Moi, sellaisella ajatuksella lähdin liikkeelle, että tietääkö kukaan uusien pienten dieseleiden kilometrikestävyyttä?
Kovasti mainostetaan että pienellä dieselillä tulee halpoja kilometrejä, mutta onko asia näin, kun ajatellaan kokonaiskustannuksia, esim. moottorin korjausta, ja yleistä auton kestävyyttä vaikka 5 vuoden ja 250 tuhannen kilometrin aikana.
Eli kestääkö pieni nyky diesel ajoa?
Pienten dieselien kestävyys
32
4798
Vastaukset
- tuskin ongelma
En tiedä, mutta eipä nuo moottorit ole autossa olleet enää aikoihin onglemana. Moottori loppuu yleensä vasta sitten kun sen huolto laiminlyödään korin kunnon vuoksi, kun auto on muuten valmis paaliin.
- 1+11
Ei taida olla kovin paljoa kokemusta asiasta, eikä tule olemaan. Tuskin kukaan paljon ajava laittaa pienikoneista autoa. Mitä enemmän ajaa, sitä enemmän ärsyttää jos joutuu miettimään vähän väliä, että pääseekö tällä autolla ohi turvallisesti.
- Kraft durch Freude
Tulipahan testattua uusi Transporter huiman tehokkaalla 140 hv dieselillä. Ennen wanhaan noihin sai viispyttyisen.
Tyhjänä kulki jotenkin, alle 80 tuli wau-fiilis. Maantiellä ei sitten hymyillyttänyt.
Kuormalla kuutosvaihde on turha. Vakkari ei pidä vauhtia edes pikku nyppylöissä ja jostain syystä kuutonen on aivan liian pitkä muutenkin. Viitosella ei kannata ohitella kuin Limingan suoralla.
Tällä menolla Fokkeli tunkee Transpoitteriinkin sen maailman parhaan 1,6-litraisen, sitten nähdään pitkiä jonoja, joita vetää rekka ja syy on toki rekan.
- Pashat mäkeen
Autot suunnitellaan kestämään n. 5 vuotta / 150tkm, loppu riippuu siitä miten sitä on huollettu, diesel moottorin kierrokset alhaisemmat kuin bensiini moottorilla, siksi ne kestää paremmin, luulisi tuollaisella ajavan sen 300tkm ilman suurempia remontteja, mutta yksilöitä ne on, toisilla kestää ja toisilla ratakiskokin hajoaa käteen.
- no nyt meni
pahasti ohi sulla kysymys.
"Autot suunnitellaan kestämään n. 5 vuotta / 150tkm"
- maailmassa on yli sata eri autovalmistajaa ja vielä enemmän moottorin valmistajia. Ei voi missään tapauksessa yleistää. Toiset tehdään paremmin ja laadukkaammin kuin toiset. Mitää yleistä vuosi tai kilometrirajaa ei ole.
"diesel moottorin kierrokset alhaisemmat kuin bensiini moottorilla, siksi ne kestää paremmin"
- luitko aloitusta ollenkaan. Siinä puhuttiin pienistä dieselkoneista. Mitä pienempi kone sitä suuremmat kierrokset vastaavaan vauhtiin isompi koneisen kanssa. Aloittaja pyysi vertailu apua nimen omaan isompaan dieselikoneeseen. - maailmanmies maailma
Pashalle voisin todeta, että nuo japanilaiset metodit eivät päde muuallapäin maailmaa. Japskit ajelee vähän siellä pienellä saarellaan, joten tuo filosofia sopii sinne oikein hyvin.
- PV544
80-luvulla TM:ssä haastateltiin jotain Toyotan johtajaa, joka kertoi autojen tavoiteiän olevan max 5 vuotta ja tulevaisuudessa 3. Asiasta nousi pienoinen meteli täällä.
Nyt elämme tulevaisuudessa ja mikähän mahtaa olla auton elinkaari? Takuuaika? - 535 da touring!
no nyt meni kirjoitti:
pahasti ohi sulla kysymys.
"Autot suunnitellaan kestämään n. 5 vuotta / 150tkm"
- maailmassa on yli sata eri autovalmistajaa ja vielä enemmän moottorin valmistajia. Ei voi missään tapauksessa yleistää. Toiset tehdään paremmin ja laadukkaammin kuin toiset. Mitää yleistä vuosi tai kilometrirajaa ei ole.
"diesel moottorin kierrokset alhaisemmat kuin bensiini moottorilla, siksi ne kestää paremmin"
- luitko aloitusta ollenkaan. Siinä puhuttiin pienistä dieselkoneista. Mitä pienempi kone sitä suuremmat kierrokset vastaavaan vauhtiin isompi koneisen kanssa. Aloittaja pyysi vertailu apua nimen omaan isompaan dieselikoneeseen.Eipä ole Opel 1.3 cdti koneen ja Volvo 2.4 D5 koneen kierroksissä motarilla ero kun 200r/min. Lisäksi dieseleitä, joita Euroopassa yleisesti käytetään, ei ole kymmenkunta PSA, Fiat, VW, MB, BMW, ym. Esim. premium merkki BMW ilmoitti että heille riittää että auto kestää 2 vuotta ja 120tkm, kun kyselin airbagin johtimien perään. Johtimet muuten oli valmistettu Kiinassa Boschin alihankintana.
- Old Taksisuhari
no nyt meni kirjoitti:
pahasti ohi sulla kysymys.
"Autot suunnitellaan kestämään n. 5 vuotta / 150tkm"
- maailmassa on yli sata eri autovalmistajaa ja vielä enemmän moottorin valmistajia. Ei voi missään tapauksessa yleistää. Toiset tehdään paremmin ja laadukkaammin kuin toiset. Mitää yleistä vuosi tai kilometrirajaa ei ole.
"diesel moottorin kierrokset alhaisemmat kuin bensiini moottorilla, siksi ne kestää paremmin"
- luitko aloitusta ollenkaan. Siinä puhuttiin pienistä dieselkoneista. Mitä pienempi kone sitä suuremmat kierrokset vastaavaan vauhtiin isompi koneisen kanssa. Aloittaja pyysi vertailu apua nimen omaan isompaan dieselikoneeseen.Saa nähdä kuinka tämä 1,0 litrainen Fordin kone kestää?
Ei nyt mennä vertailemaan 1,4 - 2,0 litrasia esim Mersu 270 koneeseen jossa vääntöä 470Nm. Kyllä sitä löpöä sillä aikas määrä kuluu ja kaikki kulut ovat paljon isommat. Kilometrejä sellaseen kyllä tulee rutosti.
Meikämannien kantsii vertailu tehdä 2 litraan saakka. Isompi on turha ja kallis jo veroiltaan.
Olen ajanut Kaikenkokoisilla dieselmersujen koneilla taksissa ja oma koslani on 1,4 litranen turbodiesel. Omani syö vähemmän. Se on aivan riittävä teholtaan, kiihtyvyydeltään ja on taloudellinen käytössä. Huomaa verokin.
Ei pienellä koneella sen enempää kierroksia tarvita kiihdytyksissä ja matkavauhdin pitämisessä kuin isommallakaan koneella. Tottakai jos tehoa on enemmän on kiihtyvyyskin parempi. 1,4 litraisella ei jää jalkoihin.
Kuljetettava massa on pikkukoneella varustetulla autolla pienempi. Siihen riittää pienempikin kone.
Kestävyys on varmasti samaa luokkaa? Miksi olisi heikompi? Yleensä valitaan isompi kone autoihin joilla ajetaan paljon jo pelkästään matkustamon mukavuuden vuoksi; isot tilat, äänettömämpi ja siten miellyttävämpi ajella. Myös egon nosto on syynä =heikko itsetunto ja "näyttämisen" tarve tien päällä.
Teollisuusmoottorit ovat yleensä dieseleitä, koska kestävyys on hyvä ja käyttökulut ovat alhaiset.
Kait nuo alhaisemmat kierrosluvut bensakoneeseen verraten tekevät löpövehkeestä kestävämmän. - Anonyymi
Old Taksisuhari kirjoitti:
Saa nähdä kuinka tämä 1,0 litrainen Fordin kone kestää?
Ei nyt mennä vertailemaan 1,4 - 2,0 litrasia esim Mersu 270 koneeseen jossa vääntöä 470Nm. Kyllä sitä löpöä sillä aikas määrä kuluu ja kaikki kulut ovat paljon isommat. Kilometrejä sellaseen kyllä tulee rutosti.
Meikämannien kantsii vertailu tehdä 2 litraan saakka. Isompi on turha ja kallis jo veroiltaan.
Olen ajanut Kaikenkokoisilla dieselmersujen koneilla taksissa ja oma koslani on 1,4 litranen turbodiesel. Omani syö vähemmän. Se on aivan riittävä teholtaan, kiihtyvyydeltään ja on taloudellinen käytössä. Huomaa verokin.
