaan haukun koiraanne tuossa lähettämässäni viestissä.
        Pakkohan teidän koiranne on oltava TODELLA rääpäle jos siihen vertaamalla väitätte koiraani lihavaksi .
        Keneltäköhän se objektiivisuus puuttuu .
        Harmi kun en osaa linkittää kuvaa tänne näkisivät muutkin tuon "ylilihavan "
        Rottweilerini

        Näkemättä koiraani et voi kommentoida sitä rääpäleeksi. Hyvin lähellä normaalipainoista se on, noin 2 kiloa liikaa painoa, joka näkyy kyljissä, ei niinkään vatsalinjassa. Myös ulkomuodon tarkastuksen mukaan ihannerottweilerin ulkonäkö, samoin fyssarin, ravitsemus-asiantuntijoiden jne. Asiantuntijoiden mukaan siis hyvin ihanteellisissa mitoissa.

        Tämä on hyvä esimerkki siitä, että kun sinulta loppuvat asia-argumentit, niin menet henkilökohtaisuuksiin...

        En vertaa sinun koiraasi minun koiraani. Sinun koirasi on ylipainoinen ja se aiheuttaa sille terveysvaaroja- tämä on ihan vain puhdas fakta. Ja vaikka kuinka vänkäät, niin totuus ei pala tulessakaan. Täytyy vain ihmetellä tuota asennettasi, eli olet päättänyt, että koirasi ei ole lihava, vaikka se todellisuudessa on. Se vatsalinja ja vyötärö kun eivät näy todellakaan. Sinun päätöksesi on haluatko pitää koirasi ylipainoisena vaiko laihduttaa normaalipainoiseksi. Niin yksinkertaista.


      • voi elämän kevät
        Voi elämän kevät kirjoitti:

        " uudempi kuva , näkyy valkoista taustaa vasten paremmin
        :) tuosta ei saa millään ylipainoista , ei edes mielikuvituksella
        päivittäkääpä hiukan ajatusmailmaanne , kaikki rottweilerit eivät ole sellaisia ruipeloita joita ilmeisesti itse omistatte "

        Ohhoh :) kun mä tosiaan haukun koiraanne tuossa lähettämässäni viestissä.
        Pakkohan teidän koiranne on oltava TODELLA rääpäle jos siihen vertaamalla väitätte koiraani lihavaksi .
        Keneltäköhän se objektiivisuus puuttuu .
        Harmi kun en osaa linkittää kuvaa tänne näkisivät muutkin tuon "ylilihavan "
        Rottweilerini

        https://picasaweb.google.com/116649685367652223393/DropBox?authkey=Gv1sRgCI3A8rOY0Of_MQ#5833319250313520978


        Toivottavasti toimii kuva linkki.
        Kuvassa siis 46 kiloa painava , nm .rottweiler - mamin sanojen mukaan yliliha tynnyri koira jolta pitäisi laihduttaa 8 kilioa pois.

        Haluaisin mielelläni toisenkin mielipteen asiasta , EN kiitos enä rottweiler - mami nimimerkiltä , eiköhän hänen kantansa jo ole tullut selväksi ;)

        kriittistä kantaa peliin !


      • voi elämän kevät kirjoitti:

        https://picasaweb.google.com/116649685367652223393/DropBox?authkey=Gv1sRgCI3A8rOY0Of_MQ#5833319250313520978


        Toivottavasti toimii kuva linkki.
        Kuvassa siis 46 kiloa painava , nm .rottweiler - mamin sanojen mukaan yliliha tynnyri koira jolta pitäisi laihduttaa 8 kilioa pois.

        Haluaisin mielelläni toisenkin mielipteen asiasta , EN kiitos enä rottweiler - mami nimimerkiltä , eiköhän hänen kantansa jo ole tullut selväksi ;)

        kriittistä kantaa peliin !

        No älä usko minua, älä usko ketään asiantuntijaa, MUTTA usko edes koiraasi.

        Jos vaikka hetkeksi, muutamaksi sekunniksi, muutamaksi minuutiksi pysähtyisit miettimään asiaa ja pohtisit, että mitäpä jos minä olen sittenkin oikeassa puolustaessani koirasi oikeutta mahdollisimman terveeseen elämään normaalipainoisena?

        Ymmärrän, että miehinen ylpeys on vakava asia ja ylpeys estää monesti toimimasta niin kuin oikein olisi. Sen myöntäminen, että sinä olet väärässä ja minä oikeassa käy toki varmaan egosi päälle. Minulle itselleni ei ole koskaan ongelmaa myöntää, jos olen väärässä, mutta ymmärrän, että joillekuille muille se on ylitsepääsemättömän vaikeaa. Itse suhtaudun asioihin aina avoimin mielin, opin mielelläni uutta ja hyvin nöyrällä asenteella suhtaudun asioihin ja tietoon. Osa taas lukittuu ja periaatteesta vastustaa kaikkea uutta tietoa.

