Asun VVO:n vuokrakämpässä, jossa ei ole asuntokohtaisia sähkönkulutusmittareita, itse asiassa sähköstä ei laskuteta ollenkaan. Nyt 4 vuoden asumisen jälkeen KELA väittää, että sähkö kuuluu vuokraan, ja asumistukeni on laskettu väärin perustei.
Mitä ihmettä vastaan KELA:lle, rastituskohtia on vain kaksi, joko annan suostumukseni oikaisuun ja KELA laskee asumistuen uudelleen, tuloksena takaisinmaksua.
Toinen vaihtoehto on olla antamatta suostumus ja tuloksena on asumistuen katkaisu ja takaisinmaksu.
Kysymyksessä on neljän vuoden yhtäjaksoinen asuminen samassa asunnossa ja KELA:lle olen antanut asianmukaiset tiedot, eli laskuvirhe on tapahtunut KELA:ssa.
Voiko KELA:n haastaa oikeuteen harhaanjohtamisesta, heidän virheensä takia meille tulee maksettavaa.
Asumistuen takaisinperintä sähkön takia
9
493
Vastaukset
- Sossupummi
Asiakas kärsii aina KELAn virheestä. Tässä tapauksessa ei ole vaihtoehtoja. Kun takaisinmaksu tulee niin maksa erissä (20-40€) ja pyydä huojennusta velkaan (perustele vaikka että olet toimittanut asianmukaiset liput ja laput kelan oma virhe).
- Oikein....
"KELA väittää, että sähkö kuuluu vuokraan"
Mitä Kela on tuossa VÄITTÄNYT väärin?
Jos et erikseen joudu maksamaan kuluttamastasi sähköstä, niin silloinhan se kuuluu vuokraan, vai mitä?
Ja talossähkö ei kuulu maksettavaksi asumistuessa. Joten takaisinperintä on aivan oikein. - F&S
Ja kaiken hyödyn sai VVO.
- liika on liikaa
Siis minkä hyödyn VVO sai? He ovat saaneet maksetun vuokran ja sähkön. He itse maksavat sähköyhtiölle talon sähkön. Mitä he tässä muka saavat hyötyä? He saavat sen, mikä heille kuuluu.
Tottakai asukkaan kannattaa rastittaa se oikaisukohta. Asukas on saanut liikaa asumistukea, koska muutkaan eivät sähköön saa asumistukea. Nyt on sitten takaisinmaksun aika. Tuon takaisinmaksun voi tosiaan suorittaa pienissäkin erissä, jopa 15 euroa/kk tai siten, että se otetaan jostakin Kelan maksamasta tuesta pikkuhiljaa takaisin.
- näin on tosi
Todella vähän vaihtoehtoja tuossa KELA:n lomakkeessa on, itse laitoin siihen kolmannen vaihtoehdon, pyyhin yli nuo KELAN:n ehdottamat ja kirjoitin siihen isolla fontilla EN MAKSA.
Aika kinkkinen juttu tuo on. Kannattaa valittaa päätöksestä, on sen verran ennakkopäätöksen luontoinen että saattaa jopa viimeistään vakuutusoikeudessa muuttua. Asumistukea eivät voi katkaista eivätkä sen perusteita muuttaa ennen kun asiasta on lain voimainen päätös; tuo olisi syytä kertoa KELAN:n virkailijalle ja vois samalla vihjaista virkarikossyytteestä ellei toimi lain mukaan. Kannattaa äänittää tuo keksustelu, ja kaikki muutkin keskustelut viranomaisten kanssa, mieluummin salaa, ja homma on ihan laillista.
Valituksesta on se hyöty etteivät voi aloittaa takaisinperintää ennen kun on lain voimainen päätös asiassa. Mulla meni lähes 3 vuotta ennen kun päätös vakuutusoikeudesta tuli, takaisinperittävä määrä puolittui ja sittenkin sain vielä maksuaikaa.
Kannattaa ottaa yhteyttä oikeusaputoimistoon jos ei osaa tuota valitusta tehdä itse, minä kyllä tein.
Valituksen perusteista:
Onko vuokrasopimuksessa mainittu mitään tuosta sähköstä? Ellei, niin mistä KELA sai tietää siitä että sähköä et tarvitse maksaa?
Eihän vesimaksujakaan kaikilla ole.
Lämmöstäkään ei laskuteta erikseen.
Pyykkituvan käyttökin kuuluu vuokraan, myös siellä käytetty sähkö ja vesi.
Kylmiön sähköstä ei erikeen laskuteta.
.. noita voi keksiä lisää...
Ennakkopäätöksiä samantapaisista jutuista kannattaa etsiä tuolta:
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/vako/haku.php?search[type]=pika&search[pika]=asumistu*&submit=Hae- näin on tosi
Linkki:
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/vako/
ja hakusanaksi vaikka: asumistu*
... tai jokin muu hakusana.
- gjndsjhwerjhwerjhwet
Kela peruutti takaisinperinnän
- Sossupummi
Hieno homma että olivat noinkin reiluja.
- näin on tosi
Hyvä juttu!
Ei Kela ole koskaan reilu, ei tuossakaan tapauksessa. Tajusivat ettei takaisinperinnälle ole laillisia perusteita, tai saattoivat tietää jo ennen takaisinperintäyritystä, kokeilivat "kepillä jäätä", ei tällä kertaa kestänyt.
Aivan liian moni uskoo mitä virkamies sanoo, se ei kannata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3782952Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201599Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481390Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan171195Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa591058Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta291030En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82973- 81965
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149928Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar206864