Minua on ruvennut pännimään, koska miesystäväni on alkanut pyytämään minulta rahaa kauppareissuillensa, rahat menisivät meidän ruokiimme. Olen joitain kertoja antanut sitä, mutta nyt on alkanut kiehua ylitse. Ostan kuitenkin monesti ruokaa ja koitan katsoa, että ostoksemme menisivät suhteellisen tasan. Meille tuli ihan ilmiriita tuosta rahan pummaamisesta. Miksei hän käytä omia rahojansa vaan tarvii minulta pummailla! Olemme siis molemmat nuoria, kuitenkin olimme kumpikin kesätöissä. Nooh, minulla sitä rahaa on enemmän kuin hänellä, mutta minusta tuo käytös on röyhkeää ja ajattelematonta. Olen kai liian ystävällinen, sillä monesti tykkään huomata miestäni ostamalla herkkuja ja kaikkia yllätyksiä :( Nyt tässä on hieman hyväksikäytetty olo :( Olemme seurustelleet kohta 4 vuotta. Asia on ruvennut vaivaamaan :(
Mies pyytää minulta rahaa :(
163
11726
Vastaukset
- gm
Eihän gemsu mikään MIES liene ollenkaan
siivestäjä kuulu kautta maan- säälittäväääää
Kun nainen elää kuin loinen miehen rahoilla, niin se on ok. Mutta jos mies pyytää rahaa naiselta, niin heti "tasa-arvo"-kortti otetaan esiin...
- KKHS
säälittäväääää kirjoitti:
Kun nainen elää kuin loinen miehen rahoilla, niin se on ok. Mutta jos mies pyytää rahaa naiselta, niin heti "tasa-arvo"-kortti otetaan esiin...
Ei se ole tasa-arvokysymys. Kyse on vain siitä tykkääkö toinen toisen elättämisestä. Moni mies vaan tykkää perinteisestä elättimuijasta. Kyllä moni nainenkin jaksaa miestään elättää, eikä siinä mitään vikaa ole. Toki jotkut juntit vetoaa vanhoihin arvoihin, mutta siinähän vetoavat. Junttien mielestä kaikki toimiva on väärin kuitenkin.
- Yuyuyu
KKHS kirjoitti:
Ei se ole tasa-arvokysymys. Kyse on vain siitä tykkääkö toinen toisen elättämisestä. Moni mies vaan tykkää perinteisestä elättimuijasta. Kyllä moni nainenkin jaksaa miestään elättää, eikä siinä mitään vikaa ole. Toki jotkut juntit vetoaa vanhoihin arvoihin, mutta siinähän vetoavat. Junttien mielestä kaikki toimiva on väärin kuitenkin.
Meillä tää menee nii että tienaan 800-1000€/kk. Mies saa vaan 240€ asumistukea kelalta jotka kattaa vuokran ja laskut (15€ netti ja 150€ vuorka sillä asumme 300€/kk yksiössä)
Sossu käskee minun elättää. Sähkölaskun maksavat kuitenkin puolestamme...
Mieheni on työtön... Hän on monesti sanonut että vihaa elää näin että joudun elättämään. On sanonut mullekki että ei tarvi antaa ruokarahaa/ostaa ruokaa hänelle. En kuitenkaan kehtaa katsella kun toinen näkee nälkää, sitäkin hän on tehnyt. On ollut pitkiä aikoja, jolloin hän on joutunut miettimään, missä sitä söis. Joinaki päivinä ollut sitten syömättä ja laihtunut 15kg muutamassa kuukaudessa. - seireini
KKHS kirjoitti:
Jos mies on luonteeltaan pummi, niin minkäs sille voi.
- rekka mies, mikä pit
Yuyuyu kirjoitti:
Meillä tää menee nii että tienaan 800-1000€/kk. Mies saa vaan 240€ asumistukea kelalta jotka kattaa vuokran ja laskut (15€ netti ja 150€ vuorka sillä asumme 300€/kk yksiössä)
Mieheni on työtön... Hän on monesti sanonut että vihaa elää näin että joudun elättämään. On sanonut mullekki että ei tarvi antaa ruokarahaa/ostaa ruokaa hänelle. En kuitenkaan kehtaa katsella kun toinen näkee nälkää, sitäkin hän on tehnyt. On ollut pitkiä aikoja, jolloin hän on joutunut miettimään, missä sitä söis. Joinaki päivinä ollut sitten syömättä ja laihtunut 15kg muutamassa kuukaudessa.Moikka.
Vois toi sun miehes ajaa kuorma-autokortin ja lähtä itellalle. rekka kortinki saa kunhan on vain pari kuukautta työn antajalla ajokoulutuksessa. - kysyn..
Millaisissa tapauksissa nainen elää loisena miehen siivellä?
- Joopajoopaskaa
Te poikaparkat ette tiedä mitään ... minä olen aina tienannut enemmän kuin mieheni siltikin meillä on vielä yhteinen tili ... miehiä pitää käskeä nössö ole säääälittävä
- stadinbeibee
KKHS kirjoitti:
Juntti sullon housuissas!
- anonyymi.
Yuyuyu kirjoitti:
Mieheni on työtön... Hän on monesti sanonut että vihaa elää näin että joudun elättämään. On sanonut mullekki että ei tarvi antaa ruokarahaa/ostaa ruokaa hänelle. En kuitenkaan kehtaa katsella kun toinen näkee nälkää, sitäkin hän on tehnyt. On ollut pitkiä aikoja, jolloin hän on joutunut miettimään, missä sitä söis. Joinaki päivinä ollut sitten syömättä ja laihtunut 15kg muutamassa kuukaudessa.Eikös tuollaisessa tilanteessa kuulu saada työttömyysrahaa ja toimeentulotukea? Ammattiliittoen maksamat työttömyysrahat myös... Kannattaa kysellä sossuilta mitä saa ja jos ei muuten niin sanoo ettei raha riitä ruokaan. Toimeentulotuen piiriin kuuluu peruselämiseen tarvittavat jutut (ruoka tms.). Ja voithan itsekin sanoa ettet voi noin pienellä palkalla elättää toistakin asukasta.
- miesten tasaarvo
Niin, tässäpä on taas oiva esimerkki, siitä kuinka luonnostaan nainen pariutuu ylöspäin. Nainen ei koe heikommin ansaitsevaa miestä seksuaalisesti viehättävänä ja ongelmat pukautuvat parisuhde ongelmina. Miehellä taas on asia toisin päin, ns. ritari geeni, jota toteuttaessaan mies on hyvillään, kun saa olla vaimolleen tärkeä ja kantaa leivän pöytään.
Tämä on sitä tasa-arvoa. On aivan normaalia, että mies jakaa yhteistalouden naisen kanssa silloin kun nainen on heikommin ansaitseva.
Ja taas kun nainen on paremmin ansaitseva, ollaan tässä ko. ongelmassa. - PäivänHintaan
seireini kirjoitti:
Jos mies on luonteeltaan pummi, niin minkäs sille voi.
Hän on tullut maksulliseksi ja nainen on muuttunut asiakkaaksi.
- Ei ne tulot vaan...
Yuyuyu kirjoitti:
Mieheni on työtön... Hän on monesti sanonut että vihaa elää näin että joudun elättämään. On sanonut mullekki että ei tarvi antaa ruokarahaa/ostaa ruokaa hänelle. En kuitenkaan kehtaa katsella kun toinen näkee nälkää, sitäkin hän on tehnyt. On ollut pitkiä aikoja, jolloin hän on joutunut miettimään, missä sitä söis. Joinaki päivinä ollut sitten syömättä ja laihtunut 15kg muutamassa kuukaudessa.Mitenhän, ei kyllä asumistukea pitäisi tulla yhtään sinun tulojesi takia,koska asutte yhteistaloudessa, ja teidän tulot yhteenlaskettuna on todella paljon ylitse asumistuen tarpeen piiristä joka suuntaan. Ja sitten sanot että kuukausivuokra on 300 ja ukkosi saa 240 asumistukea, missä kohtaa suomea saa asumistukea lähes koko vuokran suuruisena, muutan heti sinne? Joku mättää viestissäsi ja paljon. Tuleepi mieleen sellainen että ette ole kirjoilla saman katon alla jolloin tuloja ei lasketa yhteen, mutta sittenhän se tarkoittaa sitä että miksi ihmeessä kirjoitat edes tänne. Minä asuin yksin sain liiton rahaa 850 kk, kävin kelassa asumistukea kysymässä, hah nauroivat miltei ulos potkien.... niiin mitenhän te kaksi sitten.... peijakkaan veikeää tarinaa ainakin :)
- uusi auervaara?
Jos on yli 3 vuotta seurusteltu? Taidat olla vähän tyhmä?
Mies vain pummii rahoja, tekeekö edes mitään sen eteen?
Luultavasti hänellä on muutama muukin tyhmä muija, jotka elättävät häntä?
Hän vain heiluttaa häntäänsä?
(sen täytyy olla aika hyvä, jos monelle muijalle menee) - jep jpe
kysyn.. kirjoitti:
Millaisissa tapauksissa nainen elää loisena miehen siivellä?
95% aviliittotapauksissa, alkaen ensimmäisistä treffeistä, kun mies tarjoaa naiselle kahvit.
- Yuyuyu
anonyymi. kirjoitti:
Eikös tuollaisessa tilanteessa kuulu saada työttömyysrahaa ja toimeentulotukea? Ammattiliittoen maksamat työttömyysrahat myös... Kannattaa kysellä sossuilta mitä saa ja jos ei muuten niin sanoo ettei raha riitä ruokaan. Toimeentulotuen piiriin kuuluu peruselämiseen tarvittavat jutut (ruoka tms.). Ja voithan itsekin sanoa ettet voi noin pienellä palkalla elättää toistakin asukasta.
Mies ei ole peruskoulun lisäksi valmistunut mihinkään ammattiin, joten sitä kautta ei saa tukia... Ei työttömyyspäivärahoja tai muutakaan. Välillä duunailee jossain 9€/päivä orjapajoissa.
- Yuyuyu
rekka mies, mikä pit kirjoitti:
Moikka.
Vois toi sun miehes ajaa kuorma-autokortin ja lähtä itellalle. rekka kortinki saa kunhan on vain pari kuukautta työn antajalla ajokoulutuksessa.Haki logistiikan alalle nyt viimeksi yhteishaussa, kävi pääsykokeissa, ei päässyt. Yrittää ensikeväällä uudestaan mutta eri paikkakunnalle.
- Yuyuyu
Ei ne tulot vaan... kirjoitti:
Mitenhän, ei kyllä asumistukea pitäisi tulla yhtään sinun tulojesi takia,koska asutte yhteistaloudessa, ja teidän tulot yhteenlaskettuna on todella paljon ylitse asumistuen tarpeen piiristä joka suuntaan. Ja sitten sanot että kuukausivuokra on 300 ja ukkosi saa 240 asumistukea, missä kohtaa suomea saa asumistukea lähes koko vuokran suuruisena, muutan heti sinne? Joku mättää viestissäsi ja paljon. Tuleepi mieleen sellainen että ette ole kirjoilla saman katon alla jolloin tuloja ei lasketa yhteen, mutta sittenhän se tarkoittaa sitä että miksi ihmeessä kirjoitat edes tänne. Minä asuin yksin sain liiton rahaa 850 kk, kävin kelassa asumistukea kysymässä, hah nauroivat miltei ulos potkien.... niiin mitenhän te kaksi sitten.... peijakkaan veikeää tarinaa ainakin :)
Ihan tosi kuin vesi eikä mikään sepitetty tarina. Loimaalla hulmin huollon asunnoissa asutaan ja oon kunnassa tässä osoitteessa kirjoilla, mutta asunnossa vuokrasopimus on yksin hänen (mieheni) nimellä. Ehkä siinä syy?
Ollaan noin parikymppisiä, hänellä ei peruskoulun jälkeen suoritettuna mitään tutkintoa. - Ei hätää
Yuyuyu kirjoitti:
Haki logistiikan alalle nyt viimeksi yhteishaussa, kävi pääsykokeissa, ei päässyt. Yrittää ensikeväällä uudestaan mutta eri paikkakunnalle.
Ei tuossa aloituksen aiheessa ole mitään outoa, eikä siinäkään että naisena tuolla tavoin holhoat ja olet huolissasi jne.
Naiset ovat minulle enemmänkin aina olleet äitihahmoisia holhoojiani joita ilman en pärjäisi elämässä (ja se on luonnollista koska sanotaan että "luontoäiti"), ehkä johtuu siitä kun olen kasvanut niin sanotussa hippikommuunissa josta myöhemmin muutimme äitini kanssa kaupunkiin elämään niin sanottua normaalia elämää.
Olenkin vaimoni kanssa leikilläni tulleet siihen tulokseen että parisuhdehan on parhaimmassa tapauksessa aikuisen miehen virallinen adoptointi. - Älä jauha.p...kaa
Yuyuyu kirjoitti:
Mieheni on työtön... Hän on monesti sanonut että vihaa elää näin että joudun elättämään. On sanonut mullekki että ei tarvi antaa ruokarahaa/ostaa ruokaa hänelle. En kuitenkaan kehtaa katsella kun toinen näkee nälkää, sitäkin hän on tehnyt. On ollut pitkiä aikoja, jolloin hän on joutunut miettimään, missä sitä söis. Joinaki päivinä ollut sitten syömättä ja laihtunut 15kg muutamassa kuukaudessa.Jos asuu samassa asunnossa avo/avio liitossa ,katsoo kela yhteisiks tuloikx molempien tuolot,siispä Yuyuyu bamlaa shittiä!!
- Pummareita ovat
KKHS kirjoitti:
Ei se ole välttäämätä edes tykkäämiskysymys.
Meillä vaimo tienaa enemmän. Omaa osuuttaan maksaessa hän katsoo tarkasti, ettei maksaa yhtään yli osuutensa.
Kovin usein käy niin, että hän unohtaa lompakkonsa autoon tai kotiin ja lupaa maksaa osuutensa myöhemmin, vaan ei maksa. Sillä tavalla hän koko ajan pyrkii käyttämään minua hyväkseen.
Kun joskus huomautan maksamattomista, hän tulee vihaiseksi ja ottaa heti esille ne kerrat ja asiat jolloin hän on maksanut, mutta unohtaa ne jolloin ei ole.
Teen aika paljon töitä hänelle ilmaiseksi. Sen lisäksi että kotityöt pistetään puoliksi, remontoin hänen sijoitusasuntojaan ilmaiseksi. Hän ei maksa edes polttoainekuluja.
Kyllä kai se on pääasiassa niin, että naiset pääasiassa pummaavat. Kehtaavat sitten vielä valittaa siitä 80sentin Eurosta. Ei kai se minun maksettava ole, jos töissä heillä joku mies saa enemmän palkkaa kuin hän. - kysyn..
jep jpe kirjoitti:
95% aviliittotapauksissa, alkaen ensimmäisistä treffeistä, kun mies tarjoaa naiselle kahvit.
Mies elää siivelläni ja loisii kun tarjoan vastakahvit. Mulla on tapana tarjota myös. Parisuhteeseen en mene ettei tule väärinkäsityksiä loisena elämisestä.. kumminkaan päin. Kukaan ei myöskään puutu muutenkaan raha-asioihini.
- mietis tätä
Tyhmä on se joka antaa, ei se joka pyytää
- Olet huonossa
Pummareita ovat kirjoitti:
Meillä vaimo tienaa enemmän. Omaa osuuttaan maksaessa hän katsoo tarkasti, ettei maksaa yhtään yli osuutensa.
Kovin usein käy niin, että hän unohtaa lompakkonsa autoon tai kotiin ja lupaa maksaa osuutensa myöhemmin, vaan ei maksa. Sillä tavalla hän koko ajan pyrkii käyttämään minua hyväkseen.
Kun joskus huomautan maksamattomista, hän tulee vihaiseksi ja ottaa heti esille ne kerrat ja asiat jolloin hän on maksanut, mutta unohtaa ne jolloin ei ole.
Teen aika paljon töitä hänelle ilmaiseksi. Sen lisäksi että kotityöt pistetään puoliksi, remontoin hänen sijoitusasuntojaan ilmaiseksi. Hän ei maksa edes polttoainekuluja.
Kyllä kai se on pääasiassa niin, että naiset pääasiassa pummaavat. Kehtaavat sitten vielä valittaa siitä 80sentin Eurosta. Ei kai se minun maksettava ole, jos töissä heillä joku mies saa enemmän palkkaa kuin hän.jamassa poikaseni, vilkaisepas tuo tutkimus: http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.shtml/arkistot/ulkomaat/2012/09/1625938
- ___________________
KKHS kirjoitti:
Eli yhteinen sänky ja eri rahat ja eri elämäkin ehkä.
- hohhoi.
Pummareita ovat kirjoitti:
Kyllä kai se on pääasiassa niin, että naiset pääasiassa pummaavat. Kehtaavat sitten vielä valittaa siitä 80sentin Eurosta. Ei kai se minun maksettava ole, jos töissä heillä joku mies saa enemmän palkkaa kuin hän.kummastakohan vaimosi pitää enemmän. Sinusta vai rahasta. Valtaa ei oteta, vaan se annetaan.
- Pelastaja---
Ei hätää kirjoitti:
Ei tuossa aloituksen aiheessa ole mitään outoa, eikä siinäkään että naisena tuolla tavoin holhoat ja olet huolissasi jne.
Naiset ovat minulle enemmänkin aina olleet äitihahmoisia holhoojiani joita ilman en pärjäisi elämässä (ja se on luonnollista koska sanotaan että "luontoäiti"), ehkä johtuu siitä kun olen kasvanut niin sanotussa hippikommuunissa josta myöhemmin muutimme äitini kanssa kaupunkiin elämään niin sanottua normaalia elämää.
Olenkin vaimoni kanssa leikilläni tulleet siihen tulokseen että parisuhdehan on parhaimmassa tapauksessa aikuisen miehen virallinen adoptointi.www.rakkaus.net
- imhotep
Taas täällä keski-ikäiset pehmop#erse sovinisti tollot itkeskelee... todellakin sen sanoit säälittävää...
- kaunistytsy
Naisella on täysi oikeus elää miehen rahoilla, sillä miehen tehtäviin kuuluu perheensä elättäminen ja riittävien taloudellisten resurssien tarjoaminen naiselleen.
Omat rahat säästyy kun pummaa toiselta. Neljässä vuodessa voi(t) muuttua itsestään selvyydeksi, jolta saa kaikenlaista hyödyllistä. Pummaa takas ennen kuin poitsu kerkiää ja katso miten reagoi.
- mä vaan
Sanot vaan reilusti sille et käytä omia rahoja jos haluaa ostaa jotain. Olet itse tehnyt töitä ja ansainnut omat rahat. Pyydä sinä rahaa siltä ja katso et antaako se sitä rahaa sulle. näet vähäne t onko valmis jakamaan itse omista varoistaan. jos ei ole niin käyttää sua hyväksi.
No mä tasotan ja pummaan mieheltäni. :)
- King Corvax
Kun mies käyttää puolisonsa rahaa perustarpeisiin, sitä kutsutaan pummaamiseksi.
Kun nainen käyttää miehen tiemaamaa rahaa kenkiin, laukkuihin ja etelänmatkoihin, sitä kutsutaan parisuhteeksi.
Olkaapa miehet tarkkana!- herraasiallinen
Huvittavaa on että Suomi on aikalailla ainoa maa missä miehet ajattelee selvästi tasa-arvoisemmin kuin naiset. Naiset vinkuu vaatien tasa-arvoa joissakin turhissa asioissa vaikka Suomi vähintäänkin on tasa-arvoinen. Mies on se joka useasti kärsii sukupuolestaan. Tähänkin on syy suomalaisten huono itsetunto.
Naiset herätkää! Vastuuta itsestä! - vinkuvat miehet
herraasiallinen kirjoitti:
Huvittavaa on että Suomi on aikalailla ainoa maa missä miehet ajattelee selvästi tasa-arvoisemmin kuin naiset. Naiset vinkuu vaatien tasa-arvoa joissakin turhissa asioissa vaikka Suomi vähintäänkin on tasa-arvoinen. Mies on se joka useasti kärsii sukupuolestaan. Tähänkin on syy suomalaisten huono itsetunto.
Naiset herätkää! Vastuuta itsestä!Missähän päin Suomea asuvat ne herraasiallisen tasa-arvoisesti ajattelevat miehet? Suomessa tasa-arvo sukupuolten välillä ilmenee miesten ollessa epäkohteliaita, odottaen, että naiset tarjoavat, tekevät ja maksavat kaiken sekä kotona että omassa puutarhassaan.
Miehet herätkää!
- kotkotkoo
laadi ruoka budjetti, määrätty summa kuukautta kohti johon kumpikin laittaa saman verran rahaa kerran kuussa. ja sillä rahalla ostetaan vain ruokaa ja hygieena tarpeet. kaikki muu limsat, karkit y.m saa ottaa omasta lompakosta.
meillä on näin ja toimii hyvin. ei vaadi muuta kuin että on huolellinen. oma ruokalompakko missä on ruokaraha. joskus jos ostaakin omalla rahalla niin sit vain ottaa sen takaisin ruokalompakosta.
elä anna ukkosi kerjätä, hän oppii vain huonoille tavoille, elä hyväksy !- vinkuvat miehet
Miehiä aina täytyy kouluttaa,
ne oppivat helposti kerjäämään herkun nähdessään,
varsinkin jos saavat joskus palkkaa ilman työtä.
Tiukasti: istu, paikka, odota!
Sitten; jos homma toimii: vapaa!
(hyvä poika, hienoa! muista kehua onnistuneesta suorituksesta, se nostaa miehen itsetuntoa).
- Reilu mies
Annan joka kerta 100 Euroa.
- Törkeää touhua
Aika törkeää. Itse olen ollut työtön vuosia joten mies on elättänyt minut - koskaan en ole ollut käsi ojossa. Ei tulisi mieleenkään pyytää rahaa.
- olet pummi
Olet siis laiska sohvaperuna joka ei halua tehdä töitä. Elät siivellä.
- naispuolisokka
Jos sä et anna puolisolle rahaa miksi asut hänen kanssa?Seksin takia? Et halua olla yksinäinen?Se ei mikään perhe jos jokainen asuu erikseen saman katon alla.Lähde pois ja asu yksin.Sinulle ei sovi perhe elämää.
- vihdoinkin vapaa
Mä lähdin pois upporikkaan avomieheni luota kun hän vaati että jokaikinen työttömyyskorvauseuroni piti antaa asunnon lämmityskuluihin,vakuutusmaksuun,sähkö-ja vesilaskuun,puhelin-ja nettilaskuun,auton vakuutusmaksuunMinulle ei jäänyt koskaan euroneuroa omaan käyttöön.
Ja minne hänen rahansa menivät :ruokaan jonka tein alustaloppuun itse,samoin leivonnaiset eli leivät ja kahvileivät Autojen nakuutusmaksuja en maksanut koska enomista ajokorttiakaan.
Näi ne roope-ankat kerää varallisuuttaan - mk
vihdoinkin vapaa kirjoitti:
Mä lähdin pois upporikkaan avomieheni luota kun hän vaati että jokaikinen työttömyyskorvauseuroni piti antaa asunnon lämmityskuluihin,vakuutusmaksuun,sähkö-ja vesilaskuun,puhelin-ja nettilaskuun,auton vakuutusmaksuunMinulle ei jäänyt koskaan euroneuroa omaan käyttöön.
Ja minne hänen rahansa menivät :ruokaan jonka tein alustaloppuun itse,samoin leivonnaiset eli leivät ja kahvileivät Autojen nakuutusmaksuja en maksanut koska enomista ajokorttiakaan.
Näi ne roope-ankat kerää varallisuuttaanMiksi et pyytänyt käyttörähää varakkaalta avokkimiehelta kun sinun rahat käytettiin asunnon käyttökuluihin niin silloin avokkisi olisi pitänyt kompensoida sitä antamalla sinulle käyttörähää.
- huuoora
No moi.
Olen asunut ensiksi opiskelija-asunnossa siskoni kanssa ja asunto oli siten hieman isompi. teimme joka päivä ruokaa koulujen ja töiden jälkeen illalla 5-6 aikaan joten se oli päivällinen. maksoimme vuokran puoliksi sillä kumpikin oli ilmoittautunut kelalle asumistuen hakijaksi. maksoimme kauppa-ostokset puoliksi sillä söimme samaa ruokaa ja vuoro oli joka toinen päivä tehdä. Eli neitonen maksahan puolet kustannuksistasi ja tee osasi miehesi kanssa jakaen äläkä tuhlaa omia rahojasi vain mies-huoriin!!!!- yrjöyök
sisäsiittonen yök siskon kanssa taisitte jakaa muutakin kuin ruokaostokset
- 15263845
Helpoin ratkaisu on, että ensin lasket kuinka paljon rahaa teillä menee keskimäärin kuussa ruokaan ja muihin yhteisiin ostoskuluihin (kuten joku mainitsi, niin just ne hygieniatarvikkeet, siivoustarvikkeet jne). Huom. Tähän summaan voi sisällyttää myös sipsit ja muut mässyt jos ne ostetaan molemmille syötäviksi esim. leffailtaa tai viikonloppua varten.
Tämän jälkeen kuun alussa molemmat pistää tästä summasta kippoon puolet ja ruokaa yms yhteisiäkuluja voi maksaa kipon rahoilla pistämällä kuitin vastineeksi rahoista. (vaihtoehtoisesti käy kaupassa omilla rahoilla ja kuittia vastaan ottaa yhteysistä rahoista oman osuutensa.)
Tämän pitäisi yleensä toimia ja lainaamisen loppua. On eri asia tarjota poika- tai tyttöystävälle herkkuja välillä, itsekin ostanut leffailtoihin mielelläni sipsit yms ilman että toinen maksaa mitään takaisin. Mutta säännöllinen pummaus puolin tai toisin ei ole mistään kotoisin. Ja se pilaa suhteen eli jos yhdessä ajattelitte olla, niin suosittelen kuittien säilyttämistä ja yhteistä ruokakassaa.
Ei miehen tai naisen kuulu pummata rahaa toiselta maksamatta niitä tai osuuttaan takaisin. Mutta koska yleensä riita syntyy siitä, paljonko kumpikin on käyttänyt rahaa, on fiksuinta ottaa kuitti kaikista menoista ja joko tasata ne kuun lopuksi tai käyttää edellä mainittua yhteistä rahakippoa. Voidaan myös sopia, että toinen (vastuullisempi) hoitaa kaikki ruokaostokset kuukauden aikana näistä kipon rahoista. Silloin ei tarvitse setviä kuitteja puolin ja toisin.
Olen ollut samassa tilanteessa ja meillä se päätyi siihen että jätin kundin (erona tosin se, että minä olin opiskelija ja hän vakituisessa työssä, mutta silti jostain syystä minä olin se joka lainasin hänelle rahaa... Toki maksoi takaisin jossain vaiheessa eli sinänsä ei ongelma, mut eroon päädyttiin silti, toki eroon oli muitakin syitä.)
Eli kai tarkoitan sitä, että olette saman arvoisia. Molemmat ovat olleet kesätöissä ja molemmat opiskelevat. Jos sulla on enemmän säästöjä niin ne ovat sun säästöjä, ei poikaystävän kuukausirahaa. Ensin on pystyttävä maksamaan yhteiset kulut ruokaan ja vuokraan yms pummaamatta tai asenteella "mä maksan takaisin sit ens kuussa" tai "mä maksan sit ku veronpalautukset tulee". Siksi yhteinen alkukassa on hyvä, sillä silloin molemmat ovat pistäneet yhtä paljon ja kuiteista näkee mihin raha on mennyt.
(Sitten jos haluat ostaa jotain kivaa ekstraa hänelle yllätyksenä, niin siitä vaan. Mutta silloin et voi syyllistää poikaystävää siitä. Se on ollut sinulta tietoinen päätös. Eikä toistaalta kannata alkaa niin pihiksi, että kun ostat sipsejä omasta lompakostasi niin et voi tarjota hänelle.. Niin tarkaksi EI kannata ryhtyä.)
Ei ole sinun tehtäväsi lainata hänelle rahaa. Mutta sitä ennen selvittäkää yhteinen budjetti tosiaan, johon molemmat pistää yhtä paljon. Se on ainakin hyvä alku, josta kokeilun jälkeen voi päättää ,mihin suuntaan pitäisi sitä muokata (fiksata summaa ja sitä mihin rahoja käytetään ja mihin ei). Joka tapauksessa silloin ei pitäisi olla syytä pummata enää (MUISTAKAA NE KUITIT) ja riitojen pitäisi vähentyä... :)- herraasiallinen
En ikinä halua elää tuollaisessa suhteessa missä kaikki lasketaan just. Ei voi olla noin lapsellista ajattelutapaa. Riidat syntyy just ku lasketaan kaikki sentilleen.
Parempituloinen maksaa enemmän, JA TÄMÄ KOSKEE MYÖS NAISIA! Naiset voisi alkaa opettelemaan ajattelemaan tasa-arvoisesti (kyllä, toin esille tabun mitä ei pitäisi tuoda esille) ja myös nuttura löysemmälle! - Salmiakkipastillix
Esittämäsi malli on sairas parisuhteessa. Tuollaisessa suhteessa ei ole tarkoituskaan sitoutua toiseen, vaan laskelmoiden käyttää häntä hyväksi vain niin kauan kuin huvittaa ja sitten jättää hänet tai tulla jätetyksi. Toivottavasti tuollaiseen suhteeseen ei synny lapsia!
- vinkuvat miehet
herraasiallinen kirjoitti:
En ikinä halua elää tuollaisessa suhteessa missä kaikki lasketaan just. Ei voi olla noin lapsellista ajattelutapaa. Riidat syntyy just ku lasketaan kaikki sentilleen.
Parempituloinen maksaa enemmän, JA TÄMÄ KOSKEE MYÖS NAISIA! Naiset voisi alkaa opettelemaan ajattelemaan tasa-arvoisesti (kyllä, toin esille tabun mitä ei pitäisi tuoda esille) ja myös nuttura löysemmälle!Nyt täytyy taas kiristää nutturaa ja pi...a. (onneksi on treenatut syvät vatsalihakset)
Herrasmies maksaa ja tarjoaa aina kaiken, mikäli on hyvin kotikasvatettu.
Jos nyt joku nainen hairahtuu auervaaraan, voi vapaasti alkaa toteuttaa tasa-arvoa.
Semmosta se kuulkaa on, kun samassa taloudessa eletään. Yhteisiä ne on sillon rahat. Itse olen tienannut koko yhdessäoloaikamme kolme kertaa enemmän kuin vaimo ja kaikki ne rahat on mennyt "yhteiseen hyvään".
- joopajoo
Taas samankuuloista 'uutisaihetta' kun joskus vähän aikaa sitten !!!!
Onks itsetunnossa häikkää, jos ei osaa sanoo ei.
Kyl yhteises taloudes pitäis kulut mennä tasan (tulot huomioon ottaen), MUTTA, ei loisia pitäis rahoittaa, 'avun tarve' kasvaa vaan.....siitä loiset elää, ei tartte yrittääkään tehdä mitään kun joku työntää apuja näppeihin koko ajan... - joopa joo taas
Hoh hoijaa. Koko ketju on aloitettu taas vain siksi, että naiset pääsevät julistamaan miesvihaa netissä. Se on nykyisin muoti-ilmiö tuo miesviha. Naiset pitävät miehiä arvottomina roskasäkkeinä ja sen osoittaa nykyinen feminismi lesboilukin.
Mies on nykyisin turhake, jota nainen ei elämäänsä tarvitse. Käyttävät, pettävät ja jättävät tai vaihtavat arabiin kun on niin hot kun on ulkomaalainen mies. - E
Mikä vittu siinä nykyisin on, että parisuhteessa pitää kaikki laittaa sentilleen 50/50??? Jos asutaan saman katon alla, niin kumpikin maksaa mitä on maksettavaa ja eletään muutenkin MEIDÄN rahoilla. Meillä maksetaan laskut silloin, kun rahaa tulee ja kaupassa maksaa se, jolla silloin on rahaa. Suurin piirtein ekasta päivästä lähtien kaikki on ollut yhteistä. Pääasia, että laskut on maksettu ja kaapista löytyy ruokaa. Ihan sama kenen rahoilla se on ostettu. Yhteisessä veneessä tässä kumminkin ollaan.
- ihan miten vaan
Hyvä E, täsmälleen saamaa mieltä. Oikeasti ei vaan voi ymmärtää tätä keskustelua .
- Yhteinen tili.
Ihan sama mielta- meillakin rahat yhteiset, ja se kenellä on, maksaa. Minä hoitan kaikki laskut, myös miehen, ja pankkitili on yhteinen. Kun jotain exstra tarvii osta, (tule autolle joku vika tai pesukone mene rikki), on muutama luottokortti, mitä käytettän hätätilassa, ja maksetaan myös yhdeiseltä tililtä.
- *Liisi***
Meillä menee myös täysin samalla tavalla. Kunhan laskut saadaan maksettua ja ruokaa on niin siinä vaiheessa kumpikin on tyytyväinen.
- mievaan
Mitäs sitten kun tilanne on tämä: Minulla oma asunto, jossa olen vuokralla, miehellä omansa jonka omistaa. Mies on aina minun luona ja on irtisanonut omasta asunnostaan netit yms. Minulla kaksi lasta ja miehellä yksi joka luonani viisi-kuusi päivää kuussa, minä maksan kaiken ruuan, aina. Mies ei käy kaupassa.
Onko reilua mieheltä vedota siihen ettei maksa mistään mitään, että hänellä on omasta asunnosta kuluja? Ja hänen elättämisensä ei paljoa maksa kun teen kuitenkin ruokaa itselleni ja lapsille? Oman asuntonsa aikonut myydä jo moneen kertaan, muttei mitään tapahdu.. Olenko tyhmä kun suostun tähän?- ghnfghn
Ettekö juttele keskenään?
- Oot tyhmä.
Tuntuu, että olet todella tyhmä, kun suostut tuollaiseen. Miksi te ei muuta hänen asuntoon, kun hänellä kerra on oma asunto? Vastike on varma huomatavasti pienempi kun vuokra. Mutta kun ette halua oma kotista luopua, sitten kannatais kyllä heti laita asiat paikoille- kulut puoliksi, tai kumpiki omilleen. Kun hän myikin oma asuntoon, ei te sieltä sentia näe, se mene häneen tilille korkoa keramaan, ja sä maksat jatkossakin hänen kuluja, jos kertä näin tyhmä oot!!
- vinkuvat miehet
Olet kyllä harvinaisen tyhmä, sori vaan. Ehkä sinua hyväksikäytetään?
Kyllähän miehet ovat ihania, mutta millä hinnalla?
Mieti vähän, mitä saat? Onko Se sen arvoista? - tätsin nolla
Ei se ole reilua mutta taidat olla tyhmä kun elätät miehesi. Mies ottaa susta kaiken hyödyn jotta itse säästää rahaa. Jos miehelläs on omistusasunto niin varmaan pystyy elättämään itsensä ja lapsensa. Joo että olet tyhmä!
- itsekkyyshuipussaan
Jos on noin vaikeaa ostaa molemmille ruokaa, kun itsellä sitä rahaa on niin mitäs jo asuisit ihan yksikses..
- Maisterit
Se on tämä kulttuurikysymys tuo arabi ja muu. Maissa joissa naisilla ei ole koulutusta, eikä mahdollisuutta saada koulutusta on naiselle ainoa vaihtoehto päästä hyviin naimisiin. Sen takia naiset näkevät vaivaa ulkonäkönsä eteen, ja käyttäytyvät ystävällisesti miehiä kohtaan. Kun nainen on länsimaisella tavalla kouluttautunut, ei tarvitse enää välittää ulkonäöstään eikä käytöksestäkään. Miehet ovat itsenäiselle naiselle ilman muuta arvottomia ja turhia käyttöesineitä, joita otetaan hetkeksi ja laitetaan taas kiertoon. Helppoa kun ei tarvitse ottaa mitään suhteisiin liittyviä vastuita. Senkuin kepeästi sipsutellaan tiehensä heti kun ei enää ole kivaa.
- ihan miten vaan
pientä herättelyä, tyykkäätkö miehestäsi? miksi kiinnostaa? onko raha tärkeää (ns.itseisarvo)? Mikä tuossa on oikeasti ongelma?
Itse tienaan sen verran että saamme laskut maksettua ja ruokaakin riittää, lisäksi itse olen ostanuta kaiken mitä käytännössä haluan. Vaimon rahat jäävät kaiiki säästöön luukunottamatta niitä mitä hän itse käyttää, eikä oikeasti voisi vähempää kiinnostaa mihin vaimon tulot kuluvat. Suhteen aluvaiheessa on ihan ok sopia yhteisiä pelisääntöjä mutta kun toinen alkaa erottumaan tuloillaan niin on aika epämiellyttävää (mielestäni) jos siinä vaiheessa onkin kovin tärkeää kuka maksaa ja mitä joten mielestäni avain kysymys on se tykkäätkö miehestäsi ja jos vastaus on kyllä niin miksi tuo raha kiinnostaa? No joo, meillä minun rahat yhteisiä mutta vaimon rahat vain hänen omia!!
- ihan miten vaan
Jep, jep, ehkä tuo oli aiemmin huonosti ilmaistu, siis myös itsellekkin jää jotain hiluja säästöön. Olen testannut tuon vaimon tilin tyhjäksi vetämisen eikä tuo heilauttanut suuntaan eikä toiseen joten siitä ei sen enenpää.
Pointtina on se että jos ollaan parisuhteessa ja jaetaan ilot ja surut niin miksi tuo raha on se ylipääsemätön ongelma (eiko sen pitäisi olla se mitä rahalla saadaan) ?
Jos ei keskustelu auta, niin lakkaat antamasta rahaa. Eikös olekin helppoa?
- joku mies
Olen seurustelut 2,5 vuotta. Vuosi on asuttu yhdessä. Minä käyn töissä ja tienaan 2200 egee kuussa. Mun tyttöystävä opiskelee ja saa noin 600 egee kuussa. Maksan vuokran(540) sähkön(80). Vesi sisältyy vuokraan. Netti on 30 egee ja ruokaan menee jotain 400 kuussa. Elän aika säästeliäästi ja muijani tekee iltatöitä joskus baarissa ja tienaa siitä jotain.
Ei mua haittaa elättää naistani kun tyykkään siitä. Ollaan puhuttu et sit kun sen opiskelut on 6 kk jälkeen ohi niin se menee töihin ja auttaa sitten mua ja hemmottelee. Säästämme myös lomamatkaan rahaa ja mun enokin kutsuu välillä sen luoksen töihin joten saamme siitä muutaman lantin. Kuljemme myös molemmat fillarilla joten ei menen bensaan rahaa tai linja-autoon vaikka. Omistan auton itse. Kaikki kauppa reissu olen tehnyt fillarilla aina.
Siinä säästää paljon rahaa kun bensa maksaa jo 1,7 egee litra ja kulkee fillarilla. jos ajattelee järkevästi niin kyllä pärjää. - cash2ff
anna pummille kenkää jos kyrsii,se on sillä selvä!
- ihan miten vaan
Edelleen samaa mieltä jos tuo raha on se mikä ratkaisee niin poistahan kumppani kuvioista
- Pihalle vain
Oikein, pummit pihalle pummimaan, aika nolo tapaus mieheksi.
- Ikuisesti sinun
Mitä ihmeen liittoja nämä nykyiset oikein ovat?
Meillä on aikojen alusta alkaen ollut yhteinen pankkitili, johon ovat tulleet molempien ansiot ja nykyisin vastaavasti nuo eläkkeet.
Sieltä on maksettu niin vuokrat ruoat vaatetukset ja kaikki muutkin menot. Eikö ole parempi pysyä yksin, kun ei noin yksinkertaisesta asiasta kuin rahasta päästä yhteisymmärrykseen. Kokemusta asiasta on tällä hetkellä muutamaa viikkoa vaille 50 vuotta, joten tiedän kyllä mistä puhun. Taitaa olla niin, ettette te nykyaikaiset ihmiset edes pysty todelliseen parisuhteeseen.- 1+1
Me olemme eläneet yhdessä 35 vuotta. Alusta asti meillä on olleet eri tilit ja maksaneet maksut puoliksi. Meille sopii tämä systeemi, toisille taas toisenlainen.
- 18
1+1 kirjoitti:
Me olemme eläneet yhdessä 35 vuotta. Alusta asti meillä on olleet eri tilit ja maksaneet maksut puoliksi. Meille sopii tämä systeemi, toisille taas toisenlainen.
Meillä vietettiin viime keväänä 25-vuotis "häättömyyspäivää". Alusta alkaen ollaan oltu yhteisissä rahoissa, laskut suunnilleen puoliksi, molemmilla kuitenkin omat tilit. Ei ongelmia, koska olemme melko samatuloisia. Molemmille jää vähän "viikkorahaa" pakollisten menojen jälkeen.
Lisäksi on yhteinen "pahan päivän varalle-tili", jonne säästetään eläkepäiviä varten. - mk
18 kirjoitti:
Meillä vietettiin viime keväänä 25-vuotis "häättömyyspäivää". Alusta alkaen ollaan oltu yhteisissä rahoissa, laskut suunnilleen puoliksi, molemmilla kuitenkin omat tilit. Ei ongelmia, koska olemme melko samatuloisia. Molemmille jää vähän "viikkorahaa" pakollisten menojen jälkeen.
Lisäksi on yhteinen "pahan päivän varalle-tili", jonne säästetään eläkepäiviä varten.Tyo yhteinen pahan päivän tili on siiät huono että jos toiseta aika jättää niin tili menee käyttökieltoon ja vasta perunkirjoitusten jälkeen saa käyttöön ja puolison osuudesta joutuu perintöveron maksamaan ja se on tuhlausta.
- pA
Tai anna sitä rahaa sille äijälle, niin ei tarvii pummata, noloa sekin on.
- möttönen vaan
Niimpä. Jos on yhteinen talous - kuuluu siihen kummankin osallistua.
Jos asutaan toisen luona - olematta "pari", kumpikin kattaa kulunsa ja yhteisellä sopimuksella sovitaan mikä kuuluu yhdessä hoidettavaksi.
Jos mennään naimisiin, kuuluukin kaikki yhteiseen hyvään, kestävässä liitossa ei ole miehen/naisen rahoja = on yhteinen pussi, jota kumpikin täydentää. Kun ruvetaan miettimään mun/sun rahoja = taitaa olla suhteessa lopun alku käsillä.- ,.,.,
Jokaisessa liitossa toimitaan kuten juuri siinä on parasta. Erityisesti liitoissa, joissa on huomattavan suuret tuloerot toimii harvoin yhteinen tili. Tai liitossa, jossa toisella tai molemmilla on epäsäännölliset tulot. Tai pienet tulot. Kun tulot on minimin rajoilla, on kokonaisuuden kannalta edullista, että toinen hoitaa tietyt kulut ja toinen eri tietyt kulut. Veikkaisinkin, että rahasta tulee eniten riitaa silloin, kun tulot ovat pienet. Ap:n tapauksessa molemmat ilmeisesti opiskelee: kummankin pitäisi pärjätä omilla tuloillaan. Aivan eri asia, jos toinen kävisi töissä ja vain toinen opiskelisi.
- hei!
Tämä kuva oli jo yhdessä keskustelussa
- kaksi perhettä
Minulla on kaksi vaimoa ja kaksi perhettä ja kumpikaan vaimo ei tee töitä kodin ulkopuolella. Elätän molemmat perheet, olen tehnyt sen 1. perheen osalta jo 20 vuotta ja toisen 10 vuotta. Ihan hyvin menee.
Miesten tehtävä on pitää sudet loitolla. Niin se vaan menee oikeiden miesten osalta.- heh heh
Suomessa kaksinnaiminen on kyllä rikos. Olet aikamoinen satusetä.
- avovaimo 34v
heh heh kirjoitti:
kaksinnaiminen on joo, mutta jos luet edellisen, niin missään ei mainita sanaa avio.
- 8+18
avovaimo 34v kirjoitti:
kaksinnaiminen on joo, mutta jos luet edellisen, niin missään ei mainita sanaa avio.
Joo, no jos itse olen ymmärtänyt yhtään mitään niin VAIMO nimikkeen saa siinä kohtaa kun mennään naimisiin. Eikö? Että avo tai avio niin vaimo tarkoittaa yhtä ja samaa.
- kaksi perhettä
heh heh kirjoitti:
Luetun ymmärtäminen on joskus tosiaan vaikeaa ja toisille se on aina vaikeaa. Minulla on kaksi perhettä, jotka tietävät toisistaan ja hoidan molempien juoksevat ja pitkäaikaiset kulut. En kirjoittanut olevani avioliitossa, koska en tarvitse papin aamenta tai maistraatin leimaa kutsuakseni puolisonia ja lapsiani perheeksi.
Minulle ja meille sopivin tapa on ollut tämä. Vaimoni tienaavat kuukausittain jotain, en edes tiedä mitä, mutta meillä ei ole koskaan laskettu sinun tai minun rahoja. Molemmilla vaimoillani on yhteiskäyttöoikeus tiliini/-mme, tässä tilanteessa tilejä on toki kaksi;)
Ja hyvin on mennyt eli live and let live.
PS. Ja kuka sanoi, että olen Suomessa....eikö internet olekin ihmeellinen?
en ymmärrä tota.. meillä ei kyl lasketa, suunnilleen yhtä paljon käydään kaupassa eikä tarvii rueta mitään kuitteja vertailee et kummalla meni viimeks enemmän.. :D
- amalia*
Sano miehelle, että tästedes ei pummaile sinulta ruokarahoja.
Et anna. Siinä yksinkertainen kikka. Jos hän ottaa ritolat, sinä voitat.
- pppppppppppppp
pistäkää mari puskat kasvamaan siitä saa ekstra massia sossun kela what ever lisäksi
- 19
Hankkikaa yhteislompakko, josta maksatte molempien ruuat ym. sopimanne jutut.
Sovitte vaikka, että kumpainenkin laittaa sinne kuukaudessa saman summan rahaa tai esim 10% tuloistaan.
Pummaaminen on törkeetä. - sääli on ...
Jätä se köyhä pummi! :)
- Huijattu
Minulle on käynyt niin, että molemmat tienasivat yhtä paljon, mutta mies päätti vaivihkaa enemmän rahojen käytöstä. Hänen harrastuksiinsa ja viinaan rahat kyllä riittivät, mutta minulla oli joskus vaikeuksia hankkia esim. rintaliivejä tai terveyssiteitä, minä muka söin liikaa ym. jatkuvaa valitusta. Tässä vaiheessa hänellä oli jo huomattavasti isompi palkka, mutta minun palkastani oli mennyt hänelle varmaan neljäsosa, laskeskelin jälkeenpäin. Kyllä otti päähän mokoma komentelija.
Tuo rahan pyytäminen kuulostaa tällaiselta ja varsinkin se, ettei pystytä sopimaan yhteiseen talouteen käytettävistä rahoista. Kannattaa olla tarkkana, tuosta ei ole pitkä matka siihen, että huomaat hänen ottavan kaiken rahan minkä irti saa. Jos hän ei suostu talousmenoista sopimaan, hän huijaa tahallaan ja silloin kannattaa antaa kenkää.- liiankiltti
Miksi annoit hänen päättää? Miksette pitäneet ja käyttäneet kumpikin omia rahojanne?
Jos pariskunta on naimisissa, molemmilla on velvollisuus elättää toista. Jos ei ole, ei ole velvollisuuttakaan ja voivat itse sopia systeeminsä.
En kuitenkaan itse ollut fiksu. Elätin exääni monta vuotta, kun tienasin ja hän opiskeli. Hän ei koskaan yrittänyt venyttää penniä eikä piitannut rahankäytöstään. Käytti omansa ja jos loppuivat, parhaan kykynäs mukaan minun. Onneksi pidin kukkaronnyörit tiukasti hallussani, ja lopulta hankkiuduin koko ukosta eroon.
Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. Joillekin ei riitä mikään raha, jotkut saavat vähänkin riittämään. - mk
Olisit siinä vaiheessa avannut oman tilin ja laittanut palkkasi sille ja jos olisi tullut sanomista niin kertonut että omilla rahoillanin teen mitä huvittaa ja ruvennut tuhlamaan miehesi rahoja.
- Manza
Meillä on hyvin yksinkertainen systeemi rahankäytön suhteen. Meillä on molemmilla oma tili ja sen lisäksi yhteinen tili. Yhteiselle tilille laitetaan tietty prosenttiosa tuloista ja yhteiseltä tililtä maksetaan vuokra ja ruoat.
Sovittiin noin heti yhteenmuutettaessa, ettei ainakaan erota rahariitojen vuoksi. Palkkaan kun ei hirveesti voi vaikuttaa. Toki voi tehdä enemmän töitä, mutta tuntipalkka voi olla hyvinkin erilainen eri aloilla.
Meillä tämä systeemi on toiminut. Välillä toinen opiskellut, toinen töissä. Välillä molemmat töissä ja miten milloinkin.
Ja kun isot rahajutut on kunnossa, niin sitte on vaan kiva ostella toiselle yllätyksiä :) Eikä ne yllärit tunnu ollenkaan hukkaanheitetyltä rahalta vaan on kiva ilahduttaa toista. Ja ilmeisesti miehestäkin on kiva ilahduttaa mua, koskapa minua on ilahdutettu milloin koruilla, milloin herkuilla. :) - mariska
tuota noin....me ollaan avopari yhdessä kuljettu kohta 8vuotta,mies käy työssä minä tällä hetkellä työttömänä ja kaikki raha tulot/menot yhteisiä ei todellakaan kattella kumman rahoista menee mitäkin...kaikki mikä tulee myös menee :) että näin meillä ja parisuhde kukoistaa ;)
- Maksupääte
Mies ryyppäsi kaikki rahansa ja aamuisin varasti lomakostani viimeisenkin setelin.
Kaksi kertaa "unohti " maksaa vuokran 7 kk:n ajan. Sain maksaa sitten vuokravelat pienistä tuloistani. KUTEN KAIKKI MUUTKIN MAKSUT.
Miehet kyllä osaavat elää siivellä, kun tilanne on sellainen, että vaimo ei pysty lähtemään pienten lasten kanssa yhtään mihinkään.- Älä yleistä
Suurin osa ihmisistä on kunnollisia, pyrkivät tulemaan toimeen omillaan, pyrkivät olemaan oikeudenmukaisia, jne.
Kannattaisiko tarkistaa niitä omia "mies" ihanteitasi?
Juominen, työ- tai opiskeluhaluttomuus, rahankäyttö, yleiset toimintavat selviävät ihmisestä kyllä varsin nopeasti. Valitseeko vakka kantensa vai mikä tässä mättää?
- Mahmud
Mielestäni tyttöystävän/vaimon pitää antaa rahansa miehelle,joka sitten älykkäämpänä päättää niiden käytöstä.
- hyvin menee
Olen mahmudin kanssa samaa mieltä,
naiset eivät ymmärrä mitään rahan käytöstä.
Anna kaikki rahasi mahmudille, hän kyllä osaa käyttää ne.
Seuraavaksi voit hakeutua turvakotiin ja hakea erilaisia tukia kunnan veronmaksajien kustantamasta Sosiaalivirastosta tai valtion veronmaksajien maksamalta Kansaneläkelaitokselta.
Nykyisin tuntuu olevan ihan hyväksyttävää nuoren, työkykyisen olla kunnanelätti.
Sitten voit taas lomalta hakea uuden mahmudin.
- So What
Olen tuota tehnyt vastaavasti 46-50 v ikäiselle naiselle 4v suhteessa. joka pummasi rahaa kaikkeen paskaan liittyen asumiseensa jne.. ihmeellisimmillä perusteluilla, itse työssäkin käyvänä en maksanut.
Jätä ennen kuin etenee pidemmälle suhteenne. - demityttö
hmmm no mä ainaski tykkään näin että jos mies ja nainen asuu saman katon alla eli samassa taleudessa kuten aviopari/ avopari ,on asia sillein että rahat on yhteisiä ,ja yhdessä katotaa mihkä raha riittää jne ,en kyllä tajua niitä ihmisiä ketkä on sillei et ku jääkaapin avasee nii toi jugurtti on mun eikä sun ,siis miten ihmeessä ne kyseiset ihmiset voi sitte asua yhessä jos ne kattoo kaikki noin tarkkaa :O
MUTTA se on taas sit ihan asia erikseen jos on seurusteleva pari ketkä ei asu yhessä nii sit on kyllä vallan kohtuutonta jos toinen yrittää pummata koko ajan mutta sit taas tavallaan on siinäki 2 puolta toisaalta jos se toinen on paljon varakkaampi nii kyllähän seki voi tietty auttaa sitä toista ruokaostoksissa mitkä tulee molemmille mutta sit taas toisaalta jos se toinen kuiteski ostaa molemmille ruokaa ja vielä kivoja ylläreitäkin mitä alottajan tapauksesssa nii siinä tapauksessa tykkään kyllä että mies vaatii liikaa ,ja on täysin ymmärrettävää että alottajaa laukkaa moinen käytös,alottaja keskustele hänen kanssa tosta asiasta ja kerro mitä tunnet ,ja sano sille että mä ruukaan muutenki ostaa meille molemmille ruokaa ja ns ylläreitäki sulle mutta sä et välitä yhtää mitä teen sun hyväks vaan pyyät multa rahaa viel kaiken lisäks,tuntuu että et arvosta mua:( tietty voinhan mäki välillä antaa rahaa meidän yhtesii menoihi eihä se siitä ki oo mutta mä oon tehny sen minkä pystyn mutta mikää ei riitä vaan pyydät aina vaa lisää rahaa:( ,,,sano sille mitä tunnet ,zemppiä halit:) ,toivottavasti saat hänet ymmärtämään tän asian..... - I did it my way
Olen elänyt avoliitossa saman miehen kanssa yli 25 vuotta. Lapsia on neljä, joista kaksi jo 18 vuotiaita, mutta asuvat vielä kotona. En ole ikinä pummannut enkä todellakaan kertaakaan rahaa pyytänyt.
Olen ollut kotona yhteensä 10 vuotta, tosin kahdessa erässä, joten tienasin hiukan siinä välissä. Meillä on ollut tapana, että minä ostan ruuat ja mukulien vaatteet ja omat hullutukset. Mies on sitten maksanut lainaa, auton kulut ja kaiken muun. Homma toimii, joskin joku huolehti, ettei minulle jää mitään säästöön, enkä eläkettä juuri saa, koska olen ollut niin paljon pois työelämästä.
Ei harmita, enkä tekisi toisin. Voi hyvin olla, ettei elinvuosia olekaan eläkeiässä jäljellä. Kannattaa elää omien arvojensa mukaan joka päivä, eikä rahasta ainakaan kannata suurinta palvonnan kohdetta itselleen tehdä.- 9+9
Kuules, sua on vedetty nenästä! Pääosa rahakuluista on ruoka vaatteet vaimon menot.. Olet tainnut maksaa enemmän kuin miehesti, toki riippuun lainan alkuperäisestä suuruudesta ja laina-ajan pituudesta, mutta auto ei paljon vie. Toivott miehesi maksaa veden, sähkön, pesuaineet, verhot, huonekalut, lattialuutut, tiskiharjat jne jne
- bensa kallista
9+9 kirjoitti:
Kuules, sua on vedetty nenästä! Pääosa rahakuluista on ruoka vaatteet vaimon menot.. Olet tainnut maksaa enemmän kuin miehesti, toki riippuun lainan alkuperäisestä suuruudesta ja laina-ajan pituudesta, mutta auto ei paljon vie. Toivott miehesi maksaa veden, sähkön, pesuaineet, verhot, huonekalut, lattialuutut, tiskiharjat jne jne
Auton kulutko paljoa vie et ole tainnut tankkailla autoa viime aikoina 100e viikko pelkästään tankkiin ei sisällä vakuutus, veroja ,korjaus, huolto tai katsastuskuluja joo tulee kyllä paljon ajuakin pakko myöntää mut 4henkisessä perheessä meillä menee noin saman verran ruokakauppaan kuin auton kuluihin kk ja lopuks vielä et se maksaa kummalla on rahaa
- tuuliak*
Toivottavasti asunto on myös sinun nimissäsi, muuten et eron tullessa saa siitä mitään, etkä saa mitään mistään muustakaan omaisuudesta, joka on vain miehesi nimissä. Ja jos teillä ei ole testamenttia, niin miehesi kuollessa et peri häneltä mitään. No okei, oikeudessa voisit varmaankin vedota kohtuuttomuuteen, mutta kannattaisiko nyt vaan pistää ne omaisuus- ja lakiasiat kuntoon sopimuksilla, ettet jää tyhjän päälle. Olet hyväuskoinen hölmö.
- mk
Toivottavasti asunnot kummankin nimissä kun olet avoliitossa koska mahdollisessa erossa omaisuus on sen kenen nimissä ne ovat ja uudena voliittolainkin mukaan tarivtaan oikeuden päätös että saat hyvitystä kotonaolovuosista.
- Juzba
Vaikuttaa aika oudolta. Yleensä rahat ovat yhteisiä vasta siinä vaiheessa kun avioidutaan ja muutetaan saman katon alle.
- 7 + 7
Mun mielestä parempituloisen kuuluu maksaa isompi osuus, jos eletään yhteistaloudessa. Kuitenkin jos köyhemmällä on edes jotain tuloja, niin pitää maksaa oma osuutensa, vaikka vähäinenkin. Jos molemmilla on suunnilleen samat tulot, niin menot puoliksi.
Jos rahasta tulee vakava riidan aihe, niin kannattaa muuttaa eri talouksiin ja seurustella sillä tavalla. Ainakin jos ei ole lapsia. - Yhteinen talous
Olisko ihan perinteinen keskustelu ja asioista sopiminen paikallaan? Jos joku pännii, siitä pitää sanoa, ja asia pitää ratkaista ja tehdä yhteinen sopimus. Tarkemmin tietämättä tilannettanne kehottaisin olemaan avoimempi puolin ja toisin. Jos aiotte ja haluatte jatkossakin olla yhdessä, on talousasioista oltava samaa mieltä. Kun ja jos tulee vielä lapsia, on teidän puhallettava yhteen hiileen riippumatta siitä kuka tienaa ja mitä. Palaveri pystyyn !
- xf
joopajoo oli mulla tyttö ystävä puolessa tunnissa hävitti 20€ minun rahoja.seuraavilla freffeillä oli3 pummia ne kesti 5minuutta en hävinnyt mitään.
- asuntojatontti
Olen ostanut tyttöystävälleni oman asunnon ja tontin mökin rakentamista varten.
Siitä edestä minun ei tarvitse osallistua kotitöihin.- verottaja38
oletko maksanut lahjaveroa?
- kannattaako?
Siis maksettua seksiä?
- Firmassa hurisee
verottaja38 kirjoitti:
oletko maksanut lahjaveroa?
Hai mistä?Hai,siitä huokoisestä sienestäkö?
- dolche
Anna potkut tämän miehille. Kun sinä nuori vielä.
Mies ei ole nainen , hänen pitää tuoda raha perhelle ja antaa naiselle, koska nainen tietää parempi mitä voi ostaa tai säästää lomalle ja järjestää perhen mielekiintoista elämä. - ddadadasds
Teimme niin että määrätty prosentti kummankin tulosta menee yhteiselle tilille. Täältä sitten maksetaan kaikki laskut. Kaupassa käytiin sitten omilla rahoilla sen mitä nyt käytiin. Näin voi omilla rahoilla sitten ostella mitä mieli tekee. Vaikkapa kenkiä tai uusi elekrtoniikka vimpain. Ei sitten tarvii riidellä kun perus laskut on maksettu.
Mutta tiedän sun tunteen koko helvetin ajan raataa eikä käteen jää kun kuitit laskuista. Epäkiitollista mutta tietääpähän miksi sitä opiskelee.
Mitenkäs on toivotko että miehesi muistaisi myös sinua Herkuilla ja yllätyksillä arvaan että kyllä? Onko nuo herkut ja yllätykset se tapa jolla miehesi tuntee itsensä rakastetuksi arvaan että ei? Eri ihmiset tuntevat itsensä tärkeäksi toiselle eri tavoin ne olisi kovin tärkeitä tietää.
Niin ja tekeekö miehesi jotain teidän yhteisen tulevaisuuden eteen? Jos tekee selvittäkää nämä asiat ei se ole kun rahaa sitä tulee uutta ja menee. Rakkaita ihmisiä ei sitten tule enää välttämättä koskaan! - luottamusta kehiin!
Minä taas en vakituiseen suhteeseen ala (varsinkaan kihloihin en mene) jos rahat pysyy erillään. Ihan sama kumpi tienaa enemmän!
Minä en halua, että minulta joudutaan "kerjäämään" enkä itsekkään haluaisi.
Mikä suhde ja luottamus siinä on jos rahat on sun ja mun??
Kotoani olen aina saanut sellaisen mallin, että rahat on yhteiset. Samoin siskollani ja hänen miehellään ollut aina yhteiset rahat..ja ylipäätään kaikilla sukulaisillani jotka ovat parisuhteessa.
Ennemmin tai myöhemmin suhde kariutuu juuri siksi, että toisella on koko ajan rahaa ja toisella ei ja joutuu kerjäämään. - ohje.
Pitäkää omat rahat erikseen. Et anna rahaa ja piste. Olette niin nuori pari ilmeisesti, että tämä on nyt paras ratkaisu.
- no halooo
ennen oli toisin päin että miehet maksoivat kaikki,nykyään me miehetkin olemme oppineet pytämään rahaa. mutta eihän sitä tarvii antaa jos ei haluu .vai pelkäättekö te naiset että me miehet kuolemme nälkään jos, ette anna ylimääräistä?.rahan antaminen on valinta. ei sitä oo pakko antaa yhtään jos siltä tuntuu.ja kyllä me miehet aina pärjäämme vaikka ette rahaa antaisikaan. vai mitä mieltä muut miehet ovat.?
- asdghe
JA taas ei ole ihmisen ahneudella mitään rajaa, kun haluaa vaan pitää omat kesätyörahansa ja ostella itellensä kaikkea itsekästä krääsää eikä voi käyttää niitä yhteiseen hyvään vaan pitää tulla tänne itkemään että puoliso on loinen. Meillä ainakin on yhteiset rahat ja molemmat saa mitä tarvitsee ja yhessä tehään ruoka yms ostokset. Mä antaisin vaikka viimeset rahani miehelleni jos se tarvitsis!
- OKSO VIIDARE
"Minua on ruvennut pännimään, koska miesystäväni on alkanut pyytämään minulta rahaa kauppareissuillensa, rahat menisivät meidän ruokiimme. "
mitäs jos ostaisitte molemmat omat ruokanne, mikäli tuo on noin vaikeeta.
ei tarvis tapella siitäkään, et onks tänää pitsapäivä vai syödäänkö kasviksia :-)
vielä kun nimikoitte laitaset, haarukat yms, niin molemmat voivat sitten myös tiskata omat tiskinsä.
Toinen voi pestä pyykkinsä omolla ja toinen bioluvililla, niin ei mene sekään sit epätasaisesti. - pimpin ain´t easy!
miksi nainen annat rahaa miehellesi? maksat huonosta seksistä..
- Pennitönmies
Minäpä olen pennitön mies, joka ei tienaa sentin senttiä kuussa. Avovaimoni saa viisi tonnia kuussa. Meillä hän maksaa kaiken. Jos jotain pieniä tuloja joskus saan, käytän ne johonkin spesiaaliin meille yhdessä, romanttiseen iltaan tms. Joskus on pieniä rahariitoja, mutta enimmäkseen kaikki sujuu hyvin, yhteistä elämää kun eletään. Exän kanssa laskettiin kaikki tasan puoliksi ja se kävi pidemmän päälle riitaisaksi vaikka oltiin samantuloisia, hänellä kun oli enemmän menoja.
- Timmi tuuponen
Hai kun on hirveän kätevä ämpäri,vaan mistähän noita mahtaisikaan löytää?
- TimppaTT
Minä annan rahaa puolisolleni ainoastaan seksuaalipalveluista!
- hahhaa.
Enemmän vaan hivelisi sitä kuuluisaa "huomiohuoraavaa luonnetta" jos joku muukin osallistuisi tähän ketjuun, kuin minä itse.
- Empatiakykyinen
Jos ollaan esim.avioliitossa niin kaikki kuuluu olla yhteistä.Yhteinen tili ja molemmilla siihen käyttöoikeus.Näin toteutuu rakkauden käsky.Mielestäni on niuhottamista jos haluaa tapella rahoistaan.Saiturit pitävät kiinni joka sentistään.On sellainen sananlasku. Hyvä antaa vähästäänkin,paha ei paljostakaan. Kannattaako sinun sitten jakaa elämääsi miehen kanssa jonka kanssa on rakkaus kaukana.Sillä jos on rakkautta,silloin on myös yhteinen talous.
- Joskus isäntä
Talous ja parisuhde ovat keskenään eri asioita. Talousasioissa täytyy takaportti varmistaa aina. Muuten käy helposti niin, että esim. puolison perunkirjoituksessa on ihan uppo-outoja ihmisiä. Jos puoliso haluaa omistaa puolet yhteisestä talosta, hän maksakoon puolet sen ylläpidosta ja lainasta. Kannattaa pitää omat tilit ja lainat sekä tehdä keskinäinen testamentti tai avioehto siviilisäädystä riippuen. Tasa-arvo ei tässä maassa toteudu ikinä, jos ei naisetkin joudu pyytämään sellaista palkkaa, jolla noita talonpuolikkaita maksellaan.
- Kaheneestä
Joskus isäntä kirjoitti:
Talous ja parisuhde ovat keskenään eri asioita. Talousasioissa täytyy takaportti varmistaa aina. Muuten käy helposti niin, että esim. puolison perunkirjoituksessa on ihan uppo-outoja ihmisiä. Jos puoliso haluaa omistaa puolet yhteisestä talosta, hän maksakoon puolet sen ylläpidosta ja lainasta. Kannattaa pitää omat tilit ja lainat sekä tehdä keskinäinen testamentti tai avioehto siviilisäädystä riippuen. Tasa-arvo ei tässä maassa toteudu ikinä, jos ei naisetkin joudu pyytämään sellaista palkkaa, jolla noita talonpuolikkaita maksellaan.
Ilman muuta omat tilit! Todella harvat on niin lojaaleja että maksavat kaiken puoliksi, yhteiseltä tililtä alkaa kuitenkin kulua enemmän rahaa toisen menoihin. Sovittu mikä sovittu, yhteen muuttaessa pitää tehdä talouden rahankäyttösopimus josta pidetään kiinni. Jos toinen alkaa lusmuilla niin se on kenkää!
Tunnen pariskunnan jonka mies ottaa yhteiseltä tililtä rahat auton käyttökuluihin, bensaan ja korjauksiin. Muuhun ei sitten riitäkään. Nainen saa haukut jos joskus ostaa itselleen jotain.
- eikaitvaan
Tästä nyt on ehkä jo 15-20 v, mutta annoin kerran ex-rouvalle pankkikorttini, siis vain yhden ja ainoan kerran, ai-ai,sattuu vieläkin!
Nykyisin olen yksin :) - reilut30vrakkautta
Eikös se pitäisi olla niin että omaisuus ja tulot määräävät kuka ostaa mitäkin ja suuremmat hankinnat tehdään yhdessä. Meillä olen se heikommin tienaava puoliso, mutta lainailemme toinen toisellemme rahaa ja sitten sovittelemme maksut miten maksetaan takaisin. Tosin itse joudun useimmiten maksamaan aviopulisolleni juuri sen summan jonka olen lainannut, mutta aviopuolisoni kepuloi kyllä maksua ja selittelee ja vääntelee ja kääntelee ja muistelee ja........ kunnes luovutan tai hermostun sanon oman mielipiteeni ja kuinka asia on ja menetellään maksun kanssa. Tuntuu jotenkin siltä että olen se joka rahoittaa välillä aviopuolisoni ostoksia........ Mutta parempi laiha sopu kuin lihava riita ja mites se rakkaus on. "kaikki se peittää, kaiken se kestää...... jne" Kuitenkin rakastan aviopuolisoani, virheineen ja vikoineen......
- 1974 s
Itse ostin vaimolleni auton kun pyysi. Vei rahaa!
- Ettethäppee
Mittees mänit ostammaan, omapa on häppees. Osta vielä polttoaineettii ja maksa vilä huollottii niin on emäntäs tyytyväinen.
- harjurina
Hai miksipä ryhdyit pussinkantajaksi?Hai, olisit ruvenna kyhnyriksi.
- vuokranmaksaja
Huonompi juttu :(
Mutta tuskin miehesi perii sinulta vuokraa!! niinkuin minun mies tekee!!
että tällaista täällä ROVANIEMELLÄ!!- Joskus isäntä
Se on ihan oikein, jos miehesi yksin omistaa asunnon ja huolehtii sen kuluista.
- vuokranmaksaja
Joskus isäntä kirjoitti:
Se on ihan oikein, jos miehesi yksin omistaa asunnon ja huolehtii sen kuluista.
Mieheni kyllä omistaa talon, mutta meidän tulo-erot on aika isot!! minä työmarkkinatuella, ja mieheni toimitusjohtaja.
Minä saan 501 euroa kuussa, ja mieheni reilu 5000 euroa kuussa!!
Vuokra on 318 euroa kuussa!! kaikki talon työt! - Joskus isäntä
vuokranmaksaja kirjoitti:
Mieheni kyllä omistaa talon, mutta meidän tulo-erot on aika isot!! minä työmarkkinatuella, ja mieheni toimitusjohtaja.
Minä saan 501 euroa kuussa, ja mieheni reilu 5000 euroa kuussa!!
Vuokra on 318 euroa kuussa!! kaikki talon työt!No sitten se ei ole oikein, jos lastenhoito ja kiinteistönhoito sekä kaikki päivittäiset askareet on sinulla.
- vuokranmaksaja
Joskus isäntä kirjoitti:
No sitten se ei ole oikein, jos lastenhoito ja kiinteistönhoito sekä kaikki päivittäiset askareet on sinulla.
meillä ei ole lapsia, olemme jo yli 50v...siä
olemme olleet parisuhteessa 18vuotta, ja nyt alkaa minulla terveys pettämään, kun kiinteistö,ja tontti on isot!! ja niiden hoitaminen alkaa olla ylivoimaisen raskasta :(
Tällä hetkellä haen asuntoa, että selviäisin vähemmällä työllä, kun asuisin yksikseni !
- Herra Kiljunen
Olen aina elänyt niin että minun rahat on sinun rahat ja olennaisempaa on se että kuinka hyvä elämänlaatu saadaan läheisille näillä masseilla kuin se että "mikä on kenenkin".
Olen rahoittanut perhettä täysin, niin naista kuin lapsiakin - ja olen itse ollut välillä täysin riippuvainen läheisten tuloista. Minä ainakin ajattelen niin että elämäni on onnellisinta kun ihmiset lähelläni ovat hyvinvoivia ja heillä on kokemus siitä että heidän elämänsä on merkityksekästä ja että heillä on myös käytössään varallisuutta jota käyttää itseensä. Toisaalta olen aina vaatinut/ajatellut että jokainen tekee myös osansa toisten eteen ja vaatinut tätä ja että itse saan osani kun sitä tarvin ja koen siihen olevani oikeutettu.
Koska olen onnellisessa parisuhteessa, tyytyväinen, rahat riittävät niin omiin kuin läheisten olennaisimpiin menoihin vaikka rahaa ei sinänsä mistään paljoa tule niin ihmettelen että miksi te muut ette tee näin? - Tai voi olla että on olemassa myös suoranaisesti hyväksikäyttäviä kumppaneita, mutta minusta se näkyisi jos joutuisin luopumaan kohtuuttomasti omasta hyvinvoinnistani, mutta väittäisin että tuossa kohtaa huomaisin herkästi jos joku vedättää. Toisaalta ei minulle ole lainkaan ihmeellistä että esim. työtön kumppanini tarvii rahaa harrastuksiinsa ja hupeihinsa, eihän hänellä ole - siis kun pyytää niin ei ole syytä olettaa että se menee ihan mihinkään turhuuksiin.
Vaimoni isä totesi että järjestelyni ja elämäntapani on sekä hänen tyttärelleen että lapsenlapsilleen paras mahdollinen ja nykyisin elämmekin suvun suuressa kotitalossa jonka isäntä jätti hoteisiini kun he lähtivät etelään vanhuuspäiville. Ensin sisarukset olivat jokseenkin näreissään päätöksestä jonka isäntä teki, mutta sittemmin olemme majoittaneet pidempiaikaisestikin sisarusparven jäseniä työttömyyden iskettyä tai parisuhteiden mentyä poikki - ja tämä ilman mitään erillistä maksua, joten nykyään nuokin ymmärtävät että talon uusi kaitsija ymmärtää ihmisten tarpeiden päälle ja että jokaiselle läheiselle on paikka kun hän sitä tarvii kipeimmin - ja ilmeisesti juuri tämän ajatuksen takiahan itse isäntä minut talon kaitsijaksi asetti.
Miksi siis ei asettaa rahojaan hyvään elämään sensijaan että laskeskelee tikku perseessä on "Mun"? Etenkin kun on täysin selvää että jos lähipiiri voi hyvin niin se kyllä heijastuu heti omaan elämänlaatuun positiivisesti :) - Ei hyvältä näytä
Raha-asiat kiristävät monesti ja tulot, jotka teilläkin ovat ovat varmasti niukat menoihin nähden.
Tottahan miehen tulot ovat pienet ja voidakseen ostaa ruokaa täytyy sinun siihen osallistua, mutta mihin käyttää rahansa, meneekö viinaan, kaljaan, tupakkaan.
Pienituloisen pitää olla tarkkana ostoksissaan.
Tosin sanoisin miehelle, että tekee jotakin saadakseen tuloja lisää. Kyllä tekevälle ihmiselle aina löytyy työtä, kun ei valikoi työtään. Onko mihellä koulutus johonkin työhön, vai onko jäänyt ajattelematta tuleva.
Ei näytä kovin hyvältä yhteiselonne, rahasta voi tulla todellinen uhka.- Niskalaukaus.
"Tosin sanoisin miehelle, että tekee jotakin saadakseen tuloja lisää. Kyllä tekevälle ihmiselle aina löytyy työtä, kun ei valikoi työtään. Onko mihellä koulutus johonkin työhön, vai onko jäänyt ajattelematta tuleva."
Ja taas yksi työläispässi joka ei ole joutunut tekemisiin tukiloukkujen kanssa tai joutunut elämäntilanteeseen jossa työstä tehty hyöty ei tule itselle vaan siirtyy muualle.
" Kyllä tekevälle ihmiselle aina löytyy työtä, kun ei valikoi työtään"
Työtä löytyy muttei palkkaa joka jää omaan kouraan. Miksi tehdä sellaista työtä joka ei palkitse?
Ai, etkö tiedä mistä on kyse?
Et tietenkään, kun ei kuulu sun kokemusten piiriin kun ei ole sinun henkilökohtainen ongelmasi.
Terveisin,
Kaksi ammattia muttei käteenjäävää hyötyä työstä. - DFfssdfsdfsdf
Raha ei ole uhka, vaan ihmiset jotka suhtautuu rahaan suuremmalla rakkaudella kuin läheisiin.
- Kolmanella soitolla
Hai maailmassa on paljon irtonaista ja omistamatonta rahaa melkeinpä jokapaikassa.Hai oli lama taikka ei.Hai,täytyy vain keksiä sopiva keino millä onnistuu saamaan sitä itsellensä mahdollisimman vähällä vaivalla.Hai oletko keties ajattelut?Hai,vaikkapa politiikon taikka laulajan yms.uraa?
- taidan olla vanha
En jaksanut lukea koko ketjua. Kun tarpeeksi kauan aikaa on yhdessä ja pyörittää yhteistä taloutta niin ei jaksa eikä halua nipottaa rahoista mikä keltäkin kuluu. Eteenpäin mennään ja oppii tekemään yhteiseksi hyväksi kompromisseja varsinkin jos on lapsia. Joskus aikoinaan rahasta on ollut kyllä haastavia keskusteluja. Ottihan se joskus päähän kun oli pienemmät tulot ja toinen ei isommista tuloistaan maksanut enemmän menoista. No mutta niistäkin ajoista on jo aikaa ja kaikki on myöhemmin korvautunut kyllä ja tasoittunut.
- Mikä toimii
Mua ei ota yhtään päähän, jos ei isompituloinen maksa enemmän. Omillani olen tullut toimeen yksinollessanikin. Ja parempituloinen saa nauttia tuloistaan ja käyttää rahat mihin tykkää, joutuuhan hän paiskimaan pitkää päivääkin ja työkin on vaativaa. Voisinhan minäkin vaihtaa ammattia, jos kadehdin toisen tuloja. Ainoastaan, jos toinen ei tule toimeen tuloillaan, on työtön tai hoitovapaalla tms. eikä pysty maksamaan puolia yhteisistä menoista niin silloin mielestäni toisen kuuluu maksaa enemmän. Onhan se hölmöä, että toinen joutuu kitkuttaan ja miettiin, että millä maksan laskut! Eikä jää omiin menoihin mitään. Tai jos isompituloinen haluaa asua luksuskämpässä, johon toisella ei ole varaa tms.
- tilli
Minulla on kokemusta kahdesta pariosuhteesta joissa kummassakin minä maksoin kaiken. Talon lainat , sähkölaskut, vesilaskut , ruoat seitsemälle henkilölle, siis aivan kaiken. Ukko maksoi vain omissa nimissään olevan auton lyhennykset ja oltiin viel naimisissa mutta ei olla enää, lopetin kokonaan tuon ukon elättämisen
Minulla on ollut kaksi avovaimoa ja rahahommamme on toiminut näin:
Aina, kun jompikumpi käy kaupassa, säästää kuitin ja 1-2 kuukauden päästä laskemme, kumpi on toiselle velkaa ja maksamme erotuksen.
Toimi oikein hyvin.- Pouta Päivä
Mikä ihmeen mies/nais viha Suomalaisia vaivaa aina menee jutut sukupuoliseksi parjaamiseksi.MIehet jotka vihaavat ja puhuvat alaarvoisesti naisista tai naiset mieheistä älkää ihmeessä hankiiutuko kenenkään kanssa yhteen asumaan.Liitto on kahden ihmisen yhteinen yritys selvitä elämästä niin myötä kuin vastoinkäymississä on siinä sitten papin aamen tai avoliitto kysymyksessä. Tilanteita voi tulla, että toinen osapuoli tienaa vähemmän tai ei ollenkaan. Tasa arvo on myös ihmisen arvostusta sellaisena, kun on siis ihmisarvoa.Pummaamista en myöskään ymmärrä enkä äärimmäistä laskemista ja kyttäämistä rahan kanssa. Tasan ne pitään jotenkin mennä usein toinen osapuoli saattaa esimerkiksi tehdä enemän kotitöitä sekin on raha arvoista aikaa ja työtä.Uskon puhumiseen ja jotenkin ne asiat pitää sumplia ja tasapainoittaa!Meneekö raha kaiken edelle?Sitten taas itketään katkerana yksinäisyyttä, kun ero tulee.Voisko joskus näissä ihmisuhde asioihin liittyvissä ketjuissa miettiä ratkaisua ilman miesten ja naisten välistä katkeraa haukkumista toisiaan kohtaan!?
- Tsuppeli
Te ette ilmeisesti asu yhdessä vai? Jotkut on sitä mieltä, että kun asutaan yhdessä rahat on yhteisiä ja ei pidetä niin tarkkaa kirjaa. Ja yleensä isompituloinen maksaa enemmän. Tai kummalla rahaa sattuu sillä hetkellä olemaan. Toiset taas haluaa pitää omat rahansa ja maksaa kaikki suurinpiirtein puoliksi laskevat hyvinkin tarkkaan.
Oletteko keskustelleet, että mihin miehen rahat ovat menneet, kun hänen pitää sinulta rahaa pyytää. Mielestäni ei ole kovin vakavaa, jos ostokset on yhteisiä, eikä hän "pummaa" omiin menoihinsa. Itse en laskea eurolleen, että olemme nyt varmasti maksaneet molemmat 50/50 ja varsinkin, jos olisin isompituloinen. Eri asia on jos toinen selkeästi loisii eikä osallistu yhteisiin menoihin ja tuhlailee.
Ei ole ihmekään, että riita tulee, jos pidät miesystävääsi pumppaajana. Luulisi, että hän ei enää erehdy jatkossa sinulta rahaa pyytäämään. Itse en ainakaan koskaan pyytäisi jos kumppani mielestä pumppaan häneltä rahaa. Ikävä fiilis tuosta tulee molemmille. - Mikä toimii
Jos molemmatt osallistuu ok yhteisiin menoihin, ei tarvitse nipottaa. Mutta jos kaikki kulut kuuluu toiselle ja vain toisen rahat on yhteisiä, tai esim. pienempituloinen maksaa enemmän kuin isompituloinen tai isompituloinen lähes kaiken (vaikka toisellakin tuloja) niin kyllä siitä voi valittaa. Ei se ole nipottamista.
Tunnen pariskunnan, jossa hieman enemmän tienaava mies ja vaimo antaa vain 20 euroa/kk ruokamenoihin ja sekin pitää pyytämällä pyytää. Ja maksaa pari laskua vuodessa ja jos joku kodinkone hajoaa ei osallistu uuden ostamiseen. Ei ole ihme jos miestä ottaa päähän eikä vaan iloisesti hymyile, että rahanihan on yhteisiä ja ei sitä nyt pidä tarkkaan laskea, että mikä kuuluuu kellekin.... Vaimohan varmaan on tyytyväinen ja juuri toitottaa sitä, että rahat on yhteisiä jne.
Kompromissikin pitäisi kai olla sellainen molempia suht koht tyydyttävä sopuratkaisu? Ei vaan sellainen mikä tyydyttää toista?
Jos ei pääse sopuun ja toisen pummaaminen ärsyttää niin ottakaa kaikki kauppakuitit talteen ja jakakaa tasan 50/50? - epätasa-arvoa taas
Miehen kuuluu muka aina maksaa kaikesta enemmän ja ostella lahjoja. Baarissa pitää tarjota juomat ja ravintolassa ruuat. Kahvilla on maksettava kahvit. Ovet on avatttava ja narikat maksettava.
90% parisuhteessa elävistä miehistä on sinun asemassasi, joten lopeta valitus. - Kylmät kädet
Nykyään näkee paljon pareja, jossa nainen on ottanut pienikalloisen lähi-idän ihmeen miehekseen ja tämä laiskasilmä manne käyttää vaimoaan pelkkänä lypsylehmänä. Eläen täysin tämän kustannuksella.
Sillä saattaa olla jopa muitakin vaimoja ympäri Eurooppaa.
Siihen kun lisätään vielä sossusta saadut rahat päälle, ei sitten ihme, kun kultaketjun kilisee ja silkkipaidat silisee. - Kommentoija69
Kaikkein oikeudenmukaisin systeemi on, että parempituloinen maksaa yhteisistä menoista suuremman osan. Kaikista menoeristä sovitaan kumpi ne maksaa. Pienempituloiselle jätetään pakollisten menojen jälkeen tarvittaessa jonkin verran rahaa henkilökohtaisiin menoihin, kuten vaatteisiin, harrastuksiin, kahvilassa käymiseen tai vastaaviin. Tilanne, jossa pariskunnan säästämisaste on niin korkea, että pienempituloinenkin voisi helposti säästää tuloistaan, on harvinainen. Näin on varsinkin lapsiperheissä.
- demokratia perheessä
Meillä rahat ovat yhteisiä olleet aina. Molemmilla on oma pankkitili johon palkka menee. Ei meillä mitään lasketa kumpi maksaa mitäkin. Toisen tilitä maksetaan kaikki laskut ja toisen tilin rahoilla eletään. Simppeliä minusta.
- rahariitoja aina vaa
Rahastahan ei yleensä tarvitse tapella, jos sitä riittää reilusti kummankin menoihin. Riitaa tulee silloin, jos rahankäyttötavat ovat kovin erilaisia tai raha ei riitä. Niinhän sitä vanha sananlaskukin sanoo, että "Kun köyhyys astuu ovesta, rakkaus lentää ikkunasta".
Minä olen säästäväinen ja tykkään pitää rahaa pahan päivän varalle jemmassa. En osta luotolla, vaan säästän hankintoja varten rahat etukäteen. Osittain tämä johtuu siitä, että alallani on ollut vähän väliä lomautus- ja YT-pelkoa, jonka vuoksi pidän tärkeänä, että helposti saatavana on 2-3 kuukauden palkkaa vastaava summa.
Minulla on ollut miehiä, joiden mielestä tilillä ei saisi olla yhtään rahaa säästössä, vaan kaikki rahat täytyisi pistää sileäksi ja ostaa kaikenlaista kivaa joustoluotoilla, osamaksuilla jne. Miehet eivät ole tajunneet, että minun hyvä rahatilanne johtuu suunnitelmallisuudesta ja pitkäaikaisesta säästämisestä eikä suinkaan isoista tuloista.
Viimeisin parisuhteeni päättyi eroon juuri rahan vuoksi. Kotonatehdyt ruoat eivät kelvanneet, kun olisi pitänyt päästä pitsalle ja pihville ja koti-ilta leffaa katsellen ei riittänyt, vaan olisi pitänyt olla koko ajan olla menossa leffaan. Samoin kotona leivottu pulla ei kelvannut, vaan kahvilassa oli kuulemma niin paljon kivempi käydä. Miehen mielestä nämä kulut olivat ihan normaaleja eikä hän ymmärtänyt, että miten raha ei riitä sähkölaskun maksamiseen tms. Minulla kuulemma naisena niin paljon helpompaa, koska "tyydyn vähempään"...
Elättäkööt se miestä joka haluaa, mutta minulla ei ole siihen intoa. En oleta, että mieskään elättäisi minua. - En käsitä.
Voi jestas!! Näitä akkojen viestejä lukiessa alkaa oikeasti jo vihaamaan tätä hommaa. Jatkuva vinkuminen tasa-arvosta!
Akat on niin pikkutarkkoja p***eleitä ja muistaavat joka ainoan kerran kun he maksavat. Ei niitä kun mies ( huom. n.85& ostoksista). Ei tipu elokuvia/vaatteita minulle kun on muijan vuoro maksaa. Mutta kato kummaa ku kori alkaa täyttymään minun vuorolla?? Alkaa liha maistumaan ja siidereitä tulemaan. Hänen vuorolla ollaan selvin ja syödään lihapullia ja salaattia! Voi v***uuuu.. Sitten lauantaina lähdetään shoppaamaan!! Se se hommaa toista onkin.
Itsehän toki tienaan tällä hetkellä 250e kun opiskelen ja muija 1500e. Eipä ole vielä tilanne muuttunut kun minulla on näitä säästöjä! Syyään ensin ne pois että on tätä tasa-arvoa. En ymmärrä oikeasti miten kestän. Riidoissa sama homma, sanoja väännellään ja käännellään että rehti suomalainen mies menee ihan sekaisin ja joka riidan jälkeen on vähintäänkin selvää että syy on minussa alunalkaen. Vaikka mikä asia olisi kyseessä. Kertaakaan en ole kuullut anteeksipyyntöä ilman että itse olisin sitä pyytänyt 2v aikana!! Ja jos sattuu saamaan raakoja faktoja taakseen niin sittenpä töräytetään pikku kyyneleet. Ja eikun taas anteeksi annan ja myönnän olleeni väärässä. En käsitä.
Eroa olen koittanut varmaan 10:nen kertaa niin sitten tulee itkua ja olet maailman paras ihminen ja koitetaan vielä kerran ja lupaan muuttua ja mitä käsittämättömimpiä lupauksia. Auta v'''u ku viikko on kulunut niin sama peli alkaa. En käsitä. En käsitä. Miehet tämän ymmärtää mutta naisilta uskon saavani erittäinkin hyviä palautteita.- ...
lähe hyvä mies lätkimään, ennen ku tulee rumiita!
- Ritarius
Hmm, jotenkin menneisyydestäni löydän samanlaista tarinaa. Olin kyllä itse se joka tienasi ja tämä tietenkin velvoitti minut maksamaan liki kaiken.
Enhän minä semmoist akkaa sitten toki kauaa katsonut, jätin pahimmalla tavalla. Mitäpäs rajoitti elämääni. Naiset, kuvittelevat omistavansa miehet ja pyörittelevänsä miten sattuu. Ehkä jotkut siihen lankeavat..
Muistakaa, että meitä ritareita, jotka rankaisevat teitä, on vielä jäljellä.
- Oulun asukas
Meillä minä (mies) joudun maksamaan kaiken,siis aivan kaiken.Vaimo sen kuin rällää ja joudun sitten sen rahaasioita parsimman voutin kanssa.Lapset jo lähteneet ja niitäkin yritän aina välissä auttaa. Ei kuulkaa ole mukava ;(;(;(
- Tosikuvesi4
Mua ihan kirjaimellisesti alko vituttaa kun luin näitä teidän tekstejä. Minä tienaan 3000e/kk ja naiseni tienaa jtn kela tukii koska on työtyön. Minä ruokin perheen maksan laskut, hänen laskunsa ja siitä syystä otan haltuun hänen rahansa. Jos taas nainen hoitais ton kaiken en pistäis vastaa jos veis mun pienet kela tuet jos oisin työtön.
- fdsfdsfdsfsdff
Mielestäni on ihan naurettavaa, että oletetaan toisen osapuolen parisuhteessa elättävän toisen eikä saa näin ollen tukea. Itse en todellakaan halua toisen rahoilla elää, joten joutuisin sitten olla ilman. Joutaisi romukoppaan tuo ajatus toisen elättämisestä. Homona olisi ilmeisen helpompaa tällaisessa tilanteessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1171958
- 1541880
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h221255- 49941
- 85909
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To21829- 112771
Minä tunnen sinut
Ja mitä enemmän sinua opin tuntemaan, niin sitä enemmän sinusta pidän. Aivan kaikessa näen hyvän. Upean, vahvan, täydell45720Mihin olet kadonnut kaivattuni?
Mulla on niin ikävä sua että järki lähtee😔 Pakoilit, pakoilet vieläkin ja nyt susta ei näy merkkiäkään. Tätä päivää oon32715- 74696