kilometrikorvaukset.

Taas SDP!

Mikäli VM:n ajama kilometrikorvausrajat (ajat alle 15 000km saat 43 senttiä / km ja yli 15 000 km:n jälkeen saat 25 senttiä / km) toteutuu, niin hyvin harva suostuu enään ajamaan omalla autolla työmatkoja! Kuinka kalliiksi tulee sadoille, ehkä tuhansille yrityksille hankkia autot yrityksiin? Se on aina sama juttu, kun idiootit pääsevät päättämään! Nyt pitäisi liittojen ampua alas tämä typerä idea ja nopeasti! Miten hemmetissä SDP (Jutta Urpilainen on VM:n ministeri), joka pitäisi olla työntekijöiden puolella voi ajaan tälläistä ehdotusta, joka toteutuessa aiheuttaisi ongelmia kymmenille tuhansille tavallisille työntekijöille!!!!!

42

968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos VM

      Tämä on hyvä uutinen ? Nyt voin kulkea paikallisbussilla töissä, tietokonelaukun, työkalupakin ja varaosien kanssa. Sitten kävelen asiakaan luo. Työn antaja toki laskutta koko matkaajan asiakaalta, hyvä niin. Minun ei tarvitse etsiä parkkpaikkaa, ei taida tulla montaa keikkaa päivässä. Nyt alkaa kissan päivät. Toivokaa toki ihmiset että ei mene kotona mikään rikki. Sillä kohta te maksatte myös siitä kun minä istun ja odotan bussia !

      • mites se

        Kyllä matkakulut on velotettu erikseen asiakkaalta laskun yhteydessä, ainakin yksityisasiakkaalta. Kenelle ne on menneet? Työnantajalleko, joka sitten on maksanut niistä verottomia kilometrikorvauksia huoltomiehille.


      • KurjaMöllönen

        Joo, jos pitää veloitta tunneista, jotka istut asemalla odottelemassa, hotelleista ja päivärahoista kun käytät kolme päivää keikkaan jotka hoidit ennen päivässä, jne.. Kyllä nyt lähtee Suomi nousuun. Työnantajasihan täytyy vielä palkata pari heppua hoitamaan hommia, kun et millään ehdi.

        Ehdotan, että seuraavaksi pannaan verolle työnantajan maksamat matkaliput. Sehän on pelkkää huvia, kun saa lentää tai matkustaa junalla, bussilla tai taksilla firman piikkiin. Saati sitten työnantajan maksamat hotelliyöpymiset, nehän on pelkkää huvia nekin ja ehtottomasti verolle pantava.


      • tähän se mnenee
        mites se kirjoitti:

        Kyllä matkakulut on velotettu erikseen asiakkaalta laskun yhteydessä, ainakin yksityisasiakkaalta. Kenelle ne on menneet? Työnantajalleko, joka sitten on maksanut niistä verottomia kilometrikorvauksia huoltomiehille.

        Niin? Noinhan se menee ja jatkossa asiakas maksaa enemmän kun työntekijä ei suostu ajamaan tappoiollisesti omalla autolla vaan käyttää julkisia ja aikaa palaa paljon enemmän.

        Toivoa sopii että työkohde on bussireitin varrella.

        Käytännössähän homma tulee menemään niin että km-korvaus on 43 senttiä viiteentoista tonniin asti ja sitten se nostetaan euroon, jotta saadaan kompensoitua verojen osuus pois.


    • Roofus

      Erittäin hyvä että veronkiertoon puututaan, kilometrikorvaukset eivät ole tarkoitettu verottomksi palkaksi.

      • väärinkäytöksiin ..

        No miksi ei puututa väärinkäyttöön vaan aletaan pelleillä niiden kustannuksella jotka käyttää sitä oikein?

        Nytkin se on ihan kiikun kaakun että riittääkö korvaus todellisiin auton kuluihin ja yleensä ei riitä kun polttoaineiden hinnat tuppaa nousemaan pitkin vuotta.


      • väärinkäytöksiin .. kirjoitti:

        No miksi ei puututa väärinkäyttöön vaan aletaan pelleillä niiden kustannuksella jotka käyttää sitä oikein?

        Nytkin se on ihan kiikun kaakun että riittääkö korvaus todellisiin auton kuluihin ja yleensä ei riitä kun polttoaineiden hinnat tuppaa nousemaan pitkin vuotta.

