"Et sä oo oikea juutalainen"

Jani.

Tuli tänään vastaukseksi kun tuli puheeksi kääntymisestäni juutalaisuuteen erään ystäväni suusta.

Itse hieman ällistyneeä kuuntelin hänen kommenntiaan ja aloin ajatella " niin olenko sitä todella kaiken työn ,opiskelun jälkeen sittenkään", olenko todella juutalainen käännyttäni juutalaisuuteen vai ovatko oikeat juutalaiset vain niin hienotunteisia minua kohtaan että hyäksyvät minut joukkoonsa?

Aloin käymään elämääni läpi uudestaan ja tulin siihen tulokseen että juutalaisuus on minua varten ja minä sitä, on aivan sama mitä muut minusta ajattelevat.
Ne jotka minut tuomitsevat juutalaisuuteni täheden eivät tunne juutalaisuutta tarpeeksi, kuten en minäkään aikanaan tuntenut.

Ja heille jotka minut joukkoonsa hyväksyvät Shabbat shalom ette koskaan tule minuun pettymään.

Mutta jotenkin tuntuu pahalta vanhojen ystävieni vuoksi jotkamluulevat että juutalaisuus on jotakin todella pahaa, ystäväni ovat 30v takaa.
Samaa aikaa olemme käyneet rippikouöut ja kukaan meisä ei tuohon aikaan ollut uskovainen, ei todellakaan.

Mutta se Lutherilaisuus on näköjään perille mennyt silti.

25

644

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 16+5

Tällaiset ovat oikeita juutalaisia:

28. Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
      29. vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Jumalalta. (Room. 2:28-29)

Apostoli Paavalin opetus on täysin yksiselitteinen:

Kukaan pelkän lihaan suoritetun ympärileikkauksen kautta juutalaiseksi tullut tai nimijuutalaisten opiskeluriitit suorittanut ei ole OIKEA juutalainen, ellei hän ole ottanut vastaan Yeshuaa Vapahtajakseen.

Oletko sinä jo ottanut Hänet uskon kautta sydämeesi asumaan?

• U

Juutalaisuus on ensinnäkin kansa. Heidän omien sanojensa mukaan juutalaiseksi ei voi tulla kuin syntymällä juutalaisesta äidistä.
        Ihmettelen miksi joku ylipäätänsä haluaa vaihtaa kansalaisuuttaan. Se ei ole mitenkään isänmaallista ja käännynnäinen pilkkaa omia vanhempiaan ja juuriaan.
        Juutalaisen ei tarvitse "ottaa vastaan Jeesusta vapahtajakseen" niinkuin pakanakansat, sillä he ovat jo Jeesuksen omia veren perimän kautta.

• Jani.
        U kirjoitti:

Juutalaisuus on ensinnäkin kansa. Heidän omien sanojensa mukaan juutalaiseksi ei voi tulla kuin syntymällä juutalaisesta äidistä.
        Ihmettelen miksi joku ylipäätänsä haluaa vaihtaa kansalaisuuttaan. Se ei ole mitenkään isänmaallista ja käännynnäinen pilkkaa omia vanhempiaan ja juuriaan.
        Juutalaisen ei tarvitse "ottaa vastaan Jeesusta vapahtajakseen" niinkuin pakanakansat, sillä he ovat jo Jeesuksen omia veren perimän kautta.

Minun käsitykseni mukaan juutalaisuus on uskonto , ja mitä enempi siihen tutustuneena\kääntyneenä olen, sitä oikeudenmukaisempi aate on.

• U
        Jani. kirjoitti:

Minun käsitykseni mukaan juutalaisuus on uskonto , ja mitä enempi siihen tutustuneena\kääntyneenä olen, sitä oikeudenmukaisempi aate on.

Yleisesti uskotaan että juutalaisuus on uskonto, mutta käytännössä se on vain pelkkiä perinnäistapoja joilla ei ole mitään tekoa uskon kanssa.
        Miksi haluat vaihtaa kansalaisuutta. varsinkaan kun sinusta ei koskaan tule oikeaa juutalaista. Onko sinulla jotain ruusunpunaisia kuvitelmia juutalaisuudesta ja miksi juuri heistä.
        Oletko muuten jo vaihtanut kansalaisuuttasi ja jos et niin miksi kuvittelet että juutalaiset myöntävät sinulle kansalaisuuden.
        Avion kautta se voi tulla kysymykseen, tosin siinäkin on rajoitteita asuinpaikan suhteen.

