taas koru kaulalta, kertoo iltalehti... Vanhus oli jo 64 vuotias, voi voi . Näin meidät sitten luokitellaan vanhuksiksi.
Vanhukselta ryöstettiin
33
167
Vastaukset
- toinen vanhus
Paras katsoa totuutta silmiin. 64 vuotias on vanhus.
- vähäsen tuohtunut
Joku muukin taisi olla tuohtunut asiasta kun oli korjattu uutinen, vah´nhus olikin muuttunut naiseksi. En minä sanoisi 65vuotiastakaan vanhukseksi .
Vertaan esim. Paula Koivuniemi,Katri-Helena,Hector ym. julkisuuden "vanhuksista" - 64- vuotias "vanhus"
vähäsen tuohtunut kirjoitti:
Joku muukin taisi olla tuohtunut asiasta kun oli korjattu uutinen, vah´nhus olikin muuttunut naiseksi. En minä sanoisi 65vuotiastakaan vanhukseksi .
Vertaan esim. Paula Koivuniemi,Katri-Helena,Hector ym. julkisuuden "vanhuksista"Ainakin minä lähetin palautetta iltalehteen. En usko edes olleeni ainoa.
64- vuotias "vanhus" kirjoitti:
Ainakin minä lähetin palautetta iltalehteen. En usko edes olleeni ainoa.
Heh...Ensimmäistäkertaako yleistyksen kohteena, joillakin sitä koko elämä...
- yrittääkää nminua ;D
kaimaliini kirjoitti:
Heh...Ensimmäistäkertaako yleistyksen kohteena, joillakin sitä koko elämä...
En tiedä sinusta, mut ninun korani ei voso veisi, Olisi ketarar taivasta pystyyn
Ei mummuikäisetkään ole toimettomia, jos tiukkapaikka tulee,
- turo1946
On tällä palstallakin moni esitellyt naamaansa ja vanhuksilta ovat kaikki näyttäneet.
64 vuotias on vanhus näyttipä miltä tahansa kuten 15 vuotias on teini-ikäinen,
vaikka näyttäisi 20 vuotiaalta. Vanhempi on hauraampi.Harvasta "vanhuksesta" on nuorelle, nopealle vastukseksi.
Ryöstäväthän kodinhoitajat ja siivoajatkin jo niitä joita voivat, siis vanhuksia.
Jollei halua olla riiston kohde, on hoidettava asiansa, silloin kun vielä voi.- lähihoitajia
Kodinhoitajat ovat nykyisin lähihoitajia.
- ?
Vanhuksia, mitä muita meidän pitäisi olla?
- en loukkaannu
kun 62v tai 63v voi jäädä vanhuuseläkkeelle, silloin 64v myös on vanhus..
- meeriamanda
Jos toimittaja on - / 30v, olemme hänen mielestään ´vanhoja´ , mitäpä siitä loukkantuisin. Noinhan ajattelimme itsekin tuon ikäisinä :)
- L - L
Kalenteri- ja biologinen ikä yhdistyvät vain tilastojen ja säädöksien kautta!
Meitä ja teitä on moneksi. - sormettaja.
Aira Samulinkin kuolee teininä!
- 23
Olen lueskellut noista asunto ym. ryöstöistä. Takaovikin on joskus auki, kuljen sieltä kesäaikana . Kun otan rahapussin ja nettitikun mukaani niin minulla ei jää asuntoon mitään arvokasta. Kakkulapio hopeinen, se joutaa vaikka varastaa, niin harvoin kakkua leikataan. Korut olen myynyt(en rahapuutteessa)kun en niitä käytä.
- hyväkuntoinen 62v
Kuusikymmentä ylitettyään korostuvat elämäntavat, aikuisikänsä tupakoinut, ryypännyt ja vähän liikuntaa harrastanut on vanhus verrattuna itsensä hyvässä kunnossa pitäneeseen saman ikäiseen. Sairaudet vielä erikseen vaikuttavat vanhenemisnopeuteen.
- L - L
Ehtii vielä 6-kymppisenäkin.
Tosin tupakoinnin olin lopettanut 38-vuotisena mutta alkoholin kuluttajana olin hoitanut oman osuuteni.
Täydellisiä, liikkumattomia, alkoholin sävyttämiä rappiovuosia kertyi 38kpl.
Juuri ennen 60-vuotispäivääni aloitin lihas- ja aerobisen kunnon kohentamisen ja jo puolessa vuodessa tulokset olivat suorastaan dramaattiset.
Leposyke laski yli 20-lyöntiä.
Paino pysyi samana mutta vyötärö oheni noin 6cm.
Lihasvoima kasvoi kohisten.
Jne.
Syöpäleikkaukset 67-vuotisena merkitsivät pahaa takaiskua mutta säteilylääkärin väite minusta kovakuntoisena miehenä on ilmeisesti auttanut toipumisessa.
Nyt, 9kk viimeisestä leikkauksesta ja pari kuukautta kuntoilun uudelleen aloittamisen jälkeen, vedän maasta 140kg ( ei kehumista mutta lähimenneisyys ), leukailen 5:n sarjoja ( lisäpainoja en uskalla laittaa ) ja muu lihaskunto on samaa luokkaa.
Jopa kahdesta kohdasta revitty vatsani on paremmassa kunnossa kuin useimmilla, nuoremmilla salikävijöillä.
Koskaan ei ole myöhäistä herätä miettimään loppuvuosiensa laatua ja ehkä määrääkin! - hyväkunt. 62v
L - L kirjoitti:
Ehtii vielä 6-kymppisenäkin.
Tosin tupakoinnin olin lopettanut 38-vuotisena mutta alkoholin kuluttajana olin hoitanut oman osuuteni.
Täydellisiä, liikkumattomia, alkoholin sävyttämiä rappiovuosia kertyi 38kpl.
Juuri ennen 60-vuotispäivääni aloitin lihas- ja aerobisen kunnon kohentamisen ja jo puolessa vuodessa tulokset olivat suorastaan dramaattiset.
Leposyke laski yli 20-lyöntiä.
Paino pysyi samana mutta vyötärö oheni noin 6cm.
Lihasvoima kasvoi kohisten.
Jne.
Syöpäleikkaukset 67-vuotisena merkitsivät pahaa takaiskua mutta säteilylääkärin väite minusta kovakuntoisena miehenä on ilmeisesti auttanut toipumisessa.
Nyt, 9kk viimeisestä leikkauksesta ja pari kuukautta kuntoilun uudelleen aloittamisen jälkeen, vedän maasta 140kg ( ei kehumista mutta lähimenneisyys ), leukailen 5:n sarjoja ( lisäpainoja en uskalla laittaa ) ja muu lihaskunto on samaa luokkaa.
Jopa kahdesta kohdasta revitty vatsani on paremmassa kunnossa kuin useimmilla, nuoremmilla salikävijöillä.
Koskaan ei ole myöhäistä herätä miettimään loppuvuosiensa laatua ja ehkä määrääkin!Nimenomaan näin, kaikki eivät enää kuuskymppisinä muutosta pysty tekemään. Eivät haluakaan.
Vanhaa ihmistä kohdellaan kaltoin, häneltä ryöstetään koru kaulalta, ja täällä joku tuohtuu siitä, että toimittaja kutsuu rikoksen uhria vanhukseksi. Mielestäni rikoksen törkeyttä lisää se, että rikos on kohdistunut vähemmän puolustuskykyiseen ihmiseen.
Kaikki yli 60-vuotiaat ovat vanhoja. Sairaudet ja eletty elämä ovat muuttaneet monia kyvyiltään ja ulkoiselta olemukseltaan vanhuksiksi, vaikka suurin osa ikäluokasta taitaa edelleen kuulua "iättömien" aikuisten joukkoon. Ihmisen ikää on useimmiten vaikea arvioida ulkonäön perusteella.
Olemme muuten viime aikoina miettineet tuttujen kanssa, että mistä mahtanee johtua, ettei Suomi näytä (enää) kuuluvan maihin, joissa vanhat ihmiset saavat osakseen erityistä kunnioitusta. - Osaako joku täällä vastata kysymykseen, miksi?- ...
Mun mielestä kyse siitä, vanhukset ei ole mitenkään ansainneet kunnioitusta, ne vaan vaatii sitä. Suurten ikäluokkien syndrooma, kuvittelevat elävänsä jotain 1600-lukua, jolloin vanhukset oli harvinaisia ja niillä oli elämän mukanaan tuomaa viisautta. Tosiasia kuitenkin on, suurin osa porukoista pudonnut täysin kärryltä ja ovat pelkkiä loispummieläkeläisiä.
Pahin ongelma asiassa on nimenomaan just se, että ne ei voi myöntää asiaa itselleen.
Toi vanhusten putsailu on kyllä törkeää. Mutta aika itsestään selvä juttu tavallaan. Mitä sitä suotta ottaa vaikeita kohteita, eläkeläinen paljon helpompi ryöstettävä. Tämä on sitten moraalinen ongelma, Se kylläkin mun mielestä on ihan suurten ikäluokkien omaa syytä. Itsekkäinä ihmisinä kasvattivat itsekkäät lapset, joilla puolestaan vielä itsekkäämmät omat lapset. Kaikki kai lähti menemään veetuilleen kuuskytluvulla vapaankasvatuksen ansiosta. Ja nykyiset lait turvaavat, että kakarat voi rötöstellä ihan miten tahansa. Ja ne lait, kukas ne ne onkaan säätänyt. No suuret ikäluokat tietenkin.
Niin paljon kaikkea muuttunut teollisen vallankumouksen jälkeen ihmisen elämässä, ei mun mielestä ollenkaan ihme, että ihminen ei tahdo pysyä itsensä perässä kehityksessä. Ja syynähän on yksiselitteisesti ihminen itse.
=DW= - L - L
Vilkaisu peiliin paljastaa parin sukupolven kasvatusperiaatteiden alkulähteen!
Minkä hiivatin takia osa meidän ja valtaosa seuraavasta kasvatusvastuussa olleesta sukupolvesta teki kakaroistaan itsekkäitä kultamunia?
Kaluttua aihe useassakin yhteydessä! - bessie*
Ei kai tuo kaltoinkohtelua kuitenkaan ollut, Optimisti-Orvokki?
Mikäli lehtijutussa todella on käytetty 64-vuotiaasta sanaa vanhus, niin minusta on ihan yhtä perusteltua arvostella toimittajaa ja hänen ammattitaitoaan, kuin minkä tahansa muunkin asiavirheen kohdalla.
Mutta tuosta kunnioittamisesta. En oikein ymmärrä, miksi ihmisen pitäisi saada osakseen "erityistä" kunnioitusta VAIN ikänsä takia? Ei vanheneminen ja vanhuus tietenkään saa vähentääkään kanssaihmistämme kohtaan tuntemaamme kunnoitusta ja arvostusta, hän on edelleen sen arvoinen.
Voi olla, että heikomman tai olemattoman sosiaaliturvan yhteisöissä ihmiset turvaavat tulevaisuutensa (ja mahdollisesti myös oikeuttavat omat tekonsa ja tekemättä jättämisensä) vaatimalla ehdotonta kunnioitusta ja kuuliaisuutta nuoremmiltaan?
Ja vielä todennäköisempää on, että heidän tietonsa ja taitonsa ovat niin tarpeellisia, että he ansaitsevat koko yhteisön kunnioituksen.
Ajattelen, että tämä voisi erityisen hyvin päteä yhteisöihin jotka elävät hyvinkin vaihtelevissa olosuhteissa.
On sellaisella ehdottomalla ja "kritiikittömällä" kunnioituksella aina myös kääntöpuolensa.
- Hirveen nuori viälä
Tuota,mistä ihmeestä olet tuohtunut? Kolmikymppisen toimittajan silmissä 64-vuotias on haudan partaalla ja niin on nelikymppisenkin. Ainoastaan tämän ikäluokan ihmiset tuntuvat pitävän itseään nuorina tai enintään keski-ikäisinä edelleen.
Harhoja on kyllä muissakin ikäluokissa. Bussissa viereeni istui vanha nainen, arviolta 80-vuotisen näköinen. Hän oli tuohtunut siitä,että nuori mies oli antanut istumapaikan hänelle ja sanonut jotakin vanhasta rouvasta. Ei hän mikään vanhus ole! Sitten rouva kysyi, onko hän vanhan näköinen. Oli kyllä ja ikää oli 74 vuotta. Sanoin varovaisesti,että eihän rouva ihan nuori enää ole. Ei tyydyttänyt vastaukseni, olisi pitänyt varmaan valehdella ja kehua - niin mitä?
Mistä syystä kesällä pitää levittää kalliita koruja ylleen? Suomalaista nousukkuuttako jälleen? Luulisi, että kuumalla metallikorut ovat aika tukalia, nehän keräävät lämpöä eivätkä sovi muutenkaan yksiin keveiden vaatteiden kanssa. Outoa meininkiä.- .
Piirongin laatikon uloimpaan kulmaanko korut pitää piilottaa?
Ihme ajatus, kai korut ovat kauneutta, joka on tarkoitettu näytettäväksi, ei salattavaksi?
- L - L
Vanhuus on katsojan silmässä.
Opiskeluaikana, 24v, olin tanssiravintolan vahtimestarina.
Työkaverini, 4-kymppinen heppu, kävi suunnilleen kerran viikossa "hoitelemassa" jonkun naisasiakkaan takapihalla seisovassa Hiacessaan.
Ihmettelin touhua ja kysyin, että miten hän enää kotona jaksaa vaimonsa kanssa?
Kaveri vakuutti hoitavansa kotivelvoitteet häiriöttä.
Mietin päissäni miten noin vanha ukko, 4-kymppinen jaksaa!
Näkökulma muuttuu.- Tase pappa
Se vanhuus on useinkin nuoren ihmisen katsojan omassa nemyksesä.
Jos joku nuori Toimituksen kesäapulainen on laatinut innoissaan raflaavan uutisen, on Hän mielestään tehnyt hyvän jutun.
Nuori parikymppinen näkee Ihmisen iän aivan eri näkökulmasta kun jo kauemmin elänyt.
Muistan aina elävästi kuinka armeijassa arvelin nuorta Vänrikkiä itseäni hieman vanhemmaksi mieheksi.
Kun tuli vastaan Kapteenin Arvoinen Upseeri, oli Hän näkemykseni mukaan jo vanhuuden partaalla.
Pataljoonan Komentajasta, Everstistä ajattelin olevan enää miestä vain natsansa kantajaksi. Haudan partaalla on jo ukko. Pitävät kai säälistä vielä armeijan kirjoissa.
Kun nykyisin katselen vastaavien sotilasarvojen omaavia Miehiä ja Naisia (naisiakin on jo niillä vakansseilla) mietin, miten pentuina nuokin ovat natsansa saaneet.
Everstitkin näyttää telkkarissa ihan poikasilta. Untuvikoilta.
Omaa vanhenemistaan kun ei tunnusta itselleen, edes peiliin katsottuaan.
Ihmettelee vain, miten ne naapurin räkäiset kakarat onkaan jo ylioppilaita.
Aika aikaa kutakin.
- L - L
Minä en vanhuksenakaan ole kertaakaan joutunut edes uhkaavaan tilanteeseen.
En missään.
En ole myöskään tunnistanut itseeni kohdistuvaa ikärasismia paitsi kerran, tarjoutuessani Heinolan sinkkirikastamon tuotantopäälliköksi. - kunnossa
Minä en luokittele itseäni enkä muitakaan 60 vanhuksiksi. Lääkärienkään mielestä en olisi vanhus, eikä geriatrisessa sanastossakaan oppilaille opeteta että kuusikymppinen olisi vanhus. Kyllä vanhus on nykyään vasta 75 alkaen.
- ...
Niinpä.
Työikää on nostettava välittömästi, ei yhteiskunnalla ole vara elättää loispummieläkeläisiä.
=DW= - ?
... kirjoitti:
Niinpä.
Työikää on nostettava välittömästi, ei yhteiskunnalla ole vara elättää loispummieläkeläisiä.
=DW=Mikä loinen on 40 vuotta maatamme maksanut ihminen?
- Ansaittu
? kirjoitti:
Mikä loinen on 40 vuotta maatamme maksanut ihminen?
Niinpä,,, kyllä se 40 vuotta riittää raadantaa. Pääsee aivan ansaitulle eläkkeelle, eikä ole loisinut elämäänsä eikä pummilla elänyt.
- ...
Ansaittu kirjoitti:
Niinpä,,, kyllä se 40 vuotta riittää raadantaa. Pääsee aivan ansaitulle eläkkeelle, eikä ole loisinut elämäänsä eikä pummilla elänyt.
Ja 40 vuotta loispummina, aika kehno hyötysuhde. Vaan iteppähän olette huoltosuhteenne luoneet, kaitpa sitä köyhäintalosta saatte sitten jotain kaurapuuroa loppuaikoina, muut ei rupea teitä elättämään.
=DW= - Säälittävää DW
... kirjoitti:
Ja 40 vuotta loispummina, aika kehno hyötysuhde. Vaan iteppähän olette huoltosuhteenne luoneet, kaitpa sitä köyhäintalosta saatte sitten jotain kaurapuuroa loppuaikoina, muut ei rupea teitä elättämään.
=DW=Sanoo yhteiskunnan tuilla elävä luuseri.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla3841113- 641076
- 61832
- 57749
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k99678Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49651Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,14648- 26643
- 68630
- 57600