Ei pienellä koneella sen enempää kierroksia tarvita kiihdytyksissä ja matkavauhdin pitämisessä kuin isommallakaan koneella. Tottakai jos tehoa on enemmän on kiihtyvyyskin parempi. 1,4 litraisella ei jää jalkoihin.
Kuljetettava massa on pikkukoneella varustetulla autolla pienempi. Siihen riittää pienempikin kone.
Kestävyys on varmasti samaa luokkaa? Miksi olisi heikompi? Yleensä valitaan isompi kone autoihin joilla ajetaan paljon jo pelkästään matkustamon mukavuuden vuoksi; isot tilat, äänettömämpi ja siten miellyttävämpi ajella. Myös egon nosto on syynä =heikko itsetunto ja "näyttämisen" tarve tien päällä.
Teollisuusmoottorit ovat yleensä dieseleitä, koska kestävyys on hyvä ja käyttökulut ovat alhaiset.
Kait nuo alhaisemmat kierrosluvut bensakoneeseen verraten tekevät löpövehkeestä kestävämmän.Meillä päin noi on hyviä ompelukoneen motteja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meillä päin noi on hyviä ompelukoneen motteja.
Miehisyyttä voi korostaa monella lailla ja onhan se tapa tuokin.
- kaikki kestää
ensinnäkin ei vuodet tapa moottoria. mootorin kesto on paljon kiinni huolloista, ajotavoita, ajetuista kilometreistä ja millaisia kilometrit ovat.
hyvin pidettynä ja riittävän pitkiä kerralla ajettuna pikku dieselit kestävät helposti 4763797 kilometriä ilman suurempia remontteja. - asjantuntia.
Alle 2litran dieselmoottori ei kestä jatkuvaa rasitusta.
Myös turbo heikentää kestävyyttä.
Pikkukoneet kestää n. 100-150 tuhatta rauhallista ajoa.
Pikkudieseleiden suihkutusmäärä ei riitä jäähdyttämään palotilaa, seurauksena kansirikkoja. Myös venttiilejä on leikannut kiinni.- asiantuntija oikeast
asjantuntija on vain typerä pikku trolli joka ei tiedä moottoreista yhtään mitään. Tuollaisilla pikkudieseleillä ajetaan satojatuhansia kilometrejä ihan yhtä hyvin kuin isommillakin. Täytyy muistaa, että dieselit pitävät pidemmistä ajoista, eikä vain lyhyestä nurkka-ajosta.
Moi, kiitos tähän menneisistä kommenteista, mutta onko kukaan ajanut näillä pikku dieseleillä esim. 200 000 kilometriä, ilman moottorin korjausta?
Jos pikku diesel kestäisi vaikka 300 000 km ajoa, se olisi polttoaineen kulutuksen, ja pienemmän verotuksen takia halvempi pitää kuin vanha iso diesel, tätä haen takaa.
Mutta tarvitaanko monta pikku dieseliä yhden vanhan ison dieselin kilometreihin päästäkseen?- 1.6D
Volvo 1.6D nyt ajettu 130000km eikä mitään moottoriongelmia ole ollut. Päivittäin paljon moottoritie ajoa ja hyvin puhti riittää myös siellä.
- ei taida olla
vielä juurikaan kokemuksia 300 000 kilometreistä moisilla moottoreilla.
Uskon, että yhtä kestävä on varmaan sinne 200 000 - 250 000, mutta kun lähestytään 300 000 kilometriä, niin eroja ison ja pienen turbodieselin välille alkaa muodostumaan.
Suurin osa paljon kilometrejä ajava ajaa isokoneisemmilla dieseleillä käyttömukavuuden ja kestävyyden takia. Voi olla, että tuo kestävyysero on nykyään pelkkä mielikuva eli pienempi voipi kestää ihan yhtäpaljon käyttöä. Mielikuva ja yleinen mielipide on kuitenkin toistamieltä.
Ei muuta kun rohkeasti kokeilemaan ! - kokkeilla saapi
1.6D kirjoitti:
Volvo 1.6D nyt ajettu 130000km eikä mitään moottoriongelmia ole ollut. Päivittäin paljon moottoritie ajoa ja hyvin puhti riittää myös siellä.
Sitten kun hajoaa, niin se tapahtuu isolla pamauksella. Eikä tarvi korjata enää.
Omassa raja oli 180.000km ja sitten hylsy menikin Kuusakosken paalaimeen. - Vode 666
ei taida olla kirjoitti:
vielä juurikaan kokemuksia 300 000 kilometreistä moisilla moottoreilla.
Uskon, että yhtä kestävä on varmaan sinne 200 000 - 250 000, mutta kun lähestytään 300 000 kilometriä, niin eroja ison ja pienen turbodieselin välille alkaa muodostumaan.
Suurin osa paljon kilometrejä ajava ajaa isokoneisemmilla dieseleillä käyttömukavuuden ja kestävyyden takia. Voi olla, että tuo kestävyysero on nykyään pelkkä mielikuva eli pienempi voipi kestää ihan yhtäpaljon käyttöä. Mielikuva ja yleinen mielipide on kuitenkin toistamieltä.
Ei muuta kun rohkeasti kokeilemaan !Ajossa tällä hetkellä -00 Seat Cordoba SDI ja mittarissa 354tkm ja ainoa missä tuo matka näkyy on mittari... Huoltokirja loppuu vajaaseen 200tkm mutta kaiketi huollettu senkin jälkeen kun yhä nakuttaa ja kaikki pelaa.
Itse teetin jakopää rempan heti heti kun auto tuli omistukseeni samoin öljyt yms vaihtoon.
Kovasti kyllä on peloteltu että tuo AGP-kone on paska ja männät/kiertokanget hajoaa mutta katellaan ny ja ajetaan... Pitkää siivua arkisin. - Vode 666
Vode 666 kirjoitti:
Ajossa tällä hetkellä -00 Seat Cordoba SDI ja mittarissa 354tkm ja ainoa missä tuo matka näkyy on mittari... Huoltokirja loppuu vajaaseen 200tkm mutta kaiketi huollettu senkin jälkeen kun yhä nakuttaa ja kaikki pelaa.
Itse teetin jakopää rempan heti heti kun auto tuli omistukseeni samoin öljyt yms vaihtoon.
Kovasti kyllä on peloteltu että tuo AGP-kone on paska ja männät/kiertokanget hajoaa mutta katellaan ny ja ajetaan... Pitkää siivua arkisin.Niino SDI on turboton tietysti. Mutta aiemmin oli Renault 1.9 dCi 250tkm mittarissa ja täysi huoltokirja. Itse kone oli vielä tikissään mutta turbo, VNT, aivan finaalissa kun auto myytiin...
Joten uskallan väittää että mikäli huollot suoritetaan ajallaan ja ajetaan oikein (muistetaan ajaa kylmänä maltilla ja jäähdytyskäyttö ajon jälkeen) ajaa nykyisillä pienillä turbodieseleillä paljon. Turbo on se mikä ensimmäisenä vaatii huomiota peruskoneen ollessa vielä kondikses. - Pikkukorjaus 752e
Ei sen moottorin pitäisi mihinkään hajota jos sitä huolletaan asiallisesti, mutta ne apulaitteet: turbot, suuttimet, ym... kestävät luvattoman vähän ja niiden korjaus saattaa maksaa maltaita. Pitkässä juoksussa tulee edullisemmaksi ostaa bensa-auto, kunhan vuotuiset kilometrit eivät nouse mahdottomuuksiin. Äläkä osta bensa Volkkaria, sillä se tulee vielä kalliimmaksi kuin diesel.
Pienen ja suuren dieselin korjaaminen on lienee yhtä kallista, eikä riittävästi huollettua perusmoottoria pitäisi saada rikki normaalilla ajamisella, oli kyseessä diesel- tai bensamoottori. Satasien tai jopa tonnien laskut "pikkukorjauksista" ovat yleisin syy siihen, että autoon kyllästyy, vaikka se muuten tuntuisi täydelliseltä.
- egr jne...
Volvon pikkudiesel on herkkä hajoamaan. Kokonaan.
180.000km ja 10.000 euron remontti öljynkiertohäiriön vuoksi. Halpaa, kun on paalua. - ihan tyytyväinen
Meillä on kai isompi, kun on 1.9 litran volsu vm. 08, ajettu reilu 80tkm. Hihna varmuudeksi vaihdettu ja öljyjä muutaman kerran. Valot on alkuperäiset toimivat. Jonkilaista klonksunaa kuuluu joskus, kiviä kai. Putsattu kerran.
Ainakin tämä on kestänyt hyvin ja kulutus keskimäärin 5l sadalla. Talvella tietty n. litran enemmän. Vakkari on ja sitä suosittelen enemmän ajaville. Nykyiset ilmastoinnitkin on mukavia.
Pieniä ei ole ollut. Joskus voi olla pieni bensavehje, ehkä.
Arvelen halvemmaksi tulevan riittävän ison koneen kanssa ja pitkään pitäen. Kaksilitraisissa volsuissa on kuulemma ollut ongelmia. Tiedä sitten. - loijuhi
1,5 dci ja mittarissa 270 t. Kaipa isommalla koneella olis vieleä enemmän kilometrejä edessä mutta säästyneillä rahoilla saa pian uuden tilalle.
- Vaihda ÖLJYT usein
Dieselissä on tärkeä vaihtaa öljy suodattimineen melko tihein väliajoin. Paljon useammin kuin mitä ohjekirja neuvoo. Itse ajan 12000 km ja vaihdan ne 2x vuodessa. Öljy pikeytyy mustaksi hiukkasista ja se vaikuttaa voitelukykyyn. Hyvä voitelu taas on elinehto.
Naftasuodattimen vaihto kerran vuodessa. Tärkeää tämäkin.
Kyllä kone kestää siinä missä moottorit yleensä. Hankintahinta, käyttökulut veroineen kantsii ottaa kustannuksissa huomioon.
Kun ne ovat alhaiset, on helppo vaihtaa ajoissa uuteen.- Anonyymi
Nokihiukkaset ei vaikuta voitelukykyyn !
Moi, tarkoitin aloituksessa sitä, että ajatellaan että kaikkia pieniä ja isoja dieseleitä pidetään yhtä hyvin, esim öljyt tosiaan vaihdetaan aina ajoissa, ja vaikka ajaisi vähän niin silti öljyn ja suodattimen vaihto pari kertaa vuodessa.
Vanhalla isolla dieselillä pääsee pitkälle kun huoltaa hyvin, jos hyvä huolto niin pääseekö pienellä nykykoneella yhtä pitkälle?
Tätä ajan takaa aloituksessa, eli onko kestäviä nyky-dieseleitä?- 9-5
Eipä tuo koneen kestävyys ole sylinteriputken halkaisijasta kiinni. Toi Saabin kakskakkonen traktorinmoottori kestää maailmantappiin(nykysellä 370tkm. ja tarkoitus naputtaa toinen mokoma)vastaavasti nk. "pikkudiesel" eli 3l v6 ei tahdo pysyä kasassa es hihnanvaihtoväliä, sääli sillä kone on muuten ominaisuuksiltaan mainio.
- ile D-4D
onhan ne pikkudieselit kestäneet ennenkin, miksi nyt niitä epäilemään. Vanhempien Opelin 1,6-litraisella ajeltiin 380 tkm mineraaliöljyillä ja itse ajelin Mitsun 1,8-litraisella yli 500 tkm. Ja meno loppui kun tasapainoakselin hihna katkesi.
Jos kierroksien kautta yrittää laskea, niin kaikki nykyiset 1,6-litraiset 110 heppaiset kiertävät vähemmän kuin esim. omassa autossani oleva Toyotan kaksilitrainen 110-heppainen D4D-kone. Ja sekin pysyy koneen osalta kasassa 700 tkm, elleivät apulaitteet hajotessaan ehdi tuhota.
Verratkaapa muuten PSA:n 1,6-litraista vm-86 300 D- mersun koneeseen. Sama teho, mutta 1,6-litraisessa enemmän vääntöä ja vähemmän kierroksia. Mersu oli tuohon aikaan suurin ja tehokkain henkilöautodiesel eli kuvitellusti silloin myös kestävin. No on ne kestäneetkin, mutta saman vuoden 1,6-litrainen Jetta ei paljon kestävyydessä häviä...- Jusu+
Kyllä ne moottorit kestää normaalikäytössä, apulaitteita ja alustan niveliä saa aikaisemmin korjata. Itsellä uudesta asti HDI PSA autoja useampiakin ajettuna 600 tkm ei ölynkulutusta, eikä vuotoja. Ajetaan aina 20 tkm öljynvaihtovälillä.
- Anonyymi
Tällä hetkellä 1,4 D ja ajettu 300 tkm aika tasan. Ei euronkaan korjausta tai säätämistä moottorissa. Oletettavasti vielä pitkään aikaan.
- Anonyymi
Miksi hemmetissä ostaa pieni diesel-auto.
Diesel sopii vielä hetken aikaa isompikokoisiin autoihin joilla vedetään moottorikelkkaa kerran viikossa lappiin ja takaisin. Osta hybridi edes.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581361Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221084Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2101043- 1261030
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307937- 42919
- 72885
- 72833