Ajattelin kertoa yhden näkökulman köyhyyteen.
Olen 30 vuotias nainen ja työtön. Minulla on pieni poika ja koira. Tukia saan yhteensä n. 700 euroa kk. niistä n.500 e menee asumiseen 40e bussikorttiin, ja 60e puhelimeen ja nettiin. tietokone on osamaksulla ostettu ja n. 30e kk. minulle jää n 70e koko kuukaudeksi ruokaan, ja muihin pakollisiin tarvikkeisiin. Sosku suostui laskelmiensa jälkeen antamaan minullevielä 20e/kk.
Voin kertoa, ettei tämä herkkua ole, eikä kukaan tällä tavalla vapaaehtoisesti eläisi. Jokaista penniä saa venyttää, että saa edes lapsen ja koiran ruokittua. itse syön sitten vähemmän. ja sen huomaa että paino putoaa, sillä syön korkeintaan yhden lämpimän aterian päivässä. joskus en sitäkään kun ei ole varaa.
Sieniä olen kerännyt ja tarjouksia metsästän, että saan edes vähän mahan täytettä. Kaikkienn elintarvikkeiden hinnat kuitenkin kohoavat koko ajan. Ainoa missä on varaa käydä on llidl. Sieltä saa reilulla kympillä melkein viikon ruoat, kun muualta sillä rahalla saa leivän madon ja voin ja juuston.
Mutta en minä valita. minulla on katto pään päällä ja laskut saan maksettua. Nälkään en kuole, mutta en pääse lihomaankaan.
Tämä on tätä nyt mutta ei se jatku loputtomiin. joku päivä minäkin pääsen takaisin töihin. Ja työtäkin arvostaa enemmän kun on elänyt kädestä suuhun näinkin pitkään.
Eivät kaikki työttömät halua olla kotona. Eivät kaikki työttömät ole työttömiä omasta halustaan. Minä en ole.
yhden köyhän tarina
48
2046
Vastaukset
- jatkan::
No laskee tulosi miten tahansa, pienimmillään ne ovat 807 €/kk asumistuki.
Olin aikanani kahden lapsen yksihuoltaja, nyt ovat aikuisia..
Silloin kehitin vuokaleipä reseptit, jossa saan leipää 4,3 kg kerralla, 1 kg jauhoa on 2 kg leipänä. Sähkö säästi laittamalla vuoat jo kylmään uuniin ja sammuttamalla uunin n. 10 minuuttia ennen kuin leipä oli kypsää, jälkilämmössä leipä kyllä kypsyi. Nytkin tällä systeemillä saa leipää alle euron kilohintaan, kun kaupanleipä maksaa 3 € ja siitä ylöspäin kg.
Neuvoisin paneutumaan tuohon kotona leipomiseen kirpputorilta saatat löytää leipävuokia. Omani ovat p. 33 cm x L. 12 cm x k. 6,5 cm vetoisuus 2 litraa mahtuva kerralla 60 cm uuniin rinnakkain ja 50 cm uuniin peräkkäin. Sekaleivän paistoaika, uuni päällä riittää, 35 min, (opit pian näkemään alkaa irrota vuoan reunoista on kypsää) tuotos 4,3-4,5 kg leipää, siivuina pakasteeseen ei mene hukkaan.
Näihin vuokiin voi leipoa myös Boston kakkua ja siivutta sitten pakasteeseen on aina herkkua antaa. Jos laitat sisälle myös omenahilloa saat todella herkullista.
Lapsille oli myös lätyt ja pannukakku herkkuna, laiton munaa reippaasti (ravinto-arvo) hilloon sekoitin aina tuoreita marjoja. Iltapalana joskus suolaiset letut eli muhennoksella täytetty uuniin -juustoraaste päälle.
Pitivät myös perunasoseesta tehdyistä pulla/pihveistä, joissa oli sisällä erilaisia kypsiä täytteitä (sipuli jauheliha nakki makkara kala) puolukka sopii lisukkeeksi.- YH-silloin aikanaan
Aamu alettiin aina kaurapuurolla, jonka valmistus alkoi illalla. Haudutuskattilaan vesi ja ryynit yöksi, kypsyi nopeaan ja vähemmällä sähköllä samoin kattilan pesu oli helppoa. Itse kerättyjä marjoja pakkasesta 1-1,5 dl annokseen.
Kun sain esikoisen, ostin 340 litran pakastearkun se maksoi itsensä monin kerroin takaisin. Ale lihat kala ja marjat itse leipominen.
Silloin punainen maito oli kalleinta ja vaalean sininen maito edullisinta, osti kumpaakin ja sekoitin keskenään, säästyi ja ravinto arvot olivat kevyt maidon luokkaa.
Leviterasian pidin aina huoneen lämmössä, joten sitä sai levitettyä ohuen kerroksen kun oli notkeaa. Kierrätin rasiat pakastusrasioina.
Laskin tarkkaan aina kaikkien elintarvikkeiden hinnat, huomioiden kuorien- ja kypsennys hävikin, siitä minulla oli oikein taulukko jääkaapin ovessa. Netistä löydät hävikkitaulukot.
Leikkasin pakkaukset saksilla poikki, että sain kaapimella tyhjiksi esim. jukurtti rahka kerma jne. (litran jukurtti purkista löytyy 1- 1,5 dl vielä)
Kudoin / neuloin itse sukat sormikkaat pipot kaulahuivit ja ompelin vaateita. Lapsilisä tuli silloin kolmen kuukauden välein ja oli todella pieni. Kahden lapsen lapsilisällä, yhdeltä neljännekseltä, sai toiselle Enstex-haalarin. Opin kantapään kautta, se oli ainoa joka kesti.
Sintu maidosta oli janojuomana, veden lisäksi, namina oli itse leivottu pulla ja mustikka maito. Keittelin keitot 10 litran kattilassa ja pakasti annoksiin, pakastusrasioina leviterasiat niihin mahtuu sen 350 g kahden lapsen kerta ruoka.
Käytin kangas kasseja minulla on aina mukana ainakin pari kassia muovikasseissa säästää pitkän pennin, sitä enemmän mitä useamman jättää ostamatta. Jos kangaskassi oli unohtunut ostin rulla roskiskasseja joista otin kantokassit jotka sitten roskiksiksi 4 kpl hinnalla saa koko rullan n. 25-30 kpl.
Kaikkia erikoisaineita ei taloudessa tarvita käsiastianpesuaine käy tahrojen poistoon (kuivaan tahran päälle ennen pesuun laittoa) lattioiden pesu, samoin mäntysuopa. Ovat huomattavasti halvempia kun erikoisaineet. Eikka käy ikkunoidenpesuun, WC pöntön pesuun, kertynyt kalkki lähtee sillä.
Säästäminen ei ole hetken humaus, se on elämän tapa, syntyy pitkällä aika välillä, valinnoista.
Äiti vuosimallia 1975 ja 1978 - oldmetall
YH-silloin aikanaan kirjoitti:
Aamu alettiin aina kaurapuurolla, jonka valmistus alkoi illalla. Haudutuskattilaan vesi ja ryynit yöksi, kypsyi nopeaan ja vähemmällä sähköllä samoin kattilan pesu oli helppoa. Itse kerättyjä marjoja pakkasesta 1-1,5 dl annokseen.
Kun sain esikoisen, ostin 340 litran pakastearkun se maksoi itsensä monin kerroin takaisin. Ale lihat kala ja marjat itse leipominen.
Silloin punainen maito oli kalleinta ja vaalean sininen maito edullisinta, osti kumpaakin ja sekoitin keskenään, säästyi ja ravinto arvot olivat kevyt maidon luokkaa.
Leviterasian pidin aina huoneen lämmössä, joten sitä sai levitettyä ohuen kerroksen kun oli notkeaa. Kierrätin rasiat pakastusrasioina.
Laskin tarkkaan aina kaikkien elintarvikkeiden hinnat, huomioiden kuorien- ja kypsennys hävikin, siitä minulla oli oikein taulukko jääkaapin ovessa. Netistä löydät hävikkitaulukot.
Leikkasin pakkaukset saksilla poikki, että sain kaapimella tyhjiksi esim. jukurtti rahka kerma jne. (litran jukurtti purkista löytyy 1- 1,5 dl vielä)
Kudoin / neuloin itse sukat sormikkaat pipot kaulahuivit ja ompelin vaateita. Lapsilisä tuli silloin kolmen kuukauden välein ja oli todella pieni. Kahden lapsen lapsilisällä, yhdeltä neljännekseltä, sai toiselle Enstex-haalarin. Opin kantapään kautta, se oli ainoa joka kesti.
Sintu maidosta oli janojuomana, veden lisäksi, namina oli itse leivottu pulla ja mustikka maito. Keittelin keitot 10 litran kattilassa ja pakasti annoksiin, pakastusrasioina leviterasiat niihin mahtuu sen 350 g kahden lapsen kerta ruoka.
Käytin kangas kasseja minulla on aina mukana ainakin pari kassia muovikasseissa säästää pitkän pennin, sitä enemmän mitä useamman jättää ostamatta. Jos kangaskassi oli unohtunut ostin rulla roskiskasseja joista otin kantokassit jotka sitten roskiksiksi 4 kpl hinnalla saa koko rullan n. 25-30 kpl.
Kaikkia erikoisaineita ei taloudessa tarvita käsiastianpesuaine käy tahrojen poistoon (kuivaan tahran päälle ennen pesuun laittoa) lattioiden pesu, samoin mäntysuopa. Ovat huomattavasti halvempia kun erikoisaineet. Eikka käy ikkunoidenpesuun, WC pöntön pesuun, kertynyt kalkki lähtee sillä.
Säästäminen ei ole hetken humaus, se on elämän tapa, syntyy pitkällä aika välillä, valinnoista.
Äiti vuosimallia 1975 ja 1978Nyt on asiaa!! Alapeukkujen uhallakin olen peräänkuuluttanut neuvokkuutta.
Olen omakohtaisesti kokenut niukat ajat ja silloin hyvät neuvot olivat tarpeen.
Köyhyys masensi, mutta kun keksin jonkin säästämiskeinon tai huomasin, että säästettyäni jäikin muutama lantti enemmän tuli heti voittaja olo.
Nyt ruokien hinnat ovat kohonneet pilviin ja se kauhistuttaa ja suututtaa, mutta mulle jäi säästämis vaihde päälle ja vaikka elän yksin niin arkisin pidän tiukkaa talouskuria ja niinpä olen säästänyt lippurahat vaikkapa oopperaan tai hevikonserttiin.
Säästämisestä mullekin muodostui elämäntapa ja köyhtymiseni oli paras opettaja valintojen tekemiseen. - YH jatkos
Äiti vuosimallia 1975 ja 1978SIIS aino virhe; "Eikka käy ikkunoidenpesuun, WC pöntön pesuun, kertynyt kalkki lähtee sillä."
ETIKKA.
Vuokia on 3 kpl.
Tuon kokoisen leipätaikinan saa alustettua hyvin/parhaiten vadissa, ämpäri on liian korkea...
Tosin 10 litran kattila sopii myös.. saa toisenkin käyttö tarkoituksen. - Yh äitee ennen
YH jatkos kirjoitti:
SIIS aino virhe; "Eikka käy ikkunoidenpesuun, WC pöntön pesuun, kertynyt kalkki lähtee sillä."
ETIKKA.
Vuokia on 3 kpl.
Tuon kokoisen leipätaikinan saa alustettua hyvin/parhaiten vadissa, ämpäri on liian korkea...
Tosin 10 litran kattila sopii myös.. saa toisenkin käyttö tarkoituksen.Minulla on varmaan näppäimistö rikki kummia kirjoitusvirheitä tai kirjain jää pois vaikka tarkastan tekstin ja kone tarkastaa.
oldmetall olet oikeassa, mutta
studio 55 uutisoi monen dementian on huomattu olevan masennusta.
Eli niissä samoja oikeita unohtaa asioita ei saa tehtyä jne.
Kun ainoa jonka saa irti on soppa ja saippua ja katto päänpäällä alkaa masentaa ja varsinkin kun kuuntelee vaatimuksia nykypäivänä. Sekä ... joutuu ihan puolustamaan elämäänsä eläkeläisenä, vaikka sitä on säästänyt eläkekassaan 37 vuotta.
Masentaa- - köyhä ja poika
voi kun saisinkin 800/kk.. mutta niin se ei mene. voit lukea alemmasta viestistäni mikä on se todellisuus.
ja kyllä minä sämpylöitä paistan ja laitan pakkaseen ja teen pojalle lettuja :)
pärjään kyllä. Osaan elää vähälläkin. - köyhä ja poika
Äiti vuosimallia 1975 ja 1978meilläkin alkaa aamu kaurapuurolla. leivon sämpylöitä ja kaavin jugurttipurkit (jos raaskin sellaista herkkua edes ostaa.) kaikki lihat ostan alennuksista pakkaseen. Lähinnä jauhelihaa, kun muuhun ei ole varaa.- 75 oli tosin ruoka suhteessa halvempaa kuin nykypäivänä. Hinnat ovat nousseet huimasti tukiin nähden. ja muutenkin. Ruoka suomessa on toiseksi kalleinta koko EU:ssa. hinnat ovat nousseet pelkästään viimeisevuodesta yli 6 prosenttia ja nousevat edelleen. kaikkein pahiten se tuntuu kaikkein pienituloisimpien kukkarossa ja eriarvoisuus kasvaa.. valitettavaa mutta totista totta, tässä niin kutsutussa hyvinvointivaltiossa-
- ,,,,,
köyhä ja poika kirjoitti:
meilläkin alkaa aamu kaurapuurolla. leivon sämpylöitä ja kaavin jugurttipurkit (jos raaskin sellaista herkkua edes ostaa.) kaikki lihat ostan alennuksista pakkaseen. Lähinnä jauhelihaa, kun muuhun ei ole varaa.- 75 oli tosin ruoka suhteessa halvempaa kuin nykypäivänä. Hinnat ovat nousseet huimasti tukiin nähden. ja muutenkin. Ruoka suomessa on toiseksi kalleinta koko EU:ssa. hinnat ovat nousseet pelkästään viimeisevuodesta yli 6 prosenttia ja nousevat edelleen. kaikkein pahiten se tuntuu kaikkein pienituloisimpien kukkarossa ja eriarvoisuus kasvaa.. valitettavaa mutta totista totta, tässä niin kutsutussa hyvinvointivaltiossa-
Muistan kun nelihenkisen perheen ruoat sai 600 markkaa kk.
Nyt hädintuskin yksi henkilö pärjää 100 eurolla kk.
Sukulaiseni penkoivat käytettyjä vaatteita ja löysivät 500 markkaa yhden takin taskusta, häiriintynyt lapsi heitti sen roskiin, miten he rökittivät häntä kun olisivat tarvinneet rahan kipeästi.
- keksitään pois
Kun käyt kaupungilla, kysäis grilliltä, josko antavat koiralle edellispäivän tähteitä (ota koira mukaan) ne tähteet voi sitten tasata koko perheen kesken. Talvella katso ilmoituksista, missä on pilkkikisoja. Kilpailijat antavat varsin mielellään pikku sintit koiranruuaksi. Kerää marjoja ja kysele omenapuun omistajilta, saisitko ylimääräisiä hedelmiä. Kuivatut omenarenkaat, kuivuvat joko lattialämmityksessä olevalla lattialla tai vaikka saunassa tai leivinuunissa, mieto alkulämpö ja sitten loppukuivaus huoneenlämmössä.
- miten mahdollista...
Et saa asumistukea? Oletko päivärahalla? Entäs lapsen lapsilisä yh korotuksineen ja elatustuki?
Teille pitää jäädä kuukaudessa normien mukaan n.507€ aikuiselle ja lapselle(iästä riippuen) n.322€(10v täyttänyt) ruokaan,perushygieniaan ym asumismenojen jälkeen.- köyhä ja poika
Saan työmarkkinatukea ja asumistukea. Tarkalleen työmarkkinatuki lapsikorotuksineen on 582 ja asumistuki 180. Lapsilisää en saa, enkä elatustukea , koska lapsi on virallisesti kirjoilla isällään. lapsi on siis vuoroviikoin minulla ja isällään. Sosiaalitoimisto ei maksa minulle enempää sillä minulla on omistusasunto ja asumiskustannuksista katsotaan ainoastaan lainan korot jA OSA yhtiövastikkeesta.niinpä 500 euron asumiskustannuksista katsotaan kuluiksi vain noin 300euroa.200euroa ei lasketa lainkaan. todellisia menoja ei siis lasketa vaan heidän hyväksymänsä menot. Eivät myöskään laske bussikorttia (45e), eivätkä puhelin- tai nettikuluja (60e), eivätkä muita säännöllisiä laskuja, joita minulla on (30e). aPäätöksen laskelman mukaan minulle pitäisi jäädä 407 euroa käyttöön, mutta kun siitä summasta lasketaan pois vielä TODELLISET menot joita sosku ei ota huomioon, laskutoimitus näyttää jokseenkin tältä:
407e
-200e(asuminen)
- 45(bussikortti)
- 60(netti ja puhelin)
-30(tietokoneen osamaksu) = 72e/kk
Tämä on siis se todellisuus.
Voivat olla toki maksamatta sitäkään ja todeta että "myy asunto."
En tosin haluasi myydä. Haluan takaisin töihin ja pois tästä köyhyyssloukusta.
se nyt on ajan kysymys ja siihen asti kitkuttelen jotenkin. - Köyhäx
Saan työmarkkinatukea ja asumistukea. Tarkalleen työmarkkinatuki lapsikorotuksineen on 582 ja asumistuki 180. Lapsilisää en saa, enkä elatustukea , koska lapsi on virallisesti kirjoilla isällään. lapsi on siis vuoroviikoin minulla ja isällään. Sosiaalitoimisto ei maksa minulle enempää sillä minulla on omistusasunto ja asumiskustannuksista katsotaan ainoastaan lainan korot jA OSA yhtiövastikkeesta.niinpä 500 euron asumiskustannuksista katsotaan kuluiksi vain noin 300euroa.200euroa ei lasketa lainkaan. todellisia menoja ei siis lasketa vaan heidän hyväksymänsä menot. Eivät myöskään laske bussikorttia (45e), eivätkä puhelin- tai nettikuluja (60e), eivätkä muita säännöllisiä laskuja, joita minulla on (30e). aPäätöksen laskelman mukaan minulle pitäisi jäädä 407 euroa käyttöön, mutta kun siitä summasta lasketaan pois vielä TODELLISET menot joita sosku ei ota huomioon, laskutoimitus näyttää jokseenkin tältä:
407e
-200e(asuminen)
- 45(bussikortti)
- 60(netti ja puhelin)
-30(tietokoneen osamaksu) = 72e/kk
Tämä on siis se todellisuus.
Voivat olla toki maksamatta sitäkään ja todeta että "myy asunto."
En tosin haluasi myydä. Haluan takaisin töihin ja pois tästä köyhyyssloukusta.
se nyt on ajan kysymys ja siihen asti kitkuttelen jotenkin.Sosiaalitoimisto ei maksa minulle enempää sillä minulla on omistusasunto ja asumiskustannuksista katsotaan ainoastaan lainan korot jA OSA yhtiövastikkeesta.niinpä 500 euron asumiskustannuksista katsotaan kuluiksi vain noin 300euroa.200euroa ei lasketa lainkaan.
