Kristityt ja monet muut uskovaiset kuvittelevat ja haaveilevat saavansa ikuisen elämän kuoleman jälkeen. Minä en moiseen usko ja jos uskoisin, ahdistuisin kovasti. Ajatushan kuulostaa kamalalta.
Miettikää nyt: Ikuisuus. Vaikka sen viettäisi taivaassa ja vaikka siellä olisi miten ihanaa, se olisi silti ikuisuus. Ei kymmenen vuotta, ei sata vuotta, ei edes tuhat. Ikuisuudessa ei miljardikaan vuotta tunnu missään. Se ei lopu koskaan, se vain jatkuu ja jatkuu ja jatkuu. Vaikka toivoisit kaiken loppuvan, toiveesi ei tule ikinä toteutumaan.
Jostain syystä uskovaiset kuitenkin toivovat elävänsä ikuisesti. Kai se olisi heistä sitten kivaa. Minä en ymmärrä tällaista ajattelutapaa.
Minusta on parempi elää pitkä elämä ja nauttia siitä, tehdä itsensä ja muut onnelliseksi ilman turhaa toivoa taivaasta tai pelkoa helvetistä. Ja kun viimein jossain sadan elinvuoden nurkilla ottaa viimeisiä hengenvetojaan, voi rauhallisena todeta pääsevänsä viimein lepoon ja antavansa tilaa uudelle elämälle maan päällä.
Osa ikuisen elämän haaveilusta johtuu minusta tosiasioiden kieltämisestä. Uskotaan mieluummin täysin epäloogiseen asiaan kuin hyväksytään väistämätön. Ajatellaan, että enhän minä voi lakata olemasta, en ikinä. Mutta uskokaa pois, sen myöntäminen on omanlaisensa helpotus.
Minulla on tätä kirjoittaessa aivan hyvä elämä, joitain saavutuksia, paljon mahdollisuuksia ja odottamisen arvoinen tulevaisuus. En silti koe minkäänlaiseksi ongelmaksi myöntää, että joudun tästä kaikesta aikanaan luopumaan. Niin se vain menee, turha sillä on vaivata päätään. Sitä paitsi kuoleman korjattua en voi enää murehtia kaikkea taakse jäänyttä.
Ikuinen elämä olisi kamala ajatus
41
118
Vastaukset
- Kohtuutonta on
Totta. Ikuinen elämä on kohtuuton fantasia, joka pursuaa ihmisen ylimielisyyttä ja itsekkyyttä. Miksi ihmisen muka pitäisi elää ikuisesti, ja miksi juuri länsimaisessa yltäkylläisyydessä elävä rikas kristitty olisi ansainnut ikuisuuden?
Jonkinsortin lobotomia ja muistintyhjennys olisi välillä tarpeen ikuisuudessa.
Muutenhan siellä tulisi hulluksi, kun joku tokaisisi, että "hei, olenko minä kertonut sen jutun...", johon muut että: TUHAT kertaa kele!- Ma5a
Nimenomaan juuri tätä. Uskomatonta itsekkyyttä ja elämän aliarvostamista.
- Samaa mieltä olen
Ma5a kirjoitti:
Nimenomaan juuri tätä. Uskomatonta itsekkyyttä ja elämän aliarvostamista.
Samaa mieltä.
ikuinen elämä olisi enemmänkin rangaistus... ei kiitos.
Mielummin Helvetissä Hitlerin kanssa ikuisuus kuin muiden hihhuleiden kanssa taivaassa ikuisuus.- kauhistus ikuisuus
ikuisuus on tosiaankin ahdistava ajatus. on hienoa hihhuloida ja huutaa halleluujaata jos ei edes pysähdy miettimään miten pitkä aika on ikuisuus. ikuisuus taivaassa sisäministerin tai muiden kristittyjen kanssa. ei kiitos todellakaan. mielenkiintoisimmat persoonat on usein ajattelevia ihmisiä. suurin osa kristityistä on ajattelemattomia ja antavat vain raamatusta lainauksia omien ajatusten sijasta. on toki poikkeuksia mutta se on vähemmistö.
miksi nämä kristityt kuvittelee että ikuisuus lohduttaisi kaikkia. ainakin minulle se on ajatuksena kammotus olipa taivas millainen tahansa. tiedät aina että poispääsyä ei ole koskaan. sitten pitäisi vielä palvoa ikuisuus taivaassa jotain jumalaa. sairas ajatus. vielä sairaammaksi ajatus muuttuu kun miettii että suurin osa ihmiskuntaa kärvistelisi samaan aikaan hel-vetissä. tätä jumalaa joka laittaa hel-vettiin, pitäisi sitten vielä palvoa taivaassa onnessaan.
kristinusko on sairasta unta ja älyllistä laiskuutta. onneksi suurin osa ihmisiä suomessakin jo ymmärtää tämän olevan hömpötystä. ainakin gallupien mukaan.- .
