asuntolainan lyhennystapa

urpo mikä urpo

Minulla on hieman pankkitermit sekaisin... Olen hakemassa asuntolainaa ja ensinnäkin lainan lyhennystapa hämmentää.
Onko annuiteetti sama asia kuin tasaerä ja mitä se muuttuva annuiteetti sitten on? Sen olen ymmärtänyt että tasaerässä voi pelata laina-ajan kanssa, mutta mitä tapahtuu esim. muuttuvassa annuiteettilainassa jos tekee ylimääräisiä lainanlyhennyksiä? Lyheneekö laina-aika? Vai kuukausierät? Mikä lyhennystapa on tällähetkellä kannattavin? Itse ajattelin, tasaerää ja mahdollisuuksien mukaan ylimääräisiä lainanlyhennyksiä laina-ajan lyhentämiseksi, mutta pankki tarjoaa muuttuvaa annuiteettia. Voiko siinä siis pelata laina-ajalla jos tekee ylimääräisiä lainanlyhennyksiä??

2

685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuttuva annuiteetti on se jossa laina-aika pitenee jos korot nousevat ja vastaavastii lyheneejos korot laskevat. Sinä maksat joka kuukausi saman summan esim. 500 euroa. Jos teet muuttuvaan annuiteettiin ylimääräisiä lyhennyksiä laina-aika lyhenee. Kysy pankistasi saako ylimääräisiä lyhennyksiä tehdä kuluitta, siitä voi mennä palvelumaksu.

      Tasaerälyhennyksessa on sovittu että esim. 500 euroa menee lyhennyksiin. Korot tulevat siihen sitten päälle. Eli et tiedä etukäteen mikä kuukausierän määrä on. Nyt kun korot ovat alhaalla kuukausi erä on pienempi, mutta jos korot nousevat nousee kuukausi eräkin. Tämän takia tasaerä ei ole kovin suosittu lyhennystapa.
      Tasaerä on aluksi raskas maksettava, koska päälle tulevien korkojen määrä on suuri. Mutta tasaerällä laina tulee loppuun maksetuksi siinä ajassa mikä alun perin sovittiin. Tasaerä on kannattavin lyhennystapa.

      pyydä pankistasi lainalle lyhennyslaskelmat molemmmilla tavoilla. Siitä näet selkeästi eron. Jos olet hakemassa elämäsi ensimmäistä lainaa, ei ole mikään ihme että termit ovat sekaisin. Niin ne kaikilla on. Pankin asiakaspalvelijan tehtävänä on selvittää ne sinulle. Kysy vaan rohkeasti häneltä.

      • hiemanmahaa

        Asia ei ole aivan yksinkertainen.

        Kannattaa miettiä onko halvin lyhennystapa juuri oikea tapa SINULLE. Minusta oleellisempaa on, että lyhennystapa vastaa elämäntilannetta. Korkojen noustessa voisi olla parempi kuitenkin, että laina-aika joustaa, eikä kuukausierä nouse korkeuksiin. Laina-aika lyhenee sitten taas korkojen laskiessa. Tietysti, jos on varmasti sitä mieltä, että peppu kestää niin ...

        Itse ottaisin muuttuvan annuiteetin, vaikkakin se on hieman kalliimpi. Ensimmäiselle lainalle tuppaa käymään niin, että sitä ei makseta kuitenkaan loppuun. Yleensä muutetaan isompaan huomattavasti aikaisemmin ja otetaan taas uusi laina. Samoin tulotaso tuppaa nousemaan ja inflaation syö lainapääomaa vuosien vieriessä.

        Tärkeintä kuitenkin on, että laina on oikein mitoitettu, omaa pääomaa on min. 20-30%. Kahden maksajan kyseessä ollessa kannattaa laskea, että korkojen noustessa esim. 6-7 prosenttiin, laina hoituu myös yhdellä maksajalla, toisen sairastuessa tai jäädessä työttömäksi.

        Korkokattoa tai vastaavia tuotteita en suosittele. 3 kk tai 6 kk euribor paras.

        Kysymyksen asettelu paljastaa myös aloittajan myöntämän kokemattomuuden, mutta myös yleisen ajatusvirheen. Mikä tapa on TÄLLÄ HETKELLÄ paras tapa?

        Mitä sillä on oikeastaan väliä kun laina-ajat ovat esim. 20-30 vuotta. Asiaa täytyy katsoa pitkällä perspektiivillä. Tuossa ajassa lapset syntyvät ja kasvavat aikuisiksi ja ehtivät jo saada omiakin lapsia. Työpaikat vaihtuvat, asuinalue voi vaihtua, talous menee ylös ja alas. Korot sahaavat, valtiota syntyy ja kuolee, presidentit vaihtuvat, perintöjä tulee, uusia veroja keksitään, kodin vempeleet ja huonekalut vaihtuvat. Autot vaihtuvat, lomamatkoja tulee tehtyä, peilissä naama vanhenee, ihmisiä kuolee ja syntyy...Maailma on todella toisennäköinen paikka kun laina tulee joskus tulee maksettua!! Turha tuijottaa tätä hetkeä vaan katse tulevaisuuteen. Asuntolaina on kuitenkin erittäin hyvä sijoitus omaan elämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      11
      1795
    2. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      74
      1415
    3. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      151
      1392
    4. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      295
      1290
    5. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      28
      1189
    6. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      116
      1132
    7. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      5
      1049
    8. Mää oikeasti vielä kuolen

      Tämän tilanteen takia. Minä tosissani yritin ja tiedän että tämä tilanne sattuu sinuunkin. Molemmat taidetaan olla niin
      Ikävä
      42
      977
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      899
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      232
      848
    Aihe