Dodge Aspen kokemuksia?

Aspen80

Terve, olisi aikomus hankkia Dodge Aspen joka päiväiseen arkiajoon. V8:sihan sen pitäisi olla mutta nettiauton kaikki budjettiini sopivat Aspenit näyttää olevan suoralla kutosella joten onko kokemuksia siitä? Onko toimintavarma ja helppo huoltaa/korjata? Onko näissä jokin tietty paikka alustassa jossa esiintyy ruostetta? Onko automaattivaihteiston kanssa esiintynyt ongelmia?

31

6096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pian viiskymppinen=(

      Voi veliseni!Kyseessä on automalli vuosilta -1976-1982 ja kait täällä rekisteröity"uusia"myöhemminkin mutta vanhaa varastoa...
      Ikivanha ja pomminvarma slant six on varmaanin eräs kestävimpiä koneita ikinä,mutta vanha mikä vanha ja kaikennäköistä omistajaa ja huoltoa/huolettomuutta ilman huoltoja on nähty eli yksilökysymyshän tuo on kuten koko vanhus pelleistä tekniikkaan.
      Bensankulutus on "riittävää"ja ei juuri nouse vaikka olisi 318/360 keulilla,suorituskyky kylläkin reilusti.
      Helppo korjata ja huoltaa??
      Mitähän tuo nyt tarkoittaakin,mutta kyllähän nämä Amerikanihmeet ovat teknisesti vahvoja,yksinkertaisia ja kunnon pellit.
      Tämä tietysti ei tarkoita sitä että kuka tahansa voi/osaa purkaa kutvosen/kasin atomeiksi ja koota ehjäksi tai tehdä peruskorjauksen automaattilootaan...
      Automaattilootan kanssa ei pitäisi olla ongelmia JOS on öljyjä vaihdettu ja käytetty kuten pitääkin.Sen saa myös rikki hyvinkin nopeasti!
      Käytäntö kuitenkin opettanut ettei täällä ole älytty öljynvaihtoja tai edes tarkastusta tehdä ja kick-down vivut ym jutut säädelty sinnepäin vaikkei tiedetty miten...
      Poikkeuksiakin toki on mutta kun noilla on ollut useinkin jo 10 omistajaa ja kiinnostus huoltoon laskee auton arvon myötä pääsääntöisesti...
      Alusta on kylläkin "tasainen"ja hyvin perinteinen eli tarkoittaa Suomeksi että tuon ikäinen kun on ja Suomi-auto niin useimmiten aika laho koska eipä ole taidettu pahemmin uudelleen suojailla tai pidetty huolta...
      Poikkeuksia taaskin löytyy!
      Yhteenvetona:Yksilöstä kiinni onko loppuunajettu paska,puoliromu vai hyväkuntoinen,huollettu vähänajettu.
      Jos kaupat teet niin huolla heti=öljyt suodattimet niin koneeseen kuin lootaan,ilmansuodatin uusi ja säädä kaasari tai uusi tilalle niin bensaakin menee vähempi toimii.
      Jarrunesteet uusiksi ja samalla tsekkaat palat kengät ja voitelet /putsaat/säädät käsijarrumekanismit rummuissa ja herkistelet satulan ynnä toki syynäät rumpujen kunnon sekä jarruletkut mieluusti uusiin.
      Perästä vanhat öljyt ulos ja uudet tilalle.
      Mikäli tuosta löytyy yhä voideltavat rasvanipat etupäästä kardaanista niin ehdottomasti rasvaa!
      Pyöränlaakereiden kuppi irti,putsaat vanhat rasvat(jos nyt vielä on...)ja uutta kuppiin,toki hyvä samalla säätää laakerivälys ja tarkastaa klappi rohinat...
      Tämmöistä perusjuttua ja sähkövikoja todennäköisesti tahtoo olla ellei ole jo hyvin korjailtu aiemmin.
      Mikäli Aspenissa olisi paljon lisävarusteita ynnä sähköheebeleitä niin sitä enemmän murheitakin piisaisi.
      Kaikki nyt riippu taas siitä mihinkä tasoon autosi haluat=Riittääkö että vaan liikkuu jotenkin vai onko oltava luotettava ja katseenkestävä vai peräti hieno???
      Itsellä ei ole ollut Aspenia(ajettu toki on),mutta monenlaista muuta Dodgea,Chevyä ja Oldsia....
      Onneksi kyseessä on vielä vanhaa ja perinteistä tekniikkaa,kusessa olisit jos 5-10:kin v uudempi ja paljon saaste luxus varusteita sekä haaveena tehdä käyttöauto.
      Tovottavasti tästä jotain apua ja hei!!Osta korjausopas Alfamerilta,netistä tai jostain muualta niin auttaa paljon.
      Toki tämmöisissä on osattava jo ruuvata,sotkea kädet naama sekä asenne kohdallaan.
      Osia EI mielestäni kannata Suomesta ostaa,itse olet tilannut suoraan jenkeistä,esim Summit Racing ,mutta valinta ja tyyli vapaa.

      • herhy5rdhrd

        Tuohon kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota, millä tavalla huolletun yksilön löydät. Aspen on kohtuullisen kestävä auto, mutta se tarvitsee huoltoa. Moni ei ole sitä vain tehnyt. Ja silloin kun omistajien määrä alkaa olla toistakymmentä, nousee myös purkka-rautalankakorjausten määrä melko suurella todennäköisyydellä.
        On hoidettu oireita, ei perussyytä.

        Monilla harrastajilla on se vika, että vaikka pieniä tai isompiakin huoltoja tehtäisiin, mitään ei laiteta paperille, mikä sinänsä on sääli. Itse talletan kuitit ja liitteet aina, kun jotain Alv23-työnä teetän. Antaa paljon paremman kuvan auton pidosta.


    • aspenilla alottanut

      ensijenkiksi aikoinaan ostin '80 aspenin, kutvosella tietenkin. kone on aivan jumalaton vääntöhirmu, kutvosessa on enemmän alavääntöä kuin kasissa, tai ainakin enemmän kun SAMANIKÄISESSÄ kasissa. ennen saastehimmeleiden aikaa valmistetut asia erikseen. 2 kurkkuisella kaasarilla (super-six) vei bensaa matka-ajossa 90 körötellen noin 9l satkulle. siis "seisova satanen". 300km motarilla samaa vauhtia ajellen keskikulutus oli jossain 8 tietämillä. kone on tehty maailmaa vastaan. mikä siitä kuluisi kun maksimi kierrokset on alle 4000rpm? moottorin kanssa ei ikinä mitään ongelmia, normaalit öljynvaihdot ja sillä selvä.

      kutosen kanssa laatikkona on yleensä TF A904 ja ainakin mulla lukkoturbiinilla varustettu. kyseistä lootaa on käytetty 318 ja 360 V8 mottien kanssa niin miksi ei pelaisi kutosenkin perässä? tietysti repimällä saa keiken hajalle.

      aspenin kori onkin sitten eri asia. koska autossa ei ole erillistä runkoa, on korissa paljon koteloita ja muita jäykistäviä rakenteita jotka ajan kanssa keräävät savea, multaa ja muuta sontaa ja kosteuden kanssa sitten mädättävät alustaa. tyypilliset ongelmapaikat on takapyöränkotelot, tavaratilan pohja ja kotelot taka-akselin ylityksen liepeillä. ei mitään mahdottomia korjata hitsaamalla.

      kaikenkaikkiaan aspen on hyvä auto. halpa ostohinta, kutosella suht pieni bensankulutus, halvat varaosat, helppo huoltaa jne. '80 aspenia myytiin suomessa uutena aika paljon, ja mallin loputtua "kasikymppisiä" myytiin vielä '81 ja jälkeenkin mutta ne on kaikki valmistettu 1980. suomeen tuoduissa on jäykempi alusta ja monesta on löytynyt V8-version 8 3/4" perä joka on huomattavasti järeämpi kun kutoseen tarkoitettu 7 1/4". toki kaiken saa väärällä käytöllä särjettyä. jos löydät hyväkorisen aspenin niin osta ihmeessä, et tule pettymään.

      • hitsari¨¨

        Hitsaus ja peltisepän taidot- ja välineet ovat eduksi omistajalle, säästät satasia.


      • Vode 666

        Tiedoksi: Kutosen ja kasin TF 904 on eri asia... Niitätähän, 904, on kolmea eri tyyppiä 225,318 ja 360 koneen perään käypäsiä.

        Ja valmistus tosiaan loppu -80 että jos joku koittaa myydä esim -82 EI semmosta ole olemassakaan se on uusimmillaankin -80.


      • ÄÄSPEN
        Vode 666 kirjoitti:

        Tiedoksi: Kutosen ja kasin TF 904 on eri asia... Niitätähän, 904, on kolmea eri tyyppiä 225,318 ja 360 koneen perään käypäsiä.

        Ja valmistus tosiaan loppu -80 että jos joku koittaa myydä esim -82 EI semmosta ole olemassakaan se on uusimmillaankin -80.

        Juu valmistus lopetettu -80, mutta rekisteröity Suomessa sen jälkeenkin. Itsellä esim. -81 STW ja lukee myös otteessa minkä takia täytyy olla takanakin turvavyöt kun tulivat silloin pakollisiksi.


    • Ashpennni

      Vanhaa jenkkipaskaa suunnittelet ostavasi.Mietippä viisi kertaa vielä.

    • tutkittu juttu

      Osta huoletta kutvosaspeni, on millä tahansa mittapuulla luotettava moottori.
      Joitakin V-kasi orientoituneita tietty häirittee ettei suora kutvonen lotkota,
      mullakin on molempia,
      että kuutos-slantti on tarkoitukseensa, eli ajamiseen sangen mukava patti,
      lotkotuksilla fiilistelyt on sitten asia erikseen, mutta emmä pidä sitä minään kriteerinä koslan hankinnalle,

      vaan pääosaa esittää letkeet tehostimet, tomaatti, lojusohvat jne. yleinen atmosfääri,
      kokonaisuudesta se fiilis tulee, V8 on vain yksi osa sitä, kyllä se 3,7 litranen lanttukutonenkin ihan kohtuullisesti vääntää.

    • Rotke mopar

      oisko kellään aspenin konepeiton keski kromi listaa ja keulamerkkii olis tarvetta ?? [email protected] tonne voi ilmootella :)

    • American_beauty

      Meillä perheessä (isälläni) ollut Aspen jo kauan eikä kuulemma oo pahemmin vikoja ollu. :) En oo varma, mut taitaa olla olla tuo kutonen? Voin sanoa, että kyllä se ihan jenkiltä tuntuu silti. Ajaessa kuuluu miellyttävä jenkin ääni ja hyvin kiihtyy. :) Tilava sisältä ja penkit hyvät.

      Ei ehkä jokapäiväiseen käyttöön kannata jenkkiä ostaa, koska kulutus on mitä on (vaikkakin Aspenissa "vain" 10L ja yli) ja auto saattaa olla kesällä kuuma ja talvella kylmä. Ehkä ennemmin kesäautoksi, mutta on meilläkin talvisin ajeltu joskus.

      • auto maatos

        Talvella eivät ole kylmiä. Jenkeissä on aina ollut tehokas isokennoinen lämmityslaite. Mutta kesällä tietenkin "kuuma", jos ei ilmastointilaitetta. Mutta ei 80-luvulla ilmastointia ollut juuri missään, joten ne kesän pari hellepäivää sitten hikoiltiin.


    • Plymouth Volare myös

      Niin no,Amerikkalaisissa autoissa tosiaankin ilmastointi oli erittäin yleinen varuste jo 60-luvulla,puhumattakaan 70-tai-80 lukuisissa....
      Tietty nämä ns Suomi-autot ovat eri asia,mutta korjauksena kuitenkin tämä.
      Niin kylmää talvea ei lie tulekkaan etteikö Aspenissa tarkene jos lämppäri on kunnossa!
      Sama pätee kaikkiin Jenkkeihin jotka tuotu tänne uutena eli kyseessä ei mikään lämpimän ilmaston malli(siis tyyliin Florida,Kalifornia jne) kotimarkkinoilta joissa ko keksintöä ei juuri tarvita,viilennystä enempikin.
      Enpä tiedä mikä auto malli nyt kannattaa ostaa..hmmm..ja kannattaako laittaa vaikka kymppitonni tai kakskymppiä että saa pienikulutuksemman auton,tulee siis säästetyille litroillekkin hintaa ,eikä se ole Aspen tms vaan nykyajan muoviräppänä.
      Aspen nyt kuitenkin vanha ja suurin osa paalattu aikoja sitten maailmalla eikä voi verrata ns nykyajan käyttikseen joilla vain ajetaan ja 15vuotiaana muovipaaliin kun ei enää kannata korjata kertakäyttötekniikkaa,osat kortilla eikä tee-se-itse oikein onnistukkaan.
      Kesä ja harrasteautoksihan Aspen on oiva peli ja varsinkin 2ovisena coupena SB V8 sekä vielä R/T versiona tosi harvinainenkin...puhumattakaan ns Kit-Car versioita!!
      Myös Farmarit harvemmin nähtyjä.
      Korinvaihdot kierrettävä kaukaa!!

    • Se siitä12

      Mulla Aspenin esi-isä käytössä. Lanseri 61sedan ollut ajossa 16 vuotta, ensin pensana. 7 vuotta mersun 3 litranen 5 vaihteinen Volvon 100 sarjan etupäällä, lämpöä piisaa, kulutus 6.5 sadalla, kyllä jenkit kestää sinkki kori ja hyvä ajaa kun talveksi laittaa 100 kiloo rautaa taakse. 3 lanseria varaosina josta keväällä tulee yksi farkku myyntiin jolla poika ajoi tän kesän. Mulla ikää 56 vuotta ja tuskin tarvii mennä autokaupoille

    • Morientes

      Itsellä oli takavuosina , vuoden päivät 79 vuoden Aspen, Super Sixillä; jouduin vain hommaamaan siihen ehjän pako/imusarjan (mielenkiintoinen vaihtaa) mutta johan säätöjen jälkeen rupesi hienostipelaamaan ja kulki kivasti , kuitenkin bensan kulutus
      vähän kohtuullisempi kuin V8 koneisilla. Kiva ja lämmin talviautonakin.Suosittelen.

      Nykyisin Chryslerin Vision , talvikelilläkin mahti vehje, vm. 95 jolloin tuli luistonesto.

    • Garage_Inc

      Mulla ollut jenkkejä laidasta laitaan, ja on nytkin. Aspenin hankin ekan kerran vasta nyt talvi jenkiksi ja täytyy sanoa että oon ollut tosi tyytyväinen. Lämmin on talvella, mukava ajaa... Kulutus on samaa luokkaa ja ollut ehkä jopa vähemmänkin kuin 2.0 avensiksessa jollainen kans pihalta löytyy. Polkemalla saaa kuluttamaan aspeninkin, koneen luonteesta kyllä tuntee että ei ole tarkoitettu hi-perf käyttöön lainkaan.

      Voin suositella, minusta fiilikseltään ihan samaa dart /valiant linjaa tuokin on.

    • tän artikkelin innoittamana katoin huvikseen Nettiauton Aspen-tarjontaa, ja hyvinhän sieltä löytyi! :D

      15 kpl joista peräti 6 kpl kasikoneella.

      • ai niin, vois mainita että itse en ole Aspenia ajanut enkä omistanut. mutta mielenkiintoinen malli! :)


    • lifemocker

      ainakin joskus mitä itse kaverin aspenia ajoin niin ihan kamala alusta! ei sillä uskaltanut edes 100 ajaa kun heilui joka suuntaan!

    • Kelpo Mies

      Oma kokemukseni 1980 Aspenista taasen oli, että yksi parhaimmista ajettavista, kun pitää mielessä että kyse on edullisesta amerikkalaisesta kansanautosta.
      Moottoritiellä matkanopeutena 120 km/h ei aiheuttanut mitään levottomuutta, sen paremmin autossa kuin kyydissä olijoissakaan.

      • veltto ajo

        Jos autossa on lehtijouset niin sen kyllä huomaa heti perstuntumalla, on se niin kiikkuva halpa jousitus ratkaisu josta puuttuu kaikki ajo-ominaisuudet.


    • Keelpo Mies

      Nimenomaan, kyse on edullisesta ratkaisusta, joka kuitenkin toimii. Kuitenkin 1970-luvun rata- ja soratiekuskit veivät Escorteja, Avengereitä ym. semmoista haipakkaa, että siinä tavallinen katuautoilija pillahtaa itkuun, oli multi-linkit tai ei.

      Tuollainen termillä kuin ajo-ominaisuus ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko takana lehtijousi vai jokin muu ratkaisu.

      Tosimiehet pärjää millä vaan kun poikaset piipittää, ettemmä tolla kykene mihinkään.
      Mela ojoon ja menoksi.

      • Kartaaani

        Kostajassa on kierrejouset.


    • fordkinnunen

      moi! tuota hommasin tuossa vähän aikaa sitten aspenin 1980 kutosella ja tällaista vaa fundeerasin että mistä löytäis kuvan? tai sellaista tietoo mitkä sulakkeet kuuluu sulakerasiaan kun itteltäni puuttuu puolet ja missään ei lue mitkä kuuluis. ja sitten puuttuu kuskinpuoleinen helmalista.. joka siis menee koko helman pituudelta ei kellään ois ylinmääräistä myydä? ja vararengas puuttuu.. voisin olla kiinnostunut rengas/vanneseteistä apseniin.

    • perinteet kunniaan

      Voittaa nykykotterot mennen tullen, jos haluaa auton tuntua. Osta pois vaan.

    • uno mirafiori

      Faijalla oli ´80 mallinen Aspen käyttöautona 90-luvun loppupuoleta 00-luvun puolenvällin asti. Eipä siinä mitään kummallista ollut. hyvin tarkeni talvella, ja kulutuskin pysyi kohtuullisena. sen jälkeen on ollut Saratogaa ja nyt Neon.

    • Kokemusta on

      Aspen.jos ei ole kunnolla huolettu ajallaan.niin ongelmia niitä riittää ja alusta on yllätyksellinen mm,etupään koiran luut on poikeusetta sökönä.ja takalasin sähkölämittimen katkaisin on törkeen kallis jos edes enää mistää saakaan ja bensa kulutus ihan muuta kuin on yleiseti haluttu kertoa..Aspen vie tolla paljon bensaa..
      -erikseen on maainittava todella hyväkuntoiset Aspeni ne on asia erikseen ja kulutuskin on kohtuulinen ja lämintä riittää ja kone kestää..
      -mutta paljon ajettuihin tulissi vaihtaa uusi virranjakaja sen akseli kun väljistyy ja sykä ei pysy säädöissän jaa bensaa palaa hukaan ja tehot hukkuu..samoin jako ketjukin on vennyt ja vaihdettava heti.samoin perustein ja nämä kun tekee asian huomaa postitiivisena heti..osta vain hyväkuntoinen Aspen..

    • Kelpo Mies

      Arvon herrat ja rouvat ottaa sitten tuollaisia vikalistauksia laatiessaan huomioon, että tuoreimmatkin Aspen / Volaré -mallit ovat jo 34-vuotiaita.

    • ihan oikeesti

      ei vittu , aina vaan paranee nää jutut . aspen jokapäiväseen ajoon.
      haloo onko ketäään kotona .ei viddu 80v aspen .siis tosi hyvä en sa mitään. kyl nyt kaverit on kateellisia.

    • Aspen kuume heräs taas kun katseli Kultakuumetta. Olis niin näppärä pikkuauto tuoho kaupungille. Slantti kun konehuoneessa niin kestää vaikka maailmantappiin eikä tunnu mukulakivet perseessä.

    • aspeniukko

      Itsellä nytkin 3 Aspenia. Lehtijousien etusilmukka katkennut kaikista. Imu/pakosarjan tiiviste antautunut myös. Oven lukot temppuilee joskus. Välillä ihmeellisiä käyntihäiriöitä, meinaa sammuilla jne.Ruostevaurioita lähinnä takaosassa yleensä, varsinkin peräkontin puolella voi olla joka kohdassa korjattavaa. Ja Dodge kun on , vettä tulee sisään jostain tuulilasin/lämmityskaukaloiden luota. Ei siis mitään kummempaa 30-vuotiaille autoille.

      Muuten ei juuri mitään vikoja. Uskaltaa pakkasillakin lähteä liikenteeseen ja parhaimmillaan alle 10l kulutuksia sadalle matka-ajossa. Varaosia löytyy hyvin ja edullisesti, lämmin ja luotettava. Ilmankos jo 25 vuotta olen näillä ajellut. Muitakin merkkejä Cadillacista Rambleriin on ollut Aspeneiden rinnalla, hyviä nekin.

      Varsinkin kuutostekniikka on todella hyvä käynnistymään ja pomminvarmaa, muistaakseni maailman kymmenen parhaimman moottorin joukossa.

    • aspen

      Itselläkin alkaa aspen 80 projekti kohta. Ruostevauriot korjataan ja pellit kuntoon.
      Ylimaalaus ja kone laitetaan. Ei ole tarkoitus tehdä tienestiä vaan laittaa nättiin ja ajovarmaan kuntoon.
      Jos joltain löytyy ko. auton
      -Takajousipakka
      - kuskin puolen kromilista ovien päältä
      - virheetön takapuskuri
      -muovinen maskin säleikkö

      Olisin kiinnostunut hankkimaan em osat.ja homman edetessä ehkä muitakin osia.


      muistakaahan miehet yksi asia. auto on kuin nainen. pitää ottaa oma ja auton
      ( nai..n) ikä huomioon kun arvostelee. Kunhan nyt kaikki pääsette edes vanhan auton ikään. Kyllä sitä ajelee ja nautiskelee vähän löysemmilläkin jousilla kun on aikaa ja haluaa pehmeät kyydit.

      Kaikille autoharrastajille hyvää jatkoa .vm 1955


      pistäkää textiviestiä jos on osia.
      puh 044 2971571

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe