Mitä tarkoittaa eläkkeiden yhteensovittaminen?

Raijamaria

Minulle on kertynyt työeläkettä kunnan palveluksesta, lisäksi olen toiminut ammatinharjoittajana ja maksanut Yel-maksua. Olen myös ottanut vapaaehtoisen eläkesäästövakuutuksen. Mitä näiden yhteensovittaminen tarkoittaa? En ole saanut selkeää vastausta tulevan eläkkeeni määrästä, vain erillisiä eri eläkkeistä. Aina mainitaan yhteensovittaminen....Olen nyt 61-vuotias ja mietin jonkun vuoden päästä eläkkeellejääntiä.
t. Raisa

10

3152

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ennen vuotta 2005 karttuneet eri eläkelakien mukaiset eläkkeet yhteensovitetaan. Yhteensovitus voi vaikuttaa julkisten alojen eläkkeiden määrään pienentävästi, erityisesti tapauksissa, joissa hakijalla on pitkä julkisten alojen palvelus.

Julkisten alojen yhteensovituksessa otetaan huomioon kaikki (sekä julkisten että yksityisten alojen) 31.12.2004 mennessä karttuneet perusturvan mukaiset eläkkeet. Näiden eläkkeiden enimmäismäärä eli yhteensovitusraja saadaan kertomalla rajaprosentilla yhteensovitusperuste (=työhistorian korkein eläkepalkka sellaisesta ennen vuotta 2005 olleesta palvelussuhteesta tai yksityisen puolen työsuhteesta, jossa eläkkeeseen oikeuttavaa aikaa on vähintään vuosi).

Tarkempia tietoja saat Kevasta os. PL 425, 00101 Helsinki, puh. 020 614 2837, www.keva.fi.

• Markku12345

Eikös tähän ole tulossa muutos 2015?

• Markku12345

• Markku12345

• Eläkeuudistus, joka on Työmarkkinajärjestöjen 26.9.2014 allekirjoittama sopimus, tulisi voimaan 1.1.2017.

Työeläketietäjällä ei ole tietoa, että yhteensovitukseen olisi tulossa muutosta.
      Siis yhteensovitus vaikuttaa 31.12.2004 mennessä karttuneisiin eläkkeisiin.

• Tietämätön

Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Kuinka paljon etuudet vaikuttavat pienentävästi
      esim. työkyvyttömyyseläkkeeseen? Jouduin työtapaturman vuoksi jäämään työelämästä 06 syksyllä, jota vahinkovakuutusyhtiö ei katsonut työtapaturmaksi.
      Ensin olin sairauspaivärahalla vuoden, - 500 pv peruspäivärahalla. Tämän
      jälkeen työmarkkinatuella ja kaksi kertaa taas pienennetyllä sairauspäivärahalla
      yhteensä 877pv (tukia) ennen kuin tuli myöntävä päätös pysyvästä työkyvyttömyyseläkeestä.

• Sairauspäiväraha-ajalta sinulle karttuu eläkettä etuuden perusteena olevien ansioiden perusteella (etuusansiot) 1,5 prosenttia vuodessa. Sen sijaan peruspäivärahalla ja työmarkkinatuella ollessasi eläkettä ei kartu.

• Onko Näin?
        tyoelaketietaja kirjoitti:

Sairauspäiväraha-ajalta sinulle karttuu eläkettä etuuden perusteena olevien ansioiden perusteella (etuusansiot) 1,5 prosenttia vuodessa. Sen sijaan peruspäivärahalla ja työmarkkinatuella ollessasi eläkettä ei kartu.

Jos eläke jää pienemmäksi, silloin sovelletaan vanhempaa lakia?

• upi700

Eläkkeeni pieneni siis useita satoja euroja kun sairastuin ja menetin työkykyni.
      Ei riitä rahat täällä elämiseen, vakavasti pakko harkita muuttoa pois sinne missä
      aurinko paistaa ja ruoka huomattavasti halvempaa.

Ostovoima espanjaan

• Nimimerkille "upi700"

Työkyvyttömyyseläkkeesi on määrältään pienempi, koska työkyvyttömyyseläke määräytyy eri lailla. Työkyvyttömyyseläke koostuu eläkkeen alkamiseen mennessä karttuneesta eläkkeestä sekä mahdollisesta ns. tulevan ajan eläkkeen osasta.

Tulevan ajan eläkkeen osa tarkoittaa aikaa työkyvyttömyyden alkamisvuoden alusta 63 vuoden iän täyttämiskuukauden loppuun. Eläkettä karttuu tulevalta ajalta 1,5 prosenttia vuodessa. Tulevan ajan ansiot määräytyvät työkyvyttömyyttä edeltävän viiden kalenterivuoden ansioiden perusteella.

Työssä ollessa karttumaprosentit ovat 18-52 vuotiailla 1,5 ja 53-62 vuotiaana 1,9 ja 63 vuoden iästä alkaen 4,5.

Jos eläkkeestään ja esim. sen määräytymisestä haluaa lisätietoa, kannattaa olla yhteydessä eläkkeen myöntäneeseen omaan työeläkelaitokseen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5836
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3842
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3333
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2778
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2242
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2197
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162