elikkä oon ostamassa ensimmäistä autoo ni kannattako ostaa semmoinen missä on jakopää hihnalla oleva kone vai jakopää ketjulla oleva kone kumpi on parempi?
1. huonot ja hyvät puolet jakopää hihna koneella
2. huonot ja hyvät puolet jakopää ketju koneella
kumpi hihna vai ketju?
21
13096
Vastaukset
- aivan sama
1. hyvät ajo-ominaisuudet
2. laadukas
3. tyylikäs ulkonäkö
4. vääntävä moottori
5. kohtuullinen kulutus
6. säilyttää hyvin arvonsa
7. hyvät varusteet
8. hyvät ajovalot
.
.
.
Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkästi ennenkuin tulisi kriteeriksi tuo kummalla jakopää on hihnalla vai ketjulla ???
Siis asialla ei ole mitään merkitystä.- Vanhavolvo
Eipä tosiaankaan. Minulla on hyvin toimiva 90-luvun takaveto-Volvo, jollaisia pitävät yleensäkin aika kestävinä ja luotettavina. Olisi ollut aikamoinen virhe jättää ostamatta hihnan takia. Vaihto on neljän vuoden välein ja maksaa noin 200 euroa.
- Hihnanvaihtaja
Vanhavolvo kirjoitti:
Eipä tosiaankaan. Minulla on hyvin toimiva 90-luvun takaveto-Volvo, jollaisia pitävät yleensäkin aika kestävinä ja luotettavina. Olisi ollut aikamoinen virhe jättää ostamatta hihnan takia. Vaihto on neljän vuoden välein ja maksaa noin 200 euroa.
Itse tehtynä muutamalla avaimella osat n.30 euroa ja 45 minuuttia aikaa.
Koko remminvahto on muuttunut nyt euroaikana täydeksi kusetukseksi. Kalleimmat dieselien remminvaihdot markka-aikana olivat jossakin 2000 markan nurkilla, nykyään muutamaa poikkeusta lukuun oattamatta 600-2000 euroa. Mihinkään moottoriin ei osat maksa yli kolmea sataa, eikä aikaa mene yli kolmea tuntia. Suomeksi: 2000€-300€=1700€. 1700/3tuntia=566.66€/ tunti. Aika hyvin ammattikoulupohjalta. - oiwegjeroigjeoo
Hihnanvaihtaja kirjoitti:
Koko remminvahto on muuttunut nyt euroaikana täydeksi kusetukseksi. Kalleimmat dieselien remminvaihdot markka-aikana olivat jossakin 2000 markan nurkilla, nykyään muutamaa poikkeusta lukuun oattamatta 600-2000 euroa. Mihinkään moottoriin ei osat maksa yli kolmea sataa, eikä aikaa mene yli kolmea tuntia. Suomeksi: 2000€-300€=1700€. 1700/3tuntia=566.66€/ tunti. Aika hyvin ammattikoulupohjalta.KAIKKI on muuttunut euroaikana kusetukseksi, hinnat ovat aivan järkyttävällä tasolla!
Aloittajalle, osta mieluummin ketjukone, jää hammashihnan vaihdot pois ja edellisten vaihtajien tunaroinnit myös, joku "kyllä mä osaan itse" -tyyppi voinut vaihtaa hihnan ja kaikki ajoitukset sekaisin kun ei järki riitäkään.
Ketjukoneessa kuuntele mahdollisia kiristimen rohinoita jos paljon ajettu kone. Ketju periaatteessa kestää vaihtamatta koko auton iän, kuminauhaa saa vaihdella tuon tuostakin. - dhdryhtf
oiwegjeroigjeoo kirjoitti:
KAIKKI on muuttunut euroaikana kusetukseksi, hinnat ovat aivan järkyttävällä tasolla!
Aloittajalle, osta mieluummin ketjukone, jää hammashihnan vaihdot pois ja edellisten vaihtajien tunaroinnit myös, joku "kyllä mä osaan itse" -tyyppi voinut vaihtaa hihnan ja kaikki ajoitukset sekaisin kun ei järki riitäkään.
Ketjukoneessa kuuntele mahdollisia kiristimen rohinoita jos paljon ajettu kone. Ketju periaatteessa kestää vaihtamatta koko auton iän, kuminauhaa saa vaihdella tuon tuostakin.Se vaatii jonkinlaista tietotaitoa ja kokemusta, että osaa "tehä ite".
Ja joskus jopa vielä enemmän että osaa tsiigailla sellaisesta autosta, johon huollot on "tehty ite" että ne on tehty myöskin oikein. Tässä maassa on ihan liikaa näitä asennuskaljoissaan tunaroivia Penoja. - yrryjnmwrjnyw
Hihnanvaihtaja kirjoitti:
Koko remminvahto on muuttunut nyt euroaikana täydeksi kusetukseksi. Kalleimmat dieselien remminvaihdot markka-aikana olivat jossakin 2000 markan nurkilla, nykyään muutamaa poikkeusta lukuun oattamatta 600-2000 euroa. Mihinkään moottoriin ei osat maksa yli kolmea sataa, eikä aikaa mene yli kolmea tuntia. Suomeksi: 2000€-300€=1700€. 1700/3tuntia=566.66€/ tunti. Aika hyvin ammattikoulupohjalta.Tiedän ainakin yhden merkin Dodge Neon,,,,,kahdelta ammattimieheltä menee erikoistyökaluilla 4-tuntia hihnan vaihtoon,,,,,tai ei yksin hihnan vaan kun edestä pitää purkaa ilmastointilaitteiston kennot ja yms,,,,,puoli moottoria pois ennenkuin pääsee vaihtamaan hihnan 10:ssä minuutissa.
Siksi työlle tulee hintaa helposti 600e;a
Normaalisti hihnan vaihtoon menee n,2-tuntia,,,,,,yleisimpiin merkkeihin.
Muuten tuo sun 45 minuuttia sopii kyllä tuonne 80-luvun autoihin,,,niissä kuus ruuvia auki ja hihna/kiristinrulla vaihtoon mutta 2000-luvun autoihin ei pääse edes katseella niin lähelle. - Anonyymi
yrryjnmwrjnyw kirjoitti:
Tiedän ainakin yhden merkin Dodge Neon,,,,,kahdelta ammattimieheltä menee erikoistyökaluilla 4-tuntia hihnan vaihtoon,,,,,tai ei yksin hihnan vaan kun edestä pitää purkaa ilmastointilaitteiston kennot ja yms,,,,,puoli moottoria pois ennenkuin pääsee vaihtamaan hihnan 10:ssä minuutissa.
Siksi työlle tulee hintaa helposti 600e;a
Normaalisti hihnan vaihtoon menee n,2-tuntia,,,,,,yleisimpiin merkkeihin.
Muuten tuo sun 45 minuuttia sopii kyllä tuonne 80-luvun autoihin,,,niissä kuus ruuvia auki ja hihna/kiristinrulla vaihtoon mutta 2000-luvun autoihin ei pääse edes katseella niin lähelle.Minkä vitun takia kirjotat ellipsin neljällä tai enemällä pilkulla?
- kumpi?
selvä :)
- kumpi?
selvä kiitti tiedoista :)
- jojojojojojo
Periaatteessa aivan sama kumman ostat, kunhan et osta Volkkaria, Skoda, Seat tai Audi merkkistä autoa. Niissä nämä uudemmat TSI moottorit ovat surkeita. Eivät kestä.
Jos hankit hinalla, tarkista, että hihna on vaihdettu oikeaan aikaan käytettyä ostaessasi. Uudessa ei niin väliä.... - lllllllllllllljih
Ketju,,,ihan yksiselitteisesti.
miksi vaihdella hihnaa 60 tuhannen välein kun ketjulla ajat periaatteessa koko auton iän tai vaihtat sen 250000km kohdalla. - kumpi?
oon aatelu ostaa
renault laguna farmari vm:2000-2003
tai volvo v40 farmari vm:1999.2001
tai volvo s40 porrasperä vm: 1999-2001
onko mite kestäviä/ luotettavia autoja
jakopää hihnalla olevan auton ostan pitkän harkinnan jälkeen :)- matti11111
ÄLÄ OSTA RENAUTTIA!
- tyhyjmduy
Megane ja Laguna ja Opelin Astra on juuri niitä autoja joissa hihnat ovat paukkuneet.
Kestävät juuri sen verran mitä huoltokirja sanoo ja yhtään yli ei kannata ajaa.
Vaihtotyö maksaa useita satasia,,,60000km välein.
- 13+2
Autonvalmistajat ovat palanneet ketjuihin takaisin,,,,miksikähän?
Mieti sitä. - Tsih Tsih
Pysyy korjaamot paremmin rahapussin syrjässä kiinni, kun ketjuja remppaillaan 20-50 tkm välein?
- thnwnwynytn
Oletko ihan tosissasi vai?
Ketjua ei tarvitse vaihtaa.
Yleensä ketjukoneella ajetaan 300000km ja silloin vaihdetaan ketju ja kiristin.
(ketju ei hyppää yli eikä katkea,,,toisin kuin hihna)
Hihnakoneella vaihtoväli n,80000km ja vaihto on välttämätön moottoririkon välttämiseksi. - siitävaanko
thnwnwynytn kirjoitti:
Oletko ihan tosissasi vai?
Ketjua ei tarvitse vaihtaa.
Yleensä ketjukoneella ajetaan 300000km ja silloin vaihdetaan ketju ja kiristin.
(ketju ei hyppää yli eikä katkea,,,toisin kuin hihna)
Hihnakoneella vaihtoväli n,80000km ja vaihto on välttämätön moottoririkon välttämiseksi.VW-ryhmän TSI moottoreissa ketjuja vaihdellaan jopa 20.000 km välein, että se siitä kestävyydestä ainakin Skoda, VW, Audi ja Seat merkkisissä autoissa.
Okei, vika on moottorin rakenteessa. - thnwnwynytn
siitävaanko kirjoitti:
VW-ryhmän TSI moottoreissa ketjuja vaihdellaan jopa 20.000 km välein, että se siitä kestävyydestä ainakin Skoda, VW, Audi ja Seat merkkisissä autoissa.
Okei, vika on moottorin rakenteessa.Oli kysymys rautaketjusta eikä mistään kuminauhasta jota WV nimittää ketjuksi.
- jakotautinen
Osta sellainen missä ei ole kumpaakaan, kaksitahtinen tai jakopää rattailla
- 26
kait se riippuu miten autoasi ajat ja käytät...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851354Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221158- 48874
- 70870
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53722
- 33692
- 60689
- 47670