• Jani.
        U kirjoitti:

Yleisesti uskotaan että juutalaisuus on uskonto, mutta käytännössä se on vain pelkkiä perinnäistapoja joilla ei ole mitään tekoa uskon kanssa.
        Miksi haluat vaihtaa kansalaisuutta. varsinkaan kun sinusta ei koskaan tule oikeaa juutalaista. Onko sinulla jotain ruusunpunaisia kuvitelmia juutalaisuudesta ja miksi juuri heistä.
        Oletko muuten jo vaihtanut kansalaisuuttasi ja jos et niin miksi kuvittelet että juutalaiset myöntävät sinulle kansalaisuuden.
        Avion kautta se voi tulla kysymykseen, tosin siinäkin on rajoitteita asuinpaikan suhteen.

Miten se voinavioliiton kautta tulla kysymykseen jos ei muuten kääntyneenä?
        En ymmärrä ollenkkaan ajatuksiasi.

Kansalaisuutta ei vaihda olen suomalainen, mutta juutalaisuuden myötä olen oikeutettu saamaan Israelin kansalaisuuden jos muuttaisin maahan.

• 12 sukukuntaa
        U kirjoitti:

Isä ja äiti linjat! Kertoo onko joku se aito juutalainen joka polveutuu Israelin 12 sukukunnasta!

Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin jälkeläiset!

• 18+3
        12 sukukuntaa kirjoitti:

Isä ja äiti linjat! Kertoo onko joku se aito juutalainen joka polveutuu Israelin 12 sukukunnasta!

Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin jälkeläiset!

Väärin!

Juutalaisuuden erityistuntija ja neljän tohtorishatun mies, apostoli Paavali kertoo täysin yksiselitteisesti sen, kuka on OIKEA juutalainen:

Room. 2:28-29
        28. Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus se, joka ulkonaisesti lihassa tapahtuu;
        29. vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Israelin Pyhältä.

Jos tavoittelet oikeaksi juutalaiseksi hyväksyntää, niin ota vaarin Paavalin opetuksista!

Kröhöm!!! Minä olen oikea juutalainen!

:)

• kröhöm...
        18+3 kirjoitti:

Väärin!

Juutalaisuuden erityistuntija ja neljän tohtorishatun mies, apostoli Paavali kertoo täysin yksiselitteisesti sen, kuka on OIKEA juutalainen:

Room. 2:28-29
        29. vaan se on juutalainen, joka sisällisesti on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimessa; ja hän saa kiitoksensa, ei ihmisiltä, vaan Israelin Pyhältä.

Jos tavoittelet oikeaksi juutalaiseksi hyväksyntää, niin ota vaarin Paavalin opetuksista!

Kröhöm!!! Minä olen oikea juutalainen!

:)

Et ole juutalainen vaan paavalilainen kristitty.

• 18+3
        kröhöm... kirjoitti:

Et ole juutalainen vaan paavalilainen kristitty.

Kaikki oikeat juutalaiset uskovat Tanakhissa profetoituun Uuteen Liittoon, jonka toteutumisen Paavali on todistanut lukuisten muiden apostolien ja profeettojen tavoin.

Sä olet epäuskoinen ja lihallinen ihmislapsi, joka on vielä tähtitieteellisen kaukana aidosta juutalaisuudesta.

Positiivista sinussa on silti se, että 0-tasosta on helppo ponnistaa ylöspäin :)

• Linde*
        Jani. kirjoitti:

Ihan käytännön kysymyksiä:

Kun nyt ensimmäiseksi eroaa kristinuskosta, eli Kirkosta (tehty) ja asiat ovat ikäänkuin puhtaalla pöydällä, niin kuinka itse kääntyminen tapahtuu?

Siis ensimmäiseksi olisi kai soitettava seurakuntaan ja sanottava "haluaisin kääntyä juutalaiseksi".

Mitä he sanovat? Olen käsittänyt, että juutalaisia tulee vakuuttaa moneen kertaan, ennenkuin uskovat, jos silloinkaan.

Mitä siellä kysytään? Miten asia alkaa edetä, ihan käytännössä? Mihin kaikkeen ikäänkuin lupautuu? Ovatko he ystävällisiä, vai epäluuloisia? (Ei se haittaa, vaikka purisivat, J-malan luohan minä varsinaisesti käännyn.)

• Linde*
        Linde* kirjoitti:

Kun nyt ensimmäiseksi eroaa kristinuskosta, eli Kirkosta (tehty) ja asiat ovat ikäänkuin puhtaalla pöydällä, niin kuinka itse kääntyminen tapahtuu?

Siis ensimmäiseksi olisi kai soitettava seurakuntaan ja sanottava "haluaisin kääntyä juutalaiseksi".

Mitä he sanovat? Olen käsittänyt, että juutalaisia tulee vakuuttaa moneen kertaan, ennenkuin uskovat, jos silloinkaan.

Mitä siellä kysytään? Miten asia alkaa edetä, ihan käytännössä? Mihin kaikkeen ikäänkuin lupautuu? Ovatko he ystävällisiä, vai epäluuloisia? (Ei se haittaa, vaikka purisivat, J-malan luohan minä varsinaisesti käännyn.)

Tämä kysymys lähinnä Janille, mutta myös muille juutalaisille.

Tuo seurakunnan neuvo olla käyttämättä juutalaisia tunnuksia oikeastaan antoi viimeisen potkun tähän asiaan.

On selvästi valittava puolensa, eikä haahuiltava välimaastossa.

• satusetäandersen
        Linde* kirjoitti:

(Olen kristitty mutta kiinnostunut eri uskontojen oppien tutkimisesta.)

Juutalaiset rabbit näyttävät usein olevan vastahakoisia ottamaan vastaan käännynnäisiä, koska sillä varmistetaan uskon vahvuus. Ei siis haluta päähänpistosta kääntyviä, koska juutalaisuudessa on paljon velvoitteita ja vastuuta.

Tämän vuoksi rabbit voivat kehottaa juutalaiseksi haluavaa seuraamaan Nooan liiton seitsemää lakia, jotka myös riittävät pelastukseen. Juutalaiseksi kääntyminen on pelastuksen kannalta tarpeetonta, ja Mooseksen liitto sisältää 613 vain juutalaisia sitovaa käskyä.

Kuten tästä voi päätellä, juutalaiseksi kääntyminen tarkoittaa ylimääräisen taakan ottamista harteilleen. Siksi kääntymisprosessi on (yleensä) hidas.

• www2 rrr

Oletko sinä Jani jo oikeasti juutalainen?
      Oletko aivan varma että kaikki juutalaiset hyväksyvät sinut joukkoonsa?
      Itseasiassa sinua varoitetaan siitä että jotkut piirit eivät tule hyväksymään sinua ainakaan puheväleihin tai kaveriksi,koska juutalaisuus on sukupiirija heprelaisuutta Suomessa.Israelissa sinun odotetaan puhuvankin hepreaa..joten..
      Tiesitkö Jani että käännynnäiset ortodoksissa piireissä pitävät kaikki käskyt viimeistä piirtoa myöten ja sitä valvotaan useita vuosia?
      Myös käännynnäisen odotetaan tekevän enemmän lahjoituksia kuin muut jne.
      Kehoitan pitämään matalaa profiilia näissä asioissa.

• Jani.

En ole vielä, vaikka itse itseni sellaiseksi jo laskenkin.

Niin varmaan on joitakin jotka eivät sulata käännynäisiä mutta sitten on heitäkin kuten eräs ortodoksi rabbi joka sanoi että kääntynyt on enempi juutalainen kuin juutalaiseksi syntynyt.

Tuntuu hieman että sinäkin yrität peloitella, ei mene läpi.

• www2 6666
        Jani. kirjoitti:

Niin varmaan on joitakin jotka eivät sulata käännynäisiä mutta sitten on heitäkin kuten eräs ortodoksi rabbi joka sanoi että kääntynyt on enempi juutalainen kuin juutalaiseksi syntynyt.

Itse ei voi laskea itseään juutalaiseksi.Joko on tai ei.
        Kääntynyt on parhaimillaan parempi juutalainen kuin juutalaiseksi syntynyt koska häneltä edellytetään kaikkien käskyjen noudattamista.
        Toki on liberaalimpaa juutalaisuutta mutta sitä ei hyväksytä kaikissa piireissä.

Ei ole kysymys peloittelusta vaan realismista.Juutalaisuutta ei pidä tässä maassa liiemmin korostaa, voi tulla vaikeuksia.
        Vanha traditio onkin se että rabbi hylkää käntymishakemuksen 2-3 kertaa ja sitten vasta hyväksyy jos hakija on tosissaan.

• rytyyyyrrrr
        Jani. kirjoitti:

Asutko muuten Helsingissä?

Matalan profiilin vaatimus tarkoittaa myös sitä että ulkoinen olemus ei tarvitse olla juutalainen koska islamisteja ja natseja on liian paljon.

• Jani.
        www2 6666 kirjoitti:

Itse ei voi laskea itseään juutalaiseksi.Joko on tai ei.
        Kääntynyt on parhaimillaan parempi juutalainen kuin juutalaiseksi syntynyt koska häneltä edellytetään kaikkien käskyjen noudattamista.
        Toki on liberaalimpaa juutalaisuutta mutta sitä ei hyväksytä kaikissa piireissä.

Ei ole kysymys peloittelusta vaan realismista.Juutalaisuutta ei pidä tässä maassa liiemmin korostaa, voi tulla vaikeuksia.
        Vanha traditio onkin se että rabbi hylkää käntymishakemuksen 2-3 kertaa ja sitten vasta hyväksyy jos hakija on tosissaan.

Kukas se paremmin tietää ellei itse, ymmärrän kyllä kantasi ja se on myös srk kanta sillä tietyt edelletykseton pakko omaksua ja oppia tullaakseen juutalaiseksi.

Ja jos oikein rehellisiä ollaan ( kuten olen) niin reformi on ehkä itšeäni lähimpänä, kääntyminen heidän kauttaan ei kuitenkaan ole mahdollista.

Rabbin poistattamišen olen kuullut satoja kertoja

• Rakkaus on Jumalasta

ja vihat ovat pahasta. Kaikilla kansoilla tulee olla oikeus turvalliseen elämään omassa maassaan ja koskee myös Israelia ja juutalaisia, amen. Ei eksytä!

• Zionisti777

Eksytä? Niinkuin minne? Samalla planeetalla ollaan. Jos liikkuu ripeästi löytää oman selkänsä.Israelin Jumalan rakkaus on konkreettista apua ja välittämistä, ei siitä voi eksyä.
        Esimerkki; Pesukone toistuvasti rikki Israelissa, potkaisin sitä ja karjaisin: "Me eifo Elohim le Israel !" Missä on Israelin Jumala ! Siitä hetkestä pesukone toimi kiukuttelematta. Varmaan toimii vieläkin.

Jani, otat aika rohkean askeleen. Siunaus ja kirous. Sinua joko rakastetaan tai vihataan, ennenkuin edes pääset kertomaan juutalaisuudestasi. Joudut taistelemaan rankasti olemassaolosta, joka päivä. Henkisesti ja fyysisesti.
        Mutta kuka sen tietää, vaikka olisit tietämättäsi perillinen kadonneista heimoista. Ehkä sekin sitten selviää joskus. Tärkeää on, että itse olet varma mitä teet. Ei ihmisten tähden, tai hyväksytyksi tulemisen tähden.
        Aina löydät kuitenkin ystäviä juutalaisten keskuudesta. Israelilaiset ystäväni ovat oikeita ystäviä. Voisivat katkaista kätensä ystävän tähden tosi tilanteessa. Kuka kristityistä tai suomalaisista teksi sellaista tosi paikassa. Muistan yhden tilanteen Israelissa. Koko perhe oli ollut sairaalassa tiputuksessa ja huonossa kunnossa raahauduimme kotiin. Joku meistä kysyi, onko kukaan nänyt yhtään pitzza taxsia lähimain? Samassa oveen koputettiin... Naapuri toi kattilallisen kiehuvaa kanakeittoa sanoen. "Näimme, että olitte huonossa kunnossa ja ajattelimme auttaa." Ei kukaan Suomessa vie naapurilleen mitään apua tai kanakeittoja. Ei kukaan välitä. Kaikkien pitää selvitä ITSE ja vain ITSELLEEN. Mutta ei se niin mene. Siksi täällä on niin paljon yksinäisiä, onnettomia ja surullisia ihmisiä.

Kääntyminen on aika vaikeaa Suomessa, mutta ei mahdotonta. Uusi Rabbi on nuori ja jos olet vakaasti niin päättänyt, soita ja sovi aika. Mutta se on elinikäinen ratkaisu. Et voi tulla juutalaiseksi vain kokeeksi ja sitten päättää toisin. Tulet sen huomaamaan. Ei keskitysleirilläkään eroiteltu kuka on enemmän tai vähemmän juutalainen.
        Seela Sella on aika hyvä esimerkki. Ja on kaikkien rakastama seurakunnassa.

• Jani.
        Zionisti777 kirjoitti:

Eksytä? Niinkuin minne? Samalla planeetalla ollaan. Jos liikkuu ripeästi löytää oman selkänsä.Israelin Jumalan rakkaus on konkreettista apua ja välittämistä, ei siitä voi eksyä.
        Esimerkki; Pesukone toistuvasti rikki Israelissa, potkaisin sitä ja karjaisin: "Me eifo Elohim le Israel !" Missä on Israelin Jumala ! Siitä hetkestä pesukone toimi kiukuttelematta. Varmaan toimii vieläkin.

Jani, otat aika rohkean askeleen. Siunaus ja kirous. Sinua joko rakastetaan tai vihataan, ennenkuin edes pääset kertomaan juutalaisuudestasi. Joudut taistelemaan rankasti olemassaolosta, joka päivä. Henkisesti ja fyysisesti.
        Mutta kuka sen tietää, vaikka olisit tietämättäsi perillinen kadonneista heimoista. Ehkä sekin sitten selviää joskus. Tärkeää on, että itse olet varma mitä teet. Ei ihmisten tähden, tai hyväksytyksi tulemisen tähden.
        Aina löydät kuitenkin ystäviä juutalaisten keskuudesta. Israelilaiset ystäväni ovat oikeita ystäviä. Voisivat katkaista kätensä ystävän tähden tosi tilanteessa. Kuka kristityistä tai suomalaisista teksi sellaista tosi paikassa. Muistan yhden tilanteen Israelissa. Koko perhe oli ollut sairaalassa tiputuksessa ja huonossa kunnossa raahauduimme kotiin. Joku meistä kysyi, onko kukaan nänyt yhtään pitzza taxsia lähimain? Samassa oveen koputettiin... Naapuri toi kattilallisen kiehuvaa kanakeittoa sanoen. "Näimme, että olitte huonossa kunnossa ja ajattelimme auttaa." Ei kukaan Suomessa vie naapurilleen mitään apua tai kanakeittoja. Ei kukaan välitä. Kaikkien pitää selvitä ITSE ja vain ITSELLEEN. Mutta ei se niin mene. Siksi täällä on niin paljon yksinäisiä, onnettomia ja surullisia ihmisiä.

Kääntyminen on aika vaikeaa Suomessa, mutta ei mahdotonta. Uusi Rabbi on nuori ja jos olet vakaasti niin päättänyt, soita ja sovi aika. Mutta se on elinikäinen ratkaisu. Et voi tulla juutalaiseksi vain kokeeksi ja sitten päättää toisin. Tulet sen huomaamaan. Ei keskitysleirilläkään eroiteltu kuka on enemmän tai vähemmän juutalainen.
        Seela Sella on aika hyvä esimerkki. Ja on kaikkien rakastama seurakunnassa.

Kiitos rohkaisevista sanoista, olen nyt jo huomannut eräitä asioita kuinka jotkut ovat asettuneet minua vastaan vaikka en vielä olekkaan kääntynyt.

Ja tuo kun sanoit ettet kokeeksi voi kääntyä hieman huolestuttaa itseänikin, mitä jos joskus menetän uskoni?

Mitä sitten teen, voinko enää sanoa olevani juutalainen?

Siitä olen ihan varma että kun käännyn niin ystäviä menetän mutta sellaiset saavatkin mennä.

Katsoin muuten ohjelman Sellasta ja siinä hän kertoi kun hänelle sanottiin miehensä kuoltua että nytän sinäkin voit luopua tuosta höpö juutalaisuudestasi, aika uskomatonta ?!!

Vallan upea nainen kaikenkaikkiaan ja varmasti rakastettu kuten sanoit.

• tuttua huttua

Juutalaisesta näkökulmasta kaikki ihmiset ovat joko juutalaisia tai ei-juutalaisia. Olet siirtymävaiheessa ainoastaan sen ajan, kun opiskelet ja aikeesi on kääntyä. Sillon sinua voi nimittää käännynnäiseksi. Kääntymisen jälkeen olet samanlainen juutalainen kuin kaikki muutkin.

Ei-juutalaiset eivät tätä asiaa välttämättä tunne ja siksi voivat käyttää sellaisia termejä kuin "puolijuutalainen", "käännynnäinen", " ei oikea juutalainen" .... Heillä on jokin epämääräinen kuvitelma juutalaisuudesta, joka on jotain poikkeavaa. Ehkä jopa eksoottista. Koska sinä olet heidän ystävänsä 30 vuoden ajalta, on heidän vaikea (luultavasti mahdoton) sovittaa tätä epämääräistä mielikuvaansa sinuun, jonka he lukevat omaan viiteryhmäänsä kuuluvaksi.

Juutalaisuus ei kuitenkaan tunne sellaista käsitettä kuin puolijuutalainen. Se on joko tai. Juutalaiseksi tullaan joko syntymällä juutalaisesta äidistä tai kääntymällä halakhan mukaan. Jos ei jälkimmäistä tunnusta, ei tunnusta silloin juutalaista lakia. Se on ymmärrettävää ei-juutalaiselta, mutta ei juutalaiselta. Juutalaisen isän lapsi ei ole juutalainen (ellei käänny), jankutukset hezistä ovat ihan turhia. Ihminen joko on tai ei ole juutalainen. Jos äiti on kääntynyt halakhan mukaan ennen lapsen syntymää, niin lapsi syntyy silloin juutalaisesta äidistä ja on siten juutalainen.

Kannattaa myös huomioida, että vastaavaa kääntymisprosessia ja mikvessä käyntiä edellytetään myös esim. juutalaisilta, jotka eivät ole pariin sukupolveen juutalaisuuttaan mitenkään harjoittaneet. Paluu juutalaisuuteen edellyttää samanlaisia asioita kuin juutalaisuuteen kääntyminen. Se selkeyttää juutalaisen sielun ja juutalaisen identiteetin.

Ja kuka sitä ihan oikeasti tietää, mitä kenenkin sukupuusta löytyy?! Kääntymisiä on aina ollut, sillä joillekin yksilöille se on ollut omantunnon kysymys jopa silloin, kun juutalaisuuteen kääntymisestä on seurannut kuolemantuomio.

Juutalaisuuteen kääntymisen ja siten juutalaisen lain kyseenalaistaminen on tyypillistä

a) ei-juutalaisille, joiden on vaikea hyväksyä heidän omaan ryhmäänsä kuuluvan ihmisen tekevän tällaisen ison elämänmuutoksen sekä

b) omassa kääntymisprosessissaan syystä tai toisesta epäonnistuneille ihmisille. Onhan se nyt ärsyttävää, että joku etenee innolla jossain, jossa itse on epäonnistunut!

Ja Suomessa on muutenkin tapana ennemmin vähätellä muita ihmisiä kuin rohkaista heitä uusissa elämänvalinnoissaan.

Muualla kuin Suomessa ongelman muodostaa reformiseurakuntien kautta tulleet käännynnäiset, joiden juutalaisuus ortodoksipiireissä aina kyseenalaistetaan. Mikä on tietysti luonnollista, koska koko reformiliike jo lähtökohtaisesti kyseenalaistaa juutalaisen lain. Nykypäivänä tämä koskee melkein kaikkia reformijuutalaisia, koska heidän matriarkaalisessa sukupuussa mahdollisesti oleva ortodoksijuutalainen mamele on todennäköisesti jo melkoisen kaukana.

Ketjusta on poistettu 54 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      20
      3365
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      11
      2777
    3. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2404
    4. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      42
      1807
    5. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      47
      1485
    6. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1418
    7. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      41
      1371
    8. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      8
      1335
    9. Oletko uhriutuja?

vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      52
      1243
    10. Missikohu edustaa nykyajan monimuotoisuutta

Puolesta vai vastaan, saako esittää pilkkaavasti jonkun toisen ihmisen syntyperäisiä ominaisuuksia? Kadulla vastaan tule
      Sinkut
      262
      1115
    Aihe