        Höpöhöpö. Korvaus alennettunakin riittää mainiosti tarkoituksenmukaisiin ajoneuvoihin. Nykytaso on osin verottajalta piilotettua palkanmaksua. Tästä systä tarkanmarkan firmat ei edes salli oman auton käyttöä vaan edellyttävät vuokra-autoa joka siis katteiden jälkeenkin tulee työnantajalle edullisemmaksi. Sitäpaitsi mikäänhän ei estä yrityksiä nytkään maksamasta korkeampaa kilometrikorvausta jos se on tarpeelista.

        Harvoin pääsee olemaan demareiden kanssa samaa mieltä.
        Nimimerkki itsekin kilometrikorvauksia nauttiva.


      • ioraaha
        peak66 kirjoitti:

        Höpöhöpö. Korvaus alennettunakin riittää mainiosti tarkoituksenmukaisiin ajoneuvoihin. Nykytaso on osin verottajalta piilotettua palkanmaksua. Tästä systä tarkanmarkan firmat ei edes salli oman auton käyttöä vaan edellyttävät vuokra-autoa joka siis katteiden jälkeenkin tulee työnantajalle edullisemmaksi. Sitäpaitsi mikäänhän ei estä yrityksiä nytkään maksamasta korkeampaa kilometrikorvausta jos se on tarpeelista.

        Harvoin pääsee olemaan demareiden kanssa samaa mieltä.
        Nimimerkki itsekin kilometrikorvauksia nauttiva.

        Juurikin näin, nythän on jopa kannattanut vuokrata auto ja ajaa sillä ja silti jää taskun pohjalle ylimääräistä. Siis pelkästä autolla ajosta!


      • Yurinkin näin
        ioraaha kirjoitti:

        Juurikin näin, nythän on jopa kannattanut vuokrata auto ja ajaa sillä ja silti jää taskun pohjalle ylimääräistä. Siis pelkästä autolla ajosta!

        Juuri myös näin, nyt tyhmemmätkin yritykset tajuavat että on hiukan halvempaa kustantaa paljon ajavalle työntekijälle täyden edun työsuhdeauto kuin maksaa ylisuuria korvauksia. Taikka maksaa työajot yrityksen piikkiin vuokra-autolla taikka taksilla.

        Verotulojen kannalta ei juuri muutosta. Työntekijä saa vähemmän käteen, yrityksen verotettava tulo eli yhtiövero hiukan ehkä nousee.


    • Autokauppias eolo

      Tervettä kehitystä: yhä useampi paljon ajava työntekijä saa nyt ihkauuden vapaan edun työsuhdeauton. Se vähennetään palkasta, joten verotettava tulo ei muutu. Nettopalkka toki laskee, mutta oman auton huolet häipyvät, OK.

    • Porvari

      SDP rakastaa veroja ja ajaa kateellisten etuja.
      Loispuolueiden kuningas

    • 77025

      Luotan että Kokoomus pitää meidän autoilijoiden puolia.
      Ajakoot vasurit bussilla mutta meillä ei ole aikaa sellaiseen.

    • Pieleen meni.

      Viimeviikolla juuri uutisoitiin että uusien autojen kauppa on tyrehtynyt. Alas on tultu 120.000kpl/vuosi -> 106.000 kpl/vuosi. Eli valtio on menettänyt verotuloja noin 140 miljoonaa Euroa.

      Olisikohan asialla jotain tekemistä km-korvausten leikkaamispuheiden kanssa? Itse ainakin päätin ajaa pari vuotta lisää kotterollani. Mutta Kyllönen ja virkamiehet eivät tainneet otta huomioon mitä autokaupassa tapahtuu kun korvauksia leikataan. 70M€ säästöt muuttuivat jo nyt 140M€ tappioksi.

      Pitäiskö itkeä vai nauraa?

    • Kirjoittaja Pieleen meni osui asian ytimeen. Iltasanomien verkkosivuilla 13.8. Autontuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kertoi heidän laskelmistaan. Sieltä takaa loistaa juurikin tuo asia.

      Ilmeisesti Autontuojat kuvittelee, että yritykset siirtyvät automaattisesti tyosuhdeautojen käyttöön ja autokauppa vilkastuu. Harmi vain, että pieleen menee. Kilometrikorvausten leikkaus ei koske pelkästään työntekijöitä, vaan se tulee tappamaan monta pientä tai yhden miehen yritystä. Näillä ei välttämättä ole varaa sijoittaa uusiin työsuhdeautoihin sen enempää kuin maksaa veroja ja palkan sivukuluja 25 senttiä ylittävästä km-korvauksesta.

