Kun 20 000 raja on juuri ylittynyt ev.lut. kirkosta eroamisessa tänä vuonna ja kun kirkkoon on liittynyt viime vuosina noin 15 000, tämä tilanne tarkoittaa, että loppuvuoden eroajat loka-, marras- ja joulukuussa kasvattavat vahvasti erojen nettoenemmistöä. Ateistien, agnostikkojen, skeptikojen sekä uskontojen suhteen välinpitämättömien - taikka uskontoihin väliä pitävien - kannalta on hyvä, että kirkosta eroavat ne, jotka eivät usko kirkon oppiin. Kirkon jäsenmäärän väheneminen vahvistaa Suomessa uskonnon ja omantunnon vapautta sekä vähentää ihmisten syrjimistä, epäyhdenvertaisa kohtelua uskonnon ja vakaumuksen perustella. Tosin se ei vahvista ja vähennä automaattisesti, vaan ainoastaan luo paremmat edellytykset yhdenvertaisuuden sekä uskonnon ja omantunnon vakaumuksen vahvistamiseen. Uskonnottomien järjestöjen pitää toimia, tehdä aloitteita ja tarvittaessa kanteluita uusien mahdolisuuksien realisoimiseksi. Ei oikeus synny synnyttämättä.
Jo yli 20114 kirkosta eronnutta
23
193
Vastaukset
- Kauniisti
Kanteluista tuli mieleen tämmöinen: "Harpuin, huiluin, kanteluin".
Että ensin kauniisti puhuen, mutta jos ei tehoa, sitten vaikka oikeusteitse...
http://helsinki.vapaa-ajattelijat.fi/uskomatonlehti/sisallys2012.php?article=1210 - uusiajatteleva
Uskontokunnat kaatuvat oman ideologiansa mielettömyyteen. Siinä ei ole tekemistä yksittäisillä jutuilla. Tai kukin eroaja havahtuu yksittäisen älyttömyyden kautta tutkimaan uskonnon kokoniasvaltaista älyttömyyttä.
Suomen lut. kirkko romahtaisi, jos se erotettaisiin valtionkirkon asemasta tavalliseksi aatteelliseksi järjestöksi ja kirkko keräisi jäsenmaksunsa itse.
Mutta ihmiset eroamalla siitä edistävät valtionkirkon epä-älyllisen olemassaolon kumoutumista.
Uskonto tekee joka tapauksessa tieteiden takia hidasta kuolemaa. Kansalaiset eivät kertakaikkiaan tarvitse enää hölynpölyä totena.uusiajatteleva 29.9.2012 15:54
Kansalaiset eivät kertakaikkiaan tarvitse enää hölynpölyä totena.
---- Kansalaiset kertakaikkiaan tarvitsee lisää hölynpölyä unelmiinsa
- owiuehgowhieohi
Maallistuneesta kirkosta eroaa ihmisiä jotka ei ole edes Kristittyjä, mitäs sitten?
Juoskaa vaan ateistit ulkoisten asioiden perässä, siinä teille riittää ravaamista.Eivät kuulu kuule "kirkkoon" myöskään helluntailaiset, Jehovalaiset jne.
Lestadiolaisetkaan ei kirkkoon jalkaansa sunnuntaisin työnnä ellei pastori ole juuri oikean suunnan lestadiolainen.- iweugfoihpohipop
kekek-kekek kirjoitti:
Eivät kuulu kuule "kirkkoon" myöskään helluntailaiset, Jehovalaiset jne.
Lestadiolaisetkaan ei kirkkoon jalkaansa sunnuntaisin työnnä ellei pastori ole juuri oikean suunnan lestadiolainen.Maalliset kirkot ovat rakennuksia, jos ei kuulu johonkin rakennukseen niin mitä sitten?
Minä erosin eräästä huoltoasemasta koska siellä ei myydä enää bensaa. Vaikuttiko mitenkään eroamiseni huoltoasemasta Jumalan olemassaoloon? iweugfoihpohipop kirjoitti:
Maalliset kirkot ovat rakennuksia, jos ei kuulu johonkin rakennukseen niin mitä sitten?
Minä erosin eräästä huoltoasemasta koska siellä ei myydä enää bensaa. Vaikuttiko mitenkään eroamiseni huoltoasemasta Jumalan olemassaoloon?"Maalliset kirkot ovat rakennuksia, jos ei kuulu johonkin rakennukseen niin mitä sitten? "
Kirkolla on myös toinen merkitys. On huvittavaa, miten siä jakuvasti väität, että toiset keskustelijat eivät tiedä mitään kristinuskosta (tarkoitanet sillä juuri omaa tulkintaasi), mutta itse et tosiaan näytä tietävän sitä, että kirkko ei tarkoita pelkästään rakennusta. Sama taitaa olla sinun kohdallasi evoluutioteorian tietämisessä, olet luonut oman kuvitelmasi ja et todellisuudessa tiedä siitä oikein mitään.- qegi
ertert kirjoitti:
"Maalliset kirkot ovat rakennuksia, jos ei kuulu johonkin rakennukseen niin mitä sitten? "
Kirkolla on myös toinen merkitys. On huvittavaa, miten siä jakuvasti väität, että toiset keskustelijat eivät tiedä mitään kristinuskosta (tarkoitanet sillä juuri omaa tulkintaasi), mutta itse et tosiaan näytä tietävän sitä, että kirkko ei tarkoita pelkästään rakennusta. Sama taitaa olla sinun kohdallasi evoluutioteorian tietämisessä, olet luonut oman kuvitelmasi ja et todellisuudessa tiedä siitä oikein mitään.Minulla ei ole omia kuvitelmia niinkuin sinulla.
Jumala ja Jumalan luomistyö on tosi ja ateistien evoluutio on valhe.
Kirkosta eroaa juuri ne jotka ei Jumalan Valtakuntaan edes kuulu. Valtion kirkot ovat maallistuneet jo kauan aikaa sitten.
Ei leipäpappien saarnat nimikristityille mitään hyödytä. - Olly
iweugfoihpohipop kirjoitti:
Maalliset kirkot ovat rakennuksia, jos ei kuulu johonkin rakennukseen niin mitä sitten?
Minä erosin eräästä huoltoasemasta koska siellä ei myydä enää bensaa. Vaikuttiko mitenkään eroamiseni huoltoasemasta Jumalan olemassaoloon?"Minä erosin eräästä huoltoasemasta koska siellä ei myydä enää bensaa. Vaikuttiko mitenkään eroamiseni huoltoasemasta Jumalan olemassaoloon? "
Ei. qegi kirjoitti:
Minulla ei ole omia kuvitelmia niinkuin sinulla.
Jumala ja Jumalan luomistyö on tosi ja ateistien evoluutio on valhe.
Kirkosta eroaa juuri ne jotka ei Jumalan Valtakuntaan edes kuulu. Valtion kirkot ovat maallistuneet jo kauan aikaa sitten.
Ei leipäpappien saarnat nimikristityille mitään hyödytä."Minulla ei ole omia kuvitelmia niinkuin sinulla":
"Jumala ja Jumalan luomistyö on tosi ja ateistien evoluutio on valhe. "
Tuossahan sinä hyvin tuot esille ne kuvitelmat.- qegi
ertert kirjoitti:
"Minulla ei ole omia kuvitelmia niinkuin sinulla":
"Jumala ja Jumalan luomistyö on tosi ja ateistien evoluutio on valhe. "
Tuossahan sinä hyvin tuot esille ne kuvitelmat."Tuossahan sinä hyvin tuot esille ne kuvitelmat."
Ne ovat tosiasioita eikä kuvitelmia. Evoluutio on uskonnollinen kuvitelma. qegi kirjoitti:
"Tuossahan sinä hyvin tuot esille ne kuvitelmat."
Ne ovat tosiasioita eikä kuvitelmia. Evoluutio on uskonnollinen kuvitelma."Ne ovat tosiasioita eikä kuvitelmia."
Kuvitelmiksi ne osoittavat nämä seikat:
1) Väität Jumalaa ja luomistyötä tosiksi vaikka sinulla ei ole mitään todisteita
2) Sanot ateistien evoluutiota valheeksi vaikka evoluutioteoria ei ole mikään ateistien dogma eli et siis tiedä, mistä puhut -> kuvitelmaa.
Jankutat vain tyhjänpäiväistä mantraasi, kun parempaa sinulla ei näköjään ole tarjota. Palataan asiaan, kun sinulla on esittää jotain argumentteja tyhjän mantran sijaan.- qugi
ertert kirjoitti:
"Ne ovat tosiasioita eikä kuvitelmia."
Kuvitelmiksi ne osoittavat nämä seikat:
1) Väität Jumalaa ja luomistyötä tosiksi vaikka sinulla ei ole mitään todisteita
2) Sanot ateistien evoluutiota valheeksi vaikka evoluutioteoria ei ole mikään ateistien dogma eli et siis tiedä, mistä puhut -> kuvitelmaa.
Jankutat vain tyhjänpäiväistä mantraasi, kun parempaa sinulla ei näköjään ole tarjota. Palataan asiaan, kun sinulla on esittää jotain argumentteja tyhjän mantran sijaan."Väität Jumalaa ja luomistyötä tosiksi vaikka sinulla ei ole mitään todisteita"
Kaikki on todisteita Jumalasta sillä ilman Jumalaa ei voisi olla mitään.
Evoluutio ja ateismi kulkee käsi kädessä. Molemmat ovat pelkkää kuvitelmaa.
Ei tarvitse palata asiaan koska sinulla ei ole koskaan esittää mitään tieteellisiä todisteita evoluutiosta. qugi kirjoitti:
"Väität Jumalaa ja luomistyötä tosiksi vaikka sinulla ei ole mitään todisteita"
Kaikki on todisteita Jumalasta sillä ilman Jumalaa ei voisi olla mitään.
Ei tarvitse palata asiaan koska sinulla ei ole koskaan esittää mitään tieteellisiä todisteita evoluutiosta."Kaikki on todisteita Jumalasta sillä ilman Jumalaa ei voisi olla mitään.
Ei tarvitse palata asiaan koska sinulla ei ole koskaan esittää mitään tieteellisiä todisteita evoluutiosta. "
Lisää tyhjiä mantroja qugilta.
"Suomen Luterilaisen Evankeliumiyhdistyksen (Sley) lähetysjohtaja Pekka Huhtinen ennustaa kirkon jäsenmäärän laskevan alle 50% suomalaisista vuoteen 2030 mennessä." wiki
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kirkosta_eroaminen_Suomessa
Oletan, että muutos on nopeampi.
25-34 vuotiaista kuuluu kirkkoon jo alle 70%.
Vuonna 2010 kuului ev lut kirkkoon ikäryhmittäin
0-14v 85%
15-24v 80%
25-34v 70%
35-44v 73%
45-54v 74%
55-.64v 77%
65- ja yli 85%
Tuo tilasto on kohta kolme vuotta vanha, eli vuodenvaihteessa kirkkoon kuuluu noin 76% (2010 oli 78%) ja koska kirkosta eroaminen on painottunut koko ajan nuorempiin ikäryhmiin, poislukien alaikäiset, niin todennäköisesti esim 25-34 vuotiasta kuuluu kirkkoon vuodenvaihteen jälkeen noin 65%.
Vanhukset kuuluu kirkkoon ja luterilaisuus menee hautaan heidän myötään.
Koska keskimääräinen eliniän ennuste nousee koko ajan, niin dementikot ovat pidempään kirkonkirjoissa ja maksavat veronsa usein täysin tietämättään.Kohta ne papitkin heittää pyyheen kehään, koska kirkkoa eikä ilmeisesti Jeesustakaan enää arvosteta, eikä niihin uskota. Nyyh, mutta ajat muuttuu.
Kirkkomme oman piispan Tapio Luoman mukaan kirkon papit ja muut työntekijät on vallannut Alakulo!
>>”Nopeasti muuttuneen maailman keskellä me kirkon työntekijät olemme havaintoni mukaan kokeneet eräänlaisen alakulon astuvan mukaan työhömme ja tunnemaastoomme. Emme enää voi luottaa siihen, että työtämme ilman muuta arvostetaan. Kohtaamme asennoitumista ja kommentteja, jotka ainakin omasta mielestämme perustuvat puutteelliseen tietoon ja kirkon virheiden yksipuoliseen korostamiseen”, Luoma kuvailiEi jumantsiisus , onko tämä vapaa-ajattelijoiden agenda :
ikiateisti 2.10.2012 10:27 :
"että on taottava, kun rauta on kuumaa, eli sinne vain kirkkoihin vaparit rekrytoimaan uusia jäseniä. "
---- Sairasta!
Tykkäisikö vaparit kun uskovat tulisi teidän toimistolle rekrytoimaan jäseniä?
Oletko oikeasti noin aivoton vai tekeekö ateismi sinusta vaan noin uskomattoman tyhmän?
"Sitten kun kirkkoja aletaan myydä a 1€/kpl, niin vapareiden tilakysymyskin, kuin henkilökuntakin järjestyisi."
---- jep Näinhän minäkin tätä olen tuumannut ; emme me kaikki tahdo ajaa tuota ateismin agendaa. Selvä peli! Ja se uusi nimi kehiin !
Ateistit, varsinkin toi, olette eläimistä alimpina!- 14+8
Jassoo. Kuulehan sinä fennis, minä olen ikäni raskasta työtä tehnyt, lapseni kasvattanut ja naimisissa ihan kunnollisen miehen kanssa. Olen ateisti, kuten miehenikin, mutta sinä väität, että olemme eläimistä alimpina.
Kuvitteletko sinä olevasi jollain tavalla korkeammalla, kun uskot johonkin omatekemään jumalaan. Sillä sellainenhan teillä kaikilla uskiksilla on. Jumalasi on aina tasan samaa mieltä kuin sinäkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1652056
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu141962- 1191375
- 981362
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4481223- 67957
- 50866
- 49861
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä222757Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa339734