Lennot Helsinkiin alkoivat taas tänään

Rengonharju

Seinäjoki-Helsinki lennot alkoivat tänään mutta kovin on autiota koneissa. Paria matkustaja per lento 19 paikkaisessa koneessa.
Tästä tulee rankka lasku Seinäjoelle.

Miten hitossa ne saa Vaasasta jopa 1000 matkustajaa päivässä kun Seinäjoelle ei riitä edes kymmentä per päivä.

47

754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Herra X

      Siltä senäyttää.

    • Seinäjokivaasa

      HM:n ja Härmänhäjyn yrittäjien ei paljoa tartte lennellä :)

      Tai siis kauniimmin sanottuna:
      1. Yrityselämä ei ole täällä sellaista, että riittäisi yrityksiä maksamaan muiden lentely. Seinäjoella on teinien vaatekauppoja ja juottoloita eniten per capita muuhun suomeen verrattuna. Teollisuus taas on pientä ja myyntiponnistelut lähinnä kotimaan sisällä. Kansainvälistä kauppaa tai edes korkean tegnologian yrityksiä ei Seinäjoella juurikaan ole.

      2. Samaan soppaan kun sitten lisää kaupungin homogeenisen ja konservatiivisen asukasmassan, joka ei paljoa kotoa poistu.

      3. Kolmas syy lienee kaupungin koko. Seinäjoen kantakaupunki on harvaanasuttu ja porukkaa vähän. Vaasa taas sitten selvästi suurempi kaupunkina ja asukkaita paljon enemmän ylläpitämään lentokentän asiakasvirtaa. Seinäjoen 32 tuhatta asukasta vs. Vaasan 50 tuhatta asukasta.

    • paljon lentävä

      .
      Toisaalta harmi ja toisaalta ymmärrän!

      Minusta nuo panostetut rahat ja voimavarat olisi kannattanut sijoittaa nopean junayhteyden saamiseksi Seinäjoki - Vaasan lentoasema niin hyöty olisi ollut koko maakunnan etu! Junarata kulkee jo nyt Vaasan kiitoradan pohkoispään ohitse enkä usko, että se olisi mahdoton tehtävä!

      Vaasasta pääsee suoraan:
      - Helsinkiin
      - Tukholmaan
      - Kööpenhaminaan
      - Riikaan
      - Uumajaan

      Minusta varsinkin Tukholma ja Kööpenhamina lisäävät sekä kohteita että vaihtoehtoja myös lentoyhtiöiden välillä! EI OLLA VAIN YHDEN MONOPOLIHINNOITTELIJAN ARMOILLA!
      .

    • Santeri siilenpoika

      Mikäs firma Vaasasta köpikseen lentää ?

      • jupexian

        Sas/Blue one poisti yhden aamulennon tukholmaan ja vaihtoi sen yritysten toiveiden mukaan Kööpenhaminaan->paremmat jatkoyhteydet kuin Helsingistä .Norwegian kumminkin täydentää noita Tukholman lentoja.


    • lentoja toivova

      Seinäjokivaasa -nimimerkin väitteet eivät nyt ihan ole faktaa mutta olkoon.

      • SeinäjokiVaasa

        "Seinäjokivaasa -nimimerkin väitteet eivät nyt ihan ole faktaa mutta olkoon."

        Korjannet / Tarkennat jos ja kun paremmin tiedät.


    • re nkl hari

      Niin on, että vain Hki•Vantaan kenttä on maan ainoa lentokenttä, joka kannattaa. Finnavia myisi muut lentokentät, myös Vaasan, jos ostaja löytyy.

      • Sjk3

        Ei taida olla lentoasemat myynnissä eikä Finavia myöskään lennätä yhtään konetta, joten en tajua pointtiasi.

        Rengonharju on kaatumassa siihen, ettei täällä yksinkertaisesti ole tarvetta lennoille, vaikka virkanyrkit muuta inttää vuodesta toiseen. Kiva juttu tietysti lentofirmoille, että kunnat takaa rahantulon, vaikkei asiakkaita olisi.


    • Ikaros polttaa

      Finnavia lienee se instanssi, joka huolehtii useimmista lentokentistä, että ovat turvallisia ja niin varusteltuja, että niille voi lentää. Se pitää kenttiä yllä, mikä toiminta on järjettömän kallista ja täysin kannattamatonta, myös Vaasan lentokentän kohdalla. Se tulee kalliiksi veronmaksajille, sillä mehän maksamme nuo kannattamattomat lentokentät, ja Hesa-Vantaa on ainoa kenttä, joka tekee tulosta.

      Seinäjoen lentoaseman taas omistaa ja ylläpitää Rengonharju-säätiö.

      Jokaista maakuntakenttää joutuvat kaupungit ja kunnat tukemaan melkoisilla summilla. Siitäkin huolimatta, että Vaasan matkustusmäärä näyttää "suurelta". Tappiolla sieltäkin liikennöidään, valitan.

      • Pvästi

        Mitä sä veronmaksajista horiset?
        Finavia kerää maksunsa lentoyhtiöiltä, jotka saa rahansa matkustajilta.
        Katso vaikka Finavian vuosikertomusta.
        Ja Vaasan kenttä tekee nollatulosta, ei tappiota.

        Rengonharju on se kenttä, jota pidetään yllä kuntien verorahoilla.


    • Vatio-omisteinen

      "Finavia on Suomen valtion omistama osakeyhtiö. Vuonna 2011 Finavia-konsernin liikevaihto oli 364,0 miljoonaa euroa, ja toimimme yhteensä 3 000 ammattilaisen voimin. " Näin upeaa määrittelyä löytyy Finnavian yrityskuvauksesta. Jos valtio jotain omistaa, käytetään omistusten toiminnan ylläpitoon verorahoha.

      Finnavaia myisi kaikesta huolimatta kaikki muuta maan lentokentät paitsi Helsinki-Vantaan. On täyttä puppua, että Vaasamn lentokenttä olisi tehnyt nollatuloksen. Eikä se tulos ihan Vasan matkustajamäärillä ole lähelläkään kannattavuusrajaa.

      Lentäminen Suomen maakuntakentiltä on Finnavialle raskasta. Sitä se on Oulussa tai Pirkkalassa, jota muuten Tampere ja sen lähikunnat subventoivat isoilla summilla - on tietenkin meile veronmaksajille tärkeää, että junamatkan päässä operoi Ryanair.

      • Pvästi

        Kova poika inttämään. Varmaan joku perussuomalainen.

        "Kaikista Suomen lentoasemista vain viisi pystyi viime vuonna tekemään voittoa. Ne ovat Helsinki-Vantaa, Oulu, Rovaniemi, Turku ja Kuopio. Nollatulosta teki kolme kenttää eli Tampere, Vaasa ja Kittilä ja loput 13 lentoasemaa tappiota yhteensä 13 miljoonaa euroa. "


      • Eini Putunen
        Pvästi kirjoitti:

        Kova poika inttämään. Varmaan joku perussuomalainen.

        "Kaikista Suomen lentoasemista vain viisi pystyi viime vuonna tekemään voittoa. Ne ovat Helsinki-Vantaa, Oulu, Rovaniemi, Turku ja Kuopio. Nollatulosta teki kolme kenttää eli Tampere, Vaasa ja Kittilä ja loput 13 lentoasemaa tappiota yhteensä 13 miljoonaa euroa. "

        Perussuomalainen olen, eikä siinä kai mitään hävettävää. Meillä on ihan samanlaista järkeä kuin demareilla tai kokoomuslaisilla, paitsi Anneli Mannisella, joka on kirkosta eronnut.


      • Eskonsaun piun
        Eini Putunen kirjoitti:

        Perussuomalainen olen, eikä siinä kai mitään hävettävää. Meillä on ihan samanlaista järkeä kuin demareilla tai kokoomuslaisilla, paitsi Anneli Mannisella, joka on kirkosta eronnut.

        Kyllä taikauskossa ja mielikuvitusolennon palvonnassa on aina järkeä :) Eli kyllä mahdatkin olla tosi järkevä.


    • heebooh

      No ei Vaasan lentoasema mitään nollatulosta ole tehnyt, tappiolla sekin pyörii. Eikä ne Vaasasta lähtevät koneet koskaan mitään täysiä ole tai jos ovat niin niitä pikkupotkurikoneita saavat täyteen.

    • H-Pääskynen

      Täällä puhutaan ihan mitä rookaa, kuten että Suomessa lentokentät tuottaisivat kulujensa verran hybää. Se on maan tosi, että tappiolla ne toimivat Hki-Vantaata lukuun ottamatta, kuten joku jo tuolla väitti. Ei kannata missään Euroopan maassakaan maansisäiset lennot ja sama on Amerikassa. Lentoliikenne on niin kilpailtua ja raskaskuluista toimintaa, että yritys toisensa jälkeen menee konkurssiin, saneeraa ja supistaa toimintaansa. Ryanairkin teki alkuvuodesta satojen miljoonien tappiot.

    • PääHajoo

      Ei jumalauta persut tyhmiä. Miten noin typeriä vajaatietoisia voidaan valita päättämään yhteisistä asioista. Hirveetä meuhkaamista eikä mitään faktaa esittää perusteiksi.

    • Estopalvelulennoille

      Aah sitä autuutta kun Seinäjoella asuvien ihmisten avustuksella pyöritetään ei kannattavaa lentoliikennettä.

      Tuota noin. Oliskohan jossain vaiheessa semmonen mahdollista, että ei tuettaisikaan lentoliikennettä?

    • apua mainontaan

      Jospa niitä lentoja kannattaisi edes mainostaa jossain. Harva edes tietää minkä niminen yhtiö sieltä lentää ja mistä niitä lippuja saa ostaa.

      Kunnat käyttävät miljoonia lentojen tukemiseen ja valtio miljoonia kentän tukemiseen mutta minne ne rahat katoaa kun kukaan ei satsaa penninhyrrää mainontaan.
      Vai onko jossain näkynyt jotain mainoskampanjaa? Aika avutonta on ollut.

      Kun kädettömät ei osaa niin laitetaan edes tähän ihan selvä mainos:
      http://www.direktflyg.com/?menuId=593

      3000 lippua tarjouksessa, PRKL! ;-)

    • katekate

      Kuntien rahat menee lentoyhtiölle jonka ei kannata satsata mainontaan koska rahat tulee vaikkei lennoilla ole ketään ja kaikki mainontaan käytetty on pois voitoista.

    • paljon lentävä
    • arskajet

      Tämä Finncomm, joka aiemmin Seinäjoelta liikennöi niin niillähän oli hyvänä valttina yhteistyö Finnairin kanssa. Ilmeisesti Direktflygilla ei ole minkäänlaista yhteistyösopimusta minkään muun yhtiön kanssa, jotta voisi myydä jatkolentoja Helsinki-Vantaalta eteenpäin maailmalle. Ainakin itse koin hyvänä sen että sai Finnairin sivuilta varata lennot suoraan Seinäjoelta Lontooseen ja lähtöselvitys tehdä perille asti ihan Seinäjoen kentältä. Myös aikataulut olivat ihan järkevät ainakin siihen asti, kun Flybe astui kuvioihin.

      Nämä tämänhetkiset Direktflygin aikataulut eivät oikein palvele viikonloppureissaajia, esim. sunnuntaisin ei ole yhtään lentoa Helsingistä Seinäjoelle.

    • jinjivfnvn

      Voi, voi ja vielä kerran voi, kun köyhän kansan lentoyhtiö Ryanair karsii talvikaudelta puolet Tampereen-lennoista. Vielä kovemmin kolahtaa Turkuun, kun sieltä loppuvat talven ajaksi kaikki Ryanairin lennot.
      Toivotaan, että Seinäjoelta saadaan lentää jatkossakin Helsinkiin. On se niin kiva reissusta tullessa siirtyä ulkomaan terminaalista kotimaan lähtöportille ja olla ajoissa kotona.

    • biznez

      "Nämä tämänhetkiset Direktflygin aikataulut eivät oikein palvele viikonloppureissaajia, esim. sunnuntaisin ei ole yhtään lentoa Helsingistä Seinäjoelle. "

      Viikonloppureissaajien lennättäminen ei tuo rahaa vaan bisnesmatkaajien.
      Vai maksaisitko viikonloppureissun menopaluusta Hesaan 500 euroa?

    • Maanv.89897

      Viikonloppuisin on aikaa istua junassa ja tulla sillä Helsingistä ja miksi ei myös Pietarista vaihttaen Tikkurilassa Pohjanmaan-junaan. Näin meikäläinen toimii. Viikolla Diregtflygin aikataulut sopivat minulle hyvin.

    • Sankt P.

      Keskisen Vesahan suunnitteli jossain vaiheessa lentoja Pietarista Seinäjoen kentälle eli toisi venäläisiä tänne shoppailemaan.

    • Kauas p. karkaavat

      Autiota on edelleen lennoilla kun paria-kolmea matkustakaa kuskataan 19 paikkaisella koneella. Lomatkin on jo loppuneet joten koneen pitäisi olla nyt täysi.

    • romahdus lopun alkua

      Pian on taas kuukausi lennelty ja edelleen 2-3 matkustajaa on per lento.
      Ei tahdo edes kymmentä tulla päivässä täyteen ja Vaasasta lentää sellaisen
      1500 joka päivä.

      Kaupunki toki on luvannut maksaa lennot vielä usean vuoden ajan vaikka siellä koneessä ei olisi ainuttakaan matkustajaa joten kyllä lentoyhtiön kelpaa lennellä.

    • pakollinen merkki ni

      tänään oli ainakin ihan täyttä Hki-Sjoki iltapäivällä, ei yhtään tyhjää paikkaa koneessa eikä sieltä vaasasta täysillä koneilla lennetä, yhtä tyhjiä ne on kuin seinäjoenkin lennot, täällä vaan väittää ja höpäjää ihmiset jotka eivät ole koskaan ees lentäneet vaasasta tai vaasaan

      • RHJU

        Mä lennän Vaasasta/Vaasaan joka viikko ja voin sanoa, että koneet ei tule tyhjinä yhdestäkään kaupungista.

        Jos ne Sjoen lennot on niin täynnä, miksi niitä sitten vähennetään kannattomina?


    • Vanha tapa

      Kyllä Seinäjoen lennoilla on tilaa aina runsaasti....
      Olisko Seinäjokiset jo niin lähellä Helsinkiä, että
      menevät junalla tai omalla autolla....
      Tai sitten ovat tottuneet lentämään Vaasasta myös- kun vaihtoehtoja enempi- ja kuka sitä totuttuun tapaan lähtisi muutosta tekemään...

    • mdoevkoieg

      Vaasasta Helsinkiin eilen puolityhjä kone Blue1

      • BBaltic

        So? Helsingistä Vaasaan lentää 8 - 10 konetta päivässä.
        Puolityhjä ei ole tyhjä tai tarkoita kahta kolmea matkustajaa.

        Seinäjoen lentoasema on malliesimerkki kepulaisesta keplottelusta ja valtion varojen tuhlauksesta.


    • .

      Lentopelon on pakko voittaa vain, jos haluaa Suomea edemmäksi, aina ei silloinkaan. Eiköhän moni valitse junan sen vuoksi, että eivät uskalla lentää. Varsnkin lakeuksilla. Eihän täällä ole totuttu korkeisiin paikkoihin, vaikka Lakeudenristi ja Jouppiska täällä onkin.

    • GGGGGDS

      SEINÄJOELLA PITÄÄ OLLA LENTOKENTTÄ JA LENTOKONE....PISTE

      • 16+3

        Tottakai pitää olla, Seinäjoki on Suomen nopeimmin kasvava alue ja myös alue johon yrittäjät haluavat eniten panostaa. Siitähän on juttua Taloussanomissa ja Kauppalehdessä taannoin. Lentokenttä on vetovoimatekijä. Jahka kaikki ympäryskunnat liittyvät Seinäjokeen, niin saatte nähdä että lentokoneetkin alkavat täyttyä ja Vaasan kenttä näivettyy parissa vuodessa. Sen jälkeen tällä palstalla itkevät vaasalaiset kun lentoja lopetetaan....


      • S-river
        16+3 kirjoitti:

        Tottakai pitää olla, Seinäjoki on Suomen nopeimmin kasvava alue ja myös alue johon yrittäjät haluavat eniten panostaa. Siitähän on juttua Taloussanomissa ja Kauppalehdessä taannoin. Lentokenttä on vetovoimatekijä. Jahka kaikki ympäryskunnat liittyvät Seinäjokeen, niin saatte nähdä että lentokoneetkin alkavat täyttyä ja Vaasan kenttä näivettyy parissa vuodessa. Sen jälkeen tällä palstalla itkevät vaasalaiset kun lentoja lopetetaan....

        Mutta kun asukkaiden, vientiyritysten tai lentoja tarvitsevien määrä ei muutu sillä, että kuntarajoja siirretään. Muuttaisitko itse kuntaan vain siksi, että siellä on miljoonia vuodessa maksava kenttä, jolta ei oikeastaan ei voi lentää minnekään?

        Seinäjoen kenttä on oikeasti tarpeeton, 2015 se nähdään viimeistään.
        Vaasan on onnekseen meren rannalla kymmenien tasoristeysten takana, joten siellä juna ei näivetä kenttää.

        Seinäjoki kasvaa, joo, mutta ei kauppatyöntekijät ja eläkeläiset lentoja tarvitse.


    • sopivat ajat

      Nyt on uudet hyvät aikatalulut.

    • nopsaan lentoon

      Nyt äkkiä kentälle ja 1650 lennolla Hesaan.
      3 paikkaa on myyty ja 16 on vielä tyhjänä ;)

      Maksaa vain 250e/paikka ja samantien kun tulee
      takaisin niin 250e/paikka eli 500 eurolla tekisi
      sellaisen pikasen keikan jossa ollaan puoli tuntia Hesassa ;)

    • klsoewmdnoikmvk
      • Jeeessus

        Seinäjoen lentokentän tukeminen veronmaksajien kustannuksella pitää lopettaa heti. Nyt on jo kyllä kaikki keinot koitettu kentän pelastamiseksi tehdä ja todettu ne kaikki kannattamattomaksi. Pitää keskittyä tästä eteenpäin junayhteyksien kehittämiseen entistä paremmaksi. Juna Helsinkiin lähtee jo nyt melkein tunnin välein ja sillä pääsee suoraan keskelle Helsinkiä. Yksi tuettu lisävuoro junalle esim. Seinäjoki-Jyväskylä suuntaan olisi helpommin ymmärrettävä ja paljon halvempi vaihtoehto.


    • reskontra.

      Matkustajamäärä saataisiin helpolla moninkertaistettua kunhan olisi diili jatkoyhteyksistä Finnairin kanssa. Nytten pitää erikseen ostaa lippu Hesaan ja siitä eteenpäin.

      Monet seinäjokiset liikematkustajat lentävätkin nykyään Vaasasta maailmalle ja siksi Vaasassa onkin matkustajamäärät reippaassa kasvussa.

      Meidänkin firmassa matkusti ennen useita viikottain Rengonharjun kautta ja nyt Vaasasta.

      Toisekseen Seinäjoelta Hesaan maksaa yleensä 500e menopaluu joka on sikamainen hinta. Sillä jos pääsisi New Yorkiin niin se olisi jo kohtuullinen.

      Lentoyhtiöllä vain ei ole mitään motiivia myydä lentoja kohtuuhinnalla koska kunnat maksavat sille miljoonia vaikka koneet olisi tyhjiä.

      Joku torvi mennyt sitomaan tuen lentojen määrään eikä matkustajamäärään.

    • koneet ilmaan äkkiä

      No pittee seuraavan valtuuston laittaa Seinäjoen lentokenttään vaikka aluksi noin 10milj€..
      Rahaa Seinäjoella on kuin roskaa, kunhan eka vähennetään terveyskeskuksen puoleta lääkäreitä ja hoitajia. Sit vois laittaa muutaman päiväkodin kiinni ja irtisanoo kaikki opettaja pätkäduunareiksi.

    • kepulilandiaa

      Poliitikot huolehtii että Seinäjoen lennot jatkuvat ja Vaasan kenttää aletaan ajaa alas.

      • BlöhZ

        Mitenkäs ne sen tekee? Vaasan kenttä kun pyörii ihan liiketalouden eikä poliitikan ehdoilla. Vai meinaatko että seinäjokelaisilla on jotain sananvaltaa edes Finaviassa? Juuei.


      • Ei-oikeita.firmoja

        Inhorealistisesti kai voisi sanoa ettei Seinäjoella ole oikeita firmoja kuin muutama

        Muut on sitten enempi näitä "toimipisteitä"


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2288
    2. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1883
    3. Viulu vaiennut

      Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      24
      1578
    4. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

      Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1550
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

      Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      90
      1318
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      184
      1214
    7. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

      Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      111
      1135
    8. Kyllä tekee kipeää

      Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      24
      1130
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

      siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      952
    10. Luotatko kaivattuusi?

      Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      949
    Aihe