Siis ymmärtääkseni tuo 200€ on korjausvastiketta, rahoitusvastiketta tahi sen semmoista joita ei saa sisällyttää toimeentulotukeen koska olisivat suoraa varallisuutesi kartuttamista.
Eli siis mun ymmärtääkseni pudjaat jossain köyhäintorpassa jonka talous on joudutta rahoittamaan yhtiövelalla koska sen asukkaat eivät ole osanneet varautua siihen että kiinteistö kuluu.
En niinku mitään muutakaan selitystä hommalle.
Olet ottanut asuntovelkaa jostain läpilahosta kekkosenkolhoosista ja nyt konkreettisesti näet nälkää että saat asua prolelähiössä.
Pilkataan kaikki lopuksi sveitsiläisiä joista enemmistö asuu vuokralla koska tietävät että kiinteistöt menettää vuodessa prosentin arvostaan ihan kulumisen johdosta.
Siis oikeesti, köyhyys poistuu kun poistetaan köyhät.
Jos niille rahaa antaa niin ne hakee sitä vastaan pankista lainaa.
Mitä enemmän näille rahaa antaa, sen enemmän ne hankkii itselleen velkaa. - Köyhäx
Köyhäx kirjoitti:
Sosiaalitoimisto ei maksa minulle enempää sillä minulla on omistusasunto ja asumiskustannuksista katsotaan ainoastaan lainan korot jA OSA yhtiövastikkeesta.niinpä 500 euron asumiskustannuksista katsotaan kuluiksi vain noin 300euroa.200euroa ei lasketa lainkaan.
Siis ymmärtääkseni tuo 200€ on korjausvastiketta, rahoitusvastiketta tahi sen semmoista joita ei saa sisällyttää toimeentulotukeen koska olisivat suoraa varallisuutesi kartuttamista.
Eli siis mun ymmärtääkseni pudjaat jossain köyhäintorpassa jonka talous on joudutta rahoittamaan yhtiövelalla koska sen asukkaat eivät ole osanneet varautua siihen että kiinteistö kuluu.
En niinku mitään muutakaan selitystä hommalle.
Olet ottanut asuntovelkaa jostain läpilahosta kekkosenkolhoosista ja nyt konkreettisesti näet nälkää että saat asua prolelähiössä.
Pilkataan kaikki lopuksi sveitsiläisiä joista enemmistö asuu vuokralla koska tietävät että kiinteistöt menettää vuodessa prosentin arvostaan ihan kulumisen johdosta.
Siis oikeesti, köyhyys poistuu kun poistetaan köyhät.
Jos niille rahaa antaa niin ne hakee sitä vastaan pankista lainaa.
Mitä enemmän näille rahaa antaa, sen enemmän ne hankkii itselleen velkaa.Ei sulla ikinä käynyt mielessä lukea läpi sen elementtikorsusi taloyhtiön edellistä vuosikertomusta.
Ihan sieltä riveiltä olisit voinut merkille laittaa että kuutiossa asuu porukkaa jonka köyhyys on seurausta siitä että eivät ymmärrä edes täysin itsestään selviä kuluja, kuten julkisivun tai putkien kulumista.
Normi-ihmiset ymmärtää, sen takia ne säästää joka kuukausi sen kiinteistöliitön 1,4€/m2/kk ja sen isomman rempan koittaessa, maksavat sen pois suurinpiirtein säästöjensä koroilla.
Mutta jos oikeasti olet mennyt velkaa ottamaan että olet saanut ostaa velkaisen yhtiön osakkeita, niin täysin varmaa on se että köyhyys ei tule koskaan loppumaan elämästäsi.
Sulla on jo useita päällekäisiä velkoja asunnostasi, et koskaa saa tuolla elämänhallinnalla säästöön seuraavaa isompaa remppaa.
Mutta katoppa kun eläkkeelle päivänä jonain vielä jäät, niin silloin pitäis löytää ne isot rahat siitä pienestä eläkkeestä.
Eli toi sun tilanne oikeasti jatkuu hautaan asti.
Siis niinku oikeasti, pahinta mitä köyhille voi tehdä, on maksaa niille palkkaa.
Nehän perkele onnistuu hankkimaan sen turvin velkaa josta koskaan selviä. - Köyhäx
Köyhäx kirjoitti:
Ei sulla ikinä käynyt mielessä lukea läpi sen elementtikorsusi taloyhtiön edellistä vuosikertomusta.
Ihan sieltä riveiltä olisit voinut merkille laittaa että kuutiossa asuu porukkaa jonka köyhyys on seurausta siitä että eivät ymmärrä edes täysin itsestään selviä kuluja, kuten julkisivun tai putkien kulumista.
Normi-ihmiset ymmärtää, sen takia ne säästää joka kuukausi sen kiinteistöliitön 1,4€/m2/kk ja sen isomman rempan koittaessa, maksavat sen pois suurinpiirtein säästöjensä koroilla.
Mutta jos oikeasti olet mennyt velkaa ottamaan että olet saanut ostaa velkaisen yhtiön osakkeita, niin täysin varmaa on se että köyhyys ei tule koskaan loppumaan elämästäsi.
Sulla on jo useita päällekäisiä velkoja asunnostasi, et koskaa saa tuolla elämänhallinnalla säästöön seuraavaa isompaa remppaa.
Mutta katoppa kun eläkkeelle päivänä jonain vielä jäät, niin silloin pitäis löytää ne isot rahat siitä pienestä eläkkeestä.
Eli toi sun tilanne oikeasti jatkuu hautaan asti.
Siis niinku oikeasti, pahinta mitä köyhille voi tehdä, on maksaa niille palkkaa.
Nehän perkele onnistuu hankkimaan sen turvin velkaa josta koskaan selviä.Ja siis oikeasti, vinkki miten jatkossa sitten paremmin.
Sun kohdalla tilanne taitaa olla niin sanotusti pulkassa, mutta rehellisesti käy asia lapsesi kanssa läpi.
Ihan totuuden mukaisesti kerrot että äiti otti velkaa että sai ostaa velkaisesta yhtiöstä osakkeita.
Tärkeintä on se että lapsi oppii sen että köyhyytenne on seurausta käytöksestäsi.
Lapset oppii ja todennäköisesti osaa katkaista tämän käyttäytymiskoodin kun oma vuoro sitten aikanaan tulee
Ei varmasti osta umpivelkaiset (asuntolainan korot hoitovastike 300€ / korjausvastike 200€) yhtiön osakkeita velaksi.
