Mietin, mistä johtuu metropoliittamme jatkuva panettelu ja mustamaalaaminen niin keskustelupalstoilla, kuin ihan joidenkin ihmisten puheissakin? Mielestäni isä esipaimen Ambrosius on sivistynyt, lukenut ja viisas mies. Hänen puheessaan voi aistia aidon lähimmäisestä välittämisen ja luottamuksen kokonaisvaltaisesti ortodoksiseen elämään.
Metropoliitta Ambrosius
32
1632
Vastaukset
- syntipukki1
Varmaankin "ainoastaan yksi henkilö", ( muut ovat rähmällään ihastuksesta.)
Sanoo sensuelli arkkipiispalle kirjoittajatar.- kyl näin on
Eräs nuorehko isä Esipaimen onkin vetävän oloinen ja näköinen piispa.Ja hyvässä kunnossa vieläpä.vai mitä palstan naiset?
Pappejakin löytyy tosi komeita ja vaikkeivat komeita olekkaan niin ovathan he sentään PAPPEJA.Eivät mitään amislaisia. - lannanluoja
Kiinnitin huomiota nimimerkkiinne.Teille sopisi paremmin nimimerkki huorapukki.
Vaikka kuinka yritätte ette saa ettekä koskaan tule saamaankaan.
Vanha vuohenpartainen pukki laitumen likaisemmassa päässä mäkättämässä. kyl näin on kirjoitti:
Eräs nuorehko isä Esipaimen onkin vetävän oloinen ja näköinen piispa.Ja hyvässä kunnossa vieläpä.vai mitä palstan naiset?
Pappejakin löytyy tosi komeita ja vaikkeivat komeita olekkaan niin ovathan he sentään PAPPEJA.Eivät mitään amislaisia.Hahha (eilisen) päivän läppä lähdenpä mukaan ihan paaston kunniaksi kun kerran aloitin jo.
Niin HARMI että onkin piispa olisi hyvää aviomiesainestakin kuka sellaista tarvitsee.(voi sielunsa silmin kuvitella miten eräät vanhat tahot tälläkin palstalla sihisee raivosta ja kateudesta piispoja ja pappeja kohtaan)
On jotkut minua pidempään kirkossa olleet toki sanoneet muutamasta papista että he ovat mukavia pappeja jotka ovat olleet nuoremmasta päästä mutta lisänneet mutta vaimo on yksi riivinrauta.Lienevätkö niin mustasukkaisia miehistään.
Kaipa Ambrosiusta haukkuvat juuri ne jotka eivät ymmärrä kristinuskoa eivätkä ekumeniaa.Asiansa täytyy kuitenkin aina pyrkiä perustelemaan järkisyillä.
- Vakavanhoillinen
Opillisessa ja asenteellisessa mielessä Ambrosius on Suomen ortodoksisen kirkon ja uskon hiljainen mutta ahkera nakertaja, kalvaja, liudentaja. Sanon tämän puolueettomana ei-ortodoksina. Luterilaisessa kirkossa tällaisia ambrosiuksia on vielä enemmän. Kummankin kirkon liberaalit tulevat paljon paremmin toimeen keskenään "ekumeenisissa" verkostoissaan kuin omien kirkkojensa oikeaoppisten kanssa. En ole ainoa joka näkee tässä suorastaan pirun pukinsorkan jäljen. Täytyy kai meidän konservatiivienkin nyt vahvistaa keskinäisiä "yhteyksiämme", että jotain vastapainoa liberaalille vyörytykselle saadaan.
- WakaWanha2
Olipa terveenoloinen kannanotto nimimerkillä Vakavanhoillinen. Kiitos!
- Vakavanhoillinen
WakaWanha2 kirjoitti:
Olipa terveenoloinen kannanotto nimimerkillä Vakavanhoillinen. Kiitos!
Samalla asialla tässä ollaan, mieluummin keskustelisin uskonopin asioista vaikka teidän Pöyhösen kuin perin turmeltuneen "kansankirkon" Riekkisen tai Askolan kanssa. Olen pitkään aina välillä miettinyt ortodoksiksi kääntymistäkin, mutta ei se tule tapahtumaan ainakaan niin kauan kuin ambrosiukset suojatteineen saavat mellastaa Suomen ortodoksisessa kirkossa vapaasti.
- -
Vakavanhoillinen kirjoitti:
Samalla asialla tässä ollaan, mieluummin keskustelisin uskonopin asioista vaikka teidän Pöyhösen kuin perin turmeltuneen "kansankirkon" Riekkisen tai Askolan kanssa. Olen pitkään aina välillä miettinyt ortodoksiksi kääntymistäkin, mutta ei se tule tapahtumaan ainakaan niin kauan kuin ambrosiukset suojatteineen saavat mellastaa Suomen ortodoksisessa kirkossa vapaasti.
No voi Pyhät kyrvät!
- EkumeeninenNeuvosto
Konstantinopolin ekumeeninen patriarkaatti joutuu aina silloin tällöin tulemaan arkkipiispan tueksi näitä ambrosiuksia vastaan. Mutta uppiniskaisia nämä kaikesta huolimatta ovat.
- usf II
Ja kukahan ne puheet on aina kirjoittanut? Tiettyjä tyylimuutoksia huomaa sitä mukaa, kun henkilökunta vaihtuu.... kukaan ei taida olla enää perillä, kuinka paljon Helsingin hiippakuntakansliassa on ollut työntekijöitä viimesiten kymmenen vuoden aikana?
Sääliksi käy noita urheita ahertajia. - Mitja98
Itselläni alkaa seisomaan kun katson isä Amborsiuksen kauniita kasvoja.
Luoja minut armahtakoon.- --------
Mene lataamoon!
Minulla ei.En ole huomannut itsessäni tälläistä ilmiötä vielä yhdenkään papin enkä piispan kanssa.
Olen myöskin aika varma ettei minulla seiso vastaisuudessakaan.
Mielenkiintoinen ilmiö, mitä olet ajatellut tehdä asian hyväksi?
Kannattaisko kuitenkin käydä katumuksella piispan luona, ehkä se siitä sitten helpottaa.- A.Lateksi
Sinulla ei mahda olla kaikki asiat kunnossa.
Joskus on syytä katsoa oman pään sisälle ja korjata sieltä jotain jos mikään ei meinaa mennä oman pään mukaisesti.
Aina ei voi paeta ja etsiä uusia vaihtoehtoja kun ei saa omaa tahtoaan lävitse.Sopeutumattoman ihminen kannattaa katsoa peiliin itseään ja miettiä missä se vika oikeastaan on kun mikään ei kelpaa eikä ole hyvää.
Kun on valinnut kilvoitteluelämään täytyy osata korjata omia asenteitaan.
- Lukutikku
Kysymys on siitä, mitä ja miten esipaimen Ambrosius opettaa. Kirkkohierarkian mukaan hiippakunnan korkein päättävä hengenmies on piispa. Hänen yläpuolellaan on vain Isä taivaassa.
Mutta käytännössä saman maan piispat keskustelevat keskenään ja yleensä kirkossa (ainakin yhdessä patriarkaaatissa) on yksi yhtenäinen oppi. Silloin tällöin Suomen Ortodoksisen kirkon piispainkokous on äänestänyt ja useimmin juuri esipaimen Ambrosius on jäänyt vähemmistöön.
Ekumeeninen patriarkka on muutaman kerran lähettänyt kirjeitä, joissa diplomaattisin kielenkääntein torutaan Suomen kirkon toimintaa erityisesti niissä asioissa, joita esipaimen Ambrosius on yrittänyt ajaa eteenpäin.
Suosittelen, että palstalaiset käyvät Ortodoksisen kirkon virallisilla sivuilla lukemassa, mitä patriarkka on kirjoittanut. Sen jälkeen voitte itse päätellä, kuinka ortodoksista opetusta Helsingin hiippakunnassa jaetaan.
Esipaimen Ambrosius on sivistynyt ja lukenut mies. Siksi toivon, että hän lukee myös ekumeenisen patriarkan paimenkirjeet. En tiedä en tunne piispoja henkilökohtaisesti.
Itse en pidä arkkipiispasta en koe häntä hengellisenä vaan maallisena johtajana joka on enemmänkin kiinni hallinnossa ja rahallisissa aktiviteeteissa.
Kerran eräässä ortodoksisessa kaupassa "joku" taisi arvostella Ambrosiusta mutten muista mitä se sisälsi ja taisi sanoa että muita piispoja meillä ei ole kuin Arseni.Tosin on voinut käydä niinkin etät on joutunut ylpeytensä nielaisemaan jossain vaiheessa.
Itse pidän Arsenista (toistaiseksi) hänen jämäkkyyden perusteella, asiat tulee hoidetuksi ja hän sanoo vänkyttäjille vastaan perustellen asiansa.
Vaan kukapa meistä täydellinen olisi minustakaan ei suurinosa ihmisistä pidä enkä minä heistä.- siinäpä se
Kateuttahan se on. Jos on enemmän rahaa, niin on automaattisesti "huono paimen". Mitähän se raamattu sanoo muiden kadehtimisesta.
- Lukutikku
Kirjassa sanotaan, että ei voi rakastaa samanaikaisesti Jumalaa ja mammonaa.
- alaluokkalainen
Lukutikku kirjoitti:
Kirjassa sanotaan, että ei voi rakastaa samanaikaisesti Jumalaa ja mammonaa.
Niin on erikoista miten piispat nyhtävät hyvää palkkaa suomessa vaikka ovat antaneet köyhyyslupauksen.
Papistolla ja piispoilla on suomessa ainakin hyvät palkat eivät he ole resupekkoja joilla on ryysyt niskassa ja aina nälkä millaisiksi minä papit ja hengelliset ihmiset kuvittelisin.
Hehän kuuluvatkin yläluokkaan. - Lukutikku
alaluokkalainen kirjoitti:
Niin on erikoista miten piispat nyhtävät hyvää palkkaa suomessa vaikka ovat antaneet köyhyyslupauksen.
Papistolla ja piispoilla on suomessa ainakin hyvät palkat eivät he ole resupekkoja joilla on ryysyt niskassa ja aina nälkä millaisiksi minä papit ja hengelliset ihmiset kuvittelisin.
Hehän kuuluvatkin yläluokkaan.Piispan valitsee nykyisin papiston edustajilla laajennettu piispainkokous. Hän johtaa hiippakuntaansa niin kauan, kuin itse haluaa, ellei Korkein kutsu pois.
- imerlgel
Suomen ortodoksisessa kirkossa piispan valitsee kirkolliskokous. Piispainkokous asettaa ehdolle ehdokkaat, joita kirkolliskokous on sitä ennen saanut ehdottaa. Mutta voi tapahtua ja on tapahtunut, että piispainkokous ei aseta ehdolle kaikkia niitä, joita kirkolliskokous on ehdottanut. Eikä kirkolliskokous voi äänestää ketään sellaista, jota piispainkokous ei ole asettanut ehdolle. Mutta itse valinnan tekee siis kirkolliskokous.
- kcvkövfknaefgan
Kägönen kukkuu....
- Tikkatikkaatarkasti
Ambron pitkäaikainen kaveri...
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016052521617839_uu.shtml- yx-tuttu-vaan
Professori Tikka oli hieno ja viisas mies. Esipaimenen 60v-synttäreitten alla hän lausui aforisminsa Ambrosta: "Eivät mummot kirkossa tarvitse Ambroa mihikään, kun heillä on Jumala. Sen sijaan Ambron suihkuseurapiiri-hyväveliverkosto tarvitsee Ambroa, koska heillä ei ole muuta jumalaa". Onko tuohon enää mitään lisättävää?
- Pantaanvaan
Mistähän tämä häslääminen oiken saattaa johtua?
http://maallikkoploki.blogspot.fi/2016/05/pantapaitaindeksi-onko-sita.html - hyvähyvä
Isä Esipaimen on hyvä Metropoliitta. Piste!
- Grigori.Rasputin69
Onko joku paneskellut Ambrosiusta? Voi voi. Paska munkki...!
- hgwruihgouwegor
Tulivat huligaanit ja maalasivat metropoliitan spraymaaleilla mustaksi? Piirsivät kivoja kuvioita ja spreijasivat iskulauseita kylkeen...??? Ja pääsiäisenäkös tämä tapahtui?
- taiteen.edistäjät
Ai? Piirsivätkö vielä tussilla renkaat silmien ympärille?
- hfleahg
Ja Rolexin ranteeseen?
- pientä.pintaremontt
Pinotexia pintaan vaan, niin kestää vielä monta vuotta. Eikä laho iske.
- kgnskdnhbsö
Ja rupeaako sitten latvasta vaiko juuresta lahottamaan...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216705Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562303- 1471867
- 851261
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981055- 72980
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.89953Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843- 32840
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147767