Tietääkö kukaan miten nuo symboliset laskimet:
TI-Nspire CX ja TI-Nspire CX CAS eroavat toisistaan vai onko niissä edes eroja. Kun katsoo netistä Texas Instrumentsin sivuilta on niissä samat selostukset.
Kysyn tätä vain sen takia, että olen ostamassa jomman kumman laskimen ja mieluusti haluasin ennen ostamista tietää kumpi niistä on parempi jos eroja ylipäätään on.
Myös muita kommenteja näistä laskimista olisi mukava kuulla.
Laskin erot vai onko niitä?
7
599
Vastaukset
- 1+8
CAS-versio tukee ns. symbolista laskentaa, joka tästä keväästä alkaen on sallittu myös ylioppilaskirjoituksissa. Se on siis ehdottomasti kahdesta parempi ostos, mutta yleisesti en suosittele tuota TI-Nspire CX -mallia; jollain värinäytöillä yms. et tee mitään ja varsinaiset laskemisen kannalta hyödylliset ominaisuudet löytyvät vähintäänkin yhtä laajoina muistakin malleista. Lue tästä ketjusta lisää minun ja muidenkin mielipiteitä tarkemmin perusteltuina:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10731431- symbolinen laskin
Kiitoksia,
tuo symbolin laskenta siis tarkoittaa että laskin pystyy laskemaan x x=2x -tyyppisiä laskuja. Onko muuten tiedossa tuleeko nyt ihan heti uusia laskin uudistuksia tai uusia mahdollisesti parempia laskimia, kun on tuo CAS-versiokin aika kallis. - 1+8
symbolinen laskin kirjoitti:
Kiitoksia,
tuo symbolin laskenta siis tarkoittaa että laskin pystyy laskemaan x x=2x -tyyppisiä laskuja. Onko muuten tiedossa tuleeko nyt ihan heti uusia laskin uudistuksia tai uusia mahdollisesti parempia laskimia, kun on tuo CAS-versiokin aika kallis.Tuskin tulee merkittäviä uudistuksia, jollei sitten tietokoneisiin siirrytä. Symbolinen laskenta taitaa olla parasta laskinteknologiaa, mutta "oikeasti" kaikki laskenta tietysti tehdään tietokoneilla -- itse asiassa tietokoneisiin siirrytään pitkälti jo jatko-opiskelun alkuvaiheessa tenttien ulkopuolella.
"Parempia" laskimia tulee laskinvalmistajien mukaan aina, mutta todellisuudessa laskimet ovat kehittyneet aivan järkyttävän vähän. Symboliset laskimet saavuttivat nykytasonsa viime vuosikymmenellä vuotta sitten, graafiset laskimet jo ennen sitä. Sen jälkeen laskimiin on lisätty lähinnä juuri värinäytön kaltaisia varsinaisessa käytössä hyödyttömiä ominaisuuksia, eli kannattaa ehdottomasti katsella käytettyjä ja/tai CAS-laskimia, joita saa paljon halvemmalla. Esimerkiksi edellinen TI-Nspire CAS, ei siis CX CAS, josta "puuttuu" värinäyttö, 3d-mallinnus ja verkkoyhteys opettajan laskimeen (mutta siis esimerkiksi symbolinen laskenta onnistuu) näyttäisi maksavan jenkkiamazonissa n. $70, CX-versio maksaa $144.
Voisin melkeinpä sanoa, että jos nyt CAS-laskimen haluaa, voi aivan hyvin tyytyä siihen halvimpaan, kalliimmissa ei oikeasti ole mitään tähdellistä eroa. Toisaalta itse olin aivan tyytyväinen, ja menestyinkin hyvin, funktiolaskimen kanssa, joten joku muu voi olla eri mieltä.
- Rahaa menee
Tietääkö kukaan mistä voisi ladata hyvän symbolisen laskimen ilmaiseksi tietokoneeseen tai jotain nettisivua, jossa nämä laskut voisi tehdä. Tarkoitan juuri tuota symbolisen laskennan sivua ja tiedän, että kuvajaan saa yleensä helposti kun kirjoittaa yhtälän vaikka wolframalphaan tai vastaavaan
On nimittäin tuo rahatilanne aika tiukilla, kun pitää vielä oppikirjojakin ostaa. Ihmeellistä kun mainostetaan ilmaisena lukiota ja silti pitää aina ostella kalliita oppikirjoja, joita vaihdelleen muutaman vuoden välein ettei vain pystyisi hyödyntämään vanhoja.
Melkein tekisi mieli ostaa laskutikku (niillä laskettiin ennen kuin taskulaskien hinnat laskivat) ja laskea sillä, mutta niitäkään ei nykysin myydä missään.- 1+8
Tosiaan olen ihan samaa mieltä alemman vastaajan kanssa, että kyllä sillä funktiolaskimellakin pärjää, mutta on noita tietokoneella toimivia ilmaisia laskentaohjelmistojakin lukuisia.
Open source -ohjelmistoista wxMaxima on varmaan helppokäyttöisin (graafinen käyttöliittymäkin), mutta vaatii sekin jonkinlaista käyttötaitoa.
Mikset vain käytä sitä WolframAlphaa? Se on ehdottomasti yksinkertaisin eikä vaadi koneeltakaan mitään muuta kuin nettiyhteyden.
- ninanna5
Lukiossa pärjää perus funktiolaskimilla jotka maksavat noin 15e - 30e riippuen mistä ostaa. Kuten YTL:n sensorit ovat joskus sanoneet, laskin on tarkastusta varten, ei ratkaisemista varten.
- lyhytmatikkarules
helmitaulu on hyvä ja halpa, lisäksi sen voi tehdä itse! HURRAA
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452505Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 98888
- 66868
- 53851
- 46839
- 60822