        Minulla on ratkaisu asiaan: ÄLÄ myönnä mitään eli siten voit säilyttää kasvosi täällä palstalla, kun ilmeisesti koet sen kovin tärkeäksi. Mutta mietitään nyt tuon koirasi hyvinvointia hetki. Tee niin, että et myönnä mitään ja kaikessa hiljaisuudessa laihdutat sen koirasi normaalipainoiseksi - tai ainakin lähelle sitä: Otat vaikka 5-6 kuukauden tavoitteeksi sen, että koirasi paino putoaa 3-4 kiloa eli hyyyyyvin hidas painonpudotus. Se vaatii vain hienoista ruoka-annoksen koon pienentämistä. Kun sitten puolen vuoden kuluttua koiraltasi on se 5-6 kiloa lähtenyt, niin huomaat eron selvästi itsekin! Huomaat itse kuinka koirallesi tulee esiin vyötärö ja vatsalinja! Ja mikä tärkeintä huomaat kuinka paljon iloisempi ja energisempi koirasi on, se voi ja jaksaa paremmin! Silloin jos koirasi vain osaisi puhua, se kiittäisi sinua sydämensä pohjasta!

        Mitäpä menetettävää sinulla olisi? Et menetä kasvojasi täällä, kun et myönnä mitään ja laihdutat koirasi maltillisisesti ajan kuluessa. Tuloksena terveempi ja hyvinvoiva koira, siinä ei ole mitään menetettävää!


      • voi elämän kevät
        rottweiler-mami kirjoitti:

        No älä usko minua, älä usko ketään asiantuntijaa, MUTTA usko edes koiraasi.

        Jos vaikka hetkeksi, muutamaksi sekunniksi, muutamaksi minuutiksi pysähtyisit miettimään asiaa ja pohtisit, että mitäpä jos minä olen sittenkin oikeassa puolustaessani koirasi oikeutta mahdollisimman terveeseen elämään normaalipainoisena?

        Ymmärrän, että miehinen ylpeys on vakava asia ja ylpeys estää monesti toimimasta niin kuin oikein olisi. Sen myöntäminen, että sinä olet väärässä ja minä oikeassa käy toki varmaan egosi päälle. Minulle itselleni ei ole koskaan ongelmaa myöntää, jos olen väärässä, mutta ymmärrän, että joillekuille muille se on ylitsepääsemättömän vaikeaa. Itse suhtaudun asioihin aina avoimin mielin, opin mielelläni uutta ja hyvin nöyrällä asenteella suhtaudun asioihin ja tietoon. Osa taas lukittuu ja periaatteesta vastustaa kaikkea uutta tietoa.

        Minulla on ratkaisu asiaan: ÄLÄ myönnä mitään eli siten voit säilyttää kasvosi täällä palstalla, kun ilmeisesti koet sen kovin tärkeäksi. Mutta mietitään nyt tuon koirasi hyvinvointia hetki. Tee niin, että et myönnä mitään ja kaikessa hiljaisuudessa laihdutat sen koirasi normaalipainoiseksi - tai ainakin lähelle sitä: Otat vaikka 5-6 kuukauden tavoitteeksi sen, että koirasi paino putoaa 3-4 kiloa eli hyyyyyvin hidas painonpudotus. Se vaatii vain hienoista ruoka-annoksen koon pienentämistä. Kun sitten puolen vuoden kuluttua koiraltasi on se 5-6 kiloa lähtenyt, niin huomaat eron selvästi itsekin! Huomaat itse kuinka koirallesi tulee esiin vyötärö ja vatsalinja! Ja mikä tärkeintä huomaat kuinka paljon iloisempi ja energisempi koirasi on, se voi ja jaksaa paremmin! Silloin jos koirasi vain osaisi puhua, se kiittäisi sinua sydämensä pohjasta!

        Mitäpä menetettävää sinulla olisi? Et menetä kasvojasi täällä, kun et myönnä mitään ja laihdutat koirasi maltillisisesti ajan kuluessa. Tuloksena terveempi ja hyvinvoiva koira, siinä ei ole mitään menetettävää!

        Kasvojen menetys :) höpöhöpö ..

        Käyn päivittäin tuon koiran kanssa 1 1/2 tunnin lenkin metsässä. saa juosta vapaana sydämensä kyllyydestä ..ja kyllä se juokseekin.

        nappulaa ( Royal can ) tuo syö 340 g eli n. 4 dl päivittäin .

        hyvässä kunnossa oleva , reipas rottweileri siis


      • voi elämän kevät kirjoitti:

        Kasvojen menetys :) höpöhöpö ..

        Käyn päivittäin tuon koiran kanssa 1 1/2 tunnin lenkin metsässä. saa juosta vapaana sydämensä kyllyydestä ..ja kyllä se juokseekin.

        nappulaa ( Royal can ) tuo syö 340 g eli n. 4 dl päivittäin .

        hyvässä kunnossa oleva , reipas rottweileri siis

        No mutta minullahan oli tuo ratkaisuhdotus tuossa valmiina: ÄLÄ myönnä mitään eli älä myönnä, että koirasi olisi ylipainoinen, mutta kaikessa hiljaisuudessa laihduta se nelisen, viitisen kiloa. LUPAAN, että huomaat eron paitsi koiran kaunistuvassa ulkomuodossa, niin myös siinä kuinka paljon energisempi ja iloisempi koirastasi tulee. Ethän menetä siinä mitään kun kokeilet (koska läskit saat aina takaisin helposti) :)


    • härregod

      "rottweiler-mami
      9.1.2013 17:Voihan sitä maksalaatikkoa muutaman kerran vuodessa antaa pienen palan herkkuna, mutta ei se hyvänen aika sentään ole mikään koiran ruoka! "

      " Härregod olisi tiennyt, että kirjoitin kaupan maksalaatikosta, JOS olisi lukenut viestit ja vielä ymmärtänyt lukemansa. On se niin kovin vaikeaa. "

      Kyllä edelleen mietin miksi myydään 15kg pakasteina maksalaatikkoa, jos sitä saa koiralle antaa vain muutaman kerran vuodessa pienen palan. :D

    • "Kyllä edelleen mietin miksi myydään 15kg pakasteina maksalaatikkoa, jos sitä saa koiralle antaa vain muutaman kerran vuodessa pienen palan. :D "

      Härregud: MISSÄ tavallisessa kaupassa, siis ihan tavallisessa ruokakaupassa, myydään 15 kgn pakasteina maksalaatikkoa. Siis ihan tavallista Saarioisten/Atrian/Rainbown maksalaatikkoa? Ei missään!

      Sinä härregud ET joko osaa lukea tai et halua myöntää, että olet väärässä. Kuten jo kommentoin, niin rusettirinta syöttää koiralleen KAUPAN (siis tavallisen ihmisten ruokakaupan, kuten Alepa, Prisma, City-Market, S-Market yms) maksalaatikkoa yhden rasian päivässä. Sitä kritisoin ja kerroin sen olevan koiralle äärimmäisen epäterveellistä. Sen sijaan KennelRehun maksalaatikko KOIRILLE sisältää eri aineita kuin kaupan maksalaatikko koirille ja sitä myös myydään pakasteesta isompinakin satseina.

      Sinä siis puhut KennelRehun koirien maksalaatikosta, MINÄ tavallisen kaupan ihmisten maksalaatikosta. Ja JOS todellakin osaisit lukea ja sisäistäisit lukemasi niin tietäisit tämän.

      Samaa asiaa joutuu vänkäämään kanssasi jo toiseen kertaan, kiesus!

      No niin härregud, siis missä ihmisten ruokakaupassa myydään ihmisille tarkoitettua maksalaatikkoa (kuten Saarioinen, Rainbow tai Atria) pakkasesta 15 kilon laatikoissa? Odotan vastaustasi innolla.

    • rusettirinta

      "voi elämän kevät
      13.1.2013 01:27
      Ei ******** ;) nyt mä en enää jaksa :)
      Mä kuulun tuohon SRY:hyn , tosin vahvistat hyvin kuvaani tuon yhdistyksen ihmisistä"


      Älä välitä "voi elämän kevät" , rottweiler-mamin jutut on poikkeuksetta kaikki samanlaisia hyökkääviä, suorastaan määrääviä. Ei hän osaa keskustella. Minäkin olen SRY:n ainaisjäsen ja tuollaisia mamin tapaisia en ole muita tavannut. Kaikilla muilla on sentään jokin sivistys. Harmi, että yhdistyksen maine ja sitä myötä rottisten omistajien kiinnostus yhdistystä kohtaan saa rottweiler-mamin töykeyksistä huonon kuvan. Tälläisten palstojenhan pitäisi lisätä kiinnostusta rotuyhdistyksestä, eikä päin vastoin.
      .

    • rottweilermami

      Minä kirjoitan kyllä ihan omana itsenäni, en siis minkään yhdistyksen edustaja tällä palstalla. En siis edusta täällä mitään rotuyhdistystä, vaan ihan omana itsenäni kirjoitan. Kannattaa siis edes hetki miettiä mitä kirjoittaa ja väittää faktana.

      Se, että käyt rusettirinta noin asiattomuuksiin osoittaa vain sen, että totuus kirpaisee sinuakin kovasti. Kuten jo mainitsin, niin taisin sohaista melkoista mehiläispesää kommenteillani. Ymmärrän, että asiasta ja aiheesta kirjoitetaan, mutta sinä kirjoitat minusta, vaikka et ole ikinä minua edes tavannut! Et tunne minua tai tiedä minusta mitään. Kun siis sinulta faktatiedot loppuvat, niin menet henkilökohtaisuuksiin... Mielenkiintoista, eikä todellakaan sivistynyttä. Ja antaa kyllä todella huonon kuvan sinusta SRYn ainaisjäsenenä.

      Ymmärrän myös sinua rusettirinta, varmaan harmittaa kun esiinnyt monissa kirjoituksissasi omasta mielestäni asiantuntijana - ja suohon on mennyt. Sen sijaan, että esität faktoina omia mielipiteitäsi, niin keskity ihmeessä sivistämään itseäsi, etsimään tietoa, oppimaan ja opiskelemaan. Siinä vain vaaditaan nöyrää asennetta - ja sitähän sinulla ei valitettavasti ole. Jos olisi niin voisit hyvin myöntää, että mm. koiran ravitsemuksen suhteen tietosi on lähellä nollatasoa. Ja myöntää, että se kaupan maksalaatikko ei ole koiran ruokaa. Jätä ihmeessä se kaupan maksalaatikko pois sen koirasi ruokavaliosta. Se on vain fakta, että se ei ole koiralle hyväksi. Ajattelen koirasi parasta ja koirasi etua ja siksi neuvon asiassa. Sen sijaan, että ottaisin neuvosta vaarin ja ajattelisit itsekin koirasi hyvinvointia, niin jänkkäät ja jänkkäät minulle. Mutta ruokinnasta päätät sinä, koira vain kärsii, jos päätät ruokkia väärin tai liikaa.

      Ja edelleen virusturva blokkaa kirjautumisen eli menee kirjautumatta.

    • koira raukka

      "Voi elämän kevät
      13.1.2013 17:54 Laitoin vielä kuvan , jos tuostakin kuvasta koirani näyttää ylilihavalta tynnyriltä .. Niin usein käynt optikolla auttaa :) "

      Ei auta optikko, jos onkin anoreksia ja vie koiransakin siihen mukaan. Rottikselle ruokana kevytnappula 150gr päivässä ja 25gr lihaa.

      Tässä rottweiler-mamin ruokintaohje.
      " Siis nappulaa 3 dl päivässä, lihaa esim. nokare (25 gr) joukkoon. Siinä se, koira lahtuu 1-2 kg kuukaudessa. Ja se nappula voi hyvin olla kevyt-nappulaa tai ainakin sellaista, jossa rasvan määrä ei ole juipussaa."

    • "koira raukka" -nimimerkki ei osaa lukea tai ei halua sisäistää lukemaansa. Tässä kertaan ja kertaan samaa asiaa, kun lukutaidoton "koira raukka" ei osaa/halua lukea jo kirjoittamaani.

      Tuo ruokinta-ohje oli nimimerkin "lihavahko" koiralle, joka on todella vakavasti ylipainoinen. Tuo ruokinta-ohje ei siis ole mikään universaali, kaikkia maailman koiria koskeva ruokinta-ohje, vaan ohje tuolle omistajalle (siis nimimerkki "lihavahko"), jonka koiralla oli todellakin vakava ylipaino-ongelma ja koira oli jo ontunut kipujaan. Et myöskään nimimerkki "koira raukka" osannut lukea kohtaa, jossa kirjoitin, että lisäksi kasvissoseita tai kasvisraasteita mahan täytteeksi. Se ei myöskään ole minun laskemani ruokintamäärä, vaan sen on laskenut ihan koirien painonhallintaan perehtynyt eläinlääkäri JA ravitsemusterapeutti sekä fysioterapeutti. Heillä on kyllä pokkaa ja asiantuntemusta antaakin niitä ruokintaohjeita, toisin kun sinulla anonyyminä nettikirjoittelijana. Voit halutessasi "koira raukka" jatkaa asiantuntevien kommenttiesi vääntämistä eläinlääkärin, koirien ravitsemusterapeutin ja fyssarin kanssa.

      Mitään koiraa ei syötetä sen ruokapussin kyljen mukaisilla määrillä, vaan sen mukaan mitä koira tarvitsee ja kuluttaa. Jos koira liikkuu metsässä juosten vaikkapa 2 tuntia ja toinen koira kiertää remmissä talon ympäri max 15 min, niin energiankulutus on aivan erilainen. Kun koira on lihava, se saa liikaa energiaa. Ainoa tapa laihduttaa koiraa on vähentää energian saantia. Se on hyvin yksinkertaista.

      Lisäksi oma koirani on syönyt kyseistä sille laadittua ruokavaliota ja ruokamäärää noin vuoden päivät. Jos se olisi ollut kuihtuakseen anorektiseksi tai tullakseen sairaaksi tuolla ruokamäärällä, niin niin olisi jo tapahtunut. Sen sijaan koira on laihtunut noin 4-5 kiloa - siis vuodessa! Ja nimenomaan tuolla ruokavaliolla. Painoa tuli sterkkauksen jälkeen salakavalasti, vaikka lekuri heti neuvoikin alle puolittamaan ruokamäärän. Pahimmillaan se oli 41 kiloa ja koira kärsi, eikä jaksanut mitään. Nyt se on 36,5 kg - ja edelleen fyssarin ja ell:in mukaan (ja myös minun silmäni mukaan) se kaksi kiloa olisi hyvä saada pois. Koira olisi silloin terveempi. Ja kyseessä on siis todellakin koira, joka liikkuu paljon! Voin siis helposti myöntää, että kyllä, minun koirallani on ylipainoa, mutta onneksi vain muutama kilo ja sitäkin ollaan saamassa pois. Ei ollut vaikeaa.

      Ai minullako anoreksia! Ai, että, mä repesin ihan kokonaan... Ehei, painoa on päinvastoin siellä normaalipainon yläpäässä eli kyllä - myös itselläni olisi varaa pudottaa muutama kilo. Voin siis myöntää, että minulla itselläkin olisi varaa pudottaa muutama kilo, tämänkään myöntäminen ei ollut vaikeaa.

      Joskus helpottaa kun asioita - vaikkapa sen oman koiran painoa - katsoo mahdollisimman objektiivisesti. Ongelmien ratkaisussa ensimmäinen askel on se, että tunnistaa ongelman ja myöntää ongelman olemassaolon. Vasta sen jälkeen voi tehdä jotakin ongelman korjaamiseksi. Mutta jos mitään ei myönnä ja elää valheessa, että kaikki on täydellisen hyvin, niin mitään ei tartte tehdäkään. Muutoksen alku on aina hankalaa.

      • Voi elämän kevät

        Tuo. viimeisin lähettämäni kuvassa ei paistanut aurinko häiritseväsri :)
        Eli 46 kiloa painava rottweilerini on kuvassa , huomannet vatsalinjan , ei ole tynnyri

        Olen minäkin elämäni aikana. Ähnyt paljon rottweilereita , osaan kyllä arvioda milloin koira on ylilihava tynnyri :)


      • Voi elämän kevät kirjoitti:

        Tuo. viimeisin lähettämäni kuvassa ei paistanut aurinko häiritseväsri :)
        Eli 46 kiloa painava rottweilerini on kuvassa , huomannet vatsalinjan , ei ole tynnyri

        Olen minäkin elämäni aikana. Ähnyt paljon rottweilereita , osaan kyllä arvioda milloin koira on ylilihava tynnyri :)

        Kuten vastasin jo ylempänä:

        Mitä tämä keskustelu auttaa? Sinä jankkaat "minun koirani on sopivan kokoinen" etkä edes hetkeksi halua pysähtyä miettimään, että mitä jos ei olekaan, miten koirasi siitä kärsii. Et selvästi halua nähdä asiaa objektiivisesti, joten keskustelusta ei ole mitään hyötyä.

        Koirasi on lihava, tuostakin kuvasta näkyy varsin selvästi, että koirallasi EI ole lainkaan vyötäröä tai vatsalinjaa. Sen näkee kyllä ihan helposti.

        Kommentoit myös minulle lähettämässäsi sähköpostissa myös minun koiraani ja sen haukut sen ulkomuotoa, näkemättä koskaan koiraani...


    • koira raukka

      lihavahko?
      8.1.2013 08:17
      " rottweiler-mami
      8.1.2013 15:27
      Siis nappulaa 3 dl päivässä, lihaa esim. nokare (25 gr) joukkoon. Siinä se, koira lahtuu 1-2 kg kuukaudessa. Ja se nappula voi hyvin olla kevyt-nappulaa tai ainakin sellaista, jossa rasvan määrä ei ole juipussaan.
      rottweiler-mami 13.1.2013 23:56
      "koira raukka" -nimimerkki ei osaa lukea tai ei halua sisäistää lukemaansa. Tässä kertaan ja kertaan samaa asiaa, kun lukutaidoton "koira raukka" ei osaa/halua lukea jo kirjoittamaani.
      Tuo ruokinta-ohje oli nimimerkin "lihavahko" koiralle, joka on todella vakavasti ylipainoinen. "

      Tämä keskusteluhan on juurikin ollut siitä lihavuudesta. Turhaa jaarittelet :)

      • "koira raukka" niin on, nimenomaan keskustelu lihavuudesta. Opettelethan lukemaan :)


      • Minä puolustan koirien mahdollisuutta mahdollisimman hyvään ja terveeseen elämään. Eläimet eivät itse voi itseään puolustaa, vaan ovat ihmisten hoidon varassa.

        Toivosin kaikkien eläintenomistajien haluavan eläimelleen vain parasta. Näin ei valitettavasti kuitenkaan ole. Muun muassa pentutehtailu rehottaa Suomessakin eli on kieroutuneita ihmisiä, joille eläin on vain ”kone” jota saa kohdella miten julmasti vain. Osa ruokkii/hoitaa koiraansa väärin ihan sen takia, että heillä ei ole tarpeeksi tietoa asioista, osa ei piittaa ja osa ei vain välitä. Siksi on mielestäni tärkeää jakaa oikeaa tietoa ja kertoa faktoja. Sen sijaan, että faktatiedolle käännetään selkä ja puolustellaan omia ”musta tuntuu”-ajatelmia, niin kannattaa aika nöyrällä asenteella ottaa asioista selvää – ja tarjota koiralleen parasta. Se, että periaatteessa vastustetaan jotakin faktatietoa ei ole millään tavalla koiran edun mukaista. Se, että loukkaannutaan tiedosta, joka on oman kuvitelman vastaista ei osoita kovinkaan hyvää asennetta koiran hoitamisen suhteen.

        Suomessa on olemassa laki, jossa määritellään mikä on eläinrääkkäystä, laissa on paljon määräyksiä liittyen myös koiraan. Lain valvonta on kuitenkin ongelmallista ja usein resursseja on vain kaikkein räikeimpien eläinsuojelurikkomusten valvontaan. Väärin ruokkiminen tai ylipainoiseksi ruokkiminen on eläinrääkkäystä. Tietenkään siihen ei ole lain puitteissa mitään resursseja puuttua. Ainoa tapa puuttua asiaan on puhua ongelmasta avoimesti ja jakaa tietoa.

        Koiran hoidon laiminlyönti, muun muassa ruokkiminen väärin tai koiran ruokkiminen sairaalloisen ylipainoiseksi ovat väärin koiraa kohtaa. Silloin koiralla on paha olla ja se sairastuu hyvin suurella todennäköisyydellä. Omistaja joka ruokkii eläimensä lihavaksi tai ruokkii sen väärin on joko a) tietämätön oikeasta tavasta b) ei välitä mikä on oikein. Molemmat ovat korjattavissa kunhan omistaja haluaa korjata asenteensa. Monia vammoja ei voi parantaa – asennevamman voi.

        Mitä tehdä koiran omistajan kanssa, joka ei suostu myöntämään edes pienessäkään määrin, että hänen koiransa saattaisikin olla lihava tai hän ehkä ruokkii koiraansa väärin? Jos asenne on jo ”ei ole” valmiiksi, niin aika vaikeaa sen suojamuurin läpi on päästä. Ainoa keino vaikuttaa asiaan on jakaa tietoa. Ihan varmasti osa omistajista suuttuu, koska epämiellyttävän totuuden kuuleminen ei ole kaikille helppoa. Ihminen menee silloin puolustuskannalle, eikä suostu näkemään tai myöntämään totuutta.

        Jatkan jatkossakin koirien hyvinvoinnin puolustamista. Minua saa haukkua ja moittia, mutta en aio perääntyä ja hymistellä, vaan jakaa oikeaa tietoa ja pyrkiä muuttamaan asenteita oikeaan suuntaan. Tiedon jakaminen omistajille on ainoa tapa puuttua vääriin ruokatottumuksiin ja lihavuuteen koirilla. Ja koska haluan mahdollisimman monen koiran elävän hyvän elämän niin jaan tietoa. Loppujen lopuksi jokainen koiran omistaja päättää oman koiransa kohdalla mitä syöttää ja kuinka lihavaksi, väärästä ruokinnasta ja liikalihavuudesta kärsii vain se viaton koira. Tätä toivoisin mahdollisimman monen ajattelevan ja selvittävän asioita, eikä suuttuvan faktoista.


      • voi elämän kevät
        rottweiler-mami kirjoitti:

        Minä puolustan koirien mahdollisuutta mahdollisimman hyvään ja terveeseen elämään. Eläimet eivät itse voi itseään puolustaa, vaan ovat ihmisten hoidon varassa.

        Toivosin kaikkien eläintenomistajien haluavan eläimelleen vain parasta. Näin ei valitettavasti kuitenkaan ole. Muun muassa pentutehtailu rehottaa Suomessakin eli on kieroutuneita ihmisiä, joille eläin on vain ”kone” jota saa kohdella miten julmasti vain. Osa ruokkii/hoitaa koiraansa väärin ihan sen takia, että heillä ei ole tarpeeksi tietoa asioista, osa ei piittaa ja osa ei vain välitä. Siksi on mielestäni tärkeää jakaa oikeaa tietoa ja kertoa faktoja. Sen sijaan, että faktatiedolle käännetään selkä ja puolustellaan omia ”musta tuntuu”-ajatelmia, niin kannattaa aika nöyrällä asenteella ottaa asioista selvää – ja tarjota koiralleen parasta. Se, että periaatteessa vastustetaan jotakin faktatietoa ei ole millään tavalla koiran edun mukaista. Se, että loukkaannutaan tiedosta, joka on oman kuvitelman vastaista ei osoita kovinkaan hyvää asennetta koiran hoitamisen suhteen.

        Suomessa on olemassa laki, jossa määritellään mikä on eläinrääkkäystä, laissa on paljon määräyksiä liittyen myös koiraan. Lain valvonta on kuitenkin ongelmallista ja usein resursseja on vain kaikkein räikeimpien eläinsuojelurikkomusten valvontaan. Väärin ruokkiminen tai ylipainoiseksi ruokkiminen on eläinrääkkäystä. Tietenkään siihen ei ole lain puitteissa mitään resursseja puuttua. Ainoa tapa puuttua asiaan on puhua ongelmasta avoimesti ja jakaa tietoa.

        Koiran hoidon laiminlyönti, muun muassa ruokkiminen väärin tai koiran ruokkiminen sairaalloisen ylipainoiseksi ovat väärin koiraa kohtaa. Silloin koiralla on paha olla ja se sairastuu hyvin suurella todennäköisyydellä. Omistaja joka ruokkii eläimensä lihavaksi tai ruokkii sen väärin on joko a) tietämätön oikeasta tavasta b) ei välitä mikä on oikein. Molemmat ovat korjattavissa kunhan omistaja haluaa korjata asenteensa. Monia vammoja ei voi parantaa – asennevamman voi.

        Mitä tehdä koiran omistajan kanssa, joka ei suostu myöntämään edes pienessäkään määrin, että hänen koiransa saattaisikin olla lihava tai hän ehkä ruokkii koiraansa väärin? Jos asenne on jo ”ei ole” valmiiksi, niin aika vaikeaa sen suojamuurin läpi on päästä. Ainoa keino vaikuttaa asiaan on jakaa tietoa. Ihan varmasti osa omistajista suuttuu, koska epämiellyttävän totuuden kuuleminen ei ole kaikille helppoa. Ihminen menee silloin puolustuskannalle, eikä suostu näkemään tai myöntämään totuutta.

        Jatkan jatkossakin koirien hyvinvoinnin puolustamista. Minua saa haukkua ja moittia, mutta en aio perääntyä ja hymistellä, vaan jakaa oikeaa tietoa ja pyrkiä muuttamaan asenteita oikeaan suuntaan. Tiedon jakaminen omistajille on ainoa tapa puuttua vääriin ruokatottumuksiin ja lihavuuteen koirilla. Ja koska haluan mahdollisimman monen koiran elävän hyvän elämän niin jaan tietoa. Loppujen lopuksi jokainen koiran omistaja päättää oman koiransa kohdalla mitä syöttää ja kuinka lihavaksi, väärästä ruokinnasta ja liikalihavuudesta kärsii vain se viaton koira. Tätä toivoisin mahdollisimman monen ajattelevan ja selvittävän asioita, eikä suuttuvan faktoista.

        Tälläisten henkilöiden takia , kuten nm. rottweiler - mami jätin käymättä SRY.n tapahtumissa.
        EI vaan jaksanut joka asiassa kuunnella näitten gurujen pätemistä.

        Hyvin olen onnistunut koirani kouluttamaan yhteiskuntakelpoiseksi / tottelevaiseksi ilman tuota porukkaakin


      • niin tai...
        voi elämän kevät kirjoitti:

        Tälläisten henkilöiden takia , kuten nm. rottweiler - mami jätin käymättä SRY.n tapahtumissa.
        EI vaan jaksanut joka asiassa kuunnella näitten gurujen pätemistä.

        Hyvin olen onnistunut koirani kouluttamaan yhteiskuntakelpoiseksi / tottelevaiseksi ilman tuota porukkaakin

        niin tai sitten sullakin "voi elämän kevät" on todellisuudessa tosi huonosti koulutettu rotikka. moni kun haluaa uskoa olevansa hyväkin kouluttaja ja uskoo, että koiransa on hyvin koulutettu. mutta ei se sitten olekaan kun asiaa tarkastellaan esim. kokeissa taikka testeissä. omistaja itte siis aattelee, että "mun rotikka on tottelevainen", mutta jos kysyy sitten vaikka naapureilta niin todellisuudessa se onkin koko naapurustun kauhistus.


      • voi elämän kevät
        niin tai... kirjoitti:

        niin tai sitten sullakin "voi elämän kevät" on todellisuudessa tosi huonosti koulutettu rotikka. moni kun haluaa uskoa olevansa hyväkin kouluttaja ja uskoo, että koiransa on hyvin koulutettu. mutta ei se sitten olekaan kun asiaa tarkastellaan esim. kokeissa taikka testeissä. omistaja itte siis aattelee, että "mun rotikka on tottelevainen", mutta jos kysyy sitten vaikka naapureilta niin todellisuudessa se onkin koko naapurustun kauhistus.

        niin joo ..nänihän se tosiaan taitaakin olla , kun mä en oikein osaa objektiivisesti katsoa omaa koiraani :)

        sen lisäksi että mun koirani on ylilihava läski tynnyri se on myös ärsyttävä kerrostaloräksyttäjä , dominoiva , naapureita pureva ongelma vyyhti :)


    • Ad Hominem

      Hei, oliko sinulla siis jotakin sanottavaa itse asiasta? Jos ei niin jätä sanomatta. Keskustelu keskustelijoista ei oikein kiinnosta.

