Itsensä satuttaminen/viiltely

kiputsi

Minkälainen oli ensimmäinen kerta kun satutitte itseänne esim. viiltelemällä? Vastasiko se odotuksia? Helpottiko ahdistusta/pahaa oloa? Kannattiko?

En ole koskaan viiltänyt itseäni. Olen lyönyt ja repinyt hiuksia... en mitenkään suunnitelmallisesti vaan pahassa olossani kuin automaattisesti. Jotain raivoa ja vihaa itseä kohtaan, joka sillä hetkellä purkaantuu näin.

Nyt olen jo jonkinaikaa suunnitellut veitseen tarttumista. Tarkoituksena satuttaa, aiheuttaa fyysistä kipua itselle. Ei mitään sellaista "viiltelen ranteet täyteen naarmuja, että ihmiset näkevät pahan oloni" -tyyppistä. Eikä myöskään mitään itsemurhatasoa. En halua huomiota, en ainakaan tunnista tällaista halua itsessäni. Ajattelin viiltää jalkoihin ja pitää asian itselläni.

Kuitenkin kirjoitan tänne ennen toimintaan ryhtymistä... Kai ajatus vähän pelottaa, kiehtoo, mutta pelottaa. Siitä ei taida helposti olla paluuta takaisin? Jääkö tavaksi? Saako haluamaan enemmän ja enemmän?

Onko tämä niin iso juttu? Annanko mennä vaan, kokeilumielessä vai kannattaisiko tästä puhua jonkun kanssa? Mulla on terapeutti ja käyn tiheästi hänen luonaan, mutta tällaisia en ole hänen kanssaan paljoa puhunut. Kun en halua huomiota, haluan kipua, haluan tuntea.

221

17936

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uftfytyrdese

      Ei todellakaan kannata aloittaa. Siitä saa kyllä helpotuksen hetkeksi, mutta sitten siihen jää kiinni. Nyt käteni on täynnä arpeja. Vaikka nyt en ole villtellyt kolmeen kuukauteen, enkä vieläkään voi käyttää lyhythihaista paitaa. Nyt ehkä kuvittelet, että pystyt rajoittamaan viiltelyn tiettyyn kohtaan, mutta se leviää kaikkialle.

      Myös taloudellisesti on vaikea. Pahimmillaan minulla kului 50€ kuussa ensiaputarvikkeihin.

      • Täyttä valetta

        "Kun en halua huomiota, haluan kipua, haluan tuntea"

        Mitäs sitten täällä selostat jos kerta et halua huomiota?


      • Opettele lukemaan!
        Täyttä valetta kirjoitti:

        "Kun en halua huomiota, haluan kipua, haluan tuntea"

        Mitäs sitten täällä selostat jos kerta et halua huomiota?

        Siis silloin kun hän ei halua huomiota, hän haluaa tuntea kipua!!!


      • Hah !

        Kumpaa pelkäät enemmän, itseäsi vai ympäröivää maailmaa ja elämää?


      • Uudistakaa imagoanne

        Tämä eräs puolue nimeltä "Perussuomalaiset" voisi vaihtaa nimensä kansainvälisempään versioon, yksi hyvä nimi voisi olla "Finntrolls" (ei ole tosin alkuperäinen ideani koska tuon niminen musiikkiyhtye taitaa jo olla).

        Heidän lähestulkoon ainoa temppunsa on samoilla aiheilla provosointi ja jos katsotaan itse pääjehu Soinia, niin kyllä hän tavalllaan näyttää trollilta eli peikolta.

        Tämä ei ole kannanotto mihinkään suuntaan vaan huomio siitä, kuinka puolueen linja alkaa olemaan jo liian selkeää ja itseään toistavaa provoa provon perään, jopa henkilö joka ei seuraa politiikkaa ei voi välttyä heidän trollauksiltaan.


      • please, don't try

        Minulle tuli kieltämättä vähän surullinen mieli puolestasi. Jotenkin niin tunnistan itseni sinusta muutama vuosi sitten. Ensinäkään sinun ei ole oikeaa pohtia tuonkaltaisia asioita netin keskustelupalstoilta, jossa suurin osaihmisistä kuitenkin
        pelkkiä trolleja ym. Et saa täältä mitään oikeaa vastausta, mitä todella tarvitsisit. Minä kehottaisin sinua puhumaan terapeutillesi asiasta, mitkä vaivaavat. Siitähän hänelle maksetaan, hän tekee työtään. Jos mulla olis ollu muutama vuos sitten terapeutti, tai olisin ollut edes niin rohkea ja käynyt terapeutilla, olisin ollut siitä jo hyvin helpottunut. Arvosta sitä mitä sinulla on.

        Viiltelin itse olkapäihin, rintojen alapuolelle, molempiin ranteisiin ja molemmin puolin. Ja usko tai älä, viillot näkyvät vieläkin hyvinkin selkeästi. Niistä et pääse eroon, näistä en pääse eroon. Onhan toki niksejä/konsteja, jotka voivat edesauttaa, mutta eipä välttämättä.. Viiltelystä ei hyödy kukaan. Et sinä, eikä kukaan muu. Apua on saatavilla ja sinullakin on terapeutti. Pahaaoloa on turha purkaa itseensä, tulee vaan sotkusta ja kaduttavaa jälkeä. Ymmärrän kuitenkin ahdistuksesi keskellä, että haluat "tuntea". Onhan se houkuttelevaa, mutta myönnettäköön sen, että jokainen viiltelijä kaipaa jossain vaiheessa huomiota.
        Puhu ihmeessä terapeutillesi. Viiltelystä yleensä mennään vaan loivaaa ala-mäkeä ja pohjasta on paljon vaikeampi rämpiä ylös, kun missä olet nyt.


      • Opettele lukemaan! kirjoitti:

        Siis silloin kun hän ei halua huomiota, hän haluaa tuntea kipua!!!

        Itse löysin vastauksen ihan muualta. Itselläni oli sama ongelma. Tuntui etten kuulu mihinkään ja nykyinen maailmanmeno on sellainen, että ihmiseltä vaaditaan yhä uusia ja kovempia suorituksia.Kiitosta ei saa ja kohta tunnet olevasi vain yhä kovempien vaatimusten paineissa. Ei ihmistä ole luotu oravanpyörään.
        Ympärillä pyörii ihmisiä jotka vaativat enemmän ja enemmän.
        Sitten yhtenä aamuna kävelin kirkon ohi, jossa oli alkamassa jumalanpalvelus.
        Katselin kirkkoon astelevia ihmisiä ja jostain syystä päätin mennä katsomaan
        mihin he menevät. Kirkossa koin jotain, mitä en ollut koskaan kokenut.
        Nyt uskon ja usko antoi minulle tasapainon joka on auttanut minua eteenpäin elämässä. En olisi ikinä uskonut, että löytäisin sisäisen tasapainon jonka tuo
        käynti kirkossa minulle antoi. Oloni on tasapainoinen ja huomasin, että syy
        aikaisempiin ongelmiini löytyi itsestäni, sisältäni, omasta tasapainottomuudestani. Uskon, että suurimmalla osallaihmisitä on tarve
        uskoa, mutta nykyinen maailmanmeno, jossa vain rahalla on merkitystä
        sokaisee ihmiset ja he elävät elämänsä epätasapainossa koittaen rahalla
        ja tavaroilla paikata sitä tyhjiötä joka heissä on.


      • Ymmärrä sinä lukemas
        Opettele lukemaan! kirjoitti:

        Siis silloin kun hän ei halua huomiota, hän haluaa tuntea kipua!!!

        Samat sanat idiootti, ja mikä tärkeämpää, YMMÄRRÄ LUKEMASI!

        Hän ei halua/hae huomiota ollenkaan, vaikka sinun kieliopilliset taidot ymmärtäen, et tätä käsittänyt kun viimeinen lause menee muodossa:
        "kun en halua huomiota, haluan kipua, haluan tuntea",
        jotta järjen jättiläisetkin ymmärtävät lauseen tarkoituksen, tässä sama lause eri muodossa:
        "mutta kun minä en hae huomiota, haluan vain tuntea jotain, tuntea kipua helpottaakseni pahaa oloani, en siis hae huomiota vaan kivun tunnetta"
        Helpottiko? :)
        Aloittajan lause jutun alkupäästä: "En halua huomiota, en ainakaan tunnista tällaista halua itsessäni. "

        Aloittaja mainitsi heti alkuun että ei koita hakea huomiota tai jos koittaa, ei tätä ainakaan itse tiedosta/ei toimi kyseisellä tavalla hakeakseen huomiota, vaan vain satuttaakseen itseään/helpottaakseen pahaa oloaan.
        Kannattaisi lukea koko juttu ja ymmärtää se myös ennenkuin koitat olla mielestäsi viisas :)


      • katariina mussukka
        please, don't try kirjoitti:

        Minulle tuli kieltämättä vähän surullinen mieli puolestasi. Jotenkin niin tunnistan itseni sinusta muutama vuosi sitten. Ensinäkään sinun ei ole oikeaa pohtia tuonkaltaisia asioita netin keskustelupalstoilta, jossa suurin osaihmisistä kuitenkin
        pelkkiä trolleja ym. Et saa täältä mitään oikeaa vastausta, mitä todella tarvitsisit. Minä kehottaisin sinua puhumaan terapeutillesi asiasta, mitkä vaivaavat. Siitähän hänelle maksetaan, hän tekee työtään. Jos mulla olis ollu muutama vuos sitten terapeutti, tai olisin ollut edes niin rohkea ja käynyt terapeutilla, olisin ollut siitä jo hyvin helpottunut. Arvosta sitä mitä sinulla on.

        Viiltelin itse olkapäihin, rintojen alapuolelle, molempiin ranteisiin ja molemmin puolin. Ja usko tai älä, viillot näkyvät vieläkin hyvinkin selkeästi. Niistä et pääse eroon, näistä en pääse eroon. Onhan toki niksejä/konsteja, jotka voivat edesauttaa, mutta eipä välttämättä.. Viiltelystä ei hyödy kukaan. Et sinä, eikä kukaan muu. Apua on saatavilla ja sinullakin on terapeutti. Pahaaoloa on turha purkaa itseensä, tulee vaan sotkusta ja kaduttavaa jälkeä. Ymmärrän kuitenkin ahdistuksesi keskellä, että haluat "tuntea". Onhan se houkuttelevaa, mutta myönnettäköön sen, että jokainen viiltelijä kaipaa jossain vaiheessa huomiota.
        Puhu ihmeessä terapeutillesi. Viiltelystä yleensä mennään vaan loivaaa ala-mäkeä ja pohjasta on paljon vaikeampi rämpiä ylös, kun missä olet nyt.

        Niin kyllä tähän viiltelyyn löytyy yksinkertainen selitys, melkein.
        Ihmiset jotka ovat syöneet makkaralla itsensä pilalle; on siinä menneet normaalit tuntoaistit ja aivotoiminta pois. Kehohan on muuttunut myös makkarankaltaiseksi; iho on kireä, on vaikea elää, raskas liikkua, auriko porottaa nahan kuivaksi ja ryppyiseksi. Kyllä tuosta masentuu kun mikään ei toimi. Mutta kun on muuttunut makkaraksi niin kyllä viillotkin pitää laittaa, tosimakkara laittaa molemmin puolin, kun taas nämä harjoittelijat jotka ujuttavat ruokalautaselle perunan makkaran sekaan omaavat ehkä ajatuksen siitä että elämässä on muutakin kuin seuraava makkaratuokio.


      • teitsi1
        Täyttä valetta kirjoitti:

        "Kun en halua huomiota, haluan kipua, haluan tuntea"

        Mitäs sitten täällä selostat jos kerta et halua huomiota?

        totta se on minullekin on paljon arpeja.


      • 31v nainen
        katariina mussukka kirjoitti:

        Niin kyllä tähän viiltelyyn löytyy yksinkertainen selitys, melkein.
        Ihmiset jotka ovat syöneet makkaralla itsensä pilalle; on siinä menneet normaalit tuntoaistit ja aivotoiminta pois. Kehohan on muuttunut myös makkarankaltaiseksi; iho on kireä, on vaikea elää, raskas liikkua, auriko porottaa nahan kuivaksi ja ryppyiseksi. Kyllä tuosta masentuu kun mikään ei toimi. Mutta kun on muuttunut makkaraksi niin kyllä viillotkin pitää laittaa, tosimakkara laittaa molemmin puolin, kun taas nämä harjoittelijat jotka ujuttavat ruokalautaselle perunan makkaran sekaan omaavat ehkä ajatuksen siitä että elämässä on muutakin kuin seuraava makkaratuokio.

        Itse viiltelin alkuun nivusten seutuun reiden sisäsivulle toiseen jalkaan. Tein sitä niin kauan kunnes siinä oli aika mojova haava. Revin aina ruvet auki kun se meinasi umpeutua. Useamman viikon se pysyi auki eikä lopulta ollut enää umpeen menossakaan. Töissä oli kiirettä ja stressi sekä ahdistus oli ankaraa. Yleensä menin ruokatunnilla vessaan nyppimään haavaa auki ja pidin siinä sidettä ihan vain siksi ettei verta tihuttele housujen läpi näkysälle.

        Lopulta keksin alkaa likaamaan haavaa. Laitoin siihen kukkapurkista hiekkaa ja kissan ulostetta. Siitä kaksi päivää haava meni mustaksi ja oli pakko mennä lääkäriin kun koko jalkaa särki niin hirveästi. Sairaalassa tuntui hyvälle kun kerrankin joku oikasti hoiti minua.


      • marianneK
        Täyttä valetta kirjoitti:

        "Kun en halua huomiota, haluan kipua, haluan tuntea"

        Mitäs sitten täällä selostat jos kerta et halua huomiota?

        Tämä linkki ohjautuu Wikipediaan. Siellä saattaa olla virheellistä tietoa, mutta tämä Aurinkotanssi on ollut todella olemassa ja sitä harjoitetaan yhä. Ihmisillä on aina ollut voimakas tarve selvittää omat rajansa kivun kautta:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Aurinkotanssi

        On toki muitakin tapoja tunkeutua sielun syövereihin ja saada oma keho tuottamaan endorfiineja tai antaa omalle mielelle ärsykkeitä tuottamaan jotain sellaista, mitä normaaliolosuhteissa ei tapahdu. Ketjun aloittajan kaipuu on kuitenkin ihmisyyteen kuuluva. Siitä voi hyvin keskustella esim. terapeutin kanssa. Eri asia sitten riittääkö se ihmiselle itselleen, että asiasta vaan puhuu.


      • 2123141
        Täyttä valetta kirjoitti:

        "Kun en halua huomiota, haluan kipua, haluan tuntea"

        Mitäs sitten täällä selostat jos kerta et halua huomiota?

        Tyhmäkusipää homo.


      • Anonyymi
        scabbi kirjoitti:

        Itse löysin vastauksen ihan muualta. Itselläni oli sama ongelma. Tuntui etten kuulu mihinkään ja nykyinen maailmanmeno on sellainen, että ihmiseltä vaaditaan yhä uusia ja kovempia suorituksia.Kiitosta ei saa ja kohta tunnet olevasi vain yhä kovempien vaatimusten paineissa. Ei ihmistä ole luotu oravanpyörään.
        Ympärillä pyörii ihmisiä jotka vaativat enemmän ja enemmän.
        Sitten yhtenä aamuna kävelin kirkon ohi, jossa oli alkamassa jumalanpalvelus.
        Katselin kirkkoon astelevia ihmisiä ja jostain syystä päätin mennä katsomaan
        mihin he menevät. Kirkossa koin jotain, mitä en ollut koskaan kokenut.
        Nyt uskon ja usko antoi minulle tasapainon joka on auttanut minua eteenpäin elämässä. En olisi ikinä uskonut, että löytäisin sisäisen tasapainon jonka tuo
        käynti kirkossa minulle antoi. Oloni on tasapainoinen ja huomasin, että syy
        aikaisempiin ongelmiini löytyi itsestäni, sisältäni, omasta tasapainottomuudestani. Uskon, että suurimmalla osallaihmisitä on tarve
        uskoa, mutta nykyinen maailmanmeno, jossa vain rahalla on merkitystä
        sokaisee ihmiset ja he elävät elämänsä epätasapainossa koittaen rahalla
        ja tavaroilla paikata sitä tyhjiötä joka heissä on.

        kiitos kirjoituksestasi! Älä välitänoista tylyistä ihmisistä, joilla on kai suuri ilo, kun saavat rääkyä jollekin.


    • Miähän tähän keksisi

      Mun täytyy myöntää että kyllä se viiltely helpotti sitä pahaa oloa jota koin.

      Käsissä on vieläkin jälkiä vaikka viimeisestä viiltelystä on jo vuosia vuosia. Kun iho ruskettuu, niin viiltojäljet jäävät vaalemmiksi ja näkyvät herkemmin.

      Minä viiltelin vain käteen ja huomasin että ei tässä ole mitään järkeä. Toivon että sinä olet järkevämpi etkä aloita ollenkaan.

      • 16+19 ei ole 35

        Kosmisesti ajatellen, elämässä ylipäätään ei ole mitään järkeä.


      • siniset silmät
        16+19 ei ole 35 kirjoitti:

        Kosmisesti ajatellen, elämässä ylipäätään ei ole mitään järkeä.

        "Kosmisesti ajateltuna" ...mitä se takoittaneekaan, mutta Herra on tulossa takaisin ja hakee seurakuntansa=uskovat ylös ......tule mukaan kaikki on maksettu ja kaikki on täytetty niinkuin hän sanoi kun ristillä kallisti päänsä ja antoihenkensä sinunkin "kosmisesti" ajattelevan takia!
        Sano hänelle nyt tänään.. siis heti nyt...olen syntinen...en tiedä mitään sinusta...jos olet olemassa pelasta minut tästä elämästä, koska minusta tämä elämä ei minua tyydytä! Kerro minulle, mitä älyäs tässä elämässä on....haluan tietää!


      • Eeppinen elämä?

      • ... ... ...

        Sä oot totaalisen väärässä, minkätakia orjantappura viilsi haavat päähän? Sun Vuoksi. Minkätakia naulat hakattiin? Sun vuoksi. Minkätakia hengitys lakkasi ristiilä? Sun vuoksi, juuri sinun. Minkätakia Jumala herätti hänet, jo kuolleen? Sinun, sinun takia, kuule minä rakastan sua, vaikka ajatuksissasi pilkkosit minut kappaleiksi niin jokainen pala huutaa sulle rakastavan Jumalan rakkautta.

        Hän rakastaa sua etkä voi sille kapinoiva lapsukainen mitään.


      • Anonyymi

        Ai on tollasia ihmisiä viälä maanpäällä. Sanon nyt sun elämäs viimesen kerran et sut joudutaan polttaa jos et usko Jumalaan.. Siinäpä se jos sun vanhemmat tai kaveris on puhunu sut ympäri näistä asioista. Sun kannattais ehk mennä puhuu jollekki terapeutille jos sulla on noin huono olla.


    • Just a girl

      Mä haluan kanssa sanoa, että viiltely tosissaan auttaa pahaan oloon. Ainakin mulla. Olen viillellyt vuoden, enkä näe tässä mitään negatiivista, paitsi se, että edes kuumimpina kesäpäivinä, ei edes rannalla ollessa, voi käyttää kuin ainoastaan pitkähihaisia paitoja.
      Okei, onhan tämä melkoisen koukuttavaa, mutta niin on moni muukin asia. Mitä sitten? Poltan myös tupakkaa, ja sanoisin sen olevan paljon pahempi juttu kuin viiltely.
      En kuitenkaan kannusta aloittamaan, jos pystyy ilmankin olemaan. Jos tuntuu, että on pakko satuttaa itseään, mielummin vaikka just repii hiuksia tms

      • Fantasia gootit

        Tuo just a girl nimimerkkisen kuvailema tyttö on teoria tasolla ihan kiinnostava.

        Jos ajatellaan mahdollisimman kaunista naistyypiä, niin yleensä hän on myös positiivinen ja valoisa luonne ja ainakin minulla tulee ensimmäisenä mieleen blondi.

        Olisi hienoa jos käytännössä olisi vastakkainen mahdollisimman kaunis naistyyppi, hän olisi myös fyysisesti täysin kaunis mutta ei lainkaan onnellinen ja viiltelisi itseään ja tekisi kaikkea muuta ilkeää itselleen ja muille.

        Todellisuus kuitenkin on se että on vain yhdenlainen täysin kaunis naistyyppi ja se on nimenomaan tuo ensimmäinen iloinen versio, luulen sen johtuvan siitä että tuo naistyyppi saa normaali oloissa paljon positiivista huomiota.


      • Elämä on vaikeaa

        Hmm..tämä on paha. Tuo tekstisi pitää todellakkin paikkaansa, tässä tulee vain yksi mutta.. Masentunut ei jaksa ponnistella, eikä hänellä riitä voimat noihin asioihin. Normaali ihmisen ajatustapa on sama kuin sinulla ja minulla, mutta itse vakavan masennuksen läpi käyneenä, tiedän että silloin voimat ei riitä mihinkään, eikä kiinnosta mikään terveellinen elämä..kaikki on vähän niinkuin ihan sama.
        Tässä tapauksessa pitäisi tarkistaa lääkitys, onko oikea? Hakea vertaistukea ja sitten ihan terapiaa..luulen että sillä pääsisi alkuun..
        Pakko vielä lisää, että on jännä miten " normaali ihminen" ei pysty käsittämään että miten masentunut ei vain jaksa. Eikä se ole halusta kiinni, kyllä minäkin silloin halusin, mutta en jaksanut..


      • n21v
        Elämä on vaikeaa kirjoitti:

        Hmm..tämä on paha. Tuo tekstisi pitää todellakkin paikkaansa, tässä tulee vain yksi mutta.. Masentunut ei jaksa ponnistella, eikä hänellä riitä voimat noihin asioihin. Normaali ihmisen ajatustapa on sama kuin sinulla ja minulla, mutta itse vakavan masennuksen läpi käyneenä, tiedän että silloin voimat ei riitä mihinkään, eikä kiinnosta mikään terveellinen elämä..kaikki on vähän niinkuin ihan sama.
        Tässä tapauksessa pitäisi tarkistaa lääkitys, onko oikea? Hakea vertaistukea ja sitten ihan terapiaa..luulen että sillä pääsisi alkuun..
        Pakko vielä lisää, että on jännä miten " normaali ihminen" ei pysty käsittämään että miten masentunut ei vain jaksa. Eikä se ole halusta kiinni, kyllä minäkin silloin halusin, mutta en jaksanut..

        Paukautin molempiin teksteihin plussaa.

        Just a woman esittää asian suoraa´n ja just niinkuin se onkin, monesti se on just sitä mitä ihminen tarvitsee. Ja pistihän ainakin itseäni tuo ehkä humoristinenkin mutta kuitenkin tosi juttu ajattelemaan.

        Mutta kuten myös elämä on vaikeeta kirjoitti on totta ettei ahdingossa tai masentunut ihminen tahdo jaksaa ponnistella vaikka tietääkin mitä pitäisi tehdä, vaikka halua löytyisikin muuttaa asioita.

        Kuitenkin myös itse melkoisen helvetin läpi käyneenä (aivan pohjalla käyneenä) uskon myös että jossain kohtaa ihmisen on vaan itse nostettava se häntänsä, pikkuhiljaa. Ja se onnistuu sitten kun tajuaa ettei sitä kukaan tule mua auttamaan ja et jokaisen pitää ikävä kyllä täs mailmas auttaa itseään. Uskon et jostain se motivaatio lopulta löytyy, jos ei sitten ole päättänyt ettei halua elää. Sittenkun alkaa kiskoa itseään ylös, ja näkee tuloksia, haluaa sitä entistä enemmän. Loppu tulos ainakin itellä se että kasvannut ihan helvetin vahvaksi niin henkisesti kuin fyysistikin. Tiedän selviäväni ihan mistä vain nykyään tai tuli eteen mitä vain elämäs. Ja tämäkös muita ärsyttää kun eivät enää saa minua kaatumaan :)


      • Et voi tietää toisista
        n21v kirjoitti:

        Paukautin molempiin teksteihin plussaa.

        Just a woman esittää asian suoraa´n ja just niinkuin se onkin, monesti se on just sitä mitä ihminen tarvitsee. Ja pistihän ainakin itseäni tuo ehkä humoristinenkin mutta kuitenkin tosi juttu ajattelemaan.

        Mutta kuten myös elämä on vaikeeta kirjoitti on totta ettei ahdingossa tai masentunut ihminen tahdo jaksaa ponnistella vaikka tietääkin mitä pitäisi tehdä, vaikka halua löytyisikin muuttaa asioita.

        Kuitenkin myös itse melkoisen helvetin läpi käyneenä (aivan pohjalla käyneenä) uskon myös että jossain kohtaa ihmisen on vaan itse nostettava se häntänsä, pikkuhiljaa. Ja se onnistuu sitten kun tajuaa ettei sitä kukaan tule mua auttamaan ja et jokaisen pitää ikävä kyllä täs mailmas auttaa itseään. Uskon et jostain se motivaatio lopulta löytyy, jos ei sitten ole päättänyt ettei halua elää. Sittenkun alkaa kiskoa itseään ylös, ja näkee tuloksia, haluaa sitä entistä enemmän. Loppu tulos ainakin itellä se että kasvannut ihan helvetin vahvaksi niin henkisesti kuin fyysistikin. Tiedän selviäväni ihan mistä vain nykyään tai tuli eteen mitä vain elämäs. Ja tämäkös muita ärsyttää kun eivät enää saa minua kaatumaan :)

        "Ja tämäkös muita ärsyttää kun eivät enää saa minua kaatumaan :)"

        Uskot siis että yhden onnen täytyy olla toisen epäonni?

        Ihmiset eivät voi olla niin sanotussa harmoniassa?

        Toisaalta se voi olla kyllä tottakin että itsevarma ihminen ärsyttää toisia, mutta siinä vaiheessa kun et enää edes ymmärrä ärsyttäväsi muita, olet todella saavuttanut oikean itsevarmuuden.


      • Just a girl

        Kiitos. Tämä helpottikin todella paljon. En tiedä haitko kommentillasi tätä, mutta sain siitä sellaisen kuvan, että en osaa edes kunnolla satuttaa itseäni? No, mitäpä nyt tällanen pikkupaska osaisiaan.
        Ja taidat olla väärällä palstalla jos et tuon enempää masennuksesta tiedä. Siihen malliin viiltelystä puhut...


    • samassa veneessä

      Itselläni helpotti oloa ja jäin siihen koukkuun, pahasti. Nyt vimeisestä viiltelystä on kulunut 14 vuotta ja arvet ovat edelleen todella näkyviä, hävettää. Itselläni on jo perhekin ja jännitän aikaa kun lapseni kysyvät niistä.

      Helpotus on vain hetkellistä mutta jättää pysyvät arvet koska viillät aina vain syvemmälle. Ei kannata mutta jos siihen ryhdyt niin viillä mieluummin reisiin, ne arvet ei näy kuin uidessa.

      • Kysymys

        Miksi arpia kuuluu hävetä?


      • Kysymys edelleen
        Kysymys kirjoitti:

        Miksi arpia kuuluu hävetä?

        Minä kysyin vain, että mitä kuuluu hävetä ja miksi. Kuuluuko jalassa olevaa kipsiä hävetä tai kasvoissa olevaa palovammaa hävetä?


    • Ai ku sattuuuu! huoh

      Ensinnäkin ensimmäinen kerta oli "kokeilu". Olin jostain saanut päähäni, että viiltely helpottaa epämääräistä pahaa oloa. Luultavasti olin lukenut netistä. Netissä on vaikka mitä, mutta mitäs nyt pentu tajuaa.

      Viiltelin ensin kyynärpään alapuolelta. Aika paskaa sinänsä. Olin niin vitun tyhmä masennuspotilas, todellinen vähä-älyinen pentu. Vasta seuraavalla viikolla mieleeni tuli, että en voi mitenkään mennä liikunnan tunnille. Kaikki näkisivät.

      Saati sitten, että seurustelisin jonkun kanssa. Hah, vittu mitä uskomatonta paskaa!

      Niinpä lintsasin. Ja siitä se sitten alkoi. Tämä muka "urani".

      Lopulta vakuutuin, ettei säälittävä viiltoni ole kenenkään maailmaa mullistava asia eikä suuremmin ketään kiinnosta (tai kiinnostaa, uteliaisuuden takia, mut EI muuten) ja pääsin takaisin juttuihin kiinni.

      Et silleen.

    • ei kannata

      Eräs ystäväni tytär viilteli ja nyt on muistona koko elämän näkyvät arvet. Nainen ei voi käyttää kesällä paljastavia vaatteita, käydä uimahallssa ja kylpylöissä. Harrasta ennemmin vaikka urheilua ja pura tuskasi puhumalla, kirjoittamalla ym.

      • ei tod

        Tällä palstallakin on ollut katujia, jotka vasta jälkeenpäin haikailevat joitain hoitoja itse aiheuttamiinsa arpiin. Voiko ottaa ihonsiirron (ei); voiko jollain laserilla poistaa (voi yrittää, mutta lopputuloksena voi olla enemmän rahojen kuin arpien häviäminen!); voiko ottaa tatuointeja päälle (ei).


      • drfhagtnarn
        ei tod kirjoitti:

        Tällä palstallakin on ollut katujia, jotka vasta jälkeenpäin haikailevat joitain hoitoja itse aiheuttamiinsa arpiin. Voiko ottaa ihonsiirron (ei); voiko jollain laserilla poistaa (voi yrittää, mutta lopputuloksena voi olla enemmän rahojen kuin arpien häviäminen!); voiko ottaa tatuointeja päälle (ei).

        Itse asiassa voi ottaa tatuointeja päälle. Itselläni on käsivarren arvet "piilossa" tatuoinnin alla.


      • Kysymys

        Minä käytän rohkeasti lyhythihaisia vaatteita. Arvet näkyvät, mutta pakkoko niitä on tuijottaa. Niiden olemassaolo ei tarkoita sitä, että ihannoisin masennusta tai viiltelyä. Ne tarkoittavat yksinkertaisesti sitä, että minulla on ollut vaikea masennus ja olen viillellyt itseäni.

        En rupea silti häpeämään.


    • katumuksen kukka

      Kaikki kerrat mitä olen villellyt, on tullut oltua niin humalassa ettei oikein edes tajunnut mitä on tekemässä. Pahaa oloa sillä oli kai tarkoitus purkaa, toisaalta mukana oli myös näyttämisen halua. Tolkuttoman tilan vuoksi tuli viillettyä liian syvään ja nyt vuosia myöhemmin muistona yhä ammottavat arvet käsissä. Kaduttaa, eikä se olo siitä viiltelystä koskaan sen paremmaksi tullut.. Jos nyt voisin palata ajassa taaksepäin, jättäisin tekemättä.

    • 47848940

      Itselläni on näkvyissä vuosikausia vanhoja arpia. En ole kyllä mitenkään yrittänyt vaalentaa niitä (jotain voiteitahan on) mutta en usko että niistä pääsee eroon. Kesähelteillä on pahinta. Hikoilen paljon joten nöyryytyksen määrä esimerkiksi töissä kun muilla on t-paita on suuri.

      Usiemmat pitävät viiltelyä säälittävänä huomion kerjäämisenä. Eli tulevat tuomitsemaan sinut jos näkevät arvet ja ihmissuhteet tulevat menemään niistä pilalle.

      Silti aloitin säännölllisen viiltelyn uudestaan vaikka jo parin vuoden ajan se oli hyvin satunnaista. Kipu ja sen tuoma adrenaliini ja keskittyminen siihen kipuun auttavat pahimman ahdistuksen huipun yli. Mikään muu ei ole oikeastaan koskaan auttanut - ei lääkkeet, ei terapia, ei meditointi, ei liikunta.

    • opetellaan

      Mieti mielummin miksi olet itsellesi vihainen. Etkö ehkä täytä omia kriteerejäsi? Alenna äkkiä kriteerejä ja ala opettelemaan uutta ajatustapapaa. Hoe vaikka itsellesi, että itselleni kelpaan tälläisenä. Jos en kelpaa muille, niin sille ei voi mitään. Opettele kunnioittamaan ja rakastamaan itseäsi. Et saa tehdä itsellesi pahaa. Jos et kunnioita, etkä rakasta itsesi, niin teet pahaa itsellesi ja läheisillesi.
      Ehkä sinunkin elämässä on ollut joku henkilö, tai on vieläkin, joka vaatii sinulta enemmän, mihin itse tahdot ryhtyä, tai vihjailee, että et ole mitenkään hyvä siinä ja siinä asiassa. Sellaiset puheet pitää antaa mennä toisesta korvasta ulos, mutta jos itse havaitsee, että tuossa ja tuossa asiassa olisi petrattavaa, niin silloin pitää alkaa harjoittelemaan sitä petraamista. Ei ihminen hetkessä muutu, mutta muuttuu, jos ottaa käyttöönsä sisäiset voimavarat ja luottaa Jumalaan.
      Älä aloita viiltelemistä. Itse olen päässyt juuri tupakanpoltosta ja vaikka siitä onkin useampi kuukausi, niin huonona päivänä ajatukseni muistuttavat kuinka oli muka mukava polttaa. Eilen otinkin muutaman savun, mutta toivottavasti en ota enää. Tavoista on vaikea päästä irti. Tarvitaan sisäisen voiman käyttöönottoa ja luottamusta Suurempaan Voimaan.

    • Uskokaa nyt hyvällä mitä täällä on jo varoiteltu. Te tulette katumaan niitä arpia jälkeenpäin.
      Ostakaa vaikka nyrkkeilysäkki ja takokaa sitä ilman hanskoja niin että rystyset on verillä.
      Omat arpeni syntyi kyllä ihan itsemurhatarkoituksessa ja kyllähän niistä arvista sai kärsiä. Kävin aluksi kosmetologilla joka neuvoi minulle miten saada niitä häivytettyä mutta kesällä ei mitkään voiteet auttaneet.
      Joku mainitsi ettei tatuoinnitkaan auta ja se on totta. Kävin kysymässä ammattilaiselta joka sanoi että väri tahtoo levitä sen arven kohdalla tai ei välttämättä pysy ollenkaan. Onneksi leimaaja oli niin nero että itse arven päälle ei tartte tikata vaan ihan viereen. Viiltojäljet olivat niin identtiset, kaksi kummassakin ranteessa että niihin oli helppo suunnitella tatska.
      Nyt on toisessa ranteessa käärme ja toisessa eräänlainen köynnös menevät siis ranteen ympäri molemmat.
      Homma toimi ja kukaan ei enää tuijota arpia vaan tatskoja.
      Harmi vaan että vasemman käden paria sormea ei saada korjattua niistä meni tunto.

      • N

        Mutkanen tie


      • N kirjoitti:

        Mutkanen tie

        Olen aika tyytyväinen että se on mutkainen.
        Suorilla tulee harvoin mitään opittua.


    • ((x))

      Ota Jeesus elämääsi, niin ei tarvitse viillellä. Paha olo kaikkoaa ja levität hyvää oloa ympärillesikin.

    • HULLU¤%

      TIEDÄTKÖ MIKSI HULLU HAKKAA PÄÄTÄNSÄ SEINÄÄN ? SIKSI KUN LOPETTAA NIIN TUNTUU HYVÄLTÄ !

      • TOINEN HULLU

        TAI PUUTTUU MIELIPIDE LÄÄKITYS !


    • hmm no...

      Minua ainakin auttaa hetkellisesti jos viillän. Mutta tarvitsee tehdä vain kerran ja sitten ikävä tunne menee ohi. Olen todellakin yrittänyt lopettaa tätä inhottavaa tapaa, mutta löydän itseni aina uudestaan veitsi kädestä... Älä missään nimessä aloita sitä.

    • kommenttia kommentti

      Mene vaikka ulos lenkille ja juokse itsesi hikeen asti.. tahi hakkaa halkoja tai tee jotain muuta ruumiillista työtä..

      Tuollaiset mistä oot kirjoittanut ei oo ihan tervettä.. käy lääkärin juttusilla..

      • ei helppoutta

        Tää on oikeasti fiksumpi neuvo kun moni tajuaa. Ihmiset ovat alkaneet olla sitä sairaampia ja masentuneempia mitä helpommalla ovat päässeet. Ruumiillinen työ ja tekeminen ovat siis mielellekin hyväksi.
        Ihmisen pitäisi oikeasti liikkua, ja mahdollisimman paljon. Tehdä ja olla aktiivinen, toimelias ja hyvä kuntoinen aina niin paljon kun mahdollista. Syödä hyvin ja mahdollisimman terveesti, oli rahaa paljon tai vähän.

        Ihmiset ovat alkaneet masentua sitä samaa vauhtia kun sohvalla löhöämisestä on tullut harrastus. Ihmisen mukavuuden halu siis tappa hänet pahimmillaan.

        Samoin tietty typerä olettamus siitä, että elämä olisi tai sen kuuluisi olla helppoa.


    • XXX

      T'äytyy tarkistaa, onko kilpirauhanen terve. Onnea ja menestystä toivotan. XXX

    • x-viiltelijä

      Mulle jäi viiltelystä hyvinkin selvät arvet vaikken ole yli kahteen vuoteen enää ollenkaan viillellyt, lähes kolmeen "kunnolla". Vasen käsivarteni ranteesta kyynärpäähän molemmilta puolin näyttää edelleen ihan riekalaiselta, kun iho on erikokoisia ja -suuntaisia vaaleita ja hiukan koholla olevia arpia täynnä. Syvin 3½ vuotta sitten tehty kuultaa edelleen osin punaisena ja jäi inhottavasti koholle, kun en silloin mennyt tikkattavaksi. Ei kannata. Aina löytyy parempiakin konsteja itseinhon turruttamiseen.

    • Ethän halua sellaista tehdä.Mistä tiedät jos siellä jossain olisi vieläkin pahempaa.Hae apua itsellesi

    • es..

      Terveen ihmisen normaali tunne on hyvän olon tunne. Jos tunnut pahaa oloa, jotain on jo mennyt vikaan. Hyvän olon tunne voi olla samaa luokkaa kuin pikku humala. Tai oikeastaan se on parempi, koska ei ole humalassa.
      Älä siis missään tapauksessa luule, että pahan olon tunne kuuluu normaaliin elämään. Jos tunnet pahaa oloa, sinun on ryhdyttävä toimenpiteisiin. Siitä voisi kirjoittaa paljonkin ja on kirjoitettu. Sinun täytyy vain etsiä ja löytää niitä.
      Terve keho antaa siis hyvänolon tunteen ja se tuntuu monissa tilanteissa. Mitään ylimääräisiä nautintoaineita ei tarvita, mutta liikunta antaa hyvänolon tunnetta.
      Itsensä viiltelijät ovat tietysti tyhmiä, mutta minkäs niille voi tehdä?

      • eu65

        Terveen ihmisen kaikki tunteet ovat olemassa. Ei ole olemassa mitään jatkuvaa hyväolon tunnetta. On olemassa ihan normaalia masennusta, ahdistusta, surua, pettymystä, häpeää, turhautumista, kyllästymistä ja sitä rataa ja niistä on hyvä olo joskus tosi kaukana.
        Tuossa on yksi ongelma tässä maailmassa, kun luullaan, ettei pahaa oloa tarvitse koskaan kestää, että elämä on missä tahansa vastoinkäymisissä aina hyvää oloa. Ei ole, hyvä olo joissain tilanteissa olisi sairas reaktio.

        Siksi ihmiset sitten heti luovuttavat ja heitähän joukolla ylidiagnosoidaan sairaiksi ja pumpataan täyteen lääkkeitä. Ihan kun he kohtaavat normaaleita pettymyksiä ja vastoinkäymisiä, mistä voi tosiaan tulla paha olo. Samalla tavalla kuolema ja menetys tuntuu suruna ja masennuksena, ne tuntuu pahalta. Joissain pidemmissä kriiseissä paha olo voi kestää kuukausiakin.

        Ihmisten ei silti pitäisi heti diagnosoida itseään sairaiksi tai mennä välttämättä hakemaan lääkkeitä, vaan voi pyytää tukea, apua ja jutella. Ja suuressakin surussa pitäisi tehdä rutiinilla harrastuksia ja työ auttaa usein myös: ei yksin jääminen. Kokemusta on, suurista suruista ja paljon.

        Hyvänolon tunnetta ei välillä ole pitkään, pitkään aikaan, ja silloin sen viesti voi olla, ettei tee elämässään asioita mitä pitäisi. Joskus masennus kertoo myös että on tehtävä tärkeitä muutoksia.
        Masennnusta aiheuttaa myös sairaudet ja epäterveet elämän tavat. Lihavat eivät aina ole leppoisia, väärä ruokavalio voi olla riittävä sairaus ja kehon aineenvaihdunta häiriintyä ja masentua. Toisaalta, jotkut laihat syövät myöskin liian puutteellisesti. Ruoan pitäisi olla monipuolista ja ihminen on luotu liikkumaan.

        Terveessäkään kehossa ei ehkä kaikilta takaiskuilta ja pahoilta tunteilta välty, mutta hyvä kuntoinen kestää pahaakin stressiä paremmin. Kun keho on vahva se toimii mielen suojana paremmin.

        Hyvä olo, onnellisuus ja tyytyväisyys ovat siunaus, onni eikä mikään itsestään selvyys. Ja elämä voi olla rankkaakin.
        Lapsille pitäisi opettaa tervettä suhtautumista myös epäonnistumisiin, kriiseihin ja vastoinkäymisiin, sekä siihen, että pettymyksiäkin pitää vaan kestää. Niin tarhassa, koulussa, kun kotonakin.


      • es..
        eu65 kirjoitti:

        Terveen ihmisen kaikki tunteet ovat olemassa. Ei ole olemassa mitään jatkuvaa hyväolon tunnetta. On olemassa ihan normaalia masennusta, ahdistusta, surua, pettymystä, häpeää, turhautumista, kyllästymistä ja sitä rataa ja niistä on hyvä olo joskus tosi kaukana.
        Tuossa on yksi ongelma tässä maailmassa, kun luullaan, ettei pahaa oloa tarvitse koskaan kestää, että elämä on missä tahansa vastoinkäymisissä aina hyvää oloa. Ei ole, hyvä olo joissain tilanteissa olisi sairas reaktio.

        Siksi ihmiset sitten heti luovuttavat ja heitähän joukolla ylidiagnosoidaan sairaiksi ja pumpataan täyteen lääkkeitä. Ihan kun he kohtaavat normaaleita pettymyksiä ja vastoinkäymisiä, mistä voi tosiaan tulla paha olo. Samalla tavalla kuolema ja menetys tuntuu suruna ja masennuksena, ne tuntuu pahalta. Joissain pidemmissä kriiseissä paha olo voi kestää kuukausiakin.

        Ihmisten ei silti pitäisi heti diagnosoida itseään sairaiksi tai mennä välttämättä hakemaan lääkkeitä, vaan voi pyytää tukea, apua ja jutella. Ja suuressakin surussa pitäisi tehdä rutiinilla harrastuksia ja työ auttaa usein myös: ei yksin jääminen. Kokemusta on, suurista suruista ja paljon.

        Hyvänolon tunnetta ei välillä ole pitkään, pitkään aikaan, ja silloin sen viesti voi olla, ettei tee elämässään asioita mitä pitäisi. Joskus masennus kertoo myös että on tehtävä tärkeitä muutoksia.
        Masennnusta aiheuttaa myös sairaudet ja epäterveet elämän tavat. Lihavat eivät aina ole leppoisia, väärä ruokavalio voi olla riittävä sairaus ja kehon aineenvaihdunta häiriintyä ja masentua. Toisaalta, jotkut laihat syövät myöskin liian puutteellisesti. Ruoan pitäisi olla monipuolista ja ihminen on luotu liikkumaan.

        Terveessäkään kehossa ei ehkä kaikilta takaiskuilta ja pahoilta tunteilta välty, mutta hyvä kuntoinen kestää pahaakin stressiä paremmin. Kun keho on vahva se toimii mielen suojana paremmin.

        Hyvä olo, onnellisuus ja tyytyväisyys ovat siunaus, onni eikä mikään itsestään selvyys. Ja elämä voi olla rankkaakin.
        Lapsille pitäisi opettaa tervettä suhtautumista myös epäonnistumisiin, kriiseihin ja vastoinkäymisiin, sekä siihen, että pettymyksiäkin pitää vaan kestää. Niin tarhassa, koulussa, kun kotonakin.

        >>Terveen ihmisen kaikki tunteet ovat olemassa.

        Tämä ei ole totta. Se on sekavaa hölynpölyä. Ei minun tarvitse tuntea kaikkia pahan olon tunteita, mitä muut tuntevat.

        >>Ei ole olemassa mitään jatkuvaa hyväolon tunnetta.

        Ei pidä paikkaaansa tämäkään. Kun ihminen on terve, hyvänolon tunne voi olla jatkuvaa. Toiset ihmiset voivat kyllä aiheuttaa vaikeuksia mm. työpaikalla, mutta silti voi tunnistaa sen toisten aiheuttamaksi.
        Tämä voi harmittaa ilkeitä ihmisiä, kun aina on positiivinen.


    • tee mitä lystäät

      Mä ymmärrän, että ihminen etsii ennemmin helppoja ratkaisuja. Sääliä saa ilmaiseksi. Eli, kun ollaan masentuneita, eli elämä on mitä se oikeasti on: taistelua, vaikeuksia, takaiskuja ja epäonnistumisia, niin aletaan sitten raivoamaan tai viiltelemään ja dokaaminen on aina helppoa. Niissä on vain yksi huono puoli: ne on tyhmiä ja lyhytnäköisiä ratkaisuja jotka eivät auta.
      Masennus ja ahdistus on paskamaisia tunteita mutta hei, tervetuloa maaplaneetalle, tämmöstä täällä on. Ihmisen elämä on tämän pallon helpoimpia, joten välillä oikein nyppii että se on semmonen vikisijä.

      Se mikä AUTTAA, on ratkaisut, mitkä vievät eteenpäin, ovat pitkäkestoisia ja mitkä eivät hävetä 10 vuoden päästä, kun ne arvet näkyy edelleen. Mutta yksikään niistä ei ole niin helppo ja vaadi niin vähän aivoja.
      Sinäkin tiedät tuon taipumuksesi, mutta sen sijaan, että tekisit mitään oikeaa elämällesi, toimit kuin vajaaälyinen. Kuitenkin osaat kirjoittaa ihan hyvää tekstiä, eli ei uskois sua vajakiksi.
      Anteeksi että sanon vajaaälyiseksi, mutta lue itse:
      - revin ja riehun enkä hallitse itseäni
      = saa pakkoliikkeitä ja reaktioita kun raivostuttaa
      - ajattelin viillellä itseäni
      = en osaa ajatella mitään ratkaisuja, joten ajattelin satuttaa itseäni
      - ahdistaa ja masentaa
      joten en ainakaan korjaa elämääni, tee mitään sen eteen ja aion rypeä itseäälissä.

      Sen sijaan, että sä tekisit mitään älykästä, sä teet noin. Joo, ei tartte iso vika olla kun on päässä, ja kun vielä toimii sen vian mukaan, vaikka tietää sen, niin menee vielä paremmin.

      KAIKKI epäonnistuvat, kohtaavat vaikeuksia, ja vaikeita aikoja, jokainen vuorollaan. Jokatoisella on vanhemmat jotka eivät vaan välitä. Jokainen tosi pahoista vaikeuksista kärsivä ratkaisee hetken niitä tyhmästi ja lyhyt näköisesti.
      Nyt voit valita, oletko tyhmä vai älykäs. Kärsimätön vai kärsivällinen. Lapsellinen vai alat kasvaa.

      Eli lopeta toi p*ska. Ala tehdä jotain parempaa, hanki harrastuksia, elämä, opiskele, mene töihin, tai työharjoitteluun, tee jotain, mene ihmisten pariin, ja osallistu nettikursseille...
      Käyt terapeutilla, mutta se ei vielä riitä: sinä olet fyysisesti liian laiska. Se raivo on agressiivisuutta, mitä et saa purettua. Sinun pitäisi alkaa vetää himospinningiä ja juosta, käydä puntilla ja treenata ainakin 5 kertaa viikossa niin, että oikeasti tulisi hiki. Mene kuntonyrkkeilyyn. Niin että satutat itseäsi terveesti, eli treenaat niin että se adrenaliini virtaa ulos, joudut taistelemaan: lähde lumimyrskyssä lenkille, niin tiedät. Olen juossut itsekin semmoisessa, ja silloin saa kyllä satuttaa itseään jos aikoo kotiin päästä. Se on totta, keuhkot repee ja itku tulee, mutta etkös sä tuskaa halunnut? Lopeta siis toi nynnyily ja ala tekemään jotain oikeesti haastavaa.
      Sitten sinun pitää panostaa syömiseesi. Paska syöminen antaa paskan olon. Paista kasviksia, syö niitä. Syö vain täysjyvää tästä lähtien. Panosta monipuolisuuteen ja ota puolikas poretabletti joka päivä. Syö raejuustoa, enemmän kasviksia kuin lihaa, syö 6 kertaa päivässä, ja treenin jälkeen mielellään jotain proteiinia hyvästi.
      Kuulostaako ihan vit*uilulta? Ei ole. Tupakka ja viina lisää masennusta, liikunta ja hyvä ruoka vähentää sitä.
      Niin, ellet tietty halua sääliä itseäsi ja olla nyssy-ressukka-suomi-nuori, joka päätyy itsesäälinsä takia eläkkeelle 20-vuotiaana kun äiti ei enää imetä.

      Ala puhua sille terapeutille noista asioista ihan oikeasti, ja sano, että haluat toimintasuunnitelman, miten pääset paskasta POIS etkä lässytystä ja sairaaksi analysointia. Haluat vaikka vittuilua, mutta haluat pois, haluat parempaa.
      Tee itsellesi 5 vuoden suunnitelma, mitä teen, miten teet sen, ja sitä rataa. Tee ainakin 4 vaihehtoa itsellesi, mitä haluat tehdä ja miten korjaat, jos yksi tie ei avaudu.

      Ala harrastaa enemmän jotain tervettä, haasta itsesi, oikeasti. Tolla tavoin se on Sun elämäs mikä menee ja mitä sitten? Täällä on 7 miljardia ihmistä ja sä olet hyttysen pieru siinä määrässä. Eli jos sä et huolehdi itsestäsi, kukaan ei huolehdi.

      Ei, toi ei ole iso juttu. Toi on just se, mihin joka ikinen ongelmanuori pystyy. Alat ryyppäämään ja vetämään röökiä niin olet just se perusluuseri, joka on tosi kova tyyppi ja tosi pimee ja tosi erikoisen masentunut: ja teitä on 13 tusinassa (tusina on 12).
      Just niin. Ei ole mikään ihme vetää kaikki läskiksi, luovuttaa, viillellä jne. on ihme selvitä. SE olisi iso juttu. Toi, mitä sä nyt teet, on teennäistä kuraa.

      Anteeksi vaan, jos kuulosti epäempaattiselta tai kovalta, mutta ei millää pahalla. Tää on vaan mun mielipide. Ja joo, mä tiedän ihan tasan tarkalleen mistä puhun. Suurin osa ajaa ihan itse itsensä avuttomiksi, masentuneiksi, pahentaa tilannettaa, ajaa itsestään syrjäytyneen mielisairaan, ja tekee itsestään huonoa elämää elävän huonon ihmisen. Pahimmillaan ajaa itsensä itsemurhaan. Edes yrittämättä muuta.
      Oikeasti mieleltään sairaita on 1% ja se siitä.

    • -

      ÄLÄ IKINÄ!!! Joudut häpeämään loppuelämäsi niitä arpia!

    • kokemusta on

      Itse olen myös viillellyt, mutta en todellakaan häpeä arpia.
      Ei kiinnosta mitä muut ajattelevat, koska minulla on ollu paha olla ja se helpotti. Ne ovat osa minua. Mutta en todellakaan suosittele, koska siihen jää koukkuun ja se voi olla jopa hengenvaarallista.

    • Tuhottu kansa

      Aika moni tekee tota samaa ja päätyy lopulta itsemurhaan, ei kaikki. Näin käynyt jo kolmelle kaverille jotka oli hyviä tyyppejä. Ne on nyt paremmassa paikkassa. He puhui siitä että tämä maailma on pas*a paikka ja että tämä on se helvetti jossa nyt elämme, ei mikään muu. Ne sana ja ajatukset kaikuu monien korvissa.

      Kun kuuntelin kavereiden ajatuksia niin kyllä niissä järkeäkin oli. Fiksua porukaa jotka ei todellakaan halunnut asettuvat yhteiskunnan ja korruptiovaltion loputtomaan byrokraattisen koneen pelinappulaksi joka jatkuvasti kiusasi ja piinasi. Ei kaikki jutut ollut hullun tai sairaan puhetta. Puheet oli samoja yhteiskunnallisia ja hyvinvointiin liittyviä kuin kenellä tahansa ihmisen. Näilläkin palstoilla on kevereiden kirjoituksia vielä heidän kuolemansa jälkeenkin.

      Vallitsevasti tilanteesta kertoo se tosiasia ett' Suomessa tehdään itsemurhia 3-4 päivässä ja kasvu on vain kiihtymässä. Nuoret ymmärtävät varmasti mikä on heille hyväksi ja parhaaksi. He haluavat pois kaikin keinoin ja ymmärrän heitä täysin. Ei tuskassa ole kiva elää jos elämä on tuhottu. En mene ketään tuomitsemaan tai estämään jos joku jotain tekee. Elämän on kuitenkin täynnä valintoja niin elämisen kuin itsemurhankin suhteen.

      Maailma olisi paljon parempi paikka jos ihmiset eivät olisi ilkeitä toisilleen. Ilkeys, kateus ja ahneus, epärehellisyys sekä yhteiskunnalliset asiat, kuten byrokratia ja korruptio tuovat kovat liian suuren taakan nuorille jotka vanhenevat tuosta. He ymmärtävät päivä päivältä paremmin yhteiskuntajärjestelmää ja tajuavat missä koneistossa he ovat mukana tässä yhteiskunnassa. Tuo on vain jäävuoren huippu, ongelmia on muitakin kuin kateus ja raha ja velka.

      Jokainen nuori on yksilö ja aikuinen tietää mitkä asiat tuntuvat huolestuttavan, tuntuu raskailta, painavat sydäntä jne. En pidä siitä että nuoria vähätellään ja nuijitaan monessa asiassa maanrakoon. Näin itse sitä nuorena ja osaan nähdä, tuntea ja kokea asiat nyt aikuisenakin samalla tavalla. Nuorten vanhemmat eivät tue nuoria riittävästi. Asioiden pitäisi olla toisin. Nuoret ovat tulevaisuus ja siihen hallituksen tulisi panostaa.

      Maailma on vain menossa huolestuttavaan suuntaan joka ei hyvää lupaile lapsille, nuorille, aikuisille eikä kenellekään. Liian moni tunnusmerkistö puhuu sen tosiasian puolesta. Sitä muutosta ei tarvitse edes nähdä kun sen voi tuntea ja aistia.

    • LOL

      Tosi noloo XD älä kirjota tollasta potaskaa.

    • hkhkhjk

      Kun sairastin masennusta, oli pääoireena ahdistus. Se oli äärimmäisen hallitseva tunne, tuntui että sekoan. Usein tein itselleni fyysistä hallaa, hakkasin päätäni, jalkoja, käsivarsia, koska kova kipu työnsi ahdistuksen pois tieltään. Jossain vaiheessa huomasin, että suru on paljon tehokkaampi ja helpommin aiheutettava tunne. Aloin uskotella että kaikki vihaavat minua, että olen huono, kamala, paha. Ajattelin kaikkia epäonnistumisiani ja surullisia elämänvaiheitani, ajattelin kuinka läheiseni kuolevat yksi toisensa jälkeen. Suru on tehokas ahdistuksen syrjäyttäjä, koska se on niin voimakas tunne. Kuitenkin se on helpompi kestää kuin ahdistus.

      En oikein osaa sano mikä minut paransi. Ehkä lääkkeet, ehkä terapia, tai ehkä se oli Jumala. Olin tuollon uskossa ja olen edelleen. En halua luoda kellekkään valheellista kuvaa, että rukoileminen ja Jeesuksen etsiminen parantaisi masennuksen tuosta vain. Totaalisesti uskoon paukahtava voi kokea hetkellistä helpotusta, mutta masennuksen ja ahdistuken taustalla on aina syynsä, jotka eivät poistu vaikka kuinka rukoilisi.

      Joka tapauksessa, masennuksesta voi parantua. Tai ainakin oireita voidaan helpottaa. Koen edelleen ahdistusta, joskus jopa päivittäin, mutta hyvä ajat kestävät aina vain kauemmin ja kauemmin.

    • strawberry

      auttaa kyllä hetkellisesti mutta VAIN hetkellisesti. pahaa oloakin pahempi on se olo joka tulee kun tajuaa mitä on itelleen mennyt tekemään. tulee kauhia morkkis ja silti se saattaa tapahtua uudestaan.

    • murmeli**

      Hi***oako terapeutilla käyt jos et puhu pahasta olostasi siellä.
      Ei ole mikään ratkaisu. Henkinen tuska purkautuu fyysisen tuskan kokemukseen.
      Mutta ei se oikeasti auta kuin hetken. Ihan niin kuin suklaalevy, viinapaukut, pillerit.
      Ja ikinäikinä et saa enää entistä itseäsi takaisin. Tulee arpi, arpia, arpien lauma.
      Kaikki näkee, tietää mistä on kyse. Pitää peittää. Ja tuska on edelleen sisällä eikä oikeasti ole kadonnut.
      Sun pitää uskaltaa kohdata se ahdistus-kaipuu-paha olo ja tuntea siitä tuleva tuska.
      Uskaltaa kohdata henkinen tuska koska se ruumiin tuska ei sitä helpota ja pian
      tuska on aina vaan syvemmällä, peitettynä sillä arpiverkolla, eikä edes syvempi ja syvempi viilto sitä ulos päästä.
      Puhu terapeutillesi!

    • ole hiljaa ja huuda

      Jos pahaa oloa haluaa purkaa, niin huutaminen ei tee haavoja. Muitakin keinoja on, kuten kirjoittaminen tai valittaminen ylipäätään. Valittaminen on se tavallinen tapa ja hyvin yleinen. Kannattaa miettiä, miksi se on sinulle liian vaikeaa?

    • KERRAN tein

      " Ystävä hyvä", tuska ei siitä vähenny vaan lisääntyy. laita kädet ristiin, ihan vain "huvin" vuoksi ja pyydä JUMALA AUTA MINUA. Koet ihmeen ,sinulta poistuu tuo kivun havittelu...

      Kokemuksen suulla

    • apso06pn

      miksi pidetään oudompana kun mies viiltelee?

    • cilla85

      Hei, jos olet tosiaan tosissasi kun kirjoitit tuon aloitusviestin. ota yhteyttä. Tällaisilla palstoilta et saa vastauksia. [email protected]

      • Haluan vain sanoa - kiitos tällaisesta aidosta viestistä.


    • Jospa hieman hillittäisiin keskustelua vaikka menikin etusivulle.
      Nuorin tänne kirjoittanut sanoo olevansa 11-vuotias mikä hieman järkyttää minua.

      Muuten ihan hyvä että aihe nousi esille.

    • Somalirosvo
    • sepä se - tunteminen

    • MORAalin vartija

      Kylläpä pysäytti nähdä tämmönen juttu etusivulla. Nimittäin eilen tartuin ekan kerran TODELLA terävään itsetehtyyn puukkoon ja työnsin sen nilkkaani. Olen ollut todella paskana ja masentunut ainakin puoli vuotta kun haluan lapsen ja mieheni ei, ja nyt kaikki se stressi ja pelko siitä että mies ei halua koskaan lasta mun kanssa on purkaantunut ihan silmittöminä raivokohtauksina, olen raapinut itseäni ihan verille saakka. Ja eilen meni taas niin eeppiseksi mun masennut, viha ja itseinho, että revittyäni hiuksia totesin ettei tuo satuta tarpeeksi, ja hain sen puukon ja sumeilematta pistin itseäni sillä nilkkaan. Valitsin paikan ihan tietoisesti, sillä muut ei mun nilkkojani näe.

      Joten, kyllä, olen satuttanut itseäni viiltelemällä, ja kyllä, se toi juuri sillä hetkelle jotain sairasta tyydytyksen tunnetta kun näin veren valuvan ja tuntin kipua. Nyt kun kävin uimahallissa, ei todellakaan ollut enää hyvä olo, nilkka sattui vedessä ja huomasin että mua tuijoteltiin kun olen niin raapaleilla ja mustelmainen.

      En osaa auttaa sinua, aloittaja. Ymmärrän ihan täysin miltä susta tuntuu. Tiedän, millaista on kun haluaa tuntea sitä kipua, ja kyllä se sillä hetkellä auttaakin, mutta myöhemmin ei. Olen joskus vuosia sitten painellut ulos ovesta ja mennyt kävelemään tai lenkille jos oli tuollainen olo, ehkä se auttais sua nyt? Ja minuakin, nyt kun tarkemmin mietin..... Mutta puhu nyt ainakin lanttumaakaris kanssa. Tiedän, että ne on joskus tosi ärsyttäviä hiljaisine äänineen ja stereotypioineen, but trust me, kyllä sillä ihmisellä on varmasti kokemusta ja ainakin se voi tuoda sulle uuden näkökulman asiaan.

      • WTF IS WRONG WITH U?

        Tyhmä huora, älä ikinä hanki lapsia kun olet tuollainen - sisältä läpimätä ja muutenkin epävakaa olet. Me ei tarvita lisää masentuneita ja traumatisoituneita lapsia joista tulee murhaajia, kokoelämän työttömiä, vittupäitä yms. xD


      • Keski-ikäinen mies

        Lapsen saaminen ei poista sun tuskaa. Ex-vaimo viilteli itseään, uhkasi itsemurhalla ja lasten tappamisella, jos ei saa lisää lapsia. Lapset ovat onneksi jo aikuisia. Keskity itsesi hoitamiseen.


      • Hae apua

        Kannattaisi varmaan keskittyä laittamaan oma elämä ensin kuntoon ennen suuria elämänmuutoksia. Tuo sun käyttäytymisesi ei kuulosta vakaan ja turvallisen vanhemman käytökseltä nykyisellään...


    • ei viiltelyä

      Pyydä Jumalalta apua Jeesuksen Kristuksen kautta. Jeesus tietää ongelmasi ja hauaa auttaa....huuda häntä avuksi...han kyllä auttaa sinus. Kerro, että haluat vahingoittaa itseäsi...Jeesus vastaa sinulle, että minä valmistin sinut ylen ihmeelliseksi.......pyydä häntä vapauttamaan sinut....hän on vapahtaja , hän sen tekkee...hän sanoo myös, että hän tahtoo pelastaa sinut ihan kokonaan...henskesi...sielusi sekä ruumiisi!
      Pyydä Herralta ohjausta....hän ohjaa sinut sellaisen ihmisen luokse, joka auttaa sinua eteenpäin.
      Herra sanoo:"Älä tee itsellesi mitään pahaa!" Hän rakastaa sinua mittaamattomasti, koska hänet revittiin ja pieksettiin sinun tähtesi ja hänet ristiinnaulittiin ja hän kuoli SINUN tähtesi! Hän heräsi kuolleista ja meni Isän Jumalan luokse taivaaseen....kohta hän tulee maanpäälle takaisin! Tämä on kuin satua, mutta miljoonat ja taas miljoonat väristä, rodusta, iästä ja sukupuolesta riippumatta ovat kohdanneet hänet...Jeesuksen Kristuksen!
      Minulla oli syömäongelma.....kun tulin uskoon huomasi vapautuneeni siitä. Jeesus teki sen, johon en itse pystynyt!

    • Pysyvät jäljet

      Viiltely ei kannata. Itse tein niin ja kadun sitä, sillä ei se loppupeleissä auta yhtään. Inhottaa kun ei oikeastaan voi pitää lyhythihaisia paitoja, ja usein koitankin peitellä niitä jälkiä meikkivoiteella jos haluan pitää tietynlaisia paitoja/toppeja. Kumpa ajassa vois vaan palata taaksepäin ja jättäisin kaiken tekemättä.

    • nohhhh

      veä perseet

    • ei voi ymmärtää

      Ihan sairasta, mene kiireesti päivystykseen ja hae psykiatrista apua. Miksi käyt terapeutilla jos et ole hänelle rehellinen?

    • zeta0

      Se kihelmöivä tunne kun 6-vuotiaana löysi piirongin laatikosta partakoneen terän ja teki viiltoja käsivarteen ja sai hakea mummolta laastarin...Huumaavampaa tunnetta ei ole. Toinen hyvä on pistää muut tekemään se, vaikkapa luomien poiston tai tatuointien muodossa, niin ja lävistykset myös samaa sarjaa. Voitais jutella asiasta. Olisi varmaan paljon yhteistä.

    • Paras tapa purata aggressiota (kotona) on puristamalla tyynyä.

      • Kysymys

        Joo. Juokse itsesi läkähdyksiin. Mene kylmään suihkuun. Tee se mitä olet aina pelännyt. Uskalla sanoa se mitä olet pitkään halunnut sanoa. Ei tarvitse haastaa riitaa, valjastaa vaan se energia ja aggressio käyttöön.

        Ennemmin piirrä vaikka kirkkovene tapettiin. Viiltely on eristäytymistä omaan maailmaan, vaikka pitäisi saada yhteys muuhun maailmaan. Mieti mitä haluat ja mene sitä kohti. Jos sinulla on vaikea masennus etkä osaa haluta mitään, pyri silti ilmaisemaan aggressio rakentavalla tavalla.

        Tsemppiä kaikille masentuneille ja viiltelijöille. Minustakin ihminen tuli. Sitkeesti kun vaan jatkaa olemista niin saattaa keksiä tavan olla tässä maailmassa.


    • rane25

      Kyllä viiltely hetkeks helpotti, mutta siinä se sit olikin. Arvet jäi ja ahdistus.
      Mäkin kävin terapiassa, mutta musta mun viiltelely oli mun asia. Pitkän ajan päästä sanoin siitä jotain terapeutille ja se tajus olla hiljaa. Sitte tuli ne suuret surut, eikä sen jälkeen ole tarvinnu viiltää. Se meni niinko mielen puolelle se juttu ja se on vielkii kesken.
      Tsemppii!

    • 2+5

      Ihmiselle tarjotaan lapsuudesta lähtien ajatuksia siitä mitä hänen elämässään tulisi tehdä, ja tämän takia hänen oma tahto vajoaa tiedottomuuteen. Koska yhteys omaan tahtoon ja itseen katkeaa tällä tavalla, ihminen voi siitä huonosti. Useimmat unohtavat tuon kehityksen ja oman tahdon olemassaolon, ja siksi he kykenevät elämään jollakin tasolla siedettävän tasapainoista elämää (joka ei kuitenkaan ole oma elämä). Joillakin oma tahto pyrkii sitkeästi esille, ja siksi henkilö on ristiriitaisessa tilassa, jossa oma tahto pyrkii yhteen suuntaan ja opitut ajatukset sekä ympäristö pakottavat toiseen.

      Pysyvä ratkaisu ongelmaan on mielen puhdistaminen ulkoisista ajatuksista, sillä tämän myötä ristiriita katoaa aidolla tavalla. Olen lukenut erästä kirjaa, joka todella toimii mielen selkeyttämisessä, suosittelen että tutustus siihen myös. Lisää kirjasta täällä: www.alkuajatus.org

    • Itseään voi satuttaa muutenkin.

      Juokse.
      Pahana päivänä - Juokse kunnes oksennat.
      Tavallisen vain juokse.

      Toimii!

    • *pelastanut ystävän*

      Keksi jotain kivaa tekemistä :) Viiltäminen ei ole koskaan mikään helpotus elämään. Se ei vie tuskaa ja pahaa oloa pois sun sisältä, jos niin teet, vaan se pahentaa tilannetta.
      Jos viiltelet ittee, niin huomaat sen jossakin elämän vaiheessa, että se oli sun virhe tehdä niin.
      Kokemuksesta : pelastin ystävän hengen kertomalla hänen viiltelystä ammattiauttajalle. Hän oli jo sillalla siinä vaiheessa, ku sai tarvittavan avun. Menetin ystävän, kun kerroin asiasta, mut pelastin hänet kuitenkin! Mitä ystävä voi muuta tehdä?!
      Joten toivon, että älä koskaan edes kokeile viiltämistä!!

    • run forrest run

      Tee niin kuin Forrest Gump ja juokse paha olo pois, kun meri tulee vastaan käännyt takaisin ja jatkat juoksemista.

    • maakarla

      Minä viiltelin nuorempana.

      Puhuin terapeutin kanssa, joka ehdotti mm. ulkoilua, puhumista, lukemista. Kokeilin kaikkea niitä, mutta ahdistus ei lähtenyt. Kävelin 10 kilometriä illassa ja yritin päästä itseni herraksi. Loppujen lopuksi olin fyysisesti ihan piipussa, mutta paha olo jatkui edelleen. Yritin puhua asiasta ystävien, perheen ja itse terapeutin kanssa ja ne leimasivat mut sairaaksi, koska halusin satuttaa itseäni. No, mihin sitä tukeutuu, kun ammatti-ihminenkin kääntää selkänsä?

      Vaihtoehtoisesti yritin syödä pahanoloni pois. Lihoin 15 kiloa, eikä olo helpottunut vieläkään. Manguin itselleni mielialalääkityksen, mutta olin enemmän pöllyssä kuin tässä maailmassa. Siinä meinasi mennä koko elämä siivuiksi.

      Lopuksi yritin alkoholia ja sain palkaksi jokapäiväisen krapulan. Ratkesin huumeisiin ja uin korviani myöden velkakierteessä. Mikään nautinto-aine ei vienyt ahdistustani pois, vaikka kuinka yritin.

      12 vuotta siihen meni, että sain itsestäni viiltelyn karsittua. Onhan ne arvet julman näköisiä, mutta en silti ole lakannut käymästä uima-halleissa ja rannoilla. Antaa ihmisten tuijottaa, jos itse on syntynyt kultalusikka perseessä, eikä koskaan kokenut sitä tuskaa, kun ei pääse omaa itseään pakoon.

      • samassa veneessä

        Melkein kuin minä. Minä vain sain tohon paskan päälle vielä syömishäiriön jonka pahaa oloa poistin lisää viiltelemällä ja tietty lisää juomalla. Psykkan näki mun veriset siteet ranteissa ja kysyi haluanko puhua niistä, sanoin etten ja se unohtui. Ei se juoksukaan aina auta vaikka juoksee kunnes tulee oksennus tai taju menee niin olo pysyy. Jos sisällä on se musta möykky niin sitä on todella vaikea saada hallintaan. Itse muutin kauemmas ja jätin entisen elämän lähes kokonaan taakse. Aikakin korjaa oloa, lääkkeistä ei ole hyvää sanottavaa. Masennus-viiltely-noidankehä....


      • samassa veneessä

        Melkein kuin minä. Minä vain sain tohon paskan päälle vielä syömishäiriön jonka pahaa oloa poistin lisää viiltelemällä ja tietty lisää juomalla. Psykkan näki mun veriset siteet ranteissa ja kysyi haluanko puhua niistä, sanoin etten ja se unohtui. Ei se juoksukaan aina auta vaikka juoksee kunnes tulee oksennus tai taju menee niin olo pysyy. Jos sisällä on se musta möykky niin sitä on todella vaikea saada hallintaan. Itse muutin kauemmas ja jätin entisen elämän lähes kokonaan taakse. Aikakin korjaa oloa, lääkkeistä ei ole hyvää sanottavaa. Masennus-viiltely-noidankehä....


    • ateisti43v

      eiköhän sitä kannata mennä suoraa sinne laitos hoitoon. tuollaisen suunittelu ja ajattelu on jo sairasta paskaa. hanki itsesi sairaala hoitoon. niin pian ku voit.. ei ole pitkä elämä sulla.. miten edes viitsit laittaa ja kysellä tollaista paskaa täällä

      • *pelastanut ystävän*

        elämä kaikille ei ole niin itsestään selvää :(


      • Kysymys

        Ei sitä niin vaan mennä laitoshoitoon. Sinne päästään jos päästään. Toisekseen tilanne ei välttämättä vaadi osastohoitoa vaikka vakava onkin - mutta sinä nyt halusit tuomita ihmisen "laitoshoitoon" ikään kuin pois muiden ihmisten seasta.


    • ateisti43v

      ja vielä yks asia.. alkoholiin ei kannata koskea tuossa mielen tilalla. eikä edes ollenkaan. ja jos on tekemisenpuute.. ala harrastaa esim jotain itsepuolustus lkajia. tai esim salilla ala treenaa.. itäömaiset lajit opettaa mielen hallintaa jne.. salilla saa lihaksia ja voimaan.. pura nohin ne ajatukset.. mutta kumminkin ala harrastaa sellaista lajia missä saat olla monen ihmisen kanssa samaan aikaan. lenkkeilyä sun ei kannata alkaa harrtaa.. koska olet silloin yksin ja ajatuksen viliseen jne.. nim. rakkaudella rautaan

    • free-witch

      Juuri kukaan täällä ei ymmärrä tästä aiheesta mitään. Lähinnä koska ovat itsekkäitä tiedän-kaiken-kaikesta- ihmisiä, jotka eivät ole koskaan olleet masentuneita. Siis oikeasti masiksessa. Vuosia. Luulette, että masentunut voi vain päättää, ettei nyt enää masenna. EI VOI. Vaan helppohan se on anonyyminä, onnellisena kirjottaa... Voi vaan toivoa, että saatte joskus jostain raskaasta esineestä. Joka liikkuu kovaa. Päähän. Sama uskonto-kiihkoilijoille.

      Mutta... alottajalle, ei enää välitetä noista hölmöistä.
      En kannustas ikinä ketään viiltelemään, enkä sinuakaan. Tosin oon aika varma, että kohta tulee itte alotettua. Mutta järki mukana, desinfioin sekä välineet että haavat ennen ja jälkeen.
      Arvista - miks pitäs peitellä ja hävetä? Jos käykin niin, että joskus ei enää tunnu miusta pahalle, ja oon suht onnellinen, mut on arpia, niin tulen olemaan aivan helvetin ylpeä niistä. Ne näyttää, että olen selviytyjä, etten päätynyt mullan alle liian aikaisin. Jos viiltely auttaa, tulen tekemään sitä. En häpeämään "sota-arpiani".

      Auttaa vain hetkellisesti? Niin on myös lääkkeiden laita, ja kaiken muunkin. Tottakai on hyvä liikkua ja vahtia ruokavaliotaan. Mutta ei noista kumpikaan napsauta päälle hyvää oloa kuin katkaisimesta. Vähitellen muutos tapahtuu. Syy aloittaa heti. Siis terveet elämäntavat :)

      Ihmiset eivät voi ymmärtää näitä juttuja, ja siksi pelkäävät. Ja sitten vihaavat. Viimeisenä haukkuvat. Niin se menee. Älkää välittäkö. Älkää hävetkö. Etsikää joku paikka, jossa voitte saada todenmukaisen kuvan tilastanne (itelle ei taida löytyä, täällä eivät "tukihenkilöt" edes lukeneet terkkarilla täyttämääni kyselyä, ja passittivat matkaan. "Et sinä ole masentunut." Jaa-a, vaan kun olen.) Viiltely ei ole se juttu, joka johtaa itsemurhaan. Itsari tapahtuu, jos ei mikään oo auttanu. Ja melkein aina johtuu siitä että ihminen jätettiin yksin, ei otettu tarpeeks vakavasti.

      Sanotaan siis... mieluummin musiikkia, kavereita, ja harrastus kuin viiltely. Mutta mieluummin viiltely kuin itsari.

      • *pelastanut ystävän*

        Asiaa!
        Mutta, mikä on itsarin syy? MIksi ihmiset sen tekee? Ei ainoastaan masennus?! Ei yksinäisyys?!
        Jos itsemurhaa suunittelee, niin siihen tarttee olla tosi monta syytä! Ei riitä, että tyttö- tai poika ystävä jätti! Jotain tarttee olla taustalla, mutta siihen on apua ja apua saa ystäviltä, sukulaisilta, perheeltä ja viimeiseksi ammattiauttajilta! Menkää ihmiset sinne, niin miekin tein! Jos ahistunut mieli on, niin sitä pohtii vain mielessä yksin ja ei puhu, mutta AINA on jokin juttu elämässä, että mua tarvitaan täällä vielä ja joku kaipaa mua täällä!


    • ateisti43v

      ja todellakaan jumala ei ole tälläisesssä asiassa mikään pika parannus keino. jos sitä odotat. niin saat odottaa.. niin kauan että kyllästyt siihen. ala harrastaa ja puhu kunnon lääkärille.. jne.. ja edelleenkään yliluonnollisia asioita EI OLE OLEMASSA..

      • ateisti33v

        "ja edelleenkään yliluonnollisia asioita EI OLE OLEMASSA."

        Kaikki asiat ovat yliluonnollisia siihen saakka kunnes niihin keksitään jokin teoria jonka tieteelliset yhteisöt hyväksyvät luonnonlaiksi.


    • *oikeesti*

      Keksi jotain kivaa tekemistä :) Viiltäminen ei ole koskaan mikään helpotus elämään. Se ei vie tuskaa ja pahaa oloa pois sun sisältä, jos niin teet, vaan se pahentaa tilannetta.
      Jos viiltelet ittee, niin huomaat sen jossakin elämän vaiheessa, että se oli sun virhe tehdä niin.
      Kokemuksesta : pelastin ystävän hengen kertomalla hänen viiltelystä ammattiauttajalle. Hän oli jo sillalla siinä vaiheessa, ku sai tarvittavan avun. Menetin ystävän, kun kerroin asiasta, mut pelastin hänet kuitenkin! Mitä ystävä voi muuta tehdä?!
      Joten toivon, että älä koskaan edes kokeile viiltämistä!!

      • Ota Yhteyttä Häneen

        Et sä menettänyt todella ystävääs, hän elää!!!


    • ateisti43v

      ja älä edes kuuntele noita viiltelijöitä, ja yliluonnollisiin uskojia. ja ihmisiä jotka ALISTAA sut alas.. kaikki viiltelijät MENKÄÄ HOOITOON..

    • O-w-R-a-M--l-l-u__

      Itselläni on kanssa taipumusta purkaa sydänsuruja satuttamalla itseäni.

      Valitettavasti tällä palstalla et saa kuin asiantuntemattomia neuvoja täydellisellä tietämättömyydellä.
      Parasta kun pirautat vaikka Aurooran palvelevaan puhelimeen ja kerrot asiasi ja tarinasi (p. 09 310 65721). Heillä on ainakin enemmän asiantuntemusta aiheesta,
      .

    • arvokaselämä

      Älä missään nimessä tee sitä. Pilaat elämäsi. Hae apua
      terapiasta ja vaikka terveyskeskuksesta. Elämänvalmennus auttaa takaisin raiteille.

    • arvokaselämä

      Siis tarkoitan ÄLÄ missään tapauksessa viillä itseäsi. Soita tuohon Aurooran numeroon 09 310 65721 ja toivon, että Suomi24
      jatkossa estäisi tällaiset itseään vahingoittavien keskusteluiden kirjoittamisen.

      Täällä tulee sellaisia kommentteja, että ne ovat täysin asiattomia.

      • Typerys ! ! !

        ja höpö höpö, ilman suomi24:sta moni vetäis itsensä narun jatkoksi, sitäpaitsi sun ei tartte roikkua täällä enää yhtään, suksi vaan sinne köytes jatkoksi äläkä valitä nollia täällä = )


    • free-witch

      Ateisti43v ei tainnut huomata, että sitä apua ei aina saa. Ei toimi näin: soitat terapeutille - menet käymään - puhut muutaman kerran - puf! olet terve. Siellä on töissä vain ihmisiä, ei enkeleitä. Ei siellä aina välitetä.

      Suosittelisin kaikille tutustumista Emilie Autumniin. Hän jos kuka on masennuksesta selviäjä. Tai sitten ihan vaan musiikkinsa vuoksi. Uskomattoman pätevä viulisti.

    • Uska

      Mun paha olo menee ohi kärsimällä.

      Syö mieluummin kylmää perunaa tai kunnon perunasalaattia. Se rauhoittaa kummasti. Tutkittu juttu.

      Mun paha olo menee ohi riehumalla tanssiparketilla. Samalla tapaa uusia ihmisiä ja voi pitää hauskaa. Auttaa myös tressiin.

      Viiltely on pissisten juttu. Yökkis.

      Jos on tarpeeksi paha olo niin tilaa aika lääkärille. Hän määrää rauhoittaavaa tarvittaessa tai nukahtamislääkettä.

      Lääkeisiinkin voi jäädä koukkuun joten ei turhiä mömmönsyöntejä kuitenkaa.

      Tuska kuuluu elämään siinä missä ilokin.

      Kuitenkin iloa pitäisi olla paljon enemmän kuin tuskaa.

    • uftfytyrdese

      Mene vaikka hallituksen puheita kuuntelemaan , kun kipua haluat.
      MUTTA POISTA TUO AVAUSKUVASI.

      Oksattavaa, kun lisäät viiltelykuviasi tänne kaikenikäisten nähtäväksi, sinä itsetunnoton homo. Hyppää sillalta, ja tee palvelus.

      Perun kaikki aiemmat puheet ,olet kuvaraukkasika. Kamerasi voit syödä, kun et sillä osaa kunnon kuviakaan ottaa.

      t. U.Dese

    • Ei viiltelylle

      Viiltelyä ei kannata aloittaa! Se ei todellakaan ole ratkaisu ongelmiin vaan luultavasti aiheuttaa niitä pidemmän päälle lisää. Mun mielestä sun kannattaisi ilman muuta puhua terapeutillesi, hän on ammattilainen ja osaa auttaa sua tuollaisessa tilanteessa.

      Viiltely saattaa hetkellisesti helpottaa oloa, mutta se on vähän kuin lumetta, koska taustalla olevat ongelmat ei poistu viiltelemällä mihinkään. Viiltelyn laukaiseviin ongelmiin pitäisi puuttua, niitä pitäisi hoitaa jottei enää ylipäätään tulis tarvetta satuttaa itseään.

      Viiltelyyn jää koukkuun, kyllä. Siihen liittyy riskejä: haavat voi tulehtua, voi viiltää liian syvään. Ja arvet, ne ovat tosiaan seurana loppuelämän. On kamalaa joutua käyttämään pitkähihaisia, miettiä mitä pukisi juhlatilaisuuksiin, piilotella vartaloa.

      Toivon todella, että saisit puhuttua terapeuttisi kanssa halustasi viillellä. Viiltely ei oo ratkaisu ongelmiin ja se on kehno selviytymismetodi.

    • :)

      Mä en ymmärrä, miksi kaikki sanoo, että niitä arpia pitää sitten hävetä?! Olen itse viillellyt yli 10 vuotta sitten. Silloin se helpotti muuten niin pahaa oloa, koska en osannut käsitellä tunteitani muulla tavalla. Mutta nykyään arvet ovat itselläni usein näkyvillä (käsissä ja jaloissa). Pidän niitä muistutuksena siitä, että nykyään asiat ovat erilailla ja minulla on hyvä olla. Ja olen päässyt yli siitä kaikesta entisestä. Mielelläni kerron muille tarinani, jos tulevat arvista kyselemään. Teen töitä nuorten parissa, ja ainakin luulen auttaneeni muutamia nuoria kertomalla omaa tarinaani liittyen viiltelyyn. Ihminen, kuka ei ole viillellyt koskaan, ei voi tuomita toisia niin tekeviä, eikä tule koskaan tietämään, miltä se tuntuu. Heidän on siis paras pitää mölyt mahassaan, koska eivät osaa oikeita asioita kuitenkaan sanoa.
      Kannattaa siis vaan hyväksyä arpensa ja elää sen mukaan! Viis siitä, mitä toiset miettivät. Ahdasmielisyyttä löytyy aina...

      • *oikeesti*

        kerro jollekkin muulle, kuin tällä palstalla.


    • rane25

      Jeba, tässä mennään taas paasauksen puoelle ja vedetään mukaan jumalat sun muut.
      Kimmakaveri nyppi ittenesä puolikulis, ripsetkin meni.Sitä ahdisti eikä siitä se ollu enää ku puolet siitä Marista jota mä rakastin. Hiton pikkihiljaaa terapainjeesillä ja hiekkasäkin takomisella se sai takasin ittensä. Niin sain mäkin ja sen naisen jota koko ajan rakastin ja rakastan. Koko ikäni.
      Voimia viiltelijöille (toivottavasti ei tartte), minkä reitin ny sit valkkaatte. Meitä autto puhuminene, jotain muuta jeesaa ehkä joku ihan muu.

    • jos voisin auttaisin

      Jos on tuollasia oloja jo, kannattaisi puhua lääkärille ja mennä vähäksi aikaa suljetulle.
      Noilla asioilla ei ole koskaan leikkimistä ja kuka leikkii, jos tekee tai ajattelee tuollaisia, se kertoo jostain pahan olon tuottavista syistä ja ne syyt tarvitsee saada selville/kautta käsiteltyy ne pahan olon tunteet ammattiauttajien kanssa.

    • Huippuoltavat

      Olen kuullu jostain mikä viiltelee iteensä ahdistuksessaan. Pitäs purkaa ahdistus muihin, ni ois itellään hyvä olla.

      • Harrastelija psykolo

        En ole psykologi enkä mikään muukaan joka tästä asiasta jotain tietäisi mutta tekstistäsi tuli mieleeni eräs teoria.

        Ehkäpä henkilö joka tekee itsemurhan olisi voinut välttyä teoltaan ainoastaan jos olisikin murhannut jonkun toisen, ja ihan samoin käänteisesti jos joku henkilö ei voi olla harkitsematta toisen henkilön surmaamista, niin ainoa keino estää itsensä saattaisi ollakin itsensä surmaaminen.

        Tämä ei ole tuollaisten asioiden hyväksymistä tai tällä asialla vitsailua vaan aidosti tälläinen saattaa olla totta noiden henkilöiden (tai ainakin joidenkin henkilöiden) kohdalla.

        Kuka näistäkään lopulta tietää?


    • § = }

      Höpsis tuolle ylläolevalle epäilijälle, ja :

      Mä voin toimia sun 'sielunhoitajana', otetaanpa suorilta raamatullinen ulottuvuus mukaan, on muuten ihme, ettei oikeestaan kukaan tiedä, tai ei ainakaan koskaan ota puheeksi tätä:

      Kun Jumalan mies Elias tappeli Baalin ja Aseran pappeja vastaan Karmelin vuorella ja taivaalta tulella vastaavan Jumalan vastaus viipyi ja viipyi, tarkoituksella siis, niin tapahtui seuraavaa: Baalin papit sekosivvat ja tulivat hurmoksiin, ja NYT TARKATKAA :

      - tapansa mukaan papit viileksivät itseään, niin että heistä vuosi verta -

      Toi ylläoleva paikka siis Ensimmäisestä Kuningasten Kirjasta 18. luvun 28. jakeesta, lukekaapa huviksenne koko luku, on todella mielenkiintoista nähdä, miten vastaus tulee.

      Siis juuri tällä tavalla KAIKKI luonnonkansat, tai kansat jotka eivät tunne yhtä ja oikeaa yliluonnollisesti toimivaa Jumalaa, toimivat. Juuri näin kaikki pimeään kääntyvät ja uskomuksiin uskovat kansat, lopulta, käyttäytyvät. Tämä on samalla siis aina, yksi saatananpalvonnan malli, joka aina, siis AINA pyrkii tuhoamaan ihmisen. Haluatko lisää selityksiä? Hope not.

      No mikä neuvoksi?

      Näin sanoo Herra, ja nyt, Aloittaja, just sulle(minä, kirjoittaja en siis puhu nyt, vaan Jumala mun käden kautta) :

      Käänny Kiputsi minun puoleen. Minä rakastan sinua. Pyyteettömästi. Sun ei tarvitse enää viillellä itseäsi eikä millään muullakaan tavoin satuttaa ja osoittaa vihaa kroppaasi kohtaan, vaan tämä mun sua rakastavan Jumalan käsky nyt itseäsi rakastamaan. Jeesuksen hyvä käsky rakastaa on ylitsekäymättomän hyvä, koska se katsoo aina hyvään tulevaisuuteen, sunkin kohdallasi.

      Ja tämä Jumalan palvelija sai käskyn just rukoilla sun puolesta kiputsi, että pääsisit pakkomielteestäsi eroon ja saisit aloittaa uuden elämän. Pöytä vanhoista notkuvista siis puhtaaksi vaan, ei taaksepäin katsomisia, vaan katse tulevaisuuteen. Jatkan sun muistamista Kiputsi ja kerro jos pääset irti ikävästä tavasta, jookosta.

      • *huoh*

        paska puhetta noi jeesukset!!!!


      • _ - W A T C H - _
        *huoh* kirjoitti:

        paska puhetta noi jeesukset!!!!

        Varo puheitas, etkö tajua, että olet elävän Jumalan kanssa tekemisissä ? ? ?


      • *varo puheitas*
        _ - W A T C H - _ kirjoitti:

        Varo puheitas, etkö tajua, että olet elävän Jumalan kanssa tekemisissä ? ? ?

        no jeesuksesta ei ainakaan kannate puhua ihan kelleen.. pahentaa vain tilannetta! mielipiteeni on vain se, että viiltely ei kannate, ku johtaa vain harhaan :(


      • Mitähän se touhuaa?
        _ - W A T C H - _ kirjoitti:

        Varo puheitas, etkö tajua, että olet elävän Jumalan kanssa tekemisissä ? ? ?

        Tuotakaan ei moni syntinen pakana edes ymmärrä mitä kirjoitit että elävä Jumala.

        Jumala tosiaankin on jatkuvasti elossa ja voi hyvin, hän elää samassa maailmankaikkeudessa kuin sinä ja minä juuri nyt.

        Oletko ikinä miettinyt kenestäkään ystävästäsi " mitäköhän hän juuri nyt tekee? " ihan samoin voisi ajatella itse Jumalasta.

        Juuri tälläkin hetkellä hän ON OLEMASSA, ELÄÄ JA TEKEE JOTAIN.


      • mindi
        *huoh* kirjoitti:

        paska puhetta noi jeesukset!!!!

        No joo, jokainen uskoo mihin tahtoo, itse en oo , tiedät kyllä, mutt toivon, jotenkin, ett tuolla jossain , kun heitän hanskat naulaan, näkisin Isäni, joka oli mulle elämäni tärkein ihminen, ni, heitti veivis mun syliin, jätin jäähyväiset, kovetuin, mutt toivon, kun aika musta jättää ( toivottavasti pian ) ni näkisin, että Pappalla on kaikki hyvin ja saadaan olla yhdessä taas,..Hell,ikävä, tyttäresi .


      • Jooo-ooo-ooh...
        mindi kirjoitti:

        No joo, jokainen uskoo mihin tahtoo, itse en oo , tiedät kyllä, mutt toivon, jotenkin, ett tuolla jossain , kun heitän hanskat naulaan, näkisin Isäni, joka oli mulle elämäni tärkein ihminen, ni, heitti veivis mun syliin, jätin jäähyväiset, kovetuin, mutt toivon, kun aika musta jättää ( toivottavasti pian ) ni näkisin, että Pappalla on kaikki hyvin ja saadaan olla yhdessä taas,..Hell,ikävä, tyttäresi .

        Älä nyt viitsi, jos nano;)sekunninkin ajan nyt mindi vaan vaivaudut ajatuksinesi kääntyä sen suuren tahvo tahvanaisen suuntaan, ni kylse sua lohvuttaa, tievoksi vaan... jooooo-oooh...


      • JHWH Näkee KAIKEN !
        Mitähän se touhuaa? kirjoitti:

        Tuotakaan ei moni syntinen pakana edes ymmärrä mitä kirjoitit että elävä Jumala.

        Jumala tosiaankin on jatkuvasti elossa ja voi hyvin, hän elää samassa maailmankaikkeudessa kuin sinä ja minä juuri nyt.

        Oletko ikinä miettinyt kenestäkään ystävästäsi " mitäköhän hän juuri nyt tekee? " ihan samoin voisi ajatella itse Jumalasta.

        Juuri tälläkin hetkellä hän ON OLEMASSA, ELÄÄ JA TEKEE JOTAIN.

        TIEDOKSI VAAN ET JOKAINEN SANA , JOKAINEN KIRJAINKIN , JOKA NÄILLE SIVUILLE KIRJATAAN , KAIKKI NÄMÄ JUMALA NÄKEE , JA KAIKKI KIRJOITETUT SOLVAUKSET JA HAUKUT JA RIVOUKSET , KAIKKI NOSTETAAN ESILLE JOKAISEN TEIDÄN KOHDALLA KUN TEISTÄ AIKA JÄTTÄÄ .

        ETTÄ SIITÄ VAAN JATKAKAA HAUKKUMISIANNE , KAIKEN SEN TÖRYN LÖYDÄTTE SITTEN OMAN NOKKANNE EDESTÄ.

        PITÄKÄÄ SIIS JOKU TOLKKU KIRJOITUKSISSANNE . PYRKIKÄÄ HYVÄÄN .

        EI MUTAA .


      • SÄPINÄÄ TAIVAASSA
        JHWH Näkee KAIKEN ! kirjoitti:

        TIEDOKSI VAAN ET JOKAINEN SANA , JOKAINEN KIRJAINKIN , JOKA NÄILLE SIVUILLE KIRJATAAN , KAIKKI NÄMÄ JUMALA NÄKEE , JA KAIKKI KIRJOITETUT SOLVAUKSET JA HAUKUT JA RIVOUKSET , KAIKKI NOSTETAAN ESILLE JOKAISEN TEIDÄN KOHDALLA KUN TEISTÄ AIKA JÄTTÄÄ .

        ETTÄ SIITÄ VAAN JATKAKAA HAUKKUMISIANNE , KAIKEN SEN TÖRYN LÖYDÄTTE SITTEN OMAN NOKKANNE EDESTÄ.

        PITÄKÄÄ SIIS JOKU TOLKKU KIRJOITUKSISSANNE . PYRKIKÄÄ HYVÄÄN .

        EI MUTAA .

        TÄLLÄKIN HETKELLÄ JUMALA JA HÄNEN APURINSA TUOMITSEVAT SATA IHMISTÄ MINUUTISSA 24/7 JATKUVALLA SYÖTÖLLÄ.

        NÄIN ON TEHTY JO TUHANSIA VUOSIA, NÄIN TULLAAN TEKEMÄÄN VIELÄ MILJOONIA VUOSIA.

        http://www.medindia.net/patients/calculators/world-death-clock.asp


      • Tulimeri, 2.Kuolema
        SÄPINÄÄ TAIVAASSA kirjoitti:

        TÄLLÄKIN HETKELLÄ JUMALA JA HÄNEN APURINSA TUOMITSEVAT SATA IHMISTÄ MINUUTISSA 24/7 JATKUVALLA SYÖTÖLLÄ.

        NÄIN ON TEHTY JO TUHANSIA VUOSIA, NÄIN TULLAAN TEKEMÄÄN VIELÄ MILJOONIA VUOSIA.

        http://www.medindia.net/patients/calculators/world-death-clock.asp

        Ja paskat, Jumala ei tapa ihmisiä. Kuolema tappaa.


      • JEESUX SANO HELLARIT
        JHWH Näkee KAIKEN ! kirjoitti:

        TIEDOKSI VAAN ET JOKAINEN SANA , JOKAINEN KIRJAINKIN , JOKA NÄILLE SIVUILLE KIRJATAAN , KAIKKI NÄMÄ JUMALA NÄKEE , JA KAIKKI KIRJOITETUT SOLVAUKSET JA HAUKUT JA RIVOUKSET , KAIKKI NOSTETAAN ESILLE JOKAISEN TEIDÄN KOHDALLA KUN TEISTÄ AIKA JÄTTÄÄ .

        ETTÄ SIITÄ VAAN JATKAKAA HAUKKUMISIANNE , KAIKEN SEN TÖRYN LÖYDÄTTE SITTEN OMAN NOKKANNE EDESTÄ.

        PITÄKÄÄ SIIS JOKU TOLKKU KIRJOITUKSISSANNE . PYRKIKÄÄ HYVÄÄN .

        EI MUTAA .

        JUMALA EI OLE MUTAA, VAAN EHTAA PASKAA KUN SUOJELI B-REISI-VIKKIÄ.
        JEESUS PAISTINPANNULLE, JA SIPULI SUUHUN = HÄN EDES NÄIN RUOKKII NÄLKÄISET, JOTKA LUPASI RUOKKIA.


      • JUMALAT SELVIKSI
        Tulimeri, 2.Kuolema kirjoitti:

        Ja paskat, Jumala ei tapa ihmisiä. Kuolema tappaa.

        JA AAAAAAMEN!


      • Eipä mutaa
        JEESUX SANO HELLARIT kirjoitti:

        JUMALA EI OLE MUTAA, VAAN EHTAA PASKAA KUN SUOJELI B-REISI-VIKKIÄ.
        JEESUS PAISTINPANNULLE, JA SIPULI SUUHUN = HÄN EDES NÄIN RUOKKII NÄLKÄISET, JOTKA LUPASI RUOKKIA.

        et sä tajuu??? Jeesus ON JO RISTIN MUOTOISELLA PAISTINPANNULLA SIENI TÄYNNÄ PUNAVINETTOA SUUSSA, ET SÄ TAJUU??? NÄIN JESSE RUOK-KII KOO-KOO AAJAAN NÄÄLKÄÄISIIIIIIÄÄÄÄÄ. . .

        SINÄ OLET PELKKÄÄ MU-TAA, ET MITÄÄN MUU-TA KUIN MU-TAA-AAA-AAA ! ! !

        EI MUTAA.


    • Auttaja

      Mene hyvä ihminen pian lääkäriin ja kerro hänelle mitä on mielessäsi. Saat apua joka vie moiset sairaat ajatukset-----

    • Koulukiusattu

      Kun aloitin, itsekkin päätin että viiltelen vain jalkoihin. Ajallaan pienestä naarmusta kasvaa aina vaan syvempi, tulee tarve tehdä aina vain pahempaa jälkeä. Ja auttoihan se henkiseen kipuun.

      No, uskoisi sinunkin tietävän että kun tarpeeksi sekaisin on, on ihan sama mihin sitä menee siinä tunnetilassa viiltelemään. Itsekkin päädyin sitten käteen tekemään viillon, ei edes ollut syvä ja siinähän se arpi loistaa aina muistuttamassa minua entisestä elämästäni, arvet kun ei tosiaan kymmenien vuosienkaan päästä vain lähde pois.

      Lopetin sillä lupasin poikaystävälleni lopettavani ja ne arvet tosiaan eivät ainakaan minua kauniimmaksi tee. Ja oli erittäin vaikeaa päästä eroon viiltelystä vaikka lääkitys ja ammattiapu rinnalla olikin.

    • mindi

      Vähän vastaavaa kokenut., Itse oon käyny aika kovan " koulun " läpi käynyt. Nyt oon nelikymppimen, ja elämä potkii päähän edelleen, mutt, oon tai koitan aatella asioita toisella tapaa,.. esim, mun elämästä..Ensirakkaus kuoli Turun telakalla, kolautti nuppis, ja hukkus, toinen hirtti itsensä, ja kolmas sai syytteen tapon yrityksestä. En kiellä, oon vaikee tapaus, mutt ,?? mikä mua vaivaa?? Yksinäisyys, vaikka on aviomies, että ihana koiruus, oon kumminkin surullinen. Ystäviä ei oo, siis todella Ystäviä! Mutt, oon lopettanut noi ns. typerät itsemurha yritykset, ja koitan jaksaa eteenpäin, pullo kerrallaan.,..

    • just tämmöstä

      Jokainen puhuu vain omista ;: kun mie tein sitä ja mie tein tätä ja lääpä lääpää... toki omat kokemukset on tosi hyvii, mut jos niitä kirjottaa humalassa, niin mun mielestä sille on ihan oma palsta, siis humalaisille!!, kirjottakoot siellä!

    • ReAL man

      Jos haluat elää,opettele vapaamieliseksi,ja rakenna niin vahvat aivot,että alkaa tuntua hyvältä.Ainoastaan tämä toimii,jos haluat vähänkään onnellisuutta elämääsi.Älä kuuntele näitä suomettajia,jotka vähät välittää sun oikeista tunteista.
      Kaikki muu on feikkiä.Mieti mikä tekee sut oikean onnelliseksi,and go for it.

    • Ei kun joo

      Aika sekainen ja harhainen olet - en halua huomiota mutta kuitenkin?

      Jos tuntuu, että haluat päästellä, laita lenkkarit jalkaan ja juokse aluksi vaikka 10km ja jos ei viha ja vitutus vähene lisää matkaa. Lenkin jälkeen saunaan ja vanha vihta mukaan, kyllä se siitä viha ja muu apatia katoaa mun itseään saunassa vihdalla viuhtoo.

      Viiltely on teinien hommia - eikä siitä kukaan kostu, ei edes silmäkulma.

      Apatia, viha, ilo, suru ym tunteet kuuluvat elämään, aina ei ole elo ruusuilla tanssimista... pitää vain oppia tuntemaan itsensä ja tavat millä omaa oloa voi kohentaa, muuta ei voi sanoa.

    • 4543543435

      Olen nyt yli 25v. Viilsin itseäni 16-17v. Minulta ei koskaan lähtenyt nuo arvet, eli ovat vieläkin slvästi nähtävissä ihossa.

      Paha olo siitä tulee vielä vanhempanakin, että on osannut olla näin typerä.

    • Ei viiltelylle

      Älä viiltele itseäsi. Pistele mielummin vaikkapa neuloilla itseäsi. Jos pistelet jalkapohjaan, sieltä voi vahingossa löytyä vaikkapa akupunktiopiste, mikä tuottaa hyvää oloa ja laukaisee stressiä.

      • Parhaassa

        tapauksessa pistely neulalla jalkapohjiin voi laukaista stressin lisäksi kurapaskan housuun. Terapeuttista sekin.


    • fallah

      Huh huh. Nyt järki käteen ja ota siihen terapeuttiin yhteyttä. Jos hän ei ole sinulle sopiva auttaja pyydä joku muu terapeutti. Ainoa toimiva terapia lähtee siitä että puhut kaikki asiat avoimesti hänelle ja hän puhuu sinulle. Hopi hopi toimeen nyt.
      Ei mitään viiltelyä !!!! Kyllä Sinä siitä olosta pääset pois.

    • dgagsdg

      Ylläpito hoi!

      HETI pois tuollaiset puukkokuvat .

      Joku järki pitää olla sielläkin.

    • Lähimmäinen

      Viiltelyllä haet vain huomiota itsellesi. Saat huomiota mutta sen jälkeen sinua ei enään pidetä viisaana ,vaan jotenkin olet "viksahtanut", siis älä ota tahallaan koko elin iäksesi naitetta ,ettet ole oikein terve...

      jaksamista sinulle ja katse eteenpäin, siellä on hyvä tulevaisuus ja elämä sinullekin!

      • 453543534534

        Pakko sanoa ettei tuo viiltely todellakaan ole mitään huomion hakua. Tottakai jos niitä arpia näyttää selvästi, mutta itse piilottelin niitä 4v kunnes vahingossa eräs tuttava ne näki.

        Jotkut saatttavat hakea huomiota mutta älä todellakaan sano että kaikilla se on pelkästään huomion hakua.


      • Kysymys

        Ei. Viiltely ei ole välttämättä huomion hakemista. Jotkut viiletelevät itseään vuosia kertomatta asiasta koskaan kenellekään ja näyttämättä arpia koskaan missään. Viillellä voi myös yksin ja "ilman huomiota" - itse tein niin.

        Tuo on ärsyttävä mutta hyvin tavallinen asenne muilta ihmisiltä. "Haluta huomiota". Yhtä hyvin voisin huomauttaa siitä, miten paljon epätoivottua ja epäasiallista huomiota viiltelystä kärsinyt saa tahtomattaan. Jos nyt parannuttuani menen uimahalliin, en edelleenkään halua mitään huomiota asiaan liittyen. Joskus joudun kehottamaan ihmisiä keskittymään omiin asioihinsa.

        Kannattaa miettiä myös sitä, miten itse huomiota antaa.


    • Huolestunut äiti

      Minulla jo aikuinen tytär,jolla oli hankala murkkuikä.Välit isänsä kanssa kiristyivät äärimmilleen ja hän haki ulospääsyä pahasta olostaan viiltelemällä.Rumat arvet jäi käsiin ja sieluun..Nykyisin hän on peittänyt arvet tatuoinneilla ja totta kai katuu viiltelyään..Ollaan asiasta puhuttua,isänsä ei ole kyennyt asiasta puhumaan vieläkään..Jos sinulla noin paha olla,mene lenkille ulos! Juokse niin että sattuu ja pian huomaat,että paha olosi alkaa helpottamaan! Puhu asioista jollekin,vaikka ihan ammatti-ihmiselle..Älä käännä pahaa oloasi itseäsi vastaan..Tarvitse nyt apua ja heti! Voimia syksyyn,nyt on mitä ihanimmat lenkkeilyilmat!!

    • nainen24v_

      En suosittele. Ensimmäisen kerran viiltelin 14-vuotiaana, 10 vuotta sitten. (Nyt ikää 24v). Viiltelyä jatkui kausittain noin 16-vuotiaaksi saakka. Sitten ajattelin, että se on aivan typerää, ainoastaan huomiota hakevat teinit tai muuten täysin vajaat ihmiset tekevät niin. Häpesin arpia ja pidin pitkähiaisia ja päätin lopettaa viiltelyn.

      Viiltelystä kuitenkin jää aivoihin viesti, että se helpottaa kipua. Jos myöhemmin tulee tilanne jossa ahdistut aivan äärimmillesi, se voi olla vaistomaisesti ensimmäinen asia mihin tartut. Olin sitten "jo" 21-vuotias kun puhkesi kova riita miesystävän kanssa, riitelimme koko illan ja yön ja tilanne meni siihen että olimme jo eroamassa. Lukittauduin vessaan itkemään ja olo oli niin paha, etten keksinyt enää mitä tehdä. Sitten jostain alitajunnasta tuli se viiltelyn helpottava viesti ja kun tiesin miesystävän menneen jo nukkumaan, viiltelin itseäni. Myöhemmin häpesin mitä olin tehnyt, piilottelin muutaman päivän käsivarsia ja pidin pitkähiaista. No, asuimme miehen kanssa yhdessä joten tajusin etten noita jälkiä voi enää kauaa piilotella. Mietin, kumpi olisi nolompaa - se että mies huomaa, vaiko tunnustan ja kerron itse. Päätin siis tunnustaa asian, ehkä se oli oikea ratkaisu mutta voi vaan kuvitella miehen ajatukset.
      Hän oli kuitenkin 27-vuotias, järkevä ihminen ja ei mitään mielenterveydellisiä ongelmia taustalla, eli oli todellakin pettynyt ja vihainen.

      Olisin kovasti halunnut jättää viiltelyn sinne teini-ikään, olisi helppoa sanoa että se oli silloin 14-16 vuotiaana kun oli vaikeaa. Mutta yhden kontrollin pettämisen takia en voi sanoa niin, kun menin viiltämään itseäni vielä 21-vuotiaana. Samalla meni myös luottamus itseeni, voinko sitten luottaa itseeni enää muulloinkaan?

      En ole viillellyt sen jälkeen taas, kolmeen vuoteen ja se oli se yksi kerta. Ei tee mielikään, ja ajattelen olevani niin vahva etten tee niin vaikka joudun tilanteeseen missä olen äärimmäisen ahdistunut. Mutta niinhän kyllä ajattelin silloinkin.

      Älä viiltele! Juuri sen takia että vaikka nyt sinulle on "ihan sama" myöhemmin voit haluta oikeasti päästä eroon itsesi satuttamisesta ja sitten satutatkin itseäsi, niin menetät luottamuksen itseesi vuosiksi.

    • KyyninenMooses

      Ali-ihmisten hommaa. Hae lekurilta bentsoja niin olo helpottaa, päivän juttu. Itse sekaannun elukoihin.

      • kivaa hommaa

        Se on kans hyvä konsti kun hakee huoltikselta bensiiniä, valelee kaikki vaatteet bensalla ja tuikkaa tuleen. Tulee hyvä nuotio ja olo paranee pysyvästi :))


      • ) ! (
        kivaa hommaa kirjoitti:

        Se on kans hyvä konsti kun hakee huoltikselta bensiiniä, valelee kaikki vaatteet bensalla ja tuikkaa tuleen. Tulee hyvä nuotio ja olo paranee pysyvästi :))

        VOI VIT'TU ! ! ! NÄITÄ MUSTAN HUUMORIN TYYPPEJÄ ! ! !


    • Jos kerran

      viiltelet niin viiltele sitten tarpeeksi syvältä niin olo paranee. Jos et jaksa tarpeeksi syvältä niin kaulasta ei tarvitse kovinkaan syvälle viillellä, varsinkaan jos viiltää molemmin puolin. Tuska helpottaa nopeasti ja tulee raukea ja helpottunut olo, ikäänkuin leijuisi pois. Kannattaa viillellä jo pelkästään tuon tunteen takia.

      • Ei Kandee

        1.Kun.18:28 luepa tuo, saatananpalvojat tekee just noin......


      • asdfswgfrwe

        Vaikka uskoontulo kyllä aiheuttaa ihmisen sielussa melkoisen sisällissodan niin uskoontulo voi toki poistaa helvetinpelon ja sitten pystyy keskittymään oman leiviskänsä hoitamiseen eli isolla E:llä elämiseen, ku ei oo koko aja kadotukseen joutumisen pelko lamauttamassa mieltä.


    • Reippaan mummon ohje

      Lähde pitkälle lenkille vaikka kävellen ja mieti siellä ihan kaikkea muutá mukavaa. Se helpottaa ja kipua saat alkuunsa jäseniin heti seuraavana tai sitä seuraavana päivänä. Jatkossa rupeat jopa nauttimaan lenkkeilystä.

      Älä missään nimessä aloita tuollaista sairasta viiltelemistä, se on ihan höpö hommaa...

    • joo prkl

      Älä ittees mitään viiltele vaan osta se ja ammu ittes!Ei tartte miettiä tollasta paskaa

    • Älä viiltele. Viiltelyarvista saa sekopään ensivaikutelman ja ne löytyvät kyllä jaloistakin. Hanki itsellesi vaikka ratsupiiska, millä läimit omaa takamustasi kestokyvyn rajoille.
      Voit myös liittyä jäseneksi johonkin BDSM-kerhoon, jossa sitten ilmoittaudut kipuhakuiseksi orjattareksi. Siitä saat ilon irti ja lystiä on toisillakin. Helsingissä SMFR, Jyväskylässä Bizarre club, Turussa Turun paletti, Tampereella Rsyke, Lahdessa Ketjureaktio, Vaasassa Vaski, Porissa Carucelli. Aktiviteettia löytyy myös Kuopiosta ja Oulusta.

      • ::::: ))))))

        Ilotaloissa näitä ongelmia osataan hoidella, ja oikein olan takaa....tosi on....


    • joku -83

      Ruumiillinen kipu on kai sitten helpompi kestää ku henkinen tai hengellinen kipu. Pjoo, oon mäkin toisinnaan hakannu itteeni, vaikka halolla kyynärvarteen ja haarukalla ympäri kehoa. Viillon syntyminen on minusta niin helevetin inhottavan tuntonen kokemus ettei oo käyny mielesäkkään vasite viiltää.

    • jo kokenut

      arvet ovat ikuisia,ellei niit peitä voiteilla tai muuten kalliisti koita poistaa.entä kun ikää tulee lisää ja pahan olon saa kanavoitua jotenkin vähemmälle tai kokonaan pois ja meet töihin.muut ihmiset leimaavat sinut suoraan ns.itsetuhoiseksi jne.jota et sitten enää olisi...kivun tunne syö tuskaa,mutta siihen tunteeseen voi jäädä koukkuun.juokse ittes näännyksiin,lyö nyrkkeilysäkkiä mut ei ihoon....pliissss

    • iloinen asia!

      Parhaiten pääset eroon pahasta olosta hirttämällä itsesi. Siis rohkeasti vaan köysi kaulaan ja matka Hellvettiin alkakoon!
      Hii-op!

      • : ( ( (

        pölijä !


    • Suolen tukokset

      En mä nyt näin hullu ole - en kuulu tähän joukkoon.

    • Hologrammi

      Hyvä idea alota vaan. Kyllä siitä saa sitä tunnetta mitä etsit :)

    • 19+4

      Mitä ihmettelen on et miksi suurin osa ihmisistä on sitä mieltä et arpia pitäis jotenki hävetä? Onko se joku häpeän aihe et on ollu joskus vaikeaa elämäs? Itse viiltelin kerran, tasan yhden kerran ja sain pahat arvet aikaan. Häpesin aluksi, mut nykyään tajuan että turha hävetä menneisyyttään ja asiaa jolle ei mitään voinut.

      Kannattaa miettiä omaa asennetta. Onko se niin et arvet kädessä tekee toisesta huonomman ihmisen jonka ois syytä hävetä?. Epäonnistua ei nykyään saa, ja jos epäonnistuu sitä pitäis vielä hävetä.

      • 11+12

        Esittele niitä arpia työhaastattelussa ja luulenpa että joku toinen saa paikan.
        Missä enkelitaivaassa oikein elät maailma on julma ja julmemmaksi menee.
        Ja jos haet johonkin vastuulliseen työhön eipä tartte ainakaan kysyä onko ollut mielenterveysongelmia. Entäpä sitten media-ala tai muuten julkisuuden puolella sielläkin kiva esitellä arpia.
        Jos saatkin duunipaikan niin kyllä juttu lentää että sehän on täys hullu yrittänyt tappaa itsensä ja eihän siinä muuta tarvitsekaan juttu kasvaa itsestään.


      • Kysymys
        11+12 kirjoitti:

        Esittele niitä arpia työhaastattelussa ja luulenpa että joku toinen saa paikan.
        Missä enkelitaivaassa oikein elät maailma on julma ja julmemmaksi menee.
        Ja jos haet johonkin vastuulliseen työhön eipä tartte ainakaan kysyä onko ollut mielenterveysongelmia. Entäpä sitten media-ala tai muuten julkisuuden puolella sielläkin kiva esitellä arpia.
        Jos saatkin duunipaikan niin kyllä juttu lentää että sehän on täys hullu yrittänyt tappaa itsensä ja eihän siinä muuta tarvitsekaan juttu kasvaa itsestään.

        Minä en häpeile arpiani, mutta tajuan kyllä pukeutua asianmukaisesti. Työetikettiin kuuluu asianmukainen pukeutuminen eli tarpeen mukaan peittävyys. Myönnän, että eipä ole tullut edes pieneen mieleen paljastaa käsivarsia. Siisti kauluspaita vaan päälle.

        Mutta aina olen hyvin työ- ja muissa haastatteluissa pärjännyt. Ei mielenterveysongelma ole kategorinen syy syrjiä ihmistä. Kun kerran muiden seassa pärjään ja työni hyvin teen, niin vittuakos minun vanhat arpeni muille kuuluvat.

        Mutta häpeämään en rupea.


    • nukkumartta

      Nimenomaan ei kannata. Viiltely aiheuttaa vain hetkellistä helpotusta ja pitempään ahdistusta. Edelliset arvet voivat syyhyttää itseäsi viiltämään lisää ja myöhemmin kaduttaa.
      Voit viiltää myös väärin ja kuolla verenhukkaan. Haluatko kuolla?

      Minä selvisin hengissä pahasta masennuksesta puhumalla ja purkamalla kaiken uuden terapeutin ja perheen kanssa. Viilsin kerran koska halusin kivun siirtyvän pois, eikä tunne edes alunperin ollut hyvä vaan kaduin jo valmiiksi, eikä oikeasti syvällä tuntemasi kipu lähde mihinkään.
      Kerroin myös välittömästi perheenjäsenelle jonka johdosta minut vihdoin passitettiin lievään hoitoon tai joku semmonen, kauas pois tilanteesta jossa olin aina ahdistunut, ja vaikka kuinka pahalta se tuntui silloin, se oli paras käännytys elämässäni. Löysin arvoni uudelleen ja vihdoin ymmärsin itseäni ja tunteitani ja elämäntilannettani ja kaikkien osallisten merkitystä siinä.

    • käsiviiltelyjäljillä

      Itse viiltelin silloin, kun on tosi paha olla, ahdistaa, masentaa ja pelottaa koko maailma. Mulla se jäi tavaksi. Siittä on tosi vaikee päästä irti, joten en suosittele, että edes kokeilet.

    • : )

      Elä sie kiputsi huolehi, ota Omena. Muista hymy.

    • viillä viillä viillä

      Kannattaa viiltää tarpeeksi syvälle niin loppuu se ahdistus. Voiko vittu olla turhempaa touhua kun itsensä viiltely...voi olla esim. tähän ruikutusketjuun kirjoittelu.

    • Kevennystä..

      HIeman kevennystä aiheeseen.
      En tiedä miksi tämä tuli mieleen kai se johtuu noista arpien näkyvyydestä.

      Vaimon kanssa peuhattiin ja asentoa vaihtaessa hän onnistui motata minua kyynärpäällä suoraan silmään. MInä näin tähtiä se isku tuli todella lujaa ja kyynärpäähän on todella kova.
      Tuloksena oli todella komea punoittava musta silmä se turposi lähes umpeen.
      Aamulla työpaikan kahvihuoneessa sainkin kaiken huomion ja tietysti olin kelannut miten selitän silmäni. Tyypillinen kaapinovi ei oikein toimi ja olisin voinut miehekkäästi sanoa että näkisitte sen toisen kaverin.
      En minä varmaan ajatellut kun tokaisin että, n..ttiin vaimon kanssa hän innostui liikaa ja löi.
      Reaktioita on kai turha mainita.
      Ehkä rehellisyys on joskus viisasta sääli ettei jotkut uskoneet.

    • Minä.

      On kivaa puristella banaania kun ärsyttää.

    • sadcat

      Minä viillän pahaan olooni. Minulla jäi ainakin tavaksi. Vaikka olen aloittanut terapian ja sen edelletyksenä on, etten viillä, ajattelen viiltämistä joka ikinen päivä. Haluan tuntea edes jotain. Mutta usko minua, ei kannata. Hakkaa vaikka käsillä seinään, mutta älä viillä.

    • matus

      Taidan olla täällä palstalla niitä harvinaisia, jotka puolustaa viiltelyä.

      Olen viillellyt vajaa 10 vuotta epäsäännöllisesti. Välillä se yltyi päivittäiseksi, nykyään muutaman kerran vuodessa.

      Olen vakaasti sitä mieltä, että jos pääkoppa ei pysy kasassa tavanomasin keinoin, viiltely on ihan hyvä ja sallittu tapa auttaa itseään. Henkistä kipua on helppo siirtää pois fyysiseksi kivuksi, se on mielestäni suorastaan järkevää! Fyysistä kipua ja fyysisiä vaivoja on helpompi hoitaa. Kivun siirtäminen on fiksu teko.

      No mites sitten ne arvet.. hohhoijaa. Mitä pahaa niissä on? Jos joku ajattelee sinusta sitten niiden takia pahaa, mitä väliä? Ei sellainen ihminen varmaan muutenkaan olisi mieleesi. Minä en ole saanut yhtään negatiivista kommenttia arvistani. Ne eivät kyllä ole kovin näkyvällä paikalla. Mutta tiedän että jos sellaisen ikävän kommentin saan, se ihminen ei ole seurani arvoinen enää. Ihmisethän on muutenkin täynnä arpia, heti se on huono asia jos se on itse tehty?

      Ainoa huono puoli viiltelyssä on se, että siitä jää ikuinen muisto. Jos jossain vaiheessa alkaa kaduttamaan, se kaduttaa sitten loppuelämän koska arvet jaksavat muistuttaa. Minua ei kaduta kuin pari yksittäistä arpea, jotka on liian näkyvällä paikalla. Sadoista viilloista pari osui väärään paikkaan... loppujen lopuksi ei mikään paha moka.

      Neuvoni siis on, valitse paikka tarkkaan äläkä anna sen hekuman viedä.

    • mievaan

      Minun mielestäni tällainen aloitus pitäisi poistaa suomi24.fi:stä. Viiltely näyttää olevan trendikästä, koska siitä puhutaan kaikkialla. Kaikki tekee sitä! Nuoret mallioppivat ja matkivat muita. Tällainen keskustelu netissä lisää nuorten viiltelyä. Tällaisesta keskustelusta otetaan mallia ja kokeillaan viiltelyä. Etsitään keinoja ahdistuksen helpottamiseksi ja netistä löytyy viiltely taas kerran.

      Viiltelyn jälkeen nuori löytää itsensä suljetulta osastolta ja joutuu pakkohoitoon menettäen itsemäärämisoikeutensa. Jonkun kohdalla viiltely johtaa huostaanottoon. Toinen mahdollisuus on, että kukaan ei puutu ja nuori jatkaa viiltelyä.

      Yksi mikä on varma: viiltely ei helpota ahdistusta vaan lisää sitä. Vittumaista sitten lähteä opiskelemaan sairaanhoitajaksi isot arvet käsissä ja kaikki näkee mitä olet tehnyt. Ne arvet seuraa loppuelämän ja niitä sitten koitetaan pois lasereilla ja arpivoiteilla.

      Myöhemmin nuori huomaa, että ei voittanut itselleen viiltelemällä mitään. Viiltely vaan lisää kärsimystä ja kärsijän roolissa on viiltelijä itse eikä kukaan muu.

      • ... ...

        Ai jaa, sä siis haluat lakaista maton alle ongelman kunnes koko paskat räjähtää käsiin? Ei voi muuta kuin ihmetellä tällaisia viestejä, en tajua näiden ongelmaa, mitä nämä tekee lukemassa sitten näitä juttuja???

        Nämä keskusteluketjut ovat opettavaisia vain, en tajua mitä pelkäät???


    • Ei kannata aloittaa

      Itsehän aloitin kyseisen idiootin asian tekemisen jo ala-asteen puolella, enkä ole vieläkään kunnolla päässyt irti siitä tavasta.
      Kyllä, se helpottaa hetkeksi mutta jättää ikuiset arvet ja joskus oikein hävettää.
      Ei kannata aloittaa, ei edes kokeilla.
      Itsellä kävi niin että kun aloitin hellästi viiltämään itseäni, mutta kerta toisensa jälkeen viillot syvenivät ja levittäytyivät muuallekkin kehooni kuin käsiin esim. kylkiin ja jalkoihin. Joskus vieläkin ajattelen tarttumista terään, vaikka olen ollut jo melko kauan ns. 'kuivilla.'

    • : )

      Tuli muuten mieleen Temple Grandin. Kuka katsoi? Kertoo nuoresta naisesta joka kärsi kasvukivuista ja rakensi itsellensä laitteen joka puristi koko kehoa joka puolelta, se oli samanlainen jota käytetään kun naudat polttomerkitään ja poltettaessa nauta ei voi vahingoittaa itseään. Siis se mimmi rakensi omaan opiskeluyksiöönsä kaikkien kauhuksi ja nauruksi tämän laitteen, ja kertoi sitten muille, kuvitelkaa, että rauhoitun vasta kun tämä puristaa mua.

      Eli kyllä meitä tänne mahtuu. Voisin sanoa kaikille sen että älkää ottako vakavasti jos tuskaa tuntuu, ei se niin vakavaa ole, eikä sekään jos itsaria on hautonut tai hautoo. Jokainen ajatteleva ihminen, siis viisas, hautoo tällaisena pintaliidon aikajaksona tässä maailmassa ikäviä, en ihmettele tippaakaan. Itse omalta kohdaltani sen verran että minut usko kaikkein korkeimpaan pelasti, ja pelastaa joka päivä, siis joka päivä uudestaan, etten lopeta omin käsin itseäni. Olen oppinut ottamaan tämän elämän huumorilla, ja kun tuska tulee päälle niin odotan kärsivällisesti että menis ohi pian. Ja sitten sublimoin. Teen siis sijaistoimintoja. Suurin sijaiskärsijä mulla uskon hän joka aivan kuolemaan saakka uskalsi uskollinen olla. Tätä suosittelen kaikille, koska silloin asenne aivan varmasti elämään muuttuu plussan puolelle, ja itsari kolme kertaa päivässä maistuu pilke silmäkulmassa. Hymiöimisiin.

    • eipä juuri

      Se tuo jotenkinm kierolla tapaa jonkilaista tyydytydtä hetkeksi...
      ...sama vaikutus on hitnmoisella rääkillä tai saunomisella.
      Pohjimmainen idea on se ajatus JOS mä nyt kuolen ´, niin kaikkia muita v-aa...

    • koukuttaa ja rumat arvet jää, en suosittele.

    • drujrjrd

      Viiltely auttaa vain niin kauan kuin haavat ovat tuoreet ja kivuliaat. Sitten ne kaduttavat ja täytyy miettiä, miten saa ne peitetyksi. Et voi mennä rannalle ja kesällä joudut kulkemaan pitkähihaisissa. Meikkivoiteet peittävät huonosti varsinkin tuoreet haavat. Mitä tummempi iho sinulla on, sen selkeämmin arvet näkyvät ja ihosi ruskettuessa arvet jäävät vaaleiksi.

      Sinun täytyy saada vahvoja lääkkeitä ahdistukseesi/masennukseen ja tukea muilta ihmisiltä. Muu ei loppujen lopuksi auta.

      • vvrtgbrt

        väärin. vaaleat arvet ruskettuvat aivan samalla tavalla kun normaali ihokin


    • ATEISTI43V

      kyllä se niin on... että ei se viiltely auta mihinkään.. ja jumala ei ota vastaa., KOSKA EI SELLAISTA ILMIÖTÄ OLE OLEMASSA!!!!! kaikkiin mielenhäiriöihin auttaa vaan amattihenkilö... ei niitä kirjoja lukemalla selvitetä.. sinä et löydä mitään apua.. jos luet jotasin sakelin raamattua.. mikä se edes on.. JOO JA USKON TYRKYTTÄJÄT VOIVAT PITÄÄ SUUNSA KIINNI.. EI MIKÄÄN IHME HEPPU JUMALA OLE VASTASSA.. ku täältä lähetään.. ennenmmin uskos alakertaan. koska maahan sitä tässä ollaan menossa.. ku se aika tulee. eikä paljon haittaa minne..!!! no jos nyt vaikka ameriikan maahan!! siperiassa on liian kylmä.. ja somaliassa on leijjonia ja kirahvejä..!!!! ihan sama tykkäättekö tästä en paljon ressaa siitä.. ja jokainen ihminen hakee huomiota.. varmaan minäkin tällä,Koska olen kyllästynyt kaikkeen väkisen tyrkyttämiseen... kirjotuksen aloittajalle vielä. että hae apua.. VIILTELY EI AUTA MIHINKÄÄN

    • VitunValittajat

      Lekurilta haet vaan ne vitun bentsot nii ei tartte tollasia kelailla ja valittaa vaa ahistusta jos ei elämästä oikeesti muuta löydä. Son tätä päivää.

    • nobody knows

      muistan kun menin niin sanotusti huonoille teille...sehän sitten aiheutti masennusta ,pahaa oloa ja kaikkea muutakin. ajattelin vain kerrn että voisin viiltää itseäni koska se helpottaisi niinkuin itsensä satuttaminen helpotti silloin kun olin hyvin vihainen itselleni.No viiltely jatkui ja jatkui mutta pääsin siitä irti koska ymmärsin että sehän on ihan järjetöntä että viiltää itseltänsä ranteet auki että muka helpottaisi tai saisi purkaa tunteitaan.toisin ajattelin että yritin sillä kertoa että kuinka huono minun oli olla silloin.

    • cutting_idiot

      Olen viiltelijä. En kuitenkaan mikään hardcore-tapaus, minua ei ole jouduttu tikkaamaan, enkä esittele aikaansaannoksiani kellekään.

      15 vuotta epäsäännöllistä viiltelytaustaa takana, välillä on mennyt vuosia ilman ja nyt olen onnellinen jos saan pidettyä pääni niin kasassa että menee hyvällä tuurilla pari kuukauttakin ilman.

      Miksi? Sitä minä itsekin kyselen. Mitään järkeä terään tarttumisesta on turha etsiä, mutta jonkunlaista synkkää tyydytystä siitä ainakin saa ellei muuta.
      Minä ansaitsen kivun, ansaitsen vuotaa verta, se on ihan oikein. Inhoan itseäni.
      Tai ehkä menin tekemään jotain mielestäni anteeksiantamatonta ja rankaisen siitä itseäni. Pieni arpi jää muistutukseksi.

      Haluan kuolla. En halua kuolla. En tiedä mitä haluan, minulla ei ole tulevaisuutta. Pelottaa. En saa otetta mistään. Jos hirveästi alkaa ahdistaa, ikäänkuin katkaisen tilanteen viiltämällä. Hetken pää on tyhjä ajatuksista ja ahdistus hellittää hetkeksi.

      Välillä on tullut hetkeksi suorastaan euforinen olo, ihan lyhyt mieletön hyvänolontunne, sitä kai yritän myös tavoittaa.

      Nyt viimeaikoina on taas käynyt mielessä, taistelen vastaan vaikka tiedän häviäväni. Teen sen kuitenkin taas joskus jossain kohtaa. Ollakseni rehellinen: haluan sitä. Haluan nähdä verta ja tuntea kipua. Saada taas ehkä pienen arven lisää.
      Selviytymistä vai luovuttamista?

      • cutting_idiot

        Tulipa sekin kokeiltua, että kaveri viilteli käteni. Todella, todella hullu kokemus joka tuntui silti äärettömän hyvälle. Ehkä tehdään tämä vielä toistekin. Tuli ihan hirveät sävärit kun ei pystynyt itse vaikuttamaan juuri tapahtumien kulkuun.


    • 11111111

      Ensimmäisen kerran viiltelin 8-luokalla ja siitä tuli vain pahempi olo silloin. Vuosien mittaan kun on tullut takapakkia niin olen tehnyt sitä aina välillä uudestaan. Nyt olen lukion kakkosella, ja aloitin taas viiltelyn ja teen sitä useimmiten humalassa ja viikonloppuisin, koska minua masentaa. En oo uskaltanut hakea apua enkä uskalla näyttää myöskään heikkouttani.

      Viiltely periaatteessa aiheuttaa entistä pahempaa oloa sen jälkeen kun se on tehty, varsinkin aamulla sitten kun muistaa mitä tuli tehtyä viimeyönä. Joskus sitä tietenkin tulee harrastettua selvinpäinkin. Lähinnä viiltelen käsiä, joskus jalkoja. Enkä todellakaan suosittele, koska joudun hengailemaan kesäisin aina pitkähihaisessa koska ne jäljet eivät todellakaan lähde pois vaikka eivät mitään älyttömän syviä ole.. Varsinkin ne vähän syvemmät näkyvät käsissä loppuelämään ja se suoraansanottuna vituttaa aika paljon.

      Ja loppujenlopuksi miksi esim. itse ajattelen viilteleväni: koska en tunne että olisin tarpeeksi hyvä ja omasta mielestäni ansaitsen jonkinlaisen rangaistuksen siitä että olen ahdistunut. Syytän itseäni kaiksesta pahasta mitä on tapahtunut vaikka ymmärrän periaatteessa että mikään tapahtunut ei ole pelkästään oma vika. Osa minusta toivoo myös, että joskus uskaltaisin viiltää niin syvän haavan että kuolisin? Minulla ei kuitenkaan ole pokkaa tehdä itsemurhaa niin toivon että niin kävis ees vahingossa, mutta varmaan turhaan. Viiltely on vain koukuttava tapa minkä avulla kostan itselleni sen että vihaan itseäni.

      Älä todellakaan aloita.

    • Kysy itseltäsi

      1. Kauanko olet vahingoittanut itseäsi? Miksi aloitit?
      2. Mikä osa kehossasi on kärsinyt siitä eniten?
      3. Ajatteletko itsesi addiktina? Miksi tai miksi et?
      4. Mitä inhoat eniten itsensä vahingoittamisessa?
      5. Mistä nautit itsensä vahingoittamisessa?
      6. Mitä mieltä olet arvistasi?
      7. Mitkä asiat laukaisevat itsetuhoista käytöstäsi? Miksi?
      8. Minkä neuvon antaisit jollekin toiselle liittyen itsensä vahingoittamiseen?
      9. Mikä motivoi sinua toipumaan?
      10. Oletko yrittänyt lopettaa joskus aiemmin? Mitä teet tällä kertaa eri tavalla?

    • vkkj

      JOS OOTTE KOSKAAN AJATELLU NIIN ÄLKÄÄ VIILLELKÖ VAAN TAPPAKAA ITTENE SAMAN TIEN. samaa oon joskus ite tehny. oon 12 vuotias mut puhdasverinen psykopaatti. Se on vaan hetken mielihyvä. Se on sama asia kun tappaisit jonkun. Sä tapat sun kättäs tai ihan mitä ny ikinä viilteletkin. Muuttakaa se mitä te ette voi hyväksyä. Mun isä sai aivohalvauksen noin 2 kk. sitten. Jos se ei olis herättäny mua aamulla nii se olis kuollu jo. Jos tapat ittes susta ei voi tulla pelastajaa...
      Tässä teille tarina, joka muuttaa teidän elmän lopullisesti. (ei oo oma tarina)

      Olin kerran kävelemässä suuren basaarin kujalla, kun näin erään kaupan kassalla myyjän puhumassa pojalle joka oli korkeintaan viisi- tai kuusivuotias.

      Kaupan myyjä sanoi pojalle: ”Olen pahoillani, mutta sinulla ei ole tarpeeksi rahaa, jotta voisit ostaa tämän nuken.” Sitten poika kääntyi puoleeni ja kysyi: ”Setä, voisitko tarkistaa eivätkö rahani oikeasti riitä?”

      Niinpä laskin pojan rahat ja vastasin: ”Kultaseni, kyllähän sinä tiedät, että sinulla ei ole tarpeeksi rahaa tähän nukkeen.” Poika kuitenkin piti edelleen nukkea kädessään.

      Lopulta astelin lähemmäksi poikaa ja kysyin kenelle hän halusi nuken antaa ja hän vastasi: ”Tämä on se nukke, jota minun siskoni rakasti kaikkein eniten ja halusin antaa tämän hänelle syntymäpäivälahjaksi.”
      ”Minun pitää antaa tämä nukke äidilleni, jotta hän voi antaa sen siskolleni, kun hän menee sinne.” Pojan silmät olivat niin surulliset, kun hän sanoi nuo sanat. ”Siskoni on mennyt Jumalan luo ja isi sanoo, että äiti menee sinne myös hyvin pian. Ajattelin, että äiti voisi viedä nuken siskolleni.”

      Sydämeni oli pysähtyä, kun kuulin pojan sanat: ”Sanoin isille, että hänen pitäisi sanoa äidille, että hän ei saa lähteä ennen kuin minä tulen takaisin kotiin täältä.” Sitten poika näytti minulle kauniin kuvan itsestään, jossa hän nauroi suunnattomasti, ”haluan, että äiti vie tämän kuvan siskolleni, jotta hän ei unohtaisi minua.” ”Rakastan äitiäni ja toivon, että hänen ei tarvitsisi lähteä, mutta isi sanoo, että hänen pitää lähteä, jotta hän voi olla yhdessä pikkusiskoni kanssa.” Sitten poika katsoi nukkea uudelleen surullisin silmin.

      Otin nopeasti lompakkoni taskustani ja sanoin pojalle: ”Katsotaanoa kuitenkin vielä kerran, jos rahasi kuitenkin riittäisivät.

      ”Ok” vastasi poika ja niinpä aloimme laskea rahoja uudelleen, olin lisännyt hieman rahaa omasta kukkarostani pojan huomaamatta ja niinpä rahat riittivät nukkeen ja niitä jäi vielä hieman ylikin.
      Pieni poika sanoi: ”Jumalalle kiitos, että rahani riittivät.”

      Sitten poika vielä jatkoi: ”Eilen illalla pyysin Jumalalta, että rahani riittäisivät tähän nukkeen, jotta äiti voisi antaa sen siskolleni ja Jumala kuuli toiveeni. Toivoin myös, että rahani riittäisivät yhteen valkoiseen ruusuun, mutta en kehdannut pyytää Jumalalta liian paljoa, mutta Jumala antoi minulle tarpeeksi rahaa sekä nukkeen, että ruusuun. Äitini rakastaa valkoisia ruusuja.”

      Kun olin saanut ostokseni tehtyä, olin aivan erilaisella mielellä kuin ennen basaariin tuloani. En pystynyt unohtamaan tuota pientä poikaa. Sitten yhtäkkiä muistin jotain, mitä olin lukenut sanomalehdestä: humalainen rekkakuski oli ajanut kolarin henkilöauton kanssa, henkilöautoa oli ajanut nainen ja hänen kyydissään oli ollut hänen tyttärensä. Tytär oli kuollut heti ja nainen oli koomassa sairaalassa, naisen perheen piti päättää irrottaisivatko he hänet hengityskoneesta koska hän ei pystyisi enää heräämään. Voisiko tässä olla kyseessä juuri tuon pienen pojan perhe?

      Kaksi päivää tapahtuman jälkeen luin sanomalehdestä, että tuo nainen oli kuollut. En pystynyt hillitsemään itseäni, joten kävin ostamassa kimpun valkoisia ruusuja ja otin selvää missä naisen hautajaisia vietettiin. Menin hautajaisiin katsomaan naisen avonaista arkkua ja siellä hänen vierellään oli valokuva pienestä nauravasta pojasta, hänen kädessään oli valkoinen ruusu ja rinnallaan kaunis nukke. Katsoin naista kyyneleet silmissäni ja poistuin hiljaa, tunsin että elämäni oli muuttunut lopullisesti.

      Vielä tänäkään päivänä en pysty käsittämään sitä rakkauden määrää, jota tuo pieni poika tunsi äitiään ja siskoaan kohtaan. Ja vain sekunnin murto-osassa humalainen kuski oli vienyt kaikkein rakkaimmat ihmiset hänen luotaan pois."

    • jjjooooooo

      mä ainaki viiltelen itteeni ja toda se on sellanen vapauttava kokemus äläkä puhu kenellekkään viillä vaikka kurkku auki givat fiilikset siitä tulee

    • Lasiprinsessan

      Itse olen viilellyt ja viiltelen välillä edelleenki. En häpeä arpia käsivarsissani enään, aluksi kyllä, mutta annan olla. Tuijottakoot muut jos haluavat, mä en heidän mielipiteistä välitä.
      Kuulun siis heihin, jotka ovat vähänniiku jääny viiltämiseen koukkuun. Jos ei oo terää missään lähellä, tai jos olen lomalla - niinku nyttenki - niin raavin kädet verille.. Oon tottunu siihen kipuun ja haluun tuntee sitä.
      Haluan myös rankaista itseäni asioista, joita on tapahtunut monta vuotta sitten. Rankaisen myös itseäni siitä, kun en ole tarpeeksi hyvä yhdelle ihanalle ihmiselle.

      Jos en pääse satuttamaan itseäni, mielialani alkaa vaihtelemaan vitusti. Yleensä iltaisin kiukuttelen kavereilleni, eikä se ole kovinkaan mukavaa..

      Vaikka itse viiltelenkin, enkä kadu sitä ollenkaan, en suosittele kenenkään alottavan sitä.. siihen jää niin helposti koukkuun ja irti päästäminen nii vitun vaikeeta.

    • henttulanttu_

      Viiltelin puol vuotta sitten ja jäin kiinni kun siskoni näki arvet. Itse viiltelin, koska mua kiusataan ja tunnen itseni hirveeksi ihmiseksi jota kukaan ei kaipaa ja välillä on käynyt mielessä itsemurha.. Kävin psykologilla ja lopetin viiltelyn. Silti välillä tulee mieleen kun veri virtasi käsistä, kun joka päivä näen arvet kädessäni. Viiltely on helvetin koukuttavaa eikä sitä kannata kokeillakkaan...

    • 12-vuotias

      Olen viillellyt itseeni hakaneulalla viimeksi eilen illalla, en tiedä mitä minä oikein ajattelin, mutta aamulla kun heräsin käteni näytti rumalta ja mietin miksi minä tein tämän?

      Kun eilen ilalla otin likaisen hakaneulan vessan kaapista se tuntui hauskalta idealta "satuttaa" itseään. Olen masentunut, mutta viiltely käteen ei ainakaan auttanut!

      Olen jo aiemmin viillellyt käteeni ensin neulalla ja sitten pihalta löytyneellä likaisella viivoittimen palalla, kaverini eivät pitäneet ajatuksesta ja välttelivät seuraani.

      Kun tulin kotiin iso-siskoni näki käteni ja kysyi:"Miksi? Ethän enää koskaan tee noin, ethän?" "...en..."

      En halua jäädä tästä enää toista kertaa kiinni,joten jos näät tämän viestin vastaa siihen ja kerro miten saan hoidettua sen kuntoon mahdollisimman pian!

    • Help me!

      Olen viillellyt itseeni hakaneulalla viimeksi eilen illalla, en tiedä mitä minä oikein ajattelin, mutta aamulla kun heräsin käteni näytti rumalta ja mietin miksi minä tein tämän?

      Kun eilen ilalla otin likaisen hakaneulan vessan kaapista se tuntui hauskalta idealta "satuttaa" itseään. Olen masentunut, mutta viiltely käteen ei ainakaan auttanut!

      Olen jo aiemmin viillellyt käteeni ensin neulalla ja sitten pihalta löytyneellä likaisella viivoittimen palalla, kaverini eivät pitäneet ajatuksesta ja välttelivät seuraani.

      Kun tulin kotiin iso-siskoni näki käteni ja kysyi:"Miksi? Ethän enää koskaan tee noin, ethän?" "...en..."

      En halua jäädä tästä enää toista kertaa kiinni,joten jos näät tämän viestin vastaa siihen ja kerro miten saan hoidettua sen kuntoon mahdollisimman pian!

    • angstiahma

      http://www.wattpad.com/4825707-how-to-self-harm#.UeTsQI2SKAb

      Toivon todella että edes joku joka on suunnitellut itsensä satuttamista näkee tuon.

      Ja toivon todella että se kääntää mielesi tuon suhteen. Viiltelemällä ei kannata pahaa olo purkaa. Jo senkin takia että sittenhän kuljet kesät talvet pitkähihaisissa paidoissa ja pitkälahkeisissa housuissa.

    • once cut, u cant stop

      ,mä alotin viiltelyn 11 vuotiaana...eka me kaverin kans halittii vaa huvin vuoks testata sitä. Sitte mun elämään rupes tulee isoja ongelmia..ja mä aattelin et se saa mut unohtaan tän paskan. No niin mä sit viiltelin. Sen jälkeen joka kerta ku joku asia ahdistaa oon tarttunu terään..se auttaa.mutta vaan hetkeks..2kk sitte ajattelin et nyt tää saa luvan loppua, ja otin paljo jtn lääkkeitä...aattelin että en haluu enää herätä seuraavana aamuna. Kerroin min kaverille siitä et olin ottanu ne lääkkeet. Se soitti mun äitille...ja se vei mut sairaalaan. Sairaalassa ne laitto mut psykiatriselle osastolle kriisi hoitoon. Sielläkin ollessani viiltelin..olin piilottanu terän mun päiväkirjan välii..sieltä ku pääsin pois oon jatkanu viiltelyä enkä vaan voi lopettaa. Oon nyt 13. Ja mulla on arpia reisissä, ranteissa ja nivusissa. Ei kannata alottaa...koska siihen jää koukkuun...ja saattaa käydä niinku mulle...että saa tarpeekseen. Once cutter, forever cutter..

    • lapset viiltää

      On muitakin tunteita kun kipu..Esimerkiksi lohduttomuus,masennus,epätoivo etc.
      Jätä toi pelleile ja vedä vaikka huumeita tai jotain.

    • Hfic

      Mää oon 17 vuotias ja viiltelen ja satutan itseeni joka päivä jotenkin yleensä viillen tai ammun itseäni kuula aseella ja olen jäänyt koukkuun itseni satuttamisesta kertokaa miten pääsen siitä eroon

      • idiootit

        hommaat oikeen aseen ja ammut sillä itseäsi, eiköhän itsensä satuttamiseen sitten tule loppu...


    • ....................

      up

    • Kokemukselta

      Sinuna miettisin asiaa ainakin pariin kertaan ennenkuin tartut veotseen ja viillät. Siihen jää laukkuun. Sitä haluaa vain lisää ja lisää. Kannattaa myös puhua jollekulle aikuiselle noista asioista, vaikka omassa tapauksessa puhuminen ei auttanutkaan eikä auta nytkään. Se sattuu ja se auttaa vähäksi aikaa. Sinuna en aloittaisi. Kun kerran sen aloitat paluuta normaaliin elämään ei ole enää koskaan.

    • Hhhhhu

      Mulla on vakava masennus ja todettu sosiaalinen ahdistus. En oo ikinä aatellu viilteleväni, ettei ihmiset saa väärää kuvaa mun tilaanteesta. Ettei luulla just että teen näin koska haluan huomiota. Mä aina nipistelen mun kättä tosi kovaa, mut siitä kyllä jää jäljet, mut kukaan ei huomaa niitä, koska se näyttää ihottumalta.

    • Böööööö

      En viiltele veitsellä, vaan jollain muulla terävällä asialla. En halua näyttää mulle että mun elämä on yhtä helvettiä.

    • 06paska

      Ensimmäinen kerta kun viiltelin... olin koulussa, mietin koko aamupäivän miten/millä viillellä. Tartuin tuskissani harppiin, eihän se toiminut. Kotona suoraan koulusta otetun teroittimen kanssa ruuvvimeiselille, ja sillä terä irti. Äärimmäisen helpottava tunne:33

      Myöhemmin lopetin viiltelyn, kunnes tämä”tölkkis” tuli tilalle. Taas kädet arvilla:/

      • Oksettava.harrastus

        Jahah. Se on taas kesä tulossa, koska "viiltäjäjaskat" kömpii nuhruisista, pölyisistä kammiostaan ihmisten ilmoille harrastamaan terävää leikkiään.
        Ja jotkut molopäät vielä antavat "hyviä" neuvoja. Että elä hyväihminenviilteleitseäsi.
        Että kun uskot jumalaan/piruun/väinämöiseen, pääset harrastuksestasi.
        Minun puolestani saavat viillellä niin paljon kuin kehossa tilaa on.
        Pappana/mummona saavat ylpeänä esitellä lapsenlapsilleen, että tämä arpi tuli kun olin v*ttuuntunut sipilän aktiivimalliin, tämä taas kun olin "viiltelytuulella" muuten vaan.
        Ansioluettelo vailla vertaa.


    • Anonyymi

      Mrlxfe

    • Anonyymi

      Minä olen tällä hetkellä 15 vuotias ja mää tiiän masennuksesta ja ni no mun ensimmäise kerra kunnon masennus tuli kun olin 8-10 vuotias ja se alkoi koulun takia suoriutumispaineista ja tunteista että pakko tehä kaikki mitä opettaja sanoo ja että on huono kaikessa ja nii olin vasta 8 v kun kunnolla mulla alko se paska no olin sitte pari kuukautta koulusta pois koska olin (sairas) ja niin hirveet mahakivut että itki vaa kaikki illat eikä pystyny olla, ku kaikillaha on erillaisia oireita nii mulla se on mahakipu mutta se on niin piinaava se kipu tuntuu että revittäs pietareiksi ja se ei oo sitä kipua mitä haluaa tuntea ja mää oon aina ollu ihmine joka ei ees voi vaikla rakastaa perhettä nii paljon nii en vaan voi myöntää mitään masennusta tai kertoa niistä ongelmista kavereille tai perheelle koska pelottaa että ne ei ymmärrä ja muutenkin vaikka ainakin isäni ymmärtäisi koska hänellekin on aina ollu mielenterveys ongelmia ja on pahoja masennuksia ja itsemurha yritys taustaa mutta kun ei vaan pysty puhumaan kellekään, no lääkärissähän sitä kokoajan käytiin ja lääkärit vaa sano että paha masennus on mulla mutta siihen ei vaan puututtu ja kaikki oli jo nii nuorena iha helvettiä no kaikki jatku samallai ja sitte vähä helpotti pariks vuodeks mutta sitte taas alko ne mielenterveys ongelmat myös ja nytkin on vaa itsari ajatukset edelleen mielessä ja minä tiedän että on vakava masennus edellee muttakun ei voi vaa puhua kellekkää koska mää en vaan pysty koska en halua olla heikko ja kun on masennus nii sillonhan se ei oikeasti ole heikko vaan liian väsynyt kun on yrittäny kaikkensa mutta en halua siltikää olla kenekää mielestä liia heikko ja monelle kavereille en vaa voi kertoa mistään tollasesta muutenkaan koska kaikki ihmiset on erilaisia ja ne ei vaa ymmärtäisi esim kun koulussa oon väsyny ja oon sellane ihmine että tunteet vaa purskaantuu niin turhasta pienestä asiasta niin paljo että sitä tunnetta ei vaa voi tajuta itekkää ja käsitellä kun se on nii iso oon kuullu tosta ja siihen hä on lääkityksi annettu monelle mutta ku ei vaa voi mennä kellekkää puhumaan koska nii no se on vaa mulla sellasta no siis jatketaan tuoho aijempaa että ku on väsyny ja vähäkää ärtyny koulussa ja sitte se kaveri sanoo jotaki joka ei oo vaa kivaa kuultavaa ja tulee pahamieli sen takia vaikka se vaa sanoo että ei tarvi hermostua nui helposti muttakun mää en ite voi sitä määrittää miten mää hermostun kun ne tunteet vaa räjähtää joka suuntaa ja nii sitte oon aina tän varmaa viimeisen 8 vuoden aikana vaa miettinyt monestikin mikä on hyvä tapa satuttaa itteään mutta kun se viiltely ei oo ikinä ollu mulle hyvä juttu ja edellee mietin sitä että mikä ois mulle hyvä tapa satuttaa että tulisi parempi olo ja se asia vaikla että juoksee nii kaua että oksentaa ja itkee ja kaikkea no niitä on jo tehty niin monesti että huuto, apu, hätä itku ei vaan auta enään ehkä ennen autto mutta kun sitä tarpeeksi kauan tekee se ei vain enään auta ja mää toivon että vanhemmat ja esim opettajat ei olisi niin vaativia koska nää on yhtiö syitä miks mullakin on niin paha olla tälläkin hetkellä ja sille mää en vaa voi mitään tai vaikla eilen oli taas moneen kuukauteen ihana tunne ja oli ihana päivä ku sai tehä mistä tykkää mutta sekin maksoi taas niin paljon ja tänään taas on ollut aivan helvetti ku on vaa ollu nii paha olla ja se on melkeen suurimmaks osaks joka päivä ja mua pelottaa että ku oon nyt 9 luokalla että käy jotain tai joku tajuaa jotain että kaikki ei oo hyvin niin sillon musta tuntuu että saan liikaa huomiota jos vaikka kävisi koulussa noin nii luultavasti lopettaisin koulussa käynnin taas ja kaikki menis huonosti ja mun äiti ois taas niin pettyny muhun ja joteki enees tiiä miks kirjotan tänn kaikkea ja haluaisin kertoa vaikka mitä mutta sen kerron että monilla ihmisillä elämä ei ole helppoa ja sitte taas on näitä esim mun yks koulukaveri ne on nii rikkaita se saa kaiken mitä haluaa ja aattelee että unelma ois tommone sais iha mitä haluaa vaa ja kyllähän semmonen vaihtasim tähän paskaan koska todella monet ihmiset ei vaan ymmärrä vaikka luule ymmärtävänsä että mitä paskaa tää on mutta toivotaan että parantuisi tästä sairaudesta koska onha tätä sairastettu jo noin 8 vuotta ja päihteitäki on jätetty ja aluksi auttoi mutta ei vaan enään auta sekään murran toivotaan että parannutaam ja kaikille hyvää pus <3

    • Anonyymi

      Itse tykkään viiltää kaulaan.

      • Anonyymi

        Haista pska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haista pska.

        Vielä poikittain sitten pääset pois


    • Anonyymi

      12v poika viiltelee joskus ranteitaan. En tiedä mitä sen kanssa tekisin. Lääkäriin en ainakaan suostu viemään, pilaavat pojan elämän vaan lopullisesti.

    • Anonyymi

      Ei kannata, sä kadut sitä heti kun siitä tulee ongelma, mulle on vaikeeta olla raitis ees viikkoa. Kannattaa puhua jollekkin.

    • Anonyymi

      En ole viillellyt kuin kerran aion viillellä uudelleen tänään olen isovanhemmilla he eivät huomaa koska heillä on kiireelliset työt. Kävin tänään Jorvissa koska vahingoitin itseäni koulussa ja yritin melkein tappaa itseni. Silloin todettiin etten tartte apua. Viiltely tuottaa mulle sentään jotain tunnetta koska en tunne oikeestaan enää mitään varsinkaan iloa. Älä jää koukkuun itte nipistelen, viiltelen, puren ja lyön kättäni koska on talvi ja käytän pitkähihaisia. Toi jalkaan viiltely idea oli mahtava kiittiii!!!!!! Googlasin miten vahingoittaa itseään ja löysin tän en jaksa kuunnella sitä puhetta miksei kannata tehdä sitä olen yrittänyt tappaa itteni kahdesti. Onnea sulle ja kaikkea hyvää

    • Anonyymi

      Olen 12v ja viiltelen auttaa paskaa oloo mutta ranteissa kestää parantua mun vanhemmat ei tiiä mutta haluisin kertoo mun ongelmista niille.mä voisin mennä koulu kuraattorille mutta pelkään että ne kertoo mun vanhemmille. Mulla on kaikkia ongelmia mitä voi olla kroppa ongelmia ja sit veilä mum perheenjäsenet haukkuu mua läskiks ja kaikkee

    • Anonyymi

      Ensimmäinen kertani kun vahingoitin itseäni tapahtui yöllä salaa vanhemmiltani saksilla. Ajattelin silloin että eihän tää mitään pahaa oo et en mä tähän jää koukkuun tai mitää. Nykyäänkin saksilla, puukolla tai muuten vaan terävillä asioilla lähes jokapäiväistä satuttamista. Siihen jää koukkuun älkää ikinä alottako!

    • Anonyymi

      Omien kokemusten perusteella, haluan sanoa, että ei TODELLAKAAN kannata aloittaa, koska siihen jää riippuvaiseksi. Itsellä oli/on semmoinen tilanne, että jos esim itkettää tai on paha olla yns nii heti ei muutaku joku terävä käteen, yleensä itsellä on ollut aina käytössä lyijytäyte kynä, sen pää on tosi tosi terävä, ja joskus jos on tosi paha mieli otan mukaan lyijyä. On kuitenkin monta kertaa tullut veitselläkib vedettyä. Itselläkin oli suunnitelma: ”viiltelen vain tähän käteen VÄHÄN” . Sitten yhtäkkiä koko kroppa on täynnä viiiltoja.

    • Anonyymi

      Hei! Itse aloitin viiltelyn noin puolivuotta sitten ja alkuun se oli vai satunnaisia hetkiä, ehkä kerran kuussa tai kahdessa. Sen jälkeen aloin tehdä sitä useammin ja aina kun on pienikin ahdistus niin purin sen viiltelyyn. En ole koskaan ajatellut, että haluaisin tappaa itseni, mutta viiltely helpottaa stressiin, ahdistukseen ja itseihnoon hetkeksi. Kadun sitä, että ylipäänsä aloitin tämän touhun, mutta toisaalta sitä on todella vaikea lopettaa. Nykyään viiltelen useasti viikossa ja en ole siihen tyytyväinen. Hetkessä se tuntuu ainoalta vaihtoehdolta, mutta sen jälkeen kadun sitä. Haluaisin lopettaa, mutta en kuitenkaan pystyisi. ÄLÄ ALOITA VIILTELYÄ!

    • Anonyymi

      Jos menetät terveytesi, sitten ymmärrät kuinka suuriarvoista on terveys. Tollaset tollot saa mun puolesta suksia hevon kuuseen.

    • Anonyymi

      Oon ite miettiny jo pitkään viiltelyä vahvojen lapsuus traumojen ja mun kehon vihaamisen takia

    • Anonyymi

      Minäkin olen miettinyt että viiltelen itseäni

      • Anonyymi

        Mieti ennemmin sitä, miksi haluaisit viillellä.
        Mikä aiheuttaa niin pahan olon, että haluaisit satuttaa itseäsi ?
        Parempiakin keinoja on, esim. jonkun kanssa keskusteleminen, saisit purettua, mikä mieltä painaa.
        Mikään ei muutu paremmaksi, jos käpertyy yksin pahaan oloon ja lisäksi vielä alkaisi satuttaa itseään, siitä voi tulla kierre, joka on vaikea saada loppumaan.
        Kierre siis sellaisena, että kun on paha olo, sitten viiltelee, ja sen takia tulee vielä pahempi olo kun on viillellyt, ja taas tekee mieli satuttaa itseään, ja paha olo ei vaan mene ohi...
        Ja vielä se siihen, ettei uskalla kertoa kenellekään viiltelystä ja pelkää, että joku näkee haavat, se saa ahdistumaan, ja taas on entistä pahempi olo.

        Kannattaisi oikeasti miettiä muita keinoja kuin itsensä satuttamista.
        Avun pyytäminen ei ole heikkoutta, se on vahvuus.
        Kukaan ei suutu, jos kerrot pahasta olosta.


    • Anonyymi

      Oon ja teen edelleen. Yritän aina olla viiltelemättä mutta minulla on kuormitustsja uupumusta. Aina kun on minulla huono mieli teen näin.

      • Anonyymi

        Oletko jutellut kenellekään siitä, että sulla on huono mieli ?
        Kaikkein huonoin vaihtoehto on jäädä yksin murheidensa kanssa, sillä tavalla ne ei yleensä poistu, pahimmassa tapauksessa se paha olo ja huono mieli vaan lisääntyy.

        Mille susta tuntuu viiltämisen jälkeen ? Tunnetko, että se auttaisi johonkin, ja jos niin mihin ja miten ? Vai ahdistaako sua sitten taas ja kaduttaa se viiltely ?
        Nämä on vaikeita asioita, itsekin nuorena aikuisena viiltelin itseäni ja elämä tuntui aivan toivottomalta, mutta onnistuin pitkän ajan jälkeen saamaan asiani kuntoon.
        Tilanteessa on vain uskallettava puhua ja pyytää apua, sekä ottaa sitä apua vastaan.
        Ammattiauttajille on pitkät jonot, mutta varmasti puhuminen jollekin muulle aikuiselle voisi myös jonkin verran auttaa. Ainakin sillä aikaa, kun odottelee mahdollista ammattilaisen vastaanoton aikaa.


    • Anonyymi

      No siis viiltelyä tuli ensimmäisen kerran tehtyä 8 vuotiaana kiusaamisen ja pahan stressin/ahdistuksen takia :,)...

    • Anonyymi

      Minäkin viillän itseni koska olen tehnyt ikäviä leikkauksia suomalaisten tukiin olen perseestä

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe