Uskominen

Uskis(ko)

Olen juuri ripiltä päässyt nuori ja mietin miten nähdä kaikki tämä. Päässä pyörii miljoonia kysymyksiä joita en osaa muotoilla lauseiksi ja en tiedä mitä oikein tekisin. Toisaalta tekisi mieli uskoa, mutta haluaisin kokea jotain että varmistuisin asiasta, vaikkei uskoa kuulu minkään "ihme tekojen" varaan ripustaa. Haluaisin tietää miten te muut olette tulleet uskoon?

Uskoon kasvaminenkin on sellainen asia mitä en voi käsittää. Olen jo nyt päättänyt, että jos joskus saan lapsia, niin heitä en uskoon kasvata sen enempää kuin on pakko. Minut on pienenä kastettu, mutta perheeni ei ole mikään uskovainen. Äiti kuuluu kirkkoon, isä ei. Koulussa kuulee väkisinkin kristinuskosta ja minusta kaste on nykyään niin perus-juttu, ettei sillä ole mitään arvoa. Eihän sen ikäiset vauvat muista mitään kokemastaan. Antaisin toki lapseni mennä rippikouluun ja halutessaan hän voi saada kasteenkin, kun ymmärtää mistä on kysymys ja oikeasti haluaa sitä. Se on varmasti aivan erilainen ja hieno kokemus.

Ennen riparia minulla oli uskonnoista aika epämiellyttävä kuva ja ajattelin että uskovaiset ovat heikkoja, koska tarvitsevat "jonkun ylemmän voiman" selvitäkseen. Yllätyin kun tapasin ihmisiä, jotka eivät oikeasti "tarvitsisi" uskoa mihinkään, siis minun silloisesta näkökulmastani. Mietin mahtoivatko he olla muuten vahvoja ihmisiä vai tekikö usko heistä sellaisia kuin he olivat?

Otin koko leirin vastaan aivopesu-meiningillä, olin avoin uusille jutuille, mutta uskoin vakaasti, ettei tässä voi mitään perää olla. Jotenkin sen viikon jälkeen ajatukset ovat kuitenkin hyppineet maasta kattoon, eikä tiedä mihin uskoa. Mitä jos uskon väärin? Onko sillä oikeastaan edes väliä? Ei se elämää huonoksikaan tee? Mistä tiedän että tämä on se oikea? Onko tuo tai tämä asia "oikein" kristityn näkökulmasta? Mistä tietää, että kirkon työntekijät ovat ymmärtäneet raamatun "oikein"? Mikä on oikein? Jos omatunto sanoo, että jokin asia ei ole väärin, niin onko se oikein?

Olisi luultavasti liian helppoa keskustella Jumalan kanssa suoraan miten asiat ovat, eikä kuulla muiden ihmisten valistusta. Sitä kai se uskominen on, uskomista. Mutta en tiedä onko uskominen hienoa, jos ei voi olla varma mihin uskoo. Itsensä vakuuttaminen sellaisesta mikä ei ole varmaa on enemmänkin itsensä pettämistä? En voi kasvattaa uskoani sellaiselle pohjalle, se murenisi ensimmäisen vastoinkäymisen myötä. Tarvitsen jotain enemmän.

Eniten ajatukseni poikkesivat riparipappini kanssa, kun hän piti oppitunnin seksistä ja seurustelusta. Näin kärjistettynä hän toi homot ja lesbot ilmi niin, että he ovat sekasikiöitä joilla on lapsuudessaan jotain traumoja ja siksi kieroon kasvaneita. Minusta törkeää opettaa 15-vuotiaille vaikutteille altteille lapsille sellaista (osa riparilaisista olivat minuakin helpommin johdateltavissa). Seksi on kuulema vain lisääntymistä varten (mikä on ristiriidassa kortsujenkin kanssa, onko väärin käyttää kondomia, sehän estää luonnollisen lisääntymisen?).
Toinen juttu, avioliittoon vihkiminen. Pappi saarnasi seksin kuuluvan vasta avioliittoon ja kunka se turvaa elämän (puolison kuollessa perii hänet). Ja jos ei ikinä mene naimisiin, niin olkoon ilman seksiä koko elämänsä. Ja selitti kovaan ääneen kuinka munattomia sellaiset miehet ovat, jotka eivät kosi vaimojaan tms.
Olin aivan puulla päähän lyöty. Ei ole todellista! Tuollaista paskaa jauhaa ja suurin osa riparilaisista otti vastaan kaiken! Ensinäkin avioliitto ei turvaa mitään! Nykyään on niin helppo purkaa avioliittoja, että aviotonkin pari voi olla yhtä palavasti (palavammankin) rakastuneita ja uskollisempia toisilleen kuin jokin toinen aviopari ikinä. Jos toista oikeasti rakastaa ei siihen mitään vihkimistä välttämättä tarvita, häät on muutenkin ihan yliarvostettu juttu. Suurin osa menee naimisiin tajuamatta mistä edes on kysymys. Jos ei vaikka ole uskovainen, niin voi yhtä hyvin tehdä testamentin ja siten turvata kumppaninsa elämän, jos jotain sattuisi. Revin suurinpiirtein hiuksia päästäni, mutta pysyin hiljaa, koska oli mennyt pahasti sukset ristiin jo aiemminkin papin kanssa samalla leirillä. Kysynpä siis mitä mieltä te olette seksistä ennen avioliittoa? Entä avioliitosta yleensä? Homoista ja lesboista? Kortsuista? Mistä vain... Olen ihan ulkona kaikesta. Jos tässä jutussa ei ollut päätä eikä häntää, niin ei voi mitään. Sittenpähän tiedätte miltä minusta tuntuu.

4

171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jli

Oli paljon asioita, paljon johtuen sen papin ehkä taitamattomasti ja väärällä paatoksella esitettyjen asioitten esittelystä. Paljon näistä asioista ovat nuorison keskuudessa vinoutuneet väärien ajatusmallien ja lähtöolettamusten takia.

Mutta kirjoituksestasi tuli mieleen, että ensiksi sinun pitäisi saada selkeämpi käsitys siitä, mikä kristillinen usko on. Sain käsityksen, että tarkastelet vain tiettyjä kristillisiä perinteitä ja rituaaleja. En tiedä, mitä on opetettu kristillisen uskon olemuksesta ja perustasta. Siitä kuitenkin on lähdettävä. Muuten keskustelu lähtee rönsyilemään, ettei saa mistään otetta.

Olen internetin palstoilla paljon vastannut monen epäilijän kysymyksiin koskien kristillistä uskoa. Nämä vastaukset on luettavissa internetsivullani, jossa on paljon kirjoituksia kristillisen uskon eri aiheista.
      Näistä olisi sinun ehkä hyvä aloittaa.

http://www.nic.fi/~jlindell
      esim. kirjoitukset "Miksi juuri kristillinen usko ?" sekä "Pelastus". Voit selailla muitakin

• ehkä uskis

Ei kaikki uskovaiset ole homovastaisia tai vastusta ehkäisyä. Tuohon uskovaisten sakkiin mahtuu monenlaista ihmistä, ja valitettavan usein vain kaikkein äärimmäiset mielipiteet tulevat esiin. Toivottavasti löydät vastauksia kysymyksiisi, mutta älä luovuta jos niitä ei heti löydykään.

• Uskis(ko)

Mutta mikä on "oikein"? Toiset vastustavat homoja, toiset eivät. Tämä pappi ei kyllä ehkäisyä vastustanut, itse ajattelin vain että eikö se sitten ole yhtä väärin kuin homous/lesbous, jos seksin tarkoitus on vain lisääntyminen. Minusta seksi on rakastamista ja hyvän olon tuottamista toiselle, en ymmärrä miksei homoilta tätä sitten sallita. Itse en pidä sitä minään sairautena, josta parannutaan. Muutenkin ajatukset menevät aika ristiin. *huoh* Totta on, että uskovaisten sakkiin mahtuu monenlaisia ihmisiä, mutta mihin sakkiin minä kuulun vai kuulunko mihinkään?

• uskis
        Uskis(ko) kirjoitti:

Mutta mikä on "oikein"? Toiset vastustavat homoja, toiset eivät. Tämä pappi ei kyllä ehkäisyä vastustanut, itse ajattelin vain että eikö se sitten ole yhtä väärin kuin homous/lesbous, jos seksin tarkoitus on vain lisääntyminen. Minusta seksi on rakastamista ja hyvän olon tuottamista toiselle, en ymmärrä miksei homoilta tätä sitten sallita. Itse en pidä sitä minään sairautena, josta parannutaan. Muutenkin ajatukset menevät aika ristiin. *huoh* Totta on, että uskovaisten sakkiin mahtuu monenlaisia ihmisiä, mutta mihin sakkiin minä kuulun vai kuulunko mihinkään?

Mikä on oikein ja mikä väärin, sen kertoo sinun sisäinen Jumalasi sinulle.

Uskonto ja varsinkin kristinusko on niin kauhean sekasortoinen, että jos täällä alkaa kaikkien eri lahkojen ja liikkeiden ajatuksia kannattamaan menee sekaisin.

Itse olen elämästäni ollut uskossa 20 vuotta. Niistä ensimmäiset 5 vuotta olin kauhean jyrkkä ja tiukkapipoinen, kielsin kaiken itseltäni ja muilta, sormi ojossa osittamassa taivaspaikan menetystä tuosta ja tuosta synnistä.

Mutta onneksi Jumala antoi minulle sellaisen opetuksen, että ei ole muita alemmas katsominen uskovaisella vaan kaikkea ja kaikkia tulee rakastaa, jotka pyrkivät hyvään, myöskin "pahaan" taipuvasia on rakastettava.

Itse elän nykyään sellaisen pienen Jumalan lapsen olotilassa. Jokin korkeampi voima suojelee minua, Isä taivaassa. Minä olen yksi lapsista joita hän ei hylkää vaan ohjaa. Minä itse en ole velvollinen tekemään mitään tai sanomaan kellekkään mitään. Jokainen on Isän kämmenellä, eikä minun tarvitse heidän sielunelämästään huolehtia, vain omastani olen tilivelvollinen Jumalalle.
        Parhaiten uskovaisuus näkyy tekoina; hymy naapurille, kauniit sanat, vähempisosaisten kanssa jutteleminen, pulassa olevan auttaminen jne.
        Silti pitää säilyttää oman arvon tunne ja eikä antaa jokaisen tallata yli ja ympäri.

Se mihin sakkiin kuulut riippuu itsestäsi.
        Itse kuulun sakkiin kaikkiruokainen eli käyn helluntalaisten ja luterilaisten kirkoissa ja kokouksissa. Kummissakin suunnissa on oppeja ja sääntöjä joille lähinnä naurahdan, kyllä Jumala on noiden sääntöjen yläpuolella.

Etsi totuutta, se löytyy raamatusta ja se on siinä yhdessä lauseessa; "Rakasta Herraa sinun Jumalaasi kaikesta.....ja lähimmäistä kuten itseäsi"

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      81
      3898
    2. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      69
      3707
    3. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      44
      2215
    4. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      52
      2179
    5. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      58
      2074
    6. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      51
      1746
    7. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      27
      1429
    8. Vuoksesi kaiken

Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua
      Ikävä
      115
      1173
    9. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      105
      1153
    10. Missä yleensä törmäät kaivattuusi??

Tai näet hänet!!
      Ikävä
      60
      1099
    Aihe