Se onkin omituinen yksityiskohta tässä kristinuskon omituisessa kertomuksessa, että jumala on sen mukaan kimpassa saatanan kanssa, koska voi lähettää helvettiin joitain "vääräuskoisia".
- aatteleppa ite
Miksi syötte enää ruokaa? - Siis lopettakaa!
Eikö se ala jo kyllästyttämään?Ei ala. En ymmärrä valitustasi, ruuan syöminen 80 vuoden ajan on mielestäsi sama kuin ikuisuus?
- piuks
Siul taitaa olla muita väljemmät orkut.
- tepi
En ymmärrä miksi ihmiset toivovat elävänsä ikuisesti ja kuka sadisti on keksinyt opin helvetistä. Ei oma kuolema ajatuksena kiva ole, mutta en siltikään kuvittele että elämä jatkuisi kuoleman jälkeen.
- huora on sana
Siksi kannaattaakin edes totella vanhempiaan kaikissa teidän luomissa tyhmyyksissä. Ikäänkuin joille kuille oma avioliitto voisi olla lapsen tunneköyhyyden eston väline. Luo helvetti ja työskentele tärkeänä, niin joku panee sillekin vielä äpärän taskuun. Kaikkine sanoineen. My Dear. (Ei onille rakkailleni, vaan eräille superblondeille, ns. vanhurskaille. Revi
- grrftdwsfffv
Ikuisuus on ihmeellinen olotila ainakin taivaassa. Täällä maan päällä elämiseen monet ovat kyllästyneet, taivaaseen ei ole tiettävästi kukaan koskaan kyllästynyt. Jopa Saatana pyrkii takaisn taivaaseen "kalifiksi kalifin paikalle". Olisikohan teillä väärää informaatiota näistä asioista.
- .
Sinun kuvitelmiasi vain, eikä pidä edes yhtä kristinuskon opin kanssa. Sen mukaan taivaassa ei ole vielä ainuttakaan ihmistä.
- Koti-isä
"taivaaseen ei ole tiettävästi kukaan koskaan kyllästynyt."
Onko joku tullut kertomaan ja kuvailemaan taivasta? - kkhg777865
. kirjoitti:
Sinun kuvitelmiasi vain, eikä pidä edes yhtä kristinuskon opin kanssa. Sen mukaan taivaassa ei ole vielä ainuttakaan ihmistä.
Taivaassa on enkeleitä ja Jumala ja monet ihmiset ovat käyneet siellä tutustumassa paikkoihin.
- kkhjnnhh7765554
Koti-isä kirjoitti:
"taivaaseen ei ole tiettävästi kukaan koskaan kyllästynyt."
Onko joku tullut kertomaan ja kuvailemaan taivasta?2 Kor 12: 2 Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen-oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.
3 Ja minä tiedän, että tämä mies-oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää-
4 temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua.
5 Tästä miehestä minä kerskaan, mutta itsestäni en kerskaa, paitsi heikkoudestani. - .
kkhg777865 kirjoitti:
Taivaassa on enkeleitä ja Jumala ja monet ihmiset ovat käyneet siellä tutustumassa paikkoihin.
Niin varmaan joo ja korvatunturilla asuu joulupukki.
- Tavis :))
Antiikin oraakkeli ennusti sotaiselle kunikaalle: Jos menet siihen taisteluun hävität mahtavan valtakunnan.
Kuningas meni, hävisi taistelun ja menetti mahtavan valtakunnan: omansa.
Oraakkelin ennustus toteutui,mutta ei siten kuin kysyjä oletti.
Kuningas tulkitsi ennustuksen omista lähtökohdistaan.
Minä uskon tuonpuoleisen maailman olevan aivan muuta kuin itse oletamme.
Pidämmehän ensisijaisesti itsestään selvänä tietenkin ja tottakai, että MINÄ olen minä siellä uudessa olomuodossakin, kuten on täällä rajallisessakin elämässä. Itse emme kuvittele muuttuvamme miksikään, vaan tulemme kokemaan tuonpuoleisen näillä samoilla aivoilla ja aisteilla, joihin olemme tottuneet.
