Olen päälle 30wee nainen ja takimmaisessa ylähampaassa todella mojova reikä.
Kerran kävin hammaslääkärissä ja laitettiin lääkettä ja väliaikainen paikka ja seuraavalla kerralla piti katsoa tarviiko juurihoidon...en sitten mennyt ja nyt paikka kulunut pois ja reikä vaan suurentunut.
Aivan kamala ham.lääk. pelko, en tunnu saavan millään edes aikaa varattua.
Ajattelin josko sitten vaan antais poistaa koko hampaan? Mitä haittaa tästä yleensäon? vai onko? Kun on tosiaan ihan takimmainen hammas..
Juurihoito vai poisto...
29
5965
Vastaukset
- leegopalikka
Jos kyseessä on takimmainen hammas, joka ei näy, ja jos sinua itseäsi ei puuttuva hammas haittaisi, sen kun annat napata pois. Totuushan on, että juurihoidettu hammas on paljon tervettä hammasta hauraampi jatkossa, se voidaan joutua poistamaan myöhemmin joka tapauksessa.
- Useita poistettu
Varsinkin terveyskeskushammaslääkäri laskee aika tarkkaa hyötynäkökohdat ja jos hammas on huonossa kunnossa vaatien pitkän ja kalliin juurihoidon, ehdotetaan helposti hampaan poistoa. Joka tapauksessa juurihoidettu hammas joudutaan poistamaan myöhemmin koska se on kuollut ja heikkenee vuosien mittaan. Kannattaa siis neuvotella hammaslääkärin kanssa kumpi vaihtoehto on järkevämpi.
- Kunnossa_on
Minulta on hammas juurihoidettu 1972.
Tallella on vieläkin. Kävin tänään vuosittaisessa hammastarkastuksessa.
Hammas on edelleen ok. Poistoon ei ole siis syytä.
- oma kokemus
Minulla tuli -yths:ssä huonosti paikattuun hampaaseen vihlontaa ja en mennyt tarpeeksi ajoissa hammaslääkärille ja juurihoitoonhan se meni. Yksityisellä juurihoito maksaa aika tyyriisti ja itselle hampaasta lohkesi myöhemmin palasia, että piti kuitenkin poistaa. Otatin pois ja oli siitä se hyöty, että taempana oleva viisaudenhammas kasvoi vielä vanhemmalla iällä kunnolla näkyviin.
Juurihoidossa ensimmäinen oli ikävin, muttei sekään mikään paha ollut paikkaukseen verrattuna.
Jos ei tosiaan näy, niin kannattaa miettiä mitä tekee. Mulla juurihoito ei ihan onnistunut, mutta jollakin toisella voi jäädä kestävä hammas.- kikkoli80
Aika varattu..vasta reilu kuukauden päähän sain. Ja alan olla sillä kantilla että pois vaan jos vaihtoehtona juurihoito.
Täytyy nyt katsoa mitä hampitohtori sanoo...tunnen vaan kuinka hampaasta on varmaan puolet jläjellä joten :(
Ennen pelkäsin hammaslääkäriä aivan eri tavalla, pieni vihlaisu niin heti soittamassa aikaa. Nyt mennyt vuosia etten ole kyennyt vaan menemään sinne.
No tässä maksetaan ja varmasti saan uusia aikoja monen muun hampaan kanssa.
Unohdin kokonaan kysyä että onko juurihoitoa syytä pelätä?? Sattuuko ym.?? - Sattuuko?
kikkoli80 kirjoitti:
Aika varattu..vasta reilu kuukauden päähän sain. Ja alan olla sillä kantilla että pois vaan jos vaihtoehtona juurihoito.
Täytyy nyt katsoa mitä hampitohtori sanoo...tunnen vaan kuinka hampaasta on varmaan puolet jläjellä joten :(
Ennen pelkäsin hammaslääkäriä aivan eri tavalla, pieni vihlaisu niin heti soittamassa aikaa. Nyt mennyt vuosia etten ole kyennyt vaan menemään sinne.
Unohdin kokonaan kysyä että onko juurihoitoa syytä pelätä?? Sattuuko ym.??Riippuu juurihoidon tekijästä.
- juurihoito on helppo
kikkoli80 kirjoitti:
Unohdin kokonaan kysyä että onko juurihoitoa syytä pelätä?? Sattuuko ym.??Juurihoito on kivuttomampi kuin tavallinen paikkaus, koska siinä käsitellään kuollutta hammasta. Itselleni tehtiin aikoinaan ilman puudutusta ja oli täysin kivuton. Tehtiin tosin turhaan, koska sama hammas hajosi mieluummin ennemmin kuin myöhemmin, ja se on todennäköisin tulevaisuudenkuva sinullakin, joten suosittelen ehdottomasti poistoa.
- hoitojuuri
Hammas ei ole vielä kuollut, kun aloitetaan juurihoito.
Juurihoitohan "tappaa" hampaan eli tekee siitä kuolleen.
Puudutusta tarvitaan aika lailla juurihoidon teossa.- niin no jaa
Ei välttämättä ole kuollut mutta saattaa kyllä olla. Itselläni oli.
- yths:n asiakas
Mun on pakko osallistua tähän keskusteluun, sillä oma tilanteeni oli aikoinaan melko samanlainen kuin aloittajalla, tosin hankalampi. Olin parikymppinen, kun hampaat alkoivat reikiintyä ja pariin hampaaseen tuli hirveitä kipuja. Syytä ei tiedetä, mutta eroosio oli todennäköisesti suurin syy.
Aloitettiin juurihoidot, joita jatkettiin kuukausia ja lopulta jopa vuosia. Hampaita ei koskaan saatu kuntoon, paikat irtoilivat, hampaat murenivat, oli kipujakin. Lopulta omaa hammasluuta ei ollut kummassakaan hampaassa juuri jäljellä. Vaihdoin tässä vaiheessa hammaslääkäriä, ja uusi hammaslääkärini ehdotti heti, että molemmat hampaat kannattaisi poistaa. Olin jo niin kyllästynyt jatkuviin juurihoitoihin, jotka veivät aikaa ja rahaa, että suostuin samantien. Se oli viisas päätös! Suosittelen samaa kaikille, joilla kenkkuilevat hampaat ovat takana.
Ensin poistetttiin hammas oikealta alhaalta. Poisto kesti noin 5 minuuttia. En tuntenut mitään. Hammas irtosi parina palasena ja oli todella rumassa kunnossa. Ilmeisesti se oli haljennut ikenen sisällä. Ihan kammotti, että sellainen oli ollut suussani. Ien vuoti pari tuntia verta, koska tein virheen ja syljeskelin verta. Sen jälkeen ien rauhoittui, ja sen koommin ei ole ollut vaivoja.
Toisen hampaan posto vei ehkä 15 minuuttia. Koka hammas oli vasemmalla ylhäällä, puudute vaikutti myös kitalakeen, joka turposi, ja olo oli vähän hankala. Ihana läääkäri tsemppasi. Tunnin kuluttua poistosta verenvuoto oli lakannut ja olo oli ihan tavallinen. Sen koommin ei tämäkään hammas (tai hampaattomuus) ole oireillut.
Minä siis kannatan lämpimästi hampaanpoistoa! Juurihoito itsessään ei ole ollenkaan pelottava tai inhottava toimenpide. Ekan kerran jälkeen ei edes yleensä tarvita puudutusta, sillä hammasjuuri on kuoletettu. Lääkäri poraa hampaan auki ja puhdistelee hammasjuuria pienillä neuloilla. Kipu alkaa helpottaa monesti jo juurihoidon aikana, jos paine on oikein kova. Minulla on suussa kaksi hammasta, jotka on myös juurihoidettu, ja niitä ei varmaankaan tarvitse poistaa, sillä juurihoidot ovat onnistuneet paremmin. Toisessa on silti yhä tuntemuksia, vaikka lääkärin mukaan hammas on kunnossa.
Sanoisin, että hammas kannattaa poistaa, jos juurihoitoa joudutaan jatkamaan kohtuuttoman pitkään. Ei mikään hammas kestä jatkuvaa ronkkimista. Vähemmällä pääsee, kun otattaa huonot hampaat pois. Pois vaan koko hammas :)pääsee vähemmällä ja helpommalla.
- sdsadsadfsdf
No ei välttämättä pääse vähemmällä ja helpommalla. Jos hammas poistetaan näkyvältä paikalta, niin se on esteettinen haitta etenkin jos on vähänkin nuorempi. Voi vaikuttaa jopa itsetuntoon tai ei uskalla hymyillä. Puuttuva hammas voi vaikuttaa myös purentaan. Jos puuttuvan hampaan tilalle laittaa implantin, niin se vasta maksaakin ja vie aikaa.
- bud spencer
sdsadsadfsdf kirjoitti:
No ei välttämättä pääse vähemmällä ja helpommalla. Jos hammas poistetaan näkyvältä paikalta, niin se on esteettinen haitta etenkin jos on vähänkin nuorempi. Voi vaikuttaa jopa itsetuntoon tai ei uskalla hymyillä. Puuttuva hammas voi vaikuttaa myös purentaan. Jos puuttuvan hampaan tilalle laittaa implantin, niin se vasta maksaakin ja vie aikaa.
mitä vittua ny yhestä hampaasta???uskalla hymyilä miksei muka???ota kunnolla daijuun kaupungilla ja maksata rikki menneet legot pahoinpitelijällä!!!
- ikenillä imut
kaikki pois vaan ja tekarit tilalle!!!ei enää oo kipeitä hampaita!!!
- ienimuri
Sitten lähtee luu alta ja vanhana ei pysy edes tekarit paikallaan, jos liian aikaisin otetaan kaikki pois ja jos käy huonompi tuuri. Joten painu poika lutkuttamaan äidin tissiä.
- idiooottti
se luu sieltä mihinkään lähde!!!en oo ainakaan vielä nähny koskaan leuattomia ihmisiä missään???höpö höpö juttuja taas!!taidat olla hammaslääkäri ku tollasia puhut??pelkäät että kun kaikki poistaa rikkinäiset hampaat niin sulta loppuu duuni siihen paikkaan ku ei kukaan juokse enään 15 krt juurihoidattamassa yhtä hammasta!!!kuka hullu maksaa yhdestä hampaan juurihoidosta 1000-1500 ekee yksityisellä lääkärillä jos ei edes ole takuita tuleeko hammas kestämään viikkoja kuukausia tai edes vuottakaan ilman että menee halki tai muuten hajalle??samalla rahalla saa jo implantin siihen koloon tilalle........
- puuhastelija
Esimerkiksi tästä voit lukea. Varmaan pelkkä kuvien katselu jo riittää tuomaan käsityksen asiaan.
http://doctorspiller.com/Bone_Grafting/bone_grafting.htm
Teen kyllä hammashoitoa, mutta en saa yhtään palkkaa, koska olen ilmaista työvoimaa.
Ja muuten, vaikka potilaalla olisikin kokoproteesit, täytyy hammaslääkärissä silti käydä. Proteeseja täytyy huoltaa ja pohjata. Muuten proteesien jatkuvasti huonontuva istuvuus kiihdyttää luun tuhoutumista.
t. opiskelija
- tietämättömyys maail
Hyvät kuvat! Aika hyvin myös tuo luuresorptio väännetty rautalangasta, mutta kieltä voi olla vaikea ymmärtää. Kyllä se luu todellakin surkastuu ja joiltakin vielä varsin nopeastikin.
Täytyy sanoa, että pari vuosikymmentä alaa seuranneena, eniten ihmiset ovat katuneet sitä, että ovat menettäneet omat alahampaansa... kun vielä jätetään proteesit pohjaamatta vuosikausiksi, niin luun surkastumisen voi melkein nähdä silmissä. Mikään ei tuhoa luuta yhtä tehokkaasti kuin huonosti istuva proteesi!
Juurihoitoa miettiville: juurihoidettu hammas voi kestää aivan hyvin vuosikausia ja -kymmeniä, jos se saadaan kunnolla juurihoidettua ja myös korjattua - mieluiten kunnon kruunulla. Jos hammas sitten myöhemmin joudutaan syystä tai toisesta poistamaan, on kuitenkin yleensä palvellut hyvin siihen asti. On aivan eri asia, poistetaanko hammas kymmenen vuotta aikaisemmin vai myöhemmin! Juurihoitomenetelmät ovat kehittyneet viime vuosina huimasti!
Siinä olen samaa mieltä, että ns. toivottomia tapauksia ei kannata edes yrittää. Jos hammas ei ole korjattavissa, ennuste on hyvin huono. Samoin, jos hammas ei osoita paranemisen merkkejä, ei turhaan kannata pitkittää. Toisen kerran voi juurihoidon tehdä samaan hampaaseen, mutta jos tulehdus uusii, on jotain muuta vikaa myös mitä todennäköisimmin (esim. halkeama).- puuhastelija
Asiaa puhut.
Tuosta toivottomien poistosta... olet oikeassa, toivottomia hampaita ei kannata yrittää turhaan pelastaa. Pahimmillaan siinä aiheutetaan vain monenlaista tuhoa. Esimerkiksi jos toivoton hammas ei lähde parantumaan ja kärsii jatkuvasti kiinnityskudosten tulehduksesta, nopeuttaa tulehdus luun tuhoutumista. Eli näissä tapauksissa luuta voidaan jopa säästää poistamalla toivoton hammas.
- bwoor
Eli ilmeisesti haljenneelle hampaalle ei kannata tehdä mitään jos ei haittaa.
- puuhastelija
Riippuu ihan, että miten ja mistä hammas on haljennut. Jos hammas on mennyt kahteen irtonaiseen osaan pituussuunnassa, on hoitona poisto. Jos jammas on haljennut vain vähän matkaa, voidaan hammas joskus pelastaa kruunuttamalla ja mahdollisesti juurihoitamalla. On myös hyvin yleistä, että kiilteen pinnassa näkyy pieniä värjäytyneitä halkeamia, niille ei yleensä tarvitse tehdä mitään.
Suositeltavaa on käydä moikkaamassa hammaslääkäriä, niin saadaan estettyä lisäongelmat.
- kikkoli80
Hammaslääkärissä käyty ja hammas tallella ilman juurihoitoa! :)
Ja pelotkin oli ihan turhia. Sanoin heti ettei saa koskea ilman puudutusta, lekuri laitto heti puudutuksen ja vähän lisääkin kun pyysin. Saihan se porata aikasta ison osan hampaasta, mutta ei ollut kuulemma tulehdusta niin paikattiin. Otti siis röntgeninkin.
Sanoi kyllä että tietysti noin iso paikka on "huonompi" kuin pieni, mutta täytyy nyt katella. Ainakaan mitään särkyä, vihlontaa ym. ei ole ollu.
Ja kyllähän se puudutus on sellanen että aikalailla voi tehä mitä vaan niin ei tunnu missään.Kai siitä juurihoidostakin siis selviäis.
Kun pelkää niinkin paljon kuin minä niin kannattaa vaan ilmottaa se heti kättelyssä niin ottavat tosi hyvin huomioon :) - 2+12=14
Minulle on tehty kahteen hampaaseen juurihoito kaksi kertaa ja hammaslääkäri sanoi, että onnistumisprosentti on aika pieni näissä uusintajuurihoidoissa. Ei kuitenkaan raaskinut poistaa, koska saattaa näkyä esim. nauraessa ja olen vasta kolmekymppinen.
Tästä on nyt pari vuotta ja hampaat eivät ole oireilleet. Hirvittää ajatus, että kun seuraavan kerran särkee, se on hampaanpoisto edessä. Olen jopa säästänyt rahaa mahdollista tulevaa implantin hankkimista varten, ettei tarvitse nuorena naisena olla harvahammas.
Mielestäni olen hoitanut hampaitani paremmin, kuin moni kaverini, eikä heillä ole ollut tällaisia ongelmia. Kun vaan pääsisi tupakasta eroon.. - poistoonvaan
poisto
- jiojio
juurihoitoonn
- hampaiden_hautuumaa
ylähammas menossa poistoon, pelottaa ihan mukavast, suussa paljo yhtään leegoa, huhhuh, verenvuoto on ihanaa, kun ei voi suuseksiäkään hharrastaa mukavanpitkään aikaan
- bloe job
aläpelkää, se menee hyvin
- kokemustaon
kyllä voi, kokemusta on
- gynen paras ystävä
yök! Elkää ihmiset ikinä uskaltako luottaa hammaslääkäriin ne on piruja kaikki ja nauttii silmät ainaskin 10 senttiä ulkona kun tekee JUURIHOITOJA! oli se hammas kuollut tai elävä ? niin se vaan on. .kiltin näkönen täti lässyttelee että EI SE KUULE TUNNU MILTÄÄN ..ONKO SULLA AIEMMIN OLLUT HAMMASLÄÄKÄRI PELKOJA? Sitten kehräät kuin kissimirri,että onpas kerrankin kiltti täti? Mutta piruushan sil ilkimyksellä on jo valmiiksi..mut lopputuloksen tiedätkin? taju menee ensi sekuinneilla ja sit se kiltti täti kasvoineen ihmettelee haamukuvana sun kasvojen yläpuolella heräämössä että ottiko se noin koville ja jos ei ambulanssi tai helikopteri lennätystä kotiin toimi niin sit joku kyllä talvipakkasessa sut kelkalla kyysää tosin suu topattuna pumpulisilla "filttereillä" posket turpeena ja muutenkin kun kauhufilmistä,,tää on niin jepaa jepaa itse koen kun mut ois raiskattu ryöstetty ja kaik viety...jopa puhekyky mieheni taas toivois että ois näitä lääkärikäyntejä 24 h . heh.heh.,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803