Juu elikkäs oon 17v tyttö ja opetellut nyt autolla ajoa muutaman kerran isin valmennuksessa.
Sanokaa missä mulla mättää:
Liikkeelle pääsy auton kanssa on pirun vaikeaa. Käynistän auton niinku virtalukosta kääntämällä avainta. Poljin on pohjassa, valitsen vaihteen millä lähden ajamaan. Sit kun pitäs lähtee nostaa sitä poljinta ja kaasua nii ajo tyssää heti ja rupee kuuluu piippiippiip ääni ja auto sammuttaa itestään virran !
Mitä perkelettä mä teen niinku väärin??
Tai toinen juttu on sit se et jos mä saan sen auton liikkeelle nii voi hyvä jumala kun se lähtee niinku kun melkeen vammanen makuupussista jos voi näin tälläsellä sanonnalla sanoo. Eli se lähtee perkeleen kovasti liikkeelle ja hyvä etten kiihdytä nollasta sataan suoraan ojaan parissa sekunnissa.
Mä haluaisin oppia ajamaan autoa kunnolla niinku miehet (joo naurakaa vaan jos naurattaa) ja ymmärtämään autojen päälle muutenkin perus jutut, niiden laitosta ja huollosta ja niin edelleen. Koska mua kiinostaa ne! Ei se pelkkä hieno ulkokuori, vaikka se oli varmasti se eka asia mikä sai mut aikoinaan tuntemaan autoihin vetoa ja mä aloin kiinostumaan niistä todenteolla, mut nyt oon kiinostunu perinpohjasesti.
Joskus haaveilin et musta tulis sellanen hieno kuljettaja joka osais pyöritellä autolla paskarinkejä ja niin edelleen. Mut nykyään se ei oo mulle tärkeää, tärkeää ois vaan se et sais tollasen kätevän menopelin päästä paikasta paikkaan. Koska suurta hyötyähän siitä autosta on, se on tosi asia.
Mutta missä mättää ja miten tosiaan on? Ajokertoja takana vasta muutama ja hyvin harvakseltaan eli ei oo tullu sillonkaan päivä päivän perään treenattua. Mut sit joskus kun mä oon saanu sen auton liikkeelle nii se on ollu loppu sit helppoa vaan ;) mut sen liikkeelle saaminen ja vaihteiden vaihtaminen tuottaa kyllä ongelmia.
Auto millä olen opetellut on vm. 2001
Asiallisia vastauksia sit kiitos!
Tuunko ikinä oppimaan ajamaan autoa kunnolla? :(
99
13088
Vastaukset
- Mazda6-kuski
Niin, sinun perusongelma on kytkimen ja kaasun yhteistyö !! Eli kokeile seuraavaa toiminta mallia, kun pidät kytkimen pohjassa, nosta varovasti jalkaasi kytkimeltä ja samalla painat kaasupedaalia alaspäin tasasen hitaasti. Voipi olla että autossanne ei riitä moottorin vääntö eli auton massan liikkeelle saanti vaatii
" moottorin huudattamista" joka
voi olla noviisille erittäin haastava tehtävä suhteuttaa kaasun ja kytkimen yhteistyö !!
Itse kävin autokoulun 39 vuoden
iässä ja minullakin auto sammui
lukemattomia kertoja, mutta inssi ekalla läpi.Ei vaadi moottorin huudattamista,se puhtaasti tekniikka laji,jos kytkimen antaa nousta liika nopasti mootori sammus varmasti.
Liikkele lähtö harjoitukse on syytä tehdä suljetlla alueella,tunnutella kytkimellä milloin massa alkaisi lähtä liikkeele,se tuntee jo moottorin tyhjä käynilläkin kun käynti hidastuu hiuka,siinä vaiheessa lisätä kieroslukua,tuntee jos ei jaksa vetää vieä vän lisää kierosta.- porin mukaan
kuulija1 kirjoitti:
Ei vaadi moottorin huudattamista,se puhtaasti tekniikka laji,jos kytkimen antaa nousta liika nopasti mootori sammus varmasti.
Liikkele lähtö harjoitukse on syytä tehdä suljetlla alueella,tunnutella kytkimellä milloin massa alkaisi lähtä liikkeele,se tuntee jo moottorin tyhjä käynilläkin kun käynti hidastuu hiuka,siinä vaiheessa lisätä kieroslukua,tuntee jos ei jaksa vetää vieä vän lisää kierosta.Lambon Gallardo e-gearissä ei ole kytkintä lainkaan eli tosi suositeltava ensiauto!
http://www.youtube.com/watch?v=WoPasI_MOjw
Porissa moni teinityttö on hankkinu tollasen! - Kepittään kyllästyny
Automaattivaihteinen auto korjaa asian. Ei tarvita kytkintä ja sähellystä sen kanssa. Olen ajanut 20 vuotta manuaalilla noin 1 000 000 kilometriä, ja pari vuotta sitten vaihdoin automaattiin, enkä kyllä ikinä enää aio manuaaliin palata. Kyllä se automaatti vain niin paljon on helpompi ja mukavampi ajaa. Ei tartte kepittää kokoajan ja jää paljon enemmän aikaa liikenteen seurailuun.
Minusta olisi ihan jopa hyvä tapa että uudet kuljettajat joutuisivat ajamaan automaattia alkuun hetken aikaa, jotta tottuvat siihen liikenteen seurailuun. Uskoisin että se voisi vähentää nuorten juuri kortin saaneiden kolaritilastoa jonkun verran. - manu for nothing
Kepittään kyllästyny kirjoitti:
Automaattivaihteinen auto korjaa asian. Ei tarvita kytkintä ja sähellystä sen kanssa. Olen ajanut 20 vuotta manuaalilla noin 1 000 000 kilometriä, ja pari vuotta sitten vaihdoin automaattiin, enkä kyllä ikinä enää aio manuaaliin palata. Kyllä se automaatti vain niin paljon on helpompi ja mukavampi ajaa. Ei tartte kepittää kokoajan ja jää paljon enemmän aikaa liikenteen seurailuun.
Minusta olisi ihan jopa hyvä tapa että uudet kuljettajat joutuisivat ajamaan automaattia alkuun hetken aikaa, jotta tottuvat siihen liikenteen seurailuun. Uskoisin että se voisi vähentää nuorten juuri kortin saaneiden kolaritilastoa jonkun verran.Vatunketut tomaatit on ihan turhia, vittu suunniteltu osaamattomille laiskoille lylleröille ja naisille mitään hienoa niissä ole jää nautinnot nauttimatta...
- 6th Batallion
Nuo on aika yleisiä virheitä kun ekaa kertaa lähtee ajamaan. Siinä menee vähän aikaa opeteltaessa, että miten lähdetään liikkeelle ilman, että auto sammuu. Jos et ole autolla aikaisemmin ajanut, niin tulee sellainen tunne, että miten ikinä opit ajamaan tällä, mutta usko pois, kyllä sillä vaan oppii ajamaan kun harjoittele tarpeeksi. Vaihteitakin oppii vaihtamaan niitä katsomatta, kunhan vain tarpeeksi on ajellut.
Nostatko kytkimen liian nopeasti ylös? ja painatko kaasua ollenkaan?
Kun lähdet liikkeelle, niin nosta kytkintä hiljalleen ylös ja ala painamaan hieman kaasua samaan aikaan. Yleinen virhe ensikertalaisilla on, että unohdetaan painaa kaasua samalla kun kytkin nostetaan ylös. Katso myös, että lähdet varmasti 1 vaihteella, etkä esimerkiksi kolmosella, tämäkin virhe monelle sattuu kun ekoja kertoja ajelee.
Kannattaa harjoitella liikkeellelähtöä ja vaihteiden vaihtoa ilman niiden katsomista jossakin suljetulla alueella, jotta näitä auton sammumisia ei tapahdu liikenteen seassa. Mutta ehdottomasti mahdollisimman nopeasti menet liikenteen sekaan ajamaan, silleen sitä oppii ajamaan parhaiten. Varmasti saatat tuntea, että sinne ei uskalla mennä, mutta ei siinä oikein auta kuin ajaa, ajamaan oppii vain ajamalla, näin se vain menee. Ja pysyy ylipäätään liikennevirrassa autolla(joka edellyttää, että vaihteita osaa vaihdella ilman niiden katsomista, sitä ei osaa kuvitellakaan mitä kaikkea siinä muutaman sekuntin aikana tapahtuu jos alat kiinnittämään huomiota vaihteiden vaihtoon, esimerkiksi auto lähtee menemään penkkaa kohti yms. Liikenteessä on erittäin paljon asioita, johon pitää keskittyä, jonka takia myös vaihteiden vaihdon pitää sujua niitä katsomatta. Jos auto sammuu vilkkaassa liikenteessä, niin siinä hyvin helposti moni autoilija törröä painelee, ja jos ensikertalainen yrittää siinä lähteä liikkeelle, niin ei siitä tule mitään, moni voi ja meneekin noissa tilanteissa paniikkiin. Pääasia tuossa vaihteiden vaihdossa on se, että niiden vaihtamiseen ei saa mennä keskittyminen, esimerkiksi muistan itse silloin, kun ekoja kertoja ikinä ajoin autolla, niin huomasin, että jos vaihteiden vaihtoon keskittyy pelkästään, niin siinä unohtuu ihan täysin liikennesäännöt ja ylipäätään liikenteen tarkkailu häiriintyy.
Mitä tulee tuohon nopeaan kiihdytykseen, niin se riippuu ihan siitä, miten paljon sitä kaasu laittaa. Minkä koet nopeana lähtönä? ei varmaan kuitenkaan koviin nopeuksiin päästä, kun 1 vaihteella lähdet.- ihan sama
Buahhhaaaaaahhhhaaaaa, siinähä hintti hikoilet, buahhhhaaaaashhaaasaa.
- Mazda6-kuski
ihan sama kirjoitti:
Buahhhaaaaaahhhhaaaaa, siinähä hintti hikoilet, buahhhhaaaaashhaaasaa.
6th battalion puhui asiaa ! Kun autolla liikkeelle lähtö ja vaihteiden käyttö alkaa sujua voi alkaa keskittyä liikenteen seuraamiseen ja tätä kautta sen ennakoimiseen. Eli turvaväli edellä ajavaan" ei ajeta metrin päässä edellä ajavan takapuskurista". Tätä turvaväliä voi olla kaupunki olosuhteissa hyvin vaikea pitää yllä ! Katsoo liikenne virtaa mahdollisimman pitkälle eteenpäin,tällöin vähenee ns."turhat jarrutukset". Kaikki edellä mainitut liittyy myös taloudelliseen ajamiseen"Niin,tiedetäähän nämä nykyiset polttoaineiden hinnat ja autoilun muut kustannukset" Niin tämän "metallilaatikon" liikuttelu suomen nimisessä maassa voi tulla hyvin kalliiksi ! Kun tämä autoilun alku huuma lievittää niin todellisuus kyllä tulee vastaan rahan menon muodossa! Toivon tälle noviisille turvallisia ajoharjoituksia !!
- 14+7
Kiitos hyvistä neuvoista ja vinkeistä! :) noista otankin vaarin ja kokeilen seuraavan kerran tarkemmin noiden ohjeiden mukaan. ;)
Joo ja tiedän et bensa maksaa, ettei autolla ajo oo mitään halpaa lystiä.
Varmaan alkuaikoina tulee silleen muutamia huviajojakin ajettua ja sehän on just vaan hyväks et mitä enemmän ajaa, sitä paremmin sen jutun oppii.
Mut pääsääntösesti auto tulee kuitenkin mulla ihan siihen oikeeseen käyttöön eli kun tarviin tosissani liikkua pidempiä matkoja jne. Ei huvitteluun. Niin bensankin suhteen toimin sitten säästeliäästi. :)- Juopunut
Kännikuskia kiitos!
- Reiska!
Juopunut kirjoitti:
Kännikuskia kiitos!
.
Reiska tilaa taksi!!!!!!!
.
- sepä vasta mulkkku
Toivottavasti sinusta ei tule 87k:n veroista taliaivoa.
- tomatic
Turhaa säätämistä. Käske isääsi hankkimaan automaattivaihteinen auto niin ei tarvitse ihmetellä kytkimen ja vaihdekepin kanssa vaan pääset keskittymään itse ajamiseen.
- melkoinen rajoite
Jos opettelee ajamaan automaatilla, niin saa kortin jolla ei saa edes ajaa keppivaihtesta autoa, joten siksi autokouluissakin on vain käsivaihteisia autoja.
- DGC
melkoinen rajoite kirjoitti:
Jos opettelee ajamaan automaatilla, niin saa kortin jolla ei saa edes ajaa keppivaihtesta autoa, joten siksi autokouluissakin on vain käsivaihteisia autoja.
Olenpa nähnyt myös automaattivaihteisen kouluauton niitä tapauksia varten joille keppivaihteinen ei joko fyysisten tai henkisten rajoittuvuuksien takia ole sopinut. Saa sillä sitten ainakin sen automaattikortin. Voihan sen myöhemmin päivittää jos alkaa ajaminen sujua.
- 87k
melkoinen rajoite kirjoitti:
Jos opettelee ajamaan automaatilla, niin saa kortin jolla ei saa edes ajaa keppivaihtesta autoa, joten siksi autokouluissakin on vain käsivaihteisia autoja.
"Jos opettelee ajamaan automaatilla, niin saa kortin jolla ei saa edes ajaa keppivaihtesta autoa"
Minkäs helvetin takia pitäisi saada ajaa manuaalivaihteista autoa jos ei osaa?
En minäkään saa ajaa 2 paikkaista mäntämoottorilla varustettua lentokonetta, mutta ei se mua haittaa, en edes osaa ajaa sellaista? - f ggs g
87k kirjoitti:
"Jos opettelee ajamaan automaatilla, niin saa kortin jolla ei saa edes ajaa keppivaihtesta autoa"
Minkäs helvetin takia pitäisi saada ajaa manuaalivaihteista autoa jos ei osaa?
En minäkään saa ajaa 2 paikkaista mäntämoottorilla varustettua lentokonetta, mutta ei se mua haittaa, en edes osaa ajaa sellaista?Kuinka monta kertaa on tullut tilanne, että sun ois pitänyt ajaa 2 paikkaista mäntämoottorilla varustettua lentokonetta mutta oot vaan nolona todennut "ööö mul ei oo lupaa ajaa tota :( "
- -SISU-TRUCKS-
Ettei siihen autoosi ole vaihdettu synkronoimaton Eaton Fuller -vaihdelaatikko.. sillä kun opit ajamaan niin sitten osaat ajaa mitä vain autoas;o)
- Kyllä se siitä
Eikös se ole sun isäs jolta sun pitäisi kysyä ohjeita? Pyydä isä rattiin ja tekemään liikkeillelähtöjä ja selostamaan koko aja mitä hän tekee.
Itse opetan tytärtäni ja olen huomannut että sitä ei vaan osaa kertoa kaikkea mitä pitää tehdä kun ne tulee itsellä tehtyä ihan automaattisesti niitä ajattelematta. Nuorella on sitten kova homma yrittää liikuttaa jalkoja oikea-aikaisesti yms.
Tässä yksi ohjelista, jonka mukaan minä olen tytärtä opettanut.
- jarru pohjaan
- kytkin pohjaan
- vaihde vapaalle
- auto käyntiin
- vaihde 1:lle
- nostetaan kytkintä hitaasi ylöspäin kunnes tunnet että auton ääni muuttuu tai se alkaa vähän täristä, tällöin kytkin on siinä pisteessä että se alkaa ottamaan kiinni
- siirrät toisen jalan jarrulta kaasulle ja annat hyvin varovaisesti lisää kaasua, juuri sen verran että moottrin ääni vähän muuttu.
-tässä vaiheessa auton pitäisi alkaa jo lähetä liikkei, jos ei, niin varovaisesti kytkintä vielä vähän ylöspäin ja mahdollisesti ihan vähän lisää kaasua
- kun auto liikkuu selvästi, reipasta kävelyvahtia, niin kytkimen voi päästää ylös ja kaasulla hakea sopivaa vauhtia (jalka pois kytkimen päättä lattialle polkiemien vasemmalle puolelle, jalkaa ei saa ajaessa pitää kytkinpolimella, sillä se voi silloin vähän luistaa ja kuluttaa kytkintä).
- Jos tarkoitus on kiihdyttää, niin sitten kiihdyteään ja voi vaihtaa vaihdetta.
- Vaihdetta vaihtaessa löysäät kaasun, painat kytkimen pohjaan ja vaihdat 2:lle ja löysäät kytkimen ja painta taas kaasua.
Parilla harjoittelukerralla opit lähtemään joten kuten liikkeille, kannattaa harjoitella vaikka suljetun kaupan parkkipaikalla tai vastaavalla hiljaisella paikalla. Parkkipailla voi vaikka lähteä liikeille ajaa kierroken parkkipaikalla ja pysätyttää auton ruutuun. Näin saa harjoiteluta turvallisesti liikkeille lähtemistä, vaihteen vaihtamista ja pysähtymistä.
Kyllä siinä menee kuukausia ennen kuin jalat ja kädet liikkuu luontevasti hallintalaitteilla ja ajaminen on sujuvaa. Insissä ei tarvi osata ajaa hyvin, riittää että osaa säännöt, ajaa niiden mukaan ja osaa hallita autoa niin että ajo on turvallista. Ensimäisen vaiheen suoritushan on vasta lupa itsenäiseen ajon harjoitteluun. Hyväksi kuljettajaksi kasvaminen vie vuosia. - 11+2
No en kyllä millään automaattivaihteisella autolla rupea ajamaan, eikös sellasella autolla aja vammautuneet ihmiset jotka ei pysty jalkojaan vaikka käyttämään?
Mä en oo vammanen kuitenkaan.
Eikä sillä että vammasissa ois vikaa, mutta kuitenkin, haluun oppia ajamaan sitä "tavallista" autoa!- kasvaisitkoaikuiseks
Automaatilla ajavat ihan tavalliset ihmiset, jolle se vaihdekepin heiluttelu ei aiheuta mitään "kiksejä" Itsekin olen tuota keppiä heilutellut vuosikymmeniä, nyt tuo ei enää kiinnosta kun on keksitty parempi tapa liikuttaa autoa.
Tuo tapa on keksitty "jenkkilässä" jo vuosisata sitten, täällä Suomessa se tuntuu olevan jotain uutta ja pelottavaa.
Opettele hyvä lapsi ajamaan manuaalilla, ei se vaikeaa ole, mutta sittenhän sinullakin on valinnanvaraa, millaisella autolla tulevaisuudessa tahdot ajaa. - näin on
faktahan on se että automaattivaihteisella autolla tapahtuu 70% vähemmän onnetomuuksia kuin manuaalilla.
että suurempi riski sullakin vammautua jos noin ennakkoluuloisesti automaattivaihteisiin suhtaudut
- mitähäntarkoitit?
Miten voi asiallisesti vastata, kun koko kysymys on KAIKKIMULLEHETINYT teinin älytöntä provoilua.
Ihan varmasti opit autoilemaan, Sinusta voi kehittyä jopa hyvä kuljettaja, MUTTA se ei tule itsestään, eikä varsinkaan netin välityksellä.
Ymmärhäthän, hyvä nuori, etteivät ne muutama ajokerta Sinua auta, olen pyörinyt tuolla liikenteessä yli viisikymmentä vuotta, silti siellä on aina jotain uutta oppimista.
Kyllä sen autonajon oppii jokainen täysijärkinen ihminen, loput luonnonvalinta karsii liikenneonnottomuuksien "uhreina".
Toivottavasti et kuulu tuohon turhaan joukkoon.- skittendereokso
@mitähäntarkoitit? kirjoitit.. "teinin älytöntä provoilua" ym.
Enpä usko sinun "pyörineen" liikenteessä yli viittäkymmentä vuotta. Tai sitten olet yli 70-vuotiaaksi aika nuorekas, ainakin mitä äidinkieleesi tulee.
Ei ketään auta, jos kerrot mielipiteesi tekeytymällä kaiken kokeneeksi kuskiksi.
- ei voi heti osata
Asiahan on niin, ettei kukaan ole sitä autolla ajoa ja kytkimen käyttöä oppinut samantien. Kyllä siihen vaaditaan kymmeniä liikkelle lähtöjä ellei satoja.
Vaikka olisi käynyt autokoulunkin, ei kukaan ole heti mestari auton käsittelyssä ja jotkut ei koskaan.
Pitää myös muistaa, että jokainen auto on yksilö, eli kytkin on erilainen kaikisssa autoissa. Toinen toimii kuin ajatus ja toisella autolla liikkeelle lähtö tuottaa aina päänvaivaa, vaikka kyseessä olisi uudehkokin auto.
Kärsivällisyyttä vaan niin kaikki menee hienosti. - bmw 320dA LCI
Ja vinkkinä,sitten kun on ajokortti taskussa hankit automaatti auton niin ei tarvitse tuollaista murehtia.
- 10+11
Joo, ei ollu mikään kaikkimullehetinyt meininki.
Mutta kerta tuonkin aloitus viestin tulkihet negatiiviseks. Niin okok, mikäs siinä.
Tästä teiniydestä joudun kärsimään vielä 2v, toivompa vaan että se on pian ohi. On nimittäin elämän paskinta aikaa.
Mut empä tuu tähän ketjuun sitten vastailemaan, hyviä neuvojakin sain, mut sit alko tämä sonta kommenttien linja!
Nii ja oon kyllä opetellu sitä autolla ajoa tuolla ihan oikeastikkin, en vaan täällä palstalla, halusin tulla vaan kysymään et oisko jotain erityisiä vinkkejä mulle ajoon liittyen kellään vielä että tajuaisin miten se homma luistaa. Jos isä ei vaan ole osannut neuvoa mua sillä tavalla että olisin asian heti sisäistänyt, nii ehkä joku muu osaisi. Mä kuitenkin kun tiedän silleen ne polkimet ymymym. Nii tiedän mistä puhutte ja mikä pitäs painaa pohjaan millonki jne. Nii se neuvominen onnistuu erittäin kätevästi näin sanallisestikkin :)
Ja kyllä, aion ainakin ensiksi opetella ajamaan sellaisella autolla millä minun isäkin ajaa. Jos minun isä on oppinut - miksi minä en oppisi?
Mutta tämäpä teini suksii tästä nyt vittuun ja angstailemaan. Ja ainahan kun on ikää liian vähän verrattuna toisen ikään niin sieltä nousee se kommentti " kasva nyt aikuiseksi " , täällä ihan asiallisesti mä keskustellut tästä aiheesta oonkin ja olisin halunnut lisääkin. Mut se on heipat teidän ihmisten parista !
Ja vaikka oon teini, niin mua ei tarvitse silti halveksua. Tiedostan sen itsekkin että olen erittäin veemäinen ja ärsyttävä ikäryhmä. Pyydän sitä tosissani anteeksi, että elän nyt tätä vaihetta ja olen onnellinen teidän puolesta että olette eläneet sen yli.
Ps. Nyt tiedän että alkaa tulla sitten niitä kommentteja että " toivottavasti et ikinä opi ajamaan autolla kun asennekki on tuollanen " juujuu. Antakaa vaan paskamyrskyn sataa. Ja miinusta vitusti kehiin.- Kaikki luokat
Omasta autokoulusta on 13v. ja vaikka en liikenneopettaja olekaan, niin itse miettisin pelkkiä liikkeellelähtö harjoituksia tasamaalla. Vielä siten aluksi ainakin, kun käytössä on kaksi jalkaa ja kolme poljinta. Unohda aluksi jarrupoljin ja käytä käsijarrua sen sijaan. Kuin mäkilähtöharjoitus, mut tasamaalta. Siinä pystyy paremmin aluksi keskittymään kytkimen ja kaasun käyttöön. Alussa se täytyy rima laskea vain niin alas kuin mahdollista. Tsemppiä!
- kyllä se siitä
"Tästä teiniydestä joudun kärsimään vielä 2v, toivompa vaan että se on pian ohi. On nimittäin elämän paskinta aikaa."
Luulet vaan, edessä on vielä paljon paskempia aikoja ;)
Mulle jäi nyt vähän epäselväksi että oletko vain kokeillut autolla ajamista isän kanssa suljetulla alueella vai opettaako isäsi opetusluvalla.
Mutta kyllä sä opit ajamaan, oikeasti autolla ajon oppimiseen menee yli 10 vuotta ja oikeasti hyviä kuskeja alkaa löytyä vasta 30v ikäluokista.
- +40v mies
Olet ajanut autoa vasta muutaman kerran.
Minä esimerkiksi olen ajanut tuollaisen määrän 25 vuotta melkein joka päivä, eli olen ajanut noin 10.000 kertaa enemmän, joten et voi vaatia että osaisit muutaman kokeilukerran jäkeen ajaa "kuin miehet" - Reinokka
Et opi, ellet aja aivan saatanasti. Pirssi alle ja menoks harjotteleen. Ei sitä suomi24:sessa istumalla opi. Teveisin Reino.
- --..,,.
"lähtee kuin vammanen makuupussista" Kiitos tästä kommentista, se pelasti päiväni. Vedet silmissä nauraen tätä kirjoitan.
- Tustrid Arse
"l... k... v.... m" on vihapuhetta. Jos olisin kukkahattutäti tekisin valituksen.
En ole, ja naurattaa niin vitus-ti!!!! XD Tuhat ziljoonaa kertaa parempi kuin se ikuinen "mummo lumihangesta" - BUURRNOUUT!!!!
Jos halluut näyttävän lähdön, paina kaasu ensin ihan pohjaan, sitten päästät kytkimen niin nopeesti ku pystyt. JOs autossa on tarpeeks tehoja pitäisi kiihdytyksen olla tasaisen pehmeä, mutta erittäin "savuisa"..
- JÖÖÖ..
Teepä kuule niin, että:
1) Kytkin ja jarru pohjaan
2) Ykkönen silmään
3) Rupeat nostamaan hitaasti kytkintä.
4) Kun huomaat että kytkin rupeaa ottamaan kiinni (moottorin ääni muuttuu hieman), siirrä jarrujalka kaasulle
5) Paina kaasua sen verran ettei auto sammu ja nosta hitaasti kytkintä.
Matalilla kierroksilla lähteminen on kevyempää kytkimelle, ja ns. oikea tapa lähteä liikkeelle. Yllä oleva rimpsu muuttuu nopeasti automaattiseksi, eikä sillä ole mäkilähdöissäkään mitään ongelmaa. Ei tarvitse leikkiä käsijarrujen kanssa, eikä auto valu taaksepäin. - näilläopeillalähtee
Opettele KYTKINTUNTUMA.
1) Käynnistä auto - tasamaalla.
2) Paina kytkin ja jarru pohjaan
3) Pistä ykkönen
4) Pidä jalkoja edelleen jarrulla ja kytkimellä
5) Nosta kytkintä HIEMAN. Niin että perseessä tärisee. Jos tärisee liikaa, paina hieman alaspäin.
6) Nosta hieman jarrua ylöspäin. Auto alkaa ryömimään. Jos ei ala, niin nosta hieman.
7) Nyt painat kaasua SAMANAIKAISESTI. Jos moottori huutaa, niin lisää kaasua (mutta ei missään tapauksessa pohjaan) ja nostat VARPAILLA kytkintä. Eli et vain nosta sitä silleen "plops" - kuten minä tein ja auto sammui 4 kertaa samaan risteykseen...
8) Nyt kun sulla on kaasua ja kytkin pohjassa, niin lasket hitaasti kolmeen samalla hieman kiihdyttäen ja nostat kytkimen pois rauhallisesti. - jakar4
Tyttäreni sai 4 viikkoa sitten kortin ja ajaa jo liikaakin kuin "Äijät" mutta muistan kun opetuksen aloitin siitä ei meinannut tulla mitään. Mutta ne ajomäärät auttaa eli aina kun on mahdollista niin ajamaan , me ajettiin kun opetusluvalla opeteltiin niin melkeinjoka päivä vähintään puoli tuntia.
oppimisessa on se vekkuli asia että juuri kun alkaa tuntua että homma toimii niin astutaan taakse päin eli joku menee pieleen .... meillä meni kylki ruttuun yms pientä mutta jos vaan opettajan hermo kestää niin homma toimii ja tulosta syntyy.
Paljon vaan ajoja ja se kytkimen käyttö onnistui meillä kun sanoin että ryömitetään auto liikkeelle eli kytkin niin että auto hieman liikkuu ja odottaa hetken ja nostaa loput niin se on siinä , meillä jos sanoi että lähdetääs niin tyttö nosti kytkimen ylös ja niinhän se sammui... kärsivällisyyttä , kukaan ei ole seppä syntyessään..... - Isuqi
Sä olet nainen
- 87k
Tämä viesti on Haagan autokoulun mainos, viesti saatu etusivulle asti
- erjjdfhhfggd
Yks konsti tuohon äkkilähtöihin olisi kyllä..
Mene maaseudulle ja ottakaa traktori lainaan ja ajakaa sillä
Sen vaihteistosta löytyy kyllä pykäliä joilla saat tuon kytkimen ja kaasun toiminnan pelaamaan paremmin.
Ei muuten mikään vitsi ole tämä. - .
Olipa yllätys kun kiki puuttuu tähänkin asiaan
- 14+19
Kaikkeenhan se tietämätön mulkkku puuttuu.
- perusvirhe
> Mitä perkelettä mä teen niinku väärin??
Sinä et tee väärin, vaan isäsi.
Minullekin faija joskus koitti antaa pikakurssia autolla ajosta. Eihän siitä mitään tullut, vaan auto stumppasi melkein aina. Pääsin onneksi autokouluun, jossa liikkeellelähtö opetettiin tekemään oikein.
Kaipa faijakin on sen oikean menetelmän aikanaan opetellut & osasi sen "selkäytimellä", muttei enää tiennyt/muistanut, mikä se oleellisin juttu on. Eli ohjeisti tekemään juuri päinvastoin kuin piti. Toki jollain "traktoreilla" liikkeellelähtö onnistuu pelkän kytkinpolkimenkin varassa - samoin uusilla autoilla, jotka automaattisesti nostavat moottorin kierroksia, kun kytkinpoljinta painelee (tiedoksi näille sankareille, jotka kerkesivät ylivertaisella ajotaidollaan tulla kehumaan). Vaan kokeilepa samaa jollain vanhalla pikkuautolla, jossa on 1,1-1,3 l kaasutinmoottori..
Pikaisen läpilukaisun perusteella ongelma on yleinen - ihan samalla lailla väärin näyttävät muutkin neuvoneet.
Se virhe on peruskaasun unohtaminen.
Siis
1. kytkin pohjaan ja ykkösvaihde päälle
2. kaasua painetaan niin, että moottorin kierrokset nousevat 1500-2000 haarukkaan ja pidetään siinä = peruskaasu (jos kierroslukumittaria ei ole, temppu tehdään korvakuulolta)
3. kytkin nostetaan tuntumaan eli siihen kohtaan, missä se alkaa ottaa kiinni (moottorin kierrokset pyrkivät laskemaan / auto alkaa pyrkiä eteenpäin) ..ja edelleen pidetään se peruskaasu yllä!
4. kun vauhtia on riittävästi (väh. reipas kävelyvauhti), voi kytkimen vapauttaa varovasti kokonaan ja tästä eteenpäin nopeutta säädellään kaasupolkimella
Peruskaasua käytetään myös ryömitettäessä eli kun autoa pitää liikuttaa hyvin hitaasti, kytkintä luistattaen, esimerkiksi pysäköintiruutuun peruutettaessa.
Kun taitoa karttuu, riittää vähempi kaasuttelu/kierrosten nosto ennen kuin rupeaa kytkinpoljinta löysäämään, mutta aloittelijan, jolla ei ole vielä riittävää ”selkäytimeen ohjelmoitua osaamista” ei kannata turhaan moista yrittää. Käy just niinkuin sinulle eli auto meinaa sammua -> "pelastat" tilanteen runttaamalla kaasua oikein kunnolla ja sitten mennään niin että renkaat ulvoo.- jani1986
oikia periaate toi mut jos nostat talvella kierrokset noin ylähä ja yrität lähtiä nii takuuvarmasti kuopii eikä välttämättä lähäre auto mihkää vaan jää kuopimaan.
mut joo vanhoissa autoissa kyl pitää kaasua käyttää lähties ja joissaki autois voi
olla käyntihäiriötä tai muuta et joutuu kunnolla kaasuttelee että pääsee liikkeelle. - opettelin uusiksi
Heh, tuli ihan mieleen oma hyppäämiseni autokoulun uudesta diisselistä oman 24 vuotiaan autoni rattiin :D Autokoulun kiesi kun lähti nätisti liikkeelle kun vaan kytkintä nosti niin ei muuta ku menoksi. Tosin senkin sain silloin sammumaan risteyksiin kun liian äkkiä kytkimen päästi...
Sitten inssin jälkeen hyppäsin tuon oman vanhan kaasarihirmuni rattiin niin johan olikin elämys se! Kuinka monta kertaa se sammuikaan parkkipaikalle (alussa vasta kolmannella yrityksellä pääsi liikkeelle...) ja risteyksiin, joskus pahastikin keskelle risteystä. Aina sama vika, liian nopea kytkimen nosto ja peruskaasu olematon. Vielä kun ei ole koko koslassa kierroslukumittaria niin se peruskaasukin piti opetella kuuntelemalla. Tuntu että ihan kaikki piti opetella ohjaamisesta lähtien uudestaan ja että mistään ei tule yhtään mitään.
Nyt muutama kuukausi ajeltu tuolla kiesillä ja hyvin kulkee. Keskustassakin tuossa yks päivä suijailin ja hämmästyin oikein itsekin kun en saanut sitä sammumaan yksiinkään valoihin :D Kyllä se harjoittelu, toistotoistotoisto ja "perstuntuman" paraneminen vaan tekee ihmeitä. Mäkilähdöt meni myös alussa ihan ketuilleen kun odotin tuon oman autoni käyttäytyvän kytkimen suhteen siinä tilanteessa samoin kun äitini auton, jolla mäkilähtöjä enimmäkseen mökkitiellä treenasin. Kuinka väärässä olinkaan... Jokainen auto todellakin on yksilö ja jokaisen niistä oppii tuntemaan vain ajamalla =) Ei muuta kun lisää harjotusta kehiin niin kyllä se siitä lähtee!
- TheMan.com
Mun vaimo on ajanut autoa 25 vuotta, eikä se osaa vieläkään kytkimen ja kaasun käyttöä liikkeelle lähdettäessä. On helpompaa opettaa lehmästä hävittäjälentäjä kun naisesta autoilija.
- Kyrpisrotta
Hyvin sanottu vtun sovinisti.
- Sitkeesti vaan
Minä olen nainen ja 64 v. ja ajoin juuri kortin automaattivaihteisella autolla. Toisessa ajokokeessa inssi totesi, että liikennesäännöt osaan mutta auton käsittely on kömpelöä. Määräsi 10 ajokertaa lisää eli maksimimäärän. Opettajan suosituksesta kokeilin automaattivaihteista ja huomasin heti, että se on minun juttuni. Kolmas inssi menikin sitten kirkkaasti läpi vieläpä erityismaininnalla HYVÄ.
En kyllä voi ymmärtää, miksi Suomessa pidetään automaattivaihteisia vammaisten kulkuneuvoina. USA:ssa lähes kaikki ajavat sellaisilla. On se niin helppoa ja turvallistakin: ei sammu valoissa, ei valu mäessä taaksepäin, vaihdekeppi ei mene koskaan väärään kohtaan. Rajoittaa se tietysti auton valintaa, mutta on minulla jo katsottuna lista autoja, joten en jää ilman kulkuneuvoa. Polttoainetta kyllä kuluttaa hieman enemmän, mutta aika pitkään ajelen sillä säästöllä, mikä tulee siitä että ei tarvitse ottaa lisätunteja enää. Jos tulee tarvetta ajaa keppivaihteisella, voin käydä ajamassa inssin sellaisella, 55 euroa maksaa. Mutta tuskin ajan, ei kyllä yhtään huvita tuo kepin vääntäminen kun helpompikin konsti on keksitty.- auto'box
Suomessa moni pitää autoa jonakin sellaisena, jolla pitää näyttää osaamista. Toisaalta automaattivaihteistoa pidetään vikaherkkänä, mitä se joidenkin automerkkien kohdalla onkin, etenkin kun huoltosuositukset eivät ole riittävät. Mutta se on enemmän merkinvalintakysymys. Eiväthän jotkut automerkit saa juuri mitään toimimaan ongelmitta.
