Asumistuen tarkistus vasta 3 kk päästä - hah-hah!

Jo on kukkua!

Ei tämä ainakaan tänä vuonna omalla kohdallani näin mennyt!

Kun minä työllistyin vuoden alusta määräaikaiseen työsuhteeseen, tarkistettiin asumistukeni heti ja se päätettiin lakkauttaa, koska sain palkkaa n. 1200 euroa kuussa. Onko minua huijattu?

>>
Nykyisin kun työtön työllistyy ja alkaa saada enemmän tuloja, tarkistetaan asumistuen suuruus kolmen kuukauden kuluttua työn alkamisesta. Nyt esitetään, että tämä asumistuen tarkistus tehtäisiin vasta kuuden kuukauden kuluttua. Lakimuutos tulisi voimaan vuoden 2013 alusta ja jatkuisi vuoden 2015 loppuun. Tämä lisäisi asumistukimenoja noin 1 miljoonaa euroa vuonna 2013.
>>
http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/-/view/1818824

28

1637

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikävittu on

ASUMISTUKI ? Ei kai se ole jotain toisilta ihmisiltä otettua rahaa, perkeleee.

• Näin se menee

Se on sellasta rahaa, mikä kierrätetään köyhän kautta varakkaalle kansanosalle: vuokranantajalle.

Ei asumistukea oikeasti se köyhä ja pienituloinen saa, vaan se öky, jolla on varaa omistaa enemmän asuntoja kuin itse tarvitsee.

• voivittumitä...
        Näin se menee kirjoitti:

Se on sellasta rahaa, mikä kierrätetään köyhän kautta varakkaalle kansanosalle: vuokranantajalle.

Ei asumistukea oikeasti se köyhä ja pienituloinen saa, vaan se öky, jolla on varaa omistaa enemmän asuntoja kuin itse tarvitsee.

Mistä se raha tulee alkujaan ? Verotuksen kautta rehellisiltä ihmisiltä vai mistä, taivaastako ?

• meidän rahaa
        voivittumitä... kirjoitti:

Mistä se raha tulee alkujaan ? Verotuksen kautta rehellisiltä ihmisiltä vai mistä, taivaastako ?

Kelan rahaa, eli valtion rahaa, eli meidän valtiolle maksamia rahoja, mitä kerätään ihan kaikilta. Asumistuen kautta raha kierrätetään parempiosaiselle porukalle. Osa tyhmemmästä porukasta luulee, että tässä köyhä saa jotain, että köyhää autetaan, mutta eihän se niin oikeasti mene.

• se on
        voivittumitä... kirjoitti:

pienin tuki mitä nuoret voi saada vanhusten nostaessa eläkkeitä! Väliin mahtuu kaikki sairaspotilaat ja mamut!

• htrerregfbf

mutta arvaapa vain, tarkistetaanko heti jos tulot laskee?
      no ei tietenkään. itse jouduin tuosta kerran tappelemaan.
      tein sitten niin, että lopetin asumistuen kokonaan siinä tiskillä ja samalla kertaa tein kokonaan uuden hakemuksen. tuntihan tuossa tuhratessa meni, mutta saatiin nyt ainakin paperia tarpeeksi. mistään ei tule virkaloinen niin iloiseksi, kun hirveästä paperikasasta..

• Jussuf (se sama)

On sinua puijattu. 1200€(kk ei ole palkka, vaan almu.

Suomessa olisi kovin vähän tiettyjen ryhmien ihmisiä, jos korvaus kultturellisuudesta olisi noin surkea.

• keskipalkka ?

Ihan TESin mukainen palkka oli.

• Jussuf (se sama)1
        keskipalkka ? kirjoitti:

Taikaseinästäkin saa tuplasti sen verran, mitä tuo yksi köyhä saa palkkaa

• Jussuf (se sama)
        keskipalkka ? kirjoitti:

• Kutosen matikka..
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

Niin mutta taikaseinäläisen raha jaetaan 4-8 perheenjäsenen kesken.

• Työn iloa!

Suomessa todella osataan kannustaa pitkäaikaistyötöntä töihin!

Noin pienellä palkalla ei oikeastaan jää työnteosta mitään lisää käteen, kun laskee koko vuoden. Alkuun voi hämääntyä, että nyt on vähän enempi rahaa käytettävissä, mutta ei.

