Eli olen ostamassa autoa ja mietin että kumpi: automaatti- vai manuaalivaiheisto? Olen ajanut vain manuaalilla enkä oikeastaan edes tiedä kuinka automaattivaihteisto toimii...eli vaihteita ei siis tarvitse vaihtaa itse ollenkaan? miten auto tietää esimerkiksi moottoritielle siirryttäessä vaihtaa vaihdetta...en tajua koko jutusta mitään mutta olen kuullut että automaattivaihteistolla on mukavempi ja helpompi ajaa joten voisiko joku ystävällisesti valaista minua, miten automaattivaihteisto toimii(pysähtymiset, kiihdyttämiset, liikkellelähtö ymsyms..)?
automaattivaihteiston käyttö!? auttakaa:)
53
9261
Vastaukset
- 87k
Automaattivaihteisto on sekä uusissa että käytetyissä noin tonnin manuaalia kalliimpi
Automaatissa ei tartte käyttää lainkaan kytkintä tai vaihtaa vaihteista, tulee vain valita suunta eteenpäin/taaksepäin sitä auto ei itse tiedä
Automaattivaihteistoja on neljää eri tyyppiä, jotkut kuluttaa enemmän kuni manuaali, jotkut vähemmän, jotkut saman. Jotkut kestää yhtä kauan kuin manuaali, jotkut yhtä kauan jotkut hajoaa nopeammin.
Eli kun kiihdytät, painat kaasua, ja kun hidastat painat jarrua, kun päästät kaasun ylös, auto vain hieman hidastuu, sma akuin päästäisi manuaalissa kaasun ylös.
Lisäksi jotkut automaatit menee eteenpäin kävelyvauhtia ilman kaasua, jotkut vaatii kaasun painamista.
Ainut hankala automaatilla on mäkilähtö, koska ei voi kytkimellä "avittaa" autoa pysymään paikoilleen, vaan jalka pitää siirtää salamannopeasti jarrulta kaasulle eteei lähe valumaan, tosin jotkut automaatit ei valu taaksepäin ylämäessä, mutta ne on harvinaisempia- ^^^^^^^^
"Ainut hankala automaatilla on mäkilähtö, koska ei voi kytkimellä "avittaa" autoa pysymään paikoilleen, vaan jalka pitää siirtää salamannopeasti jarrulta kaasulle eteei lähe valumaan, tosin jotkut automaatit ei valu taaksepäin ylämäessä, mutta ne on harvinaisempia "
Mulla on ollut ainakin 9 kpl automaattilaatikolla varustettua autoa, yksikään niistä ei ole valunut mäessä taaksepäin.
Ja vaikka jostain sellaisen automaatin joku löytäisi, ei siltikään olisi ko. ongelmaa, koska suurimmalla osalla autoilevista ihmisistä on kaksi jalkaa, siis aivan yhtä monta jalkaa, kuin autossa on polkimia.
Painaa sillä vasemmalla jalalla jarrua ja oikealla kaasua, niin ei varmasti luisu taaksepäin. - 87k
^^^^^^^^ kirjoitti:
"Ainut hankala automaatilla on mäkilähtö, koska ei voi kytkimellä "avittaa" autoa pysymään paikoilleen, vaan jalka pitää siirtää salamannopeasti jarrulta kaasulle eteei lähe valumaan, tosin jotkut automaatit ei valu taaksepäin ylämäessä, mutta ne on harvinaisempia "
Mulla on ollut ainakin 9 kpl automaattilaatikolla varustettua autoa, yksikään niistä ei ole valunut mäessä taaksepäin.
Ja vaikka jostain sellaisen automaatin joku löytäisi, ei siltikään olisi ko. ongelmaa, koska suurimmalla osalla autoilevista ihmisistä on kaksi jalkaa, siis aivan yhtä monta jalkaa, kuin autossa on polkimia.
Painaa sillä vasemmalla jalalla jarrua ja oikealla kaasua, niin ei varmasti luisu taaksepäin.Ite olen ajanut automaatteja tyypiltään:
"Öljjynlämmitin" se perinteinen siis
Variaattori
Vaihderobotti
Kaksoiskytkentävaihteistoa on ole koittanut
Kaikki "öljynlämmitinlaatikot" on koittanut pyrkiä eteenpäin ilman kaasua, eli mäkilähtö ei ole ollut ongelma, samaten variiaattoriatuossa oli jonkun näkönen "nestekytkin" ja se pyrki myös eteenpäin ilman kaasua
Mutta vaihderobotti ei tätä tee, koska se polttaisi kytkinlevyn pilalla, uskoisin ettei kaksoiskytknetävaihteistokaan tätä tee, koska siinäkin on mekaaninen kytkinlevy - auto ja maatti
ei yksikään kunnon automaatti valu ylämäessä
et ole tainnut automaatilla ajaa
ps 400000 km automaatilla - 87k
auto ja maatti kirjoitti:
ei yksikään kunnon automaatti valu ylämäessä
et ole tainnut automaatilla ajaa
ps 400000 km automaatilla"ei yksikään kunnon automaatti valu ylämäessä"
Ei vaan nimenomaan KUNNON automaatti (vaihderobotti/kaksoiskytkin) valuu taaksepäin, koska eihän sitä kytkintä kannata turhaan polttaa, noi öljynlämmittimet yms. leluaskithan pyrkii kokoajan eteenpäin - gw4ye56uje
"Ainut hankala automaatilla on mäkilähtö, koska ei voi kytkimellä "avittaa" autoa pysymään paikoilleen, vaan jalka pitää siirtää salamannopeasti jarrulta kaasulle eteei lähe valumaan, tosin jotkut automaatit ei valu taaksepäin ylämäessä, mutta ne on harvinaisempia "
En tiedä millä automaattivaihteistolla sinä olet ajanut mutta ainakin jenkeissä on 90-luvulta eteenpäin ollut mäkilukko, joka estää auton valumisen.
Ja ei, manuaalivaihteista ei kuulu pitää kytkimen luistatuksella paikoillaan vaan jarrulla. - Nolo Sika
gw4ye56uje kirjoitti:
"Ainut hankala automaatilla on mäkilähtö, koska ei voi kytkimellä "avittaa" autoa pysymään paikoilleen, vaan jalka pitää siirtää salamannopeasti jarrulta kaasulle eteei lähe valumaan, tosin jotkut automaatit ei valu taaksepäin ylämäessä, mutta ne on harvinaisempia "
En tiedä millä automaattivaihteistolla sinä olet ajanut mutta ainakin jenkeissä on 90-luvulta eteenpäin ollut mäkilukko, joka estää auton valumisen.
Ja ei, manuaalivaihteista ei kuulu pitää kytkimen luistatuksella paikoillaan vaan jarrulla.Katos kun kaikki manuaalivaihteiset autot ei lähde liikkeelle pelkällä kytkimellä, vaan pitää antaa kaasua
Sun logiikalla pitäisi siis ekaksi antaa kaasua, samaan aikaan nsotaa kytkintä ja päästää jarru... ainiin, eihän ihmisessä ole kuin kaksi jalkaa, että kyllä sitä autoa on pakko pitää hetki paikallaan kytkimen kanssa mäessä - aina automaatti
87k
et ole varmaan koskaan ajanut automaatilla.
mäkilähtö on parempi kuin manuaalilla
voi jarrua painaa ja sit kun lähtee painetaan vaan kaasua
ei auto valu mäessä taaksepäin - Nolo Sika
aina automaatti kirjoitti:
87k
et ole varmaan koskaan ajanut automaatilla.
mäkilähtö on parempi kuin manuaalilla
voi jarrua painaa ja sit kun lähtee painetaan vaan kaasua
ei auto valu mäessä taaksepäinMutta kun uset ihmet ajaa automaattia yhdellä jalalla
Tässä tulee väkisinkin pieni tauko ennenkuin kytkin rupeaa raapimaan kiinni
Ja puhun nyt OIKEASTA automaatista (vaihderobotti) en misteen esihistoriallisesta "öljylämmittimestä" jossa kytkin on kokoajan hieman kiinni, ne ei tosiaan normaali mäesäs mihinkään valu - Aisin gt
Nolo Sika kirjoitti:
Mutta kun uset ihmet ajaa automaattia yhdellä jalalla
Tässä tulee väkisinkin pieni tauko ennenkuin kytkin rupeaa raapimaan kiinni
Ja puhun nyt OIKEASTA automaatista (vaihderobotti) en misteen esihistoriallisesta "öljylämmittimestä" jossa kytkin on kokoajan hieman kiinni, ne ei tosiaan normaali mäesäs mihinkään valuEI VAIHDEROBOTTI OLE O-I-K-E-A automaatti, vaan mekanosoitu manuaali.
Oikea automaatti pysyy kyllä mäessä ja yksijalkainenkin pärjää sillä hyvin. - 32261261515616565156
Aisin gt kirjoitti:
EI VAIHDEROBOTTI OLE O-I-K-E-A automaatti, vaan mekanosoitu manuaali.
Oikea automaatti pysyy kyllä mäessä ja yksijalkainenkin pärjää sillä hyvin.Itse lasen sen OIKEASTI automatiksi jos se täyttää seuraavat ehdot:
1 hoitaa kytkimen käytön itsestään, eli ei ole edes kytkinpoljinta
2 hoitaa vaihteiden vaihtamisen itsestään
vain isommissa kuorma-autoissa on automaatteja jtka ei täytä noita ehtoja - autoilija3
Ei hätää. Automaatin käyttö on erittäin helppoa, että poropeukalokin sen osaa. Ei tarvitse kuin kytkeä D päälle ja kaasua.
- aina automaatilla
Automaatin käyttö on todella helppoa. Vain 2 poljinta, kaasu ja jarru, joten käyttö on helppoa ja yksinkertaista. Käy kokeilemassa, niin yllätyt ajamisen helppoudesta.
Älä kuitenkaan osat Volkkaria, Skodaa, Audia tai Seat autoja, niiden DSG vaihteistot ovat surkeita ja hajoavat turhan helposti. Korjaamiseen saattaa upota helposti 4.000.- - 6.000.- euroa!- Multitronicista
puhumattakaan. Kun eivät kestä niin eivät kestä.
- konerikkoo
älä sekoita kakksoiskytkin vaihteistoa tähän automaattikeskusteluun
ja volvo on skodan osista tehty belgiassa
- postipotku
Työpaikallani on 7 WV auomaatti cädiä autoa postin jakelussa jokaista ajettua 100 km kohti autolla lähdetää pysähdyksistä 300kertaa ikinä ei ole vielä laatikko hajonnut vnhimmat autot on 98 ajettu noin 200000km
- pornstarter
Montako kytkintä ja montako kaksoismassavauhtipyörää on vaihdettu?
- Synteesiviritin
Jos saat samalla hinnalla tai edes lähes, ota automaatti. Säästät seuraavien vuosien aikana paljon vaivaa, varsinkin jos ajat enemmälti kaupungissa. Pitkässä maantieajossa hyöty on varsin mitätön.
- rohkeasti
Kerran ajat automaatilla niin manuaalin et enää koske.
- hondamatic'
Automaatti on herrasmiesten kulkupeli. Prolet hämmentää manuaalia.
- Nils kädetön
Jos sinulla on kaksi kättä ja kaksi jalkaa ja aivotoiminta on normaalia, osta manuaali. Jos taas sinulta puuttuu joko raajoja tai ajokyky osittain, hanki automaatti.
- automatique
JOs sinulla on vimmainen pakkomielle hämmentää omaa tai autosi keppiä, niin hanki manu anaali. Jos ja kun ei ole sitä naisystävää, niin voit jatkaa samaan malliin vaikka maailman tappiin. Älä pelkää, ei SE siitä kasva.
- IP 68
Mulla ainakin automaatisa symboolit :
P= pysäköinti asento, lukitsee pyörät vaihteiston kautta ei tarvita käyttää käsijarrua
R = taakseppäin ajo elikä peruutuus
D = drive elikkä vain eteenpäin ajoa
N= neutral elikkä vapaalla , auto ei kulje eikä ryömi.
S = käsin vaihto suuremmalle sallitulle vaihteelle jota suuremmaksi automatiika ei vaihda , esim. erittäin nopeassa kiihdytyksessä
S - = elikkä vaihtaa pienmmälle , esim jos ei haluu ajaa mökkitietä kun vai ykkösellä.- kick you
Sullahan on metka lisäominaisuus automaatissa, S , vaihto suuremmalle ohituksessa?
Et ole kuullut kick-down'sta?
- Hyvä provo
Aika hyvä provo, sait 87k:nkin lankeamaan ansaan.
Automaati ilman muuta ! Olin vannoutunut manualivaihteiden käyttäjä ennenkuin jouduin työmatkoillani USA:n käyttämään automaattivaihteisia autoja ja huomasin automaatin kätevyyden. Nykyiset automaatit ovat jopa taloudellisempia kuin ajo manuaalisilaa kun aina on oikea vaihde sisällä.
Nykyiset automaattivaihteet toimivat myös talvikeleillä kiitettävästi ja useimissa voi vielä haluttaessa manuaalisestikkin vaihtaa.
Mutu-jutut voi jättää arvoonsa ja kokeilla käytännössä.- ^^^^^^^^^^^^
"Nykyiset automaattivaihteet toimivat myös talvikeleillä kiitettävästi ja useimissa voi vielä haluttaessa manuaalisestikkin vaihtaa. "
Millä tavalla "nykyiset"?
Mikä automaatti ei ole toiminut talvikelillä ja mitä ei ole voinut vaihtaa manuaalisesti?
- Automaatti
Esim. äitin vm. 00 Mondeo on automaatti ja ei voi vaihtaa manuaalisesti.
- monivaihde
Kyllä se vaihtaminen -98 Aisinissa pelittää. Vaihteenvalitsimen napista vaan OD OFF ( 4 => 3) ja jos haluaa vielä pienempää, niin kepistä löytyy 2 ja 1 vaihteet.
Sama toimii myös toisinpäin. Voit vetää muulin tai veneen pienellä vaihteella mäen päälle ja sitten vaan isommalle tarpeen mukaan ihan manuaalisesti.
- ...
Manuaaliloota on niille, jotka haluavat itse hajottaa vaihteistonsa.
- lapsellista
...ja niille, jotka eivät lapsena saaneet ajaa polkuautoa.
- kiinalaisii syylärei
Mersujen 5-automaatit ovat alkaneet hajoilla. Pakkasnestettä tai vettä täynnä. Sisisäkalut uuusiksi. Muutama tonni siinä menee. Manulla ei ole noita ongelmia.
- tomaattisenollapitää
Automaatilla ajo on samanlaista kuin Särkänniemen niillä törmäysautoilla :D
Eli helppoa.
Ja vielä vähän tarkempi kuvaus.
Istu autoon, kiinnitä turvavyö.
Paina jarrua, käynnistä auto (en tiedä onko tämä jäänyt mulla jostain manuaaliajoista päälle). Mutta siis painan jarrua samalla kun käynnistän auton.
Paina edelleen jarrua, vapauta automaattikepin lukitus, toisin sanoen ota kiinni vaihdekepistä ja paina peukulla nappulaa siinä kepin sivulla.
Vedä keppi kohtaan R
Muista vapauttaa käsijarru.
Nosta jalka pois jarrulta.
Peruuta pois parkkiruudusta.
Paina jarrua, ota vaihdekepistä kiinni, paina peukulla nappia ja vie keppi kohtaan D.
Paina kaasua, älä aja ylinopeutta.
Kun tulet risteykseen, paina jarrua.
Pidä jarru pohjassa, odota vihreitä valoja.
Nosta jalka jarrulta, paina hieman kaasua.
jne- 87k
Entä jos ei ole nappia lainkaan?
Eikös peruuttaessa pidä painaa kaasua lainkaan? siis oikeissa automaateissa pitää
Entä missä autossa pitää painaa sitä nappia kun vetää vaihteen R:ltä D:lle ;) - LOL.
87k kirjoitti:
Entä jos ei ole nappia lainkaan?
Eikös peruuttaessa pidä painaa kaasua lainkaan? siis oikeissa automaateissa pitää
Entä missä autossa pitää painaa sitä nappia kun vetää vaihteen R:ltä D:lle ;)No esimerkiksi jenkkiautoissa, joissa vaihdekeppi on ratin takana, keppiä vedetään hieman itseenpäin ja viedään joko ylöspäin tai alaspäin.
http://tinyurl.com/9phje5s
Ja esimerkiksi vanhoissa chrysler neoneissa oli vaihdekepin nupissa nappi, jota piti painaa, jotta vaihdekeppi ylipäätään lähti liikkumaan.
http://tinyurl.com/9k766u7
Joissain autoissa taas vaihdekeppiä liikutetaan koloihin. http://tinyurl.com/9twflzp - SitiManni
LOL. kirjoitti:
No esimerkiksi jenkkiautoissa, joissa vaihdekeppi on ratin takana, keppiä vedetään hieman itseenpäin ja viedään joko ylöspäin tai alaspäin.
http://tinyurl.com/9phje5s
Ja esimerkiksi vanhoissa chrysler neoneissa oli vaihdekepin nupissa nappi, jota piti painaa, jotta vaihdekeppi ylipäätään lähti liikkumaan.
http://tinyurl.com/9k766u7
Joissain autoissa taas vaihdekeppiä liikutetaan koloihin. http://tinyurl.com/9twflzpEi ei ei, jenkkiautoissa on kolme poljinta ja 5/6 käsivaihdetta, ihan kuten suomessakin, tosielämä on ihmeellisempää kuin TV.
Ja aInakin Ford Scorppiossa, Citroen Picassossa, Sprinterissä ja Vitossa ei ole lainkaan nappia - Nolo Sika
LOL. kirjoitti:
No esimerkiksi jenkkiautoissa, joissa vaihdekeppi on ratin takana, keppiä vedetään hieman itseenpäin ja viedään joko ylöspäin tai alaspäin.
http://tinyurl.com/9phje5s
Ja esimerkiksi vanhoissa chrysler neoneissa oli vaihdekepin nupissa nappi, jota piti painaa, jotta vaihdekeppi ylipäätään lähti liikkumaan.
http://tinyurl.com/9k766u7
Joissain autoissa taas vaihdekeppiä liikutetaan koloihin. http://tinyurl.com/9twflzpJenkkiautoissa on vaihdekeppi siinä etupenkkien välissä, ja jalkatilassa kolme poljinta, aivan kuten suomessakin
Tosin on jenkeissä automaatteja... noin 50% mutta niin on suomessakin - että jaksatkin
Nolo Sika kirjoitti:
Jenkkiautoissa on vaihdekeppi siinä etupenkkien välissä, ja jalkatilassa kolme poljinta, aivan kuten suomessakin
Tosin on jenkeissä automaatteja... noin 50% mutta niin on suomessakinTaas Puhut Läpiä saitilla.
- oudonmaanlintu
Manuaali kuluttaa vähemmän ja se myös kuluu hitaammin, ellet sitten ole pösilö.
Automaatti se vain on niin suuri mukavuustekijä. Automattia et sitten heijaa, jos jäät kiinni lumipenkkaan. Ehdotan manuaalin voittaneen kisan pohjoisen pallonpuoliskolla. Alemmas mentäessä automaatti on ehoton suosikki.- rotke'
Kevytperäisellä jenkillä aut. joutui joskus heijaamaan, että sai tehtyä lumeen vakoa. Suunnan vaihdossa ei ollut mitään ongelmia, kun pitää koko ajan napin pohjassa ja heiluttelee keppiä edestakaisin. Sama homma pelittää Aisinissa.
Joku ihmetteli, miksi ei tarvi automaatilla kaasua painaa kun lähtee pihalta. Siitä kaasun painamisesta huolehtii automaattiryyppy. Kun lähtee ruudusta, niin pakki päälle ja auto lähtee maijesteetillisesti lipumaan taaksepäin. Kun olen kääntänyt sen oikeaan suuntaan, niin joka laitat suoraan R => D tai käytät välissä kevyesti jarrua. Kevyt veto auttaa sinut pois pihasta rauhallisesti ja tarvitset koskea kaasuun ensi kerran vasta kun lähdet pihasta tielle. Näin toimii automaatti. - no huhhuhhh
hehh, heijaa kun jää kiinni lumipenkkaan?
Minulla on ollut ajokortti 20 vuotta suunnilleen, siitä ajasta ole ajanut
automaateilla yli 10 vuotta.
YHDEN kerran koko tuona aika on pitänyt "heijata".
Joten en nyt ihan tuolla perusteella autoa tai vaihteistoa valitse.
nimimerkillä 7c ja vettä sataa ulkona
Toiseksi, nykyaikaiset automaatit kuluttuvat vähemmen kuin manuaalit. - oudonmaanlintu
no huhhuhhh kirjoitti:
hehh, heijaa kun jää kiinni lumipenkkaan?
Minulla on ollut ajokortti 20 vuotta suunnilleen, siitä ajasta ole ajanut
automaateilla yli 10 vuotta.
YHDEN kerran koko tuona aika on pitänyt "heijata".
Joten en nyt ihan tuolla perusteella autoa tai vaihteistoa valitse.
nimimerkillä 7c ja vettä sataa ulkona
Toiseksi, nykyaikaiset automaatit kuluttuvat vähemmen kuin manuaalit.Olet onnekas, kun et ole joutunut heijaamaan.
En menisi allekirjoittamaan automaattin kulutusta vähemmäksi kuin manuaali. Kyseessä on vielä "tabu", jota jotkut pitävät totuutena. Automaatti laatikko jo itsessään painaa enemmän, täten kuluttaa enemmän. Paljon kiihdytystä ja jarruttelua sisältävä ajo (kaupunki) syö automaattimiehen/naisen kukkaroa enemmän kuin vastaavan manuaalin. Tasaisella nopeudella ollaan taas tasoissa. Saat suuremman hyödyn myös jarrupalojen kustannuksissa manuaalilaatikollisessa autossa. - malttia kehiin '
oudonmaanlintu kirjoitti:
Olet onnekas, kun et ole joutunut heijaamaan.
En menisi allekirjoittamaan automaattin kulutusta vähemmäksi kuin manuaali. Kyseessä on vielä "tabu", jota jotkut pitävät totuutena. Automaatti laatikko jo itsessään painaa enemmän, täten kuluttaa enemmän. Paljon kiihdytystä ja jarruttelua sisältävä ajo (kaupunki) syö automaattimiehen/naisen kukkaroa enemmän kuin vastaavan manuaalin. Tasaisella nopeudella ollaan taas tasoissa. Saat suuremman hyödyn myös jarrupalojen kustannuksissa manuaalilaatikollisessa autossa.Oikeastaan automaatilla ei tarvi heijata. Lähtee vaan tasaisesti vetämään lumessa vähällä kaasulla ja jos jumittaa niin pakkia sen verran että seuraavalla vedolla jo kulkee hyvin eteenpäin yli kinosten.
Jarrupalat kuluu vähemmän kuin manuaalilla kun osaa ajaa. Puoli korttelia kaasulla ja sitten loput rullaten. Samoin rampilla antaa vauhdin vaan itsekseen hiljentyä, kun nostaa kaasujalan ajoissa ylös. Automaatti rullaa loistavasti polttoainetta säästäen. Hermoheikoilla kuskeilla tietysti kuluu rutosti sekä bensaa että jarrupaloja, kun ei malta käyttää hyväksi auton ominaisuuksia, vaan pitää polkea hullun lailla kohti punaisia valoja ja sitten seisotaan hampaat irvessä jarrun päällä, että saisi jotenkin pysähtymään.
- retyui
Ovatko pojat unohtaneet käsijarrun käytön mäkilähdön avustamisessa?
- automatique
Ei toki ole unohdettu, mutta automaattia käskyttäessä sitä käsijarrua ei tarvitse.
Siirtelee vain kengänkärkeä polkimelta toiselle. Helppoa ja hauskaa.
- Aatoolija
Kyllä jokainen vähänkään auton ajamiseen paneutunut osaa mäkilähdön käsijarrun avulla, sehän on helppoa kuin heinänteko vesisateella.
Nykyään kun kuitenkin on olemassa nämä nykyaikaiset automaattivaihteiset autot niin miksi ihmeessä pitää heitellä horinoita: "automaatit on kädettömille, etu/nelivetoiset on kädettömille, nastarenkaat on kädettömille, ajonvakautusjärjestelmät on kädettömille, ilmastointi on kädettömille, sähkölasit on kädettömille jne jne..."
Miksei vain voi rehellisesti sanoa: "minulla ei ole rahaa kunnon autoon, siksi keksin näitä selityksiä selitysten perään etten tuntisi itseäni siksi mikä olen!" - A604+Lukkoturbiini
P, R, N, D, 3, L
P = "Parkkivaihde", jos jätät isompaan mäkeen, kannattaa kytkeä käsijarru ennen kuin laitat vaihekepin P-asentoon, niin ei sitten lähtiessä jysähdä ilkeästi kun renkaiden lukitus lähtee pois päältä.
R = "Pakkivaihde", jos automaattilaatikko on kunnossa, auto liikkuu kävelyvauhtia taaksepäin itsekseen kun päästät jarrun. Jos haluat perruuttaa kovempaa vauhtia niin paina kaasua vain!
N = "Vapaavaihde", Auto ei liiku tasaisella, mäessä liikkuu, sama kuin laitat manuaalivaihteisen vapaalle. Periaatteessa tätä ei käytetä kovin paljon, mutta jos tarvitsee hinata niin tämä vaihde päälle silloin (ota kuitenkin selvää saako autoasi hinata ja jos saa niin miten ja kuinka pitkään).
D = "Ajovaihde", Tätä käytetään yleensä kun ajetaan. Voi ajaa hiljaa tai kovaa, automaatti hoitaa vaihteiden vaihdon. Paina jarrua kun kytket jonkin ajovaihteista päälle, sitten vain päästät jarrun, auto liikkuu kävelyvauhtia eteenpäin, ja sitten kun pitää päästä kovempaa niin anna kaasua. Jos tarvitsee tehdä nopea ohitus tai haluat kiihdytellä, tee Kickdown, eli paina se kaasupoljin kerralla ihan pohjaan niin automaatti vaihtaa mahdollisimman pienen vaihteen, tietysti vauhtiin sopivan, ja lähtee näin keluamaan niitä vaihteita sitten ylöspäin, niin pitkään kuin haluat kiihdytyksen jatkuvan. Liikennevaloihin tai muihin pysähtyessä, jarrutat normaalisti, vaihdetta ei tarvitse vaihtaa D:ltä mihinkään, auto pysyy pysähdyksissä jarrun avulla, sitten kun lähdet liikkeelle, jarru pois, auto liikkuu, ja kaasua!
3 ja L = omassani ovat vaihde 3 (ei vaihda tuosta isommalle vaihteelle), ja L on siihen jos menet isommassa alamäessä ja pitäisi vähän jarrutella tai sitten jos vedät perävaunua tai jotain.
Automaatti on mukava ajaa. Ei tarvitse miettiä mikä vaihde pitäisi vaihtaa missäkin nopeudessa. Tasaat kaasun matka-ajossa, niin voit päästä yllättävänkin pieniin kulutuslukemiin!
Itselläni 3 litrainen V6 kulkee 100km/h vain 5 L/100km, kun menee suoraveto päälle.- ---
Itellä meni manuaalilootalla 100km/h 3.8L satasella, oli 4 henkeä kyydissä ja takakontti täynnä tavaraa.
- ostaauto
--- kirjoitti:
Itellä meni manuaalilootalla 100km/h 3.8L satasella, oli 4 henkeä kyydissä ja takakontti täynnä tavaraa.
Eiks olekin rentouttavaa, kun yrittää pihistää kulutuksessa?
Mene töihin, niin ei tarvitse pihistellä ja voit ajella sellaisella autolla, joka tarvittaessa kulkee. - Micra kenties?
--- kirjoitti:
Itellä meni manuaalilootalla 100km/h 3.8L satasella, oli 4 henkeä kyydissä ja takakontti täynnä tavaraa.
Nissan Micralla pääsee nuihin lukemiin :)
- pihistelijä
Micra kenties? kirjoitti:
Nissan Micralla pääsee nuihin lukemiin :)
Hybrideillä pääsee vielä vähemmällä. Ainakin tojolla.
- ostaauto
pihistelijä kirjoitti:
Hybrideillä pääsee vielä vähemmällä. Ainakin tojolla.
Juu, ja kannattaa runkata, niin ei tarvitse ostella kalliita kortsuja tai e-pillereitä.
Kyllä käy sääliksi teitä tojota"miehiä":
- Anonyymi
Eli D-asemilla voit ajaa vaikka olisi valoissa pysähdyttävä ja taas lähteä
Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397800Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde411999Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5949- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822