Näyttelylinjaiselle Ipo3

Anton porskuttaa!!!

Nyt on käyttisporukoilla kummasteltavaa ku Anton teki Suomessa ipo3 ja sai suojeluosuudesta 92 pistettä. Pureva näyttis on nyt virallistettu.

131

2259

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zookki

Mikä tässä on kummasteltavaa? Anton on tiedetty poikkeukselliseksi jo pitkän aikaa.

• hhdhdhd dndhdh

Joo sitten kummastellaan jos nuo alkaa yleistyä... :)

• Onnea

Valtavan hienoo!!! Paljon onnea Antonille ja ohjaajalle. Edes yksi koira joka rikkoo rajoja.

• -MM-

Epäilen että käyttisporukka ei kummastele vaan ovat oikeasti ylpeitä ja iloisia Reiskan ja Janin saavutuksista. Tuollaisia koiria ja koirakoita lisää vaan, kyllä niille kisakentillä tilaa on.

Koirakon työskentelyä katsoo käyttisharrastajanakin mielellään ja ylpeänä. Hyvä koira, hyvä ohjaaja, sama se mistä linjoista se tulee.

• Telexi

Olette ehdottoman oikeassa. Tämä koirakko on näyttelykoirien ehdoton kärki ja poikkeus suojelukarkeloissa eikä samaan pystyvää koirakkoa näy ja tuskin koskaan enään tuleekaan, materiaali tulee vastaan.

• Von Hunden

"eikä samaan pystyvää koirakkoa näy ja tuskin koskaan enään tuleekaan, materiaali tulee vastaan"

Hitlerikin puhui tuhat vuotisesta valtakunnasta ja oli väärässä....

• Tiuku

Onnea Reiskalle ja Janille!! Toivottavasti koirakko nähdään myös SM kisoissa.

• Käyttissaku

Täältä onnentoivotukset Reiskalle ja Janille tuleviin suojelun SM-kisoihin.
      Hienoa nähdä "kehäkettu" suojelukentillä.

• Kekkuli68

Mielenkiintoinen tuttavuus tämä parivaljakko. Tälläisiä tarvittaisiin lisää niin tyyntyisi näyttis - käyttis keskustelu. Onnea tuloksesta.

• surullista

Mun mielestä jotenkin tosi surullista, että nykyään näyttelylinjaisen tulos rodunomaisesta kokeesta on uutinen. Miksi näyttelylinjaisten koirien ei tarvitse olla enää luonteeltaan rotumääritelmän mukaisia. 90-luvun alussa melkein kaikki suojelutulokset täällä tehtiin näyttelylinjaisilla, ja niissä oli hyviäkin koiria.

• RescueGSD

Juu, niin olen minäkin kuullut... Käyttikset tuotiin vasta myöhemmin Suomeen. Se että näyttis Antton edes osallistuu tuleviin kisoihin on rohkeaa (näin kokeet), itse en sillä suorituksella edes IPO3 lähtisi. Mutta näyttelylinjaiselta varmaan ihan kiva näpäytys yritys käyttisharrastajille. Olen todella iloinen että edes yksi näyttis joittenkin tuomareiden mielestä on SM- tasoa, sillä suorituksella mitä näin, ihmiset haluaa olla kannustavan kohteliaita... Piilonkierrot olisin itse juossut nopeammin, vartionti haukussa piilolla ei ollut agrea yhtään, teknistä räksytystä, otteet oli hyvät:) Mutta muu koiran suoritus oli alempaa kuin keskinkertaiselta koiralta olen nähnyt... Maineen ja ajan haaskaamista Vantaalla, kiva ku juuri ollaan saatu Suomelle mainetta sakemanni maailmassa viime ja toissa vuonna, niin ainakin Hollannissa osa lähtee siitä pois!

• 17+7
        RescueGSD kirjoitti:

Juu, niin olen minäkin kuullut... Käyttikset tuotiin vasta myöhemmin Suomeen. Se että näyttis Antton edes osallistuu tuleviin kisoihin on rohkeaa (näin kokeet), itse en sillä suorituksella edes IPO3 lähtisi. Mutta näyttelylinjaiselta varmaan ihan kiva näpäytys yritys käyttisharrastajille. Olen todella iloinen että edes yksi näyttis joittenkin tuomareiden mielestä on SM- tasoa, sillä suorituksella mitä näin, ihmiset haluaa olla kannustavan kohteliaita... Piilonkierrot olisin itse juossut nopeammin, vartionti haukussa piilolla ei ollut agrea yhtään, teknistä räksytystä, otteet oli hyvät:) Mutta muu koiran suoritus oli alempaa kuin keskinkertaiselta koiralta olen nähnyt... Maineen ja ajan haaskaamista Vantaalla, kiva ku juuri ollaan saatu Suomelle mainetta sakemanni maailmassa viime ja toissa vuonna, niin ainakin Hollannissa osa lähtee siitä pois!

Otatkohan tämän asian nyt vähän liian vakavasti? :)

Ei koira mitenkään huono ole, eikä RM-osallistujista muutenkaan suurin osa ole muutakuin tavallisia rekkuja ominaisuuksilla joilla IPO3 saadaan tehtyä nätisti ja siististi. Samalla ajattelumallilla moni niistä käyttölinjaisistakin saisi jäädä rannalle. Lisäksi Reiskan viimeisen kokeen jälkeen on ollut useampi viikko aikaa hioa koirasta reunoja ennen Vantaan kisoja.

Mielestäni on oikein hyvä että meidän RM-kisat on osallistujamääriltä näin laajat. Päästään näkemään erilaisia koiria ja koirakkoja laajalla kirjolla ympäri Suomen sen muutaman hassun sijaan joilla on edes teoreettinen mahdollisuus päästä joukkueeseen.

• Mustavalkoista
        RescueGSD kirjoitti:

Täytyy muistaa että Anton on näyttelylinjainen koira ja sen linjat jalostettu sitä silmällä pitäen. Minusta olisi huolestuttavaa, jos se olisi ominaisuuksiltaan yhdenvertainen koirien kanssa jotka ovat varta vasten käyttöön jalostettu. Silloin olisi käyttöpuolen kasvatustoiminta retuperällä ja se viesti maailmalle olisi paljon huonompi.

Itse otan Antonin positiivisena viestinä että näyttelylinjoistakin voi saada harrastettaviakin koiria jos kasvatustoimintaan vain halutaan panostaa. Ja kuintenkin Anton on näyttelylinjaisista koirista paras ja ainoana koirana pitkään aikaan saanut oikeuden osallistua SM kisoihin ja siksi se minusta on ansainnut paikan tulla esille myös käyttöpuolen karkeloihin. Voisihan näyttylylinjaisille koirille järjestää omat suojelun SM kisat, mutta silloin sielä ei olisi muita koiria kuin tuo Anton!

• Onnea vaan Reiska ja Jani! Hienoa että edes pari näyttelylinjaista tekee tuloksensa reilusti suomessa ja samoissa karkeloissa kuin käyttölinjaiset!
      Ja onnea Jannelle taitavasti treenatusta koirakosta! :)
      SM-skaboissa onkin sit vähän enempi haastetta.

• 8+14

Heräsipä mielenkiinto ja tarkistin asian tuosta toisesta näyttelylinjaisesta, koska sosiaalisessa mediassa oli kysely viimeisimmästä näyttiksestä sm-kisoissa ja se sijoittuu vuosituhannen vaihteeseen ja näin ollen Reiska ja Jani on ainoa näyttelylinjainen koirakko kymmeneen vuoteen mestaruuskisoissa. Malvex tarkoittanee toisella näyttelylinjaisella listoilla olevaa Kreislauf koiraa joka on puhdas käyttis.

• 8+14 kirjoitti:

Heräsipä mielenkiinto ja tarkistin asian tuosta toisesta näyttelylinjaisesta, koska sosiaalisessa mediassa oli kysely viimeisimmästä näyttiksestä sm-kisoissa ja se sijoittuu vuosituhannen vaihteeseen ja näin ollen Reiska ja Jani on ainoa näyttelylinjainen koirakko kymmeneen vuoteen mestaruuskisoissa. Malvex tarkoittanee toisella näyttelylinjaisella listoilla olevaa Kreislauf koiraa joka on puhdas käyttis.

Tarkkasilmäiset lukijat varmaan huomasivat että puhuin tuloksen tekemisestä suomessa, en SM-kisoihin osallistumisesta. :)

• ettekötiennytkään

Anton on koulutettu ja kisattu Saksassa. Omistaja jatkanut

• ylämummo!!!!!!!!!!!!
        malvex kirjoitti:

Tarkkasilmäiset lukijat varmaan huomasivat että puhuin tuloksen tekemisestä suomessa, en SM-kisoihin osallistumisesta. :)

Onhan näyttelylinjainen koira voittanutkin suojelun Sm kultaa useastikkin, vai yrittääkö käyttikset omia Perusin Haskon????Vai ettekö arvosta esim.noita tuloksia?????

• Mitenkäs nyt näin?

spu ANTON Jani 65 M 74 B 80 G 219 M a -
      eli ei tulosta SM-kilpailuissa :( ettäpä se sitten siitä...

• 6+8

Mistä?

• .
        6+8 kirjoitti:

Mistä?

Ja mikä?

• Eli tossa on Antonin ja Janin pistesaldo saksanpaimenten suojelun sm-kisoista.
      Niinku sanoin tossa aiemmin, SM-kisat onki sit ihan eri skabat. :)
      Mutta silti hatunnosto Janille ja Reiskalle!

• näyttelytäti

niin kuin moni muukin ei saanut tulosta tai hylättiin, urheilussa epäonnistuminen kuuluu asiaan jokaisessa lajissa. elämä on! onnittelut ansaitsevat kaikki osallistujat jo pelkkä siitä, että saivat oikeuden osallistua SM kisoissa.

• 28

Valitettavaa mutta on hienoa että Anton tuli kisoihin ja teki parhaansa, valitettavasti jäi ilman tulosta kuten moni muukin. Rohkea koirakko tulla esille ja kaikkien arvosteltavaksi. Vuosiahan koirakolla on vielä edessä joten toivottavasti heidät nähdään ensi vuonnakin mestaruuskisoissa.

• huonopäivä

Anton on näyttänyt jo hyvyytensä,sillä on lupa myös epäonnistua ,kuten kaikilla muillakin koirilla.
      Harva pystyy vetään aina täydet pisteet!
      Koirakko on laadukas ja hyvä,onnea ja menestystä heille,laji ei ole helppo.

• 4

Yhdellä mun kaverilla aikoinaan oli tavoitteena näyttiksensä kanssa sama mutta käyttisväki romutti haaveet jatkuvalla syrjinnällä, ilkkumisella, maahan polkemisella. Sekä ohjaajasta että koirasta olisi ollut siihen.:(

• .

Kaveris ei varmaan ole ainut.Mä en usko ollenkaan että Anton olis ainut tuohon pystyvä koira tai ohjaaja.

• Aitu

Hienosti kiteytetty "Huonopäivä". Kuulin että Reiska on Janin ensimmäinen koira, joten minulta koirakko saa täyden kunnioituksen. Tuskin löytyy kovin paljoa ohjaajia joka on päässyt ensimmäisellä koirallaan joka on vielä näyttelylinjainen SM-tasolle!!

• Hyvä meininki

Paluu normaalitasolle tuli ilmeisen nopeasti, näyttää Anton tehneen vielä syksyllä IPO3 pistein 250. Onnea hyvälle näyttikselle taas kerran!

• Onnea

Onnea Anton ja menestystä ensi kesän koitoksiin!

• 250

OK pisteet kaikki koirat mukaan luettuna, linjoihin katsomatta.

• jee mullle kans!

Tuli pelastus kaikille näyttely linjaisille....jokaisen näyttely ihmisen seinällä komeilee Anton!!!!
      Rotu on pelastettu yhdellä ipo 3 tuloksella ja muut hinaa lonkiaan ja luupiikejään näyttelyyn.

• paljon onnea

on meidänkin alaosastolla jopa 3 näytistä jotka on tehnyt IPO2 ja treenaa kolmosta, yksi niistä kaiken Suomessa ja toiset on esikoulutettu Saksassa, mutta kyllä ne vielä Suomessakin tulee näyttämään ominaisuudet ja ovat rohkeuskoessa ja jalostustarkastuksessa ne jo osoittanutkin

• Kerro kerro

Oon katellut huvukseni noita näyttiksien suojelutuloksia mutta en oo löytänyt kuin muutaman kakkosen tehneen koiran ja yhden kolmosen. Kerro Paljon Onnea ihmeessä keitä nämä kakkosen tehneet koirat ovat?

• Ketä

Mä haluan kas tietää ketä on nuo sanomas IPO koirat ?

• minä vaan

Sakemanni, kun sakemanni linjaan katsomatta. Käyttikset ansaitsee ihan yhtä suuren kunnian IPO3 tuloksesta ;)

• irti iirti irti

AUF AUUF AUF

• shäfer3

Tarkoitat varmaanki aus

• ihme3
        shäfer3 kirjoitti:

Tarkoitat varmaanki aus

Näyttelylinjaisia on suomessa pilvin pimein ja kun YKSI saa ipo 3 tuloksen se on maailman suurin tapahtuma jota hehkutetaan !!!! Surkuhupaisaa.

• hehku1
        ihme3 kirjoitti:

Näyttelylinjaisia on suomessa pilvin pimein ja kun YKSI saa ipo 3 tuloksen se on maailman suurin tapahtuma jota hehkutetaan !!!! Surkuhupaisaa.

Hehkuttakaa jos kerran on aihetta!! Ei ole surkuhupaisaa vaan surkeaa juuri tuo ihme3 kommentti, näyttelylinjaisia on pilvin pimein mutta VAIN YKSI JA AINOA koira on pystynyt tekemään kolmosen Suomessa viimeiseen kymmeneen vuoteen. Niitä pitäisi olla kymmeniä vuosittain niin ei tarvisi hehkutella.

• jepulis9
        ihme3 kirjoitti:

Hyvä että hehkutetaan, Anton näyttää esimerkillään mikä nyky geelien taso oikeasti on. Rohkeuskokeissa kaikki on erinomaisia mutta sokeakin näkee että Antonin ero muihin on valtava.

• ihmejakumma
        jepulis9 kirjoitti:

Hyvä että hehkutetaan, Anton näyttää esimerkillään mikä nyky geelien taso oikeasti on. Rohkeuskokeissa kaikki on erinomaisia mutta sokeakin näkee että Antonin ero muihin on valtava.

En tiennytkään että koiratkin käyttävät geeliä, häntäänkö Anton sitä laittaa ?

• d42
        jepulis9 kirjoitti:

Anton on säännöllisesti reenattu suojeluun alusta lähtien. Ehkäpä siinä syy sen pärjäämiseen. Lisäksi omistaja on ahkera, käy semmoissa, treenaa säntillisesti jnejne. Jos muillakin näyttelylinjaisilla otettaisiin sama kaava, voisi tuloksia olla paljon enemmän. Omistajistakin on paljon kiinni.

Antonin ykkönen tehtiin saksassa ammattimiehen voimin, siitä omistaja hienosti jatkanut reeniä, hatunnosto sille.

Muita yhtäåhyviä, ellei parempiakin olen nähnyt, samansukuisia, omistajat vaan eivät jaksa tarpeeksi harrastaa, ipo on aikaa vievä laji. Helpompi on reenata vain rohkeuskokeeseen, ei tarvii ajaa jälkee, tottista jnejne säännöllisesti.

• ammattimies68

Lopettakaahan tuo hössötys Saksassa kouluttamisesta koska olen seurannut hyvin läheltä Reiskan ja Janin touhuja lähes alusta asti ja tiedän että Reiskaa on treenattu pennusta saakka ja saksassa on käyty vain kokeessa, jalostustarkastuksessa ja näyttelyssä eikä niillä ole mitään tekemistä Reiskan koulutustason kanssa. Kaikki kunnia koiralle, ohjaajalle ja taustajoukoille!!!

Katsokaanhan nyt hyvät ihmiset rohkeuskoevideoita niin näette mitä nämä teidän Saksalaiset "ammattimiehet" saa aikaan ja keskittykään oleelliseen.

• d42

Reiska kävi ilman ohjaajaa saksassa, ja sillä tehtiin siellä ykkönen, eri ohjaajan toimesta. Myös seurannut läheltä. Omistaja reenannut alusta lähtien, ja Saksanreissun jälkeen, kuten jo aiemmin kirjoitin.

• hucca1

Oikeesti, Saksassa...? En tiennykkää, luulin jo et ite reenaillu ja kouluttanu. Ite oon niin köyhä et oon joutunu omat koirat kouluttaa IPO3 ja SM kisoihin asti, ilman Saksan reissuja... Ja näyttelyistä ei ole G:tä korkeempaa saatu.

Hienoa on, et yksikin näyttis kykenee edes SM tasolle ja näyttisporukatkin alkaa käyttämään Antonia ehkä parantamaan käyttöominaisuuksia, MUTTA ei se Anton yksin ihmeisiinkään pysty, vaatii tasonparantamiseks paljon enemmän geelareita...

• jalostus eeri asia

Ei antonin tulokset vielä siitä tee jalostusurosta, enkä todellakaan kasvattajana lähtis vielä käyttämään.Kun katsoo koiran emän perittämis kykyä, niin epäilempä koiran käyttöominaisuuksien parantajana olevan mikään helmi.

Yksilönä loistava koira.

• face3
        jalostus eeri asia kirjoitti:

Ei antonin tulokset vielä siitä tee jalostusurosta, enkä todellakaan kasvattajana lähtis vielä käyttämään.Kun katsoo koiran emän perittämis kykyä, niin epäilempä koiran käyttöominaisuuksien parantajana olevan mikään helmi.

Yksilönä loistava koira.

Sosiaalisen median mukaan Antonille on tulossa lisää muutamia pentueita, mikä on minusta aivan oikein koska jonku täytyy uskaltaa pää avata. Sitä on jalostaminen jos aikoo hyviä koiria jalostaa. Eikä tuo koira rotuaan ainakaan huononna.

• d24

Antonin suvussa terveysriskiä kyynäräiden osalta, joten jengi vähän varoo kätyyämistä..

Ja itse on alun kouluttanut, sitten kävi saksassa jossa teki ykkösen. Omistaja jatkoi koulutusta ja teki ite 2,3. Joten kyllä omistaja hyvää työtä on tehnyt.

• Koiramister

Ei voi kuinihmetellä tätä keskustelua käyttis/näyttis linjoista. Kylmä totuus on se, että molemmista linjoista löytyy todella hyvää ainesta niin IPO kuvioihin kuin kotikoiraksi.

Saksanpaimenkoirille on olemassa rodunomainen koe, rohkeuskoe. Kokemukseni mukaan harva saksanpaimenkoira, olkoon näyttely tai käyttölinjainen olisi niin vietitön ettei tuosta kokeesta voisi suoriutua ihan mallikkaasti. Ainakin suomen tasolla suurin ongelma on se, että ns. käyttisihmiset systemaattisesti syrjivät näyttelylinjaisia koiria eli näyttelylinjaisten koirien harjoittelumahdollisuudet on monessa SPL-alajaostossa aivan toista luokkaa kuin ns. käyttölinjaisten koirien. Tämä tieto on totuus siitä miksi käyttö- ja näyttelylinjaisten koirien IPO suorituksissa voi olla suuriakin eroja. On pikkuisen eri asia harjoituttaa käyttölinjaista koiraa pennusta lähtien asiansa osaavalla maalimiehellä 2-3 krt vko. kuin lähettää näyttelylinjainen koira 1,5 vuotiaana saksaan 3 kk:n koulutukseen IPO ykköstä hakemaan.

Kun noita rohkeuskoesuorituksia tms. katselee pitää muistaa pitää mielessä ne lähtökohdat minkä myllyn läpi koira sinne tulee. On huvittavaa, että nämä ns. käyttölinjaisten kannattajat ovat kyllä ensimmäisenä siellä ilkkumassa toisten suorituksia mutta jostakin syystä käyttölinjaisia koiria ei mm. päänäyttelyssä tai muissakaan näyttelyissä näy. Viekööt koiranne sinne esimerkiksi muille, vai onko niin että ns. käyttölinjaiset koirat on jalostettu rakenteen osalta pilalle puruominaisuuksien kustannuksella. Kaikkein huvittavinta on, että nämä ns. käyttölinjaiset ihmiset arvostelevat rohkeuskokeita samalla tavalla kuin jotain IPO -koetta, kyse on ihan eri asiasta.
      Koirat jotka tekevät IPO 3 tuloksen ovat pitkän ja huolellisen treenin tulos, ei siinä linjat paljon paina.

• että näin...

Ethän sinä nyt voi edes leikilläsi ajatella, että käyttikset on jalostettu rakenteeltaan pilalle, etteivät kelpaa siksi näyttelyyn. Taitaa olla näyttelypelit niitä, joiden rakenne on jo todella kaukana alkuperäisistä koirista. Myöskään niiden liike ei enää näytä kovinkaan luonnolliselta hurjine kulmauksineen. Mitä tulee koulutukseen, niin ei edes hyvä maalimies tee hyviä tuloksia koirilla, joilla ei viettiä/moottoria ole. Sitä kun ei koiraan saa koulutettua. Ja suurelta osin näyttiksillä ei sitä enää ole, kun ei jalostuksessa ole nähty sitä tarpeelliseksi...

• Vai sillälailla

Niin kyllä ne näyttelylinjaset on niitä jotka on rakenteeltaan pilalle jalostettuja..

• koiramister

Hei kamoon, kyllähän käyttölinjaisissa koirissa on paljon sellaisia koiria, että ei voi saksanpaimenkoirasta puhua, siis luonteellisesti ja rakenteellisesti. Esimerkiksi Saksan poliisi on luopumassa saksanpaimenkoirien käyttämisestä virkakoirina, hermorakenne on näissä käyttölinjaisissa jalostettu pilalle, puree kaikkea mikä liikkuu, kärjistäen sanottu. Kyllä käyttöpuolen koirien rakenteissa on paljon parannettavaa, mm. etu- ja takakulmaukset, alikulmautuneet koirat ovat yhtä pilalla olevia koiria kuin ylikulmautuneetkin, virheellinen rakenne johtaa terveysongelmiin.
        Toki näyttelypuolella on myös näitä ylilyöntejä. Mikään ei ole niin hirveään kuin ylikulmautunut koira joka ei kykene normaaliin liikuntaan.
        Minä en nyt vaan ymmärrä tuota stereotypiaa siitä, että näyttelylinjaisilla ei ole moottoria tai viettiä, kyllä siellä on ihan samanlaisia viettihyrriä kuin käyttölinjaisissakin koirissa, usko huviksesi. On totta, että jos koiralla ei ole riittävästi viettiä niin maalimieskään ei asialle voi mitään, mutta väitän että esimerkiksi jalostustarkastus- tai rohkeuskoe tasolle yltää miltei jokainen saksanpaimenkoira riippumatta linjoista, kunhan pennusta asti tehdään oikeita asioita. Kisakoirat ovat toinen juttu ja silloin mennään yksilötasolle, ei kannata alkaa puhumaan linjoista. Minä en kyllä allekirjoita tuota väitettä siitä, ettei näyttelylinjaisia koiria jalostettaessa luonteella ole ollut merkitystä, miten niin ei ole ? Minulla on kyllä asiasta vastakkainen käsitys, kyllä kunnon kasvattajat jalostavat koiriaan siten, että luonne ja rakenne on mukana jalostuspäätöksiä tehtäessä. Eikö koiran jalostuksessa ole olennaista se, että sekä rakenne ja luonne ovat huomioitu. Saksanpaimenkoira on yleiskoira jonka pitää soveltua monenlaisiin rooleihin kotikoirasta työkoiraksi. Jos jaostuskriteeriksi otetaan vain se, että koira on vietikäs ja puruote täysi ja muusta ei niin väliä niin mitä jalostusta se muka on. Ihan sama tilanne kuin joku jalostaisi koiraansa vain mahdollisimman suurten kulmausten aikaansaamiseksi. Minun pointti on se, että jalostuksen tavoitteena pitää olla rotumääritelmän mukainen rakenne ja luonne. Tämmöinen koirahan täytää ne kriteerit mitä saksanpaimenkoiralta vaaditaan.

• totuutta taas
        koiramister kirjoitti:

Hei kamoon, kyllähän käyttölinjaisissa koirissa on paljon sellaisia koiria, että ei voi saksanpaimenkoirasta puhua, siis luonteellisesti ja rakenteellisesti. Esimerkiksi Saksan poliisi on luopumassa saksanpaimenkoirien käyttämisestä virkakoirina, hermorakenne on näissä käyttölinjaisissa jalostettu pilalle, puree kaikkea mikä liikkuu, kärjistäen sanottu. Kyllä käyttöpuolen koirien rakenteissa on paljon parannettavaa, mm. etu- ja takakulmaukset, alikulmautuneet koirat ovat yhtä pilalla olevia koiria kuin ylikulmautuneetkin, virheellinen rakenne johtaa terveysongelmiin.
        Toki näyttelypuolella on myös näitä ylilyöntejä. Mikään ei ole niin hirveään kuin ylikulmautunut koira joka ei kykene normaaliin liikuntaan.
        Minä en nyt vaan ymmärrä tuota stereotypiaa siitä, että näyttelylinjaisilla ei ole moottoria tai viettiä, kyllä siellä on ihan samanlaisia viettihyrriä kuin käyttölinjaisissakin koirissa, usko huviksesi. On totta, että jos koiralla ei ole riittävästi viettiä niin maalimieskään ei asialle voi mitään, mutta väitän että esimerkiksi jalostustarkastus- tai rohkeuskoe tasolle yltää miltei jokainen saksanpaimenkoira riippumatta linjoista, kunhan pennusta asti tehdään oikeita asioita. Kisakoirat ovat toinen juttu ja silloin mennään yksilötasolle, ei kannata alkaa puhumaan linjoista. Minä en kyllä allekirjoita tuota väitettä siitä, ettei näyttelylinjaisia koiria jalostettaessa luonteella ole ollut merkitystä, miten niin ei ole ? Minulla on kyllä asiasta vastakkainen käsitys, kyllä kunnon kasvattajat jalostavat koiriaan siten, että luonne ja rakenne on mukana jalostuspäätöksiä tehtäessä. Eikö koiran jalostuksessa ole olennaista se, että sekä rakenne ja luonne ovat huomioitu. Saksanpaimenkoira on yleiskoira jonka pitää soveltua monenlaisiin rooleihin kotikoirasta työkoiraksi. Jos jaostuskriteeriksi otetaan vain se, että koira on vietikäs ja puruote täysi ja muusta ei niin väliä niin mitä jalostusta se muka on. Ihan sama tilanne kuin joku jalostaisi koiraansa vain mahdollisimman suurten kulmausten aikaansaamiseksi. Minun pointti on se, että jalostuksen tavoitteena pitää olla rotumääritelmän mukainen rakenne ja luonne. Tämmöinen koirahan täytää ne kriteerit mitä saksanpaimenkoiralta vaaditaan.

"Saksan poliisi on luopumassa saksanpaimenkoirien käyttämisestä virkakoirina, hermorakenne on näissä käyttölinjaisissa jalostettu pilalle, puree kaikkea mikä liikkuu, kärjistäen sanottu."

Ja tilalle on otettu maleja, jotka ovat vielä tempperamenttisempia ja vielä enemmän purevat kaikkea mikä liikkuu. Mitähän tähän sanoisi.

"Kyllä käyttöpuolen koirien rakenteissa on paljon parannettavaa, mm. etu- ja takakulmaukset, alikulmautuneet koirat ovat yhtä pilalla olevia koiria kuin ylikulmautuneetkin, virheellinen rakenne johtaa terveysongelmiin. "

Ihan työkäytössä näkee niin niin niukasti kulmautuneita maleja että yhtä niukasti kulmautuneita saksanpaimenkoiria on todella vaikea mistään linjasta edes löytää. Jopa käyttölinjaisissa saksanpaimenkoirissa on yleensä muihin saman kokoisiin rotuihin verrattuna paljon kulmauksia.