Työttömyysturva lakkautetaan. Asumistuki lakkautetaan. Toimeentulotuki lakkautetaan. Ok., mutta kun se ei jää tähän. Näiden tulojen vaikutus kertaantuu vielä työsuhteen päättymisenkin jälkeen. Viimeisen palkan osuus leikkaa toimeentulotukea, et saa tukea ennen kuin olet laskennallisesti käyttänyt koko tilisi. Voi mennä kuukausia, että et saa tukea, kun sinulla pitäisi olla rahaa edellisestä palkasta. Asumistuessa saman homma. Viimeisen kuukauden palkka jaetaan tuloiksi seuraaville 12 kuukaudelle.

Verottaja tekee sossun kanssa temput vielä vuoden päästä. Verokortin veroprosentti lasketaan koko vuodelle, vaikka tietäisit olevasi töissä vain 6 kuukautta. Maksat siis huomattavasti liikaa veroa. Saat toki tämän takaisin veronpalautuksena vuoden päästä, mutta sossu laskee tuon sinulle tuloksi, mikä leikkaa toimeentulotukea.

Eipä juuri kannata Suomessa lyhyisiin pätkätöihin pienellä palkalla lähteä!

• Jussuf (se sama)

Töitä ei kannata tehdä lainkaan, olen sen jo todennut aikoja sitten. Miksi ihmeessä raataa, kun rahaa saa helpommallakin.

• Työstä palkkaa!
        Jussuf (se sama) kirjoitti:

Töitä ei kannata tehdä lainkaan, olen sen jo todennut aikoja sitten. Miksi ihmeessä raataa, kun rahaa saa helpommallakin.

Vähän enempi saisis saada. Olisin valmis tekemään töitä, saadakseni enemmän rahaa, mutta ei se näillä Suomen työmarkkinoilla onnistu.

• säännöt selvillä

Kuka näistä säännöistä selvän ottaa?

Ja onko ne edes kaikille samat?

Uskalla mitään valittaa, eväävät vielä loputkin ja pistävät takaisin maksamaan!

• gdfgdsfdghdfhgf

>>Uskalla mitään valittaa, eväävät vielä loputkin ja pistävät takaisin maksamaan!>>

ei vaan nimen omaan kaikesta kannattaa valittaa. suunnilleen 50% päätöksistä vakuutusoikeus on muuttanut mitä olen valittanut.
        kerran kinattiin melkein 2 vuotta yhdestä 8 euron ylläpitokorvauksesta. saatiin siitäkin satoja sivuja paperia. ja paljonkohan tuohon kaikkineen työaikaa mahtoi mennä..

itse valitan aina kun aihetta on. joskus silloinkin kun ei ole.

• Jatka samaan malliin
        gdfgdsfdghdfhgf kirjoitti:

>>Uskalla mitään valittaa, eväävät vielä loputkin ja pistävät takaisin maksamaan!>>

ei vaan nimen omaan kaikesta kannattaa valittaa. suunnilleen 50% päätöksistä vakuutusoikeus on muuttanut mitä olen valittanut.
        kerran kinattiin melkein 2 vuotta yhdestä 8 euron ylläpitokorvauksesta. saatiin siitäkin satoja sivuja paperia. ja paljonkohan tuohon kaikkineen työaikaa mahtoi mennä..

itse valitan aina kun aihetta on. joskus silloinkin kun ei ole.

Hyvä Sinä!

• Oletko niin

paskaeinari että naapureiden tarttee maksaa sinun vuokran ?

voivittumikäsikahyihelvetti.

• Faktaa...

Joulukuussa 2011 Kelan asumistukia saavissa ruokakunnissa asui 661 000 henkilöä, mikä on 12 % väestöstä. ja oletaisin että lisääntyy vuosi vuodelta.

• Herätkää!

Tämä on se suomalainen hyvinvointiyhteiskunta, mitä halutaan ylläpitää!

• KEhno LAskupää

VVO:n mukaan he eivät tiedä mikä on asuntokohtainen sähkönkulutus, mutta KELA:n mukaan asukkaan pitäisi se jotenkin tietää.

Näitä vanhoja kerrostaloja, joissa ei ole asuntokohtaista sähkömittaria, on Suomessa tuhansia, aikooko KELA nyt rokottaa kaikkia, vai tyytyykö se vaan kiusaamaan muutamia, harvoja ja valittuja.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10889074

Asun VVO:n vuokrakämpässä, jossa ei ole asuntokohtaisia sähkönkulutusmittareita, itse asiassa sähköstä ei laskuteta ollenkaan. Nyt 4 vuoden asumisen jälkeen KELA väittää, että sähkö kuuluu vuokraan, ja asumistukeni on laskettu väärin perustei.

Mitä ihmettä vastaan KELA:lle, rastituskohtia on vain kaksi, joko annan suostumukseni oikaisuun ja KELA laskee asumistuen uudelleen, tuloksena takaisinmaksua.

