Minulle on kertynyt työeläkettä kunnan palveluksesta, lisäksi olen toiminut ammatinharjoittajana ja maksanut Yel-maksua. Olen myös ottanut vapaaehtoisen eläkesäästövakuutuksen. Mitä näiden yhteensovittaminen tarkoittaa? En ole saanut selkeää vastausta tulevan eläkkeeni määrästä, vain erillisiä eri eläkkeistä. Aina mainitaan yhteensovittaminen....Olen nyt 61-vuotias ja mietin jonkun vuoden päästä eläkkeellejääntiä.
t. Raisa
Mitä tarkoittaa eläkkeiden yhteensovittaminen?
10
3152
Vastaukset
Ennen vuotta 2005 karttuneet eri eläkelakien mukaiset eläkkeet yhteensovitetaan. Yhteensovitus voi vaikuttaa julkisten alojen eläkkeiden määrään pienentävästi, erityisesti tapauksissa, joissa hakijalla on pitkä julkisten alojen palvelus.
Julkisten alojen yhteensovituksessa otetaan huomioon kaikki (sekä julkisten että yksityisten alojen) 31.12.2004 mennessä karttuneet perusturvan mukaiset eläkkeet. Näiden eläkkeiden enimmäismäärä eli yhteensovitusraja saadaan kertomalla rajaprosentilla yhteensovitusperuste (=työhistorian korkein eläkepalkka sellaisesta ennen vuotta 2005 olleesta palvelussuhteesta tai yksityisen puolen työsuhteesta, jossa eläkkeeseen oikeuttavaa aikaa on vähintään vuosi).
Tarkempia tietoja saat Kevasta os. PL 425, 00101 Helsinki, puh. 020 614 2837, www.keva.fi.- Markku12345
Eikös tähän ole tulossa muutos 2015?
- Markku12345
Tässä:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2014/20140120#idp1323840
Mikä on tämän lain tarkoitus? - Markku12345
Markku12345 kirjoitti:
Tässä:
http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2014/20140120#idp1323840
Mikä on tämän lain tarkoitus?Siis laki kohta 2. 2.5 Laki säännöstenmukaisten eläkkeiden yhteensovittamisesta.
Eläkeuudistus, joka on Työmarkkinajärjestöjen 26.9.2014 allekirjoittama sopimus, tulisi voimaan 1.1.2017.
Työeläketietäjällä ei ole tietoa, että yhteensovitukseen olisi tulossa muutosta.
Siis yhteensovitus vaikuttaa 31.12.2004 mennessä karttuneisiin eläkkeisiin.- Tietämätön
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Kuinka paljon etuudet vaikuttavat pienentävästi
esim. työkyvyttömyyseläkkeeseen? Jouduin työtapaturman vuoksi jäämään työelämästä 06 syksyllä, jota vahinkovakuutusyhtiö ei katsonut työtapaturmaksi.
Ensin olin sairauspaivärahalla vuoden, - 500 pv peruspäivärahalla. Tämän
jälkeen työmarkkinatuella ja kaksi kertaa taas pienennetyllä sairauspäivärahalla
yhteensä 877pv (tukia) ennen kuin tuli myöntävä päätös pysyvästä työkyvyttömyyseläkeestä.Sairauspäiväraha-ajalta sinulle karttuu eläkettä etuuden perusteena olevien ansioiden perusteella (etuusansiot) 1,5 prosenttia vuodessa. Sen sijaan peruspäivärahalla ja työmarkkinatuella ollessasi eläkettä ei kartu.
- Onko Näin?
tyoelaketietaja kirjoitti:
Sairauspäiväraha-ajalta sinulle karttuu eläkettä etuuden perusteena olevien ansioiden perusteella (etuusansiot) 1,5 prosenttia vuodessa. Sen sijaan peruspäivärahalla ja työmarkkinatuella ollessasi eläkettä ei kartu.
Jos eläke jää pienemmäksi, silloin sovelletaan vanhempaa lakia?
- upi700
Eläkkeeni pieneni siis useita satoja euroja kun sairastuin ja menetin työkykyni.
Ei riitä rahat täällä elämiseen, vakavasti pakko harkita muuttoa pois sinne missä
aurinko paistaa ja ruoka huomattavasti halvempaa.
Ostovoima espanjaan Nimimerkille "upi700"
Työkyvyttömyyseläkkeesi on määrältään pienempi, koska työkyvyttömyyseläke määräytyy eri lailla. Työkyvyttömyyseläke koostuu eläkkeen alkamiseen mennessä karttuneesta eläkkeestä sekä mahdollisesta ns. tulevan ajan eläkkeen osasta.
Tulevan ajan eläkkeen osa tarkoittaa aikaa työkyvyttömyyden alkamisvuoden alusta 63 vuoden iän täyttämiskuukauden loppuun. Eläkettä karttuu tulevalta ajalta 1,5 prosenttia vuodessa. Tulevan ajan ansiot määräytyvät työkyvyttömyyttä edeltävän viiden kalenterivuoden ansioiden perusteella.
Työssä ollessa karttumaprosentit ovat 18-52 vuotiailla 1,5 ja 53-62 vuotiaana 1,9 ja 63 vuoden iästä alkaen 4,5.
Jos eläkkeestään ja esim. sen määräytymisestä haluaa lisätietoa, kannattaa olla yhteydessä eläkkeen myöntäneeseen omaan työeläkelaitokseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315836- 393842
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833333- 122778
- 292242
- 122197
- 1621906
- 181535
- 1051372
- 251263