"Minä en kyllä allekirjoita tuota väitettä siitä, ettei näyttelylinjaisia koiria jalostettaessa luonteella ole ollut merkitystä, miten niin ei ole ?"

Saksassa VA-koirat ja muut muotikoirat astuvat hirmuisia määriä ovat ne luonteeltaan tai sen periyttämiskyvyltään miten huonoja tahansa. Esim. Ursus von Batu jätti surkeaa luonnetta jopa näyttelylinjan sisällä verrattaessa, mutta koska sen jälkeläiset pärjäsivät näyttelyissä niin Ursus-sukuiset ovat vieläkin suosiossa. Suomessa jotkut näyttelykasvattajat käyttävät jopa maalimiestä karkuun juoksevia koiria surutta "jalostukseen".

Näyttelylinjan jalostuksessa määrävin tekijä on RAHA, avaa silmäsi niin ehkä sinäkin sen näet.

• Koiramister
        totuutta taas kirjoitti:

"Saksan poliisi on luopumassa saksanpaimenkoirien käyttämisestä virkakoirina, hermorakenne on näissä käyttölinjaisissa jalostettu pilalle, puree kaikkea mikä liikkuu, kärjistäen sanottu."

Ja tilalle on otettu maleja, jotka ovat vielä tempperamenttisempia ja vielä enemmän purevat kaikkea mikä liikkuu. Mitähän tähän sanoisi.

"Kyllä käyttöpuolen koirien rakenteissa on paljon parannettavaa, mm. etu- ja takakulmaukset, alikulmautuneet koirat ovat yhtä pilalla olevia koiria kuin ylikulmautuneetkin, virheellinen rakenne johtaa terveysongelmiin. "

Ihan työkäytössä näkee niin niin niukasti kulmautuneita maleja että yhtä niukasti kulmautuneita saksanpaimenkoiria on todella vaikea mistään linjasta edes löytää. Jopa käyttölinjaisissa saksanpaimenkoirissa on yleensä muihin saman kokoisiin rotuihin verrattuna paljon kulmauksia.

"Minä en kyllä allekirjoita tuota väitettä siitä, ettei näyttelylinjaisia koiria jalostettaessa luonteella ole ollut merkitystä, miten niin ei ole ?"

Saksassa VA-koirat ja muut muotikoirat astuvat hirmuisia määriä ovat ne luonteeltaan tai sen periyttämiskyvyltään miten huonoja tahansa. Esim. Ursus von Batu jätti surkeaa luonnetta jopa näyttelylinjan sisällä verrattaessa, mutta koska sen jälkeläiset pärjäsivät näyttelyissä niin Ursus-sukuiset ovat vieläkin suosiossa. Suomessa jotkut näyttelykasvattajat käyttävät jopa maalimiestä karkuun juoksevia koiria surutta "jalostukseen".

Näyttelylinjan jalostuksessa määrävin tekijä on RAHA, avaa silmäsi niin ehkä sinäkin sen näet.

"Ja tilalle on otettu maleja, jotka ovat vielä tempperamenttisempia ja vielä enemmän purevat kaikkea mikä liikkuu. Mitähän tähän sanoisi. pilannut koko rodun "

Kyllä, sakemannin hermorakenne on toisen tyyppinen kuin malilla, saksanpaimenkoiran hermorakenne on pilattu sillä, että tietyt tahot ovat yrittäneet jalostaa niistä malinoismaisia yliteräviä purijoita. Kuten aiemmin kirjoitin saksanpaimenkoira on yleiskoira jonka hermorakenne on jalostettu nimenomaan monenlaista käyttötarkoitusta varten, kotikoirasta vaativiin virkakoiriin. Kun mennään jalostamiseen jossa katsotaan vain purua niin metsään mennään ja näin on vlitettavasti käynyt, tämä on kylmä totuus. Eikö ipo kisoissakin ihannoida tänä päivänä malinoisien suorituksia, ei kärjessä sakemanneja näy, minusta on typeryyttä, että rotua harrastavat jalostajat lähtevät mukaan moiseen jalostukseen, malinois on malinois ja saksanpaimenkoira saksanpaimenkoira.

"Ihan työkäytössä näkee niin niin niukasti kulmautuneita maleja että yhtä niukasti kulmautuneita saksanpaimenkoiria on todella vaikea mistään linjasta edes löytää. Jopa käyttölinjaisissa saksanpaimenkoirissa on yleensä muihin saman kokoisiin rotuihin verrattuna paljon kulmauksia."

Malinois on oma rotunsa ja sillä on oma rotumääritelmänsä, et kai tosissasi vertaa saksanpaimenkoirien kulmauksia malinoisien vastaaviin. Rotumääritelmässä on aika tarkkaan määritelty saksanpaimenkoirien kulmaukset ja tuosta näkökulmasta kulmauksien oikeellisuutta on arvioitava. Kyllä käyttölinjaisissakin koirissa on rakenteellisesti erinomaisia koiria mutta aika paljon on myös koiria joiden rakenne ja luonne on aivan muuta kuin pitää.

"Saksassa VA-koirat ja muut muotikoirat astuvat hirmuisia määriä ovat ne luonteeltaan tai sen periyttämiskyvyltään miten huonoja tahansa. Esim. Ursus von Batu jätti surkeaa luonnetta jopa näyttelylinjan sisällä verrattaessa, mutta koska sen jälkeläiset pärjäsivät näyttelyissä niin Ursus-sukuiset ovat vieläkin suosiossa. Suomessa jotkut näyttelykasvattajat käyttävät jopa maalimiestä karkuun juoksevia koiria surutta "jalostukseen".

Kyllä käyttöpuolella on löydettävissä ihan samanlaisia ylilyöntejä ns. huippu-urosten käytöstä, tiettyjä uroksia käytetään vaikka tiedossa on karmeita ongelmia. Ajatteletko oikeasti niin, että kaikki käyttöpuolen huippu-urokset periyttävät virheetöntä saksanpaimenkoiraa ja näyttelylinjaiset koirat ovat niitä joista tulee vain ongelmia ? On kyllä totta, että näyttelylinjaisia ns. huippu-uroksia on enemmän kuin ns. käyttölinjaisia ja tämähän johtuu käsittääkseni vain siitä, että näyttelytoiminta on harrastajamäärässä ihan toista luokkaa kuin suojelu- tai palveluskoiraharrastaminen ja kilpailu.
        Lienee aika perusteltua käyttää noita Saksan VA -uroksia jalostukseen jos niin kuin jalostuksen kautta asiaa katsoo, eikö Saksan VA koirat ole koiria jotka ovat sukutaulullaan, rohkeuskokeellaan, anatomiallaan, jälkeläisryhmällään ja muilla tuloksillaan osoittaneet olevansa rotunsa periyttäjistä parhaista parhaimmat. Mikä muu kertoo jalostajalle enemmän koirasta ? Älä sotke IPO juttuja tähän kuvioon ollenkaan, se on yksi kilpailumuoto monien muiden kilpailujen ohessa. VA -koiraksi voi mennä yrittämään niin näyttelylinjaisella kuin käyttölinjaisenkin koiralla, harva sinne yltää. Ruotsin ja Suomen jne. VA tulokset eivät kerro mitään koiran jalostusarvosta, vain Saksan Päänäyttelyn VA -koirat ovat arvosteltu tiukan seulan läpi jolla on jalostuksellista merkitystä enemmän kuin millään tietämälläni indikaattorilla.

Mielestäni jokaisella koiranomistajalla on oikeus ja jopa velvollisuus harrastaa koirallaan jotain yhteistä kivaa, eikä se voi olla niin, että jos rotusi on saksanpaimenkoira niin silloin ainoa oikea on suojelu. Kaikki harrastaminen mistä koira ja omistaja yhdessä nauttivat on yhtä arvokasta.

"Näyttelylinjan jalostuksessa määrävin tekijä on RAHA, avaa silmäsi niin ehkä sinäkin sen näet."

Ai jaa, näyttelylinjaisia jalostavat ovat rahanahneita ja käyttölinjaisia jalostavat ovat jotain muuta. Kylmä totuus on tässäkin asiassa se, että niin käyttöpuolen kuin näyttelypuolen kasvattajissa on näitä koirakauppiaita ja oikeita jalostajia. Katteleppa huviksesi millaisia ns. käyttölinjaisia koiria tälläkin hetkellä suomessa on myynnissä, monessa yhdistelmässä ei ole kyllä jalostuksellisesti järjen hiventäkään, ei anatomisesti eikä luonteellisesti.

• totuutta taas
        Koiramister kirjoitti:

"Ja tilalle on otettu maleja, jotka ovat vielä tempperamenttisempia ja vielä enemmän purevat kaikkea mikä liikkuu. Mitähän tähän sanoisi. pilannut koko rodun "

Kyllä, sakemannin hermorakenne on toisen tyyppinen kuin malilla, saksanpaimenkoiran hermorakenne on pilattu sillä, että tietyt tahot ovat yrittäneet jalostaa niistä malinoismaisia yliteräviä purijoita. Kuten aiemmin kirjoitin saksanpaimenkoira on yleiskoira jonka hermorakenne on jalostettu nimenomaan monenlaista käyttötarkoitusta varten, kotikoirasta vaativiin virkakoiriin. Kun mennään jalostamiseen jossa katsotaan vain purua niin metsään mennään ja näin on vlitettavasti käynyt, tämä on kylmä totuus. Eikö ipo kisoissakin ihannoida tänä päivänä malinoisien suorituksia, ei kärjessä sakemanneja näy, minusta on typeryyttä, että rotua harrastavat jalostajat lähtevät mukaan moiseen jalostukseen, malinois on malinois ja saksanpaimenkoira saksanpaimenkoira.

"Ihan työkäytössä näkee niin niin niukasti kulmautuneita maleja että yhtä niukasti kulmautuneita saksanpaimenkoiria on todella vaikea mistään linjasta edes löytää. Jopa käyttölinjaisissa saksanpaimenkoirissa on yleensä muihin saman kokoisiin rotuihin verrattuna paljon kulmauksia."

Malinois on oma rotunsa ja sillä on oma rotumääritelmänsä, et kai tosissasi vertaa saksanpaimenkoirien kulmauksia malinoisien vastaaviin. Rotumääritelmässä on aika tarkkaan määritelty saksanpaimenkoirien kulmaukset ja tuosta näkökulmasta kulmauksien oikeellisuutta on arvioitava. Kyllä käyttölinjaisissakin koirissa on rakenteellisesti erinomaisia koiria mutta aika paljon on myös koiria joiden rakenne ja luonne on aivan muuta kuin pitää.

"Saksassa VA-koirat ja muut muotikoirat astuvat hirmuisia määriä ovat ne luonteeltaan tai sen periyttämiskyvyltään miten huonoja tahansa. Esim. Ursus von Batu jätti surkeaa luonnetta jopa näyttelylinjan sisällä verrattaessa, mutta koska sen jälkeläiset pärjäsivät näyttelyissä niin Ursus-sukuiset ovat vieläkin suosiossa. Suomessa jotkut näyttelykasvattajat käyttävät jopa maalimiestä karkuun juoksevia koiria surutta "jalostukseen".

Kyllä käyttöpuolella on löydettävissä ihan samanlaisia ylilyöntejä ns. huippu-urosten käytöstä, tiettyjä uroksia käytetään vaikka tiedossa on karmeita ongelmia. Ajatteletko oikeasti niin, että kaikki käyttöpuolen huippu-urokset periyttävät virheetöntä saksanpaimenkoiraa ja näyttelylinjaiset koirat ovat niitä joista tulee vain ongelmia ? On kyllä totta, että näyttelylinjaisia ns. huippu-uroksia on enemmän kuin ns. käyttölinjaisia ja tämähän johtuu käsittääkseni vain siitä, että näyttelytoiminta on harrastajamäärässä ihan toista luokkaa kuin suojelu- tai palveluskoiraharrastaminen ja kilpailu.
        Lienee aika perusteltua käyttää noita Saksan VA -uroksia jalostukseen jos niin kuin jalostuksen kautta asiaa katsoo, eikö Saksan VA koirat ole koiria jotka ovat sukutaulullaan, rohkeuskokeellaan, anatomiallaan, jälkeläisryhmällään ja muilla tuloksillaan osoittaneet olevansa rotunsa periyttäjistä parhaista parhaimmat. Mikä muu kertoo jalostajalle enemmän koirasta ? Älä sotke IPO juttuja tähän kuvioon ollenkaan, se on yksi kilpailumuoto monien muiden kilpailujen ohessa. VA -koiraksi voi mennä yrittämään niin näyttelylinjaisella kuin käyttölinjaisenkin koiralla, harva sinne yltää. Ruotsin ja Suomen jne. VA tulokset eivät kerro mitään koiran jalostusarvosta, vain Saksan Päänäyttelyn VA -koirat ovat arvosteltu tiukan seulan läpi jolla on jalostuksellista merkitystä enemmän kuin millään tietämälläni indikaattorilla.

Mielestäni jokaisella koiranomistajalla on oikeus ja jopa velvollisuus harrastaa koirallaan jotain yhteistä kivaa, eikä se voi olla niin, että jos rotusi on saksanpaimenkoira niin silloin ainoa oikea on suojelu. Kaikki harrastaminen mistä koira ja omistaja yhdessä nauttivat on yhtä arvokasta.

"Näyttelylinjan jalostuksessa määrävin tekijä on RAHA, avaa silmäsi niin ehkä sinäkin sen näet."

Ai jaa, näyttelylinjaisia jalostavat ovat rahanahneita ja käyttölinjaisia jalostavat ovat jotain muuta. Kylmä totuus on tässäkin asiassa se, että niin käyttöpuolen kuin näyttelypuolen kasvattajissa on näitä koirakauppiaita ja oikeita jalostajia. Katteleppa huviksesi millaisia ns. käyttölinjaisia koiria tälläkin hetkellä suomessa on myynnissä, monessa yhdistelmässä ei ole kyllä jalostuksellisesti järjen hiventäkään, ei anatomisesti eikä luonteellisesti.

Ensin väität, että alikulmautuneisuus johtaa terveysongelmiin, sitten kun minä kerron, että kyseinen "alikulmautuneisuus" on muilla roduilla normaalia, niin sinä vaihdat aiheeksi rotumääritelmän, joka on kirjoitettu kauan sitten ilman nykyistä tietoa koiraeläinten anatomiasta ja fysiologiasta. Rotumääritelmässä mainituilla kulmauksilla ei ole mitään tekemistä käyttökoiralle optimaalisen rakenteen kanssa. Rakenteessa tärkeämpää kuin joku yksittäinen kulmaus on rakenteen tasapainoisuus, asia mikä ei nykyään näyttelyiden kärkikoirissa toteudu.

Minä en väittänyt, että käyttölinjan kasvatus on aina puhdasta toimintaa, ja että kaikki näyttelylinjan kasvattajat ovat rahanahneita, sinä yrität laittaa sanoja suuhuni. Mutta Saksassa näyttelylinjan kasvatus on iso bisnes, eikä sitä systeemiä joku yksittäinen puhtaasti toimiva kasvattaja voi muuttaa. VA-uros voi astua elämänsä aikana satoja narttuja, eli omistaja tienaa helposti omakotitalon verran rahaa. Kun sellaisia summia on mahdollista tienata, todella harva ihminen pystyy enää toimimaan täysin rehellisesti. Esimerkiksi Nero vom Nöbachtal, koira oli kyynäriltään risa mutta leikattiin ja siitä tuli VA, jonka jälkeen astui monta narttua ennen kuin homma paljastui. Vastaavia huijauksia jäänee paljastumatta paljon.

Vaikka ei puhuttaisi IPO-kokeista, niin ovathan näyttelylinjaisten osallistumismäärät myös ns. kansallisiin pk-lajeihin laskeneet todella pieniksi, sielläkin harrastajat suosivat vähintään sekalinjasia. Jos ne VA-koirat ovat niin huippuja kuin sinä väität niin miksi niiden jälkeläiset eivät kelpaa edes kevyempiin harrasteisiin? Moni harrastaja on näyttelylinjaisella aloittanut, mutta sitten siirtynyt muihin linjoihin tai rotuihin. Tuskin olisivat siirtyneet, jos olisivat olleet näyttelinjaisiin tyytyväisiä. Näyttelylinjan luonteellinen alamäki on tosiasia.

• Totuus on näin
        Koiramister kirjoitti:

Koiraminister puhuu asiaa,juurikin näin.

• purujapuruja

Asia on juuri näin,hyvä kirjoitus!

• jaksa ei

Koiramisterillä on hallussa aika monia kylmiä totuuksia, kannattaisi palata asiaan sitten kun ne alkavat hieman edes lämpenemään..

• ????

Turha on pelkästään takertua tuohon IPO koukkuun. Tottakai koirilla saa ja pitää harrastaa muitakin PK-lajeja. Äkkiä laskin niin johtavien näyttelykennelien tuloksia, niin n. 1500 pentua ja n. viitisenkymmentä pk tulosta. Mistähän moinen johtuu? Eikö potku riitä edes ykkösluokan tulokseen?

• Koiramister

Vastaanpa minä vielä tähän koukkuun sillä tavalla, mikä on ongelmana ettei käyttölinjaisia koiria juuri näy päänäyttelyissä tai normi erkkareissa, eikö rakenne riitä ? Minä olen muuten vastannut tähän ???? esittämään kysymykseen jo ensimmäisessä viestissäni, mutta kerrataan vielä, potkua riittää ykkösen tulokseen jos ruohonjuuri tasolla tapahtuva käyttölinjaisten harrastajien näyttelylinjaisia koiria syrjivä asenne muuttuu, eli koirat otetaan mukaan pennusta lähtien suojelutreeneihin ja muihinkin treeneihin, tämä on ongelman juuri ja alku. Kansallisten lajien osalta on yhtä tärkeää että näyttelylinjaiset koirat pääsevät mukaan niihin treeneihin mihin ns. käyttölinjaisetkin. Tästä tässä on kyse, syrjinnästä. Totta kai tilanne on nyt tuo mitä kuvaat, käyttölinjaiset koirat menevät yleensä käyttöä harrastaviin koteihin ja näyttelylinjaiset mm. näyttelyä harrastaviin, ei tämä kuitenkaan sitä tarkoita etteikö näyttelylinjaisista voi tulla hyviä käyttökoiria, voi tulla ja ihan vieläpä huippuja. Kyse on syrjivästä asenteesta ja sen mukanaan tuomasta käytännöstä, ei mistään absoluuttisesta totuudesta, että näyttelylinjaisesta ei saa käyttökoiraa. Näin on.

Minä en ymmärrä lähtökohtaasi tulkinnallesi, kun otat lähtökohdaksi johtavat näyttelykennelit eli otat lähtökohdaksi koirakauppiaat. Koirakauppiaat ovat oma lukunsa. Kyllä suomesta löytyy ns. näyttelylinjaisten kasvattajia jotka jalostavat koiriaan määrätietoisen taitavasti eli narttulinjojaan vaalien ja parantaen ja mikä tärkeintä he eivät myy koiriaan kenelle tahansa vaan tarkkaan harkiten. Ota lähtökohdaksi ne kasvattajat.

• tino6
        Koiramister kirjoitti:

Vastaanpa minä vielä tähän koukkuun sillä tavalla, mikä on ongelmana ettei käyttölinjaisia koiria juuri näy päänäyttelyissä tai normi erkkareissa, eikö rakenne riitä ? Minä olen muuten vastannut tähän ???? esittämään kysymykseen jo ensimmäisessä viestissäni, mutta kerrataan vielä, potkua riittää ykkösen tulokseen jos ruohonjuuri tasolla tapahtuva käyttölinjaisten harrastajien näyttelylinjaisia koiria syrjivä asenne muuttuu, eli koirat otetaan mukaan pennusta lähtien suojelutreeneihin ja muihinkin treeneihin, tämä on ongelman juuri ja alku. Kansallisten lajien osalta on yhtä tärkeää että näyttelylinjaiset koirat pääsevät mukaan niihin treeneihin mihin ns. käyttölinjaisetkin. Tästä tässä on kyse, syrjinnästä. Totta kai tilanne on nyt tuo mitä kuvaat, käyttölinjaiset koirat menevät yleensä käyttöä harrastaviin koteihin ja näyttelylinjaiset mm. näyttelyä harrastaviin, ei tämä kuitenkaan sitä tarkoita etteikö näyttelylinjaisista voi tulla hyviä käyttökoiria, voi tulla ja ihan vieläpä huippuja. Kyse on syrjivästä asenteesta ja sen mukanaan tuomasta käytännöstä, ei mistään absoluuttisesta totuudesta, että näyttelylinjaisesta ei saa käyttökoiraa. Näin on.

Minä en ymmärrä lähtökohtaasi tulkinnallesi, kun otat lähtökohdaksi johtavat näyttelykennelit eli otat lähtökohdaksi koirakauppiaat. Koirakauppiaat ovat oma lukunsa. Kyllä suomesta löytyy ns. näyttelylinjaisten kasvattajia jotka jalostavat koiriaan määrätietoisen taitavasti eli narttulinjojaan vaalien ja parantaen ja mikä tärkeintä he eivät myy koiriaan kenelle tahansa vaan tarkkaan harkiten. Ota lähtökohdaksi ne kasvattajat.

En usko että tuo maalimiesten asenne on syrjintää vaan he katsovat koiran koirana ja jos koirasta ei ole suojeluun niin miksi sellaista koiraa treenata jos ominaisuudet ei yksinkertaisesti riitä lajiin. Se on oikeudenmukaista niin koiralle kuin ohjaajallekkin.

• Koiramister
        tino6 kirjoitti:

En usko että tuo maalimiesten asenne on syrjintää vaan he katsovat koiran koirana ja jos koirasta ei ole suojeluun niin miksi sellaista koiraa treenata jos ominaisuudet ei yksinkertaisesti riitä lajiin. Se on oikeudenmukaista niin koiralle kuin ohjaajallekkin.

On totta, että kentällä toimii maalimiehiä jotka katsovat koiraa yksilönä, koiran linjoista välittämättä. On totta, että kentillä häärää paljon maalimiehiä joille koiran linjat määrittää sen onko koirasta suojeluun, Näin se vaan menee. On totta, että on koiria joista ei kertakaikkiaan ole suojeluun olkoon maalimies kuinka taitava tahansa. Väitän, kuten aiemminkin että suurimmalla osalla ns. näyttelylinjaisista koirista viettikapasiteetti riittää menen tulen ja palatessa mm. rohkeuskokeen suorittamiseen.

Väitän myös edelleen että näyttelylinjaisten koirien viettirakennetta aliarvostetaan täysin perusteettomasti etenkin ns. käyttölinjaisten harrastajien taholta. Väitän myös, että tällä aliarvostuksella on ollut merkittävä vaikutus siihen miten näyttelylinjaisia koiria on ollut mahdollisuus viedä eteenpäin verrattuna käyttölinjaisiin koiriin ja millaisia käyttötuloksia näyttelylinjaisilla koirilla on tehty.

• totuutta taas
        Koiramister kirjoitti:

On totta, että kentällä toimii maalimiehiä jotka katsovat koiraa yksilönä, koiran linjoista välittämättä. On totta, että kentillä häärää paljon maalimiehiä joille koiran linjat määrittää sen onko koirasta suojeluun, Näin se vaan menee. On totta, että on koiria joista ei kertakaikkiaan ole suojeluun olkoon maalimies kuinka taitava tahansa. Väitän, kuten aiemminkin että suurimmalla osalla ns. näyttelylinjaisista koirista viettikapasiteetti riittää menen tulen ja palatessa mm. rohkeuskokeen suorittamiseen.

Väitän myös edelleen että näyttelylinjaisten koirien viettirakennetta aliarvostetaan täysin perusteettomasti etenkin ns. käyttölinjaisten harrastajien taholta. Väitän myös, että tällä aliarvostuksella on ollut merkittävä vaikutus siihen miten näyttelylinjaisia koiria on ollut mahdollisuus viedä eteenpäin verrattuna käyttölinjaisiin koiriin ja millaisia käyttötuloksia näyttelylinjaisilla koirilla on tehty.

"Väitän, kuten aiemminkin että suurimmalla osalla ns. näyttelylinjaisista koirista viettikapasiteetti riittää menen tulen ja palatessa mm. rohkeuskokeen suorittamiseen."

No tästä voidaan olla samaa mieltä, mutta se johtuu lähinnä siitä, että rohkeuskokeen arvostelu on niin löysää. Rohkeuskokeen läpäisy ei tee koirasta hyvää. Saksan päänäyttelyyn luulisi valikoituvan tuhansista koirista parhaat, ja kun niitä rohkeuskokeita katsoo (videoita löytyy Youtubesta) niin sadasta koirasta saattaa olla pari ok ja oikeasti hyvää ei yhtään. Arvokilpailutasolla näyttelylinjaisia ei erittäin harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta näe. Ensimmäisessä viestissäsi kirjoitit "molemmista linjoista löytyy todella hyvää ainesta IPO kuvioihin", niin missä ne hyvät näyttelylinjaiset piileksivät? Mihin niitä voi tulla katsomaan?

"Väitän myös edelleen että näyttelylinjaisten koirien viettirakennetta aliarvostetaan täysin perusteettomasti etenkin ns. käyttölinjaisten harrastajien taholta."

Monet nykyiset käyttölinjan harrastajat ovat aikoinaan aloittaneet näyttelylinjaisilla koirilla harrastusuransa, joten heillä on kokemusta molemmista linjoista, miten voidaan puhua perusteettomasta aliarvostuksesta, eivätkö näyttelylinjaiset koirat ole silloin itse maineensa ansainneet esittämillään ominaisuuksillaan?

• Koiramister
        totuutta taas kirjoitti:

"Väitän, kuten aiemminkin että suurimmalla osalla ns. näyttelylinjaisista koirista viettikapasiteetti riittää menen tulen ja palatessa mm. rohkeuskokeen suorittamiseen."

No tästä voidaan olla samaa mieltä, mutta se johtuu lähinnä siitä, että rohkeuskokeen arvostelu on niin löysää. Rohkeuskokeen läpäisy ei tee koirasta hyvää. Saksan päänäyttelyyn luulisi valikoituvan tuhansista koirista parhaat, ja kun niitä rohkeuskokeita katsoo (videoita löytyy Youtubesta) niin sadasta koirasta saattaa olla pari ok ja oikeasti hyvää ei yhtään. Arvokilpailutasolla näyttelylinjaisia ei erittäin harvinaisia poikkeuksia lukuun ottamatta näe. Ensimmäisessä viestissäsi kirjoitit "molemmista linjoista löytyy todella hyvää ainesta IPO kuvioihin", niin missä ne hyvät näyttelylinjaiset piileksivät? Mihin niitä voi tulla katsomaan?

"Väitän myös edelleen että näyttelylinjaisten koirien viettirakennetta aliarvostetaan täysin perusteettomasti etenkin ns. käyttölinjaisten harrastajien taholta."

Monet nykyiset käyttölinjan harrastajat ovat aikoinaan aloittaneet näyttelylinjaisilla koirilla harrastusuransa, joten heillä on kokemusta molemmista linjoista, miten voidaan puhua perusteettomasta aliarvostuksesta, eivätkö näyttelylinjaiset koirat ole silloin itse maineensa ansainneet esittämillään ominaisuuksillaan?

Rohkeuskoe on rodunomainen koe joka arvostellaan jokaisen koiran, linjastaan riippumatta, kohdalla samanlailla. Rohkeuskokeen läpäiseminen kertoo koiran olevan luonteeltaan rodunomainen. Rohkeuskoe ei ole IPO -koe, IPO on yksi laji muiden pk- lajien joukossa. IPO -koe ei ole rodunomainen koe.
        Kyllä näyttelylinjaissa koirissakin viettyhyrriä löytyy, niin kuin aiemmin kirjoitin se että näyttelylinjaisia koiria on niin vähän kisakoirina johtuu pitkälti siitä, että näyttelylinjaisia koiria ja niiden ohjaajia syrjitään treenimahdollisuuksien yms. osalta.
        Yleensä nämä linjanvaihtajat ovat näitä suojelufanaatikkoja ja jos suojelupiirit arvostavat vain ja ainoastaan käyttölinjaisia koiria niin ainoa vaihtoehto kuulua jengiin on käyttölinjainen koira.

On tietenkin olemassa koiria joita on jalostettu nimenomaan IPO -koiriksi ja näitä linjoja löytyy ns. käyttölinjaisista koirista. Tämä lienee yksi syy miksi suojelufanaatikot pitävät käyttölinjaisia koiria jotenkin linjoiltaan parempina koirina. Mutta kun saksanpaimenkoira ei ole pelkkä IPO -koira vaan yleiskoira jonka pitää olla rotumääritelmän mukainen koira anatomialtaan ja luonteeltaan sekä soveltua monenmoisiin rooleihin kotikoirasta virkakoiraan. Tämä on kohta joka suojelu -fanaatikoilta tuntuu unohtuvan. Mielestäni ns. näyttelylinjainen koira täyttää tällä hetkellä vähintään ihan yhtä hyvin kuin ns. käyttölinjainenkin koira tuon yleiskoiran vaateet.

• totuutta taas
        Koiramister kirjoitti:

Rohkeuskoe on rodunomainen koe joka arvostellaan jokaisen koiran, linjastaan riippumatta, kohdalla samanlailla. Rohkeuskokeen läpäiseminen kertoo koiran olevan luonteeltaan rodunomainen. Rohkeuskoe ei ole IPO -koe, IPO on yksi laji muiden pk- lajien joukossa. IPO -koe ei ole rodunomainen koe.
        Kyllä näyttelylinjaissa koirissakin viettyhyrriä löytyy, niin kuin aiemmin kirjoitin se että näyttelylinjaisia koiria on niin vähän kisakoirina johtuu pitkälti siitä, että näyttelylinjaisia koiria ja niiden ohjaajia syrjitään treenimahdollisuuksien yms. osalta.
        Yleensä nämä linjanvaihtajat ovat näitä suojelufanaatikkoja ja jos suojelupiirit arvostavat vain ja ainoastaan käyttölinjaisia koiria niin ainoa vaihtoehto kuulua jengiin on käyttölinjainen koira.

On tietenkin olemassa koiria joita on jalostettu nimenomaan IPO -koiriksi ja näitä linjoja löytyy ns. käyttölinjaisista koirista. Tämä lienee yksi syy miksi suojelufanaatikot pitävät käyttölinjaisia koiria jotenkin linjoiltaan parempina koirina. Mutta kun saksanpaimenkoira ei ole pelkkä IPO -koira vaan yleiskoira jonka pitää olla rotumääritelmän mukainen koira anatomialtaan ja luonteeltaan sekä soveltua monenmoisiin rooleihin kotikoirasta virkakoiraan. Tämä on kohta joka suojelu -fanaatikoilta tuntuu unohtuvan. Mielestäni ns. näyttelylinjainen koira täyttää tällä hetkellä vähintään ihan yhtä hyvin kuin ns. käyttölinjainenkin koira tuon yleiskoiran vaateet.

"IPO on yksi laji muiden pk- lajien joukossa. IPO -koe ei ole rodunomainen koe."

Mutta kun otetaan huomioon faktat, että 1. SV nimen omaan kehitti IPO-kokeen 1900-luvun alussa saksanpaimenkoiria varten (toki sen nimi silloin oli eri) ja 2. SV:n jalostusvaatimus on IPO-tulos. Niin miten voit väittää, että IPO on vain laji muiden joukossa?

Tämä syrjintäväitteesi ei pidä kokemukseni mukaan paikkaansa. Olen parissa eri alaosastossa treenannut ja molemmissa on näyttelylinjaisia treenattu siinä missä käyttölinjaisiakin. Varsinkin pienemmissä alaosastoissa on harrastajia niin vähän, että treenaamaan pääsee melkein millä tahansa. Ei vaan näyttelinjaisten omistajia treeneissä juurikaan näe. Kansallisten lajien kohdalla syrjintäväitteelle on vielä vähemmän pohjaa.

Yleiskoiran pitää mielestäsi soveltua kotikoirasta virkakoiraan. Miksi missään ei näe näyttelylinjaisia virkakoirina?

• Koiramister
        totuutta taas kirjoitti:

"IPO on yksi laji muiden pk- lajien joukossa. IPO -koe ei ole rodunomainen koe."

Mutta kun otetaan huomioon faktat, että 1. SV nimen omaan kehitti IPO-kokeen 1900-luvun alussa saksanpaimenkoiria varten (toki sen nimi silloin oli eri) ja 2. SV:n jalostusvaatimus on IPO-tulos. Niin miten voit väittää, että IPO on vain laji muiden joukossa?

Tämä syrjintäväitteesi ei pidä kokemukseni mukaan paikkaansa. Olen parissa eri alaosastossa treenannut ja molemmissa on näyttelylinjaisia treenattu siinä missä käyttölinjaisiakin. Varsinkin pienemmissä alaosastoissa on harrastajia niin vähän, että treenaamaan pääsee melkein millä tahansa. Ei vaan näyttelinjaisten omistajia treeneissä juurikaan näe. Kansallisten lajien kohdalla syrjintäväitteelle on vielä vähemmän pohjaa.

Yleiskoiran pitää mielestäsi soveltua kotikoirasta virkakoiraan. Miksi missään ei näe näyttelylinjaisia virkakoirina?

Eli sinun mielestäsi vain IPO on oikea laji ja koiran pitää tehdä siinä tulosta ollakseen oikea saksanpaimenkoira ?
        Mistähän se johtuu ettei niitä näyttelylinjaisten omistajia treeneissä näy, koirien huonoudesta vai omistajien laiskuudesta ? Totuus on se, että alaa pitkään harrastaneena uskallan näin väittää, että näyttelylinjaisen koiran omistaja ei todellakaan ole samalla tavalla tervetullut suojelutreeneihin kuin mitä käyttölinjaisen omistaja. Tottakai se, että alaosastojen kentille ei ole tervetullut treenaamaan vaikuttaa suoraan kaikkeen muuhunkin treenaamiseen mm. kansalliset lajit.

Villakoiran ydin on tässä keskustelussa se, että jo urbaanilegendan mittoihin nouseva ns. käyttölinjaisten koirien erinomaisuus verrattuna ns. näyttelylinjaisiin koiriin on alkanut muodostua itseään toteuttavaksi mantraksi eli kun etsitään koiraa käyttötehtäviin niin otetaan automaattisesti ns. käyttölinjainen koira ja lopputulemahan on tietenkin se, että kun koira koulutetaan ja se tekee työnsä hyvin niin tätä pidetään automaattisesti käyttölinjaisuuden ansiona. Näinhän se ei tosi asiassa ole välttämättä ollenkaan vaan ihan samanlaiseen lopputulemaan olisi todennäköisesti päädytty myös hyvän viettirakenteen omaavalla näyttelylinjaisella koiralla. Kun virkakoiraa hankitaan niin henkilöt jotka virkakoirat hankkivat ovat aika pitkälle tämän mantran ohjaamia, vaikka mantran taustalla ei ole olemassa mitään faktatietoa, on vain oletuksia joita käytännön kautta vahvistetaan.

Ai niin, on niitä nättelylinjaisia aina silloin tällöin virkakoirina ja olen käsittänyt, että monesti niihin ollaan oltu jopa keskimääräistä tyytyväisempiä.

• totuutta taas
        Koiramister kirjoitti:

Eli sinun mielestäsi vain IPO on oikea laji ja koiran pitää tehdä siinä tulosta ollakseen oikea saksanpaimenkoira ?
        Mistähän se johtuu ettei niitä näyttelylinjaisten omistajia treeneissä näy, koirien huonoudesta vai omistajien laiskuudesta ? Totuus on se, että alaa pitkään harrastaneena uskallan näin väittää, että näyttelylinjaisen koiran omistaja ei todellakaan ole samalla tavalla tervetullut suojelutreeneihin kuin mitä käyttölinjaisen omistaja. Tottakai se, että alaosastojen kentille ei ole tervetullut treenaamaan vaikuttaa suoraan kaikkeen muuhunkin treenaamiseen mm. kansalliset lajit.

Villakoiran ydin on tässä keskustelussa se, että jo urbaanilegendan mittoihin nouseva ns. käyttölinjaisten koirien erinomaisuus verrattuna ns. näyttelylinjaisiin koiriin on alkanut muodostua itseään toteuttavaksi mantraksi eli kun etsitään koiraa käyttötehtäviin niin otetaan automaattisesti ns. käyttölinjainen koira ja lopputulemahan on tietenkin se, että kun koira koulutetaan ja se tekee työnsä hyvin niin tätä pidetään automaattisesti käyttölinjaisuuden ansiona. Näinhän se ei tosi asiassa ole välttämättä ollenkaan vaan ihan samanlaiseen lopputulemaan olisi todennäköisesti päädytty myös hyvän viettirakenteen omaavalla näyttelylinjaisella koiralla. Kun virkakoiraa hankitaan niin henkilöt jotka virkakoirat hankkivat ovat aika pitkälle tämän mantran ohjaamia, vaikka mantran taustalla ei ole olemassa mitään faktatietoa, on vain oletuksia joita käytännön kautta vahvistetaan.

Ai niin, on niitä nättelylinjaisia aina silloin tällöin virkakoirina ja olen käsittänyt, että monesti niihin ollaan oltu jopa keskimääräistä tyytyväisempiä.

Siis sinä kuvittelet, että lähes kaikki maailman suojeluharrastajat ja virkakoiratahot ovat vain jonkinlaisen urbaanilegendan takia päätyneet käyttölinjaisiin? Ettei sen takana ole muka mitään oikeita kokemuksia eri linjaisista koirista? Jos virkakoiratahot olisivat olleet näyttelylinjaisiin tyytyväisiä, niin tuskin oltaisiin käyttölinjaisiin ja maleihin vaihdettu, toiminta kun julkisella sektorilla tuppaa olemaan hyvin konservatiivista.

Saksanpaimenkoirien JTO:sta muuten löytyy pari virkakoiratahon kommenttia aiheeseen liittyen. Tässä suorat lainaukset:

"jos tarjotaan ominaisuuksiltaan hyvää koiraa mutta sillä on raskas, ylikulmautunut show-koiran rakenne niin sitä ei oteta. Ei pysty toimimaan tehtävässään esim. rakennuksissa."

"(saksanpaimenkoiran) yksi pelastus oli suojelukoirakokeen saapuminen aikanaan suomeen. Kokeen arvostuksen nouseminen asetti myös kasvattajille vaatimuksia."

"Mielestäni Saksanpaimenkoiralla menee tällä hetkellä paremmin kuin 10-15 vuotta sitten. Se, että rotu on jakautunut on erinomainen asia, koska ei tarvitse ostaa "kompromissi"-pentuja. Tähänhän joskus pyrittiin kasvattajien taholta."

Näiden kommenttien perusteella näyttelylinjaisiin ei virkakoirina ole oltu kovinkaan tyytyväisiä.

"Eli sinun mielestäsi vain IPO on oikea laji ja koiran pitää tehdä siinä tulosta ollakseen oikea saksanpaimenkoira ?"

Tämä mielipide ei ole minun, vaan kuten kerroi SV:n.

• Koiramister
        totuutta taas kirjoitti:

Siis sinä kuvittelet, että lähes kaikki maailman suojeluharrastajat ja virkakoiratahot ovat vain jonkinlaisen urbaanilegendan takia päätyneet käyttölinjaisiin? Ettei sen takana ole muka mitään oikeita kokemuksia eri linjaisista koirista? Jos virkakoiratahot olisivat olleet näyttelylinjaisiin tyytyväisiä, niin tuskin oltaisiin käyttölinjaisiin ja maleihin vaihdettu, toiminta kun julkisella sektorilla tuppaa olemaan hyvin konservatiivista.

Saksanpaimenkoirien JTO:sta muuten löytyy pari virkakoiratahon kommenttia aiheeseen liittyen. Tässä suorat lainaukset:

"jos tarjotaan ominaisuuksiltaan hyvää koiraa mutta sillä on raskas, ylikulmautunut show-koiran rakenne niin sitä ei oteta. Ei pysty toimimaan tehtävässään esim. rakennuksissa."

"(saksanpaimenkoiran) yksi pelastus oli suojelukoirakokeen saapuminen aikanaan suomeen. Kokeen arvostuksen nouseminen asetti myös kasvattajille vaatimuksia."

"Mielestäni Saksanpaimenkoiralla menee tällä hetkellä paremmin kuin 10-15 vuotta sitten. Se, että rotu on jakautunut on erinomainen asia, koska ei tarvitse ostaa "kompromissi"-pentuja. Tähänhän joskus pyrittiin kasvattajien taholta."

Näiden kommenttien perusteella näyttelylinjaisiin ei virkakoirina ole oltu kovinkaan tyytyväisiä.

"Eli sinun mielestäsi vain IPO on oikea laji ja koiran pitää tehdä siinä tulosta ollakseen oikea saksanpaimenkoira ?"

Tämä mielipide ei ole minun, vaan kuten kerroi SV:n.

Ei tämän, käyttölinjaiset parempia koiria -ajattelun, takana ainakaan mitään konkreettista tutkimusta ole olemassa, on vain oletuksia joita käytännössä vahvistetaan. Aika paljon tätä linja-asiaa on viety eteenpäin oletusten varassa.
        Mieti nyt vähän, vielä muutama vuosikymmen takaperin ei ollut mitään jakoa linjoista ja koirakanta oli parempaa kuin nyt.

Julkinen sektori ei ole mikään objektiivinen anonyymi taho vaan joku ihminenhän se sielläkin ne koiran hankintalinjaukset tekee.

Saksanpaimenkoiran rodunomainen koe on rohkeuskoe. Koirat jotka suorittavat rohkeuskokeen hyväksytysti ovat osoittaneet rodunomaisuutensa. On totta että mm. Saksassa koiranjalostustarkastus edellyttää IPO -koetta mutta suomessahan koira voidaan jalostustarkastaa kun sillä on pk-tulos ja koira suorittaa rohkeuskokeen hyväksytysti.

Okei, nostan käteni pystyyn ja uskon, että käyttölinjainen koira on kaikkein paras sanokoon tilastot tms. mitä vaan, kyllä käyttölinjaisen koiran omistajat tietää ;o)

• käyttis..
        Koiramister kirjoitti:

Ei tämän, käyttölinjaiset parempia koiria -ajattelun, takana ainakaan mitään konkreettista tutkimusta ole olemassa, on vain oletuksia joita käytännössä vahvistetaan. Aika paljon tätä linja-asiaa on viety eteenpäin oletusten varassa.
        Mieti nyt vähän, vielä muutama vuosikymmen takaperin ei ollut mitään jakoa linjoista ja koirakanta oli parempaa kuin nyt.

Julkinen sektori ei ole mikään objektiivinen anonyymi taho vaan joku ihminenhän se sielläkin ne koiran hankintalinjaukset tekee.

Saksanpaimenkoiran rodunomainen koe on rohkeuskoe. Koirat jotka suorittavat rohkeuskokeen hyväksytysti ovat osoittaneet rodunomaisuutensa. On totta että mm. Saksassa koiranjalostustarkastus edellyttää IPO -koetta mutta suomessahan koira voidaan jalostustarkastaa kun sillä on pk-tulos ja koira suorittaa rohkeuskokeen hyväksytysti.

Okei, nostan käteni pystyyn ja uskon, että käyttölinjainen koira on kaikkein paras sanokoon tilastot tms. mitä vaan, kyllä käyttölinjaisen koiran omistajat tietää ;o)

Hienoa et jaksoit väittää vastaan. Muakin (käyttiksen omistajana!) tympii niin pirusti tää käyttisharrastajien fanaattisuus. Monta kertaa oon saanut kentällä kuulla näyttisten omistajien selän takana jupinaa, et "hankkis tuokin kunnon käyttiksen, jos harrastaa meinaa"...

Itte otan seuraavan koiran näyttiksen...samoista linjoista kuin Anton, potku löytyy. Käyttiskasvattajista hyvä on Sissinheimon. Vaalii monipuolista sakua ja hyväää rakennetta.

• Milli vanilli
        käyttis.. kirjoitti:

Hienoa et jaksoit väittää vastaan. Muakin (käyttiksen omistajana!) tympii niin pirusti tää käyttisharrastajien fanaattisuus. Monta kertaa oon saanut kentällä kuulla näyttisten omistajien selän takana jupinaa, et "hankkis tuokin kunnon käyttiksen, jos harrastaa meinaa"...

Itte otan seuraavan koiran näyttiksen...samoista linjoista kuin Anton, potku löytyy. Käyttiskasvattajista hyvä on Sissinheimon. Vaalii monipuolista sakua ja hyväää rakennetta.

Minulla on samankaltaisia kokemuksia, kyllä näyttelylinjaiset koirat tuomitaan linjojensa takia, muka toivotetaan tervetulleiksi treeneihin ja ilkutaan seläntakana, kyllä käyttöpuolella on asennevammaa aika paljon.
        Ihan vaan tiedoksi, että en oota mitään muuta niin paljon kun sitä, että kelit sulaa ja maa kuivuu ja pääsen käyttölinjaisen ja näyttelylinjaisen koirani kanssa metsäjälkeä treenaamaan, molemmat osaa ja tykkää. Periaatteesta en käy enää purutreeneissä.

• öööööö

Mitäs nämä kennelit sitten on? Mielelläni katselen...

• Koiramister

En ala täällä mainostamaan ketään kasvattajaa, enkä samalla mollaamaan toisia kasvattajia.
        Laskin kennelliiton jalostustietojärjelmästä yhden koiranjalostajan (ei koirakauppias) tilanteen ja tulos on seuraava, 13 % koirilla on jokin palveluskoirakokeen tulos ja noin puolella koirista on näyttelytulos (suurimmalla osalla erikoisnäyttelyistä). Kyseessä on kasvattaja joka on toiminut kasvattajana tosi pitkään ja koiramäärää löytyy. Kun valikoit tämmöisiä kasvattajia lähtökohdaksi niin päädyt oikeampaan kuvaan tilanteesta missä mennään.

• molliollim
        Koiramister kirjoitti:

En ala täällä mainostamaan ketään kasvattajaa, enkä samalla mollaamaan toisia kasvattajia.
        Laskin kennelliiton jalostustietojärjelmästä yhden koiranjalostajan (ei koirakauppias) tilanteen ja tulos on seuraava, 13 % koirilla on jokin palveluskoirakokeen tulos ja noin puolella koirista on näyttelytulos (suurimmalla osalla erikoisnäyttelyistä). Kyseessä on kasvattaja joka on toiminut kasvattajana tosi pitkään ja koiramäärää löytyy. Kun valikoit tämmöisiä kasvattajia lähtökohdaksi niin päädyt oikeampaan kuvaan tilanteesta missä mennään.

No justhan sä mollasit johtavat näyttiskasvattajat koirakauppiaiks :)

• kiinnostunut3
        Koiramister kirjoitti:

Kerro nyt ihmeessä mikä kasvattaja on kyseessä. Ei siitä nyt ainakaan haittaa ole, jos vähän kehuukin oikeasti hyvää työtä tekevää kasvattajaa...

• Koiramister
        molliollim kirjoitti:

No justhan sä mollasit johtavat näyttiskasvattajat koirakauppiaiks :)

En minä mielestäni ketään ole nimeltä maininnut ;o)

• Koiramister
        kiinnostunut3 kirjoitti:

Kerro nyt ihmeessä mikä kasvattaja on kyseessä. Ei siitä nyt ainakaan haittaa ole, jos vähän kehuukin oikeasti hyvää työtä tekevää kasvattajaa...

Haloo, miksi kysyt että mikä kasvattaja, kyllä näitä hyviä kasvattajia on suomen maassakin monta. Katsele kennelliiton kautta.

• Koiramister
        Koiramister kirjoitti:

Haloo, miksi kysyt että mikä kasvattaja, kyllä näitä hyviä kasvattajia on suomen maassakin monta. Katsele kennelliiton kautta.

Kaksi arvostettua ja pitkään toiminutta kenneliä on esimerkiksi ns. käyttölinjaisia kasvattava Kennel Evergrey's ja ns. näyttelylinjaisia saksanpaimenkoiria kasvattava Kennel Aireddan.

Evergrey's koirilla noin 11 % on pk-tulos ja noin 16 % on näyttelytulos.
        Aireddan koirilla noin 14 % on pk-tulos ja noin 50 % näyttelytulos.
        Molemmista kenneleistä löytyy potkua.

• totuutta taas
        Koiramister kirjoitti:

Kaksi arvostettua ja pitkään toiminutta kenneliä on esimerkiksi ns. käyttölinjaisia kasvattava Kennel Evergrey's ja ns. näyttelylinjaisia saksanpaimenkoiria kasvattava Kennel Aireddan.

Mitä joillain 90-luvulla tehdyillä tuloksilla on merkitystä tämän päivän tilanteeseen. Jos otetaan esim. vuodet 2003-08 niin Evergrey's kasvateilla on 12 % pk-tulos mutta Aireddaneilla vain 2 %.

• Hyvin huijatut
        Koiramister kirjoitti:

Ja pas-kat, Aireddanista sitä "potkua" on saatu,sairaan ja vaikean pennun merkeissä... NS: takuupaperilla voi pyyhkiä p*****n!

Tässä asiassa olen todella erimieltä kanssasi... Tilastot ei näytä koko totuutta kas-
        vattajasta. Pitkään on näköjään kasvattanut, mutta arvostus on kaiken kokemani jälkeen tasan nolla.

• Koiramister
        Hyvin huijatut kirjoitti:

Ja pas-kat, Aireddanista sitä "potkua" on saatu,sairaan ja vaikean pennun merkeissä... NS: takuupaperilla voi pyyhkiä p*****n!

Tässä asiassa olen todella erimieltä kanssasi... Tilastot ei näytä koko totuutta kas-
        vattajasta. Pitkään on näköjään kasvattanut, mutta arvostus on kaiken kokemani jälkeen tasan nolla.

Miten niin 90 luvun tuloksilla ei ole merkitystä, erikoista tilastovääristelyä ????

Luuletko ettei muilla kasvattajilla tule paskoja pentuja tämän tästä ? Ei sota yhtä miestä kaipaa

• anna jo olla...
        Koiramister kirjoitti:

Miten niin 90 luvun tuloksilla ei ole merkitystä, erikoista tilastovääristelyä ????

Luuletko ettei muilla kasvattajilla tule paskoja pentuja tämän tästä ? Ei sota yhtä miestä kaipaa

Tässähän kuitenkin olet puhunut näyttisten käyttöarvon puolesta, joten pitäis sitä näyttöä löytyä ihan viime vuosilta. Ei hirveesti auta, jos koirat oli käyttökelpoisia parikyt vuotta sitten...

• Historiaa
        Koiramister kirjoitti:

- 70 luvun tilastot varmaan vielä paremmat..??

• Ei sohanäyttis
        totuutta taas kirjoitti:

Mitä joillain 90-luvulla tehdyillä tuloksilla on merkitystä tämän päivän tilanteeseen. Jos otetaan esim. vuodet 2003-08 niin Evergrey's kasvateilla on 12 % pk-tulos mutta Aireddaneilla vain 2 %.

Jalosukseen käytetyillä koirilla on edelleen tuloksia. Se, ettei jälkeläisillä, tuskin johtuu koirien huonoudesta. Enemmän siitä, että nykyään joka ikisellä sunnuntai-harrastajallakin pitää olla käyttölinjainen.

• tilastovalejaemävale

Tuskin olen ainoa mies...
      Mutta virheistä oppii,kun oppirahat maksaa,yleensähän kaikki menee hyvin kun sattuu saamaan terveen pennun... Vastuuntuntoinen ja tarkoitan vastuuntuntoinen kasvattaja korvaa yleensä sairaanpennun edes osittain...Jotkut kasvattajat antavat jopa uuden pennun!!!!
      Kaukaa pitää kaivaa tulokset kun 20 vuoden takaa.... hyvältä näyttää kun laitetaan näyttämään..

• raaani

Kennel Bitax, 20 % koirilla tulos, nuori kennel.
        Kennel Solholmens, 13 % koirilla tulos,

• vbvbbbbbb
        raaani kirjoitti:

Kennel Bitax, 20 % koirilla tulos, nuori kennel.
        Kennel Solholmens, 13 % koirilla tulos,

Britaxilla kivasti JK tuloksia, harmi kun ei tainnut olla kun yksi suojelutulos. Jokatapauksessa esimerkillistä aktiivisuutta. Samaa ei voi sanoa jalostukseen käytettyjen koirien indekseistä...

• Ihmetel
        vbvbbbbbb kirjoitti:

Britaxilla kivasti JK tuloksia, harmi kun ei tainnut olla kun yksi suojelutulos. Jokatapauksessa esimerkillistä aktiivisuutta. Samaa ei voi sanoa jalostukseen käytettyjen koirien indekseistä...

Troyen's n. 16 % tulos
        Reikon n. 7 % tulos
        Grauenfeld n. 22 % tulos
        Graugeboren n. 13 % tulos
        Sissinheimo n. 14 % tulos
        Hellraiser n. 9 % tulos

Taitaa olla muuten ihan oikeasti niin, että kun siivotaan koirakauppiaat laskuista pois niin ns. näyttelylinjaisillakin koirilla tehdään tulosta ihan samalla tavalla kuin ns. käyttölinjaisilla koirilla. Eipä nuo käyttölinjaisten kennel koirien tulosmäärät millään muotoa tue oletusta siitä, että koirat olisivat linjallisesti parempia. Päinvastoin kun otetaan huomioon se, että käyttölinjaisia koiria otetaan yleensä käyttöäharrastaviin koteihin niin ei tosiaankaan vakuuta nuo käyttölinjaisten tulosprosentit. Koiramister taitaa olla puhkaisemassa kuplan :o).

• käyttis...
        Ihmetel kirjoitti:

Troyen's n. 16 % tulos
        Reikon n. 7 % tulos
        Grauenfeld n. 22 % tulos
        Hellraiser n. 9 % tulos

Taitaa olla muuten ihan oikeasti niin, että kun siivotaan koirakauppiaat laskuista pois niin ns. näyttelylinjaisillakin koirilla tehdään tulosta ihan samalla tavalla kuin ns. käyttölinjaisilla koirilla. Eipä nuo käyttölinjaisten kennel koirien tulosmäärät millään muotoa tue oletusta siitä, että koirat olisivat linjallisesti parempia. Päinvastoin kun otetaan huomioon se, että käyttölinjaisia koiria otetaan yleensä käyttöäharrastaviin koteihin niin ei tosiaankaan vakuuta nuo käyttölinjaisten tulosprosentit. Koiramister taitaa olla puhkaisemassa kuplan :o).

Tsen verran sanottava, et noist listatuista monelta menee pentuja virkakoiriksi ja ne ei näy. samoin osa vanhoista tuloksista ei oo siirtynyt koiranettiin, pienentää pitkään kasvattaneden lukuja (mm.reikon, sissinheimon). vanhemmat kasvikset myy pentuja myös ilman tulospakkoa ostajille, kun eivtä oo näitä nykyajan fanaatikkoja. :)

suurelle osaa harrastajia perus käyttis, näyttis ja sekalinjanen on passeli, ääripään koiria tarvii vaan murto-osa ihmisiä käyttis ja näyttis puolella.

• ....................
        Ihmetel kirjoitti:

Troyen's n. 16 % tulos
        Reikon n. 7 % tulos
        Grauenfeld n. 22 % tulos
        Hellraiser n. 9 % tulos

Tuohon listaan kun lisäilet vaikka Musketeers, Sientje's, Fluss-strand, Bacteroides, Russpelz jne. Ja kannattaa varmaan poistaa laskuista suoraan 2011-2013 syntyneet, kun eivät ole ihan vielä koevalmiita. No mut missä on ne näyttiskasvattajat joiden koirat yltää tuonne yli 10% koeaktiivisuuteen. Ja pitäiskö alkaa kattelemaan myös minkä luokan tuloksia suoritettu? Ei taida mennä kupla puhki vaikka kunka saivartelette...

• Koiraminister
        .................... kirjoitti:

Tuohon listaan kun lisäilet vaikka Musketeers, Sientje's, Fluss-strand, Bacteroides, Russpelz jne. Ja kannattaa varmaan poistaa laskuista suoraan 2011-2013 syntyneet, kun eivät ole ihan vielä koevalmiita. No mut missä on ne näyttiskasvattajat joiden koirat yltää tuonne yli 10% koeaktiivisuuteen. Ja pitäiskö alkaa kattelemaan myös minkä luokan tuloksia suoritettu? Ei taida mennä kupla puhki vaikka kunka saivartelette...

Koko keskusteluhan lähti liikkeelle siitä, että te käyttölinjaisen ihannoijat väitätte ettei näyttelylinjaisella voi harrastaa mitään muuta kuin näyttelyä ja tämähän on tässä keskustelussa osoitettu puhtaaksi pupuksi, eikö vain. Nyt kun faktaa lyödään tiskiin, ja kiistatta osoitetaan se, että näyttelylinjaiset (kun koirakauppiaat on tilastoista siivottu pois) painiikin pk-tilastoissa ihan samassa sarjassa käyttölinjaisten kanssa niin aletaan itkemään IPO -tulosten perään.

Eikö tästä IPO-kuviostakin ollut aikaisemmissa viesteissä infoa, näyttelylinjaisia on koko ajan syrjitty treenimahdollisuuksien yms suhteen ja tämän takia on todennäköisesti jäänyt paljon hyviä näyttelylinjaisia koiria kouluttamatta mm. IPO -kokeisiin. IPO -kokeiden osalta on selvää ettei näyttelylinjaisilla ole näitä tuloksia, ei tietenkään kun ei voi treenatakkaan. Eikö viime kesän päänäyttelyn maalimiesfiaskopelleily jo kerro totuuden siitä missä suomessa mennään ?

On oikeasti tosi säälittävää alkaa itkemään IPO -tulosten perään ja sillä yrittää pelastaa käyttölinjaisen paremmuus, nyyh. Koko IPO -konseptihan on suomessa rakennettu käyttölinjan harrastajille, jonka harrastaminen mm.näyttelylinjaisella koiralla on ollut liki mahdotonta ja sitten kehtaatte kehuskella IPO -koetuloksilla. Reilua vai

• ....................
        Koiraminister kirjoitti:

Koko keskusteluhan lähti liikkeelle siitä, että te käyttölinjaisen ihannoijat väitätte ettei näyttelylinjaisella voi harrastaa mitään muuta kuin näyttelyä ja tämähän on tässä keskustelussa osoitettu puhtaaksi pupuksi, eikö vain. Nyt kun faktaa lyödään tiskiin, ja kiistatta osoitetaan se, että näyttelylinjaiset (kun koirakauppiaat on tilastoista siivottu pois) painiikin pk-tilastoissa ihan samassa sarjassa käyttölinjaisten kanssa niin aletaan itkemään IPO -tulosten perään.

Eikö tästä IPO-kuviostakin ollut aikaisemmissa viesteissä infoa, näyttelylinjaisia on koko ajan syrjitty treenimahdollisuuksien yms suhteen ja tämän takia on todennäköisesti jäänyt paljon hyviä näyttelylinjaisia koiria kouluttamatta mm. IPO -kokeisiin. IPO -kokeiden osalta on selvää ettei näyttelylinjaisilla ole näitä tuloksia, ei tietenkään kun ei voi treenatakkaan. Eikö viime kesän päänäyttelyn maalimiesfiaskopelleily jo kerro totuuden siitä missä suomessa mennään ?

On oikeasti tosi säälittävää alkaa itkemään IPO -tulosten perään ja sillä yrittää pelastaa käyttölinjaisen paremmuus, nyyh. Koko IPO -konseptihan on suomessa rakennettu käyttölinjan harrastajille, jonka harrastaminen mm.näyttelylinjaisella koiralla on ollut liki mahdotonta ja sitten kehtaatte kehuskella IPO -koetuloksilla. Reilua vai

Tässä lueskellu keskusteluja ja väkisinkin tulee mieleen yks kysymys? Mikä oli alunperin jalostukseen vaadittava rodunomainen koe? Eikös se ole juurikin nykyinen IPO? Vai?

• lkik
        .................... kirjoitti:

Tässä lueskellu keskusteluja ja väkisinkin tulee mieleen yks kysymys? Mikä oli alunperin jalostukseen vaadittava rodunomainen koe? Eikös se ole juurikin nykyinen IPO? Vai?

Laitanpa minä lusikkani tähän soppaan ja teen esityksen. Kun meillä suomessa on tätä nykyä saksanpaimenkoiramuunnoksia jotka on eriytetty omiksi alaroduikseen mm pitkäkarvainen saksanpaimenkoira ja valkoinen paimenkoira niin eikö käyttölinjainen saksanpaimenkoira voitaisi eriyttää omaksi alarodukseen vaikka harmaan paimenkoiran nimellä. Tämä ratkaisu antaisi käyttölinjan harrastajille mahdollisuuden kehittää omaa rotumuunnostaa juuri siihen suuntaan mihin ikinä haluavat ja tämmöiset näyttelylinjaisten koirien harrastajat voisivat kehittää niin ikään omaa konseptiaan.

• öhöms
        lkik kirjoitti:

Laitanpa minä lusikkani tähän soppaan ja teen esityksen. Kun meillä suomessa on tätä nykyä saksanpaimenkoiramuunnoksia jotka on eriytetty omiksi alaroduikseen mm pitkäkarvainen saksanpaimenkoira ja valkoinen paimenkoira niin eikö käyttölinjainen saksanpaimenkoira voitaisi eriyttää omaksi alarodukseen vaikka harmaan paimenkoiran nimellä. Tämä ratkaisu antaisi käyttölinjan harrastajille mahdollisuuden kehittää omaa rotumuunnostaa juuri siihen suuntaan mihin ikinä haluavat ja tämmöiset näyttelylinjaisten koirien harrastajat voisivat kehittää niin ikään omaa konseptiaan.

Miksi käyttiksestä pitäisi tehdä oma ero rotunsa? Jos ymmärsin oikein niin näyttiksetkö on niitä ainoita oikeita sakuja luisuperseineen? Paras ratkaisu olisi yhdenmukaistaa rodun kasvatus niin luonteen kuin ulkonäön ynnämuun osalta...

• Rell
        öhöms kirjoitti:

Miksi käyttiksestä pitäisi tehdä oma ero rotunsa? Jos ymmärsin oikein niin näyttiksetkö on niitä ainoita oikeita sakuja luisuperseineen? Paras ratkaisu olisi yhdenmukaistaa rodun kasvatus niin luonteen kuin ulkonäön ynnämuun osalta...

Käyttöpuolen ihmisethän tässä osoittelevat ja haukkuvat näyttelylinjaista koiraa, kuten sinäkin teet. Törkeintä on tuo IPO -kuvio, näyttelylinjaiset ei pääse treenaamaan. Liiton rahoilla maalimiehet on koulutettu ja näyttelyihmiset liittoa ylläpitää.

• öhöms
        Rell kirjoitti:

Käyttöpuolen ihmisethän tässä osoittelevat ja haukkuvat näyttelylinjaista koiraa, kuten sinäkin teet. Törkeintä on tuo IPO -kuvio, näyttelylinjaiset ei pääse treenaamaan. Liiton rahoilla maalimiehet on koulutettu ja näyttelyihmiset liittoa ylläpitää.

Näyttiksistäkin löytyy ok koiria rakeneeltaan, mutta kyllä se peräpään jalostus on menny jo ihan liian pitkälle. Ja siksi toisekseen kyllä se näyttisporukkakin osaa sen haukkumisen se näkyy siellä näyttely kehien laidalla ;) Mutta et tainnut ymmärtää pointtiani siitä että miksi jakaa rotua yhtään enempää kun viisaampaa olisi YHDENMUKAISTAA kasvatuslinjaa että rotu olisi terve rakenteeltaan ja pääkopaltaan. Jos nyt ymmärrät minä tarkoitan, ettei olisi näitä ääripäitä: eli sammakoita ja adhd purukoneita näin kärjistetysti sanottuna.

• niinsemenee

Kennelien arvostus tulee rehellisyydestä! Sairaita pentuja syntyy joka kenneliin.
      Mutta vastuullinen kasvattaja sen myös ostajalle korvaa.

• Rokkoa

Kaikki kai sen tietää, että ei ole mitään muuta oikeaa saksanpaimenkoiraa kuin 90 -luvulla alkunsa saanut käyttölinjainen saksanpaimenkoira, puree kuin hullu ja viettiä riittää riesaksi asti. Turha on muuta väittää, näin se on, kysykää vaikka poliisilta tai IPO -miehiltä. On muuten helppo harrastaa puruja, ei tarvi maalimiehenkään tehdä töitä ollenkaan. Kaikille vaan koti- ja perhekoiraksi oikea saksanpaimenkoira.

• hajottaa...
        Rokkoa kirjoitti:

Kaikki kai sen tietää, että ei ole mitään muuta oikeaa saksanpaimenkoiraa kuin 90 -luvulla alkunsa saanut käyttölinjainen saksanpaimenkoira, puree kuin hullu ja viettiä riittää riesaksi asti. Turha on muuta väittää, näin se on, kysykää vaikka poliisilta tai IPO -miehiltä. On muuten helppo harrastaa puruja, ei tarvi maalimiehenkään tehdä töitä ollenkaan. Kaikille vaan koti- ja perhekoiraksi oikea saksanpaimenkoira.

Mahtavaa asiantuntemusta... Not...

• hkhjkl
        hajottaa... kirjoitti:

Mahtavaa asiantuntemusta... Not...

Käyttöihmiset voisi välillä kääntää katseen toiseen eli kattelkaapa niitä koirianne anatomisesti niin mitä näkyy, aika paljon näkyy suoraa etu- ja takakulmaa eli rakennevikaista, malirakenteista koiraa

• totuutta taas
        hkhjkl kirjoitti:

Käyttöihmiset voisi välillä kääntää katseen toiseen eli kattelkaapa niitä koirianne anatomisesti niin mitä näkyy, aika paljon näkyy suoraa etu- ja takakulmaa eli rakennevikaista, malirakenteista koiraa

Käyttölinjaiset ovat alikulmautuneita vain näyttelyintoilijoiden mielestä, joille ylikulmautuneisuus on normaalitilanne. Muihin saman kokoisiin rotuihin verrattuna käyttölinjaiset ovat keskimäärin jopa voimakkaasti kulmautuneita. Eivätkä malit ole mitään rakennevikaisia, jos olisivat niin eivät ne olisi suosittuja vaativassa työ- ja harrastuskäytössä.

• ihmeaattel
        totuutta taas kirjoitti:

Käyttölinjaiset ovat alikulmautuneita vain näyttelyintoilijoiden mielestä, joille ylikulmautuneisuus on normaalitilanne. Muihin saman kokoisiin rotuihin verrattuna käyttölinjaiset ovat keskimäärin jopa voimakkaasti kulmautuneita. Eivätkä malit ole mitään rakennevikaisia, jos olisivat niin eivät ne olisi suosittuja vaativassa työ- ja harrastuskäytössä.

Pöhölö, saksanpaimenkoira jonka rakenne on lähelläkään malia on aivan rakennepaska. Ei ihme jos käyttölinjaiset on sen näkösiä kun on jos tällä tavalla ajatellaan, verrataan malinoisiin, voi helavatta.

• totuutta taas
        ihmeaattel kirjoitti:

Pöhölö, saksanpaimenkoira jonka rakenne on lähelläkään malia on aivan rakennepaska. Ei ihme jos käyttölinjaiset on sen näkösiä kun on jos tällä tavalla ajatellaan, verrataan malinoisiin, voi helavatta.

Perustelunne ovat suorastaan mainiot. Menepä katsomaan millaisia saksanpaimenkoirat oli 100 vuotta sitten, ne koirat oikeasti juoksivat päivät pitkät lampaiden perässä toisin kuin nykyiset näyttelykoirat.

• LLLL
        totuutta taas kirjoitti:

Perustelunne ovat suorastaan mainiot. Menepä katsomaan millaisia saksanpaimenkoirat oli 100 vuotta sitten, ne koirat oikeasti juoksivat päivät pitkät lampaiden perässä toisin kuin nykyiset näyttelykoirat.

Kattele vaan kaikkia aisoita sata vuotta sitten, vaikka autoja, lentokoneita, kelloja oli ne vähän erilaisia, oli oli. Saksanpaimenkoirakin oli erinäköinen, juuri alkanut jalostumaan johonkin suuntaa, huh huh

• oke9888
        totuutta taas kirjoitti:

Kyllä juoksivat lampaiden perässä, ei hihan

• totuutta taas
        LLLL kirjoitti:

Kattele vaan kaikkia aisoita sata vuotta sitten, vaikka autoja, lentokoneita, kelloja oli ne vähän erilaisia, oli oli. Saksanpaimenkoirakin oli erinäköinen, juuri alkanut jalostumaan johonkin suuntaa, huh huh

Kaipaisin enemmän koirien anatomiaan ja fysiologiaan liittyviä perusteluja enkä päättömiä autovertauksia.

• Onnellinen on

Onneksi jokainen saa laittaa sellaisen sakun kun haluaa,monenlaista on tarjolla,
      harrastusten mukaan,se on vaan valinta kysymys...
      Koirien terveys on ongelma nykyisin,oli rotu mikä tahansa.
      Meillä ei tarvita IPOja sun muuta ,kun koiralla on monenlaista touhua maalaistalon ympärillä, jossa se vahtii laumaansa.
      Peruskoulutus vaan tehty,muutoin saa elää villinä ja vapaana, liikkuen ja touhuten päivä päästään, niinkuin huvittaa...

• ...?

Eikö sakuilla vaadita MVA-titteliin käyttötulosta?

Tää on mulle newsflash, toista PK-rotua harrastavana, itse harrastan enemmän näyttelyitä, mut olen olosuhteiden pakosta "joutunut"
      sahaamaan koirilleni myös käyttötulokset että olen saanut näyttelytittelit vahvistettua :D

• Näin Meillä!

MVA titteleitä arvostetumpia on erikoisnäyttelyistä saadut tulokset...jotta saa SG:a paremman, pitää olla käyttötulos...niit ei sahata vaan ostetaan koulutus Saksasta tai Venäjältä! :)

• d42

Kyllä se suojelukoe on rodunomainen koe, eikä rohkeuskoe. Rohkeuskokeella saa vain VA arvosanan, thats it. Jalostustarkastus tai IPo koe, jalostuksen ja rodunomaisuuden mittarit.

Nykyään vain 1/3 näyttelylinjaisista on kisakoiriksi, edes kansallisiin lajeihin, mikä on todella sääli. Moni kasvattaja kasvattaa vain ulkonäköä, ei ominaisuuksia lainkaan, onneksi on poikkeuksiakin.

Viimevuonna oli mahdollisuus harjoitella rohkeuskokeeseen, oli maalimiehet jnejne, liiton toimesta, jouduttiin perumaan osanottajapulan takia, joten, näyttelyihmiset, menkää itseenne, reenatkaa koirianne ja tarttukaa tilaisuuksiin, ja lopettakaa se iänikuinen marina syrjinnästä, tehkää asialle jotain, treenatkaa kansallisiin, tehkää tuloksia, treenatkaa rohkeuskokeeseen ( en muuten tiedä yhtään maalimiestä, joka ei koiraa olisi ottanut treeniin jos tavoite on rohkeuskoe, ipo eri asia)

Kuka kissan hännän nostaa, ellei kissa itse???

• Luigi9

Minä annan kyllä tähän d42:n kommenttiin haisevan vastalauseen, syrjintä alajaostoissa on kylmä tosiasia. Miten selität sen, että kansallisissa lajeissa on monia näyttelylinjaisten kasvattajia joiden koirilla on tuloksia ihan samaan tahtiin kuin monilla arvostetuilla käyttölinjaisten kasvattajilla mutta kun katsotaan IPO tuloksia niin näyttelylinjaisten kohdalla tulosten määrä tippuu hurjasti. Kyllä syrjintä on tähän syynä, ei mikään koirien vietittömyys tai omistajien laiskuus vaan harjoittelumahdollisuuksien epääminen, näin on.

Käyttölinjaisista koirista niin ikään kaksi kymmenestä on IPO:oon käypiä muut ihan ulalla.

Minä tiedän monia maalimiehiä jotka ei ota näyttelylinjaisia treeneihin ihan vaan linjojen takia ja tiedän monia maalimiehiä jotka ottavat käyttölinjaisia treeneihin ja hinkkaavat koiraa vaikka kuinka kauan vaikka jokainen näkee ettei koirasta tule mitään.

Ei paljon kannata hännän nostamisella elvistellä, liitto maksaa maalimiesten koulutuksen ja maalimiesten velvollisuus on tasapuolisesta treenata kaikkia koiria linjoista ja kisatavoitteista (IPO tai rohkeuskoe) riippumatta mutta käytäntö on aivan toinen. Häpeällistä toimintaa

• harrastustoimintaa
        Luigi9 kirjoitti:

Minä annan kyllä tähän d42:n kommenttiin haisevan vastalauseen, syrjintä alajaostoissa on kylmä tosiasia. Miten selität sen, että kansallisissa lajeissa on monia näyttelylinjaisten kasvattajia joiden koirilla on tuloksia ihan samaan tahtiin kuin monilla arvostetuilla käyttölinjaisten kasvattajilla mutta kun katsotaan IPO tuloksia niin näyttelylinjaisten kohdalla tulosten määrä tippuu hurjasti. Kyllä syrjintä on tähän syynä, ei mikään koirien vietittömyys tai omistajien laiskuus vaan harjoittelumahdollisuuksien epääminen, näin on.

Käyttölinjaisista koirista niin ikään kaksi kymmenestä on IPO:oon käypiä muut ihan ulalla.

Minä tiedän monia maalimiehiä jotka ei ota näyttelylinjaisia treeneihin ihan vaan linjojen takia ja tiedän monia maalimiehiä jotka ottavat käyttölinjaisia treeneihin ja hinkkaavat koiraa vaikka kuinka kauan vaikka jokainen näkee ettei koirasta tule mitään.

Ei paljon kannata hännän nostamisella elvistellä, liitto maksaa maalimiesten koulutuksen ja maalimiesten velvollisuus on tasapuolisesta treenata kaikkia koiria linjoista ja kisatavoitteista (IPO tai rohkeuskoe) riippumatta mutta käytäntö on aivan toinen. Häpeällistä toimintaa

"maalimiesten velvollisuus on tasapuolisesta treenata kaikkia koiria linjoista ja kisatavoitteista (IPO tai rohkeuskoe) riippumatta"

Kyseessä on vapaaehtoinen harrastustoiminta, joten kenelläkään ei ole velvollisuutta tehdä sitä mitä ei halua.

Miksi näyttelyharrastajat eivät itse hakeudu maalimieskoulutukseen, niin ei tarvisi itkeä maalimiesten puutetta?

• tarkkuutta...
        Luigi9 kirjoitti:

Johtuisko siitä tuo kansallisten lajien tulosten vähyys, kun todella harva johtavien käyttiskasvattajien omistajista harrastaa kyseisiä lajeja. Itsekkin yhden näyttiksen omistaneena voin sanoa, et moottori olis riittänyt ehkä kansallisissa ykkösluokan tulokseen, mut ei yhtään pidemmälle. Enkä ole kokeissa nähnyt oikeastaan yhtään aktiivista näyttistä. Melkoisia matkalaukkuja olleet. Saahan niille tuloksen, mut kaukana hyvästä suorituksesta on. Mitä tulee kommenttiisi, et kaksi kymmenestä on käypiä IPO:on, niin pitää paikkaansa jos tavoitteena on SM:ien kärkitilat. Melkein kaikille vielä IPO1:sen tekee...

• rogflr
        harrastustoimintaa kirjoitti:

"maalimiesten velvollisuus on tasapuolisesta treenata kaikkia koiria linjoista ja kisatavoitteista (IPO tai rohkeuskoe) riippumatta"

Kyseessä on vapaaehtoinen harrastustoiminta, joten kenelläkään ei ole velvollisuutta tehdä sitä mitä ei halua.

Miksi näyttelyharrastajat eivät itse hakeudu maalimieskoulutukseen, niin ei tarvisi itkeä maalimiesten puutetta?

Kun kyseessä on saksanpaimenkoiraliiton rahoilla koulutetut maalimiehet niin kyllä velvollisuus on antaa kaikille saksanpaimenkoiraharrastajille puruja, ei vain käyttölinjaisille, tai siis pitäisi olla mutta näinhän ei ole ja sitten ihmetellään miksi näyttelylinjaisilla on vähän IPO tuloksia. Varmaan kuule jatkossa mennään siihen, että käyttölinjaiset potkastaan liitosta veke ja voitte keskenänne kouluttaa maalimiehenne.

• harrastustoimintaa
        rogflr kirjoitti:

Kun kyseessä on saksanpaimenkoiraliiton rahoilla koulutetut maalimiehet niin kyllä velvollisuus on antaa kaikille saksanpaimenkoiraharrastajille puruja, ei vain käyttölinjaisille, tai siis pitäisi olla mutta näinhän ei ole ja sitten ihmetellään miksi näyttelylinjaisilla on vähän IPO tuloksia. Varmaan kuule jatkossa mennään siihen, että käyttölinjaiset potkastaan liitosta veke ja voitte keskenänne kouluttaa maalimiehenne.

Kyllä jokaisella maalimiehellä on oikeus valita mitä koiria treenaa. Hän tekee kyseistä rankkaa hommaa palkatta vapaa-ajallaan.

Rahallinen panostus maalimieskoulutukseen on todella pieni osa SPL:n kuluista eikä mitenkään merkittävä.

Käyttölinjaisia ei pysty potkimaan liitosta pois, koska Kennelliitto sallii vain yhden rotujärjestön per rotu.

• Larrr9
        harrastustoimintaa kirjoitti:

Kyllä jokaisella maalimiehellä on oikeus valita mitä koiria treenaa. Hän tekee kyseistä rankkaa hommaa palkatta vapaa-ajallaan.

Rahallinen panostus maalimieskoulutukseen on todella pieni osa SPL:n kuluista eikä mitenkään merkittävä.

Käyttölinjaisia ei pysty potkimaan liitosta pois, koska Kennelliitto sallii vain yhden rotujärjestön per rotu.

Ainakaan ei kannata elvistellä IPO tuloksilla kun näyttelylinjaisille koirille ei ole koulutusmahdollisuutta, että se siitä käyttölinjaisten paremmuudesta. Aika hyvä kuva on tullut käyttölinjaisten harrastajista, hame kaupoille

• käyttis...
        Luigi9 kirjoitti:

Komppausta luigille. Mun koira (käyttis) on liian epävarma suojeluun...saataisiin jatkaa puruja, mut itsellä on vahvistunut tää ajatus, et jääköön tän koiran osalta ja siirrytään kokonaan FH:n. Jäljellä koira on hyvä (keskimääräisen IPO3-koiran jälkityöskentely on täh'än verrattuna surkeaa).

• näyttis ipo
        Luigi9 kirjoitti:

Ei tarvita kuin kaksi harrastajaa, jotka auttavat toinen toistaan, oli siis heillä näyttis tai käyttis. Muutama harrastaja lisää ja meillä on alaosato.
        Alaosastossamme sitten voimme päättää, että treenaamme näyttiksemme IPO:on.
        Aivan yksinkertaista, ei ne liiton maalimiehet ole teräsmiehiä. Kyllä kuka tahansa fiksu näyttisharrastaja osaa kouluttaa koiria paremmin IPO-kokeeseen.

Ensi vuonna siis SM:ssä kympin kärkeen vain näyttiksiä.

PS. Sitten ei hyväksytä meidän treeneihin käyttislinjaisilla, vaikka kuinka vinkuvat

• Sehyväsuoritusko

Onko ylipalvova koira se hyvä? Joka menee edessä poikittain "seuraamisessa"?
      Tai pylkkii sivulla kuin jänis takajaloillaan...
      Eipä oo häävin näköistä sekään...

• tarkkuutta

Ilmeisesti ylipalvovalla tarkoitat aktiivista koiraa ja kyllä, se on hyvä. Poikittaminen ja loikkiminen ovat taas koulutuksellisia asioita, jotka eivät ikäväkyllä kulje geeneissa edes käyttiksillä. Mutta mieluummin niitä silti katselee kuin lapamatoja joiden aktiivisuus loppuu jo ekojen askeleiden jälkeen ja hyväksytyn tottis suorituksen tekeminen on suuren tuskan takana...

• Sehyväsuoritusko

En menis kehumaan,överiksi menee molemmat ääripäät...

• osaamattomissa käsis

jälkeläisnäyttöä alkaa löytyä...1. ongelmakoira...

• ai jaa...

Mikä siinä on vikana?

• osaamattomissa käsis
        ai jaa... kirjoitti:

Mikä siinä on vikana?

riehuu, räyhää, ei pysy omistajalla hanskassa. menny väärälle ihmiselle...

• just just

No mut sehän ei ole jälkeläisen huonoutta vaan omistajan/kasvattajan taitamattomuutta jos on vääränlaisen kakaran vääränlaiselle omistajalle laittanut:)

• osaamattomissa käsis

en väittänytkään jälkeläistä huonoksi. ei normi jokaisen-lapanen-näyttis.

• 1+1=2

Jälkeläisten terveystuloksia odottaa hän....

• HaukkuVonWuff

Tämä ketju on jälleen yksi hyvä osoitus, miksi kannatti rotu vaihtaa malinoisiin ja jättää SPL-hörhöt sekoilemaan omiin nurkkauntaisiin höpinöihinsä.

Itsellä ollut vuosikymmeniä sekä näyttis- että käyttislinjaisia sakemanneja (itse asiassa, sakemanneja jo ennen kuin näitä linjoja edes oikeasti olikaan...) ja terveysongelmia on ollut kaikilla tasapuolisesti, onneksi ei mitään dramaattista yhdelläkään. Kun vaihdoimme vuosia sitten paikkauntaa ja menin vanhemman koiran (käyttisnarttu/SchH3) kanssa tutustumaan paikallisen SPL:n alaosaston treeneihin niin kaikki olivat jotta tervetuloa vaan treenaamaan. Kun sitten erehdyin kyselemään päästäisiinkö milloin ensimmäisiä puruja treenaamaan meidän nuoremman näyttisuroksen, silloin vasta 3 kk kanssa niin johan asenne muuttui.

On (tai ainakin oli) aivan totta, että näyttelylinjaisille ei ole edes kunnon mahdollisuutta päästä puruille. Oli nimittäin semmoista perseilyä se projekti, että totesin jotta antaapa olla ja pitäkööt tunkkinsa. Samalla loppui SPL:n jäsenyys.

• kjhgfdfghj

Ja sit kun järjestetään mahdollisuus, niin silti ei löydy tulijoita. Montako oli Leppävirran näyttelyn rohkeuskoe harjoituksessa koiria?

• SchH2

-myös rohkeuskoe harjoitukset vaativat ennen koesuorituksen harjoittelua purutreenejä
      -eikö koetreenin tarkoitus on tehdä koiralle tutuksi koepaikka ja maalimies
      -Kuopioon on liian pitkä matka viiden-kymmenen minuutin treeniksi etelä Suomesta
      -aika on rahaa ja raha ei kasva puussa
      -monta koiraa oli?

• Rikkunen

Nyt se on suorittanut IPO4 eli tulos SM kisoista, sijoitus 19.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe