Mitäs mieltä olette seuraavasta amerikkalaisen baptistijohtajan mielipiteestä että mormonismi on neljäs Abrahamin uskonto (Abrahamilainen uskonto --- kumpi on oikea sanamuoto?)
http://www.time.com/time/nation/article/0,8599,1675308,00.html
Neljäs Abrahamilainen uskonto -- Mormonismi
14
138
Vastaukset
- mormonismissa löytyy
Amerikassahan noita Ambrahameja löytyy varmasti enemmänkin kuin vain neljä - kuten Abel-jumaliakin.
- Torta på torta
Samaa mieltä. Mormonismi on aivan oma uskontonsa.
Se ei ole juutalaisuutta, ei kristinuskoa eikä islamia. Joseph Smith perusti uskonnon, jossa on piirteitä vapaamuurariudesta, svedenborgilaisuudesta, juutalaisuudesta ja kristinuskosta sekä aineksia 1800-luvun rotuopeista, kuten käsityksistä Amerikan alkuperäisväestön alkuperästä ja siitä, miksi Afrikan mantereen asukkailla on tumma ihonväri.
Tämän liitettynä viela amerikkalainen taloudellinen kekseliäisyys, kuten viisauden sana (joka esti mormonien rahojen valumisen yhteisön ulkopuolelta tulevaan kauppaan) ja kymmenykset (joka teki ajan oloon mahdollisesksi valtavan omaisuuden keräämisen kirkolle taitavasti sijoittamalla).
Pikanttina yksityiskohtana vielä "profeetta" Joseph Smithin omat seksuaaliset tarpeet, jotka hoideltiin jälleen "Jumalan ilmoituksella", että Smith sai ottaa itselleen useita rakastajattaria (jalkavaimoja).
"I think the fairest and most charitable way to define Mormonism would be to call it the fourth Abrahamic religion — Judaism being the first, Christianity being the second, Islam being the third, and Mormonism being the fourth. And Joseph Smith would play the same character in Mormonism that Muhammad plays in Islam."- Exmoroni
Täysin samaa mieltä.
- sekametelisoppa
Ja minä huomaan vasta nyt että tämmöstä luokitteluahan on jo tehti wikissä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Abrahamilainen_uskonto
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Abrahamilaiset_uskonnot
Eri asia mikä taho tuollaiset luokitukset nyt sitten päättää. Onhan tuolla laitettu jehovan todistajatkin tuohon luokkaan.
Englanninkielisessä Wikissä on asiaa puitu huomattavasti tarkemmin ja siellä mormonit ja jehovan todistajat mainitaan kristinuskon lahkoina.
http://en.wikipedia.org/wiki/Abrahamic_religions - mormonimamma
Niinpä. Mormonismi ei väitäkään olevansa minkään uskonnon lahko, vaan palautettu Kristuksen kirkko.
Tuo lainauksen viimeinen lause ei tunnu uskottavalta. Joseph Smithin rooli mormonismissa ei ole verrattavissa Mohammedin rooliin islamissa, kuten näitä uskontoja tuntevat varmasti tietävät. - S. Pratt
mormonimamma kirjoitti:
Niinpä. Mormonismi ei väitäkään olevansa minkään uskonnon lahko, vaan palautettu Kristuksen kirkko.
Tuo lainauksen viimeinen lause ei tunnu uskottavalta. Joseph Smithin rooli mormonismissa ei ole verrattavissa Mohammedin rooliin islamissa, kuten näitä uskontoja tuntevat varmasti tietävät.Eli pitäisikö se sinun mielestäsi erottaa "nel´jänneksi" (tai "viidenneksi jos jehovan todistajille otetaan sama käytäntö) Abrahamilaiseksi uksonnoksi ja erottaa se kristinuskosta (toisesta Abrahamilaisesta uskonnosta)?
- mormonimamma
S. Pratt kirjoitti:
Eli pitäisikö se sinun mielestäsi erottaa "nel´jänneksi" (tai "viidenneksi jos jehovan todistajille otetaan sama käytäntö) Abrahamilaiseksi uksonnoksi ja erottaa se kristinuskosta (toisesta Abrahamilaisesta uskonnosta)?
Ei minun mielipiteelläni ole siinä asiassa merkitystä. Kuka muuten sinun mielestäsi sellaisen erottamisen toteuttaisi ja kuinka?
- mielenkiint. kuulla?
mormonimamma kirjoitti:
Ei minun mielipiteelläni ole siinä asiassa merkitystä. Kuka muuten sinun mielestäsi sellaisen erottamisen toteuttaisi ja kuinka?
Miksi itse heität vain huulta ja miksi yleensä vaivaudut vastaamaan sanomatta yhtään mitään? Tottakai sinununkin mielipiteesi on varteenotettava - voimme verrata, mitä yleensä olet mieltä?
- mormonimamma
mielenkiint. kuulla? kirjoitti:
Miksi itse heität vain huulta ja miksi yleensä vaivaudut vastaamaan sanomatta yhtään mitään? Tottakai sinununkin mielipiteesi on varteenotettava - voimme verrata, mitä yleensä olet mieltä?
Ihan huvikseni ja tietämättömien valistamiseksi.
En ole vielä koskaan vastannut sanomatta yhtään mitään.
- usko tai älä
www.mormonismi.net/kh/aabraham.shtml
Joseph Smith 'käänsi' Aabrahaminkirjankin! - tosin käänsi mitä käänsi? - to..
tarkennos : tähti hepreaksi muodossa jossa se lausutaan ja heprealaisin kirjaimin täsmällisesti lausuman mukaan kirjoitetaan, on kochav , monikko kochavim . Kolob saattaa olla väännös hepreasta, ei kyllä kovinkaan paljon kuulosta , siltä mutta Smithin kielitaidon tuntien ...
Ainakin myönteistä tässä on, että mormonismi mieletään monoteistiseksi uskonnoksi.
On muistettava, että Abrahamin uskonnot ovat monoteistisia.- to..
Johtunee siitä että harva tietää että uskontonne on polyteistinen, ehkä tuo baptistipomokaan ei sitä tiennyt.Muuten mitä myönteistä on siinä, että polyteististä uskontoa mielletään monoteistiseksi -häpeättekö jumalianne ?
to.. kirjoitti:
Johtunee siitä että harva tietää että uskontonne on polyteistinen, ehkä tuo baptistipomokaan ei sitä tiennyt.Muuten mitä myönteistä on siinä, että polyteististä uskontoa mielletään monoteistiseksi -häpeättekö jumalianne ?
Kyse on teologisesta asiantuntijasta, joten oletaisi babtistipapin olevan tietoinen mormonien opeista samoin kuin kristinuskon teologian historiasta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 722698
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232672Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1072322- 341619
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2391553- 321537
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt401475- 281270
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201216- 951181