Monta kertaa ajattelen, että jos ja kun ikuisuus edessääme avautuu, tulemme suuresti hämmästymään. Siksi sieltä ei ole otettu yhteyttä ja kerrottu uutisia, yllätys menisi pilalle.- 19+13=32
"Siksi sieltä ei ole otettu yhteyttä ja kerrottu uutisia, yllätys menisi pilalle."
Ihan sikajännää!
- EL. ak:IM
6 12
Onnea vaan sen satasen lähestyessä siitä levosta. Vähän kyllä vastentahtoisesti sanon, onnea. Sitä tulet tarvitsemaan. Tai sitten olen väärässä. Mä kestän senkin. Sä et. Jost olet väärässä, niin lepoa ei ole luvassa. Ainakaan sulle. Jos oikeassa, niin se lepo koskettaa myös muakin. Mä tykkään poimia näitä rusinoista teidän pullista :)- ~~~
Ai koetko muiden uskontojen kuolemanjälkeiset vaihtoehdot lieviksi verrattuna siihen, mihin sinä uskot? Ilmeisesti, koska koet kestäväsi edellistä kirjoittajaa paremmin väärässä olemisen. Vai ajatteletko olevasi paljon vahvempi ihminen, joka voi ottaa vaikka toisen uskonnon helvetinkin vastaa kevyesti?
- EL: ak:IM
~~~ kirjoitti:
Ai koetko muiden uskontojen kuolemanjälkeiset vaihtoehdot lieviksi verrattuna siihen, mihin sinä uskot? Ilmeisesti, koska koet kestäväsi edellistä kirjoittajaa paremmin väärässä olemisen. Vai ajatteletko olevasi paljon vahvempi ihminen, joka voi ottaa vaikka toisen uskonnon helvetinkin vastaa kevyesti?
~~~
En yleistänyt. Viittasin aloittajaan, ja hänen mahdolliseen oikeaan osumiseen. En edes kertonut mihin itse uskon.
- bvgftr
Ajatelkaa sitä hetkeä kun olette kokeneet jotain onnellista, ja toivoneet että sitä onnentunnetta kestäisi ikuisesti. Juuri sellaista on ikuinen elämä, mutta monin verran onnellisempaa.
- .
Ikuinen onni, niinkö? Ei sellaista olekaan.
"...tuossa tumma suruhuntu, siinä yhä surun tuntu, riepumattokin on musta hetkittäin.... jos nuo tummat raidat ottaisimme pois, ei niin kirkkaita nuo vaaleatkaan ois.."
http://www.youtube.com/watch?v=Tnwca8_e3cc - mnjhuyuijhn
. kirjoitti:
"...tuossa tumma suruhuntu, siinä yhä surun tuntu, riepumattokin on musta hetkittäin.... jos nuo tummat raidat ottaisimme pois, ei niin kirkkaita nuo vaaleatkaan ois.."
http://www.youtube.com/watch?v=Tnwca8_e3cc - Kui
. kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=Tnwca8_e3ccMukava vanha kappale:)!
Hyvä 6 12, ja muut ikuisuuden pähkäilijät!
Taas mielenkiintoinen aihe näin aamutuimaan:)
Kaikki ihmiset käsittääkseni mietivät jossain vaiheessa elämän jatkumoa:mitä kuoleman jälkeen?onko elämää tuonpuoleisessa, jne. Kristittynä minulla on se etu, tai lohdutus, että elämä ei pääty lopullisesti kuolemaan. Voin rauhassa nostaa kädet ylös ja myöntää, että inhimillinen tieto loppuu kuoleman fyysiseen toteamiseen! Raamatun mukaan meillä on kuolemassa ylösnousemus ja elämä Jumalan yhteydessä. Mitä se sitten tarkoittaakaan. Tässä elämässä on mahdoton sitä ymmärtää, se on jotakin niin erilaista. Ylösnousemuksen, taivaan ja ikuisen elämän kuvailuun käytetään sanoja, jotka ovat tästä elämästä peräisin, niillä on kai vaikea tavoittaa sitä, mikä on totta kuoleman jälkeen.
Leena-seurakuntasihteeri- .
Minä en mieti mitä kuoleman jälkeen, koska siinä ei ole mitään miettimistä. Lakkaan olemasta ja se on end of story minun osaltani.
- 32
Aloittajan ajatus ikuisen elämän kamaluudesta tulee pohjimmiltaan siitä, miten hän elämänsä tällä hetkellä kokee. Kaikki ei taida olla ollenkaan niin hyvin kuin mitä hän väittää. Silmääni sattuu tekstin loppuosassa myös ajatus tilan antamisesta uudelle elämälle. Missä hän ajattelee olevansa uuden elämän tiellä? Taivaassako?
Ihminen, joka ei usko kuolemaan, ei arvosta todella elämää. Ikuinen elämä jossain hohtavassa pilvilinnassa jumalaa palvoen, ei kuulosta yhtään miellyttävältä. Mieluummin ottaisin ylimääräisen 80 vuotta aidossa elämässä tai vaikka jälleen syntymän. Harmi ettei tämä ole valittavissa, vaan ainoa valinta on hyväksyykö sen, että elämä tuskin jatkuu vai sortuuko toiveajatteluun.
deina_skali kirjoitti:
Ihminen, joka ei usko kuolemaan, ei arvosta todella elämää. Ikuinen elämä jossain hohtavassa pilvilinnassa jumalaa palvoen, ei kuulosta yhtään miellyttävältä. Mieluummin ottaisin ylimääräisen 80 vuotta aidossa elämässä tai vaikka jälleen syntymän. Harmi ettei tämä ole valittavissa, vaan ainoa valinta on hyväksyykö sen, että elämä tuskin jatkuu vai sortuuko toiveajatteluun.
Tämä on vanha viestiketju, mutta se on mennyt minulta ohi, joten vastaanpa silti sinulle deina_skali ja muut.
"Ihminen, joka ei usko kuolemaan, ei arvosta todella elämää. Ikuinen elämä jossain hohtavassa pilvilinnassa jumalaa palvoen, ei kuulosta yhtään miellyttävältä."
Ei kai tässä kyse ollut siitä, ettei joku usko kuolemaan. Kaikillahan meillä ajallinen elämä loppuu. Pointti on juuri tuossa ajallisuudessa. Kroppa mätänee, mutta sielu ei.
Penskana olin todella ahdistunut tuosta ikuisuudesta. Ajattelin ja vertasin sitä mm. avaruuteen, joka ei lopu. Voin fyysisesti jopa pahoin tuosta ajatuksesta.
En tiedä onko ymmärrykseni kasvanut vai mitä on tapahtunut, kun se ei enää ahdista.
Ajattelen kristittynä ja iankaikkiseen kuoleman jälkeiseen elämään uskovana, että ylösnousemuksessa ei ole enää aikakäsitettä ja sen takia iankaikkisuuden ahdistavuus on poissa. Näen, että Jumalan rakkaus ja hyvyys ympäröi meitä tuolloin ja se ei ole ahdistavaa. Se ei voi olla ahdistavaa.
Henna - erityisnuorisotyökuunteleva_kirkko kirjoitti:
Tämä on vanha viestiketju, mutta se on mennyt minulta ohi, joten vastaanpa silti sinulle deina_skali ja muut.
"Ihminen, joka ei usko kuolemaan, ei arvosta todella elämää. Ikuinen elämä jossain hohtavassa pilvilinnassa jumalaa palvoen, ei kuulosta yhtään miellyttävältä."
Ei kai tässä kyse ollut siitä, ettei joku usko kuolemaan. Kaikillahan meillä ajallinen elämä loppuu. Pointti on juuri tuossa ajallisuudessa. Kroppa mätänee, mutta sielu ei.
Penskana olin todella ahdistunut tuosta ikuisuudesta. Ajattelin ja vertasin sitä mm. avaruuteen, joka ei lopu. Voin fyysisesti jopa pahoin tuosta ajatuksesta.
En tiedä onko ymmärrykseni kasvanut vai mitä on tapahtunut, kun se ei enää ahdista.
Ajattelen kristittynä ja iankaikkiseen kuoleman jälkeiseen elämään uskovana, että ylösnousemuksessa ei ole enää aikakäsitettä ja sen takia iankaikkisuuden ahdistavuus on poissa. Näen, että Jumalan rakkaus ja hyvyys ympäröi meitä tuolloin ja se ei ole ahdistavaa. Se ei voi olla ahdistavaa.
Henna - erityisnuorisotyöKuolema on elämän loppu, jos uskot, ettei elämä lopu, niin et usko kuolemaan.
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Henna - erityisnuorisotyöJa ei se ajatus minua ahdista, sillä en pidä sitä totena.
- 18+11=29
"Aloittajan ajatus ikuisen elämän kamaluudesta tulee pohjimmiltaan siitä, miten hän elämänsä tällä hetkellä kokee. Kaikki ei taida olla ollenkaan niin hyvin kuin mitä hän väittää."
Mitähän hänelle tarjoaisi... Kalaöljykapseleita, Jeesusta, homeopatiaa, Krishnaa...? - Kui
Kaikki saavat.. .. levon aikanaan..
Tälläisiä.. mietteitä täällä.. - kkkyyhgy7777654
Aloittaja:
"Minulla on tätä kirjoittaessa aivan hyvä elämä, joitain saavutuksia, paljon mahdollisuuksia ja odottamisen arvoinen tulevaisuus. En silti koe minkäänlaiseksi ongelmaksi myöntää, että joudun tästä kaikesta aikanaan luopumaan. Niin se vain menee, turha sillä on vaivata päätään. Sitä paitsi kuoleman korjattua en voi enää murehtia kaikkea taakse jäänyttä."
Sinä olet asettanut itsesi Jumalan paikalle, kun sinä noin sanot. Et sinä voi hävittää itseäsi olemattomaksi, vaikka kuoletkin.
Hebr 9: 27 Ja samoinkuin ihmisille on määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio,
28 samoin Kristuskin, kerran uhrattuna ottaakseen pois monien synnit, on toistamiseen ilman syntiä ilmestyvä pelastukseksi niille, jotka häntä odottavat.
Joh 5: 28 Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä
29 ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen. - ;:;
Kaikille, jotka luulevat olemassaolonsa päättyvän kuolemaan:
Miksi kirjoittelette tällä palstalla? Miksi välitätte siitä mitä muut ihmiset uskovat? Miksi välitätte siitä mitä ihmiset tekevät tai eivät tee?
Ja ehkäpä se polttavin: Miksi juuri tiettyjen samojen esihistoriallisten asioiden uskominen tai tulevien asioiden uskominen olisi mielestäsi tärkeää kaikille? Mitä sillä on merkitystä, jos big bang ei ole totta tai kuoleman jälkeen onkin jotain? Mitä sillä on merkitystä, jos Jumala onkin vastassa kuolemasi jälkeen tai olemassaolosi loppuukin kuolemaan? Luuletko pystyväsi vaikuttamaan siihen mitä kuoleman jälkeen onkaan, jos uskot siitä jotakin oikein paljon?Ei kyse ole luulosta, vaan nykytietämyksestä.
"Miksi kirjoittelette tällä palstalla? "
Koska se on hauskaa ja pääsee petraamaan argumentaatio taitojaan.
Lisäksi Kirkon toimet koskettavat meitä kaikkia ja niihin tulee puuttua.
"Miksi välitätte siitä mitä muut ihmiset uskovat? "
En välitä. Välitän siitä mitä muut ihmiset väittävät tietävänsä ja miten muut ihmiset kohtelevat toisia ihmisiä ja muita olentoja.
"Miksi välitätte siitä mitä ihmiset tekevät tai eivät tee?"
Miksikö välittäisin esim. lapsenraiskauksesta? Koen moraaliseksi velvollisuudekseni kritisoida mielestäni moraalittomia tekoja.
Jos tekemisestä ei ole haittaa, niin en välitäkään.
"Mitä sillä on merkitystä, jos big bang ei ole totta tai kuoleman jälkeen onkin jotain?"
Sillä on väliä meille, joita kiinnostaa totuus.
"Luuletko pystyväsi vaikuttamaan siihen mitä kuoleman jälkeen onkaan, jos uskot siitä jotakin oikein paljon? "
En siksi en usko jälleensyntymään. Luuletko itse?
Äärettömän elämän paradokseja on se, että jokainen Taivaan "luonnonlakien" puitteissa (Taivaassa ei voi esim. ns. "vapaata tahtoa") oleva asia tapahtuisi äärettömän monta kertaa äärettömän ajan kuluessa.
- Nasse.
Vetoat järkeen ja rationaalisiin argumentteihin.
Hihhuli on autuaasti niiden ulkopuolella. Ikuisesti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kunpa minä tietäisin
Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv282547- 1142126
- 1221829
Syitä välttelyyn
En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?991828Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.101574Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0161421172Miksi kaivattunne
ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo901085Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt891041Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu
Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu211032Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno35987