Espoon ulosottotoimisto kannustaa pientä ihmistä

Hyvin menee!

Kyllä tämä yhteiskunta on mennyt hulluksi!! len aina käynyt töissä, en oo ollu niin kranttu sen suhteen. Kun on töitä niin se riittää.

No kävipäs tuossa kohta kuutisen vuotta sitten niin, että kyllästyin olemaan lapseni isän roskis. Tuli kotiin kaatokännissä ja huusi "vittu kun ei huoraa löytyny ko sua en halua" etc. Tämä oli toistuvaa. Tiedän tiedän, mitäs olin sellaisen ukon kanssa.. se ei ole aina niin yksinkertaista! Jokatapauksessa kävi sitten fyysisesti kiinni yksi ilta, hakkas ja uhkas hengenlähdöllä. Siinä vaiheessa päätin että nyt riittää. Otin lapsen, silloin siis vajaan vuoden ikäinen, ja pakenin turvakotiin. No enpäs tiennyt että hänellä oli minun luottokorttien tunnukset nettipankkiin. Tervemenoa 20 000.- ja tervetuloa laskut. Milläs helvetillä todistat ettet oo ite siirtäny rahoja? No et kiistatta millää.
No olen vahva ihminen ja porskutin eteenpäin. maksoin laskuja ja sitten tulikin seuraava isku. duuni lähti alta. No ei mitään.. uutta duunia etsimään. Se vain ei ollu silloin helppoa kun oli lama tai joku sellainen kun kellään ollu varaa mutta kansanedustajat nosti silti omia palkkojaan. Hitto ollaan valittu oikeet ihmiset sinne, ottakaa ottakaa, kunhan suomessa on kansanedustajilla hyvä olla niin muilla nii väliä.
Laskut meni ulosottoon. Sain työn ja tein maksusopimuksen ulosoton kanssa. kaikki oli taas hyvin, no jollei hyvin niin tyydyttävästi. Rahaa ei ollut edes särkännimeen mutta katto oli päällä ja ruokaa kaapissa. En valittanut. Sitten seuraava isku, firma myytiin alta pois.. taas oltiin etsimässä töitä ja miettimässä että millä ostan lapselle ruokaa. Tulot oli ollut niin isoja että mitään ei heruisi valtiolta muutamaan kuukauteen. Siispä provikalla töihin, kunhan edes ruokaa saisi ja katon niin hyvä on.
Ja sitten sain onnenpotkun! Pääsin hyväpalkkaiseen työhön, tosin kaupunki vaihtui mutta se nyt oli vähin murhe. Lainarahalla kamat kasaan ja asuntoa etsimään. ei ollu helppoa sekään kun luottotiedoissa merkintä, lopulta sain yksityiseltä (edelleen kiitollinen hänelle) asunnon. Vuokra oli melkein 1000e mutta olipa katto. Ulosottotoimisto vaihtui. tavoittelin mun asioita hoitavaa usein. Jätin soittopyyntöjä, laitoin tekstaria, koitin soittaa... ei yhteyttä. Mutta laittoi se lapun ulosmittauksesta, sitten kun se oli tehty niin sain kiinnikkin! IHIME.

Ei heru maksusopimusta, se on kuulemma ohje. Tuloista kertyy se mikä kertyy. Kiva!
Nyt ollaan tilanteessa jossa jää lapsen kanssa menojen ja ulosoton jälkeen käteen vajaa 100€ kuukaudeksi. Bussikortti maksaa 92€ ja se on pakollinen jos meinaa duunissa käydä. Joten käytännössä jää 8€/kk. Koitin turhaan selittää tätä ulosottomiehelle, ei niille kuulemma kuulu se kuinka paljon käteen jää. ulosoton jälkeen ja vuokran jälkeen rahaa.
Oikein mieltä lämmitti.Olen aikaisemmin miettinyt miksi ihmiset on työttömiä kun kyllä töitä olisi jos tekisi.. Nyt ymmärrän! Ei voi käydä töissä jos ei ole varaa käydä töissä!! Lapsi on prioriteetti yks, on oltava katto ja ruokaa. Ne on ehdottomia. Joten jos ei työssäkäynnillä niitä saa niin työttömänä saa.
En nyt maalale ruusuista kuvaa työttömyydestä. Mutta näinhän se kai aika monilla menee. EI kannata mennä töihin koska siinä häviää ja sitten ollaan kusi kusakassa kun ei rahat riitä.

EN voi hakea edes sosiaalitukea tai kelan asumistukea ennekuin mulla on kädessä seuraava palkkalaskelma. Ulosotto nimittäin käynnistyy nyt. Eihän sitä voi ennalta hakea.
Ensi kuukausi ollaan sitten safkatta. No saa lapsi tarhassa ruuan ja minä saan töistä lounareita joiden avulla mennään viikonloput. Ite oonkin sitten syömättä.

Näin tämä yhteiskunta kannustaa yrittämään että pysyis itsenäisenä. Hienoa toimintaa Espoon ulostottotoimistolta. Jälleen yksi ahdinkoon ajettu yksinhuoltaja lapsineen.

Muutaman kerran on käynyt mielessä että vien lapsen mummille hoitoon, palaan kotiin laitan kirjeet matkaan ja henki pois iteltä.
Tiiän ettei se oo lapsen kanalta hyvä ratkaisu eikä itsenkään kannalta. Mutta mummi on eläkkeellä ja jos minä kuolen saa hän myös tukea lapsen hoidosta ja lapsen hyvinvointi on taattu. Sen verran nuori vielä että toipuisi kyllä ajan kanssa, vaikka ikävä olisikin. Mutta ainakin olisi ruokaa, katto pään päällä ja vaatteet kuosissa.
Olisiko tämä Espoon ulosottotoimiston mielestä hyvä ratkaisu? Olisi yksi velkaine pois teidänkin kirjoilta!
Osaatte kyllä hyvin harkita tapauskohtaisesti, suurin osa ulosottomiehistä taitaa olla poliiseja tms? Jos suomen poliisilla on noin paljon intuitiota ja empatiaa niin mehän ollaan hyvissä käsissä, eikö ollakkin?

Tuli avautuminen. Mutta nyt ahdistaa niin perkeleesti että se hengenlähtö ei oo kaukana. Millä mä hoidan lapsen jos mulle ei anneta mahdollisuutta ees yrittää?!?

18

275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuukuus kunniaan

Älä nyt ainakaan itseäsi tapa. Kyllä sinä kuolet ihan luonnostaan sitten, kun tarpeeksi kova paikka tulee eteen.
      Jos kuvittelet kostavasi ulosottotoimistolle tms., niin saanen vakuuttaa, että kostosi kohdistuu vain lapseesi ja äitiisi.
      En usko, että äitisi saisi pitää lastasi, vaikka sinä itsesi tappaisitkin, eikä ainakaan saisi siitä mitään suurta korvausta. Lapsesi joutuisi sijoitukseen joko vieraaseen perheeseen tai laitokseen.
      Eiköhän se mummi anna teille mieluummin ruokaa, ettette nälkään kuole. Ja metsät ovat täynnä marjoja ja sieniä ruoanjatkeeksi.

• Hyvin menee!

En tarkoittanutkaan sitä kostona. Ihan vain ahdistaa niin pirusti kun yrittää ja yrittää ja ei vaan riitä.
        Toki mummin auttaa, mutta ei eläkkeellä paljoa juhli ite hänkään.

• JP

VAI NIIN

• hyvin menee!

Yö nukuttu ja ajatukset jälleen selkeempiä. yö on petollista aikaa, kaikki asiat suureneemahdottomiin mittoihin. Kiitos kuitenkin sosiaalisen median jossa saa purkaa nuo yön epätoivot. mutta yhteenvetona; tiukkaa tulee olemaan, mutta sitten kun kaikki on maksettu voin kattoo peiliin ja todeta että minä ja mun lapsi ei hevillä kaaduta. sossuun menen ja nostan tukia yli tän kuilun. tiedän että olen ne ansainnut monen kymmenen vuoden jälkeen mitä oon veroina maksanut. ja mitä tuun vielä maksamaan. kaikki hyvin,jollei hyvin niin ainakin siedettävästi.

• äi-ty-li

Tsemppiä sinulle ja oikein iso voimahalaus♥

• Huono karma mullakin

Taas tuli marjoja ja sieniä-vastaus joltain,ihan kun niillä hemmetti eläisi !!!!Sympatiat aloittajan puolella,on kuin omaa eloaan lukisi,tosin ex ei tehnyt noin paljoa velkaa mulle,enemmän itseen mutta sama uhkailu ja turpasaunat tulivat tutuiksi mullekin ja se miten apua ei saa kun sitä eniten tarvitsee :S

Älä LUOVUTA

• nuukuus kunniaan

Ihmisillä on erilaisia elämäntilanteita - karmaan en usko - mutta voin vakuuttaa, että tunnen ihmisiä, jotka tähän aikaan vuodesta hankkivat merkittävää ruoanjatketta marjoista ja sienistä sekä myös sellaisia ihmisiä, jotka hankkivat niillä sievoiset summat rahaa.

Viestissäni sienet ja marjat olivat kuitenkin vain sivuseikka, kuten varmasti huomaat.

Tärkeintä on muistaa, että Suomessa ei kukaan kuole nälkään, eikä ruoan puutteen vuoksi kannata itsemurhaa tehdä.

• Huono karma edelleen

Ja Hurstin toimintakeskusta googlaa,ja kirjoita heille,saat paketin kuivamuonaa,teetä,kahvia,karkkia tai suklaata,makaroonia,riisiä,tonnikalaa,hernekeittoa,keksejä,nuudeleita,kaikkia pientä tarpeellista.

• marjojatääl

Metästä löytyy siäniä je marjoja! Itte haain tänää kulhollisen vattui nami!

• Joops..

Onkohan sinulla nuukuus kunniaan lapsia?Suomessa kun ei ankarien talvienkaan vuoksi pelkillä marjoilla ja sienillä eletä ja jos on lapsia on sillä väliä mitä heille syöttää,pelkillä hiilareilla ei terveitä lapsia tule.Ruoka on Suomessa kallista ja kallistuu entisestään,vuodesta 2009 vuoteen 2011 ruoka on kallistunut olikohan se 28 prosenttia ( tieto IS nettisivuilta) joten köyhyys ei ole ihmisten vika.

• oldmetall

Minä olen äiti ja kun olen peräänkuuluttanut neuvokkuutta niin olen saanut alapeukkuja. Se on tosin sivuseikka.
        Ei nuukuus kunniaan enkä minäkään ole väittänyt, että pelkillä sienillä ja marjoilla elää, mutta juuri eronneena ja työttömäksi joutuneena sain marjoita ja sienistä hyvää särvintä.
        Hyviä tatteja ja kanttarelleja voi pakastaa ja siinä on hyvä pohja sienikastikkeelle ja monesti mule ja kersoille riitti keitetyt perunat ja sienikastike.
        Kuivatan suppilovahveroita ja ovat oivallisia kuivatettuna samoin kuin torvisienet.
        Ja mä rupean parkumaan kun hössötetään hiilareista ja selitetään ja keksitään verukkeita kun ei viitsitä mennä sieneen ja marjaan.
        Ruoka on kallistunut se on aivan totta, mutta kannattaa käyttää hyödykseen vaikkapa lohitarjouksia tai syksyllä silakat ja muikut ovat edullisia.
        minä en syytä ihmisiä köyhyydestä, mutta ei luulis olevan vaivaa koettaa olla neuvokas.
        Ruoka on huimasti kallistunut, mutta halvemmistakin ruoka-aineista, metsänantimilla täydennettynä voi saada itselleen ja lapsille tasapainoisen ja ravintorikkaan aterian.
        Keväällä kerään nuoria nokkosen taimia ja teen itse lettuja mitkä ovat maukkaampia kuin kaupan pinaattiletut.
        Kun erosin sain Marttaliitolta arvokasta neuvoa miten köyhä selviää arjesta.

• nuukuus kunniaan

Se on yksityisasiani.
        Ei eletä pelkillä marjoilla ja sienillä, mutta erittäin hyvä lisä ne ovat muuhun ruokavalioon. Pikkuvauvoillekin ollaan valmiita ostamaan kaupasta kalliita, ulkomaisia, lisäaineilla kyllästettyjä, ties kuinka pitkään purkissa seisseitä marjasoseita, koska ne ovat niin terveellisiä. Ja useimmille lapsille maistuu paremmin se kaurapuuro, kun päällä on tuoreita tai pakastettuja marjoja.
        Marjat ovat ravitsemuksellisesti erittäin arvokkaita. Ei kai kukaan täällä voi olla niin yksikertainen, että alkaisi vältellä niitä hiilihydraattien pelossa?
        Ruoka kallistuu, joten metsästä kannattaa jo senkin vuoksi kerätä ilmaiset antimet. Kävin juuri äsken poimimassa vielä pari rasiallista mustikoita pakastimeen. Säästyipä taas useampi euro.

• luonnon antimia!

NO parempi se on sentään jos on edes niitä sieniä ja marjoja kuin ei mitään syötävää!

• 17+13

Eikös tääl ole niitä koivunlehiten ja "hienän" syöjiäkin?

• kiemunki

voimia sinulle, työssäkäynti ei ehkä ole juuri nyt se paras vaihtoehto. sossusta voi saada apua, mutta se on "fifti-siksti" eli tuurista kiinni, millainen sossuhenkilö sattuu.

rahaa en lupaa mutta ruuassa pysytte varmasti.

• kituuttamatta paras

Huoh marjat ja sienet...No mutta itse olen saanut lisätienestiä,varmasti nopeammin ja helpommin kuin iän ikuisista marjoistaja sienistä ja kaurapuuron keitosta eli kirppareilta.Eli ensin myin omat vanhat tarpeettomat tavarat ja vaatteet ja sitten jos löysin tod halvalla jotain,laitoin sen hieman kalliimmalla tori.fi ja huuto.netiin,joskus sain ilmaista kamaa kavereilta kun oisivat heittäneet roskiin mm.vatsalihaspenkki josta sain 40€ ja ostaja haki sen oveltani :D
      Kyllä mäkin marjoja ja sieniä kerään pakkaseen,takapihalla kasvaa mansikkaa jne mutta jos katsoo ajan suhteen millä tienaa nopeiten ja helpoiten se on tämä kierrätysmyynti.Teen sitä siis pienimuotoisesti mutta ennätys yhtenä kuukautena oli yli 350€ joten laskekaa siitä että kannattaako.
      Aion järjestää joulun lapselleni näin ja saan ostettua ruokaakin,mitä nyt milloinkin tarvitsee.Totta kai otan ns.hyväntekeväisyys lahjakortit jos tarjotaan,esim diakoniasta,eihän ne olekaan kuin parikymppiä.Ennemmin minä haen sen ja ostan lapselleni jouluruokaa ja herkkuja kuin kylän denso hakee sen ja myy ruokansa jollekin alehintaan ja ostaa viinaa :S

Olen ns.omillani,ei ole rikasta sukua tai ketään jolta lapsi perisi esim harrastevälineitä tai vaatteita,isovanhempia ei ole kuin yksi ja hänkin hyvin sairas joten revin rahat mistä saan,en halua että lastani kiusataan köyhyyden takia ja vaikka kirppareilta hänenkin vaatteet on,ostan vain siistejä nuorten vaatteita,ettei erotu joukosta urpon näköisenä

• eläviäluovuta

Otat sossusta kaiken mitä saat. Ja yks juttu hae halvempaa asuntoa. Isompiin vuokra-asuntoyhtiöihin yleensä pääsee helposti, jos ei ole takana vuokravelkoja. Ja jos on ne on sovittu maksuun, tai maksettu pois.

Diakoniasta tai sossusta saa päivystyksen kautta apua ja sitten on olemassa nuo ruoka-apu paikat. Jos ruokaa ei ole. Ja jos et pääse ruoka apua hakemaan, uskoisin, et mummo sen verran antaa, et makaroonia pöytään saa. Asiat järjestyy kyllä, kun hoidat ne. (oletko muuten hakenut takuu-säätiöltä lainaa tms. velkajärjestelyä)

Lapsesi tarvitsee sinua, olit velkainen työtön, työllinen tai mitä vain. Hän rakastaa sinua sellaisena, kuin olet. Joten älä anna muutaman heikon hetken viedä häneltä sitä, mikä elämässä tärkeintä on. Jos se vaatii sitä, että et ole töissä ja velat jää maksamatta, anna niiden jäädä.
      Itselläni on 53 tonnia velkaa ja töissä käynti ei niitä poista, silti töissä käyn välillä. Vaikka en siitä 100 euroa suurempaa voittoa käteen saakaan. Vaan ikänä en antaisi yhden kuitin viedä lapsiltani itseäni pois.

• Hyvin Menee!!

Hei,

Kiitos kaikille vastauksista. ja kuten tuossa jo sanoinkin viimeisimmässä viestissäni että yö tekee kaikesta paljon isompaa kuin se onkaan.
      Kyllä minä ja lapsi selvitään tästäkin. Monesta jo selvitty ja vielä monesta selvitään.

Marjat on hyvä lisä ruokavalioon silloin kun ruokaa on niukasti, ja keräänkin joka vuosi ahkerasti pakkaseen. Sinällään kyllä hyötykäytän luontoa, vaikka pelkillä marjoille ei eläkkään, eikä sienilläkään.

HOPE säätiöstä tai yhdistyksestä en ollutkaan tietoinen, muut olivat tuttuja nimiä.
      Ongelmahan onkin pääpiirteittäin se, että minulla on vakituinen työpaikka ja jos irtisanoudun, saan vähintään 3kk karenssin. Jos jätän tahallani potkujen toiveessa tekemättä asioita tai teen niitä väärin ( kyllähän he jo tietävät mitä osaan tehdä ) niin saan karenssia.
      Tämä se onkin se, mikä aiheutti ja aiheuttaa niitä unettomia öitä. Tiedän että järkevintä tällä hetkellä taloudellisesti ajateltuna olisi jättäytyä pois töistä, kuten jo sanoin, hullua! Mutta en voi. Koska muuten olen karenssissa ja jää saamatta se näkkärikin.

Kohtalotovereita minulla on, sen tiedän. Valitettavasti ja onneksi. Valitettavaksi koska oikeasti en haluaisi kenenkään kokevan tuollaista mutta onneksi koska muuten kukaan ei ymmärtäisi ja ihmisluonnolle on tärkeää saada ymmärrystä.
      Kyllä minä nielen ylpeyden siinä vaiheessa kun lapsi tarvitsee jotain. Anelen ja matelenkin jos sikseen tulee. Itseni takia en nöyrtyisi kovinkaan helpolla, mutta lapsen takia olenkin valmis mihin vain. vaikka sitten siihen aneluun ja mateluun. Onneksi kai siihen ei tarvitse mennä. Riittänee, että osaa pyytää. Kuten minua neuvottiinkin. Pian onkin palkkapäivä ja saan tilinauhan jolla voin sitten mennä sinne sossuun ja hakea sitä apua.

Mutta kaikille tiedoksi ja mielenrauhaa tuomaan. En ole tekemässä itselleni tai lapselle mitään. Se oli yön epätoivoisuutta, enkä ikinä tee mitään nukkumatta yön yli. Eli en harrasta päähänpistoja, vaan katson asiaa aina levätyn yön jälkeen uudestaan jolloin aivotkin ehkä pelaavat ja osaa tarkastella asiaa kirkkaasti, ilman niin suurta tunnelatausta tai epätoivoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3270
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1650
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1503
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      862
    Aihe