Aivan varmasti oppii laskemaan ja lukemaan. - Jonnexxx
Köyhäx kirjoitti:
Ja siis oikeasti, vinkki miten jatkossa sitten paremmin.
Sun kohdalla tilanne taitaa olla niin sanotusti pulkassa, mutta rehellisesti käy asia lapsesi kanssa läpi.
Ihan totuuden mukaisesti kerrot että äiti otti velkaa että sai ostaa velkaisesta yhtiöstä osakkeita.
Tärkeintä on se että lapsi oppii sen että köyhyytenne on seurausta käytöksestäsi.
Lapset oppii ja todennäköisesti osaa katkaista tämän käyttäytymiskoodin kun oma vuoro sitten aikanaan tulee
Ei varmasti osta umpivelkaiset (asuntolainan korot hoitovastike 300€ / korjausvastike 200€) yhtiön osakkeita velaksi.
Aivan varmasti oppii laskemaan ja lukemaan.Aika tottahan tuo on, jos lähtee osakepeliin mukaan niin on vaarana että rahat menee.
Melkoista rohkeutta on lähteä vielä velkarahalla kuten aloituspostauksesta ilmi käy.
Pahimmillaan joutuu nälkää näkemään.
- Säästömestari :)
Puhelin vois olla prepaid Go Mobilelta niin ppääset halvemmalla,ilmanen textiviesti lähetys web-sivun kautta,minimi puhelataus 10e,skype pitempiä puheluita varten,mielellään kaikki puhelut.Tälleen olen säästänyt sikana kuukausi kuluissa
- köyhä ja poika
vaihtaisin halvempaan mielellään, mutta minulla on valitettavasti määräaikainen sopimus, ja sen voi purkaa vasta joulukuussa. Hankin kyllä halvemman liittymän heti kunhan tästä edellisestä pääsen eroon.
- köyhä yh
Meillä juuri herkuteltiin teeleivällä, johon laitettiin sekaan juuston jämät. Halpaa ja hyvää. Ravintoarvolta ei ehkä parasta, mutta lapset tykkäsi välipalastaan.
- köyhä yh
Niin ja ruoaksi on linssi-soijarouhekeittoa. Halpaa ja ravintoarvot kohdillaan. Jopa muksut tykkää.
- oolooooooooooooo
Tarinoita ja juttuja.
http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki
Perus-
toimeentulotuki
Toimeentulotukilaissa säädetty, vuosittain kansaneläkeindeksillä tarkistettava perusosa on perustoimeentulotuen pohja. Täysi perusosa on vuonna 2012 yksin asuvalla 461,05 euroa kuukaudessa.
Toimeentulotuki 1.1.2012 lukien (Kuntainfo 7a/2011)
Perusosalla toimeentulotuen saajan pitää kattaa:
ravintomenot
vaatemenot
vähäiset terveydenhuoltomenot
henkilökohtaisen puhtauden ja kodin puhtauden menot
paikallisliikenteen maksut
lehtitilaukset
televisiolupa
puhelimen käyttö
harrastus- ja virkistystoiminta.
Perusosan lisäksi perustoimeentulotukea annetaan asumismenoihin, kuten vuokraan tai vastikkeeseen, vesimaksuun, lämmitykseen, sähkölaskuun ja kotivakuutusmaksuun sekä vähäistä suurempiin terveydenhuollon menoihin.
Täydentävä toimeentulotuki
Täydentävään toimeentulotukeen sisältyvät erityismenot, joita ovat
lasten päivähoitomenot
ylimääräiset asumismenot (esimerkiksi muuttokustannukset)
erityisistä tarpeista tai olosuhteista aiheutuvat menot (esimerkiksi pitkäaikaisesta toimeentulotuen saamisesta ja pitkäaikaisesta tai vaikeasta sairaudesta aiheutuvat menot sekä lasten harrastusmenot)
Ehkäisevä
toimeentulotuki
Kunnat myöntävät lisäksi ehkäisevää toimeentulotukea, jonka perusteista ne päättävät itse. Sen tarkoituksena on edistää henkilön ja perheen omatoimista suoriutumista ja ehkäistä syrjäytymistä.
Ehkäisevää toimeentulotukea voidaan myöntää esimerkiksi ylivelkaantumisesta tai taloudellisen tilanteen äkillisestä heikentymisestä aiheutuvien vaikeuksien lieventämiseksi.
Kuka tukea saa?
Toimeentulotukea saa henkilö tai perhe, jonka tulot ja varat eivät riitä välttämättömiin jokapäiväisiin menoihin. Tukea voidaan myöntää myös omatoimisen suoriutumisen tukemiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi.
Mistä tukea saa?
Toimeentulotukea haetaan kunnan sosiaalitoimistosta. Kiireellisessä tapauksessa tukea voi hakea myös tilapäisen oleskelukunnan sosiaalitoimistosta.
Kuinka nopeasti toimeentulotukipäätöksen saa?
Päätös toimeentulotuesta on saatava viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä hakemuksen jättämisestä. Kiireellisessä tapauksessa päätös on tehtävä samana tai viimeistään seuraavana arkipäivänä. Hakijan on myös päästävä keskustelemaan henkilökohtaisesti kunnan sosiaalityöntekijän tai sosiaaliohjaajan kanssa viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä siitä, kun hän on sitä pyytänyt.
Joku katkera elatusvelvollinen taas heittää "totuus" herjaansa.- 6plus7
"Joku katkera elatusvelvollinen taas heittää "totuus" herjaansa. "
miten tää nyt liitty mihinkään..?
- yh olin kauan
Vaihda pre-paidiin,mä jouduin välillä luopumaan netsitä,vaikeutti vähän työnhakuja kun kirjastoon piti kävellä kovissakin pakkasissa pienen kanssa.kirjoittelepa Hope yhdistykselle,saat apua ilman nöyristelyä ja tuomitsemista.diakoniastakin voisit pyytää ja talvipuvun saat pojalles uuden kun soskusta pyydät ja haet kirjallisesti,ei ne sitä huutele mut se on oikeus saada.köyhyys on vaikeaa ja pahinta on yksinäisyys ja kun porukka tuomitsee
- dhgihishdis
Miksi korostat aterian lämpimyyttä? Ei lämmittäminen aterian ravintoarvoja juuri mihinkään muuta, vertaa nyt vaikka pasta-ateriaa täytettyyn patonkiin ..
- Aleee
Ale rukiinkaan ei ole varaa... syödään pääasiassa nuudelia....
- Aleee
siis ale ruokiin tai tarjousruokiin.
- demari söi
Voit kiittää demareita ja ammattiliittoja tilanteestasi. He ovat yhteisvoimin ajaneet yritykset pois Suomesta. Ilman heitä sinullakin olisi hyväpalkkainen työ.
- näin toimisin
Siinä mielessä tilanteesi on oma vikasi kun et suostu käsittämään että sinulla ei nykytilanteessasi ole mahdollisuutta maksaa asuntoa. Että todellakin, myy asuntosi, laita rahat säästöön ja ostat sitten omistusasunnon kun olet saanut vakituisen työpaikan.
- köyhä ja poika
laita rahat säästöön????
jos nyt myyn asunnon, ne rahat jotka olen vaivalla kasannut, menevät hetkessä elämiseen ja joudun aloittamaan kaiken taas alusta! ei kiitos. mieluumminn kituutan. - kituuttajalle
laita rahat säästöön????
jos nyt myyn asunnon, ne rahat jotka olen vaivalla kasannut, menevät hetkessä elämiseen ja joudun aloittamaan kaiken taas alusta! ei kiitos. mieluumminn kituutan.Eihän ne rahat itsestään katoa. Katoavat jos tuhlaat ne, asumiskulusi pienenisivät joten saisit työmarkkinatukesi riittämään. On ihan hullua maksaa asuntolainaa työttömän päivärahasta. Voit ihan hyvin asua vuokralla niin ei tarvitse täällä kitistä ettei rahat riitä. Lapsesikin joutuu kärsimään tyhmyydestäsi. Monipuolinen ravinto on lapselle tärkeämpää kuin se että koti on omistusasunnossa.
Olet köyhä ja kaiken lisäksi vielä ääliökin.
- ex-työtön
Minä taas sanoisin, että yritä pitää omistusasunnostasi kiinni, koska olet vielä nuori. Sitten aikanaan eläkkeelle jäädessäsi tulet pärjäämään mukavasti, kun myyt asuntosi (tai vaihdat sen pienempään) ja elät niillä rahoilla. Omistusasunto on aina parempi vaihtoehto kuin vuokralla asuminen.
Pari säästövinkkiä:
- bussilippu. Kun kuukausilippu päättyy, yritä venyttää uuden kortin hankkimista edes muutamalla päivällä. Sillä tavoin säästät vuodessa 12 kuukauden bussilippujen sijasta esim. ostamalla vain 11 kuukauden edestä lippuja.
- onko mahdollista ottaa edes vähäksi aikaa alivuokralaiseksi joku, joka maksaisi asumisestaan?
- onko tiedossa ketään miestä, jonka kanssa voisit asua yhdessä työttömyysajanjaksosi verran? Moni muukin elää parisuhteessa vain rahan takia
- etsi sitkeästi työtä. Äitiyslomasijaisuudet ja pidemmät määräaikaisuudetkin ovat parempia kuin työttömyys.
- käy keräämässä metsästä ainakin puolukoita. Sieniäkin löytyy ja niitä voi esim. kuivata ja laittaa silputtuna kastikkeisiin ja lihamurekkeisiin, jos sienikeitot tms. ei maistu
- kerää pulloja. Pieni kävelylenkki perjantai- ja lauantai-iltaisin voi tuottaa aika helposti lähiöalueilla tai aseman seudulla 0,50 - 1 euron per kerta. Tosin ainakin meillä pullon kerääjiä on paljon, mutta itse löysin aikanaan lähiössä asuessani helposti noin eurolla viikossa, mikä tarkoittaa vuositasolla kuitenkin yli 50 euroa.
- tee lapsesi kanssa kivoja ilmaisia asioita esim. käy kirjastossa, askarrelkaa (ohjeita löytyy netistä), leipokaa, piirrelkää, käykää ulkoilemassa metsässä ja puistoissa, kerätkää kukkia ja lehtiä, jutelkaa naurakaa ja laulakaa.
- hyödynnä kotimaisia juureksia. Ne on nyt halpoja. Omakotitaloalueilla omenapuista putoilee joskus omenoita kadulle, joten kerää niitä. Vähän kolhiintuneistakin omenista saa tehtyä omenahilloa puuron päälle laitettavaksi tai vaikka omenalohkoja piirakkaa varten. Monissa puistoissa kasvaa marja-aroniaa. Se ei ole kovin hyvää, mutta menettelee, kun makuun totuttelee.
- hyödynnä kauppojen maistiaisia. Niillä ei vatsaa täytä, mutta ovat pieni lisä niukkaan ruokavalioosi.
Tsemppiä sinulle ja reippain mielin työhaastatteluihin! - supista kuluja
Onko se bussilippu pakollinen jos et kerta käy töissä? Ja puhelinlaskua voisit pienentää. Osta prepaid liittymä johon etukäteen ladataan puheaika niin ei tule laskua. Vähällä puheajalla miettii tarkemmin kuinka kauan puhuu..
- köyhä ja poika
Bussiippu on pakollinen, sillä ilman sitä en saa lasta haettua, enkä vietyä esikouluun, enkä saisi myöskään haettua lasta isältään, matkaa kun molempiin kohteisiin on luotani noin 15km. sosku ei anna avustusta bussikorttiin tässäkään tapauksessa. perusteluiksi sanoivat sen että pitäisi sopia kuljetukset yhdesssä lapsen isän kanssa. Lapsen isä taas ei välitä auttaa kuljetuksissa vaikka hänellä on oma auto.
Mitä puhelinliittymään tulee, vaihdan halvempaan heti, kun määräaikainen sopimukseni loppuu. Eli tämän vuoden lopussa. Ennen sitä en voi tehdä mitään.
- europula.com
Minusta huoltajan tehtävä on taata lapselle riittävä ja monipuolinen ruoka. Ei taida pitemmän päälle tuollaisella summalla onnistua. Olisiko sinulla mahdollisuutta muuttaa asuntolainan kuukausieriä työttömyytesi vuoksi?
- köyhä ja poika
no, nälkää lapsi ei ole nähnyt sentään. Yleensä se menee enemminkin niinpäin, että täytyisi saada poika syömään vähän enemmä,n kuin mitä tämä itse viitsisi. Ruokailu on ilmeisesti tylsää hommaa :P
yritän laittaa joka ruoalle kuitenkin aina jotain kasviksia, edes porkkanaraastetta jos ei muuta ole. Ja aina sitä muutaman sentin jostakin haalii että saa vaikka yhden pakastevihannespussin.
oma äitini tuo usein myös käydessään juurikin hedelmiä ja salaattiaineet :) - nuukuus kunniaan
no, nälkää lapsi ei ole nähnyt sentään. Yleensä se menee enemminkin niinpäin, että täytyisi saada poika syömään vähän enemmä,n kuin mitä tämä itse viitsisi. Ruokailu on ilmeisesti tylsää hommaa :P
yritän laittaa joka ruoalle kuitenkin aina jotain kasviksia, edes porkkanaraastetta jos ei muuta ole. Ja aina sitä muutaman sentin jostakin haalii että saa vaikka yhden pakastevihannespussin.
oma äitini tuo usein myös käydessään juurikin hedelmiä ja salaattiaineet :)Viesteistäsi päätellen poikasi on puolet ajasta isällään, joten joudut hankkimaan hänelle ruoan vain kahtena viikkona kuussa. Kerrot, että isä saa lapsilisät. Hän kaiketi ostaa niillä pojalle myös vaatteita yms. Helpottaahan se aika lailla.
Herkullinen, mehevä kaali maksaa nyt 49 senttiä kilo. Siitä saa soppaa, pataa, kääryleitä, piirakkaa ja laatikkoa sekä raastetta, joka varsinkin puolukkasurvoksen kanssa on erinomaista. Voit valmistaa siitä myös hapankaalia. Myös vanhan kansan maitokaali on kelpo ruoka.
Puolukkaa on metsässä nyt runsaasti. Loihdit siitä niin vispi- kuin ruispuuronkin sekä monenlaisia herkullisia leivonnaisia. Oletko kokeillut puolukka-kaurapaistosta? Puolukka juhlistaa myös maksa-, porkkana- ja kaalilaatikon sekä pinaattilätyt.
Perunan kilohinta lähtee 50 sentistä. Keitä muutama peruna ja päälle sienikastiketta. Jos sienet eivät pojalle kelpaa, voit keittää yhden kananmunan ja silputa sen valkokastikkeeseen häntä varten ja syödä itse sienikastikkeen. Pelkkä sipuli- tai jauhokastikekin riittää maukkaitten uusien perunoiden kyytipojaksi. Keitä perunoita kerralla sen verran, että voit seuraavana päivänä paistaa niitä. Niiden luonteva seuralainen on paistettu kananmuna ja haudutetut sipulirenkaat.
Kun leivot lisäksi leipää, vaikkapa sämpylöitä, en usko, että joudut nälkään nääntymään. - yxmumma
nuukuus kunniaan kirjoitti:
Viesteistäsi päätellen poikasi on puolet ajasta isällään, joten joudut hankkimaan hänelle ruoan vain kahtena viikkona kuussa. Kerrot, että isä saa lapsilisät. Hän kaiketi ostaa niillä pojalle myös vaatteita yms. Helpottaahan se aika lailla.
Herkullinen, mehevä kaali maksaa nyt 49 senttiä kilo. Siitä saa soppaa, pataa, kääryleitä, piirakkaa ja laatikkoa sekä raastetta, joka varsinkin puolukkasurvoksen kanssa on erinomaista. Voit valmistaa siitä myös hapankaalia. Myös vanhan kansan maitokaali on kelpo ruoka.
Puolukkaa on metsässä nyt runsaasti. Loihdit siitä niin vispi- kuin ruispuuronkin sekä monenlaisia herkullisia leivonnaisia. Oletko kokeillut puolukka-kaurapaistosta? Puolukka juhlistaa myös maksa-, porkkana- ja kaalilaatikon sekä pinaattilätyt.
Perunan kilohinta lähtee 50 sentistä. Keitä muutama peruna ja päälle sienikastiketta. Jos sienet eivät pojalle kelpaa, voit keittää yhden kananmunan ja silputa sen valkokastikkeeseen häntä varten ja syödä itse sienikastikkeen. Pelkkä sipuli- tai jauhokastikekin riittää maukkaitten uusien perunoiden kyytipojaksi. Keitä perunoita kerralla sen verran, että voit seuraavana päivänä paistaa niitä. Niiden luonteva seuralainen on paistettu kananmuna ja haudutetut sipulirenkaat.
Kun leivot lisäksi leipää, vaikkapa sämpylöitä, en usko, että joudut nälkään nääntymään.MInä uskon, että tämä äiti osaa laittaa ruokaa pojalle ja itselleen, keittää sen puuron ja perunat, kanamunat ym. ilman neuvojakin. Minä ainakin luotan siihen.
- nuukuus kunniaan
yxmumma kirjoitti:
MInä uskon, että tämä äiti osaa laittaa ruokaa pojalle ja itselleen, keittää sen puuron ja perunat, kanamunat ym. ilman neuvojakin. Minä ainakin luotan siihen.
Hyvä on jos niin on.
Hän kuitenkin aloitusviestissään kertoili itse näin: "itse syön sitten vähemmän. ja sen huomaa että paino putoaa, sillä syön korkeintaan yhden lämpimän aterian päivässä. joskus en sitäkään kun ei ole varaa."
Siksi kirjoitin mitä kirjoitin.
- sanon vaan
Sinuna mä ryöstäisin pankin. Sitte joutuis vankilaan ja sais ilmaisen ylläpidon. Vankilas sa vielä töitäkin josta tienaa. Vankilan jälkeen sosku antaa ilmaisen asunnon ja tukea. Etkö sä sää asumistukea lainkaan. itse saan asumistukea 267 euroo.vuokra on 359 euroo Asun 39 neliön yksiössä. sosku maksaa sähkölaskun ja veden. Toimeentulotukea saan 461 euroo ja sit teen pimeetä hommaa välillä josta tienaa hiukan.
Osta polkupyörä ja siihen lastenistuin. Siinä säästä jo paljon rahaa kun polkee. itse en ole bussilla pahemmin koskaan kulkenut vaikka olis 15 kilsan matkakin. - Aloitus valhetta
"Olen 30 vuotias nainen ja työtön. Minulla on pieni poika ja koira. Tukia saan yhteensä n. 700 euroa kk. niistä n.500 e menee asumiseen 40e bussikorttiin, ja 60e puhelimeen ja nettiin. tietokone on osamaksulla ostettu ja n. 30e kk. minulle jää n 70e koko kuukaudeksi ruokaan, ja muihin pakollisiin tarvikkeisiin. Sosku suostui laskelmiensa jälkeen antamaan minullevielä 20e/kk."
Taas valehdellaan aivan estoitta, ei tuota kukaan usko, vaadin parempia valheita. Saat muka tukia vain 700 euroa kuussa, tästä menee 500 asumiseen, elämiseen jäisi muka 200 euroa, täyttä valhetta.
Saat työttömyyskorvausta, asumistukea, lapsilisää, elatusmaksuja ja jos nämäkään eivät riitä niin toimeentulotukea. Ei sinun tarvitse asuntomenojen jälkeen lapsen kanssa elää 200 eurolla. Valetta koko juttu ja ihmeellistä että siihen vielä jotkut uskovat!
Yksinäisen toimeentuloki on asumiskulujen jälkeen 461 ja sinulla on vielä lapsi joten tuollaiset parin huntin jutut ovat suoraan sanottua paskapuhetta.- köyhä ja poika
valitettavasti ei ole valetta. Jo aiemmissa viesteissä olen selvittänyt etten saa lapsilisää koska lapsi on kirjoilla isällään. ja tuo 700 euroa koostuu juurikin asumistuesta ja työmakkinatuesta. Tarkalleen työmarkkinatuki lapsikorotuksineen on 582 ja asumistuki 180.
Mutta en nyt jaksa samaa asiaa moneen kertaan kirjottaa, lue aiemmista viesteistä ja kommentoi sitten vasta. - Aloitus valhetta
valitettavasti ei ole valetta. Jo aiemmissa viesteissä olen selvittänyt etten saa lapsilisää koska lapsi on kirjoilla isällään. ja tuo 700 euroa koostuu juurikin asumistuesta ja työmakkinatuesta. Tarkalleen työmarkkinatuki lapsikorotuksineen on 582 ja asumistuki 180.
Mutta en nyt jaksa samaa asiaa moneen kertaan kirjottaa, lue aiemmista viesteistä ja kommentoi sitten vasta.Jos lapsi on kirjoilla isällään pitää sinun hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea lapsen tapaamiskuluihin. Kun asut yksin sinulle pitää jäädä asumiskulujen jälkeen 461 euroa kuussa käyttöön. Tällä kyllä pärjää, et joudu elämään 200 eurolla. Olet valehtelija, koko juttusi on täyttä valhetta.
- Kysyn vaan
Mutta en nyt jaksa samaa asiaa moneen kertaan kirjottaa, lue aiemmista viesteistä ja kommentoi sitten vasta.Mene töihin tai jos ei rehellinen työnteko kiinnosta niin myy asuntosi. Vai oletko sitä mieltä että yhteiskunnan pitäisi maksaa lainanlyhennyksesi? Ihmeellistä ruikutusta, menet töihin ja lopetat loisimisen yhteiskunnan tuilla, siinä kaikkien kannalta paras ratkaisu.
- seurrakuntis.
Sinun pitää EHDOTTOMASTI mennä seurakuntasi Kirkko-Herran luokse. Pyydät häneltä ensin synnit anteeksi ja sitten juotte yhdessä viiniä ja syötte öylättiä. Hän antaa varmaan sinulle ja lapsellesi kotiiviemisikisikin leilin täynnä viiniä ja tuorekelmuun käärittyjä öylättejä. Hauvalle hän antaa varmaan mehukkaan ydinluun.
- äitimyös78
Köyhä ja poika,miten saisin suhun yhteyden?Uskaltaisitko antaa s-postiosoitteen,haluaisin kuulla tilanteestasi lisää,mutta en näiden aivottomien palstaidioottien nähden...
- no jaa?
Mietin lukemaani siitä näkökulmasta, että kun oma sukuni on kaikki veronmaksajia. Riippuu tosin ajasta, että kuinka kauan noin ruhtinaallista rahaa kuin 700 euroa kuukaudessa olet valtiolta ilmaiseksi ilman omaa veronmaksamista saanut, eli en osaa sanoa asiaan. Minulla ei muutenkaan ole yhteiskunnan tukien käyttämiseen erityistä näkökulmaa. Olen kohta lähemmäs nelikymppinen ja valtiolta olen saanut tukina tilille elämässäni yhteeensä ainoastaan opintorahan a' 5,5 vuotta, lisäksi yhteensä aikoinaan elämässäni työmarkkinatuen minimin n. puoli vuotta ja siihen rajoittuukin minun tukikokemukseni. Lakisääteistä toimeentulotukea en saanut, vaan katsottiin, että sukuni pitää elättää täysi- ikäinen keski- ikäinen itsenäisesti asuva täysvaltainen kansalainen minut, kun en ole valtion mielestä huono- osainen luokittelevasta "säästämis- näkökulmasta". Kun olen omannut vakavan fyysisen sairauden, valtio lisäksi kerran katsoi, että se pari tonnia sosiaalitukina letkuissa istumisestani keskussairaalassa pitää tietysti valtion maksaa, mikä onkin oikein, koskei tulottomalla opintoetuella eläjällä siihen olisi ollut varaa ja koska omat sukulaiseni kuntiensa kovimpia veronmaksajia, eli sikälikään ei avustus mennyt räkänokan selkäpielestä alas.
Sitä en pysty käsittämään, että _miten paljon_ perheelliset pystyy saamaan yhteiskunnan etuuksia, verrattuna muihin veromaksajiin pallkatyöläisiin. Joku röyhkeä kehtasi muistaakseni presidentti Sauli Niinistön "Ihan tavallisia asioita"- työryhmässä molottaa sitäkin, että muka perheellisille ilman palkan alennuksia puoli tuntia vähemmän työaikaa, eli tyyppi ehdotti työsyrjintää... Joidenkinhan ne perheellisten "vapaa-aikaan" ehdotetut työtunnitkin pitää kuitenkin tehdä, eli koska lasten hankkiminen on _valinta_, ei ole minusta ainakaan oikein, että joku samalla palkalla tekisi tunnin vähemmän töitä päivässä. Eikä mitään lapsia vastaan tietenkään ja pidän lapsista, mutta jos on palkan suuruudesta kyse, olen varma että kaikki lapsettomat ovat samaa mieltä, että samasta työstä sama palkka, jokaisessa paikassa, oli lapsia tai ei.
Ps. En pidä teidän trollien nimimerkkivalinnoista. Jos kykenee asialliseen keskusteluun, pystyy valitsemaan nimettömällä palstalla korrektin nimimerkin. - jk
vai niin
- toisen köyhän tarina
no ei pitäskään olla valittamista... tyypille sataa ilmasta rahaa tekemättä mitään.
teen itse töitä niskalimassa, eikä meinaa rahat peruselämiseen riittää.
vaihtasin paikka välittömästi jos pystyisin!! Ja jos itseni tästä paskasta irtisanon, nin kyllähän sää tiedät mitä siitä seuraa... se oliskin aika nopeesti tästä yksiöstä veneen alle, eikä siinä sossut yms olis auttamassa.- jatkan jatkan...
..niin ja mulla ei olis edes varaa tollaseen luxukseen nimeltä KOIRA!!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883