Sattuisiko joku tietämään mikä UKONVAAJA on englanniksi? (Olisi helpompi etsiä siihen liittyvää tietoa netistä kun tietäisi hakusanan)
Ukonvaaja englanniksi?
12
894
Vastaukset
- Kielien kääntelijä
saitta = vaaja = uppi
Näin kerrottiin tällä palstalla keväämmällä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000020&conference=1500000000000154&posting=22000000003012172
http://www.saunalahti.fi/~soutelu/historia.htm - Kai Vajaa
http://tapio.jklmlk.fi/koulut/haapakoski/vaaja.htm
Vai saittako?
Vai millä tavalla se saitta saadaankaan aikaan? - Äikene
ukonvaaja = ukonnuoli = thunderbolt ???
"Ukkonen
Ukkonen on kenties vanhimpia palvottuja jumaluuksia ja siitä löytyy merkkejä jo kivikaudelta, joskin hivenen rautakautisesta poikkeavassa muodossa: vanhempaa kantaa edustaa ukkoslintu, jonka muistona Suomessakin tunnetaan ukonvaajat eli kiviset nuolenkärjet paikoin ukonkynsinä. Ukkosen jumalan yhtenä tehtävänä on ollut taistelu pahoja voimia vastaan. Tästä on seurannut jyrinää ja salamoita, joita on selitetty eri tavoin. Ukonvaajat on voitu nähdä Ukon sinkoamiksi; maahan iskiessään se voi painua syvälle maan alle josta aikanaan nousee pintaan. On puhuttu ukonnuolista ja -kaaresta. Myöhemmän kauden lisiä ovat Ukon rauta-aseet: vasara on lainattu skandinaaveilta ja Länsi-Suomessa onkin saattanut olla vasaralla varustettuja Ukonkuvia. Kirves taas on Balttilaista lainaa.
Ukonvaajaa on käytetty yleisesti tulen ja ukkosen hallintaan liittyvissä taioissa. Vaaja, ukon pirstoma puu ja ukkossateen vesi ovat käyneet väkensä vuoksi kuitenkin monenlaisiin taikoihin, Ukon toimenkuvan mukaan erityisesti suojeluun. Ukkosen sytyttämään tuleen liittyvä laajalle levinnyt uskomus on, että se pitää sammuttaa maidolla. Keski-Aasiassa on toimitettu ukkosenjumalalle maitouhrejakin. Monin paikon ei ukkosta ole
juurikaan omalla nimellään kutsuttu. Ukkosen nimen lausumista ovat lappalaisetkin pelänneet. Lapin aijeg ja Viron Äikene antaisivat olettaa Äijö-nimeä käytettäneen Suomessakin.
Ukon lisäksi liittyy suomalaiseen ukkosuskoon muitakin nimiä. Thor on lainautunut Suomeen monissa muodoissa, sekä Tuurina että lappalaisten kautta Pajaisena. Raunia on uumoiltu Ukon puolisoksi: kuitenkaan ei tästä löydy juuri mitään kansanomaista perinnettä, useimmiten Rauni yhdistetään pahoja henkiä karkoittavaan pihlajaan. Raunia on jopa ehdotettu Freyn kaltaiseksi hedelmällisyyden jumalaksi; Agricolan luettelossa ei puhuttaisikaan siis Raunista Ukon naisena vaan Rauni-ukosta ja tämän naisesta."
http://www.greywolves.org/artikkelit/2001-11-01-Pohjolan_uskomusperinne_(A_2_99).html- Vajavaisukko
thunderbolt
noun
1 a flash of lightning accompanying thunder
2 the imagined agency of destruction produced by a flash of lightning
3 (in mythology) the destructive weapon wielded by several gods, esp. the Greek god Zeus
See also: Thor
4 something very startling
Thor
noun
(Norse myth) the god of thunder, depicted as wielding a hammer, emblematic of the thunderbolt
[ETYMOLOGY: Old English Thor, from Old Norse thorr thunder]
http://www.wordreference.com/definition/thunderbolt.htm
- Topias
Ukonvaaja on englanniksi fulgurite.
Kuvia ukonvaajoista löytyy vaikka tällä haulla:
http://images.google.com/images?hl=fi&lr=&ie=UTF-8&q=fulgurite&btnG=Hae- Vajavaisukko
"ukonvaaja (fulguriitti)
Putkimainen, hiekasta kokonaan tai osittain lasittunut muodostelma. Syntyy, kun salama lyö hiekkaan ja esim. kostea "suoni" pitää virtajakautuman kapeana, jolloin kuumuus aiheuttaa sulamisen."
http://www.geo.fmi.fi/~tjt/ilmasahkosanasto.html
En minä tähän ikään mennessä tiennyt edes sitä, mitä mokoma "ukonvaaja" tarkoittaa... - Kai Vajaa
▼fulgurite [3: MOT Enteka 3.0 englanti-suomi]
■ fulgenic acid fulgeenihappo (kem). fulgent loistava, välkkyvä. fulgide fulgidi, fulgeenihapon anhydridi (kem). fulginous nokinen. fulguration salamointi; sähkökuivaus (biol). fulgurite fulguriitti, salaman sulattama iskostunut hiekka.
▼thunderbolt [3: MOT Enteka 3.0 englanti-suomi]
■ thunder ukkonen, ukkosen jyrinä. thunder clap ukkosen jyrähdys. thunder shakes salamavahingot. thunderbolt salamanisku. thundercloud ukkospilvi. thunderhead ukkosrintama. thunderstorm ukonilma, ukkosmyrsky. - Ilpo Tuskin
Kai Vajaa kirjoitti:
▼fulgurite [3: MOT Enteka 3.0 englanti-suomi]
■ fulgenic acid fulgeenihappo (kem). fulgent loistava, välkkyvä. fulgide fulgidi, fulgeenihapon anhydridi (kem). fulginous nokinen. fulguration salamointi; sähkökuivaus (biol). fulgurite fulguriitti, salaman sulattama iskostunut hiekka.
▼thunderbolt [3: MOT Enteka 3.0 englanti-suomi]
■ thunder ukkonen, ukkosen jyrinä. thunder clap ukkosen jyrähdys. thunder shakes salamavahingot. thunderbolt salamanisku. thundercloud ukkospilvi. thunderhead ukkosrintama. thunderstorm ukonilma, ukkosmyrsky.palveluihin? Olen harkinnut ostaa sieltä joitakin palveluja, mutta vielä epäröin.
Onko MOT-palveluilla suuriakin etuja verrattuna cd-romppusanakirjoihin? - Kai Vajaa
Ilpo Tuskin kirjoitti:
palveluihin? Olen harkinnut ostaa sieltä joitakin palveluja, mutta vielä epäröin.
Onko MOT-palveluilla suuriakin etuja verrattuna cd-romppusanakirjoihin?Valitettavasti en ole tutustunut omakohtaisesti Kielikone Oy:n tarjontaan palveluiden puolella. Minulla ei ole yrityksestä ainakaan pahaa sanottavaa.
MOT-sanakirjoista (CD) ovat käytössäni parhaillaankin
Enteka 3.0 (englanti)
Ruteka 2.0 (ruotsi)
Sateka 2.1 (saksa)
Tekniikan ja kaupan alalla en paremmistakaan sanakirjoista tiedä. Käytin aiemmin kahden kielen (en, sa) vastaavia painettuja sanakirjoja, mutta muutama vuosi sitten ne jäivät hyllyyn pölyyntymään siirryttyäni verrattomasti kätevämpiin CD-sanakirjoihin. - Ilpo Tuskin
Kai Vajaa kirjoitti:
Valitettavasti en ole tutustunut omakohtaisesti Kielikone Oy:n tarjontaan palveluiden puolella. Minulla ei ole yrityksestä ainakaan pahaa sanottavaa.
MOT-sanakirjoista (CD) ovat käytössäni parhaillaankin
Enteka 3.0 (englanti)
Ruteka 2.0 (ruotsi)
Sateka 2.1 (saksa)
Tekniikan ja kaupan alalla en paremmistakaan sanakirjoista tiedä. Käytin aiemmin kahden kielen (en, sa) vastaavia painettuja sanakirjoja, mutta muutama vuosi sitten ne jäivät hyllyyn pölyyntymään siirryttyäni verrattomasti kätevämpiin CD-sanakirjoihin.Katsoin yhtä sivua ja sain sen käsityksen, että sanakirjat eivät yksinään toimi, vaan pitää ostaa ensin Sanastin-ohjelma. Onko näin?
- Kai Vajaa
Ilpo Tuskin kirjoitti:
Katsoin yhtä sivua ja sain sen käsityksen, että sanakirjat eivät yksinään toimi, vaan pitää ostaa ensin Sanastin-ohjelma. Onko näin?
Saattoipa ollakin. Hankinnasta on useampi vuosi enkä jaksa kaivaa laskua esille vanhoista mapeista. Olen muistaakseni ostanut yhden päivityskierroksenkin jossakin välissä. Myös PC:n olen vaihtanut hankinnan jälkeen uudempaan ja joutunut asentamaan koko roskan silloin toistamiseen. Olen muistelevinani, että Sanastin oli yhdellä 1,44" levykkeellä mutta sanakirjat olisivat CD:llä – vieläpä niin, että samalla levyllä on hyvinkin monen kielen sanakirjat mutta niistä voi aktivoida vain maksamaansa tilausta vastaavat osiot. Olisikohan ollut niin, että tuo ostettava Sanastin-levyke räätälöidään kulloisenkin tilauksen laajuuden mukaiseksi?
Tänäänhän ei kaikissa PC-laitteissa ole enää korppuasemaa lainkaan, joten tuokin levyke on voitu korvata CD:llä tai jättää aktivointi jotenkin netin kautta hoidettavaksi. - Ilpo Tuskin
Kai Vajaa kirjoitti:
Saattoipa ollakin. Hankinnasta on useampi vuosi enkä jaksa kaivaa laskua esille vanhoista mapeista. Olen muistaakseni ostanut yhden päivityskierroksenkin jossakin välissä. Myös PC:n olen vaihtanut hankinnan jälkeen uudempaan ja joutunut asentamaan koko roskan silloin toistamiseen. Olen muistelevinani, että Sanastin oli yhdellä 1,44" levykkeellä mutta sanakirjat olisivat CD:llä – vieläpä niin, että samalla levyllä on hyvinkin monen kielen sanakirjat mutta niistä voi aktivoida vain maksamaansa tilausta vastaavat osiot. Olisikohan ollut niin, että tuo ostettava Sanastin-levyke räätälöidään kulloisenkin tilauksen laajuuden mukaiseksi?
Tänäänhän ei kaikissa PC-laitteissa ole enää korppuasemaa lainkaan, joten tuokin levyke on voitu korvata CD:llä tai jättää aktivointi jotenkin netin kautta hoidettavaksi.... kirjoittamastasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372323Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141402
- 1281320
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2711304Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275