Petrea Turku

pimpelipompelipom

Onko kenelläkään kokemusta Ilona kurssista Turun Petreassa? Vaikuttaa taas ihan idiootti toiminnalta, mutta lääkäri suosittelee.

13

861

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Latvainvalidi
    • toinen invalidi..
    • Pettynyt2

En todellakaan suosittele. Aivan mahdoton paikka. Huomaa että rahat tulee Kelalta ja ihmisä näennäisesti "hoidetaan". Oikeaa apua tai hoitoa ei saa. Taitaa henkilökunta siellä olla töissä vaan sen takia et palkka tulee. En mene enään uudestaan. Minkäälaista apua sieltä ei saanut ja "kontiin viemisiksi" tyhjä pää.

• kegu

Olin itse Ilona projektissa muutama vuosi sitten. Ohjaajat olivat mukavia, ryhmäläiset samoin mutta ei siitä mitään konkreettista hyötyä käteen jäänyt. Jotkut ryhmäläiset saivat uutta suuntaa, hakivat Ilonasta kouluihin ja jotkut pääsikin. Toiset olivat Ilonan ajan työharjoitteluissa jossain firmoissa mutta kun työkokeilu loppui niin loppuivat työtkin, ylläri ylläri. Ei ollut kiinnostusta ottaa töihin enää sitten kun työnantajan olisi siitä jotain pitänyt maksaakin. Ilmainen työ kyllä kelpasi.

Ilona kyllä sopii vain ihmisille jotka ovat oikeasti jo todella hyvässä mallissa kuntoutumisensa kanssa. Jos mielenterveysongelma on edelleen päällä niin siellä ei pärjää.

• könkkäri

Olin jonkin aikaa sitten, ei mikään kovin kiva ryhmä, ohjaajat työhönsä väsyneitä, ei yhtään intoa vetää ilmeisesti aina samaa ryhmää aina uudestaan. Turha reissu, pakkotyötä olisi ollut jossain tarjolla, en mennyt

• Verven kokemus

Vervessä ihan sama juttu. On se ihmeellistä että näissä Kelan laitoksissa (paikoissa joilta Kela ostaa) on tuommoista meininkiä kaikissa.

• monta kokemusta

Huh huh, ihan järkyttävää meininkiä, en missään tapauksessa menisi sinne uudestaan. Eläkeyhtiö ohjasi minut Petrean jälkeen (annoin heille rankkaa palautetta kohtelustani Petrealta) Noposelle ja ihan erilaista oli siellä. Ei mitään kyykyttämista ja kysyttiin mitä minä haluan ja auttoivat sitten siihen suuntaan. Järjestivät minulle oppisopimuspaikan uuteen ammattiin. Petreassa ei ollut taasen mitään tulevaisuuden toivoa, vain turhaa kyykyttämistä.

• yksvaan1

Aloitin Ilonassa vähän aikaa sitten, ja täytyy sanoa että olotila on ristiriitainen. Ohjaajat ainakin omassa ryhmässäni (ryhmiä taitaa tällä hetkellä olla 3 kappaletta) ovat erittäin mukavia, ja jatkuvasti ohjaamassa ja auttamassa, sekä kyselemässä miten voidaan. Oma ohjaajani on myös mm. kehottanut ilmoittamaan jos kurssi käy voimille, ja useampana päivänä nähnyt kuinka raskasta kurssillaolo minulle on ja tästä syystä ehdoitellut että olen lyhempää päivää.

Jos ohjaajien mukavuutta ei lasketa mukaan, on Ilona-kurssi erittäin raskas kokemus ihmiselle, jolla on vaikeita mielenterveysongelmia. Työpajoja on pari, niistä hyvin vaikea löytää mieluisaa, koska ovat kaikki joko kädentyöhön liittyviä (puutyö, ompeluun ja koristeisiin liittyvät pajat) tai sitten ainoa muu vaihtoehto, eli IT-paja, jossa tunnelma on masentava, eikä minkäänlaista ryhmäkeskustelua tai yhteishenkeä synny. En siis ainakaan suosittele kenellekään IT-pajaa, jos tarkoitus on lisätä sosiaalista kanssakäymistä, tai löytää tukiverkosto.

Omalta osaltani olen tullut siihen tulokseen, että Petrea ei ole sopiva paikka. En koe olevani lähelläkään sitä jaksamis- tai työkykytasoa, jota muut asiakkaat ovat, ja kärsin pahoista ahdistuskohtauksista paikanpäällä. Ilona-kurssi on varmasti hyvä niille, jotka ovat sen verran kunnossa, että jaksavat ajatella työntekoon liittyviä kysymyksiä, ja joilla on joku joka tsemppaa jaksamaan.

Itseltäni Petrea loppuu lyhyyen, valitettavasti.

• kegu (taas)

Pyöränkorjauspajakin liittyy kyllä tavallaan kädentaitoihin, mutta eikö siellä ole enää sitä, hmm, en nyt nimeä muista pajaa missä tehtiin jotain simppeleitä liukuhihnahommia? Minun aikanani pakattiin Cailapin ponnareita myyntipakkauksiin ja liimailtiin kasaan jotain pahvikansioita arkistoa varten. Sillä pajalla porukka jutteli ja työ oli simppeliä, ei tarvinnut juuri kädentaitoja samalla lailla kuin puu- tai tyykipajalla (käsityöpajan nimi). Entä savipaja? Onko sitä vielä? Sinnekään ei kyllä kaikki tainneet omanakaan aikana päästä kun ohjaaja oli siellä kun oli ja ilmeisesti savi on kallis materiaali antaa hullujen työstettäväksi.

Mutta ehdottomasti olen samaa mieltä siitä että jos mielenterveysongelmat ovat vielä päällä on Ilona projekti väärä osoite. Siihen tarvitsee olla jo työkykyinen koska tehdään kuitenkin jotenkuten vastaavaa hommaa: aamusta iltapäivään hommia, joka aamu pitää jaksaa herätä, koko päivä pitää jaksaa olla siellä tajuissaan ja myös olla sosiaalinen tunnista toiseen ja toiseen ja kuudenteen. Ei se juuri kuormitukselta töissä käynnistä eroa, paitsi että ei tarvitse potkuja/tuottavuutta/työpaikkakiusaamista yms murehtia ja stressata.

Minusta hoitotahot ajattelevat Ilonasta väärin, että se olisi kuntouttavaa toimintaa. Minusta Ilona sopii vasta jo kuntoutuneelle ihmiselle jonkinlaisena väliportaana työelämään siirtymisen ja sairastamisen välissä. Sairaan ihmisen jos laittaa ilonaan niin ei se siellä voimaannu/reipastu/parane. Pahenee vaan kun katoaa ne viimeisetkin voimat.

• kegu

Eikö siellä Ilonassa ole enää pajojen lisäksi mahdollisuutta työskennellä huoltomiesten kanssa pihahommissa, keittiöhenkilökunnan jatkeena ruokalassa tai siivoojien kanssa siivoojana? Niitä juttuja jotkut omassa ilona ryhmässä tekivät ja niihin ei tarvitse olla mikään nikkarityyppinen käsityöihme,

Jos sinulla on mielipidettä että minkälaista toimintaa tai pajaa olisit kaivannut niin laittele ihmeessä palautelomakkeeseen ideaa siitä jos vaikka korjaisivat toimintaansa niihin suuntiin mitä asiakkaat kokemuksiaan kertovat. Muistaakseni sieltä jonkun kyselyn sai täytettäväkseen lähtiessä.

• yksvaan1

kegulle:

Savipaja on lopetettu ohjaajan jäädessä eläkkeelle, ja taloudellisista syistä Petrea ei ole uutta ohjaajaa tilalle hankkinut. Pakkauspaja on edelleen olemassa, mutta mistään siivous-tai keittiötöistä en ole kuullut miltään suunnalta. Sellainen jos olisi jossain mainittu, olisin heti mennyt keittiöön apupojaksi.

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että tuolla pitää olla jo valmiiksi siinä kunnossa, että jaksaa edes ajatella työhön liittyviä kysymyksiä ja asennoitua siihen oikein. Minä olen yrittänyt asennoitua asiaan vaikka miten, ja ei vaan tunnu tulevan mitään. Elämäntilanne on ihan eri kuin muilla. Aion kuitenkin katsoa vielä ensi viikon loppuun, ja sitten jos olo on edelleenkin sama, lopetan perjantaina.

Kiitos paljon kommenteista!

• Anonyymi

Itselleni suuri apu oli ammatillisesta kuntoutuksesta, Petreassa en ollut mutta Noposella Turussa ja tässä näistä yksi on minun tarinani, en uskalla kertoa että mikä, mutta haluan tällä luoda uskoa teille muillekin:

https://www.katjanoponen.fi/tarinat-ja-videot/

• Anonyymi

Noposella on hyvä maine joo eikä ihme, kun hän muistaaksni on hoitajataustainen.

Petreasta muuten niin tuttua juttua. Ainakin silloin, kun se oli siellä Peltolantiellä (siirtynyt Caribiaan kai?); paljon luppoaikaa, turhia luentoja ym. eikä juuri kukaan missään ryhmässä tuntunut kokevan hyötyä olevan. Paitsi että on vapaata työstä ja pääsee kätevästi iltaisin viihteelle. Kun taas esim. Kiipula on "korvessa". Ruoka oli hyvää ja suurin osa henkilökunnasta mukavia ja osaavia, paitsi osa kyllästyneen oloisia, mutta monet lääkärit mulkkuja. Tolkuttoman paljon siellä muutettiin aikatauluja!
        Välillä kannattais maksajien käydä syynäämässä mihin rahaa törsätään!

lajijasuris

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      211
      9158
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      5898
    3. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      102
      4828
    4. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      58
      4813
    5. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      83
      3889
    6. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      74
      3453
    7. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      56
      3419
    8. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2906
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      50
      2802
    10. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2681
    Aihe