      Toivotaan, että eduskunnan käsittelyssä tämä asia järkeistetään ja kilometrikorvauksiin ei kajota.

      Ne, jotka ajattelevat kilometrikorvauksilla tienattavan ja kustannettavan oman auton hankinta, voivat miettiä, antaisivatko muuta henkilökohtaista omaisuutta työnantajan käyttöön ilmaiseksi...

      • Zuippi

        Jos yhden miehen yritys kaatuu kaavailtuun muutokseen, kertoo se siitä, että toiminta ei ole ollut tähänkään asti terveellä pohjalla, vaan vaan osa palkasta on nostettu verottomana kilometrikorvausten muodossa.

        Kuinka tuo viimeinen kappaleesi liittyy mielestäsi keskustelun aiheeseen?


    • loiset kuriin

      Onko se oikeidenmukaista että kun on tämän verovapaan oikeuden piirissä niin voi vaikka vuokrata auton ja sillä tienaa kaikkien kulujen jälkeenkin.

      Harmaan talouden kustantavat rehelliset veronmaksajat.

    • Zuippi

      Oletko siis sitä mieltä, että tuo maksettavaksi kaavailtu korvaus ei riittäisi korvaamaan sitä kulua, joka aiheutuu niistä ajoista, joista tuo korvaus maksetaan? Voitko esittää tuosta jonkin laskelman?

      • myyntimies

        Viimeisen 30000 km matkalla laskettua:

        Auton käyttökulut 17 snt/km (sis. verot, vakuutukset, huollot, varaosat, polttoaineen)
        Arvonalenema 4 snt/km (ostohinta miinus oletettu saantihinta myytäessä)

        21 snt km on kustannus kaikista ajoista. Työajoa on puolet, joten työnantaja on maksanut minun omatkin ajoni ja lisäksi on 1000 euroa voiton puolella. Eli tehnyt tilin autollani.


    • Zuippi: Höpö höpö. Jos yhden miehen yritys joutuu yhtäkkiä sijoittamaan firman rahoja 35-40000 euroa työsuhdeautoon, se voi tehdä yrittämisestä kannattamatonta. Jos vähän suuremman yrityksen pitää hankkia työsuhdeautot viidelle henkilölle, siltä pitää löytyä 175000-200000 euroa. Rahoituksella tai huoltoleasingillä kulut ovat helposti 1000 euroa autoa kohti kuukaudessa. Tämän päälle yritys maksaa autoedun verotusarvosta palkan sivukulut ja tietenkin ne polttoaineet, pesut, pikkuhuollot kuten lasinpesunesteen lisäykset ym... Kustannus onkin äkkiä 1500 euroa kuussa. Ei ole halpaa sekään.

      Viimeisen lauseen tarkoitus on herättää ajatuksia siitä, kuuluuko auton hankinta- ja ylläpitokuluja korvata työnantajan puolesta. Mielestäni kyllä, koska tuostahan siinä on kysymys. Henkilökohtaista omaisuutta käytetään työnantajan tarkoituksiin.

      Myyntimies: pienesti olet arvonaleneman laskenut jos ajattelet, että se on vain 1200 euroa (0,04 euroa x 30000 km). Jo ajettaessa uusi auto ulos autoliikkeen myyntihallista omissa nimissä tipauttaa hinnasta 5000 euroa pois. Usko pois. Kokeile myydä ostamasi uusi auto takaisin liikkeeseen tai vaihtaa se samantein toiseen uuteen...

      Loiset kuriin: Näytä minulle laskelma, jossa saan vuokra-auton viikoksi pelkällä kilometrikorvauksella. Esimerkiksi Europcarin hinnoilla halvin vuokra-auto, johon työssäni kuljettamat tavarat mahtuvat, VW Golf farmari viikoksi kustantaa 490 euroa. Jos ajan 1000 kilometriä viikossa työajoa saan siitä 450 euroa km-korvausta. Ja hups... 40 euroa pitää maksaa omasta pussista ja kaikki työnantajan ajoon kuluneet polttoaineet myös.

      Miettikääpä paljonko auton arvo todella laskee kun sitä pitää 3-4 vuotta työajossa. Keskivertoautoilija ajaa vuodessa 15000 km, kun samassa ajassa myyntityötä tekevä ajaa 40000 km. Neljän vuoden kuluttua myynnissä on kaksi samanlaista autoa, toisen mittariin on kertynyt 60000 km ja toisen 160000 km. Mikä mahtaa olla autojen hinta? Ei ainakaan sama... Eroa on tuhansia euroja. Pitäisikö tuo erotus kärsiä omasta pussista vaikka työnantaja on hyötynyt?

      Tähän asti maksettavan kilometrikorvauksen määrän on laskenut Valtion työmarkkinalaitos ja vahvistanut verottaja (siis valtio). Onko valtio siis tähän asti ollutkin täysin väärässä vai kääntyykö takki nyt vain yllättäin...

      • myyntimies

        Maksoin autostani 5200 euroa ja nyt nettiautojen pyyntihinnat (alakantissa, realistiset pyynnit) vastaavalle ovat 4000 euroa. Eilenkin 250 km ajoa asiakkailla, tänään tulee vain 150 km. Uutta en osta, ellei tule lotossa 7 oikein.


      • Zuippi

        "Zuippi: Höpö höpö. Jos yhden miehen yritys joutuu yhtäkkiä sijoittamaan firman rahoja 35-40000 euroa työsuhdeautoon, se voi tehdä yrittämisestä kannattamatonta. Jos vähän suuremman yrityksen pitää hankkia työsuhdeautot viidelle henkilölle, siltä pitää löytyä 175000-200000 euroa. Rahoituksella tai huoltoleasingillä kulut ovat helposti 1000 euroa autoa kohti kuukaudessa. Tämän päälle yritys maksaa autoedun verotusarvosta palkan sivukulut ja tietenkin ne polttoaineet, pesut, pikkuhuollot kuten lasinpesunesteen lisäykset ym... Kustannus onkin äkkiä 1500 euroa kuussa. Ei ole halpaa sekään.

        Viimeisen lauseen tarkoitus on herättää ajatuksia siitä, kuuluuko auton hankinta- ja ylläpitokuluja korvata työnantajan puolesta. Mielestäni kyllä, koska tuostahan siinä on kysymys. Henkilökohtaista omaisuutta käytetään työnantajan tarkoituksiin."

        Miksi yhden miehen yritys joutuisi yht'äkkkiä sijoittamaan 35000...40000 euroa työsuhdeautoon?`

        Kyllä työnantajan kuuluu osallistua auton hankinta- ja ylläpitokuluihin sillä osuudella, kuin kulut muodostuvat niistä ajoista, joista työnantajan kuuluu kuluja korvata. Näiltä osin työnantaja on siis velvollinen korvaamaan vain aiheutuneet kustannukset, ellei työntekijällä oli liikennelupaa. Muilta osin kuuluvat muiden maksettaviksi (esim. auton haltija).

        ps. Voisit vastata yhteen viestiin kerrallaan, ettei keskustelu mene täysin puuroksi.


      • Zuippi

        "Myyntimies: pienesti olet arvonaleneman laskenut jos ajattelet, että se on vain 1200 euroa (0,04 euroa x 30000 km). Jo ajettaessa uusi auto ulos autoliikkeen myyntihallista omissa nimissä tipauttaa hinnasta 5000 euroa pois. Usko pois. Kokeile myydä ostamasi uusi auto takaisin liikkeeseen tai vaihtaa se samantein toiseen uuteen..."

        Eihän tuo esimerkkisi liity mitenkään tähän käynnissä olevaan keskusteluun.


      • Zuippi

        "Miettikääpä paljonko auton arvo todella laskee kun sitä pitää 3-4 vuotta työajossa. Keskivertoautoilija ajaa vuodessa 15000 km, kun samassa ajassa myyntityötä tekevä ajaa 40000 km. Neljän vuoden kuluttua myynnissä on kaksi samanlaista autoa, toisen mittariin on kertynyt 60000 km ja toisen 160000 km. Mikä mahtaa olla autojen hinta? Ei ainakaan sama... Eroa on tuhansia euroja. Pitäisikö tuo erotus kärsiä omasta pussista vaikka työnantaja on hyötynyt?"

        Nykysysteemillä työnantaja maksaa noista 100000 km:n aiheuttamista muuttuvista kuluista ja arvonalenemasta 45000 e korvauksen. Jatkossa korvaus olisi 35800 e. Jos muuttuvien kustannusten hinnaksi lasketaan 25 snt/km, jää nykyään 45000 e:n korvauksista vielä 20000 e korvaamaan tuon 100000 km:n vaikutusta hyvityshintaan 4 vuotta vanhassa autossa. Aika kallis auto saa uutena olla, että 4 vuotta vanhassa tuo 100000 km vaikuttaisi hyvityshintaan 20000 e. Uudistuksen myötä tuo kilometrimäärää kompensoiva summa olisi 10800 e. Sekin lienee useimmissa tapauksissa riittävä.

        Tähän asti ei ole kilometrikorvausta määritettäessä otettu huomioon ollenkaan sitä, että paljon ajavilla kilometrikorvaukset ylikompensoivat ajon aiheuttamat kulut. Tiedäthän sinä itsekin, että kokonaiskustannukset/kilometri ovat huomattavasti korkeammat, jos autolla ajetaan 5000 km/vuosi kuin jos sillä ajetaan 50000 km/vuosi.


    • 16.11.2011 alkaen pelkästään autoni käyttö on kustantanut noin 30 senttiä kilometriltä pelkästään polttoaineiden, vakuutusten, ajoneuvoverojen, huoltojen ja rengaskulujen suhteen. Siinä ei vielä ole mukana arvonalenemaa tai hankintaa... Kilometrejä on tullut mittariin tuona aikana 34000.

      Todellinen kulutus on 9,9 litraa/100km, siis kaukana valmistajan ilmoittamasta keskikulutuksesta.

      • orkkio

        Korvauksien pitäisi kattaa tarkoituksenmukaisen auton käyttökulut, eihän siinä mitään mieltä ole hankkia Hummeria ja itkeä kun ei rahat riitä bensaan tai ettei pysty ostaan neliveto-bemaria korvausrahoilla.


    • Myyntimies: Jos ajat viiden tonnin autolla, niin odotettavissa on remontteja, jotka menevät omasta pussista. Silloin tuo laskemasi 17 senttiä kilometriltä ei tule riittämään, vaan mennään pelkkien käyttökustannuksien osalta tuonne lähemmäs laskemaani 30 senttiä.

      Itse ajan myös vanhalla, koska uutta ei ole mahdollisuus ostaa. Viime talvena autoon tehtiin remonttia normaali huoltojen lisäksi melkein 2000 eurolla. Ei tarvitse Hummeria noihin kuluihin...

      • Myyntimies

        Remontit osaan tehdä tietokonepuolta lukuunottamatta itse, eli kustannus on varaosat. Kun seuraa merkkipalstoja, minkälaisia remontteja joudutaan tekemään lähes uusiin autoihin kalleimman kautta, niin vanha on huomattavasti halvempi.

        Tämän 30000 km aikana olen tehnyt jakopäärempan, vaihtanut ohjaustehostimen pumpun, korjannut polttoainesuuttimen toimintahäiriön jne.

        Kuluja tulee, mutta jos senttiä per km tulisi 17 -> 30 snt nousu, tarkoittaisi se 3600 euron remonttia. Käytännössä siis täydellinen tuho moottorille aiheuttaisi tuollaisen laskun. Siinäkään tapauksessa rahaa ei palaisi noin paljoa, koska vaihtokoneita saa 1000-2000 euron väliin vanhempiin malleihin.


      • Zuippi

        Usko tai älä, mutta minäkin pystyn kuluttamaan halutessani noin paljon bensaa. Käytännössä kulutus tosin jää pienemmäksi, vaikka ajankin bensa-automaatilla kaupunkivoittoista seka-ajoa.

        En ole milloinkaan saanut menemään huoltoihin korjauksiin 2000 e/vuosi kahteen autoon yhteensä. Toinen autoni on tällä hetkellä 17 vuotta vanha ja sillä tulee ajettua usein pidemmät matkat, ellen nimenomaan tarvitse toista autoani, joka on 8 vuotta vanha. Molemmat autot ovat päivittäin käytössä. Vanhemmalla autolla olen jo tänä vuonna tienannut kilometrikorvauksina kaikki tänä vuonna korvattavista ajoista aiheutuneet muuttuvat kulut ja huolto korjauskulut siltä ajalta kun olen sen omistanut (8 vuotta). Ko. auto on uutena maksanut n. 270000 mk ja kun se ominaisuuksiltaan vastaan pitkälti sitä, mitä se oli uutena, en koe ajavani huonolla autolla.


      • Myyntimies-II
        Myyntimies kirjoitti:

        Remontit osaan tehdä tietokonepuolta lukuunottamatta itse, eli kustannus on varaosat. Kun seuraa merkkipalstoja, minkälaisia remontteja joudutaan tekemään lähes uusiin autoihin kalleimman kautta, niin vanha on huomattavasti halvempi.

        Tämän 30000 km aikana olen tehnyt jakopäärempan, vaihtanut ohjaustehostimen pumpun, korjannut polttoainesuuttimen toimintahäiriön jne.

        Kuluja tulee, mutta jos senttiä per km tulisi 17 -> 30 snt nousu, tarkoittaisi se 3600 euron remonttia. Käytännössä siis täydellinen tuho moottorille aiheuttaisi tuollaisen laskun. Siinäkään tapauksessa rahaa ei palaisi noin paljoa, koska vaihtokoneita saa 1000-2000 euron väliin vanhempiin malleihin.

        Tarkoitatko että kaikkien myyntimiesten pitää osata korjata autonsa itse? Ja järjestää myös tilat sitä varten? Paljonko maksoit autotallistasi? Otitko sen huomioon? Entä työkaluista?

        Kun puhutaan keskimääräisistä kuluista niin ei voida olettaa että myyntimies korjaa autonsa itse. Kyllä oletus on että käytetään merkkiliiketttä jotta auto ei ole pois liikenteestä eikä estä työtekoa.


      • Myyntimies
        Myyntimies-II kirjoitti:

        Tarkoitatko että kaikkien myyntimiesten pitää osata korjata autonsa itse? Ja järjestää myös tilat sitä varten? Paljonko maksoit autotallistasi? Otitko sen huomioon? Entä työkaluista?

        Kun puhutaan keskimääräisistä kuluista niin ei voida olettaa että myyntimies korjaa autonsa itse. Kyllä oletus on että käytetään merkkiliiketttä jotta auto ei ole pois liikenteestä eikä estä työtekoa.

        Tässähän myyntimies, kuten minä, on haukkana. Talli tuli talon mukana, ja kiinteistövälittäjätkään ei laske niille arvoa. Remontoin sitä toki ehkä 5000 eurolla. Työkaluissa on kiinni ehkä 2000-3000 euroa.

        Jos lasketaan tallille ja työkaluille arvoksi noin 10000 euroa ja mietitään merkkiliikkeen 80 eur/h tuntiveloitusta, homma kannattaa 125 tunnin jälkeen.

        Pakka sekoittuu sillä, että kaiken maailman naapurit, tutut ja tutun tutut käyttävät tuota tallia myös, ja myyntimies osaa laittaa hinnan sille käytölle.

        Sitten täytyy laskea myös jäännösarvo, jos tallin ja työkalut realisoi joskus.


      • Zuippi
        Myyntimies-II kirjoitti:

        Tarkoitatko että kaikkien myyntimiesten pitää osata korjata autonsa itse? Ja järjestää myös tilat sitä varten? Paljonko maksoit autotallistasi? Otitko sen huomioon? Entä työkaluista?

        Kun puhutaan keskimääräisistä kuluista niin ei voida olettaa että myyntimies korjaa autonsa itse. Kyllä oletus on että käytetään merkkiliiketttä jotta auto ei ole pois liikenteestä eikä estä työtekoa.

        Aika pitkälti pärjää ilman erityisiä työtiloja pihalla tai jossain katoksessa pikkuhommissa (esim. polttimoiden vaihdot, sulkien vaihdot, pesunesteen lisäys jne.) Merkkiliikkeen käyttö korjauksiin on harvoin järjellisesti perusteltavissa varsinkin jos auto on hankittu käyttöä varten, eikä korjausta odottamaan ja korjauksessa viipymään. Joillekin on tosin tärkeää sanoa auton olevan korjattavana Vehossa sen sijaan, että sanoisi auton olevan korjaamolla.


      • Myyntimies-II
        Zuippi kirjoitti:

        Aika pitkälti pärjää ilman erityisiä työtiloja pihalla tai jossain katoksessa pikkuhommissa (esim. polttimoiden vaihdot, sulkien vaihdot, pesunesteen lisäys jne.) Merkkiliikkeen käyttö korjauksiin on harvoin järjellisesti perusteltavissa varsinkin jos auto on hankittu käyttöä varten, eikä korjausta odottamaan ja korjauksessa viipymään. Joillekin on tosin tärkeää sanoa auton olevan korjattavana Vehossa sen sijaan, että sanoisi auton olevan korjaamolla.

        Minulle auto on työkalu. Sitä korjaa merkkiliike, koska minä en uhraa vapaa-aikaani työkalujen korjaamiseen ja toisaalta auton pitää olla käytettävissä 100% työajasta. Kun auto on huollossa, otan vuokrapirssin tilalle ja työt jatkuvat.

        Vrt työsuhdeauto. E i kai kukaan itse korjaa työsuhdeautoaan kun se kerran sisältyy leasing hintaan.

        Btw. autotalli talopaketin yhteydessä maksoi 30 000. Kun otat vielä huomioon isomman tontin tarpeen niin voi tuolle 50 000 laskea arvoa. Ja jos vapaa-aikaasi uhraat työkalun korjaamiseen/huoltoon niin eikö tuollekin pitäisi laskea arvo esim oman tuntiansiosi mukaan?


      • Zuippi
        Myyntimies-II kirjoitti:

        Minulle auto on työkalu. Sitä korjaa merkkiliike, koska minä en uhraa vapaa-aikaani työkalujen korjaamiseen ja toisaalta auton pitää olla käytettävissä 100% työajasta. Kun auto on huollossa, otan vuokrapirssin tilalle ja työt jatkuvat.

        Vrt työsuhdeauto. E i kai kukaan itse korjaa työsuhdeautoaan kun se kerran sisältyy leasing hintaan.

        Btw. autotalli talopaketin yhteydessä maksoi 30 000. Kun otat vielä huomioon isomman tontin tarpeen niin voi tuolle 50 000 laskea arvoa. Ja jos vapaa-aikaasi uhraat työkalun korjaamiseen/huoltoon niin eikö tuollekin pitäisi laskea arvo esim oman tuntiansiosi mukaan?

        Itse en korjauta autoani merkkiliikkeessä, koska en halua seisottaa autoani, vaan tarvitsen sitä käyttöön. Huomattavasti nopeamman, joustavamman ja paremman palvelun saan muilta korjaamoilta. Hinnatkin ovat muualla järjellisemmät.

        En vertaisi oman auton pitoa ja työsuhdeauton pitoa toisiinsa siinä, kuinka autoa huollan/huollatan/korjaan/korjautan.


      • Myyntimies
        Myyntimies kirjoitti:

        Remontit osaan tehdä tietokonepuolta lukuunottamatta itse, eli kustannus on varaosat. Kun seuraa merkkipalstoja, minkälaisia remontteja joudutaan tekemään lähes uusiin autoihin kalleimman kautta, niin vanha on huomattavasti halvempi.

        Tämän 30000 km aikana olen tehnyt jakopäärempan, vaihtanut ohjaustehostimen pumpun, korjannut polttoainesuuttimen toimintahäiriön jne.

        Kuluja tulee, mutta jos senttiä per km tulisi 17 -> 30 snt nousu, tarkoittaisi se 3600 euron remonttia. Käytännössä siis täydellinen tuho moottorille aiheuttaisi tuollaisen laskun. Siinäkään tapauksessa rahaa ei palaisi noin paljoa, koska vaihtokoneita saa 1000-2000 euron väliin vanhempiin malleihin.

        Tällä hetkellä excel-kirjanpitoni näyttää auton kustannuksiksi 0,14 euroa/km, nelisen kuukautta on mennyt pelkin tankkauksin. Viimeisin isompi remontti oli tuo edellämainittu ohjaustehostimen pumppu (220 euroa, vaihdoin itse, noin 30 min homma).

        Arvonlasku on tällä hetkellä realistiseen saantihintaan katsoen 6 snt per km.


      • myyntimies
        Myyntimies kirjoitti:

        Tällä hetkellä excel-kirjanpitoni näyttää auton kustannuksiksi 0,14 euroa/km, nelisen kuukautta on mennyt pelkin tankkauksin. Viimeisin isompi remontti oli tuo edellämainittu ohjaustehostimen pumppu (220 euroa, vaihdoin itse, noin 30 min homma).

        Arvonlasku on tällä hetkellä realistiseen saantihintaan katsoen 6 snt per km.

        Pian taas kuukausi kulunut ja 3000 km lisää. Nyt mennään 0,15 euroa/km tasossa, kun hankin pari uutta rengasta. Ensi kuussa tulee 400 tkm mittariin ja luvassa on myös katsastuskäynti. Raportoin sitten, menikö läpi.


      • Metallinhohto
        myyntimies kirjoitti:

        Pian taas kuukausi kulunut ja 3000 km lisää. Nyt mennään 0,15 euroa/km tasossa, kun hankin pari uutta rengasta. Ensi kuussa tulee 400 tkm mittariin ja luvassa on myös katsastuskäynti. Raportoin sitten, menikö läpi.

        Ostin autoni vuonna 2003 ,myin pois 2012. Arvonalenema 9 vuoden aikana 10400€. Polttoaineet 17704€. Vakuutukset n3600€. Verot, renkaat , öljyt , sulat , polttimot , korjaukset ja huollot kaikki muu sellainen 8070€. Kilometrejä ajoin 172500 kappaletta. Näillä eväillä tulee 0,23€/km. Joten jokaisella työajokilometrillä olen netonnut yli 0,20€. Autoni oli ostohetkellä 5v vanha Peugeot 406 sedan 1,8-16v. Myyntihetkellä mittarissa 297500km. Koskaan ei jääty taipaleelle, ja kahdesti korjaamolla käyntihäiriöiden vuoksi .Kuitenkin ajamalla saatiin pajalle. Siirtykää ihmiset vähän vaatimattomampaan kalustoon niin ei tarvitse ihmetellä ajamisen sietämätöntä kalleutta. Vanhempikin auto toimii suht luotettavasti kun siitä vähän pitää huolta. Neliveto ei ole kaikille pakollinen ja hevosvoimiksi riittää yleensä vähän reilu sata. Niin kiire ei saa olla. Ajellaan varovasti ja vilkutellaan ;)


    • KokoSuomiAb

      Yöllä kotiin körötellessä viimeisen 400km aikana kehittelin ajatusta maanlaajuisesta
      yhtiöstä, (OyKoslaAb) jonka omistaisi me kaikki omalla työajoa ajavat.
      1) Olet myynyt oikeuden laskuttaa ajostasi Kosla Ab lle
      2) Kosla laskuttaa työnantajaasi 3kk välein kuitatulla työraportilla.
      3) Kosla jakaa osinkoa vastaavan määrän sinulle.
      4) Jokaisella osakkaalla oma tuttu pankkitili tarkoitukseen.
      Valvot itse rahaliikenteen.
      5) Yhtiön kotipaikka jossain mailmassa, kevyt kulurakenne, promilleluokan
      kustannus. Ainoa voitto on osakkaan saama palvelu .
      Tämän firman sisälle kertyisi joka alan ammattilaisia, joten pitäisi hoitua?
      Tällä saataisiin työrauha ensi vuonna eikä hyydytä energiahuolto- tai muihin
      ongelmiin jotka hoidetaan omilla kotteroilla pitkin mantuja.

      • PeeePeeee

        Ei huono! Ehkä kannattaisi yhtiömuoto vaihtaa vielä Osuuskunnaksi, koska se saa jakaa voittonsa omistajilleen Osakeyhtiötä helpommin.


      • 73775
        PeeePeeee kirjoitti:

        Ei huono! Ehkä kannattaisi yhtiömuoto vaihtaa vielä Osuuskunnaksi, koska se saa jakaa voittonsa omistajilleen Osakeyhtiötä helpommin.

        Osuuskunta haiskahtaa minulle kyllä kommunismilta, osakeyhtiö olla pitää.


    • Voi SAATANA mää sanon . Minäkään en näille palstoille paljon kirjoittele, mutta sanokaapa keiltä multa toimeentuloa leikataan näin paljon. Laskepaaka kuinka kuinka paljon tuloja leikataan meiltä jotka ajavat vähintään 50 tkm. vuodessa. 15 tkm jälkeen joutuu jopa maksamaan että saa ajaa työajoa . Kuka HELVETTI ajaa enään yli 15 tkm vuodessa työajoa. PERKELE mää sanon että se on se KATEUS . Kohta me paljon ajavat ajellaan saastuttavilla vanhoilla kotturoilla ja silläkö maailma pelastuu. TÄH

      • Papa 40

        Esitähän laskelma, etä kuinka paljon tällä hetkellä tienaat kilometrikorvauksilla ja kuinka paljon jatkossa menisi miinukselle.

        Mitä tarkoitat tuolla "******* mää sanon että se on se KATEUS"? En ole yhdessäkään keskustelun veistissä havainnut minkäänlaista kateutta, joten siitä ei liene kyse.

        Kuinka määrittelet "saastuttavan vanhan kotturan"?

        Ajatteletko tosiaan, että maailma pitäisi pelastaa autoa ajamalla?


    • h.iiri

      No Mikki Hiiri ajaa sitten vielä enemmän vuodessa, että summat pysyy kohdallaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      72
      2419
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1782
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1474
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1457
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      256
      1429
    6. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      84
      1259
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      387
      1232
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1225
    9. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1185
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      348
      1176
    Aihe