Kuinka kauan kestää ennen kuin rautatabletit alkavat vaikuttaa? Mulla todettiin anemia, hemoglobiini 58, uskokaa tai älkää (hb laskenut pikku hiljaa vuosien aikana kuulemma). Syön tabletteja kahdesti päivässä, eli 2 x 100 mg. Nyt on viides päivä menossa.
Syytä anemiaan ei vielä tarkkaan tiedetä, mutta lääkäri epäilee liian heikkoa syömistä, mikä on paljon mahdollista.
Anemia -> Milloin rautatabletit alkavat vaikuttaa?
7
6286
Vastaukset
- Kolmonen.
Kun on noinkin alhainen HB (onko sellainen edes mahdollista) niin kyllä elimistö ottaa irti kaiken mahdollisen raudan mitä irti saa. Niinhän se menee muidenkin aineiden kohdalla. Jos kalsiuminsaanti on suosituksiin verrattuna niukkaa, mutta silti syöt viikottain esim. jugurttia, niin kyllä se kalsiuminotto on tehostettua.
Sitä en osaa sanoa, koska itse olostasi huomaat, että nyt on alkanut vaikuttamaan. Muistathan, että c-vitamiini edistää raudan imeytymistä ja maitotuotteet taas estävät imeytymisen.- Mhmm
Tiedän että tuo luku kuulostaa uskomattomalta, mutta noin alhainen se vaan on. Lääkärikin oli ihmeissään, mutta perusteli tuon sillä että hb on tosiaan laskenut pitkän ajan kuluessa olen vielä kohtalaisen nuori, ja nuoret kestävät kuulemma paremmin todella matalaa hb:tä mikä on tullut hitaasti. Nyt kun mietin, niin mistäpä mä oikeastaan olisin rautaa paljonkaan saanut kun syön niin yksipuolisesti ja vähän...
Yritän syödä C-vitamiinipitoista ruokaa tässä ohella niin paljon kuin pystyn. Maitoa juon vain lasillisen päivässä, pari tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen jotta rauta varmasti imeytyy. - veritankkausta...
Mhmm kirjoitti:
Tiedän että tuo luku kuulostaa uskomattomalta, mutta noin alhainen se vaan on. Lääkärikin oli ihmeissään, mutta perusteli tuon sillä että hb on tosiaan laskenut pitkän ajan kuluessa olen vielä kohtalaisen nuori, ja nuoret kestävät kuulemma paremmin todella matalaa hb:tä mikä on tullut hitaasti. Nyt kun mietin, niin mistäpä mä oikeastaan olisin rautaa paljonkaan saanut kun syön niin yksipuolisesti ja vähän...
Yritän syödä C-vitamiinipitoista ruokaa tässä ohella niin paljon kuin pystyn. Maitoa juon vain lasillisen päivässä, pari tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen jotta rauta varmasti imeytyy.Mulla oli aikoinaan nimenomaan pikkuhikjaa laskenut Hb arvoon 80. Minusta tuntuu aika oudolta, ettei tuollaisessa tilanteessa jo anneta "pika-apua", mutta on varmaan hoitotahosta kiinni.
Olin muusta syystä yhden yön sairaalakeikalla ja siellä päättivätkin pitää yhden ylimääräisen päivän, koska antoivat "pika-avun" kahden veripussin myötä. Mutta niinhän se on, että ei kannettu vesi kaivossa pysy eli varsinainen selvittely sitten kertoi syyn ja sain asiaankuuluvan lääkityksen. - Mhmm
veritankkausta... kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan nimenomaan pikkuhikjaa laskenut Hb arvoon 80. Minusta tuntuu aika oudolta, ettei tuollaisessa tilanteessa jo anneta "pika-apua", mutta on varmaan hoitotahosta kiinni.
Olin muusta syystä yhden yön sairaalakeikalla ja siellä päättivätkin pitää yhden ylimääräisen päivän, koska antoivat "pika-avun" kahden veripussin myötä. Mutta niinhän se on, että ei kannettu vesi kaivossa pysy eli varsinainen selvittely sitten kertoi syyn ja sain asiaankuuluvan lääkityksen.Olen ollut useasti tämän lääkärin vastaanotolla jossa nytkin kävin, ja aina on osannut asiansa. Sanoi että hb on niin matala, että normaalisti olisi veritankkauksen paikka jo, mutta koska mulla on ihan ok olo, päätti että aloitetaan rautatabletit.
Jos joku ei tätä usko, niin ei voi mitään, vaikka totta puhun.
- Entiiä auttoko...:)
Minullakin todettiin sama juttu ja olen syönyt lääkettä jo 2kuukautta ja minulle lääkäri sanoi että pitäisi aina käydä välillä kokeissa ja katsoa nouseeko arvot
- tyhmää
MItä jos otti 4 siideiä plus monta rautata tablettia?
- smoothie.
Kalsium estää raudan imeytymisen eli rautatabletit on hyvä ottaa hedelmämarjapirtelön kanssa tai tuoremehun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624312Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551813Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141523Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381287Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681073- 58919
- 78904
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.168833Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791