- -87k
Otsikko kysymykseen vastaisin, et koskaan, muista että n. 93% kuljettajista pitää itseään huomattavasi keskitasoa parempina kuljettajina. Kuinka huonoja me loput olemmekaan.
Liikkeellelähdössä kannatta muistaa ettei kytkintä tarvitse nostaa, se nousee itsestään, sinä vastustat sen nousua, harjoittele kytkimen käyttöä tasaisella alustalla, anna moottorin käydä tyhjäkäyntiä so.älä paina kaasua, laita 1 selle kytkimen ollessa alhaalla, katso sivuikkunasta autosi viereen, anna kytkimen nousta hitaasti, kunnes auto on lähtemäisillään liikkeelle, moottorin käyntiääni muuttuu raskaammaksi, (kytkin on tuntumassa), anna kytkimen nousta n.1-2mm. auto lähtee liikkeelle hitaasti kiihtyvällä nopeudella, (piättele pikkasen naatitaan, sanoi entinen tyttö),kun nopeus ei enää kiihdy otat jalan pois kytkimeltä, nyt auto etenee tyhjäkäyntinopeudella ja voit lisätä kaasua. Toista harjoitus 10-20 kertaa,niin lihasmuistiisi tallentuu liikkeelle lähtö.- Oikea neuvo
>> - - - harjoittele kytkimen käyttöä tasaisella alustalla, anna moottorin käydä tyhjäkäyntiä so.älä paina kaasua, - - -
- väärässä olet
Oikea neuvo kirjoitti:
>> - - - harjoittele kytkimen käyttöä tasaisella alustalla, anna moottorin käydä tyhjäkäyntiä so.älä paina kaasua, - - -
"Oikea Neuvo" on nyt niin ulapalla kun mahdollista.
- kardaaniakseli <3
Siihen liikkeellelähtöön on ihan tarpeeksi ohjeita jo..
Nyt neuvon miten paskarinki tehdään, se ei onnistu sillä teidä isin hybrid priuksella/ millään muullakaan perus autolla, ELI lue tarkkaan seuraavat ohjeet:
Ostatte jonkun takavetoisen auton ( ei BMW) joka on lukkoperällä ja isolla moottorilla tai vaihtoehtoisesti Turbo ahdettu (mieluusti molemmat) sitten menet johonkin isolle parkkipaikalle, painat kytkimen pohjaan, laitat vaihteen kakkoselle, kaasu pohjaan, ratti linkkuun (oikealle tai vasemmalle) ja kytkimen läväyttät ylös
Näin aikaan saadaan riemastuttavasti joko paskarinki ja kumin käryä tai rikkoutunut voimansiirto ja kytkimen savua...
Just have fun! ;) - epäonnistuja
En jaksanut lukea koko ketjua läpi, mutta vika ei aina välttämättä ole yksin opetettavassa.
Opetin pojalle niin yksinkertaista asiaa kun kengännauhojen sitominen. Ei se ihan onnannut, neuvoin ilmeisesti asian jotenkin liian monimutkaisesti. Lopputulos oli vielä kaksi hermonsa menettänyttä, poika ja isä.
Äitinsä kanssa oppi taidon hetkessä. 5 minuutissa. - judithjasmin
Sinä opit sen ajan kanssa. Ajaessa täytyy keskittyä ja luottaa itseensä. Kun keskityt hommaan, niin se alkaa sujua. Jätä turha tressi pois, samoin paniikki. Harjoittelua hio taitoa. Mieti mielessä mitä pitää tehdä missäkin tilanteessa.
Minä ajattelin myös etten koskaan saa korttia, sain kuitenkin, koska aloin keskittyä ja luottamaan siihen opetukseen minkä olin saanut. Ja pänttäsin päähäni asioita ajon aikana ja sitä ennen.
Auto voi sammua kokeneellakin kuskilla liikenteeseen, jos päästää kytkimen liian aikaisin. Joten ei ole iso asia.
Pärjäile! :> - 19+11
Sun tarttee tehä vaan niinku..niiinku..niinku,kyllä se siitä niinku sitte.
- INNAXINNAX
ei hätää, en mäkään osaa. blogissani ↓ opetellaan ajamaan eri tyyleillä.
Linkki blogiini: http://jokuvaan10.blogspot.fi/ - driverXX
Jos et harjoittele riittävästi suljetulla alueella ajamaan jopa kovaa vauhtia niin et opi ikinä hallitsemaan autoa kunnolla. Sinusta tulee vain tyypillinen "akka ratissa". Eli auton hallinta pitää olla selkäytimessä, jotta ehtii seurata peilejä, kevyttä liikennettä, liikennemerkkejä ja ajorataa. Luultavasti opit helposti kunhan harjoittelet riittävästi.
- Harjoitus ja kokemus
Kuules tyttö! Nyt teet sillein että ensiksi rauhoitut opetustilanteessa.Sinusta tulee vielä loistava ajaja kunhan ikää tulee ja aika kuluu.
- vanha muoriautoilija
Kyllä siirtyisin autokoulun opetukseen. Siellä on mun entisen kodin naapurin muijakin oppinut ajamamaan, vaikka inssiä piti kelata varmaan tusina kertaa ennenkuin läpi.
Ei osaa isäsi oikein opettaa. Alokkaan auto ei sisällä kengurubensaa.
Tai sitten ihan treenaatte vaan liikkeelle, pysähdys liikkeelle pysähdys,
kunnes käsien ja jalkojen toiminta automatisoituu. - jalli
Ilmeisesti kun nyt opettelet opetusluvilla ja voitte paremmin sopia opetuksesta keskenänne niin aivan ensiksi kävisin läpi kaikki auton hallintalaitteet auton ollessa paikallaan ns. kuivaharjoitteluina. Em. Jarruta....Kiihdytä...sitten vaihteet ensin vaikka 1. ylöspäin ja sitten vaikka hyppien ylös- ja alaspäin. Pitkät valot päälle...pois, nyt alko satamaan rankasti/ tuulilasi likaantui. Mitä otetaan huomioon auton käynnistämisessä ja sammuttamisessa/ parkkeeraus. Eli siis että liikkeelle lähdettäessä jokainen auton hallintalaite ja sen paikka että käyttötarkoitus muistuisi mieleen. Sitten niin tuo piipitys, olisiko seisontajarru jäänyt päälle koska tämähän esim liikkeelle lähdössä vaatii huomattavasti enemmän sitä kaasua.
Kokeilet nyt vaikka aluksi sitä pelkkää kytkintä tasaisella alustalla eli jarru ja kytkin painettuna ja sitte tunnet kytkintä nostamalla kun auto alkaa vetämään ja vapautat jarrun. Sitten sama mäessä, auto alkaa vetäessään tärisemään ja tuntuu että kohta sammuu, noh vapautat jarrun ja huomaat että auto pysyy pelkästää kytkimellä paikallaan mäessä, josta siitä sitten kaasua lisäämällä kytkin kokonaan ylös. Toi nyt on perusperiaate jonka useampi on täällä jo käynyt läpi mutta se kuinka paljon sitä kaasua tarvii siihen liikkeelle lähtöön tai kuinka "ylhäältä" kytkin alkaa jo siirtämään vedon päälle, niin se on täysin autokohtaista. - juieorth
Mullakin tule ekana mieleen, että isäs taitaa olla kärsimätön ja lyhytpinnanen. Miehet ei yleensäkään ymmärrä et mitä ihmeen vaikeeta se auton ajaminen joillekin on. Näin se vaan menee. Jossei isälläs kestä hermo ootella että opit asian, vaiha opettajaa vaikka sit sinne autokouluun. Kai autokoulusta vois myös ostaa muutaman ajotunnin pelkkää auton käsittelyä??
- yftyftj
Opitko ikinä ajamaan autoa? Ehkä et. Kaikki eivät opi. Tähän tulokseen tulin katseltuani tarpeeksi X:n huonoin kuski -ohjelmia.
- Seniorikuski
Luin kaikki viestit läpi. Mm. Jalli tossa puuttui noiden hallintalaitteiden paikkojen opettelemiseen. Samaan kategoriaan kuuluu istuimen asettelu siten, että noihin pedaaleihin ja muihin vipuihin yltää sopivalla tavalla eli niiden käyttö on sopivassa suhteessa ajoasentoon.
Kun asenteesi näyttää oleva kohdallaan - olet kiinnostunut auton toiminnasta ja käyttäytymisestä - uskoisin, että opit ajamaan keskimääräistä nopeammin ja pääset ajotaidossa keskimääräistä pidemmälle.
Annan tässä ohjeen, mikä pätee kaikkeen!!! liikenteessä. Mieti sitä vuosien varrella aina, ja kun ymmärrät, miksi näin on, olet saavuttanut normaalia paremman ajotaidon. Ohje on syntynyt >50 v ajokokemuksesta kotimaassa ja ulkomailla (mm. Australia ja Jenkkilä).
Oje on: Tee liikenteessä valintoja, joilla haittaat muita mahdollisimman vähän. - Jack Daniels
Onnistunut provo kun näin moni alkaa selittää!
Amis-pojilla mahtaa olla nyt hauskaa :) - töppäilyä ikä kaikki
Todennäköisesti et!!! Sillä enemmistö B-kortillisista täysiä tolvanoita, näkee joka päiväisessä liikenteessä erinomaisia ratkaisuja ja eivät kuitenkaan edes tajua tehneensä jotain väärin...
- mitä se auto tähän l
Olet harjoitellut muutaman kerran????
Olisiko liikaa vaadittu jos harjoittelisit muutaman kerran lisää, ei kukaan ole valmis kuljettaja muutaman kerran harjoittelulla, jä älä ikinä usko tuota kaikkimullehetinyt potaskaa, ajoharjoittelu kestää aikansa, eikä siihen ole minkääänlaista oikotietä, HARJOITTELE HARJOITTELE, ja vielä kerrean HARJOITTELE!
Miksi kuvittelet että täällä netissä joku voisi kertoa sinulle jonkun viisastenkiven, ainoa tapa tulla autoilijaksi on harjoitellaharjoitellahaarjoitellajne - Liu'uta kytkintä
HAHA itse 15 v poika, eikä koskaan tuossa mäkisessä pihassa siirrellessä sammu auto. On sillä mökillä ajettukin ja iha hyvin meni ja ei sammunu. Eli ei muuta ku harjotusta vaan, kyllä sen jutun juonen jonkun ajan päästä tajuaa.
- FordMan111
Harjoitus tekee mestarin, ei ajamaan opi kuin ajamalla :)
- Mies
Naisille pitäisi vain antaa automaattivaihteisia autoja, kun ei niiltä tunnu tuo kytkimen käyttö ja vaihteiden vaihto onnistuvan. Aina saa jännittää mäissä liukuuko edessä oleva täti päälle autollansa. Myös liikennevaloista lähtiessä moni nainen lähtee todella hitaasti liikkeelle, hyvin usein käy niin että vain yksi auto ehtii mennä valoista kun on taas punanen.
Naisille siis pakolliseksi automaattivaihteisella autolla ajaminen.- Osiko väliä?
Kyllä ne miehetkin sujuvasti "peruuttaa" mäessä. Voisikin siis kysyä, että onko se pakko tunkea siinä(kään) tilanteessa ihan edellä menevän takapuskuriin kiinni?
- Mun tarinani
Kesä 2004 Olin silloin 14-v kun mun isä sano, että nyt mä voisin harjoitella autolla ajoa meijän pihassa. Isä ajo vanhan auton pihan keskelle ja käski mut istumaan kuljettajan penkille. Menin istumaan ja olin ihan jännittyny. Isä istu vieressä ja neuvo. "Paina kytkin pohjaan ja käännä avainta virtalukossa samalla painaen hieman kaasua." Auto hurahti kovaäänisesti käyntiin koska eihän sitä ekalla kerralla voi tietää paljon sitä kaasua on painettava. Sitten isä jatkoi "Nosta varovasti kytkintä niin auto lähtee hitaasti liikkeelle." Niinpä auto lähti matelemaan, mutta pian eteen tuli parimetrinen nuori mänty. Isä sanoi "Käännä rattia vasemmalle." Mä sanoin että haluan mieluummin pysäyttää auton.
-Paina sitten kytkin pohjaan.
-Kytkin? Nii siin vasemmalla. Entä jarru?! Oho mänty lähestyy!
-Ja nyt paina jarrua! Alä laske kytkintä!
Nostin ajatuksissani jalan äkkiä kytkimeltä ja auto pompahti voimakkaasti eteenpäin. Kuulu ratinaa ja näin miten mänty laskeutu vaaka-asentoon osittain auton alle. Aloin nyyhkyttämään. Epäonnisuin..
Isä sano "Ei se haittaa. Kokeillaan ruoan jälkeen uudestaan." Ruoan jälkeen äiti kysy multa "Voinko minä tulla pihalle ottamaan aurinkoa makuutuolilla samalla kun sinä ajat??"
"Et missään nimessä! Hah hah hah!"
Nykyään osaan ajaa sujuvasti. B kortti on taskussa. Meijän kotoa on aina ollut pitkä matka kaikkialle joten ajokokemusta kerty väkisin. Paras ja ainoa keino on kokemus. sinun kannattaisi kokeilla automaattivaihteista sillä lähdöt onnistuu
- mutta mutta
Mä ajan automaattivaihteisella. Se on luksusta vaikka auto onkin vuojelt 92 eli vanha. Siin on vaa se että automaattivaihteinen auto syö niin paljon pensaa.. Käsivaihteinen syö vähemmän.
- eimuttamutta
Ei Syö, keksi parempi provo! Siis niin paljon vähempää!
- No tottakai
eimuttamutta kirjoitti:
Ei Syö, keksi parempi provo! Siis niin paljon vähempää!
Automaattivaihteinen auto kuluttaa enemmän pensaa kuin käsivaihteinen auto. Senhän tietää jokainen pikkulaps.
- No tottakai
eimuttamutta kirjoitti:
Ei Syö, keksi parempi provo! Siis niin paljon vähempää!
Automaattivaihteinen auto kuluttaa enemmän pensaa kuin käsivaihteinen auto. Senhän tietää jokainen pikkulaps.
- wdfwddtg4
Aloittaja vois ostaa automaatin koska naiset ajaa automaatilla. Ja helpompi ajaa.
- HHensQ
Niin tai jos sitä vaikka opettelis ajamaa -.-' ..saatana, aina kaikki yrittää mennä sieltä missä aita on matalin...*facepalm
- Nihii hihi!
HHensQ kirjoitti:
Niin tai jos sitä vaikka opettelis ajamaa -.-' ..saatana, aina kaikki yrittää mennä sieltä missä aita on matalin...*facepalm
Monet haluu aina osata, muttei oppia. Ne haluis että taito putoais taivaalta ja imeytyis yön aikana niiden päähä. Okeei mäkii haluun että tulee sellanen auto mikä vie mut kuuhun.
"Se on mahdotonta.."
Mutku mä haluun! Haluuun..!
Ne puhuu vähä toho tyylii. Lapsellist porukkaa jotku.
- SOVINISTI-SIka69
OOOT VITUN TYHMÄ NAINEN
- KAsiNisti-Mika96
Naisille automaattivaihteisto pakolliseksi.
- autoilija69
treeniä vaan!
- tsts68
Tässä vähän toinen aihe: Menetin ajokortin ALINOPEUTTA ajamalla. Sitä oli ihan vähän, noin 5 km/h liian vähän! Siis kysynpähän vain, että missä mennään, poliisit?
- tsts69
tsts68 kirjoitti:
Tässä vähän toinen aihe: Menetin ajokortin ALINOPEUTTA ajamalla. Sitä oli ihan vähän, noin 5 km/h liian vähän! Siis kysynpähän vain, että missä mennään, poliisit?
Tosi huono provo, ALINOPEUTTA ei OLE, luuletko tuota kenenkään uskovan
- HHensQ
Oon itse 14-vuotiaana ekoja kertoja saanu ajaa autoa, (meillä on myös peltoauto) mutta no ford transit (suht uusi, vissii joku "trend" tms) niin sitä ei saa mitenkään sammutettua kun lähtee liikkeelle :D koska oikeastaan kaasua ei tarvitse/saa polkea kun kytkintä nostaa ykkösellä, auto lähtee suoraan liikkeelle ja sitten kun kytkin on melkein kokonaan ylhäällä voi alkaa painamaan kaasua. En puhu paskaa, kokeilkaa itse (:
Paskaa autossa on se että jos sutii, se siirtää voimaa toiselle renkaalle joka ei sudi, mutta voi olla että kun painat kaasua ei tapahdu mitään, plus mäkilähtö avustin, sitä huomenna koitetaan saada pois, siinä tuo auto lyö jarrut lukkoon muutamaksi sekunniksi ja vasta sitten voi lähteä ajamaan, oikeasti, ette varmaa vieläkää usko :D kokeilkaa O_O - ...
Pitää antaa kierroksia jos on nii paska/herkkä auto, ettei muuten pysy käynnissä.
- jovaai n
osta vääntävä diisseli ei sammu helposti
- kives123
aja mettää sillä romullas jos vaa liikkelle pääset:D
- mummo1949
ei mummokaan osaa mutta ajaa vaan
- Opit varmasti <3
Aja mielumin kuin naiset.
Eukko opetti minua ajamaan vaikka luulin osaavani,oli oppinsa saanut etelä-amerikassa (suomalainen nainen). Jos tarvetta vaatii niin
osasi ajaa, vaikka muuten ajelikin 4,5 litraan satasela koneen
kuin koneen.Ei tainnut yli 90 km/h mennä. IBA kouoluttanut hyvin.
Voin heti kertoa ,että se isä ei ole se paras opettaja,
omani ei ainkaan ollut joten menin autokouluun.
Se on ihmisen rakentama värkki ja opit kyllä aivan varmasti!
Hosumalla ei tule mestareita vaan ainoastaan kovalla treenillä.
Niin kauan treenaat, että on hyvä..Jollain se vie minuutin jollain kaksi vuorokautta olen kaikki naiset mitä olen itse opettanut saanut oppimaan 15 minuutissa.Se vie aikaa ja vaatii hermoja jos ne puuttuu jommalta
kummalata, niin se ei onnistu, mutta jos pystyt puhumaan kännykkään ja piereskelemään samaan aikaan, niin kyllä opit ajamaan autoakin..
JA jos se tuntuu ihan mahdottomalta ,
niin sitten AT merkintä korttiin ja kas kerpeles kun
automaatti voittaa huonon seksin - jeejeelol
joo itelläki oli tuota ongelmaa sillon 7vuotiaana nyt oon 14 ja siis tosiaan autolla ajaminen on helpompaa kuin pyöräily!
- Yli 100 000 km/vuosi
Mä opettelin pikkupoikana mökillä peltoautolla ajamaan sillain että kytkin alas, ykkönen silmään, kaasu pohjaan ja jalka pois kytkimeltä. Voi sitä datsun raukkaa.. Sitten pikkuhiljaa hakemaan sitä tuntumaa kytkimeen. Nykyään olen ammattikuski. Ajan erilaisia linja-autoja, automaatteja, manuaaleja sekä ns i-shift robootti vaihteisia. Kaikissa on omat puolensa, mutta siviili autonani tykkään automaatti vaihteisesta. Joka tapauksessa jos olet vasta muutaman kerran käynyt kokeilemassa niin ei mitään hätää. Opit varmasti jos se asia todella kiinnostaa. En myöskään näe että sukupuolella on ajotaidon kanssa mitään tekemistä. Naisia vaan harvemmin kiinnostaa auton käyttäytymisen fysiikka, josta johtuen tämä yleinen käsite että "akat ei osaa ajaa"
- PNG1
"Juu elikkäs oon 17v tyttö ja opetellut nyt autolla ajoa muutaman kerran isin valmennuksessa". Tuo juuri on ongelmasi, se muutama kerta ei kerro mitään minkäläinen kuski sinusta loppujen lopuksi muotoutuu. Jo pelkästään siinä, että saa auton sulavasti liikkeelle, voi mennä se likimain 100 yritystä. Älä myöskään pidä auton hallinnan opettelua mahdottomana haasteena, se kostautuu. Muista, että autoa ajaakseen ei tarvitse olla ydinfyysikko :)
- Joko sujuu ?
Joko sujuu ajaminen ? :)
- hfhfhf
Ei tossa auta mikään muu ku harjoittelu!IItselläni oli aikoinaan autokoulussa sama vika ku sulla eli liikkeellelähtö takkusi,mutta ei enää kun harjoittelin sitä.
Inssin jälkeen kannattaa ajaa mahdollisimman paljon ja erilaisissa paikoissa niin ajokokemus karttuu.
Tsemppiä! - Anonyymi
Itse olen kans 17 v ja olen ajanut jonkun verran tossa ongelmassa auttoi mua että antoi ihan vähän eka kaasua mutta niin että ei huuda ja sit varovasti kytkin ylös
- Anonyymi
Kunsä et osaa mitään
- Anonyymi
Jäikö käsijarru päällä?
Oikea vaihde ykkönen. Silloin ei kulje kovin lujaa kaasu pohjassakaan.
Joa nämä on oikein on vika siinä, että päästät kytkimen liian nopeasti ylös.
Kytkintä pitää nostaa hitaasti ja lisätä hieman kaasua.
Vasta kun tuntee moottorin olevan rasituksessa lisätään kaasua ja nostetaan varovasti kykintä. Moottori ei saa huutaa täysilla.
Homma tulee helpoksi, kun oppii missä korkeudessa poljin pitää olla, että kytkin alkaa ottaa.
Yksi ratkaisu: Automaattivaihteinen auto. Siinä ei tarvise painaa kuin kaasua, eikä kytkin poljinta edes ole. Jarru poljin on.
Jos hanki automaatti kortin (halvempi) et saa käyttää manuaalivaihteista, mutta ajaminen on paljon helpompaa. - Anonyymi
Autokouluun harjoittelemaan. Ammatti-Ihmiset työskentelee asioiden kanssa päivittäin työkseen. "Kotiopetulsen"l laatu mitä sattuu.
- Anonyymi
Kotiopetuksen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä762661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721832Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2741528Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741504Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461487- 871341
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3981293Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3471253Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3821238- 1281195