Jumalan valtakunnan etsiminen?

Manteli-Puu

Mitä on etsiä Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa? Sehän on tärkeää tietää jos tahdon että minulle sen etsinnän kautta annetaan kaikki mitä tarvitsen. Ei siis tarvitse hätäillä ja hosua miten toimeen tulen ja miten puen itseni kun vain tiedän tämän miten sitä Jumalan valtakuntaa ja vanhurskautta etsitään?

Onko vastaus Raamatun säännöllistä tutkimista ja sitä kautta Jumalan tahdon etsimistä rukouksessa? Miten olette tämän asian ymmärtäneet? Onko Jumalan valtakunnan ja Hänen vanhurskautensa etsiminen myös kymmenysten antamista?

Jumala sallii omilleen erilaisia elämän vaiheita, Paavalikin sanoi tulevansa toimeen sekä yltäkylläisyydessä että niukkuudessa. Tarkoittaako se, että saan etsiessäni Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttaan kaiken tarvitsemani - että Jumala kasvattaa minua myös tyytymään joskus vähempään, suorastaan puutteeseen?

Matt. 6: 31-33:
31. Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?` tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?'
32. Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.
33. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.

13

375

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ~~siivetön~~

Toivon, etten tee vääryyttä jumalan Sanalle, jos ilmaisen asian näin, että:
      Jumalan valtakunnan ja vanhurskauden etsiminen on = Jumalan / Jumalallisen oikeudenmukaisuuden / oikeanmielisyyden etsimistä ja toteuttamaan pyrkimistä.

Voidaan toki mielestäni ilmaista myöskin siten, että Jumalan / Jumalallisen totuuden ja tahdon etsimistä ja toteuttamaan pyrkimistä.

Hebrean vanhurskautta tarkoittava sana on nimittäin --zaddig-- = oikeudenmukainen.

Mutta ottakaa huomioon, että minulla ei ole opettajan kutsumusta, eikä edes taitoa sellaiseen, eli joku toinen osaisi varmaan tämän asian ilmaista paremmin ja selvemmin??!!

• Nag hammadin teksteistä se löytyy helpoiten.
        "Oppikaa tuntemaan itsenne ja oppikaa tuntemaan jumala," sanoo Jeesus
        Taikka :
        "Etsikää jumalanlakia kaikesta elävästä, mutta ennenkaikkea etsikää sitä itsestänne."

Raamattu opettaa mielenhallintaa, jonka avulla löydät Taivasten valtakunnan itsestäsi.

• jaikal.se

Jumalan valtakunnan etsiminen alkaa siitä kun sinä panet sen asian elämäsi ensimmäiseksi ja tärkeimmäksi asiaksi. On siis kysymys ennen kaikkea siitä miten sinä suhtaudut Jumalan Sanaan. Ei sinun tarvitse ymmärtää niin paljon. Tässä katkelma omasta Jumalan valtakunnan etsimisestäni ja mitä sen jälkeen.

JUMALA PUHUU RAAMATUN SANASSA

Ollessani kerran tervehtimässä vanhempiani lapsuuden kodissani, huomioni kiinnittyi isäni avattuun Raamattuun olohuoneen pöydällä. Menin katsomaan mikä sivu oli avoin. Katseeni osui Jeesuksen sanoihin: ”Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttansa niin kaikki tämä teille annetaan” (Matt 6:33). Luin edelliset jakeet saadakseni selville asiayhteyden. Jeesus oli puhunut ihmisen perustarpeista kuten ruoka, asunto ja vaatteet. Sitten Hän antoi tuon kehotuksen ja lupauksen. Seuraavasta luvusta luin Jeesuksen lupauksen että jokainen etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan (Matt 7:7-8). Tämä antoi luottamusta ja uskoa siihen että tulisin löytämään nämä asiat.

Päätin silloin panna elämässäni etusijalle Jumalan valtakunnan ja Hänen vanhurskautensa etsimisen. Tämä siksi koska ymmärsin että Jumala oli nyt puhunut minulle Raamatun Sanan kautta mitä minun tulisi tehdä. Päätökseni oli kokosydäminen vakaa päätös etsiä Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttaan. Se ei siis ollut hetken mielijohteessa kokeilumielessä kevytmielisesti tehty päätös.

En kuitenkaan tiennyt mitä Jumalan valtakunta tarkoittaa. Vielä vähemmän ymmärsin Jumalan vanhurskautta.En tiennyt mistä aloittaisin ja miten etsisin Jumalan valtakuntaa. Sanoin kuitenkin ääneen Jeesukselle vakaan päätökseni: ”Koska sinä Jeesus, Jumalan Poika sanot näin, minä teen nyt juuri niin kuin sinä pyydät minua tekemään. Tästä hetkestä alkaen etsin Jumalan valtakuntaa ja Hänen vanhurskauttaan kokosydämisesti. Panen tämän asian tästä hetkestä alkaen elämäni ensimmäiseksi ja tärkeimmäksi asiaksi.”

Uskon tämän päätökseni ja yksinkertaisen rukoukseni avanneen Jumalalle tien minun sydämeeni ja tahtoelämääni. Uskoin Jeesuksen Sanan, otin sen vastaan ja päätin toteuttaa sitä elämässäni. Tässä ei ollut kysymys suoritustasosta kuinka hyvin onnistuisin. Oli kysymys Hänen Sanansa uskomisesta, vastaan ottamisesta ja sydämen kuuliaisuudesta Jeesusta kohtaan sekä tahdosta etsiä Häntä kokosydämisellä päätöksellä (Room 1:5, 6:16-17). Jeesus opettaa Hänen Sanansa noudattamisesta näin:

”Miksi te huudatte minulle: 'Herra, Herra!' ettekä tee, mitä minä sanon? Jokainen, joka tulee minun tyköni ja kuulee minun sanani ja tekee niiden mukaan - minä osoitan teille, kenen kaltainen hän on. Hän on miehen kaltainen, joka huonetta rakentaessaan kaivoi syvään ja laski perustuksen kalliolle; kun sitten tulva tuli, syöksähti virta sitä huonetta vastaan, mutta ei voinut sitä horjuttaa, sillä se oli hyvästi rakennettu” (Luuk 6:46-48).

Tästä päätöksestäni ja rukouksestani alkoi elämäni ehkä kaikkein tuskallisin mutta myös siunausrikas prosessi. Tulin huomaamaan että Jumala alkoi vaikuttamaan elämässäni. Jumalalla oli suunnitelma elämääni varten jonka Hän tahtoi toteuttaa. Se edellytti kuitenkin minun antautumista Hänelle. Jumalalla oli vielä paljon työtä minun kanssani ennen kuin olin täysin valmis nöyrtymään Hänen tahtoonsa. Seuraavat tapahtumat veivät minua vääjäämättä uskon ratkaisun paikalle.

Jos tahdot lukea koko kertomuksen, lue http://www.jaikal.fi/113188787

• "Jumalan valtakunnan etsiminen alkaa siitä kun sinä panet sen asian elämäsi ensimmäiseksi ja tärkeimmäksi asiaksi. On siis kysymys ennen kaikkea siitä miten sinä suhtaudut Jumalan Sanaan".

Ajan käyttö ja tärkeysjärjestys. Jos nämä asiat menisivät Jumalan mielen mukaisessa oikeassa järjestyksessä, niin jäisi moni "turha" rukous pois - ajatus olisi se että "Tapahtukoon Sinun tahtosi Jumala, ei minun". En nyt tarkoita toisten rukouksia halveksia, mutta oman rukoukseni soisin olevan enemmän toistenkin rukouspyynnöt huomioon ottavaa, omat asiat ovat usein niin solmussa että enin huomio jää niihin.

Jotkut sanovat viipyvänsä "Herran neuvottelussa" ennen kuin kotoansa lähtevät. Kai toisilla sitten on tarkempi kuuloaisti että kuulevat Jumalan äänen. Itse koen usein rämpiväni kuin sokea pimeässä yössä. Kuitenkin olen pyytänyt usein Jumalan johdatusta ja viisautta. Sanassahan luvataan että Jumala antaa viisautta sitä Häneltä pyytäville?

Taidan olla jo aika väsynyt, ei oikein ajatus kulje. Parempi lienee mennä nukkumaan kohtapuoleen.

• ontuvainen

Lyhyesti sanottuna käsitän, että Jumalan valtakunta on Jeesuksen Kristuksen omakohtainen tunteminen. Kuka hänet tuntee hänellä on Jumalan valtakunta sydämessä ja on autuas. Jeesus on Jumalan valtakunnan kuningas.

• "Lyhyesti sanottuna käsitän, että Jumalan valtakunta on Jeesuksen Kristuksen omakohtainen tunteminen".

Ja pitkän kaavan mukaan tuohon voisi sisällyttää monia asioita... Ainakin jos tuon Kristuksen omakohtaisen tuntemisen kautta - meille annetaan kaikki mitä tarvitsen - kaikki mitä tarvitsen on Kristus?

• ~~siivetön~~

Tämä Manteli-Puun aloitus oli mielestäni kiinnostava aihe ja olisin odottanut tähän enemmänkin vastauksia ja ajatuksia.

Omalta kohdaltani voisin sanoa, että ei ole olut ollenkaan helppoa pitää mielessään tuota:
      "33. Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan."

Vihollinen yrittää niin monin eri tavoin meidän lihamme kautta saada esim. luotua huolta huomisesta, joka samalla vie meiltä ilon, onnen ja rauhan, koska silloin astumme pois Jumalan huolenpidosta, oman huolehtimisemme varaan.

Ts. Jumalan valtakunnan ja vanhurskauden etsiminen ei vain vapauta meitä huolehtimisilta, vaan se myöskin ANTAA meille sitä, mitä maailma ei voi meille antaa.

Se antaa rauhaa rauhattomuuteen, iloa ilottomuuteen, lepoa levottomuuteen ym. ym.

Sillä kun pääsemme löytämään, kokemaan ja tuntemaan Jumalan valtakuntaa ja vanhurskautta, me saamme levon sielullemme ja tuota lepoa ei kukaan voi meiltä riistää.

"Ja kun fariseukset kysyivät Häneltä, milloin Jumalan valtakunta oli tuleva, vastasi Hän heille ja sanoi: "Ei Jumalan valtakunta tule nähtävällä tavalla, eikä voida sanoa: "Katso, täällä se on tahi tuolla. Sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä" Luuk.17:20-21

• Ihan mukava että on nämä muutamat kommentit tullut aloitukseeni. Kun ei tässä aloituksessa ollut mitään meheviä juoruja tai riidanaiheita niin tällainen pelkkä asia ei kaikkia palstalaisia kiinnosta. :)

"Vihollinen yrittää niin monin eri tavoin meidän lihamme kautta saada esim. luotua huolta huomisesta, joka samalla vie meiltä ilon, onnen ja rauhan, koska silloin astumme pois Jumalan huolenpidosta, oman huolehtimisemme varaan.

Ts. Jumalan valtakunnan ja vanhurskauden etsiminen ei vain vapauta meitä huolehtimisilta, vaan se myöskin ANTAA meille sitä, mitä maailma ei voi meille antaa.

Se antaa rauhaa rauhattomuuteen, iloa ilottomuuteen, lepoa levottomuuteen ym. ym."

Tuo on niin totta, mutta miten saisin itseni muistamaan ja oppimaan tuon? Elämässäni on niin paljon kaikenlaista turhaa hosumista ja ajan tuhlaamista. Viimeisellä tuomiolla vielä turhista sanoistakin tuomitaan. En tavoittele täydellisyyttä eikä minulla mitään pelkoa sellaisen saavuttamisesta olekaan.

Olisikohan hyvä ratkaisu ajan käyttöön alkaa elää hyvin askeettisesti, tyhjentää elämästä tietokoneet ja muut ajansyöjät? Mutta luultavasti sitten jotakin muuta kautta taas elämään tulvisi uusia aikavarkaita. Jumala ei nuku mutta sielunvihollinenkin on ahkera...

• ~~siivetön~~

Tuli vielä mieleeni tämä:

Jes 32:17
      "Silloin vanhurskauden hedelmä on rauha, vanhurskauden vaikutus lepo ja turvallisuus iankaikkisesti."

Jumalan lahjaksi vanhurskaus vaikuttaa elämässämme rauhaa ja rauha antaa levon ja turvallisuuden.

Hänen rauhansa on kuin virta elämän kuivassa erämaassa.
      Sen vaikutuksesta elämämme puut puhkeavat kukkaan ja tuottavat runsaan hedelmän, kun Jumalan vanhurskauden aurinko pääsee niitä hoitamaan ja lämmittämään.

Ole siis Hänessä ja Hänen vanhurskaudessaan rauhallinen ja turvallisin mielin levollinen! :)

Kylvä rukouksin, kastele luottaen, puhkea kukkaan iloiten ja kanna hedelmää riemuiten!

Nyt lupaan antaa "suunvuoron" muillekin.
      Joskus innostun liikaa joistain asioista ja tämä Jumalan lahjaksi antama vanhurskaus on yksi sellainen innostaja ja innoittaja. :)

• Raamatun puolustaja

Manteli-Puu

Oikeassa käännöksessä asia sanotaan: 33 ... , niin sen ohessa teille muukin lisätään.

• Etsi niin löydät.

Jumalan valtakunnan löytäminen on uskon perus asia. Kun olet löytänyt niin sinulle annetaan kaikki mitä sinä tarvitset elämässäsi. Aamen.

• >>Onko vastaus Raamatun säännöllistä tutkimista ja sitä kautta Jumalan tahdon etsimistä rukouksessa?

• Anonyymi

Rakasta lapsiasi äläkä mitään mielikuvitus heppua

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paskakaivo Kuhmo

Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      68
      4461
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      99
      3981
    3. Miten sinut

Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      52
      3512
    4. Mitä kuuluu?

Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      27
      2756
    5. Keilahalli

Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      25
      2562
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      56
      2433
    7. Heippa mies......

Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      46
      2324
    8. Elämäni rakkaus

Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      39
      1907
    9. Huomenta rakas

Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47