Niin on moninaisia asioita ja tässä koneella vain näplätään, ei kaikesta voi ottaa stressiä ei ainakaan säistä, ne kun tulee ja menee.
Olisi kivaa jos vielä ennen lämpimien päivien alkamista sataisi huolella, sienet ovat vielä kovasti hakusessa, eilen kuulin tai luin että sienet ovat myöhässä alkukesän viileyden takia.
Olisihan tuo aikuisopistokin tarjolla, saas nähdä mitkä sieltä löytyy?
Nyt menen omenia hakemaan ja käsittelen ne pakastuskuntoon, onpahan piirakka täytettä tarvittaessa.
Olisi ihan kiitollista jos vaikka uusia pieniä niksejä syksyä varten.
Paksuja harmaita pilviä ja intiaanikesän odotusta.
33
533
Vastaukset
- *Kukkahame*
Eikös ennen ollut uskomus että ristilukin näkeminen tiesi läheisen kuolemaa?
Ei kai se enää niin nuuka kun on vain nikki eikä lukki.
Täällä on merkillisen kova tuuli mutta hyvin lämmin parissakymmenissä asteet mittarissa
Niitä pieniä kikkoja olisi ihan mukava saada, käytän vanhoja, haudutan tai käytän miksossa ennen pakastusta.
Uimahalli on se syksyn virkistäjä. - mustaleski.
on myrkyllinen hämähäkki, sen puremaan voi kuolla, ei ristilukin.
Mites se isänmaallinen laulu ristilukista menikään...joka ainoan sielun se vangita voi...
Kutooko lukit yleensä seittiverkkojaan ollenkaan? Seinälukki, se hontelojalkainen ei ainakaan.- opetteleppa capu
ihan ite guuklettamaan, ihan hyvin tiedät tuon sibeliuksen kappaleen.
- c c
opetteleppa capu kirjoitti:
ihan ite guuklettamaan, ihan hyvin tiedät tuon sibeliuksen kappaleen.
Minulle on neuvottu kirjoittamisen aloittamisen jälkeen googlaus ilman, että vaivoin kyhätty teksti tuhoutuu. Kaikki opittu tuhoutuu kerta kerran jälkeen.
- en usko ,,
turhaa höpinää, ei tuu kesää enään, kohta sataa lumi maahan.
- *Kukkahame*
Löysin laulunkin, en vaan tiennyt sellaista olevankaan, hyvä että täällä on paljon musiikista kiinnostuneita..Kiitos cc.
Aivan tuttu sävellys kuitenkin kun kuuntelle.
Sibelius säveltänyt, tässä Tamperetalossa esitys...
http://www.youtube.com/watch?v=HROAF1nTz0k&feature=relmfu*Kukkahameen* linkistä avautuu myös Sibeliuksen sävellykseen Sydämeni laulu. Sanat Aleksis Kiven. Jylhää, synkähköä.
- Risti/\Lukki
Viilenevää luvassa, vaan sen jälkeen ensiviikon alussa pari lämmintä päivää, vaan eihän vielä ole syksy se vaatii kylmempää ilmaa ensin kunnolla.
Syksy tulee kyllä vaikka olisikin pari lämmitä päivää, yöt silti viileitä. - cc:lle Satu*
Harsosääskeä jos tarkoitat, niin eihän se olekaan hämähäkki-eläimiin kuuluva. Pitkiä jalkoja sillä on kolme paria.
Hämähäkeillä on kahdeksan jalkaa, siis neljä jalkaparia.
Meillä mies oli talon hämähäkki-vastaava, sillä minä jostain syystä niitä vieroksun. Silloisessa rivitaloasunnossamme niitä aina joskus näkyi.
Hän otti aina imurin ja sillä katosta esimerkiksi vetäisi hämähäkin imuriin. Ilmavirta hänen mukaansa kuivatti sen öttiäisen jo menomatkalla imurin läpi. Tuo Jean Sibeliuksen sävellys Ristilukistahan oli tilattu esitys, johonkin kansalliseen juhlatilaisuuteen, johon säveltäjämestari sai kansamme tunteet Venäjää kohtaan sortajana sisäistymään.
Myöhemmin on jäänyt jo unohduksiin ne ajat, mutta hienon hieno sävellys on yhä, ja voimaton oli suuri naapurimmekin mestarin lanseerattua teoksensa :D
Täällä ilta-aurinko vielä paistaa koivujen latvuksiin, ja taivas on sees jälleen.
Siell' korpien kätkössä mullassa maan,...soi minullakin nyt tuo sävel, sanat ei niinkään merkitse itselleni, vaan sävelkulku siinä, joskin kansamme historia aina kiinnostaa.Tarkoitin Satu näitä seinälukkeja, jotka sinnittelevät ulkorakennusten seinillä pakkasiin saakka. Lienevätkö hämähäkkieläimiä.
Toinen tämän ajan syyshyönteinen on vaaksiainen. Pentuna sanottiin niitä 'piimäitikoiksi'.
Kun joskus oikea hämähäkki menee hörppäämään vettä tiskialtaasta, se ei pääse itse ylös. En raskitte tappaa niinä vaan kyörään ulos vesilasin ja pahvinpalasen kaa.- Risti/\Lukki
Minun parvekkeelle tulee iltaisin niitä 'piimäitikoita', joka nimi on tuttu minullekin lapsuudesta, ovat tosi vastenmielisiä ylipitkine jäsenineen.
Liikkuvat hitaasti, pelkäävätkö sotkeutuvan jalkoihinsa?
Aamulla ne ovat kaikki poissa menevätkö itse jonnekin vai käykä talitintti ne napsimassa aamupalakseen.
Olen nähnyt kaksi ristilukkia ja ne olivat erilaisia kumpikin, toinen iso harmaa toinen ruskehtava kapea. - Atolfia
Noita pitkäjalkaisia horjujia on meidänkin ulkoseinässä. keittiön ikkunan alla
useampiakin kerralla. Olen niitä aina jäänyt ihmettelemään. Taitavat rakastaa valkoista seinää.
Sitä olen varsinkin ihmetellyt, jotta miksiköhän niillä on niin pitkät jalat, hankalathan nuo on ja varmaan menevät helposti poikki.
Onhan tietysti pitkäjalkaisilla se etu, että voivat loikkia vaaran uhatessa pakoon, mutta kuten joku mainitsikin, tuskin tinttejä pakoon pääsevät.
Että sellainen juttu näin yön kynnyksellä.
Hyvää yötä! - susmorsian ek.
Intiaanikesä....aika harva tuntee sen toisen merkityksen.....vahva romanssi, rakkausseikkailu vanhemmalla iällä.
Oletteko valmiita vielä syöksymään sellaiseen seikkailuun ilman sen kummempia velvoitteita suhteen jatkumisesta.
Melkeen olin jo unohtanut minäkin beduiinini, mihinkähän lie peijjooni eksyny kameleineen. Täytynee laittaa kyltti Hervantaan muutosta tuohon parvekkeen aitaan, jos ei parin viikon sisällä nyt tupsaha !!!- susm.
Kuvailemianne pitkäjalkakoikkelijoita näin aamusin riittää. Mulla tietysti ovi ulos raollaan pimeään, pöytälamppu tässä koneen vierellä, siihen tuppaavat lämmittelemään. No antaa olla polosten, tanssiaan esittämässä. Taitaa kyllä varmaan se Last Dance olla kyseessä, Leonard Cohenin laulaessa, laitoin sen soimaan.
- *Kukkahame*
Kävin pelkästä uteliaisuudesta terassin seinät tarkastamassa ja siellä oli laadukas valikoima röpelöisellä seinällä.
En tuntenut ainuttakaan koppakuoriaisia taisi olla kaksi ja siivekkäitä loput.
Näin meillä on elämää yöaikaan, kunhan tintti alkaa lennellä pitää seurata viekö kaikki, poikaset ovat jo aivan aikuisen kokoisia voihan noita olla useampia tinttejä ettei vain yksi.
Näin taas tuli tietoon että elämää on tässä talossa ulkoseinilläkin.
susmorsiamelle sanon että peduiinithan ovat liikkuvaa kansaa, vaan palaavat aina takasin, olen kerran ollut yötä teltassa autiomaassa ja joku näistä paimentolaisista taisteli kamelinsa kanssa vähän väliä, oli jonkun verran pelottavaa - susmorsian ek.
Dance Macabre, kuolemantanssi, tuli kyllä mieleeni tuosta lukkien tanssista lampun valon kuumuudessa.
Camille Saint-Saensin orkesterisävellys on Dance Macabre. Symbolikuva siitä, että kaikki olemme samanarvoisia kuolemassa.
Myös kirkkojen frescoissa on kuolemantanssi-aiheita. Tallinnan Vana-Linn-alueella on Niguliste kirkossa tallella Bermt Notken 1400-luvun lopulla maalaama (ei se aito) Kuolemantanssi - fresco.
Makaaberi-adjektiivi tästä nimestä, macabre. - *Kukkahame*
Aika hurjia ovat , kurkin googleen, jo tuolloin oli ajatusta kuoleman jälkeisestä elämästä vaiko vain taiteilijan näkemys.
Tosihan on että eri uskonnoilla ja uskomuksilla nähdään kuolemanjälkeistä-, tuonpuoleistaelämää.
Sitäkin olen miettinyt kuinka ainakin meillä Suomessa kuusipuu on se hautausmailla hiekkapohjalla viihtyvä, vaikka kuusen normaali kasvupaikka on kostea, mänty taas hiekkapohjaisten kunnaitten puu.
Eihän kaiken ole oltava aina samanlaista, kunhan tässä ajatuksiani ja havaintojani kirjoittelen.
Kävin hiljattain sisareni haudalla siinä samassa hänen miehensäkin lepää, istuskelin kauan katselemassa veteraanien hauta-aluetta, kaikki niin järjestyksessä ja saman kokoiset kivet, vierivieressä kuin silloin joskus josta tuo nimike sotaveteraanit tulee.
Kaunis kuusirivistö kuin urut soittaa hiljaista melodiaansa, pikkulinnut kiertävät kukkaistutuksia välillä poiketen nappaavat löytämänsä.
Nautin istuskella hiljaisuudessa hautausmaalla ja katsella kuinka siellä avautuu kuin uusi maailma, omaiset hiljentyvät haudoilla vaihtavat kukkasia tai kastelevat.
Tervehtivät ohikulkiessaan niin teen toki minäkin, vaikka tuntemattomia ovat mutta samalla asialla poislähteneitä muistaen. - Ramoona*
Onpa mielenkiintoista, miten monelle taholle on aloittajan nimimerkki kirjoittajien mielikuvia johdatellut. Tuo pitkäraajainen ötökkä lienee kaalivaaksiainen, jota meillä kutsuttiin hiishamppeliksi. Ne asustivat villiviinissä, josta livahtivat esikoistyttären huoneeseen hompsottelemaan , tyttö kiljui isää apuun. Meillä ei ole hämähäkkejäkään ole tapettu, kannettu paperin päällä ulos - hyötyeläimiähän ne ovat. Sitäpaitsi hämähäkinseitit katon rajassa muistuttavat, että olisi suursiivouksen aika.
Kuusella on tosiaan suuri merkitys suomalaisten elämänkaaressa. Uuteen kotiin istutettiin pihakuusi suojaksi, liekö siitä lähtöisin sananlasku "Sitä kuusta kuuleminen, jonka juurella asunto". Vainajien arkut on ympäröity pienillä kuusilla omalla pihalla, ennen kuin heitä on lähdetty viemään hautausmaalle. Tällaisia sukukuvia on meillä monta, arkku on ollut yleensä auki, näin on hyvästelty koti ja pihapiiri. Hauta vuorataan usein kuusenoksilla ja havuseppeleitä saatetaan vieläkin tuoda arkulle, havukoristeita talvisin viedään haudalle.
Jos olet uusi kirjoittaja, ristilukki, tervetuloa ja toivon viihtymistä palstalla.
Onkohan itsekästä kertoa jotain oman nimimerkin synnystä, koska musiikkiin sekin liittyy. Nuorena tanssikursseilla ollessa hidasta valssia opeteltiin Ramonan tahdissa, aika vaikeaa sitä olikin oppia, mutta pidän vieläkin tavattomasti siitä tanssista ja sävelmästä. Tyttöni toiseksi nimeksikin sen olisin halunnut, mutta en saanut tahtoani läpi. Kun yhteen aikaan sättäilin , minulta kysyttiin, olenko mustalainen, se on romaneilla suosittu nimi. Moni kysyi myös, olenko Tuomari Nurmuion tangotyttö. Sävelmä on elokuvasta, Etelä-Amerikan vuoristoon liittyvästä rakkaustarinasta. Minulla on mielikuva, että Ramona olisi ollut intiaanityttö. Pocahontas -intiaaniprinsessan kuva minulla oli ihan sattumalta, kai alitajuisesti, erään foorumin avatarena, täällä auringonkukka, joka on Hiawathan siskon nimi. Intiaanien viisautta ja luonnonfilosofiaa arvostan, olen tehnyt myyjäisiinkin intiaanien unisieppareita höyhenistä, joten jospa olenkin ollut jossain entisessä elämässäni inkkari ! Susmorsiamen nikkiä olen joskus udellut, liittyykö se Aino Kallaksen kirjaan Sudenmorsian. Muistaakseni vastaus oli kieltävä, mutta jotenkin tuntuisi loogiselta, koska se on hiidenmaalainen tarina ja sus puhuu paljon Virosta.
Andre Rieau : Ramona
http://www.youtube.com/watch?v=gqHNBdpJ__Y&feature=related - vaaksiainen taitaa
olla, kaalivaaksiainen näyttää tältä.
http://www.vastavalo.fi/kaalivaaksiainen-kaalivaaksiainen-84019.html
Ensi viikolla intiaani kesää lupaillaan pariksi päiväksi. Moni sanoo kuumaa kesää intiaanikesäksi, mutta sehän on syksyllä tuleva lämmin jakso. Sittenhän taas kaikki homppelit ja hamppelit on liikkeellä, homppeli taitaa kyllä olla myös homon nimitys. - c c
Luulen, että tämä vaaksiaiseksi luokiteltu ötökkä lie se joka pihan tuttu, hontelo super-itikka. Täysin harmiton lienee. Sama kuin tuossa edellisessä viestissä.
Wiki ei kerro oleellista asiaa seinälukin ominaisuuksista. Se ei kudo verkkoja saalistaakseen itselleen 'murkinaa' vaikka kuuluukin hämähäkkieläimiin.
Tänään näin koreita marjaluteita joka peltikatoilla.- Ramoona*
Sittenhän olin ilmeisesti oikeassa, kun arvelin sitä kaalivaaksiaiseksi. Tuo meidän perheen nimitys hiishamppeli taitaa olla muille tuntematon, koskapa sitä googlettaessa tuli vastaan vain oma viestini tästä samasta asiasta. Melkein tasan kaksi vuotta sitten Maalaismiehen avaamassa ketjussa juteltiin hämähäkeistä ja muista ötököistä.
- sama*
Ketju olikin Sinisirkun avaama !
- Sadun* + perheen
käyttämä nimitys on harsosääski. Se on maailman kiltein öttiäinen.
- Satu*
Juuri tästä kirjoitin eilen cc:lle:
Harsosääskeä jos tarkoitat, niin eihän se olekaan hämähäkki-eläimiin kuuluva. Pitkiä jalkoja sillä on kolme paria.
Meillä mies oli talon hämähäkki-vastaava, sillä minä jostain syystä niitä vieroksun. Silloisessa rivitaloasunnossamme niitä aina joskus näkyi.
Hän otti aina imurin ja sillä katosta esimerkiksi vetäisi hämähäkin imuriin. Ilmavirta hänen mukaansa kuivatti sen öttiäisen jo menomatkalla imurin läpi. - Satu*
Satu* kirjoitti:
Juuri tästä kirjoitin eilen cc:lle:
Hän otti aina imurin ja sillä katosta esimerkiksi vetäisi hämähäkin imuriin. Ilmavirta hänen mukaansa kuivatti sen öttiäisen jo menomatkalla imurin läpi.Tieteellinen nimikin harsosääskellä on ihana: 'Tipula paludosa'.
- Risti/\Lukki
Laitoinpa kauniisti kuvatun vaaksiaisen taustakuvaksi ruudulleni. valokuva on todella taiteellisesti valotettu ja onnistunut kuva.
Siinä se saa muistuttaa tuosta sirojäsenisestä yövuokralaisesta.
Avaaja ei ole sinisirkku, tulkoon sekin mainittua, mitä väliä kuka hyvin täällä juttu luistaa...Kiitos !
Pitkästä aikaa huomasin Adolfiankin vierailleen sivulla ja vielä tässä ketjussa erikois Kiitos Sinulle! Hiljattain juuri kävin pihasiivoksen yhteydessä pitkävartisella harjalla läpi tiilitalomme nurkat. Täynnään hämähäkin seitteijä ja niihin lentäneitä koivunsiemeniä.
Minusta on siivottoman ja asumattoman näköistä nuo *hörhelöt*
nurkissa. Onhan ulkona terassillakin hämähäkkejä, jotka lämmittelevät auringossa, saavat ne puolestani siellä elää, mutta en huoneissa niitä suosi.
Rivitalossa niitä tulee sisälle vääjäämättä, maan päällä kun asutaan, en pidä minäkään noista harakrankoista.
Kaikista eniten inhoan isoja mustia, hyvin nopeita aika suuria hämähäkkejä, joita joskus tuli sisälle Sipoon aikoina.
Olenkin lukenut, että ihmiskunnalla on sekä käärme, että hämähäkkipelko jaoteltuna, minä kuulun kyllä viimeksimainittuihin! En nyt ihan pelkää, muttä inhoan niitä isoa mustia rumiluksia!- *Kukkahame*
Tuota vautia mitä nyt sataa, alkaa harmaat pilvet väistymään, syöksyrännit pitää melkoista ropinaa.
Olen niiiiin onnellinen että se kivien asettelu viime kesänä tuli tehtyä, taas ollsi vesiletkulla pestävä terassi hiekasta puhtaaksi
.
Kyllä niitä hämähäkin verkkoja on tähän aikaan vuodesta vähän jokapaikassa, usvan tai hiljaisen sateen myötä niistä tulee aivan mielettömän kauniita kuviointeja esille.
Jo metsässä kulkiessa kun kävelet tuollaiseen verkkoon, materiaali tuntuu tahmealta ja vaikealta poistaa vaatteista, ja sitä on tuhannen kertaa enemmän kuin tuon kutojan paino.
Naapurin kanssa ihmeteltiin miten noin pieni hassunnäköinen eläin saa noin kauniita yksityiskohtia verkkoonsa ja mistä aloittaa kutomisen.
Vähän sama juttu kuin haikaranpesän risut, mikä on se ensimmäinen risu? Aamuisen auringonpaisteen aikana luonnossa tavatuista hämpsyjen verkoista on näpätty hienoja luontokuvia. Lehtimediassa tässä hiljan näkyi sellainen kuva.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 892046
- 1281382
Ammuskelua taas
Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.231330Juniorivalmennus Jokereissa..
Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau281282- 671206
Introverttinä osastolla
Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s3371018- 88941
Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?
Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?53868- 121777
- 82766