      Koirapiireissä on ikävän tavallista tuo keskustelu keskustelijoista. Lienee naisvaltaisen harrasteen haittapuolia.

    • mää päden tiedolla

      Hupaisaa! Miten joku pystyy jakamaan tietoa ja vielä OIKEAA, jos sen tiedon kohdetta ei ole ollut tilaisuus arvioida. Mutu tietoa voi kyllä jokainen joka haluaa pitää OIKEANA, vaikka se olisi kuinka väärää. Pääasiahan on, että itse uskoo tietoonsa.

    • ihme näkijä

      rottweiler-mami tietää "oikeaa tietoa" , eikös tämä keskustelu jo ole monta kertaa sen osoittanut, kun "ei osata lukea, ei ymmärretä, ei tiedetä ja vielä kaikkein kauheinta sohitaan ampiaispesään, ei opiskella faktaa, osaamista ei ole, sitten vielä sattuu omaan nilkkaan".

      Fakta on kuitenkin, että ulkomuototuomaritkin kehässä tekevät arvosteluvirheitä lihavan ja normaali painoisen välillä. Mutta hyvähän se, jos rottweiler-mami nettipalstalla tietää oikeaa faktaa ja puhuun siis vain ja ainoastaan koiran parasta ajatellen.

    • rusettirinta

      "voi elämän kevät
      14.1.2013 17
      Kuvassa siis 46 kiloa painava , nm .rottweiler - mamin sanojen mukaan ylilihava tynnyri koira jolta pitäisi laihduttaa 8 kilioa pois.

      Haluaisin mielelläni toisenkin mielipteen asiasta ,"


      Kuvassa koirasi vaikuttaa vähän kesken kehityksen olevalta nuorukaiselta. Tai sitten rakenne antaa sen kuvan. Vielä siis kapea rintakehä, jolloin lapa näyttää suoralta. Koira seisoo jalat allaan asennossa ja siksi selkälinja vaikuttaa "kasaan menevältä". Koiralla olisi varsin hyvä kokonaisuus, jos seisoisi näyttely asennossa, takajalat taakse vedettynä ja selkälinja ryhdissä. En missään tapauksessa sanoisi koiraa ylipainoiseksi. Arvelen, että koiralla on vähintäin EH luokassaan.

    • rottistottis

      Mulla myös kaksi rotikkaa, narttu kohta 9v, 58cm, 30kg (pidän tosi hoikkana nivelrikon vuoksi). Se on aika perusmallinen rottis. Sit on 5kk uros, 56cm korkea ja 27kg :). Se syö hyvänlaatuista nappulaa 12dl päivässä (penturuokinta), mutta ei liho. Jotkut koirat vain kuluttaa ruuan, riippuu mitä sille syöttää ja kunka paljon tulee ulos. Mitä sun koirat syö ja kakkaako se nuorempi paljon?

    • sauli2

      Ootko kokeillu jauhelihaa???

      Kuinka monta kertaa annat ruokaa päivässä? Yleensä pentuiän jälkeen annetaan ruokaa kerran päivässä, mutta riippuu kuitenkin siitä paljonko liikuttaa koiraa päivässä.

      Omien kokemuksien mukaan, hieman ihmettelen mikset saa painoa nousemaan, kun kuitenkin puhutaan rodusta joka on SUURsyömäri; syö kaiken mitä annetaan nenän eteen..
      Ootko koska viimeks madottanu??

      Koirien ulkoilutapa vaikuttaa hirveesti siihen miten koira kuluttaa energiaa. PIdätkö koiraasi vapaana lenkeillä? Irti ollessaan koira kulkee kuitenkin noin kolme kertaa pidemmän matkan kuin ihminen.
      Kunnon "voima-reeni" kasvattaa lihaksia, ja lisää ruokahalua.
      Kannattaa muistaa antaa kunnolla energiapitosta sapuskaa rääkkitreenin jälkeen.
      Mieluiten jauhelihaa nappuloiden seassa. Kannattaa ostaa cittarista koirien jauhelihaa pakkasesta, muistaakseni maksaa vähän alta kolme euroa kilo.

      Jos nämäkään vinkit ei auta, niin eläinlääkäreiltä löytyy kunnon mätöt, mutta niillä taas on hintaa.

      Ps. Minkä painoisia ja korkuisia koirasi ovat? Kuulostaa nimittäin oudolta ettei koirasi kerää massaa, sillä se on juuri toisinpäin; rotikat lihoo herkästi..
      Syökö se nuorempi kaiken safkan kerrallaan? Ettei vaan vanhempi koira käy huitasemassa loppuja? Nimittäin kokemusta on siitä, kuinka vanhempi uros käyttää hyväkseen hierarkiassa alempana olevaa toista uroskoiraa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe