Nyt kun päivävalot on lisääntyneet, on moni, minä mukaan luettuna alkanut käyttämään sumuvalo parkit yhdistelmää päivisin. Säästyy kalliit ksenonit. Mutta milloin tuohon puututaan? Yhdistelmä on näkyvämpi, kuin oikeat led-päivävalot, mutta laittomathan ne on. Alkaa kohta puolella autoista olemaan päivisin suma parkkiyhdistelmä päivisin päällä
SUMUVALOT PÄIVÄVALOINA
80
5398
Vastaukset
- bmw kusipää
urpon näköstä kun porukka ajaa sumuvalot päällä.Erityisesti Skoda kuskit ovat löytäneet tämän maagisennapin autostaan.
Se on eriasia jos erikseen päiväajoon tarkoitetut led-valot,niin sillon voi käyttää niitä.
Muuten,käyttäkää oikeita valoja,varsinkin kun nyt mennään pimeää kohti.
Jotkut urpot näyttää myös ajavan ilmanvaloja!Älkää sitten ihmetelkö kun joku työntää risteyksestä eteen kun ei nähnyt teidän polttimon säästökampanjaltanne.- mekatsumän
Ainut ero että skodassa ne on hehkulankapolttimolla toimivat päiväajovalot. Sumuvalot ovat kyllä samassa umpiossa mutta ne toimivat erillään sumareissa on suurempi tehoiset polttimot ja erityyppinen heijastin.
Kannattaisi ottaa asioista selvää ennenkuin moittii toisia siinä vain osoittaa oman tyhmyytensä. - Ennen kuin haukut..
mekatsumän kirjoitti:
Ainut ero että skodassa ne on hehkulankapolttimolla toimivat päiväajovalot. Sumuvalot ovat kyllä samassa umpiossa mutta ne toimivat erillään sumareissa on suurempi tehoiset polttimot ja erityyppinen heijastin.
Kannattaisi ottaa asioista selvää ennenkuin moittii toisia siinä vain osoittaa oman tyhmyytensä.Ja ajaahan ne bemaritkin sumariparkkiyhdistelmällä. En oo nähny ainuttakaan bemaria ajovaloilla ellei sit oo näit angel eyes -umpioita.
- Pilote22
En pidä sumuvaloja päivällä mitenkään pahana, onhan Mersu-kuskit tehneet niin jo parikymmentä vuotta. Mutta kaikkein pahinta on kun näillä led päiväajovaloilla ajetaan vielä hämärän/ pimeän tultua. Nämä päivä-ajovalot häikäisee niin pirusti pimeällä ja tähän tulisi kyllä poliisien puuttua.
- juu!
no mersu kuskithan ovat tunnetusti idiootteja joten tuo sumareiden käyttö ei niin yllätä.
- kapitalistisika
Itse ajan Mersullani automaattiasetuksilla, no en kerro teille perseaukisille kateellisille miten ne toimii... Päivällä on jotkut valot, kun asetukset ok...
- Voiko olla...
Onko Mersuihin lopultakin tullut ajovaloautomatiikka joka muissa kinnereissä on ollut vakiovarusteena jo kolmekymmentä vuotta?
- Puruvein Eino
Voiko olla... kirjoitti:
Onko Mersuihin lopultakin tullut ajovaloautomatiikka joka muissa kinnereissä on ollut vakiovarusteena jo kolmekymmentä vuotta?
No nythän niihin ei enää tarvita kuin suuntavilkut niin kuin autoissakin on.
- autoilija3
Tämä oli hyvin hyvin yleistä vielä muutama vuosi sitten moni ajoi sumuvalot päällä oli valoisa tai pimeää. Ihan kun vaan piti näyttää että minulla on sumuvalot. Ja takasumuvalo päällä ajoi moni vaikka ei ollut mitään tarvettakaan. Mutta onneksi tämä on vähentynyt,kun jo lähes kaikissa autoissa on sumuvalot vakiona.
- valot päälle
Minä en ainakaan ole tippaakaan kateellinen mersumiehille on tainnunnut heiltä usein rahat mennä kun ei ole varaa pitää valoja,olen todennut että yleisin auto ilman valoja on mese
- ottopoika
hehheh, persaukisille, niinpä, mersumies ei oo persaukinen, ku ajaa n.30 tuh maksavalla paskalaatikolla missä ei pala päivällä ees takavalot.Osta pokko ihan oikee auto, eikä mitään takapotkumopoa.
- aivan ihanaa
Päinvastoin, nythän etusumareiden käyttötarve (siis oikeastihan ne on homovalot) on hinttareilla pienentynyt, kun uusissa autoissa laillisesti palaa valot "sporttisesti" siellä puskurin alareunassa.
- j
Ainoa järkevä paikka päivävaloille olisi tosin tuulilasin yläreuna.
- Mie on provo
Voi sie vaan, onko sulle kseonit liian kalliit?
Entä vakuutukset?
Katsastus?
Huolto?
Siirry bussiin. - gtfd
Kaikkein pahimpia on kyllä yleensä nämä itseasennetut ledit. Tyhmissä paikoissa ja tyhmän näköisissä autoissa. Ei semmoisia voi laittaa johonkin 90 luvun autoon.
- dcba
Ajattelin laittaa ledit. Mikä mielestäsi on tyhmä paikka, perustele?
- Valot on
Ei ehkä ihan laillista, mutta itse teen myös samoin, sumarit parkit päivällä. Painotan vielä, että pimeällä sumarit pois, kun laitan ajovalot päälle !
Tarkoitus on tosin laittaa led huomio/ päivävalot.. - tarpeettomat valot
Tuostahan oli toisaalla juttua, sumuvalot eivät korvaa ajovaloja, eli niitä ei saa käyttää kuin olosuhteiden sitä vaatiessa.
Eli ei käy.- Tarpeelliset ovat
Miten ovat tarpeetomat jos olosuhteet niitä vaativat, kuten itse toteat. Silloin ne korvaavat ajovalot.
- 24
Ei homovaloja voi käyttää päivävaloina kuin lain sallimissa tapauksissa.
- älkää sekoittako
Ei homovaloja saa eikä voi käyttää päivävaloina, ainoastaan runsaan sumun ja vesi/lumisateen aikana. Ilman niitäkin pärjää aivan mainiosti, eli ovat tarpeettomat.
- toiosta jos ei varaa
Jopa Avensiksessa on nykyään päivävalot. Ostajaa hojotojo jos ei ole varaa muuhun kuin Biltemaan ledeihin.
- hojohojooo
onko mikään nolompaa kun parkit sumarit? eihän niitä pidä päällä kun nolot amisteinitunarit
- jytfefrghygr
Ja sitäkin nolompaa ajaa kokonaan ilman valoja. Ompahan etu-umpiot värjätty vielä mustiksi cooliuden lisäämiseksi!
- Fiksu---
Ne ajavat, jotka tuntevat säännö,. eli fiksuimmat.
- d
Fiksu--- kirjoitti:
Ne ajavat, jotka tuntevat säännö,. eli fiksuimmat.
Mihinkähän sääntöön viittaat?
- Fiksu---
d kirjoitti:
Mihinkähän sääntöön viittaat?
Mitäs sääntöjä luulisit, että pitää noudattaa liikenteessä.
jytfefrghygr kirjoitti:
Ja sitäkin nolompaa ajaa kokonaan ilman valoja. Ompahan etu-umpiot värjätty vielä mustiksi cooliuden lisäämiseksi!
mitä noloa siinä on? Suomen typerä laki vain. Ei ulkomailla kukaan aja valot päällä valoisalla, ellei ole automattiset päiväajovalot...
- mbw211
Parempi yhhdistelmä, kuin päivävalot
- BuaHHHaaaa...
mersukuskit ajaneet iät ajat sumareilla...124 koppa rules ja sumarit..
- Jeejeejeesus
Huoohh. Että tämmöstä sitten pohdit... Mitäs mieltä olet Syyrian nykyisestä tilanteesta?
- mä vaan
Olen ateisti ja en usko jesseen, mut sulla kait väärä palsta.
- Hooolenpässi
mä vaan kirjoitti:
Olen ateisti ja en usko jesseen, mut sulla kait väärä palsta.
Juu. Parempi vissiin, ku jatkat sumuvaloteorian pohtimista. Kysy jesseltä neuvoa.
- mbw211
Mulla kääntyvät bi-xenonit, turhaa niitä on kuluttaa kesällä.
- mbw on provo
herranjestas kun on köyhiä kuskeja.
- mbw211
mbw on provo kirjoitti:
herranjestas kun on köyhiä kuskeja.
Tässä mistään köyhyydestä ole kyse, vaan ihan perusjärkevyydestä. Pidätkö sinä kotona lämmistystä päällä ja ikkunoita auki kesällä, jos et niin olet köyhä?
- diipadaii
Itse käytin sumareita yhden kesän kun ne sattuivat autossa olemaan. Ihan sen takia kun varsinaiset ajovalot olivat rikki ja säästin niitä syksyyn jolloin laitoin kokonaan uudet umpiot.
Eipä tuosta kukaan moittinut. - käy optikolla!
Ihme sääntöuskovaisuutta, vähän kuin väärin sammutetut tulipalot. Häikäiseekö se yhdistelmä sumuvalo parkit oikeasti, vaiko vain siksi että sumuvaloja saa käyttää vain sumussa - ilman lähivaloja?
36§ "Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt."
Eli sammuta lähivalot kun kytket sumuvalot. Etuvalot ovat parkkivalot siellä edessä (takavaloja ei mainita).- Miksi ihmeessä?
Miksi?
- käy optikolla!
Miksi ihmeessä? kirjoitti:
Miksi?
Miksi mitä?
Laki edellyttää että lähivalot sammutetaan silloin kun sumuvalot sytytetään (asemasta =sijasta, ei samanaikaisesti). Ei hajuakaan miksi, mutta seurauksena voi olla 50 euron rikesakko jos toimii toisin.
Eikä tuossa erotella tehdassumuvaloja jälkiasennetuista rallivaloista. käy optikolla! kirjoitti:
Miksi mitä?
Laki edellyttää että lähivalot sammutetaan silloin kun sumuvalot sytytetään (asemasta =sijasta, ei samanaikaisesti). Ei hajuakaan miksi, mutta seurauksena voi olla 50 euron rikesakko jos toimii toisin.
Eikä tuossa erotella tehdassumuvaloja jälkiasennetuista rallivaloista.Voin kertoa syyn.
Sumuvalon ideana on tuoda valoa lähelle tienpintaa siten, ettei se heijastu kovin pahasti takaisin kuskin silmiini. Ajovalojen käyttö poistaisi kaiken hyödyn, mitä sumuvaloilla saavutetaan (lukuunottamatta leveämpää valokeilaa, josta on hyötyä ajettaessa alle 20 km/h nopeuksilla).- usvalo
The_Rat kirjoitti:
Voin kertoa syyn.
Sumuvalon ideana on tuoda valoa lähelle tienpintaa siten, ettei se heijastu kovin pahasti takaisin kuskin silmiini. Ajovalojen käyttö poistaisi kaiken hyödyn, mitä sumuvaloilla saavutetaan (lukuunottamatta leveämpää valokeilaa, josta on hyötyä ajettaessa alle 20 km/h nopeuksilla).Monessa autossa sumuvaloja ei saa päälle, jos ajovalot eivät pala. Laissa sanotaan että sumuvaloja saa käyttää lähivalojen asemesta. Siellä ei sanota, että tällöin on pakko sammuttaa lähivalot.
- minä
toki tuola liikenteessä näkee myös tosi tyhmästi asennettuja päiväajovaloja.huh huh. huomaa etta itse on laitettu ne kiinni.ja lähivalot samaan aikaan päällä kun huomiovalot on kaiken huippu.itse en polta xenoneita turhaan päivällä. älkää käyttäkö sumuvaloja n.s päivävaloina näyttää tosi tyhmältä..
- Kateellinen2
Te elätte unelmaanne! Olkaa iloisia ja onnellisia! = )
Jos on aikaa miettiä ajovalojen säätöjä, niin elämä on silloin mallillaan.
Kun vaihtaa autoa 2 vuoden välein, niin ei tarvii jännittää kuluuko xenonit vai ei.
Luovutuksessa tarkistaa vaan, että asetus on automaatilla ja taas pärjää pari vuotta. - ---
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1240596_10152484954134057_1608014374_n.jpg
siinä oikein laittomat valot- Rakkikoira
Mersu merkkaa heti reviirin. Hetki paikallaan, ja heti lirahtaa.
- asdfg4
Enemmän v*tuttaa tuollaiset minä vaan kyläpoliisit jotka luulee tietävänsä asioista! Monissa autoissa käytetään halogeeni huomiovaloja jotka ovat samalla paikalla kun sumuvalot, idjootti! Niinkuin skoda octaviassa.
- mitä spedeilyä
sie vaan joo, voiko porukka oikeesti olla näin urpoja?
Ei voi käsittää....
19v amisjätkät ajaa sumarit päällä lippis väärin päin päässä
ja luulee olevansa tosi kool. Tsiisus mitä spedejä.- gfds
jep noloa ajella sumuvalot päällä.. Auto asetus päällä ja piste.
- peilissäsi spede
Mitä vitun väliä, jos ne sumuvalot on päällä vaikka aina, moiset kynttilää vastaavat tuikut. On ne niin mitättömät tuikut, että itse en edes vaivaudu niitä päälle kytkemään edes sankimmallakaan sumulla. Paitsi takasumuvalo voi tietyissä keleissä olla ihan asiaa. Sitäkään ei saa päälle, etteikö samalla palaisi ne etutuikut.
- toinen mie
Miksei, ainoa käyttötapa sumuvaloille, josta jotain hyötyäkin. Ainakaan noista vakiosumareista ei ole mitään hyötyä pimeällä, oli sumua tai ei. Joskaan ei haittaakaan, ei ne tuikut ainakaan häikäise vastaantulijaa. Paitsi, tehoa menee hukkaan, tuntuuko polttoaineen kulutuksessa?
Ei ole ainoa asia, missä lain noudattaminen ei kulje ihan käsi kädessä järjen noudattamisen kanssa.- itsenäinen
Eihän sumuvaloilla muuten mitään käyttöä ole, joten ihan fiksua käyttää niitä huomiovaloina, ikäänkuin päiväajovaloina.
Kuka niitä muka katselee sen tarkemmin, ei poliisi ainakaan. Aikamoinen vitsi, että niiden käytöstä muka jonkun virhemaksun muka saisi.
Jos ainoa peruste niiden vastustamiseksi on, että "näyttää tyhmältä", niin voi voi! Mitään todellista haittaa niiden käytöstä ei ole, mutta kun laki kieltää, niin kyllähän se kotipoliisia jurpii.
Säästän xenoneja ja ajan kirkkaalla ilmalla sumareilla ihan järkisyistä, muiden mielipiteistä välittämättä. - gfdd
itsenäinen kirjoitti:
Eihän sumuvaloilla muuten mitään käyttöä ole, joten ihan fiksua käyttää niitä huomiovaloina, ikäänkuin päiväajovaloina.
Kuka niitä muka katselee sen tarkemmin, ei poliisi ainakaan. Aikamoinen vitsi, että niiden käytöstä muka jonkun virhemaksun muka saisi.
Jos ainoa peruste niiden vastustamiseksi on, että "näyttää tyhmältä", niin voi voi! Mitään todellista haittaa niiden käytöstä ei ole, mutta kun laki kieltää, niin kyllähän se kotipoliisia jurpii.
Säästän xenoneja ja ajan kirkkaalla ilmalla sumareilla ihan järkisyistä, muiden mielipiteistä välittämättä.Mutta eikös uusissa autoissa ole päivänvalossa ledit ja xenonit vasta hämärässä?
- Säästä pois
Kyllä olet köyhä, kun ei ole varaa muutamaan ajovalon polttimoon.
- pura puoli autoa
Molempien xenonpolttimoiden vaihto töineen 280 €.
Kiusa se on pienempikin kiusa!
- ajovalopelle
"Sumuvalot ovat kyllä samassa umpiossa mutta ne toimivat erillään sumareissa on suurempi tehoiset polttimot ja erityyppinen heijastin."
Eikö sitten ole ihan sama ajaako sumu-vai päiväajovaloilla?
Sitäpaitsi monissa autoissa nämä ledivalot (varsinkin itse asennetut) häikäisevät pirusti kun taas sumuvalojen kantama vain noin neljäkymmentä metriä eli ei taatusti häikäise yhtään.
Onko sitten mitään säästöä aja sumareilla jos ajovalot on halogeenit? Tuskin eli kyse onkin muodista jota haluaa toteuttaa joka välissä. - Pimiäkö
Itellä vanhassa volokkarin reuhkassa alla oma asenteiset sumarit ja NELJÄT isot lisärit joissa ihanan laittomat xenonit jokaisessa. rupiaa päivä paistamaan :) antaa niiten pölien itkiä jotka pimmeissään tykkää ajella onhan se tuuninkia ajella sumarit päällä.
- mikä vaikeaa
Jos käyttää sumuvaloja päiväll tai illalla eikä ole sadetta tai sumua niin syyllistyy rikkeeseen josta saa rikesakon. Ei tässä ole mitään epäselvää ja tuo löytyy liikennlaesta.
- sumareille käyttöä
Valvonta on vaikeaa. Kuka niitä päiväajovaloista enää erottaa kun niitäkin on vaikka minkälaisia virityksiä.
Edellisessä autossani vaihdoin sumuvalojen paikoille ihan lailliset pyöreät päiväajovalot, eikä kukaan erota, onko ne sumarit vai ei.
Ei poliisi ainakaan noita oikeasti valvo, eikä kyttää, miksi valvoisikaan kun ei sumareista kirkkaalla ilmalla mitään haittaa kenellekään ole. Turvallisuutta kyllä parantavat.
Turhaa horinaa lain kuolleesta kirjaimesta! - ---
sumareille käyttöä kirjoitti:
Valvonta on vaikeaa. Kuka niitä päiväajovaloista enää erottaa kun niitäkin on vaikka minkälaisia virityksiä.
Edellisessä autossani vaihdoin sumuvalojen paikoille ihan lailliset pyöreät päiväajovalot, eikä kukaan erota, onko ne sumarit vai ei.
Ei poliisi ainakaan noita oikeasti valvo, eikä kyttää, miksi valvoisikaan kun ei sumareista kirkkaalla ilmalla mitään haittaa kenellekään ole. Turvallisuutta kyllä parantavat.
Turhaa horinaa lain kuolleesta kirjaimesta!Itse pidän päivällä sumuvaloja parkkeja. Ei kukaan huomaa onko parkit pällä, koska ne on 4 watin minipolttimot. Vanhemmissa autoissahan huomaa heti parkit.
- outo juttu
--- kirjoitti:
Itse pidän päivällä sumuvaloja parkkeja. Ei kukaan huomaa onko parkit pällä, koska ne on 4 watin minipolttimot. Vanhemmissa autoissahan huomaa heti parkit.
kysyn sinulta miksi? eikö se ole ihan tyhmää vai onko sinulla sumua korvien välissä?
- muistakaa tämä
Turhaa horinaa lain kuolleesta kirjaimesta!Esim. keski-Suomessa oli pari viikkoa sitten valoratsia ja kymmeniä sakkoja jaettiin. Laki on laki ja se joka sitä rikkoo saa sakon tässä tapauksessa. Minä en tuota usko että olet vaihtanut sumarit päivävaloihin ja vielä samoihin umpioihin.
Jotain rajaa näihin juttuihin sentään. - kuolen nauruun
Turhaa horinaa lain kuolleesta kirjaimesta!miten sumuvalot parantaa päivällä turvallisuutta kun maissa jossa on autoja pilvin pimein ei edes saa käyttää päivällä valoja...ei siis mitään valoja kuten esim. Saksassa ja yleensä euroopassa. Mieti nyt vähän mitä puhut.
- sumareille käyttöä
muistakaa tämä kirjoitti:
Esim. keski-Suomessa oli pari viikkoa sitten valoratsia ja kymmeniä sakkoja jaettiin. Laki on laki ja se joka sitä rikkoo saa sakon tässä tapauksessa. Minä en tuota usko että olet vaihtanut sumarit päivävaloihin ja vielä samoihin umpioihin.
Jotain rajaa näihin juttuihin sentään.En minä ole väittänytkään samoihin umpioihin mitään vaihtaneeni. Puskurissa oleviin pyöreisiin aukkoihin sensijaan vaihdoin sumuvaloumpioden tilalle päiväajovaloumpiot.
Hyvin toimivat ihan sinun uskostasi riippumatta.
On meitä moneen junaan ja yksinkertaisimmat jäävät vielä asemalle. - haudankaivaja
kuolen nauruun kirjoitti:
miten sumuvalot parantaa päivällä turvallisuutta kun maissa jossa on autoja pilvin pimein ei edes saa käyttää päivällä valoja...ei siis mitään valoja kuten esim. Saksassa ja yleensä euroopassa. Mieti nyt vähän mitä puhut.
Ainakin keskimääräinen älykkyys Suomessa nousee jos nauruun kuolet.
Saksassa on jopa teiden varsilla kylttejä, joissa kehoitetaan ajovalojen käyttöön päivälläkin. Myös paikallinen ADAC on jo kauan suositellut valojen päiväkäyttöä.
Helmikuusta 2011 Saksassa on uusissa autoissa ollut pakollisena varusteena päiväajovalot.
On aivan toinen juttu, että saksalaiset eivät "nuukuuttaan" ole aikaisemmin juurikaan päivävaloja käyttäneet, ja niitä käyttävä saa joskus vilkuttelua vastaansa, muistutukseksi "unohduksestaan". - blo3
haudankaivaja kirjoitti:
Saksassa on jopa teiden varsilla kylttejä, joissa kehoitetaan ajovalojen käyttöön päivälläkin. Myös paikallinen ADAC on jo kauan suositellut valojen päiväkäyttöä.
Helmikuusta 2011 Saksassa on uusissa autoissa ollut pakollisena varusteena päiväajovalot.
On aivan toinen juttu, että saksalaiset eivät "nuukuuttaan" ole aikaisemmin juurikaan päivävaloja käyttäneet, ja niitä käyttävä saa joskus vilkuttelua vastaansa, muistutukseksi "unohduksestaan".Eiköhän ajovalojen päiväkäytön ole aloittaneet Saksan baanojen keskimmäisten kaistojen kulkijat.
- totuus tämä
haudankaivaja kirjoitti:
On aivan toinen juttu, että saksalaiset eivät "nuukuuttaan" ole aikaisemmin juurikaan päivävaloja käyttäneet, ja niitä käyttävä saa joskus vilkuttelua vastaansa, muistutukseksi "unohduksestaan".kyllä kai minun tuon tiesin että eu vaatimuksesta näin on. Mutta ei siellä Saksassa eikä Ranskassa näe autoja joilla on sumuvalot keskellä kirkasta päivää. Euroopassa on autoilu ihan eri asteella kuin täällä meillä korvessa.
- parkkivalo paroni
Itsehän ajelen pelkät parkit päällä.
- sumua korvienvälis?
olen aina ihmetylly näitä pellejä ketä käyttää sumuvaloja. Kertokaa ny hyvänen aika mihin te niitä tarvitte päivällä ja pimeässä ? autot on ku joulukuusia ku kaikki palaa yhtäaikaa! onks teillä silmissä,korvissa vai aivoissa sumua mikä himmentää näkökenttää ?
- kuka löi ketä
Eihän niitä sumareita käytetäkään, jotta itse näkisi, vaan siksi, että itse näkyisi.
Kaikenlaisia vajakkeja varten, sellaisiakin, ketkä eivät ymmärrä, mitä ero on sanoilla "kuka" ja "ketä" . - ---
kuka löi ketä kirjoitti:
Eihän niitä sumareita käytetäkään, jotta itse näkisi, vaan siksi, että itse näkyisi.
Kaikenlaisia vajakkeja varten, sellaisiakin, ketkä eivät ymmärrä, mitä ero on sanoilla "kuka" ja "ketä" .Etusumuvalot ovat turhat valot. Takasumuvalo on sentään hyödyllinen
- käyttöä löytyy
--- kirjoitti:
Etusumuvalot ovat turhat valot. Takasumuvalo on sentään hyödyllinen
Muutenhan ne etusumuvalot ihan turhat ovatkin, mutta päiväsaikaan niillä on järkevää käyttöä huomiovaloina jos sellaisia ei muuten vakiona ole.
- hah
käyttöä löytyy kirjoitti:
Muutenhan ne etusumuvalot ihan turhat ovatkin, mutta päiväsaikaan niillä on järkevää käyttöä huomiovaloina jos sellaisia ei muuten vakiona ole.
no sitä varten suomessa on käytettävä valoja päivälläkin, ei siihe enää mitää sumuvaloja tarvita.
- toimii
hah kirjoitti:
no sitä varten suomessa on käytettävä valoja päivälläkin, ei siihe enää mitää sumuvaloja tarvita.
Joo, parkit ja sumuvalot mullakin päivällä palaa. Säästyy ajovalojen xenonit turhalta polttamiselta.
- ihme sakkia
--- kirjoitti:
Etusumuvalot ovat turhat valot. Takasumuvalo on sentään hyödyllinen
takasumarit ei ole cool...ei ne eteenpäin. Näin nämä liikenteen törpöt ajattelee ja heitä on paljon...liian paljon liikenteessä.
- espooooo
Olisi kirveellä töitä. Näyttää tosi urpolta ajaa parkit sumarit päällä kesken päivän. Yleensä kuskilla koko korva täynnä korvarenkaita eli todennäköisesti suomen ruotsalainen. Sumarit verolle.
- Näe ja näy
Olisihan se hyvä jos tällä palstalla keskusteltaisiin asiasta eikä autoilijoiden ominaisuuksista. Mielenkiintoista myös on, että keskustelu keskittyy siihen miltä jokin valoasetelma näyttää, ei lainkaan siihen mitä tarkoituksenmukaisuutta tai hyöty/haitta näkökohtaa kyseinen valojen käyttötapa tukee.
Ehdottaisinkin, että jos teillä on hyviä perusteita kuhunkin käyttötarkoitukseen listatkaa pros/cons niin saadaan eri näkökohdat esille.
Haluaisitteko näin ryhdittää tätä valojen käyttötavan käsittelyä, jota muuten muistan käydyn kuumasti viimeiset 30 vuotta, ilman mitään vahvaa perustelua, siis muuta kuin mitä asetuksessa valoista mainitaan.
Se onko liikenneasetus järkevä on taas toinen asia, sillä vuosien saatossa Euroopassa vakiintuneet käytännöt ovat sitten jossakin vaiheessa kopioituneet myös Suomeen, mutta monasti vasta ikuisuuden päässä siitä kun se on ollut hyväksyttyä jo monessa euroopan maassa. (Esim. lisäjärruvalot.)
Lisäksi Suomessa olevia sääntöjä tulkitaan joskus vapaasti, joskus hyvin tiukasti.
Mm. epäilen (en ole mitannut). että muutaman Volkswagen.konsernin auton pienet takavilkut eivät täyttäisi ainakaan entisen valoasetuksen vilkkujen pinta-alavaatimuksia, mutta ovat silti hyväksytyt tieliikennekäyttöön kun on kerran valmistaja saanut hyväksymisen valoille. Itse olen aikanaan taistellut katsastajien kanssa valaisupinta-aloista ja aina hävinnyt. Nykyisin valolta vaaditaan tuskin yhtä pikkuista LED-polttimoa enempää.
Näin oli myös vuosia sitten monen linja-auton takavalot, jossa valaisevana pintana oli käytännössä ainoastaan polttimon hehkulanka, sillä lasi oli prismaton ja pohjaheijastin kelvoton, silti niitä on linja-autoissa näkynyt satoja ja satoja, kaikki hyväksyttyjä.
Jos valoilla näkee hyvin eikä ne häikäise muita ja itse näkyy liikenteessä hyvin, miksi se häiritsee ulkopuolista. Tärkeää on että katsoo omat valot kuntoon ja käyttää niitä niin että liikkuu turvallisesti eikä häikäise muita.
Jatketaan tästä valaisevin ajatuksin ;-) - Näe ja näy
Niin ja jatkan vielä tästä, että harvat oikeasti ovat nähneet miten laadukkaat ja sumussa ajoon tehdyt sumuvalot näyttävät tietä ja miten vähän ne häikäisevät.
En ole itse ajanut yhtään autoa, jossa olisi kunnolliset sumuvalot autoon Stock-asennuksena. Kun autossa on kunnolliset sumuvalot, ne eivät valaise tietä auton edessä vaan vasta monen kymmenen metrin päässä autosta ja siitä ne viistävät pitkin tienpintaa 30 cm korkeana leveänä keilana ilman hajavaloa alas tienpintaan (josta se heijastuu sumuun) ja ylös (se haitallisin valo sumussa).
Kun ajaa Englannissa Cornvallin ja Dorsetin teillä kunnon sumussa pimeällä ja sateella, tietää mitä varten sumuvalot on keksitty, missä niistä on hyötyä ja milloin ei.
Tällaiset "Primera, Camaron tai Mersu sumuvalot" ovat käytännössä hyvin lähellä päivävalon ominaisuuksia (ja riittävästi horisonttitason yläpuolelle valaisevia ollakseen hyvin lähellä asetuksen tarkoittamia päiväväloja) suuresta hajavalon määrästä johtuen. Sumuvaloista ei oikeasti voi ominaisuuksien puolesta puhua, jos vertaa niitä valoihin, joita tarvitaan kun ajetaan SUMUSSA.
Näin ollen sumuvaloiksi katsastetaan valoja, joilla ei oikeasti voi sumussa ajaa ja se varmasti tässä keskustelussa johtaa vahvasti harhaan ja on erinomaisen hämäävää kun keskustelijat tarkoittavat samalla asialla aivan eri ominaisuuksilla varustettuja valaisimia auton nokalla..... siis edelleen täysin riippumatta siitä miten viranomainen on ne hyväksynyt tai montako wattia polttimon teho on. - hondacivik
mul on takasumuvalo niinku päivävalo taakke ja sit mul on kaukovalolamput pikkuset 100 wattia puskurin alla ees jokka niinku on päivävaloja.
- Skootteristi
Ja samaa vanhaa ketjua on kiva jatkaa...
Pännii kun jotku vilkuttelee, kun mukamas ajelen sumareilla. Luuleeko porukat niin? Skodassa (mulla ainakin) on normaali päivävalo asento sellainen, että päivävaloina palaa edessä alhaalla reunimmaiset valot. Niiden vieressä on sumuvalot erikseen. Muista autoilijoista tuntuu kun Skoda-heepot ajais sumarit päällä.
Kun ajaa päivävaloilla, sisällä palaa kaikissa nappuloissa kirkas valo. Jos päivällä laittaa "ajovalot" päälle eli normi H7 tai Xeenonit palamaan, niin silloin sisällä nappulat himmenee. Eli ajetaan auton mukaan siis pimeällä. Käytännössä nappuloita ei edes nää auringossa, jos ajaa etuvalot päällä. Josku tulee laittettua ajovalot päälle, jos siltä tuntuu. Usein meen niin kuin Skodalla joku on ajatellut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1195214- 472879
Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen332812Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺312581Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭231959En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä111747- 1181657
Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle231445Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli101418- 971407