Maestro 35 avomerikelpoisuus

art**

Kyselisin Maestro 35 purjehtijoiden kokemuksia kyseisestä veneestä pidemmillä matkapurjehduksilla itämeren piirissä. Lähinnä siis kyseeseen tulisi Hanko-Visby legit perhemiehistöllä yms. avomeripurjehdukseksi laskettava toiminta. Nykyinen puolitonnarimme tuntuu tiloiltaan, asuttavuudeltaan ja ehkä myös merikelpoisuudeltaan vähän pieneltä pidemmille reissuille.

Onko vene tukeva, suuntavakaa ja miellyttävä ajaa, asua ja matkustaa avomeriolosuhteissa ja/tai kovassa aallokossa ja tuulessa?

Vanhan venelehden testin mukaan jäykkyysluku ei ole järin korkea, mutta tämä ehkä johtuu korkeahkosta purjepinta-alasta? Vai onko veneen painopisteessä tai muodossa jotain joka aiheuttaa tämän? Jäykkyysluku ei kuitenkaan yksin anna kuvaa veneen merikelpoisuudesta ja tukevuudesta, joten siksi toivoisinkin kokemukseen perustuvia kommentteja veneestä.

Myös muut huomiot ja tiedot veneen pätevyydestä pidempien matkojen perheveneilyssä ovat tervetulleita.

53

6890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfgrte3456

      Paljon tuli aikoinaan purjehdittua sellaisella.
      Ihan ok vene, pikkaisen broutsiherkältä tosin tuntui, pitää reivata ajoissa.
      Avotilan patti pikkaisen ärsytti, mutta antoi taas tilaa takakajuuttaan.

    • jeesi2323
    • maestro35ok

      Moi!

      Itsellä Maestro 35 (toppiriki) ollut nyt 6 vuotta ja tällä kaudella yli 2000M takana Itämereltä. Itse en kyllä ole saanut venettä kertaakaan broutsaamaan (ehkä aiempi kirjoittaja on seilannut osatakilaisella). Omassani ei enää sitä "pattia" istumalaatikossa.
      Vesitankki liian pieni alunperin mutta se on ollut helppo kasvattaa riittäväksi.
      Hyvät myrskypunkat salongissa, yksinpurjehdusmahdollisuus (vinssit takana ruorin vieressä), pehmeä ajaa aallokossa...
      Itse ainakin olen tykännyt ja tykästynyt. Sisällä hiljaista kelissä (ei narinoita ja nirinöitä itse rungosta). Wc -pöntön sijoitus voisi tosin olla pitkittäin eikä poikittain, pärjätty on mutta...
      Sisällä säilytystilaa riittävästi mutta avotilan peräsäilytystilasta uimataso lohkaisee jonkinverran pois.

      Olen laittanut pidempiä ja kovempituulisia kelejä varten rullafokan (95%) ja tällä sekä 2 -reivillä mennään luovia kummasti. Kesällä tasainen tuuli 16m/s ja 3-reivi sekä puolikas fokka auki vene meni kauniisti luovia kohtalaisessa aallokossa.
      Kertaakaan ei ole tarvinnut "pelätä" tai jännittää, että kestääkö vene.

    • Rolf B

      M35 tai uudella "Swan"- kannella varustettu Finn35:n on ihan mukava joskin aika kiikkerä vene. Paljon rautakölisiä, uudemmissa saattaa olla lyijyköli. Varo itserakennettuja!

      80-lukulaiset alkaen 55te, 90- lukulaiset ehkä 70 te. Mikset samantiensijoitahiukan enemmän ja osta Swan 371:stä, jonka "pienoismallillia" toi yrittää esittä?

      • been there

        Toi Swan kaksois-sisäänkäynti mikä Finn35 ja vanhoissa Swaneissa ei ole kovin mukava tai käytännöllinen...


    • Maestro35ok

      Samaa mieltä edellisen kanssa tuosta sisäänkäynnistä. Uudemmat 1987- Maestrot helppokulkuisia.
      Hinnoissa kyllä eroja juuri noiden puolivalmiiden ja tehdastekoisten välillä. Taatusti ei kukaan tehdasvalmisteisen M35 omistaja myy 90 -luvun venettä 70te.
      Totta, että Maestro Boatsin sivuilla olevat veneet ylihintaisia mutta tuohan on vain pyynti...
      Swan 371 aivan eri hinnoissa, jos kone ym. laitettu eikä olla -80 alkuperäisessä kunnossa.

      • RolfB

        Ei tietenkää myy jollei pakko! Etkö huomannut että venehinnat on pudonneet paljon? 70 te on aika hyvä hinta 20- vuotias melkein laatuveneestä. Nettiveneesä pitkään on ollut FG36 alle 70te, Fg39 Raumalla pyydettiin alle 70 te syksyllä.

        Miksi maestro olisi noita kallimpi?


    • T.T.32

      Näyttää keskustelu taas karkaavan itse asiasta. Olin purjehtimassa pari kesää sitten maestrolla ja ainakin tuo yksilö oli sellainen missä ei kahta myrskysänkyä saanut laitettua salonkiin. Voi olla isommalla miehistöllä vaikeaa ellei kunnolla pääse nukkumaan merellä. Takahytti kyllä valtaisa mutta sielläkään ei ollut myrskylaitoja.
      Muutoin vene oli upea purjehtia. Vaikea sanoa nopeudesta kun ei muita ollut samaan suuntaan menossa.

      • Maestro35ok

        Olet ilmeisesti ollut versiolla, jossa karttapöytä on ns. "oikeinpäin". Siinä styyran punkka jää lyhyemmäksi kuin kasvot peräänpäin olevan karttapöydän versiossa. Tällöin saadaan 2 kunnon myrskybunkkaa salonkiin.

        Kumma juttu, ettei tuo FG36 alle 70te sitten mene kaupaksi kun samaan aikaan myydään FG36 hintaan 95te (-90), FG36 hintaan 87te (-89), FG36 98te (-91). Lähde Blue Ocean...
        Ostajat lopulta sen päätöksen tekevät vastaako hinta kaupanolevaa kohdetta.


      • supermaestro

        Maestro eli Finn 35 upposi tänä keväänä normipuhurissa matkalla Azoreilta Englantiin. Eipä tunnu Talismaninkaan matka edistyvän kovin joutuisasti, ovat odotelleet jatkuvasti parempia kelejä veneelle.
        Takahytissäe ei keleillä voi nukkua ja "killing zone" on epämiellyttävä, tosin uudemmissa kouru parantaa jalkojen otetta kanteen.

        Itämerelle ja kohtuullisille päivämatkoille vene on ok, paitsi hidas. Suuremmille vesille pidempi vesilinja ja paremmat avotuuliominaisuudet.


      • Maestro35ok
        supermaestro kirjoitti:

        Maestro eli Finn 35 upposi tänä keväänä normipuhurissa matkalla Azoreilta Englantiin. Eipä tunnu Talismaninkaan matka edistyvän kovin joutuisasti, ovat odotelleet jatkuvasti parempia kelejä veneelle.
        Takahytissäe ei keleillä voi nukkua ja "killing zone" on epämiellyttävä, tosin uudemmissa kouru parantaa jalkojen otetta kanteen.

        Itämerelle ja kohtuullisille päivämatkoille vene on ok, paitsi hidas. Suuremmille vesille pidempi vesilinja ja paremmat avotuuliominaisuudet.

        Tuohon Finn35 uppoamiseen ja sen syihin en osaa sanoa mitään kun en paikalla ole ollut eikä tarkempaa infoa syistä ole silmiini osunut. On noita uponnut veneitä Bavarioista Hallberg Rassyihin ja joku jopa laituriin (pääsemättä edes vesille).
        Talismanin matkaa seuraavat lienevät huomanneet matkassa olevan 2 pientä lasta ja ainakin tervejärkiset vanhemmat eivät lähde keliin missä elo ja olo veneessä ei tunnu kivalta. Jos on aikaa odotella mukavampia tuulia niin parempi niin.


      • supermaestro
        Maestro35ok kirjoitti:

        Tuohon Finn35 uppoamiseen ja sen syihin en osaa sanoa mitään kun en paikalla ole ollut eikä tarkempaa infoa syistä ole silmiini osunut. On noita uponnut veneitä Bavarioista Hallberg Rassyihin ja joku jopa laituriin (pääsemättä edes vesille).
        Talismanin matkaa seuraavat lienevät huomanneet matkassa olevan 2 pientä lasta ja ainakin tervejärkiset vanhemmat eivät lähde keliin missä elo ja olo veneessä ei tunnu kivalta. Jos on aikaa odotella mukavampia tuulia niin parempi niin.

        Sinäpä sen sanoit. Suosittelen siis isompaa venettä suuremmille vesille, ei tarvitse niin paljon odotella ja odotella parempia kelejä kuin IOR sääntöön tehdyllä 35:lla.

        Talismani muuten läksi pari päivää liian myöhään Biskajan ylitykseen. Pitää mennä eikä meinata kun sää on suotuisa.
        Sitten kun on liian kauan odotellut, niin aikataulupaineet edesauttaa virhearviointeihin. Veikkaan, että elo ja olo veneessä ei meneillään olevalla legillä tunnu kivalta? Jos olen oikeassa, onko vika vanhempien tervejärkisyydessä, aikapulassa (ei aikaa odotella mukavampia tuulia) vai veneessä?


      • seppomartti
        supermaestro kirjoitti:

        Sinäpä sen sanoit. Suosittelen siis isompaa venettä suuremmille vesille, ei tarvitse niin paljon odotella ja odotella parempia kelejä kuin IOR sääntöön tehdyllä 35:lla.

        Talismani muuten läksi pari päivää liian myöhään Biskajan ylitykseen. Pitää mennä eikä meinata kun sää on suotuisa.
        Sitten kun on liian kauan odotellut, niin aikataulupaineet edesauttaa virhearviointeihin. Veikkaan, että elo ja olo veneessä ei meneillään olevalla legillä tunnu kivalta? Jos olen oikeassa, onko vika vanhempien tervejärkisyydessä, aikapulassa (ei aikaa odotella mukavampia tuulia) vai veneessä?

        Eiköhän ole viisaampi olla antamatta kotisuomesta ohjeita aikataulutusta ja " meinaamisasennetta" jos pikkulapsimiehistö valmistautuu Biskajan ylitykseen. Harkinnevat itse mkä hyvältä tuntuu.


      • Rolf B
        Maestro35ok kirjoitti:

        Olet ilmeisesti ollut versiolla, jossa karttapöytä on ns. "oikeinpäin". Siinä styyran punkka jää lyhyemmäksi kuin kasvot peräänpäin olevan karttapöydän versiossa. Tällöin saadaan 2 kunnon myrskybunkkaa salonkiin.

        Kumma juttu, ettei tuo FG36 alle 70te sitten mene kaupaksi kun samaan aikaan myydään FG36 hintaan 95te (-90), FG36 hintaan 87te (-89), FG36 98te (-91). Lähde Blue Ocean...
        Ostajat lopulta sen päätöksen tekevät vastaako hinta kaupanolevaa kohdetta.

        Ei mene kaupaksi liian kallis vene. Ihmiset usko edelleen, että venehinnat ovat samoja kuin 3 vuotta sitten. Itseäni naurattaa, kun myydä vanha skandi pois muutama vuosi sitten. Ihan hyvään hintaan! Enää ei saa sellasta hinta millään!

        Maestro on hyvä vene, mutta omistajat tuntuu olevan Midaksia! Ostajat taas ei ... ):


      • Anonyymi
        supermaestro kirjoitti:

        Sinäpä sen sanoit. Suosittelen siis isompaa venettä suuremmille vesille, ei tarvitse niin paljon odotella ja odotella parempia kelejä kuin IOR sääntöön tehdyllä 35:lla.

        Talismani muuten läksi pari päivää liian myöhään Biskajan ylitykseen. Pitää mennä eikä meinata kun sää on suotuisa.
        Sitten kun on liian kauan odotellut, niin aikataulupaineet edesauttaa virhearviointeihin. Veikkaan, että elo ja olo veneessä ei meneillään olevalla legillä tunnu kivalta? Jos olen oikeassa, onko vika vanhempien tervejärkisyydessä, aikapulassa (ei aikaa odotella mukavampia tuulia) vai veneessä?

        Mitä jos kävisit aluksi edes laiturilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä jos kävisit aluksi edes laiturilla?

        Pitää hankkia isompi laituri että uskaltaa sillä käydä Biskajalla.


    • LeoC.

      Meidän perheessä oli maestro35 yli 10 vuoden ajan. Vene oli vuodelta 1988 ja mastonhuipputakiloitu. Teimme pääsääntöisesti lyhyitä purjehduksia kiertäen kuitenkin veneellämme Kööpenhaminaan saakka lähinnä Itämeren länsirantoja.
      Joku tuolla jo mainitsikin laittaneensä 3. -reivin veneeseen, niin oli meilläkin tehty. Vene tuntui olevan loppujäykkä ja mielestäni reivikynnys tuli vastaan jo 6ms tuulessa luovittaessa. Avotuulilla taas muistelen ajaneemme täysin purjein yli 10 metrin tuulissa ja kertaakaan ei veneen käyttäytymisessä ollut mitään kielteistä.
      Tankkikapasiteetti olisi saanut olla suurempi. Samoin naisväki kaipasi uimatasoa. Hyvä ja hyvintehty vene, ei mitään Swan -tasoa mutta tehty purjehdittavaksi.
      Pieni sisätiloiltaa tietysti tämänpäivän pystykeulaisiin ja leveäperäisiin verrattuna.

    • Purjehtija...

      Olen purjehtinut 35lla paljon ja vene on oikein mukava matkaveneenä. Itsellä kokemusta Itämeren piiristä joka puolelta ja myös Pohjanmeren puolelta. Pehmeä purjehtia isossakin vasta-aallokossa, helppo satamamanöövereissä. Uudemmalla kannella varustettuna istumalaatikko on oikein toimiva jos pienellä miehistöllä liikkuu. Toppirikisenä ei broachaa ja kantaa purjeet hyvin, ongelmana enemmänkin kevyen tuulen kulku. Venehän on varsin painava. Rautakölistä en ole kokeillut, veikkaan että ei ihan niin jäykkä kuin lyijykölinen. Varsinkin myötäiseen kaipaa spinnua. Veistämön kokonaan tekemänä työnjälki ainakin minusta hakkaa näkemäni Finngulfit. Riippuen versiosta tankkeja kohtuullisesti, tuossa millä itse purjehtinut 250 vettä, 120 dieseliä. Peräkajuuttaankin saa meripunkat kankaasta. Ja salongin punkille mahtuu "normimittaiset" nukkumaan. Kaikki yli 175cm ovat ylipitkiä purjehdukseen :) Hinta on sitten arvostuskysymys, toisten mielestä rahan arvoinen, toisten ei. Sama homma kaikissa veneissä.

      • osatakilalla

        Minulla osatakilalla barduunat. Ei tämäkään mitenkään brouchiherkkä ole (ei ole lähtenyt kertaakaan lapasesta vielä), mutta suuremman ison ja säädettävyytensä takia tykkään enemmän kuin toppirikisestä. Reivata kannattaa ajoissa, mutta tämähän pätee kaikkiin veneisiin. North:n genaakkerilla taas pääsee kivasti myötäisempään. Laatuvene, sanoisin.


    • tumpelotumppi

      Eikö vanhempiin maestroihin vaihdettu kölejä? Niitähän vaihdettiin bulbiköleiksi jotta saatiin enemmän painoa alas. Johtuiko siitä että veneet kallisteli herkästi?

    • Purjehtija...

      En tiedä onko moneenkaan vaihdettu, joihinkin uudempiin on laitettu pienellä bulbilla oleva lyijyköli. Eri profiili, pienempi märkäpinta ja painopiste hieman alempana. Itse en ainakaan näe veneen jäykkyyttä ongelmana, luovilla menee toppirikillä 8m/s ihan hyvin vielä jos hyvä rullagenoa.

    • Scandiboats
    • Maestron omistaja

      Itse tehty, veistämön osista pääasiassa. Tiikkikansi taitaa olla rempan tarpeessa, elektroniikka entistä, kone uusinnan/peruskorjauksen tarpeessa. Kuitenkin hinta varmaan ihan kohdallaan, ja jollekkin hyvä projekti. Jos olisi Suomessa...

      • Ex Camu

        Tuo Finn 35, mikä upposi Atlantilla oli melkoisen heikossa kunnossa ja oli kait mennyt nurin/broachannut kunnolla. Jostain tuli vettä sisään, mutta miehistö ei osannut/löytänyt mistä vesi tuli sisään. Vene pysyi pinnalla aika pitkään, mutta vuosi.Veneen tuntemus saattoi olla heikko. Oli hankkinut veneen Karibialta ja käsittääkseni purjehti sen about sellaisenaan kohti Suomea.

        Vähän erilainen case kuin tanskalaispariskunnan Bavaria, mistä irtosi köli ja vene meni nurin kerralla. Onneksi oli Pohjanmaa lähistöllä.


      • dfgrty4567

        Aika hyvin päätelty kuvista.

        Itse tuollaisella paljon purjehtineena en osaa kyllä sanoa mistä päättelet itsetekoiseksi? " built by Maestro Boat in Finland "

        Purjeet-staagit 2004-2006

        Miksi kansi, kone ja elektroniikka vaatisi remonttia/uusimista?
        "Volvo 2003 29hp 3-cylinder diesel, Saildrive to 2-blade folding propeller (new in 2002) Morse Volvo controls"


    • Maestron omistaja

      Mistä päättelin itse tekoiseksi: Ensimmäinen asia mikä kiinnitti huomiota on tuo tiikin värien sovitus, vesitämö on nimittäin rakennusvaiheessa valkkaillut tiikkiä, tuossa ei ole. Vertaa esim SY Talismanin kuviin. Siinä on sovitettu. Osat on kyllä veistämöltä. Pentterin ratkaisua en tiedä nähneeni yhdessäkään maestrossa. Siis allas. Tai siis itse tehdyssä kyllä. Salongin turkkilevyissä pieniä eroja veistämön ratkaisuun. Naviskan sähköpaneeli aivan kotikutoinen. Paljon muutakin pientä. Ihan ok näköisesti tehty. Siis ammattimies kuitenkin rakentanut. Ja kuten sanoin veistämön osista. Tiikkikannessa näkyy olevan saumoissa paljonkin toivomisen varaa, näyttää hiotulta. Mutta saattaa hyvinkin mennä ihan perus remontilla ilman vaihtoa. Tiikkikansi on muuten sen näköinen että on tehty jälkeenpäin, Maestro on käyttänyt hieman erinäköisiä riman päitä?? Kone alkuperäinen (2003 on tyyppi, ei vm), jos ei ole tehty kansi remppaa, pakokäyrää vaihdettu, ruiskua/suuttimia vaihdettu, on aivan varmasti rempan tarpeessa. Jos kannattaa. Koneen vaihto on itse asiassa helppoa jos vaihtaa Volvoon... ei vaadi paljoakaan taitoa. Mutta peruskorjaus kuitenkin edessä. Mutta ihan hyvän näköinen projekti ja yhden talven töillä olisi soiva peli

      • kjdiue8745

        Minulla on alkuperäinen kone vuodelta 1981. Pelaa ku mummon vanha singeri.


      • S&S Swan

        Taitaa harmittaa kun veistämön tekemää maestroa myydään maailmalla sen oikealla hinnalla. Viidelläkympillä ja helpolla purjehduksella toi olisi kahdessa viikossa kotilaiturissa. Täyttäisi muuten petoksen tunnusmerkit jos venettä väitetään veistämön tekemäksi sen ollessa jonkun muun kokoama. Siis veistämövenettä tuossa tietenkin myydään!

        Noihin väitteisiisi:
        - tiikkien värien sovitus: ihan ok näyttää olevan, kyseessä on vanha vene. Osat haalistuu auringossa( pleksienkin läpi)
        - sähkökeskus: risuinen ja vuosien varrella omistajiensa muuttelema niinkuin tämänikäisissä aina
        - pentry: ikilevyt ja allas vaihdettu alkuperäisten kolhiinnuttua. Ks esim kylmävoksin luukun virheettömiä reunoja. Uusittu on varmasti.
        - turkkilevyt: hienossa kunnossa ikäisikseen, varmasti uusittu / uusintalakattu tämän ikäisessä
        - kone: paljon Volvoja nähneen kone näyttää olevan kunnossa päällisin puolin, ei öljyvuotoja, pilattuja pultipäitä, tms
        - kansi on jälkenpäin tehty, pitkittäisrimojen liitokset kuningaspalkkiin erilaiset kuin alunperin. Tän ikäisessä veneessä tiikkikannen pitääkin olla vaihdettu. Toki edessä on vaihto pikapuoliin avotilan tiikkien osalta.
        - vantit onn uusittu, onko Sinun veneessäsi alkuperäiset?

        Sinulla on hieno vene, kappale kotimaista purjehdushistoriaa. Jatka veneen hienoista ominaisuuksista nauttimista!


      • Trollille
        S&S Swan kirjoitti:

        Taitaa harmittaa kun veistämön tekemää maestroa myydään maailmalla sen oikealla hinnalla. Viidelläkympillä ja helpolla purjehduksella toi olisi kahdessa viikossa kotilaiturissa. Täyttäisi muuten petoksen tunnusmerkit jos venettä väitetään veistämön tekemäksi sen ollessa jonkun muun kokoama. Siis veistämövenettä tuossa tietenkin myydään!

        Noihin väitteisiisi:
        - tiikkien värien sovitus: ihan ok näyttää olevan, kyseessä on vanha vene. Osat haalistuu auringossa( pleksienkin läpi)
        - sähkökeskus: risuinen ja vuosien varrella omistajiensa muuttelema niinkuin tämänikäisissä aina
        - pentry: ikilevyt ja allas vaihdettu alkuperäisten kolhiinnuttua. Ks esim kylmävoksin luukun virheettömiä reunoja. Uusittu on varmasti.
        - turkkilevyt: hienossa kunnossa ikäisikseen, varmasti uusittu / uusintalakattu tämän ikäisessä
        - kone: paljon Volvoja nähneen kone näyttää olevan kunnossa päällisin puolin, ei öljyvuotoja, pilattuja pultipäitä, tms
        - kansi on jälkenpäin tehty, pitkittäisrimojen liitokset kuningaspalkkiin erilaiset kuin alunperin. Tän ikäisessä veneessä tiikkikannen pitääkin olla vaihdettu. Toki edessä on vaihto pikapuoliin avotilan tiikkien osalta.
        - vantit onn uusittu, onko Sinun veneessäsi alkuperäiset?

        Sinulla on hieno vene, kappale kotimaista purjehdushistoriaa. Jatka veneen hienoista ominaisuuksista nauttimista!

        Trollollolloo.

        -Tiikit kyllä muuttuu jopa enemmän samanvärisiksi kun haalistuvat
        -Sähkökeskus ei kyllä näytä tuolta jos omistaja hiukkaakaan jaksaa nähdä vaivaa, eikä tuo "tausta" muistuta kyllä tippaakaan alkuperäistä
        -Pentry ei ainakaan alkuperäinen
        -Koneen päältä ei paljoa pysty päättelemään, joo kaverilla on ollut oikean kokoiset avaimet, ei ole vääntänyt pultteja pyöreiksi, ei kerro mitään mitä koneen sisällä
        -Juuri samaa katsoin kannessa, veistämö tehnyt kulmikkaita, vaihtoa ei välttämättä edessä, pystyy korjaamaan tosi paljon jos vaan puuta riittää ja jaksaa askarrella
        -Turkkilevyt voi olla uusittu, mutta miten reunat tehty ja miten jako tehty ei muistuta veistämön työtä puuttuu esim naviskan jalkatilasta osa rakennelmista

        Eikä täytä petoksen tunnusmerkkiä ja on hyvä tarjous, oikein hyvä projekti jos viitsii käydä hakemassa, mutta silti noilla kuvilla laitan "itse tehdyksi". Ja miksi harmittaisi, ei vene ole mikään sijoituskohde, sehän on rahareikä.

        Sitten muuten ihan detalji, vene on 1991 mallinen, kuitenkin vanhalla kannella, vanhoilla ovilla (tai siis nuo "kahvat"), takaa puuttuu lasikuituinen sisäkuori, takaa pikku sivupöydissä terävät kulmat, maston sisäkaulus puuta, pentterissä väärät kaapit lieden takana, pöydän klaffimekanismi väärä, salongin pöydän reunat vääränlaiset, peräpunkan etureuna tehty kahdessa osassa, vessan sisämodulin reunoja ei ole listoitettu, keulan reunahyllyihin laitettu keskelle tuki, keulapiikin punkkien alareunat erilaisia, läpivientejä eri paikoissa yms. Lähes joka kuvissa on tällaisia pieniä juttuja.


    • Maestron omistaja

      Varmasti pelaa :) Mutta tieto lisää tuskaa eli ei kannata ihmetellä oliskos siinä jotain korjattavaa. Jos ostaa käytettyä venettä, ei kannata kauhean suuria odotuksia laittaa yli 20v vanhaan koneeseen. Tuon ikäinen vene, silloin oletus että kaikki letkut läpiviennit pitää uusia ja konetta pitää rempata.

    • apartia

      Meillä oli myös M35. Teimme siihen kölin alareunaan bulbin valamalla lyijystä lisäpainot ja kiinnittämällä ne läpipultein. Paransi ennestäänkin hyvää venettä.

      Negatiivisena asiana jäi tuo sitlooran pienuus mieleen, mutta kahdestaan liikkuessa sekin oli ihan ok. Toinen negatiivinen asia oli perähytin mataluus sängyn kohdalta. Ei pystynyt kovin akrobaattisia liikkeitä tekemään kun yritti perheenlisäystä ;-).

    • Jokisen Jussi

      Minulla oli veistämön loppuun valmiiksi tekemä M35 15 vuotta eikä veneestä ole muuta kuin positiivista sanottavaa. Erinomaisen laadukkaasti tehty vene sekä muovi-, puu- että sähkötöiltään. Pohjaratkaisultaan hyvin toimiva perhevene - tosin designiltaan tietysti oman aikansa lapsi ja sisätiloiltaan pienempi verrattuna tämän päivän 35 jalkaisiin silitysrautoihin. Mutta minun silmääni kaunis. Koko tuona aika ei normaalien pesujen, vahausten ja moottorihuoltojen lisäksi tarvinnut tehdä mitään isompaa. Topporikillä alettiin rullailla 150% genoaa kryssillä joskus 8 m/s kieppeillä, broachaamaan saatiin vain leikkaamalla liian ylös spinnulla. Pohjois-Itämerta pyörittiin ristiin rastiin.

      Joku kritisoi venettä sen keväällä Atlantilla tapahtuneen haverin takia jota myös näissä keskusteluissa ruodittiin: sen perusteella oletettiin että vene oli Kamu Finn35. Mikäli ko. keskustelua on uskominen, miehistö lähti varoituksista huolimatta keliin johon ei olisi pitänyt missään nimessä lähteä ja vene alkoi vuotaa mentyään kaksi kertaa maston kautta ympäri.

      Mitä hinnoitteluun tulee, veistämö osasi hinnoitella meidän veneemme muutama vuosi sitten nappiin, se meni kaupaksi kolmessa viikossa siihen hintaan mihin tähdättiinkin.

    • seppomartti

      "..miehistö lähti varoituksista huolimatta keliin johon ei olisi pitänyt missään nimessä lähteä ja vene alkoi vuotaa mentyään kaksi kertaa maston kautta ympäri".
      Vaan mitä mielestäsi olisi ollut oikeampi menettely? Aina on joku varoittelemassa lähtiessä. Mikä on se säätieto Atlannin länsirannalla, mistä päätellään keli 2.5-3 viikkoa myöhemmin Englannissa n 3000 mailin päässä?.

      • Hundert

        Samaa mieltä Seppomartin kanssa. Valtamerikelpoisen veneen tulee kestää kaikki mitä meri tarjoaa. Ennemmin tai myöhemmin se kuitenkin tulee vastaan.


      • isompiparempi

        Jos vene on ollut huonokuntoinen Atlantin länsirannikolla ja miehistö täysin kokematonta, niin ovat lähteneet keliin, johon ei missään tapauksessa olsisi pitänyt lähteä.
        Se on niin helppoa päätellä Atlantin länsirannikolla, että joku vene/miehistö voi olla vaikeuksia ns. Atlantin normipuhurissa. Ei siinä säätä tarvitse ennustaa, kuten esitit.

        Kamu olisi voinut selvitä, jos ajoitus ja reittivalinta olisi ollut parempi. Azoreilta pääsee luotettavan sääennusteen aikana La Corunaan js sieltä Suomeen. Täytyy vaan valita helppo sääikkuna ja odottaa ja odottaa ja odottaa lähtöä, jos ei käy sään kanssa tuuri.
        Falmouth on senverran pidemmällä, että siinä saatta ehtiä kehittyä jotain, joka yllättää


      • 674568

      • dsfert4567
        674568 kirjoitti:

        "mistä päätellään keli 2.5-3 viikkoa myöhemmin Englannissa n 3000 mailin päässä?"

        http://www.ecmwf.int/products/forecasts/d/charts/medium/deterministic/msl_uv850_z500/

        No kerropas siis meille millainen keli siinä englannin länsipuolella on 3 viikon kuluttua.

        Itseasiassa voisit kertoa millainen olisi purjehduskeli tästä 3 viikkoa eteenpäin, jos reitti olisi esim miami-englanti.
        Olisiko nyt hyvä aika lähteä miamista purjehtimaan englantia kohti, jos pitäisi päästä.

        Kommentoidaan tässä sitten ennustuksesi paikkaansapitävyyttä 6.9.


      • seppomartti
        dsfert4567 kirjoitti:

        No kerropas siis meille millainen keli siinä englannin länsipuolella on 3 viikon kuluttua.

        Itseasiassa voisit kertoa millainen olisi purjehduskeli tästä 3 viikkoa eteenpäin, jos reitti olisi esim miami-englanti.
        Olisiko nyt hyvä aika lähteä miamista purjehtimaan englantia kohti, jos pitäisi päästä.

        Kommentoidaan tässä sitten ennustuksesi paikkaansapitävyyttä 6.9.

        Vielä lisäyksenä kelistä. Jos oletetaan totuudeksi, että 35 jalkainen menee 2 kertaa ympäri niin ei ole "normikeli" vaan keli mistä jokainen hakeutuu pois jos vaan pystyy ennusteista päättelemään oikein. Nettipurjehtijoita ei mikään keli pelota mutta siinä vaiheessa kun ympärimeno alkaa tuntua mehdolliselta ja venettä valmistellaan tiiviiksi pulloksi ja tavarat kiinnitetään niin naamat menee aika vakavaksi. Kaksi kertaa vuoden kuluessa jouduin sanomaan miehistölle, että varaudutaan ympärimenon varalta eikä tuntunut yhtään " normikeliltä".


      • Viisastelua
        674568 kirjoitti:

        "mistä päätellään keli 2.5-3 viikkoa myöhemmin Englannissa n 3000 mailin päässä?"

        http://www.ecmwf.int/products/forecasts/d/charts/medium/deterministic/msl_uv850_z500/

        No nyt voi päätellä ihan kalenterista että huonoa keliä tulossa syyskuun alussa. Totuus on kuitenkin se että sääennusteet ovat jo 10 päivän päähän täysin arpapeliä, ainoa tapa seurata säätä on se että seuraat sääkarttoja pidemmän aikaan ja alat tajuamaan matalien reitit siihen aikaan vuodesta sinä vuonna, sitten valitset sopivan lähtöpäivän, että keli pysyy alkupäivät hyvänä ja reitinvalinta sen mukaan että pysyt hyvän sään alueella hyvät plan B:t. Eli pitäisi olla mahis saada sääkarttoja paattiin kulussakin. Tuosta Finn 35 casesta en tiedä oliko pysähtynyt Azoreilla. Veikkaan että oli. Paatti taisi olla kuitenkin Azoreiden tällä puolen ongelmissa??


      • Jatkoviisastelua vie
        Viisastelua kirjoitti:

        No nyt voi päätellä ihan kalenterista että huonoa keliä tulossa syyskuun alussa. Totuus on kuitenkin se että sääennusteet ovat jo 10 päivän päähän täysin arpapeliä, ainoa tapa seurata säätä on se että seuraat sääkarttoja pidemmän aikaan ja alat tajuamaan matalien reitit siihen aikaan vuodesta sinä vuonna, sitten valitset sopivan lähtöpäivän, että keli pysyy alkupäivät hyvänä ja reitinvalinta sen mukaan että pysyt hyvän sään alueella hyvät plan B:t. Eli pitäisi olla mahis saada sääkarttoja paattiin kulussakin. Tuosta Finn 35 casesta en tiedä oliko pysähtynyt Azoreilla. Veikkaan että oli. Paatti taisi olla kuitenkin Azoreiden tällä puolen ongelmissa??

        Mutta tämä ei liity alkuperäiseen kysymykseen: Maestro 35 merikelpoisuuteen, minusta vastaus on että ehdottomasti on, hyvä ja tukevasti tehty ja miellyttävät purjehdusominaisuudet. Vene pitää vaan olla kunnossa ja samoin mihistön tietää mitä tehdä. Itämeri on pieni lätäkkö, mutta ei sitä kannata aliarvioida. Aallokko on oikeastaan aikas ikävää Itämerelle.


      • isompiparempi
        Viisastelua kirjoitti:

        No nyt voi päätellä ihan kalenterista että huonoa keliä tulossa syyskuun alussa. Totuus on kuitenkin se että sääennusteet ovat jo 10 päivän päähän täysin arpapeliä, ainoa tapa seurata säätä on se että seuraat sääkarttoja pidemmän aikaan ja alat tajuamaan matalien reitit siihen aikaan vuodesta sinä vuonna, sitten valitset sopivan lähtöpäivän, että keli pysyy alkupäivät hyvänä ja reitinvalinta sen mukaan että pysyt hyvän sään alueella hyvät plan B:t. Eli pitäisi olla mahis saada sääkarttoja paattiin kulussakin. Tuosta Finn 35 casesta en tiedä oliko pysähtynyt Azoreilla. Veikkaan että oli. Paatti taisi olla kuitenkin Azoreiden tällä puolen ongelmissa??

        Tollot, ette vieläkään ymmärrä. Väännän sen siis rautalangasta. Kamu Finn 35 miehistöineen oli hyvän sään vene.

        Hyvän sään veneellä kannattaa lähteä vain hyvään säähän.

        Hyvän sään venettä voi varoittaa, ettei pidä lähteä huonoon säähän, siinä ei tarvitse sääennustetta. Varoituksen voi antaa vaikka kolme viikkoa ennen sääennustetta toiselta puolelta maailmaa.

        Vai onko niin, että hyvän sään venettä voi varoittaa menemästä huonoon säähän vasta, kun luotettava sääennuste on käsillä Seppomartti?

        Hyvän sään veneellä voi lähteä kelin, johon missään tapauksessa ei pitäisi lähteä. Pohjois-Atlantilla normikeliin kuuluu säärintamiin liittyvät lyhytaikaiset kovan tuulen puhurit, joihin Kamu joutui. Hyvän tuulen sääikkunassa on korkeapainetta eikä yhtään rintamaa (tai vain tosi heikkoja sellaisia).


      • 7465337
        dsfert4567 kirjoitti:

        No kerropas siis meille millainen keli siinä englannin länsipuolella on 3 viikon kuluttua.

        Itseasiassa voisit kertoa millainen olisi purjehduskeli tästä 3 viikkoa eteenpäin, jos reitti olisi esim miami-englanti.
        Olisiko nyt hyvä aika lähteä miamista purjehtimaan englantia kohti, jos pitäisi päästä.

        Kommentoidaan tässä sitten ennustuksesi paikkaansapitävyyttä 6.9.

        "No kerropas siis meille millainen keli siinä englannin länsipuolella on 3 viikon kuluttua."

        1.click north hemisphere
        2. after 1.5 weeks there is is a low pressure and strong westery winds
        3. You can see that there is is a low pressure in alaska in the same latitude. -> there is a high probability for strong westerly winds after 3 weeks, because low pressures takes more energy from the atlantic.


      • Seppomartti
        isompiparempi kirjoitti:

        Tollot, ette vieläkään ymmärrä. Väännän sen siis rautalangasta. Kamu Finn 35 miehistöineen oli hyvän sään vene.

        Hyvän sään veneellä kannattaa lähteä vain hyvään säähän.

        Hyvän sään venettä voi varoittaa, ettei pidä lähteä huonoon säähän, siinä ei tarvitse sääennustetta. Varoituksen voi antaa vaikka kolme viikkoa ennen sääennustetta toiselta puolelta maailmaa.

        Vai onko niin, että hyvän sään venettä voi varoittaa menemästä huonoon säähän vasta, kun luotettava sääennuste on käsillä Seppomartti?

        Hyvän sään veneellä voi lähteä kelin, johon missään tapauksessa ei pitäisi lähteä. Pohjois-Atlantilla normikeliin kuuluu säärintamiin liittyvät lyhytaikaiset kovan tuulen puhurit, joihin Kamu joutui. Hyvän tuulen sääikkunassa on korkeapainetta eikä yhtään rintamaa (tai vain tosi heikkoja sellaisia).

        Mainitulla venetyypillä on ilmeisesti kierretty pallokin. Vene on konstruktiona merikelpoinen ko. vesialueelle mutta kunnosta ei ole tietoja. Vene on aina miehistöään merikelpoisempi. Yhtä vähän on tietoa olisiko ympärimenon voinut välttää ja miksi rupesi vuotamaan. Jos ei säätä saa veneeseen niin on arpapeliä mikä matala osuu kohdalle tai mihin plägään jää kellumaan. Vaatimuksesi vain hyvässä kelissä purjehtimiseen on mahdollisuus toteuttaa Karibialta Eurooppaan pitkin hepoasteita mutta tuskin kukaan tekee niin.


      • isopmiparempi
        Seppomartti kirjoitti:

        Mainitulla venetyypillä on ilmeisesti kierretty pallokin. Vene on konstruktiona merikelpoinen ko. vesialueelle mutta kunnosta ei ole tietoja. Vene on aina miehistöään merikelpoisempi. Yhtä vähän on tietoa olisiko ympärimenon voinut välttää ja miksi rupesi vuotamaan. Jos ei säätä saa veneeseen niin on arpapeliä mikä matala osuu kohdalle tai mihin plägään jää kellumaan. Vaatimuksesi vain hyvässä kelissä purjehtimiseen on mahdollisuus toteuttaa Karibialta Eurooppaan pitkin hepoasteita mutta tuskin kukaan tekee niin.

        Touko-kesäkuussa pystyy palaamaan hyvässä kelissä Karibialta Eurooppaan, olet väitteinesi tässä asiassa väärässä.
        Luotettava sääennuste näyttää noin 4 vrk eteenpäin ja siinä ajassa ehtii väistää säärintamien pahimmat kohdat Bermuda-Azori matkalla. Lisäksi Azoreiden korkeapaine, jos se on asettunut, blokkaa säärintamat turvallisesti pohjoiseen. Tällöin PohjoisAtlantti on koko matkan asettunut niin, että pohjoisemmassa korkeapaine puhaltaa reippaasti myötäpäivään ja etelämmässä vähemmän reippaasti ja siitä voi valita millaisessa myötätuulessa Azoreille purjehtii. Ihan etelässä on tietysti vastatuuli ja välissä tyyntä. Jälkimmäiset ei vie venettä Azoreille.
        Vaikka ei saisi grippejä veneeseen, niin Herb ohjaa jos omaa ssb:n.
        Kamulla oli lehtitietojen perusteella Iridium, jolla soittivat hätäpuhelun Turkuun. Näin ollen veneeseen saatiin säätiedot.
        Azoreilta pystyy lähtemään turvallisesti La Corunaan jopåa ilman veneeseen tulevia säätietoja, matka on niin lyhyt (n. 800 mailia). Lisäksi sääennuste on tällä legillä varsinkin Azoreiden korkeapaineen asetuttua luotettava pidempään kuin 4 vrk:ta. A.n korkeapaine on pysyvä ja sen luoma sääsysteemi Portugalin pasaateineen niin luonnonlakien mukainen, että yllätyksiä ei tule. Pohjoisempaa reittiä eli Englantiin mentäessä ei Azoreilla voi tietää sääennusteen epävarmuudesta johtuen loppupään kelejä, jotka voivat olla huonojakin. Lehtitietojen perusteella kamu oli noin 800 mailia falmoutista, joten ovat kohdanneet rintaman melko nopeasti Azoreilta lähdettyään.
        kamun vuoto on pakosti? liittynyt johonkin läpivientiin, akseli? purjevenevetolaite? peräsinakseli? tai joku putken läpivienti?.
        Eivät löytäneet vuotoa. Kun lähtee valtamerimatkalle, niin veneen jokainen läpivienti tulisi käydä ennäkkoon läpi. Turkin alla olevien lisäksi sitlooran itsetyhjennysletkut ym. drainit, jotka usein ovat hankalissa paikoissa (koska niissä ei ole huollettavia sulkuja) tulisi käydä läpi ja tuntea niiden sijainnit. Eivät ole yleensä turkkin alla, Finn 35 en tiedä?
        Luulisi, että Kamussa suljettiin kaikki sulut vuodon tyrehdyttämiseksi ja silti tuli vettä sisään. En usko että kölin istukasta vuosi, joten jäljelle jää voimasiirto potkurille/darinit. Ellei sitten tullut kannelta.


      • seppomartti
        isopmiparempi kirjoitti:

        Touko-kesäkuussa pystyy palaamaan hyvässä kelissä Karibialta Eurooppaan, olet väitteinesi tässä asiassa väärässä.
        Luotettava sääennuste näyttää noin 4 vrk eteenpäin ja siinä ajassa ehtii väistää säärintamien pahimmat kohdat Bermuda-Azori matkalla. Lisäksi Azoreiden korkeapaine, jos se on asettunut, blokkaa säärintamat turvallisesti pohjoiseen. Tällöin PohjoisAtlantti on koko matkan asettunut niin, että pohjoisemmassa korkeapaine puhaltaa reippaasti myötäpäivään ja etelämmässä vähemmän reippaasti ja siitä voi valita millaisessa myötätuulessa Azoreille purjehtii. Ihan etelässä on tietysti vastatuuli ja välissä tyyntä. Jälkimmäiset ei vie venettä Azoreille.
        Vaikka ei saisi grippejä veneeseen, niin Herb ohjaa jos omaa ssb:n.
        Kamulla oli lehtitietojen perusteella Iridium, jolla soittivat hätäpuhelun Turkuun. Näin ollen veneeseen saatiin säätiedot.
        Azoreilta pystyy lähtemään turvallisesti La Corunaan jopåa ilman veneeseen tulevia säätietoja, matka on niin lyhyt (n. 800 mailia). Lisäksi sääennuste on tällä legillä varsinkin Azoreiden korkeapaineen asetuttua luotettava pidempään kuin 4 vrk:ta. A.n korkeapaine on pysyvä ja sen luoma sääsysteemi Portugalin pasaateineen niin luonnonlakien mukainen, että yllätyksiä ei tule. Pohjoisempaa reittiä eli Englantiin mentäessä ei Azoreilla voi tietää sääennusteen epävarmuudesta johtuen loppupään kelejä, jotka voivat olla huonojakin. Lehtitietojen perusteella kamu oli noin 800 mailia falmoutista, joten ovat kohdanneet rintaman melko nopeasti Azoreilta lähdettyään.
        kamun vuoto on pakosti? liittynyt johonkin läpivientiin, akseli? purjevenevetolaite? peräsinakseli? tai joku putken läpivienti?.
        Eivät löytäneet vuotoa. Kun lähtee valtamerimatkalle, niin veneen jokainen läpivienti tulisi käydä ennäkkoon läpi. Turkin alla olevien lisäksi sitlooran itsetyhjennysletkut ym. drainit, jotka usein ovat hankalissa paikoissa (koska niissä ei ole huollettavia sulkuja) tulisi käydä läpi ja tuntea niiden sijainnit. Eivät ole yleensä turkkin alla, Finn 35 en tiedä?
        Luulisi, että Kamussa suljettiin kaikki sulut vuodon tyrehdyttämiseksi ja silti tuli vettä sisään. En usko että kölin istukasta vuosi, joten jäljelle jää voimasiirto potkurille/darinit. Ellei sitten tullut kannelta.

        " Lisäksi sääennuste on tällä legillä varsinkin Azoreiden korkeapaineen asetuttua luotettava pidempään kuin 4 vrk:ta. A.n korkeapaine on pysyvä ja sen luoma sääsysteemi Portugalin pasaateineen niin luonnonlakien mukainen, että yllätyksiä ei tule".
        Luonnon lakeihin uskoville tiedoksi: Nyt on Azorien korkeapaineen tilalla myrskymatala ja tuulta 40-45 notsia. Portugalin pasaati ei toimi vaan on juuri päinvastainen. Alkuperäinen aihe oli Maestro 35 :n merikelpoisuus Itämerelle...


      • isompiparempi
        seppomartti kirjoitti:

        " Lisäksi sääennuste on tällä legillä varsinkin Azoreiden korkeapaineen asetuttua luotettava pidempään kuin 4 vrk:ta. A.n korkeapaine on pysyvä ja sen luoma sääsysteemi Portugalin pasaateineen niin luonnonlakien mukainen, että yllätyksiä ei tule".
        Luonnon lakeihin uskoville tiedoksi: Nyt on Azorien korkeapaineen tilalla myrskymatala ja tuulta 40-45 notsia. Portugalin pasaati ei toimi vaan on juuri päinvastainen. Alkuperäinen aihe oli Maestro 35 :n merikelpoisuus Itämerelle...

        Nyt ei ole touko-kesäkuu, nyt on elokuun loppu. Oletko ihan hölmö? Nyt on hurrikaaniaika melkein parhaimmillaan. En suosittele purjehdusta Bermudalta Azoreille tähän vuodenaikaan. Hurrikaania ei välttämättä ehdi väistää, se on niin laaja.

        Sitäpaitsi touko-kesäkuussakin pitää ennen ylikseen lähtemistä pitää katsoa sääennustetta. Azoreiden korkeapaine on asetuttuaan pysyväistä sorttia. Portugalin pasaati on Azoreiden korkeapaineen tulos.


      • seppomartti
        isompiparempi kirjoitti:

        Nyt ei ole touko-kesäkuu, nyt on elokuun loppu. Oletko ihan hölmö? Nyt on hurrikaaniaika melkein parhaimmillaan. En suosittele purjehdusta Bermudalta Azoreille tähän vuodenaikaan. Hurrikaania ei välttämättä ehdi väistää, se on niin laaja.

        Sitäpaitsi touko-kesäkuussakin pitää ennen ylikseen lähtemistä pitää katsoa sääennustetta. Azoreiden korkeapaine on asetuttuaan pysyväistä sorttia. Portugalin pasaati on Azoreiden korkeapaineen tulos.

        Satuin purjehtimaan touko-kesäkuussa mainitsemallasi alueella. Piti olla länsituulien eli myötäisen aluetta mutta tuulikin idästä ja se tiesi pari viikkoa kryssiä. Menomatkalla reipas koillispasaati loppui pariksi viikoksi. Olet kovin "uskovainen" sääilmiöiden ennustettavuuden suhteen. Uskovaisten kanssa kinaaminen on hyödytöntä.


      • Jokisen Jussi

        Lue se toinen keskustelu, lainasin ainoastaan sitä, älä intä minun kanssani.


    • jauhajia

      eiköhän ole aika lopettaa tämä keskustelu, tuntuu olevan niin paljon taas asiantuntemusta valtameriseilaamisesta, jota todellisuudessa ei ole kuin kourallisella suomalaisista purjehtijoista, eikä sekään oikein suoranaisesti liity aloittajan kysymyksiin. Onneksi sentään saatiin muutama kommentti oikein kyseisen veneen omistajiltakin. Toivottavasti ei kukaan usko liian kanssa, mitä kaikkea täällä suolletaan.

      • 31

        Entä Maestro 31? Hiukka pienempi, mutta nopea ja kiva seilattava.


    • volvo haisee

      Mulla on Englannista ostettu vm-92 purkkari, jossa on volvo 2003 kolmisylionterinen kone. Uusittu 2 vuoden aikana:

      - vesipumppu 1200€
      - suutinremontti 950€
      - startti 480€
      - laturi 380€

      Nämä siis välillä 1800-2100h.

      Jos olisin tiennyt niin olisin samointien vaihtanut koko *askan.

      • sdfret3456

        Helpottaa paljon, varsinkin taloudellisesti jos osaa tehdä itsekin jotain.


    • Anonyymi

      Ennen oli kaikki paremmin.
      Ainakin nämä pari ketjua näyttäisi sen osoittavan - 10 vuotta meni että humahti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe