kumpi hihna vai ketju?

kumpi?

elikkä oon ostamassa ensimmäistä autoo ni kannattako ostaa semmoinen missä on jakopää hihnalla oleva kone vai jakopää ketjulla oleva kone kumpi on parempi?

1. huonot ja hyvät puolet jakopää hihna koneella
2. huonot ja hyvät puolet jakopää ketju koneella

21

13096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aivan sama

      1. hyvät ajo-ominaisuudet
      2. laadukas
      3. tyylikäs ulkonäkö
      4. vääntävä moottori
      5. kohtuullinen kulutus
      6. säilyttää hyvin arvonsa
      7. hyvät varusteet
      8. hyvät ajovalot
      .
      .
      .


      Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkästi ennenkuin tulisi kriteeriksi tuo kummalla jakopää on hihnalla vai ketjulla ???

      Siis asialla ei ole mitään merkitystä.

      • Vanhavolvo

        Eipä tosiaankaan. Minulla on hyvin toimiva 90-luvun takaveto-Volvo, jollaisia pitävät yleensäkin aika kestävinä ja luotettavina. Olisi ollut aikamoinen virhe jättää ostamatta hihnan takia. Vaihto on neljän vuoden välein ja maksaa noin 200 euroa.


      • Hihnanvaihtaja
        Vanhavolvo kirjoitti:

        Eipä tosiaankaan. Minulla on hyvin toimiva 90-luvun takaveto-Volvo, jollaisia pitävät yleensäkin aika kestävinä ja luotettavina. Olisi ollut aikamoinen virhe jättää ostamatta hihnan takia. Vaihto on neljän vuoden välein ja maksaa noin 200 euroa.

        Itse tehtynä muutamalla avaimella osat n.30 euroa ja 45 minuuttia aikaa.
        Koko remminvahto on muuttunut nyt euroaikana täydeksi kusetukseksi. Kalleimmat dieselien remminvaihdot markka-aikana olivat jossakin 2000 markan nurkilla, nykyään muutamaa poikkeusta lukuun oattamatta 600-2000 euroa. Mihinkään moottoriin ei osat maksa yli kolmea sataa, eikä aikaa mene yli kolmea tuntia. Suomeksi: 2000€-300€=1700€. 1700/3tuntia=566.66€/ tunti. Aika hyvin ammattikoulupohjalta.


      • oiwegjeroigjeoo
        Hihnanvaihtaja kirjoitti:

        Itse tehtynä muutamalla avaimella osat n.30 euroa ja 45 minuuttia aikaa.
        Koko remminvahto on muuttunut nyt euroaikana täydeksi kusetukseksi. Kalleimmat dieselien remminvaihdot markka-aikana olivat jossakin 2000 markan nurkilla, nykyään muutamaa poikkeusta lukuun oattamatta 600-2000 euroa. Mihinkään moottoriin ei osat maksa yli kolmea sataa, eikä aikaa mene yli kolmea tuntia. Suomeksi: 2000€-300€=1700€. 1700/3tuntia=566.66€/ tunti. Aika hyvin ammattikoulupohjalta.

        KAIKKI on muuttunut euroaikana kusetukseksi, hinnat ovat aivan järkyttävällä tasolla!

        Aloittajalle, osta mieluummin ketjukone, jää hammashihnan vaihdot pois ja edellisten vaihtajien tunaroinnit myös, joku "kyllä mä osaan itse" -tyyppi voinut vaihtaa hihnan ja kaikki ajoitukset sekaisin kun ei järki riitäkään.

        Ketjukoneessa kuuntele mahdollisia kiristimen rohinoita jos paljon ajettu kone. Ketju periaatteessa kestää vaihtamatta koko auton iän, kuminauhaa saa vaihdella tuon tuostakin.


      • dhdryhtf
        oiwegjeroigjeoo kirjoitti:

        KAIKKI on muuttunut euroaikana kusetukseksi, hinnat ovat aivan järkyttävällä tasolla!

        Aloittajalle, osta mieluummin ketjukone, jää hammashihnan vaihdot pois ja edellisten vaihtajien tunaroinnit myös, joku "kyllä mä osaan itse" -tyyppi voinut vaihtaa hihnan ja kaikki ajoitukset sekaisin kun ei järki riitäkään.

        Ketjukoneessa kuuntele mahdollisia kiristimen rohinoita jos paljon ajettu kone. Ketju periaatteessa kestää vaihtamatta koko auton iän, kuminauhaa saa vaihdella tuon tuostakin.

        Se vaatii jonkinlaista tietotaitoa ja kokemusta, että osaa "tehä ite".

        Ja joskus jopa vielä enemmän että osaa tsiigailla sellaisesta autosta, johon huollot on "tehty ite" että ne on tehty myöskin oikein. Tässä maassa on ihan liikaa näitä asennuskaljoissaan tunaroivia Penoja.


      • yrryjnmwrjnyw
        Hihnanvaihtaja kirjoitti:

        Itse tehtynä muutamalla avaimella osat n.30 euroa ja 45 minuuttia aikaa.
        Koko remminvahto on muuttunut nyt euroaikana täydeksi kusetukseksi. Kalleimmat dieselien remminvaihdot markka-aikana olivat jossakin 2000 markan nurkilla, nykyään muutamaa poikkeusta lukuun oattamatta 600-2000 euroa. Mihinkään moottoriin ei osat maksa yli kolmea sataa, eikä aikaa mene yli kolmea tuntia. Suomeksi: 2000€-300€=1700€. 1700/3tuntia=566.66€/ tunti. Aika hyvin ammattikoulupohjalta.

        Tiedän ainakin yhden merkin Dodge Neon,,,,,kahdelta ammattimieheltä menee erikoistyökaluilla 4-tuntia hihnan vaihtoon,,,,,tai ei yksin hihnan vaan kun edestä pitää purkaa ilmastointilaitteiston kennot ja yms,,,,,puoli moottoria pois ennenkuin pääsee vaihtamaan hihnan 10:ssä minuutissa.
        Siksi työlle tulee hintaa helposti 600e;a
        Normaalisti hihnan vaihtoon menee n,2-tuntia,,,,,,yleisimpiin merkkeihin.
        Muuten tuo sun 45 minuuttia sopii kyllä tuonne 80-luvun autoihin,,,niissä kuus ruuvia auki ja hihna/kiristinrulla vaihtoon mutta 2000-luvun autoihin ei pääse edes katseella niin lähelle.


      • Anonyymi
        yrryjnmwrjnyw kirjoitti:

        Tiedän ainakin yhden merkin Dodge Neon,,,,,kahdelta ammattimieheltä menee erikoistyökaluilla 4-tuntia hihnan vaihtoon,,,,,tai ei yksin hihnan vaan kun edestä pitää purkaa ilmastointilaitteiston kennot ja yms,,,,,puoli moottoria pois ennenkuin pääsee vaihtamaan hihnan 10:ssä minuutissa.
        Siksi työlle tulee hintaa helposti 600e;a
        Normaalisti hihnan vaihtoon menee n,2-tuntia,,,,,,yleisimpiin merkkeihin.
        Muuten tuo sun 45 minuuttia sopii kyllä tuonne 80-luvun autoihin,,,niissä kuus ruuvia auki ja hihna/kiristinrulla vaihtoon mutta 2000-luvun autoihin ei pääse edes katseella niin lähelle.

        Minkä vitun takia kirjotat ellipsin neljällä tai enemällä pilkulla?


    • kumpi?

      selvä :)

    • kumpi?

      selvä kiitti tiedoista :)

    • jojojojojojo

      Periaatteessa aivan sama kumman ostat, kunhan et osta Volkkaria, Skoda, Seat tai Audi merkkistä autoa. Niissä nämä uudemmat TSI moottorit ovat surkeita. Eivät kestä.

      Jos hankit hinalla, tarkista, että hihna on vaihdettu oikeaan aikaan käytettyä ostaessasi. Uudessa ei niin väliä....

    • lllllllllllllljih

      Ketju,,,ihan yksiselitteisesti.
      miksi vaihdella hihnaa 60 tuhannen välein kun ketjulla ajat periaatteessa koko auton iän tai vaihtat sen 250000km kohdalla.

    • kumpi?

      oon aatelu ostaa

      renault laguna farmari vm:2000-2003

      tai volvo v40 farmari vm:1999.2001

      tai volvo s40 porrasperä vm: 1999-2001

      onko mite kestäviä/ luotettavia autoja

      jakopää hihnalla olevan auton ostan pitkän harkinnan jälkeen :)

      • matti11111

        ÄLÄ OSTA RENAUTTIA!


      • tyhyjmduy

        Megane ja Laguna ja Opelin Astra on juuri niitä autoja joissa hihnat ovat paukkuneet.
        Kestävät juuri sen verran mitä huoltokirja sanoo ja yhtään yli ei kannata ajaa.
        Vaihtotyö maksaa useita satasia,,,60000km välein.


    • 13+2

      Autonvalmistajat ovat palanneet ketjuihin takaisin,,,,miksikähän?
      Mieti sitä.

    • Tsih Tsih

      Pysyy korjaamot paremmin rahapussin syrjässä kiinni, kun ketjuja remppaillaan 20-50 tkm välein?

      • thnwnwynytn

        Oletko ihan tosissasi vai?
        Ketjua ei tarvitse vaihtaa.
        Yleensä ketjukoneella ajetaan 300000km ja silloin vaihdetaan ketju ja kiristin.
        (ketju ei hyppää yli eikä katkea,,,toisin kuin hihna)
        Hihnakoneella vaihtoväli n,80000km ja vaihto on välttämätön moottoririkon välttämiseksi.


      • siitävaanko
        thnwnwynytn kirjoitti:

        Oletko ihan tosissasi vai?
        Ketjua ei tarvitse vaihtaa.
        Yleensä ketjukoneella ajetaan 300000km ja silloin vaihdetaan ketju ja kiristin.
        (ketju ei hyppää yli eikä katkea,,,toisin kuin hihna)
        Hihnakoneella vaihtoväli n,80000km ja vaihto on välttämätön moottoririkon välttämiseksi.

        VW-ryhmän TSI moottoreissa ketjuja vaihdellaan jopa 20.000 km välein, että se siitä kestävyydestä ainakin Skoda, VW, Audi ja Seat merkkisissä autoissa.

        Okei, vika on moottorin rakenteessa.


      • thnwnwynytn
        siitävaanko kirjoitti:

        VW-ryhmän TSI moottoreissa ketjuja vaihdellaan jopa 20.000 km välein, että se siitä kestävyydestä ainakin Skoda, VW, Audi ja Seat merkkisissä autoissa.

        Okei, vika on moottorin rakenteessa.

        Oli kysymys rautaketjusta eikä mistään kuminauhasta jota WV nimittää ketjuksi.


    • jakotautinen

      Osta sellainen missä ei ole kumpaakaan, kaksitahtinen tai jakopää rattailla

    • 26

      kait se riippuu miten autoasi ajat ja käytät...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1354
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1158
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      874
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      870
    5. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      790
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      49
      753
    7. Hakeudu hoitoon.

      En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      53
      722
    8. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      60
      689
    10. Nainen, mitä ajattelet minusta?

      Mitä tuntemuksia saan aikaan sinussa? :/
      Ikävä
      47
      670
    Aihe