Katoliseen uskoon eli isieni uskoon PALANNEENA olen katkera niiden takia, jotka syyttöminä ovat luterilaisia.
Suomen kansa ei edes toivonut/halunnut moista reformaatiota. Se toteutettiin Kustaa Vaasan hirmukäskystä, koska hän halusi rohmuta kirkon omaisuuden itselleen. Turun torilla mestattiin muille varoitukseksi niitä, jotka rohkeina pitivät kiinni katolisesta uskosta. Rauman fransiskaaniluostarin munkit teloitettiin... Suomi vaipui kulttuuripimentöön vuosisadoiksi.
Mielestäni on tyystin kokonaan eri asia olla luterilainen "syyttömästi" (ei raskauttavaa) ja "omasta syystään" (erittäin raskauttavaa).
Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat ovat luterilaisia vain sen takia, että vanhemmat ovat kiikuttaneet pikku pilttinsä aikanaan luterilaisen pastorin kastettavaksi kun muutakaan vaihtoehtoa ei Luther-Suomessa silloin oikein ollut.
Toiseen ryhmään kuuluvat pitäytyvät Martti Lutherin harhaopeissa omasta valinnastaan ja vieläpä levittelevät niitä toisille vääristellen ex-munkin elämää, fasistisia mielipiteitä ja muita historiallisia tosiasioita. Tällainen jos mikä on raskauttava teko ja vakava synti, vai eikö vain?
Ikävä kyllä tähän jälkimmäiseen ryhmään kuuluvat ovat käytännössä miljardiyrityksen nimeltä Suomen ev.-lut. kirkko palkkalistoilla, joten he ovat käytännössä valinneet jo mammoman uskon täyteyden sijaan. Vai luuletteko, etteivät jotkut eerohuoviset, ristocantellit ja muut älyköt ole jo ajat sitten tajunneet, ettei Lutherin oppi voi olla teologisesti kestävää?
Omituista suhtautumista? Päättäkää itse!
Reformaatio oli rikos!
32
1183
Vastaukset
- taneli
Mistä tämä tyystin persoonallinen katkeruus luterilaista kirkkoa kohtaan kumpuaa? Puhuiko rippipappi vain perkeleen vallasta, joka täysin luonnollisesti ahdistaa siinä iässä olevaa? Vai oletko kuulunut johonkin hihhulijärjestöön, jossa kaikki ajatukset lyödään maahan joko raamattu- tai tunnustusfundamentalismilla?
Ihan vain keskinäisen rakkauden valossa ei olisi hullumpi vaihtoehto, että etsisit käsiisi jonkun mukanan luterilaisen papin, jonka kanssa voisit keskustella niistä asioista, jotka luterilaisuudessa nyppivät. Ei siksi, että kääntyisin luterilaiseksi, vaan siksi että saisit rauhan menneisyytesi kanssa(?).- Verna
Tuota Oppineen katkeruutta ja vihaa luterilaisuutta kohtaan minäkin olen ihmetellyt moneen kertaan. Noin minusta voisi käyttäytyä sellainen, joka jostain syystä olisi joutunut erotetuksi ahdasmielisestä yhteisöstään, mutta eihän sellaisia luterilaisuuden parissa ole vai onko?
Jos hän nyt on löytänyt uuden ja paremman kodin katolilaisuudesta, niin eikö hänen tulisi olla onnellinen ja tyytyväinen? Kai silloin olisi viisainta unohtaa vanhat kaunat ja suhtautua muulla tavoin ajatteleviinkin ymmärtäväisesti.
Ihmettelen sitäkin, kun Oppineelle Luther on vain juutalaisten ja vammaisten vihaaja, harhautunut ex-munkki jne., mikä on kovin negatiivinen suhtaumistapa historian henkilöön. Mistä hän nuo vammaisetkin löysi mukaan? Eikä hän ota huomioon, että Lutherin elinaikana yleensä suhtauduttiin juutalaisiin vihamielisesti. Jos Luther olisi ollut täysin sellainen, kuin Oppinut hänet esittää, ei hänestä olisi ollut uskonpuhdistajaksi, vaan hänet olisi varmaan suljettu johonkin laitokseen. - Oppinut
Verna kirjoitti:
Tuota Oppineen katkeruutta ja vihaa luterilaisuutta kohtaan minäkin olen ihmetellyt moneen kertaan. Noin minusta voisi käyttäytyä sellainen, joka jostain syystä olisi joutunut erotetuksi ahdasmielisestä yhteisöstään, mutta eihän sellaisia luterilaisuuden parissa ole vai onko?
Jos hän nyt on löytänyt uuden ja paremman kodin katolilaisuudesta, niin eikö hänen tulisi olla onnellinen ja tyytyväinen? Kai silloin olisi viisainta unohtaa vanhat kaunat ja suhtautua muulla tavoin ajatteleviinkin ymmärtäväisesti.
Ihmettelen sitäkin, kun Oppineelle Luther on vain juutalaisten ja vammaisten vihaaja, harhautunut ex-munkki jne., mikä on kovin negatiivinen suhtaumistapa historian henkilöön. Mistä hän nuo vammaisetkin löysi mukaan? Eikä hän ota huomioon, että Lutherin elinaikana yleensä suhtauduttiin juutalaisiin vihamielisesti. Jos Luther olisi ollut täysin sellainen, kuin Oppinut hänet esittää, ei hänestä olisi ollut uskonpuhdistajaksi, vaan hänet olisi varmaan suljettu johonkin laitokseen.Kun Verna kerran yrittää vältellä totuutta mitä tulee Lutherin halveksuntaan vammaisia kohtaan, tässä Vernan ja muiden luterilaisten muistin virkistämiseksi oppi-isänne sanaa:
Martti Luther kirjoittaa: »Wenn man aber von den teufelähnlichen Kindern erzählt, von denen ich einige gesehen habe, so halte ich dafür, dass sie entweder vom Teufel entstellt, aber nicht von ihm gezeugt sind, oder dass es wahre Teufel sind« (Opery exegetica, Erlanger Ausgabe, II., S. 127).
Oppineen suomennos Lutherin tekstistä: "Kun kerrotaan paholaismaisista lapsista, joista olen nähnyt joitakin, olen sitä mieltä, että he ovat joko Paholaisen rumentamia, joskaan eivät hänen siittämiään, tai että ne (itse) ovat todellisia Paholaisia" (Opery exegetica, Erlanger Ausgabe, II., sivu 127).
Pyhän Hengen valaisema "opettaja"? - vammaiset
Oppinut kirjoitti:
Kun Verna kerran yrittää vältellä totuutta mitä tulee Lutherin halveksuntaan vammaisia kohtaan, tässä Vernan ja muiden luterilaisten muistin virkistämiseksi oppi-isänne sanaa:
Martti Luther kirjoittaa: »Wenn man aber von den teufelähnlichen Kindern erzählt, von denen ich einige gesehen habe, so halte ich dafür, dass sie entweder vom Teufel entstellt, aber nicht von ihm gezeugt sind, oder dass es wahre Teufel sind« (Opery exegetica, Erlanger Ausgabe, II., S. 127).
Oppineen suomennos Lutherin tekstistä: "Kun kerrotaan paholaismaisista lapsista, joista olen nähnyt joitakin, olen sitä mieltä, että he ovat joko Paholaisen rumentamia, joskaan eivät hänen siittämiään, tai että ne (itse) ovat todellisia Paholaisia" (Opery exegetica, Erlanger Ausgabe, II., sivu 127).
Pyhän Hengen valaisema "opettaja"?Mikä on vammaisten asema "hyvien" katolilaisten hallitsemassa köyhässä etelä-amerikassa?
- Oppinut
vammaiset kirjoitti:
Mikä on vammaisten asema "hyvien" katolilaisten hallitsemassa köyhässä etelä-amerikassa?
Aina kun luterilaisia sättii jostakin ASIASTA, he alkavat puhua jostakin epäolennaisesta tai asian vierestä...
Luterilaisuutta ei voida puolustella, se on pelkkä ihmiskeksintö ja harhaoppi. Sillä sipuli. - martin poika
Verna kirjoitti:
Tuota Oppineen katkeruutta ja vihaa luterilaisuutta kohtaan minäkin olen ihmetellyt moneen kertaan. Noin minusta voisi käyttäytyä sellainen, joka jostain syystä olisi joutunut erotetuksi ahdasmielisestä yhteisöstään, mutta eihän sellaisia luterilaisuuden parissa ole vai onko?
Jos hän nyt on löytänyt uuden ja paremman kodin katolilaisuudesta, niin eikö hänen tulisi olla onnellinen ja tyytyväinen? Kai silloin olisi viisainta unohtaa vanhat kaunat ja suhtautua muulla tavoin ajatteleviinkin ymmärtäväisesti.
Ihmettelen sitäkin, kun Oppineelle Luther on vain juutalaisten ja vammaisten vihaaja, harhautunut ex-munkki jne., mikä on kovin negatiivinen suhtaumistapa historian henkilöön. Mistä hän nuo vammaisetkin löysi mukaan? Eikä hän ota huomioon, että Lutherin elinaikana yleensä suhtauduttiin juutalaisiin vihamielisesti. Jos Luther olisi ollut täysin sellainen, kuin Oppinut hänet esittää, ei hänestä olisi ollut uskonpuhdistajaksi, vaan hänet olisi varmaan suljettu johonkin laitokseen.luterilaiset maistaa omaa lääkettänne - aika suvaitsemattomia olette itse mm. jekovan todistajia, mormoneja, seitsemännen päivän adventisteja jne. kohtaan.
Oppinut räyhätköön rauhassa ja sitten luterilaiset jotka on enemmistönä itkee vaikka itse aina sortavat vähemmistöjä.
- tosissasi
Se on rikos ja rikollisuutta koko ihmiskuntaa kohtaan, kun tuo Paavi,eli Antikristus suojelee katolisen kirkon pedofileja piispoja ja pappeja sekä muita perverssi työntekijöitä. Lisäksi paavi sallii homoseksuuaaliset suhteet katolisen kirkon työntekijöiden kesken. Ja sallii näiden pahojen miespuolisten ja naispuolisten temppelihuorien käydä ripillä samoissa tiloissa joissa muutkin uskovaiset käyvät ripillä.
Myös se on rikollista,kun palvotaan kuvia ja esíneitä sekä seinälle ripustettuja irvokkaita kristuspatsaita ja tätä kaikkea harrastaa hyvä katolilainen pakanauskovainen.- Oppinut
Mielesi on niin syvällä protestantismin harhaoppien pimeyksissä ettei uskon valo pääse sitä enää valaisemaan. Rukoilen puolestasi!
- asioista
Oppinut kirjoitti:
Mielesi on niin syvällä protestantismin harhaoppien pimeyksissä ettei uskon valo pääse sitä enää valaisemaan. Rukoilen puolestasi!
Jospa rukoilisit itsesi puolesta harhainen pakana
ja antikristuksen tukija. Tiedätkö kuinka monta ihmistä katolinen kirkko murhasi 1500 luvulla.
Tiedätkö kuinka montaa ihmistä kidutettiin 1500 luvulla paavien ja kuninkaiden toimesta. Olet selvästi katolisen pahuuden vallassa. Luovu poies
siitä ja tee parannus heti.
- vapaa luterilainen
mietiskele näitä aiheita
ANEKAUPPA
VAIN LATINANKIELINEN JUMALANPALVELUS
JA RAAMATTU
PAAVIN JA KIRKON EREHTYMÄTTÖMYYS
(mietiskele sitä ja vaikka anekauppaa
yhtäaikaa niin voit saada ahaa elämyksiä)
PAPPIEN NAIMATTOMUUS
(johan se Paavali sanoi että seurakuntien
paimenien tulee olla kunnollisia
YHDEN VAIMON MIEHIÄ)- Oppinut
Anekauppa oli ihan jees, koska aneilla ei saada syntejä anteeksi, vaan vapaudutaan syntien ajallisista rangaistuksista. Aneita on edelleen, niitä vain ei enää myydä. On sangen ikävää teidän kannaltanne, ettette niitä voi saada, koska ne on varattu vain katolilaisille. Kirkko voi tehdä niin, koska Kristuksen kirkko on katolisessa kirkossa.
Vain latinankielinen jumalanpalvelus ja Raamattu? Vatikaani kakkosessa kirkko otti käyttöön kansankieliset messut. Enpä tiedä, onko tuo kansankielen suosio teillä lutskujen joukoissa ollut niin suosioon. Teepä pikku havaintokäynti kyläkirkkoosi su klo 10.00. Siellä istuu kolme ev.lut. mummoa hoilaamassa ( maksetut pastori/nna ja urkuri/nna), kun taas katoliset kirkot ovat täynnä monta kertaa joka sunnuntai.
Pappien naimattomuus on sekin ihan OK. Papit ovat lähellä kansaa ja heille voi soittaa vaikka yöllä. Soitapa itse Paarman Jukalle ja Huovisen Eerolle keskellä yötä, niin saat langan päähän vihaisen muijan. Eikä silleen, eivät ne teidänkään pastorit ole YHDEN VAIMON miehiä, mitä nyt parhaimmissa tapauksissa ovat jo 3. tai 4. avioliitossa. Ja onhan tuo Riekkisen Willekin jo uudelleen nainut.
Luterilaiset "argumentit" ovat niin tylsiä ja saman jankkaamista, että hoh, hoijaa... ihan tässä alkaa ramaista. - Verna
Oppinut kirjoitti:
Anekauppa oli ihan jees, koska aneilla ei saada syntejä anteeksi, vaan vapaudutaan syntien ajallisista rangaistuksista. Aneita on edelleen, niitä vain ei enää myydä. On sangen ikävää teidän kannaltanne, ettette niitä voi saada, koska ne on varattu vain katolilaisille. Kirkko voi tehdä niin, koska Kristuksen kirkko on katolisessa kirkossa.
Vain latinankielinen jumalanpalvelus ja Raamattu? Vatikaani kakkosessa kirkko otti käyttöön kansankieliset messut. Enpä tiedä, onko tuo kansankielen suosio teillä lutskujen joukoissa ollut niin suosioon. Teepä pikku havaintokäynti kyläkirkkoosi su klo 10.00. Siellä istuu kolme ev.lut. mummoa hoilaamassa ( maksetut pastori/nna ja urkuri/nna), kun taas katoliset kirkot ovat täynnä monta kertaa joka sunnuntai.
Pappien naimattomuus on sekin ihan OK. Papit ovat lähellä kansaa ja heille voi soittaa vaikka yöllä. Soitapa itse Paarman Jukalle ja Huovisen Eerolle keskellä yötä, niin saat langan päähän vihaisen muijan. Eikä silleen, eivät ne teidänkään pastorit ole YHDEN VAIMON miehiä, mitä nyt parhaimmissa tapauksissa ovat jo 3. tai 4. avioliitossa. Ja onhan tuo Riekkisen Willekin jo uudelleen nainut.
Luterilaiset "argumentit" ovat niin tylsiä ja saman jankkaamista, että hoh, hoijaa... ihan tässä alkaa ramaista."Anekauppa oli ihan jees, koska aneilla ei saada syntejä anteeksi, vaan vapaudutaan syntien ajallisesta rangaistuksesta."
Muutaman anekirjeen hinta: kirkon ryöstö tai väärä vala: 9 dukaattia; murha: 8 dukaaattia.
Syntisen tuli katua ja tuoda ripissä katumuksensa papille tiedoksi saadakseen tältä määrätyn maallisen rangaistuksen. Maallinen rangastus oli mahdollista kumota anemaksulla. Tämä perustui siihen käsitykseen, että kirkko oli Kristuksen ja tämän kärsimyksen ansiosta saanut käyttöönsä loppumattoman "kirkon aarteen", josta piispat ja papit saattoivat jakaa syntisille.
Anekauppa rappeutui peitetyksi rahapoliittiseksi toiminnaksi. Aneilla sai anteeksiannon syntinsä tuomasta maallisesta rangaistuksesta. Anekirja lupasi anteeksiannon heti, kun se oli ripissä tunnustettu. Ei tarvittu edes katumusta.
Niin, onhan tuo anekauppa ihan jees-touhua. Joku muu olisi varmaan Lutherin tilalla ostanut aneita ja elänyt niin kuin huvittaa. Eipä olisi mitään porua noussut mistään, kun kerran murhatkin sai aneilla anteeksi pienemmistä rikoksista puhumattakaan.
Tuskinpa kukaan luterilainen katolilaisten ( Emme kai sivistyneinä ihmisinä ala puhua lutskuista ja katskuista? ) aneita kaipaa. Pitäkää vain hyvänänne ja tehkää niillä, mitä ikinä huvittaa. Tosin olisin kylläkin utelias näkemään, miltä ne näyttävät.
Katolilaisten pappien naimattomuus on varmaan ulkopuolisten mielestä ihan OK, mutta mitä he itse asiasta ajattelevat, onkin jo eri asia. Televisiossa oli jokin aika sitten dokumentti katolaisista papeista, joilla oli naisystävä ja lapsia ja joilla oli tämän tilanteeen vuoksi suuria vaikeuksia.
Vaikea on myös kuvitella, että virallisesti naimaton pappi pystyy antamaan esimerkiksi perheneuvontaa. Sitä paitsi enpä usko, että katolilainenkaan pappi ilahtuu, jos joku seurakuntalainen soittaa hänelle keskellä yötä.
Kun kerran olet löytänyt onnesi ja autuutesi katolilaisesta kirkosta, niin etkö jo voisi suhtautua ex-uskontoosi rauhallisemmin ja kiihkoilematta? Kyllä me luterilaiset sinulle onnesi suomme. - Oppinut
Verna kirjoitti:
"Anekauppa oli ihan jees, koska aneilla ei saada syntejä anteeksi, vaan vapaudutaan syntien ajallisesta rangaistuksesta."
Muutaman anekirjeen hinta: kirkon ryöstö tai väärä vala: 9 dukaattia; murha: 8 dukaaattia.
Syntisen tuli katua ja tuoda ripissä katumuksensa papille tiedoksi saadakseen tältä määrätyn maallisen rangaistuksen. Maallinen rangastus oli mahdollista kumota anemaksulla. Tämä perustui siihen käsitykseen, että kirkko oli Kristuksen ja tämän kärsimyksen ansiosta saanut käyttöönsä loppumattoman "kirkon aarteen", josta piispat ja papit saattoivat jakaa syntisille.
Anekauppa rappeutui peitetyksi rahapoliittiseksi toiminnaksi. Aneilla sai anteeksiannon syntinsä tuomasta maallisesta rangaistuksesta. Anekirja lupasi anteeksiannon heti, kun se oli ripissä tunnustettu. Ei tarvittu edes katumusta.
Niin, onhan tuo anekauppa ihan jees-touhua. Joku muu olisi varmaan Lutherin tilalla ostanut aneita ja elänyt niin kuin huvittaa. Eipä olisi mitään porua noussut mistään, kun kerran murhatkin sai aneilla anteeksi pienemmistä rikoksista puhumattakaan.
Tuskinpa kukaan luterilainen katolilaisten ( Emme kai sivistyneinä ihmisinä ala puhua lutskuista ja katskuista? ) aneita kaipaa. Pitäkää vain hyvänänne ja tehkää niillä, mitä ikinä huvittaa. Tosin olisin kylläkin utelias näkemään, miltä ne näyttävät.
Katolilaisten pappien naimattomuus on varmaan ulkopuolisten mielestä ihan OK, mutta mitä he itse asiasta ajattelevat, onkin jo eri asia. Televisiossa oli jokin aika sitten dokumentti katolaisista papeista, joilla oli naisystävä ja lapsia ja joilla oli tämän tilanteeen vuoksi suuria vaikeuksia.
Vaikea on myös kuvitella, että virallisesti naimaton pappi pystyy antamaan esimerkiksi perheneuvontaa. Sitä paitsi enpä usko, että katolilainenkaan pappi ilahtuu, jos joku seurakuntalainen soittaa hänelle keskellä yötä.
Kun kerran olet löytänyt onnesi ja autuutesi katolilaisesta kirkosta, niin etkö jo voisi suhtautua ex-uskontoosi rauhallisemmin ja kiihkoilematta? Kyllä me luterilaiset sinulle onnesi suomme.Verna siis kuuluu ryhmään 2, ns. vannoutuneisiin Lutherinuskoviin eli tod.näk. on moisen puljun palkkalistoilla. Se on erittäin raskauttavaa!
Kaikki paavit, piispat ja papit eivät ole olleet pyhimyksiä. Silti korruptoituneinkin katolinen pappi on parempi kuin jokin Wille Riekkinen, joka puheidensa perusteella ei usko mihinkään muuhun kuin itseensä ja kirkollisveroon. Eikä Willestäkään taida olla oikein perheneuvontaa antamaan, kun on vaimonsa jättänyt ja eronneet lutskupastorinnan nainut, vai onko?
Siinä vaiheessa, kun kondomit taas pettävät ja abortti on tehty ev.-lut. puljun siunauksella jo kolmatta kertaa, kun leipäpastori on "siunannut" viidenteen avioliittoon ja kirkossa ei tule käytyä muuta kuin "omalla saarnavuorolla", kuka tahansa ajatteleva ihminen sanoisi: hedelmistä puu tunnetaan - sama moraalin ja hengen rappio, joka leimasi Martti Lutherin elämää, on totta nykyajan luterilaisuudessa.
Luterilainen = Luther-lainen
Katolilainen/ortodoksi = kristitty - Verna
Oppinut kirjoitti:
Verna siis kuuluu ryhmään 2, ns. vannoutuneisiin Lutherinuskoviin eli tod.näk. on moisen puljun palkkalistoilla. Se on erittäin raskauttavaa!
Kaikki paavit, piispat ja papit eivät ole olleet pyhimyksiä. Silti korruptoituneinkin katolinen pappi on parempi kuin jokin Wille Riekkinen, joka puheidensa perusteella ei usko mihinkään muuhun kuin itseensä ja kirkollisveroon. Eikä Willestäkään taida olla oikein perheneuvontaa antamaan, kun on vaimonsa jättänyt ja eronneet lutskupastorinnan nainut, vai onko?
Siinä vaiheessa, kun kondomit taas pettävät ja abortti on tehty ev.-lut. puljun siunauksella jo kolmatta kertaa, kun leipäpastori on "siunannut" viidenteen avioliittoon ja kirkossa ei tule käytyä muuta kuin "omalla saarnavuorolla", kuka tahansa ajatteleva ihminen sanoisi: hedelmistä puu tunnetaan - sama moraalin ja hengen rappio, joka leimasi Martti Lutherin elämää, on totta nykyajan luterilaisuudessa.
Luterilainen = Luther-lainen
Katolilainen/ortodoksi = kristittysain seuraavalta sivulta ( Googlen avulla etsitty, hakusanana anekauppa, ensimmäinen vaihtoehto, yhtään anekauppaa puolustava vaihtoehtoa ei löytynyt, luin kaikki ) :
http://alt.wittenberg.de/fi/seiten/ablass.html
En ole opiskellut teologisessa tiedekunnassa enkä ole tai ole ollut kirkon palkkalistoilla.
Jos luterilainen usko on sinusta harhaoppia, niin sille ei voi mitään. Tuskinpa meillä kummallakaan on oikeutta ruveta tuomitsemaan eri tavalla kuin itse ajattelevaa harhaoppiseksi. Wille Riekkisen seurassa en ole missään huonossa seurassa.
Oletko unohtanut tämän: Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi, vai haluatko nimenomaan tulla tuomituksi? - Vapaa luterilainen
Oppinut kirjoitti:
Anekauppa oli ihan jees, koska aneilla ei saada syntejä anteeksi, vaan vapaudutaan syntien ajallisista rangaistuksista. Aneita on edelleen, niitä vain ei enää myydä. On sangen ikävää teidän kannaltanne, ettette niitä voi saada, koska ne on varattu vain katolilaisille. Kirkko voi tehdä niin, koska Kristuksen kirkko on katolisessa kirkossa.
Vain latinankielinen jumalanpalvelus ja Raamattu? Vatikaani kakkosessa kirkko otti käyttöön kansankieliset messut. Enpä tiedä, onko tuo kansankielen suosio teillä lutskujen joukoissa ollut niin suosioon. Teepä pikku havaintokäynti kyläkirkkoosi su klo 10.00. Siellä istuu kolme ev.lut. mummoa hoilaamassa ( maksetut pastori/nna ja urkuri/nna), kun taas katoliset kirkot ovat täynnä monta kertaa joka sunnuntai.
Pappien naimattomuus on sekin ihan OK. Papit ovat lähellä kansaa ja heille voi soittaa vaikka yöllä. Soitapa itse Paarman Jukalle ja Huovisen Eerolle keskellä yötä, niin saat langan päähän vihaisen muijan. Eikä silleen, eivät ne teidänkään pastorit ole YHDEN VAIMON miehiä, mitä nyt parhaimmissa tapauksissa ovat jo 3. tai 4. avioliitossa. Ja onhan tuo Riekkisen Willekin jo uudelleen nainut.
Luterilaiset "argumentit" ovat niin tylsiä ja saman jankkaamista, että hoh, hoijaa... ihan tässä alkaa ramaista.Kuten varmaan itsekin ymmärrät
syvällä sydämessäsi, ei
minulla ole mitään syytä
tämän jälkeen pitää uskoasi
hyvänä tai totena.
Jeesus RAKASTAA SINUA.
Anna Jeesuksen näyttää asiat,
Hän kyllä varmasti näyttää
jos sydämesi totuutta janoaa.
Siunausta.
- Oppinut
Luterilaisten säälittävän surkea keskustelun ja yleissivistyksen taso on tullut jälleen kerran ilmi tässä keskustelussa.
Tällä on tarkoitus keskustella REFORMAATIOSTA, ei katolisesta kirkosta. Olkaa hyvät ja pysykää aiheessa. Kiertelemällä aihetta osoitatte vain minulle ja muille oppineille sen tosiasian pitävyyden, ettei REFORMAATIOTA ja Luther-huithapelia voida puolustella järkiargumentein.
Niin kuin ei voidakaan...
Jos huomenna Vladimir Putin valtaisi Suomen ja vaatisi suomalaisia ryhtymään muslimeiksi, niin Verna ja muut olisivat varmasti tukka putkella kummitusasuissa kaupungilla vaeltelemassa!- keskustelusta
reformaatio ei siis sinun mielestäsi liity katoliseen kirkkoon eikä sen harjoittamaan pahuuteeen. missä olet oppisi saanut pakana?
luther on kuollut 1500 luvulla. hän oli saksalainen katolinen munkki. kuuleman mukaan erittäin älykäs ja rohkea mies. toisin kuin sinä
joka vaikutat valheen lapselta ja antikristuksen
palvelijalta. - Oppinut
keskustelusta kirjoitti:
reformaatio ei siis sinun mielestäsi liity katoliseen kirkkoon eikä sen harjoittamaan pahuuteeen. missä olet oppisi saanut pakana?
luther on kuollut 1500 luvulla. hän oli saksalainen katolinen munkki. kuuleman mukaan erittäin älykäs ja rohkea mies. toisin kuin sinä
joka vaikutat valheen lapselta ja antikristuksen
palvelijalta.Nimenomaan tällaisia viestejä tarkoitin luterilaisten "keskustelutaidolla" tai paremminkin sen puutteella. Toisaalta ymmärrän teitä, hyvät ystävät ja kylän miehet, sillä protestantismiin ei kuulu kulttuurin edistäminen (virsien veisuuta lukuunottamatta) eikä avoin keskustelu.
- Kiinnostunut
Oppinut kirjoitti:
Nimenomaan tällaisia viestejä tarkoitin luterilaisten "keskustelutaidolla" tai paremminkin sen puutteella. Toisaalta ymmärrän teitä, hyvät ystävät ja kylän miehet, sillä protestantismiin ei kuulu kulttuurin edistäminen (virsien veisuuta lukuunottamatta) eikä avoin keskustelu.
Kiitos kommenteistä. Olen itse eronnut kirkosta mutta olisi mielenkiintoista tutkia lutherilaisuuden taustoja ja dogmeja. Juutalaisvastaisuus tuli täytenä yllätyksenä.
- Järkevä
Katolilaistenkaan oppeja ei voida puolustella järkiargumentella. Taikauskoa ja tietämättömyyttä yhtä lailla.
- Missukka
Kiinnostunut kirjoitti:
Kiitos kommenteistä. Olen itse eronnut kirkosta mutta olisi mielenkiintoista tutkia lutherilaisuuden taustoja ja dogmeja. Juutalaisvastaisuus tuli täytenä yllätyksenä.
Luther kävi vuosikausia oppikeskusteluja juutalaisten kanssa. Hänellä henkilökohtaisesti meni lopulta välit poikki yhden jos toisenkin läheisen henkilön kanssa.
Jos tämä keskustelu kannustaa tutkimaan Lutheria henkilönä niin se on positiivista.
Lutherin elämäntyö on kuitenkin hänen kirjallinen tuotantonsa. Se teksti ei aukea yhtä helposti kuin Iltasanomat.
p.s. Oppineelle en vastaa, meilläkin meni välit poikki. - Oppinut
Missukka kirjoitti:
Luther kävi vuosikausia oppikeskusteluja juutalaisten kanssa. Hänellä henkilökohtaisesti meni lopulta välit poikki yhden jos toisenkin läheisen henkilön kanssa.
Jos tämä keskustelu kannustaa tutkimaan Lutheria henkilönä niin se on positiivista.
Lutherin elämäntyö on kuitenkin hänen kirjallinen tuotantonsa. Se teksti ei aukea yhtä helposti kuin Iltasanomat.
p.s. Oppineelle en vastaa, meilläkin meni välit poikki.Missukka valehtelee niin, että korvat heiluvat. Vai kävi Luther vuosikausia "oppikeskusteluja" juutalaisten kanssa?
Saanko nauraa? Niiden "oppikeskustelujen" sisältö on kaikkien luettavissa Martti Lutherin eepoksesta "Juutalaisista ja heidän valheistaan"!
Lukekaa se ja heittäkää moisella hereettisellä huithapelilla vesilintua. Itse palasin esi-isieni KATOLISEEN USKOON. - Verna
Oppinut kirjoitti:
Missukka valehtelee niin, että korvat heiluvat. Vai kävi Luther vuosikausia "oppikeskusteluja" juutalaisten kanssa?
Saanko nauraa? Niiden "oppikeskustelujen" sisältö on kaikkien luettavissa Martti Lutherin eepoksesta "Juutalaisista ja heidän valheistaan"!
Lukekaa se ja heittäkää moisella hereettisellä huithapelilla vesilintua. Itse palasin esi-isieni KATOLISEEN USKOON.Luther eli 1483 - 1546. Juutalasivastaisen kirjansa hän julkaisi vasta vuonna 1543, siis kolme vuotta ennen kuolemaansa. Kyllä hän on ehtinyt ennen kirjan julkaisemista käydä monia oppikeskusteluja juutalaisten kanssa.
- Oppinut
Verna kirjoitti:
Luther eli 1483 - 1546. Juutalasivastaisen kirjansa hän julkaisi vasta vuonna 1543, siis kolme vuotta ennen kuolemaansa. Kyllä hän on ehtinyt ennen kirjan julkaisemista käydä monia oppikeskusteluja juutalaisten kanssa.
Onkin nimenomaan RASKAUTTAVAA Lutherille, ettei hän edes ennen tyhjään polkaisemistaan viitsinyt edes katua Jumalan edessä vääriä tekojaan ja (rotu)oppejaan.
Iski Lutherista minkä tahansa TOSIASIAN pöytään, kaiken maailman missukat, vernat ja muut paastosluterilaiset ovat heti selittämässä niitä pois. Ei tarvitse! Kyllä me jo tiedämme, että te uskotte mieluummin Lutheriin kuin Kristukseen! - Verna
Oppinut kirjoitti:
Onkin nimenomaan RASKAUTTAVAA Lutherille, ettei hän edes ennen tyhjään polkaisemistaan viitsinyt edes katua Jumalan edessä vääriä tekojaan ja (rotu)oppejaan.
Iski Lutherista minkä tahansa TOSIASIAN pöytään, kaiken maailman missukat, vernat ja muut paastosluterilaiset ovat heti selittämässä niitä pois. Ei tarvitse! Kyllä me jo tiedämme, että te uskotte mieluummin Lutheriin kuin Kristukseen!että Luterilaisuuspalstalla pidetään Lutheria arvossa. Se on yhtä selvää, kuin se, että Katolilaisuuspalstalla pääsääntöisesti kannatetaan katolilaisuutta, Ateismipalstalla ateismia tai Satanismipalstalla satanismia. Mitä ihmettelemistä siinä on? Sen sijaan voi täydestä syystä ihmetellä sitä, kuinka tahditon sinä jaksat olla.
Sinun tosiasiasi Lutherista ovat sellaisia, että niitä ei kukaan historiankirjoittaja hyväksyisi tosiasioiksi, enpä usko edes kiihkottomien katolilaisten niitä hyväksyvän. - Markus
Oppinut kirjoitti:
Onkin nimenomaan RASKAUTTAVAA Lutherille, ettei hän edes ennen tyhjään polkaisemistaan viitsinyt edes katua Jumalan edessä vääriä tekojaan ja (rotu)oppejaan.
Iski Lutherista minkä tahansa TOSIASIAN pöytään, kaiken maailman missukat, vernat ja muut paastosluterilaiset ovat heti selittämässä niitä pois. Ei tarvitse! Kyllä me jo tiedämme, että te uskotte mieluummin Lutheriin kuin Kristukseen!Kannattaisiko sinun nyt pitää vähän paussia,et pysty näköjään vastaamaan Vernan hyvään historian
tuntemukseen kuin jollain olemattomilla heitoilla.
Kommenttisi alkavat olemaan melko kuluneita.
Mutta kaikesta huolimatta hyvää kesänjatkoa sinulle opin tiellä.
- käännynnäinen
Jos olisit looginen syytöstesi kanssa, syyttäisit myös katolista kirkkoa, joka pakotti esi-esi-isäsi kääntymään kristinuskoon. Olethan itse aivan syytön myös siihen, että synnyit kristilliseen kulttuuriin.
Taustaansa ja kansansa historiaa ei voi valita. Hyväksy juuresi, tee omat ratkaisusi ja katso ETEENPÄIN! - Sven Tuuva
... rikos? Onneksi yhteiskunnllisessa laissa on rikoksien vanhenemissäännöt. Yritä hyvä ihminen rauhoittua ja elää tätä päivää. Eivätkö katoliset veljesi ja sisaresi ole kertoneet Sinulle, että kirjoituksillasi vahingoitat katolisen uskon asiaa? Kun en ole katolisen kirkon jäsen ei minun tätä Sinulle oikeastaan pitäisi sanoakaan. Mutta, mutta kun kuitenkin omalla tavallani arvostan kat.kirkkoa ja uskoa niin minua vähän hirvittää tuo Sinun tyylisi ja väitteesi. Entäs jos joku meikäläinen kirjoittelisi meidän uskostamme ja kirkostamme siten kuin Sinä omastasi?? Miksi muuten nimität itseäsi "Oppineeksi"? Etkö ole koskaan lukenut, että joka itsensä ylentää se alennetaan.
- Sven Tuuva
katkeruus erityinen katolinen hyve?
- Oppinut
No ainakin katolisessa kirkossa vielä tiedetään, mitä hyveet ovat, lutskuilla hyve = tänään musta tuntuu tältä. Lukekaa katekismus.
- Verna
Oppinut kirjoitti:
No ainakin katolisessa kirkossa vielä tiedetään, mitä hyveet ovat, lutskuilla hyve = tänään musta tuntuu tältä. Lukekaa katekismus.
lutskupuheinesi tosi huonoa mainosta katolilaisuudelle. Jos katolilaisessa kirkossa tiedetään, mitä hyveet ovat, niin se tietoisuus ei näköjään ole levinnyt kaikkien pariin.
- Turust
uskonpuhdistus, reformaatio, usk. murros, joka 1500-luvulla johti protestanttisten kirkkojen syntyyn lännen katolisen kirkon piiristä. Jo 1400-luvulla oli ns. reformikonsiileissa vaadittu monien kirkon epäkohtien poistamista. Humanismi ja Vilhelm Okkamilaisen oppi, okkamilaisuus, järkyttivät kirkon auktoriteettia.
Myöhäiskeskiajan hengelliset liikkeet loivat myös pohjaa uskonpuhdistukselle. Kirjapainotaito teki mahdolliseksi entistä laajemman mielipiteiden vaihdon. Renessanssi ja löytöretket avarsivat maailmankuvaa. Myös yhteiskunnalliset ja taloudelliset olot ja poliittiset pyrkimykset edistivät uskonpuhdistusta.
Reformaation katsotaan alkaneen varsinaisesti Martti Lutherin toiminnasta. Lokak. 1517 hän naulasi anekauppaa vastaan suunnatut 95 teesiään Wittenbergin linnankirkon oveen (teesien naulaaminen on toisinaan kiistetty epähistoriallisena, mutta Luther noudatti vain tuolloin käytössä ollutta tapaa).
Teesien esittäminen johti 1519 pidettyyn Leipzigin väittelyyn, jossa Luther asetti kyseenalaiseksi paavin jumalallisen johtoaseman ja konsiilien arvovallan. Seuraavana vuonna hän esitti, ettei kirkko tarvitse näkyvää päämiestä ja että paavi on Antikristus asettuessaan Raamatun yläpuolelle. Paavi julisti hänet pannaan, mutta keisari Kaarle V jätti noudattamatta pannaanjulistusta. Hän kutsui koolle Wormsin valtiopäivät huhtik. 1521.
Niiden päätyttyä keisari julisti Lutherin valtakunnankiroukseen, mutta monet saks. ruhtinaat kannattivat kansanliikkeeksi kehittyvää uskonpuhdistusta ja asettuivat alueensa uskonpuhdistuksen johtoon. Lähinnä ulkopoliittisista syistä keisari Kaarle V ei ryhtynyt voimakeinoin tukahduttamaan reformaatiota, mutta kun Lutherin kannattajat yhdistyivät 1531 Schmalkaldenin liitoksi ja kieltäytyivät ottamasta osaa Trenton kirkolliskokoukseen, puhkesi 1546 Schmalkaldenin sota, jossa katolilaiset voittivat.
Heidän oli kuitenkin suostuttava 1555 Augsburgin uskonrauhaan.
Luterilaisessa muodossa uskonpuhdistus levisi Saksasta lähinnä Pohjoismaihin ja Baltiaan. Ruotsi-Suomessa se ei aluksi ollut niinkään hengellinen kuin taloudellinen ja poliittinen kysymys. Kustaa Vaasan johtamien Västeråsin valtiopäivien (1527) päätökset olivat uskonnollisesti varovaisia, mutta taloudellisesti kat. kirkko menetti paljon. Kuningas sai ylimmän vallan kirkossa.
Ruotsissa uskonpuhdistuksen esitaistelijana oli Olaus Petri. Suomessa Pietari Särkilahti julisti 1520-luvulla ensimmäisenä Lutherin oppia, mutta uskonpuhdistuksen aatteet maahamme levitti Mikael Agricola, joka käänsi osia Raamatusta, julkaisi kirkollisia kirjoja ja toimi Turun piispana.
Lopullisesti luterilaisuus vakiinnutettiin Ruotsin valtakunnassa Upsalan kokouksessa 1593.
Sveitsissä Ulrich Zwinglin aloittama uskonpuhdistus sai vaikutteita humanismista. Zwinglin ja Lutherin käsitykset poikkesivat toisistaan niin paljon, että heidän tiensä erosivat lopullisesti 1529. Zwinglin työn jatkajaksi tuli 1530-luvulta lähtien Johannes Calvin, jonka käsityksiin reformoitu kirkko pääasiallisesti perustuu.
Reformoidussa muodossa uskonpuhdistus levisi Sveitsistä Saksan läntisiin osiin, Alankomaihin, Ranskaan (hugenotit) ja Skotlantiin. Englannin uskonpuhdistuksen tuloksena oli anglikaaninen kirkko.
Uskonpuhdistuksen vaikutuksesta syntyi katolisessa kirkossa katolinen reaktio, katolinen reformaatio, vastauskonpuhdistus, nimitys, jolla tarkoitetaan kat. kirkossa noin vuosista 1550-1560 kolmikymmenvuotisen sodan loppuun (1648) esiintyneitä liikkeitä, joiden avulla katolinen kirkko uudisti sisäistä elämäänsä mm. uskonpuhdistuksen vaikutuksesta.
Trenton kirkolliskokous (1545-1563) antoi katoliselle reaktiolle kiinteät normit. Katolisen reaktion seurauksena mm. kansanopetus elpyi, papiston siveellinen kuri parani, saarnatoiminta uudistui ja diakoniaa kehitettiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445822
- 475328
- 483708
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise923269- 313126
- 592874
- 572730
- 532390
- 381844