Olen kärsinyt ristiselkäkivuista jo parisen vuotta. Aamulla kaikki on hyvin, sitten menen töihin (työskentelen keittiössä) ja olen pystyssä vähintään 8 tuntia päivässä. Kuuden tunnin kohdalla alkaa jo selässä tuntua ja kotiin päästyäni kipu alkaa ristiselässä olla jo sietämätöntä. Särkylääkkeet eivät auta, lihasrelaksantit eivät auta, mikään asento ei ole hyvä, ainoa mikä auttaa on mennä selkä seinää vasten matalaan kyykkyasentoon. Lääkärissä olen käynyt asian johdosta kerran kun kipu oli niin kovaa ettei meinannut enään happi kulkea. Silloin määräsi Panadol 1G ja Sirdalud 4mg. Kummastakaan ei siis apua ollut. Ei oikeastaan minkäänlaista vaikutusta. Lääkäri myös sanoi että selkäkivut häviäisi jos suostuisin ottamaan pari päivää sairaslomaa ja lepuuttaisin selkääni kunnolla. Kyllähän se lepo auttaa, siihen asti kun menen taas töihin.
En tiedä onko tällä yhteyttä mutta viisitoista vuotiaana (olen nyt 25) kärsin toisenlaisista selkäkivuista, joka kerta kun menin makaamaan niin minuutin verran oli sietämätöntä vihlomista selkärangassa.
Voisiko kivut olla seurausta siitä että ala-asteella sain kerran pesäpallomailasta selkääni kun seisoin liikuntatunnilla hieman väärässä paikassa. Muistaakseni selkääni ei silloin tutkittu mitenkään. Eikä myöskään myöhemmin kun koulun terveyden hoitajalle valitin selän vihlomisesta, sanoi vain että selkä toisella luokalla normaalissa koululääkärin tarkastuksessa tunnusteltu eikä silloin huomattu mitään vikaa niin ei siinä sitä voi olla nyttenkään.
Nyt kipu laitetaan vaan työhön tottumattomaksi vaikka sitä olen jo sen pari vuotta tehnyt eikä kivut ole helpottaneet mihinkään suuntaan.
Mikä ihme mahtaa selkääni vaivata ja mistä helpotusta? Tykkään kuitenkin työstäni enkä siitä haluaisi luopua.
Helpotusta ristiselälle?
2
156
Vastaukset
- jkhj
Nyt puhutaan ja tutkitaan sellaista kuin alaselän "liikekontrollin häiriö". Joissain terveyskeskuksissa selkäkipupotilas ohjataan suoraan fysioterapeutin arvioon juuri tuon kyseisen asian tarkistamiseksi. Tuo terveyskeskus voi kyllä laittaa rtg tai mri kuviin jos katsoo tarpeelliseksi. Eli ihan terveyskeskuksesta voisit aloittaa.
http://sanna.optimalperformance.fi/asiaa-selan-kuntoutuksesta-nro-2-alaselan-asennonhallintaa/ Epäilen aloittajan tapauksessa nivelmuutoksia lannerangan alueella. Täsmälleen samat oireet oli minullakin. Rtg-kuvissa todettiin myös skolioosi.
Alaselkäni on silmin nähden liian notko. Kun nikamia koossa pitävät tukikudokset, lihakset ja jänteet ovat liian heikot, kivut ovat jokapäiväisiä.
Lannerangan alueen tukikudoksia itse lähdin kuntouttamaan viimeksi n. 10v. sitten. Se tapahtui lattialla maaten jalat sohvan alla.
Makuuasennosta istualleen muutama kerta aluksi. Sattuu aluksi, mutta kun pitää näitä harjoituksia joka toinen päivä, alue alkaa vähitellen kiinteytymään.
Harjoitukseen tulee lisää tehoa kun laittaa kädet makuulla ollessa taakse ja nousee siitä polvet koukistumatta istuma-asentoon.
Viikon parin päästä lanneranka jo tuntuu vahvemmalta.
Arvelen, että nimim. ristiselkäkipuinen tulee oireilemaan ilman omaa selkäjumppaa lopunikäänsä, koska kyseessä saattaa olla alarangan asentovirhettä mukana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4139112Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1893710- 202173
- 861367
- 271125
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta661122- 751100
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791095- 1081084
- 551053