Toinen vaihtoehto on olla antamatta suostumus ja tuloksena on asumistuen katkaisu ja takaisinmaksu.

Kysymyksessä on neljän vuoden yhtäjaksoinen asuminen samassa asunnossa ja KELA:lle olen antanut asianmukaiset tiedot, eli laskuvirhe on tapahtunut KELA:ssa.

Voiko KELA:n haastaa oikeuteen harhaanjohtamisesta, heidän virheensä takia meille tulee maksettavaa.

• nnnbhkkvhjknnbhj

Et ruksita mitään vaan annat oman lausunnon, jossa kerrot sähkönkulutusarviosi olevan vaikka 10 eur kuussa. Että on yksi energiansäästölamppu ja jääkaappi. Jos kela ei ole laskentaasi tyytyväinen, he voivat itse todistaa kulutuksesi olevan jotain muuta. Sinun ei tarvitse mihinkään kelan keskiarvoihin tyytyä kun olet nuukasti elävä ja sähköä säästävä ihminen.

• Ei perintää

Kela laski minulle väärin asumistuen. Maksoi liikaa. Vaativat takaisin perintää. Liikaa maksettua oli jotain 80 euroa. Jättivät tuon perimättä takaisin summan vähäisyyden vuoksi.

Myöhemmin kävi ilmi, että korjauksen korjauskin oli väärin. Minulle oli itseasiassa maksettu liian vähän. en jaksanut valittaa.

• tuo on

todella väärin, että Kelan virheestä ja huonosta infosta joutuu maksamaan takaisin "liikaa maksettuja" tukia!!!! Kela täytyisi saada vastuuseen huonosta asiakaspalvelusta!!!!

Kiukuttaa eniten, että kun on rehellinen mutta ei ole tietoinen joka v.tun yksityiskohdasta byropaperilla, saa paskaa niskaan ja epärehellisen leiman!!!!!! Näitä kapulapaperien täyttöjä ja selvennöksiä tavalliselle kielelle ei saa peruskoulusta!!!!!!

• typerändää

miksi ylipäätään annetaan jotain asumistukea ? kaikki tuet pois, ja jengi töihin.

• 5+10

"Asumistuen tarkistusta tulojen nousun takia lykätään kolmella kuukaudella, jos pitkäaikaisesti työtön työllistyy, ellei sitä ennen ole muuta syytä tarkistaa tukea, esimerkiksi vuositarkistuksen takia. Pitkäaikaistyöttömällä tarkoitetaan henkilöä, joka on saanut Kelalta vähintään vuoden ajan yhtäjaksoisesti peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea."

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/140508150040PV?OpenDocument

• Heti poikki

Työmarkkinatuella yli 500 päivää eli tuo täyttyi. Silti asumistuki katkaistiin heti.

• kohtalotoveri1
        Heti poikki kirjoitti:

Työmarkkinatuella yli 500 päivää eli tuo täyttyi. Silti asumistuki katkaistiin heti.

Sen täytyy olla yhtäjalsoista viimeiseltä vuodelta. Jos päivärahasi katkeaa edes päiväksi (työllistyt tai sairastut 1 päiväksi) menetät oikeuden viivytettyyn tarkistukseen.

Itselläni on käynyt noin kahdesti: ensimmäisellä kerralla erehdyin omatoimisesti ottamaan alle kuukauden duunin ja meni persnetolle koska menetin tuon etuuden lisäksi sekä päivärahat että toimeentulotuet noin kahdelta kuukaudelta. Sain tietää oikeuden menetyksestä kun työllistyin pitemmäksi aikaa 8 kuukautta myöhemmin. Noin lyhyt työsuhde ei edes aiheuttanut asumistuen tarkistusta.

Tänä vuonna epäonnekseni satuin sairastumaan kuukaudeksi juuri ennen työllistymistäni ja en ollut enää oikeutettu tuohon tukeen vaikka olinkin saanut peruspäivärahaa yli 500 päivää. Molemmilla kerroilla menetin yli 600€:n (yli 200 per kk asumistukea saava) edut kun asumistuki tarkistettiin heti puhumattakaan seuranneesta kelahärdellistä (joudin käymään kelassa 12 kertaa seuraavan kahden kuukauden aikana antamassa eri selvityksiä).

Tähän on tulossa muutos vuoden vaihteessa ja yhtäjaksoisuus vaatimus poistuu. Ymmärtääkseni alkaa myös kaksivuotinen kokeilu jonka aikana tarkistus tehdään vasta 6kk:n kuluttua työsuhteen alkamisesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      354
      2834
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1559
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1078
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      1007
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      978
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      943
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      918
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      908
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      849
    Aihe