Kysymys esiripun läpi menosta

kirjaimellinentesti?

Noissa youtubessa olevissa piilokameralla kuvatuissa videoissa on pätkä jossa temppeliendaumenttiseremonian lopussa annetaan ohjeita miten toimitaan esiripulla ja sitten on myös video kun henkilö näiden ohjeiden mukaan "menee esiripun läpi" selestiseen huoneeseen.

Mitä tuo esirippu ja siellä suoritettava tunnusten (kädenpuristusmerkkejä) ja nimien testaaminen kuvaa? Onko mormoniteologian mukaan niin että korotukseen menevät joutuvat konkreettisesti toistamaan nuo rituaalit taivaassa päästäkseen korotukseen?

23

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tode*

      mitä tällä esiripulla tarkoitetaan? Sehän on VT:n juttuja.

      • stuntit näyttelee

        tai oikeammin - sehän on TV:n juttuja.


      • aidot menot kuvattu
        stuntit näyttelee kirjoitti:

        tai oikeammin - sehän on TV:n juttuja.

        Ei, nyt ei ole kyse Big Love sarjan temppelikohtauksesta. Ei mitään TV -juttuja. Ei myöskään ole kyse God makers -filmistä jossa on ímitoitu temppeliseremonioita.

        On kyse autenttisista mormonien temppelitoimituksista jotka voit löytää youtubesta. Piilokameralla kuvattuja.


    • Ei ole.

      Ja vaikka niin olisikin, poikkeaako se juurikaan uskomuksesta, että Pyhä Pietari toimii portinvartijana ja päättää kuka on tarpeeksi juovuksissa joutuakseen jäämään taivaan porttien ulkopuolella.

      • kirjaimellinentesti?

        Odottelen mieluusti mormonien omia vastauksia. "Ei ole":lle tiedoksi että pyhä Pietari ei kuitenkaan oletetusti tenttaa käsimerkkien tuntemusta.


      • enkelit tenttaavat
        kirjaimellinentesti? kirjoitti:

        Odottelen mieluusti mormonien omia vastauksia. "Ei ole":lle tiedoksi että pyhä Pietari ei kuitenkaan oletetusti tenttaa käsimerkkien tuntemusta.

        Brigham Youngin mukaan endaumenttiin kuuluu vastaanottaa kaikki Herran huoneen toimitukset, jotka ovat välttämättömiä kun lähdemme tästä elämästä voidaksemme palata takaisin Isän kasvojen eteen, ohittaen enkelit jotka seisovat vartijoina ja voidaksemme esittää heille avainsanat, merkit ja tunnukset jotka kuuluvat pyhään pappeuteen.


        “Your endowment is, to receive all those ordinances in the house of the Lord, which are necessary for you, after you have departed this life, to enable you to walk back to the presence of the Father, passing the angels who stand as sentinels, being enabled to give them the key words, the signs and tokens, pertaining to the holy Priesthood, and gain your eternal exaltation in spite of earth and hell”


      • henkinenBrigham
        enkelit tenttaavat kirjoitti:

        Brigham Youngin mukaan endaumenttiin kuuluu vastaanottaa kaikki Herran huoneen toimitukset, jotka ovat välttämättömiä kun lähdemme tästä elämästä voidaksemme palata takaisin Isän kasvojen eteen, ohittaen enkelit jotka seisovat vartijoina ja voidaksemme esittää heille avainsanat, merkit ja tunnukset jotka kuuluvat pyhään pappeuteen.


        “Your endowment is, to receive all those ordinances in the house of the Lord, which are necessary for you, after you have departed this life, to enable you to walk back to the presence of the Father, passing the angels who stand as sentinels, being enabled to give them the key words, the signs and tokens, pertaining to the holy Priesthood, and gain your eternal exaltation in spite of earth and hell”

        Prohveetta Brighamin jorinoita ei ole tapana ottaa kirjaimellisesti map-kirkossa.


      • byn mukaan

        Mormonit ovat pistäneet oman portsarin Joseph Smithin - valitseekohan se vain nuoret naiset sisään portista?

        Missäköhän Pyhä Pietari on?

        tuolla toisessa keskusteluketjussa väitettiin nimenomaan, että mormonien uskomuksen mukaan se on Joseph Smith, joka siellä portilla huseeraa.


      • Jumalan Sanan mukaan
        byn mukaan kirjoitti:

        Mormonit ovat pistäneet oman portsarin Joseph Smithin - valitseekohan se vain nuoret naiset sisään portista?

        Missäköhän Pyhä Pietari on?

        tuolla toisessa keskusteluketjussa väitettiin nimenomaan, että mormonien uskomuksen mukaan se on Joseph Smith, joka siellä portilla huseeraa.

        Mormonin Kirjan mukaan se on yksin ja vain ja ainoastaan Herra Jeesus Kristus.


      • Heh...
        Jumalan Sanan mukaan kirjoitti:

        Mormonin Kirjan mukaan se on yksin ja vain ja ainoastaan Herra Jeesus Kristus.

        Otsikkosi on "Jumalan sanan mukaan"

        Viestisi aloitat kuitenkin: "Mormonin kirjan mukaan".

        Olet loistava satiirikko...


      • 2. Nefi 9: 41
        Jumalan Sanan mukaan kirjoitti:

        Mormonin Kirjan mukaan se on yksin ja vain ja ainoastaan Herra Jeesus Kristus.

        "Oi siis rakkaat veljeni, tulkaa Herran, Pyhän, luokse. Muistakaa, että hänen polkunsa ovat vanhurskaat. Katso, ihmisen tie on kaita, mutta se on suorana reittinä hänen edessään, ja portin vartija on Israelin Pyhä; eikä hän käytä siihen palvelijaa; eikä ole mitään muuta tietä kuin portin kautta; sillä häntä ei voi pettää, sillä Herra Jumala on hänen nimensä."

        Herra Jumala, Israelin Pyhä, Vapahtajamme Jeesus Kristus on tie Isän luo.


      • ...
        2. Nefi 9: 41 kirjoitti:

        "Oi siis rakkaat veljeni, tulkaa Herran, Pyhän, luokse. Muistakaa, että hänen polkunsa ovat vanhurskaat. Katso, ihmisen tie on kaita, mutta se on suorana reittinä hänen edessään, ja portin vartija on Israelin Pyhä; eikä hän käytä siihen palvelijaa; eikä ole mitään muuta tietä kuin portin kautta; sillä häntä ei voi pettää, sillä Herra Jumala on hänen nimensä."

        Herra Jumala, Israelin Pyhä, Vapahtajamme Jeesus Kristus on tie Isän luo.

        Tuohonkin Smith on lainaillut toisen uskonnon eli kristinuskon aineksia.

        BY opetti, että Joseph Smith toimii portsrina.


    • Ei tenttaakaan,

      enkös niin jo todennut sanomalla "Ei ole"

      • kumorankieltä?

        ei ole, ja vaikka olisikin......

        onko vaiko eikö vaikka olisikaan?


      • lue koko
        kumorankieltä? kirjoitti:

        ei ole, ja vaikka olisikin......

        onko vaiko eikö vaikka olisikaan?

        lause, niin saatat ymmärtää, mihin siinä viitataan


      • Enkelit tenttaavat

        Olet siis eri mieltä kuin profeetta, näkijä ja ilmoituksensaaja, kirkon ylipappeuden presidentti Brigham Young.


    • Brigham Young próf.

      "Teidän endaumenttinne on, että saatte Herran huoneessa kaikki ne toimitukset, jotka ovat teille välttämättömiä tämän elämän jälkeen, voidaksenne palata takaisin Isän luokse, kulkea ohi vartijoina seisovien enkeleiden, osaatte antaa pyhään pappeuteen liittyvät avainsanat, merkit ja tunnukset, ja saatte iankaikkisen korotuksenne taivaasta ja helvetistä riippumatta."

    • MM PLE

      Endaumentissa ei liene montakaan (jos yhtäkään) kohtaa jotka tulisi ottaa kirjaimellisesti.

      • kukaaneitaidatietää

        Veikkaanpa että monelle mormonillekin on hankalaa tietää mikä on otettava endaumentista kirjaimellisesti ja mikä kuvainnollisesti. Itse olen keskustellut sekä sellaisten mormonien kanssa jotka sanovat etteivät usko että taivaassa testattaisiin merkkien tuntemusta ja myös sellaisten kanssa jotka uskovat niin konkreettisesti tapahtuvan.


      • Nenästin
        kukaaneitaidatietää kirjoitti:

        Veikkaanpa että monelle mormonillekin on hankalaa tietää mikä on otettava endaumentista kirjaimellisesti ja mikä kuvainnollisesti. Itse olen keskustellut sekä sellaisten mormonien kanssa jotka sanovat etteivät usko että taivaassa testattaisiin merkkien tuntemusta ja myös sellaisten kanssa jotka uskovat niin konkreettisesti tapahtuvan.

        "Itse olen keskustellut sekä sellaisten mormonien kanssa jotka sanovat etteivät usko että taivaassa testattaisiin merkkien tuntemusta

        Asianomainen häpeää temppelitoimituksia eikä halua myöntää uskovansa sellaisiin naurettavuuksiin kirjaimellisesti.

        "ja myös sellaisten kanssa jotka uskovat niin konkreettisesti tapahtuvan."

        Rehellisempi mormoni, joka puolestaan ei häpeä temppelitoimituksia.


      • Olivatkos molemmat
        kukaaneitaidatietää kirjoitti:

        Veikkaanpa että monelle mormonillekin on hankalaa tietää mikä on otettava endaumentista kirjaimellisesti ja mikä kuvainnollisesti. Itse olen keskustellut sekä sellaisten mormonien kanssa jotka sanovat etteivät usko että taivaassa testattaisiin merkkien tuntemusta ja myös sellaisten kanssa jotka uskovat niin konkreettisesti tapahtuvan.

        yhtä pitkällä ymmärryksessä?


    • infoa löytyy

      Youtube:sta löytyy.

    • Ent. jäsen

      Alkuperäinen sana taitaa olla esiriippu, eli jokin joka riippuu edessä.

      Siksi häpee aurinkoinen,
      Luonto, Luojan kuolemaa
      Surren, kätkee kasvojansa,
      Povi maankin avajaa
      Haudan, kätkökammionsa,
      Työntää tulleet Tuonelaan
      Ulos vankeudestansa
      Elämähän uudestaan.
      Jesus Kristus Elämämme
      Kävi kuollon taisteluun
      Kärsiäkseen edestämme:
      Katso kylkeen avattuun,
      Synneistäsi surullinen;
      Esiriippu halkesi:
      Jesus armo-istuimelle
      Meille tien nyt aukasi!

      Antti Mäkinen - Runoelmia

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      105
      1170
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      988
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      739
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      596
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe